دنا تو را به راه می‌خواند: 3000 کیلومتر رانندگی با دنا

درحالی‌که در ابتدای سال 1393 آحاد مختلف کم‌کم از باز شدن فضای سیاسی مذاکرات و کاهش قیمت خودروها ناامید می‌شدند، خبر عرضه “دنا خودروی جدید ایران‌خودرو” به سرعت همه‌جا پیچید و در این میان ملت، مات از جنگ زرگری و گنگی بودند که میان ایران‌خودرو و شورای رقابت در جریان بود. ستیزی که درنهایت با شکست ایران‌خودرو پایان یافت و این آغازی بود بر پایان سناریوی عدم تحویل خودروی دنا!

خودروی دنا
پس از عقب‌نشینی ایران‌خودرو و با تأخیر بسیار، دعوت‌نامه های موعد تحویل تیر و مرداد این خودرو به متقاضیان ارسال شد اما وعده 1 هفته ای آنان با فراز و نشیب بسیار به یک ماه تأخیر مبدل شد. موعد تحویل خودروی ثبت نامی من، مهرماه بود ولی در کمال تعجب و پس از چند ماه تأخیر، سرانجام در 28 بهمن‌ماه از نمایندگی تماس گرفتند و اعلام کردند که با 600 هزار تومان پرداخت اضافه می‌توانم خودرو خود را درسال 93 و با مدل 94 تحویل بگیرم. شرکت همچنین از من خواست فوراً برای انتخاب رنگ به نمایندگی مراجعه کنیم.

خودروی دنا
درباره شیوه انتخابم باید بگویم ابتدا که رنگ قهوه ای روشن با تریم دورنگ را برای دنا انتخاب کردم پشیمان شدم ولی بعدها و به‌محض تحویل گرفتن دنای قهوه ای! از رنگی که انتخاب کردم خوشحال شدم چراکه این رنگ با ظاهر اسپرت خودرو هماهنگ بود. در 26 اسفند برای سؤال راجع زمان تحویل خودرو به نمایندگی زنگ زدم که به یک‌باره گفتند ماشین آماده تحویل است و الآن چندساعتی هست که در پارکینگ خاک می‌خورد! با ذوق و شوق به نمایندگی مذکور مراجعه کردم و خودروی خود را تحویل گرفتم. لازم به ذکر است که چون ماشین قبلیم یک پژو 2000 قدیمی بود و معاینه فنی نداشت با دریغ و حسرت بسیار سفر عیدمان را کنسل کرده بودیم. دنا اما شادی را به خانه ی ما آورد. از اینکه با این ماشین نو می‌توانیم مسافرت بروم خیلی خوشحال بودم. خلاصه وقتی رسیدم خانه (با 2 بسته شیرینی برای ماشین) مقدمات سفر را آماده کردم.
شبِ سفر شد و من برای اطمینان به امداد خودرو زنگ زدم که بیایند و ماشین را چک کنند. همه‌چیز عالی و مهیا بود. هنگام عزیمت داشتم وسایل را در ماشین می‌گذاشتم که متوجه شدم درب صندوق خیلی بهتر از 4 درب جانبی و کاپوت باز و بسته می‌شود و این نکته خوبی بود. با دقت مواد ضروری را در عقب صندوق جای می‌دهم چون در سری خودروهای سمند، قابلیت دسترسی از صندلی عقب به صندوق هست. صندوق دنا برای یک خانواده بسیار عالی بود و اشیا مختلف به خوبی در آن جای می‌شدند.

خودروی دنا
یکی از نکته‌های جالب در دنا هنگامی بود که ماشین را برای بار نخست استارت زدم. در کمال تعجب خودرو روشن نشد و علائمی هشداردهنده روی صفحه مانیتور پدیدار شد. وقتی به‌دقت بررسی کردم به این نکته پی بردم که تا مادامی‌که یکی از 6 درب ماشین باز باشد موتور روشن نمی‌شود. در را که بستم ماشین به‌آرامی استارت خورد و صدای اندک موتور توجهم را جلب می‌کند.
درباره دنا نکاتی وجود دارد. نخست اینکه کلاچ نرم است و پدال گاز نرم‌تر، ترمزهای خوب هم از دیگر ویژگی‌های دنا است که نباید آن را از نظر دور داشت. البته این ماشین به‌واسطه طول و عرض زیاد در سفرهای شهری چندان حس خوبی به مالکش ارائه نمی‌دهد اما در جاده وضع می‌تواند بهتر از شهر باشد. وارد جاده می‌شوم و می‌خواهم کروز کنترل را وارد عمل کنم و آن را روی سرعت 115 کیلومتر در ساعت تنظیم می‌کنم.

