در مورد قرارداد جدید ایرانخودرو با پژو صحبتهای زیادی شده است و اخبار بسیاری نیز در این مورد منتشر گردیده است. در مدتی که از آغاز مذاکرات ایرانخودرو با پژو میگذرد، گمانهزنیهای زیادی در مورد شیوه همکاریهای جدید و محصولات این همکاری انجام شده است. بهتدریج با گذشت زمان جنبههای بیشتری از این قرارداد آشکار میشود و این محصولات بیشازپیش در انظار عمومی ظاهر میشوند. نمایشگاه خودروی مشهد فرصتی برای ایرانخودرو بود تا این محصولات جدید را به نمایش عموم بگذارد و بازخوردهای مردم را در مورد این محصولات جمعآوری کند. در ادامه به معرفی و بررسی اجمالی محصولات جدید ایرانخودرو که در نمایشگاه مشهد به نمایش درآمد خواهیم پرداخت:
آنچه در این مطلب میخوانید:
پژو ۳۰۱
پژو ۳۰۱ ارزانترین محصول از محصولات جدید پژو در ایران خواهد بود. همانطور که از اسم این خودرو نیز مشهود است، این خودرو تفاوتی عمده با سایر محصولات پژو دارد. چراکه در سیستم نامگذاری پژو، رقم سمت راست نشاندهنده نسل خودروها و رقم سمت چپ نشاندهنده کلاس خودرو میباشد. پژو در حال حاضر در نامگذاری محصولاتش به عدد ۸ در سمت راست رسیده است و تمامی محصولات بهروز این خودروساز در سمت راست نامشان عدد ۸ را دارند مانند: ۲۰۸، ۳۰۸، ۵۰۸ و … ؛ اما مدل ۳۰۱ از این قاعده پیروی نمیکند و دلیل آن این است که این خودرو یک محصول ارزانقیمت از پژو است که مخصوص بازار کشورهای در حال توسعه، خصوصاً چین و ترکیه، طراحی شده است. درنتیجه تکنولوژی و کیفیت به کار رفته در آن در سطح پایینتری از سایر محصولات این خودروساز فرانسوی قرار میگیرد.
پژو ۳۰۱ قدرت خود را از یک موتور ۱.۶ لیتری میگیرد که توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار را دارد. همچنین این خودرو در دو نسخه ۵ دنده دستی و ۶ دنده اتوماتیک در دسترس خواهد بود. این خودرو مجهز به ۶ کیسه هوا و سیستمهای ABS و ESP میباشد و در سال ۲۰۱۴ موفق به کسب سه ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP شده است. احتمالاً اولین سری از این خودرو از اواسط سال ۹۶ و به صورت مونتاژ داخل وارد بازار خواهد شد و قیمتی در بازه ۴۷ تا ۶۰ میلیون تومان خواهد داشت.
پژو ۲۰۸
دو نسل بعد از مدل محبوب و پرطرفدار ۲۰۶، اکنون پژو یک بار دیگر یک هاچبک جذاب را به بازار ما فرستاده است تا گزینهای جدید برای جوانان و خانوادههای کمجمعیت فراهم کند. ۲۰۸ خودرویی بهروز و زیباست که زبان طراحی جدید پژو را بهخوبی نمایان میسازد. این خودرو یکی از خودروهای بهروز اروپایی است و در حال حاضر با استقبال نسبتاً خوبی از سوی مشتریان اروپایی روبرو شده است. با این وجود، این خودرو هنوز نتوانسته است در رقابت با سردمداران این کلاس که فورد فیستا، رنو کلیو، فولکسواگن پولو و اوپل کورسا میباشند، قد علم کند.
لازم به ذکر است که تیپ معمولی این خودرو در نمایشگاه مشهد حضور نداشت و نسخه GTI آن که خودرویی سه در (دو در جانبی+در صندوق عقب) است و از نظر فنی و ظاهری تفاوتهای زیادی با ۲۰۸ معمولی دارد در نمایشگاه به نمایش عموم گذاشته شده بود. ۲۰۸ GTI دارای ظاهری اسپرت تر از ۲۰۸ معمولی است و در جایجای آن نشانههای اسپرت به چشم میخورد. در داخل کابین نیز صندلیهای اسپرت با دربرگیرندگی بالا و دوخت عالی با نخ قرمز رنگ و صفحه کیلومتر و فرمان اسپرت از تفاوتهای این خودرو با نسخه معمولی ۲۰۸ هستند. این خودرو تنها با جعبهدنده دستی تولید میشود و یک موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ که ۲۰۸ اسب بخار قدرت دارد شتاب بالایی را برای این هاچبک داغ فراهم میسازد. متأسفانه ۲۰۸ GTI در بازار کشورمان حضور نخواهد داشت و این خودرو صرفاً برای حضور نمایشگاهی به ایران آورده شده بود.