خودروی دنا
عملکرد کروز دقیق و عالی است. هرچند دنده‌ها به خوبی جا می‌روند، اما فاصله دنده‌ها نامناسب و زیاد است و متأسفانه به‌واسطه ناهماهنگی دنده 5 با موتور، در دور موتور 3500، صدای موتور بسیار آزاردهنده می‌شود. در همین حال به‌جایی می‌رسیم برای صبحانه خوردن. مجبوریم توقف کنیم چون موتور ملی خیلی داغ شده است! پس از صرف صبحانه دوباره راه می‌افتیم. این بار کروز کنترل را روی سرعت 110 تنظیم می‌کنم. صدای موتور به طرز وحشتناکی هنوز هم زیاد است. در ماشین دوست ما که یک سمند EF7 مدل 88 است همین مشکل وجود دارد و در دنده 5 کژکاری وجود دارد که به علت عدم هماهنگی میان موتور و جعبه‌دنده است. این یکی از مهم‌ترین نقطه‌ضعف‌های موتور EF7 است. موتوری که به‌اصطلاح ملی است و ساخت ایران.

خودروی دنا
دیگر کروز را خاموش نمی‌کنم و تنها به‌واسطه ی دکمه‌های کنترلی روی فرمان، سرعت را کم یا زیاد می‌کنم پس از چندی برای کم کردن سرعت در یکی از پیچ‌ها، کروز را از حالتش خارج می‌کنم، دنا فرمانی نرم و هدایت‌پذیری بالایی دارد. بعد از مسیر پیچ‌درپیچ دوباره، راه خلوت و مستقیم است. به بهانه تست ماشین سرعت را به 125، سپس به 135 و در نهایت به 165می‌رسانم. دنا گرچه اخطار می‌دهد اما تعادلش عالی است. البته به‌واسطه ی سرعت باد، هیچ صدایی از موتور به گوش نمی‌رسد. جالب اینکه بعدها فهمیدیم دوربین‌های نامحسوس پلیس، عکس ماشینم را در سرعت 132 کیلومتر در ساعت ثبت کرده‌اند!

خودروی دنا
ماشین به‌طور مداوم روی کروز کنترل است که برای ناهار می‌ایستیم. دوباره حرکت می‌کنیم اما این بار ماشین بوق هشدار می‌دهد!!! تعجب می‌کنم و به صفحه آمپرها نگاه می‌کنم، آمپر آب ماشین روی قسمت قرمز است، بلافاصله ماشین را خاموش می‌کنم و روی کاپوت، آب یخ می‌ریزم، سپس ماشین را روشن می‌کنم، مشکل حل شده بود. این هم یک ایراد دیگر از موتور ef7 که موتوری زودجوش است.
دوباره راه می‌افتم. کمی جلوتر در اتوبان یک نفر به من علامت می‌دهد، کنار می‌زنم، او هم کنار میزند، از او می‌پرسم چیزی شده؟ می‌گوید: این دنا است؟ چقدر زیبا است، مانیتور هم دارد و …، بعد هم شروع می‌کند به تمجید و تعریف از ماشین. به هر نحوی شده و به بهانه گرفتن تنقلات از دست آن آقای محترم، خلاص می‌شوم! زمان می‌گذرد و حالا غروب است، چراغ‌های ماشین را روشن می‌کنم. دنا به‌واسطه طراحی خوب چراغ‌هایش، خود را در شب بسیار زیبا نشان می‌دهد.

خودروی دنا
نتیجه‌گیری
در کل خودروی دنا از نظر فنی همان سمند سورن است ولی از لحاظ امکانات، زیبایی و حتی کیفیت در سطحی بالاتر از بقیه ماشین‌های ایرانی قرار دارد. دنا نسبت به قیمت 42 میلیون تومانی‌اش خودروی خوبی است، به‌شرطی که با امکانات بهتر، کیفیت بالاتر و تجهیزات مدرن‌تر تولید شود. این خودرو تا حال 3000 کیلومتر را بی‌هیچ ایرادی سپری کرده و جز چند عیب جزئی مثل شیوه ناجور بسته شدن درها و یا خراب شدن گیره کاپوت مشکل خاصی نداشته است. به‌شخصه، این خودرو را در این قیمت، خودروی ارزشمندی می‌دانم و معتقدم دنا با یک پیشرفت محسوس اما اندک، تجربه نوینی از شرکت ایران‌خودرو است. شرکتی که به ساخت خودروهایی در رده سدان های متوسط شهری علاقه ویژه ای دارد.