پژو ۲۰۰۸
این خودرو یک مینی کراس اور است که بر پایه پژو ۲۰۸ ساخته شده است. درنتیجه طبیعی است که شباهتهای زیادی چه از نظر فنی و چه از نظر ظاهری بین این دو خودرو وجود داشته باشد. این خودرو نیز همانند برادرش ۲۰۸، مدلی پرفروش در اروپا است و دومین خودروی پرفروش اروپا در کلاس خودش محسوب میشود. نزدیکترین رقیب این خودرو رنو کپچر است که در حال حاضر پرفروشترین خودروی این کلاس در اروپاست و به صورت وارداتی توسط ایرانخودرو به فروش میرسد.
همانند پژو ۲۰۸، این خودرو نیز از یک موتور ۱۶۰۰ سیسی تنفس طبیعی بهره میبرد که توانایی تولید ۱۲۰ اسب بخار را دارد. شتاب صفر تا صد نسخه اتوماتیک این خودرو ۱۱.۵ ثانیه و مصرف سوخت آن ۶.۳ لیتر بر صد کیلومتر میباشد و این خودرو میتواند تا سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. پژو ۲۰۰۸ در سال ۲۰۱۳ موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی کامل از موسسه Euro NCAP شده است. فروش این خودرو از اواخر سال جاری آغاز خواهد شد و قیمت آن بسته به موتور و امکاناتش در بازه ۷۵ تا ۹۰ میلیون تومان قرار میگیرد.
پژو ۵۰۸
پژو ۵۰۸ در حال حاضر بزرگترین و لوکسترین محصول پژو است. این خودرو که پلتفرم خود را با سیتروئن C5 نسل دوم شریک شده، جایگزین دو مدل نهچندان موفق ۴۰۷ و ۶۰۷ گردیده است. این خودرو در سال ۲۰۱۱ بهعنوان خودروهای سال بازار اسپانیا انتخاب شد و در همان سال به دلیل فضای بزرگ، امکانات زیاد، مصرف سوخت کم و کیفیت ساخت عالی بهعنوان بهترین خودروی بزرگ خانوادگی از سوی Next Green Car انتخاب شد. بهعلاوه در همان سال این خودرو با رأی خوانندگان مجله Auto Zeitung بهعنوان برترین خودروی خانوادگی وارداتی در کشور آلمان انتخاب گردید؛ اما در بازار فروش، پژو ۵۰۸ مقهور قدرتنمایی فولکسواگن پاسات در کلاس خود شده است و نتوانسته است آنطور که باید و شاید خود را به نمایش بگذارد. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۱۵ یک فیسلیفت کوچک بر روی این خودرو اعمال شد که باعث ایجاد تغییراتی در جلوپنجره و نمای جلوی آن گردید.
پژو ۵۰۸ به صورت وارداتی در نیمه دوم سال جاری به فروش خواهد رسید و بازه قیمتی آن بین ۱۶۵ تا ۱۸۰ میلیون خواهد بود. با این قیمت، پژو ۵۰۸ در بازار ما به طور مستقیم در مقابل برادران کرهای پرفروش یعنی هیوندای سوناتا و کیا اپتیما قرار خواهد گرفت. برگهای برنده ۵۰۸ در برابر این رقبا استایل اروپایی آن، کیفیت بسیار بالای متریال کابین و امکانات رفاهی متمایز آن از جمله تهویه مطبوع سهگانه (مجزا برای راننده، سرنشین جلو و عقب) خواهد بود. ضمن اینکه موتور کمحجم پژو علیرغم مصرف بسیار پایینتر نسبت به رقبا، شتاب صفر تا صد بهتری را نیز برای این خودرو به ارمغان میآورد.