خودروی دنا
به امید پیشرفت روزافزون صنعت خودروی ایران.
نویسنده مهمان: محمد کسری خیاطیان

297 دیدگاه

  1. سید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من هم سمند ef7 داشتم هم چهار ماهه دنا رو خریدم
    سمنده که عالی بود
    وقتی داشتم میفروختمش اشکم در اومد
    و اما دنا….
    ماشینش نسبت به ال 90 و 206 خیلی بهتر تره
    صدا اصلا نداره-امکاناتش خوبه-قیافش خیلی خوشکله
    اگه باهاش ده ساعتم رانندگی کنی خستت نمیکنه
    قدرت موتورش وقتی تو دور میوفته حرف نداره
    تازه اعلام شده دنای توربو شارژ هم تا چند ماهه دیگه وارد بازار میشه که حتما میخرمش
    میگن دنای تورو شارژ شتابش در حد ماشینهای کره ای هستش.
    از ایرانخودرو بعید بود همچین کیفیتی

    پاسخ
  2. پوریا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خوب این 1 واقعیت ما از ایران خودرو که انتظار دادن کانسبت خاصی نیستیم(کسی که سمند میسازه) خوب پس عجیب نیست کپی کردن از روی دست ماشین های دیگه!!!
    و اما موتور توی این 11-12 ماه که جوش نیاورده! چند ماه پیش ما تا بندرعباس رفتیم دقیق نمیدونم چند ساعت ولی 3.4 ساعت پشت هم نشستیم نزدیکای جنوب درجه آب به نصف رسیده بود ! مثل شمال که میریم با بارو تعداد زیاد کولور به نصف میرسه اب ولی جوش نیاورده تا حالا (البته خیلی من دیدم ئ میشنوم که میگن حتما روغن خوب بریزین و سروقت و توی کیلومتر پایین زودتر عوض کنین! میکانیکا که خیلی میگن ) کلا به ماشین برسی نباید مشکلی داشته باشه !مگه این که بد شانس باشی(پسر خاله ما 206 خرید ماه بعد 2 ماه بعد اینا موتور ماشینش سخت ولی من 6 سال داشتم 206 هیچیش نشد ! دیگه ساخت ملی دیگه عجیب نیست اگه خراب بشه !!
    ولی در کل از نظر فضا داخلی-ابشن ها- صندق -مصرف بنزین-راحتی رانندگی هندلینگو خیلی چیز های دیگه حتی داخلش زیباییش به نظر من از 206 و ال90 پراید که داشتم خیلی بهتره حتی من 405 و ال90 خیلی دوست داشتم و راضی بودم ولی خوب دنا داخلش خیلی خوب من که عاشق فرمونپذیریشم این 1 سال که راضی بودم
    ایشالاه شما به ماشین برسین روغن خوب بریزین توش سریع سرویس کنین روغن اینا سر وقت عوض کنین حالا حالا به سلامت چرخش به خوشی براتون بچرخه (ببخشید پر حرفی کردم)

    پاسخ
  3. Monaa
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    دوستان کسی میدونه ساعت پشت امپر دنا چطوری ست میشه؟

    پاسخ
    1. محمودرضا
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      کلید سمت چپ رو چند ثانیه نگه دار بعد باحرکت کلید راست به دو طرف میشه ساعت و تاریخ رو عوض کرد البته برای تعویض نشانگر از کلید چپ استفاده کن

      پاسخ
    2. محمدرضا
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      امپر دنا دوتا شاخک داره که برای تنظیم ساعت وزمان است یکی از اون ها را فشا بده ساعت تاریخ میاد وبا اون یکی تنظیمش کن

      پاسخ
  4. ابراهیم
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من یه دنا مدل 95 دارم خدایش تا حالا 14000 کیلومتر رفتم حتی 1200کیلومتر از مشهد یکسره ;,کولر روشن اومدم هیچ مشکلی نداشته ماشین بسیار عالی و کم مصرف تو این رنج قیمت هست خدمات پس از فروش هم که عالی هست و فکر نمی کنی از ایران خودرو ماشین خریدی امکانات هم که عالی هست از ماشینهای چینی 100در100 بهتره

    پاسخ
  5. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با توجه به همه ی نظرها الان بین تندر و دنا کدوم بهتره ؟!

    پاسخ
  6. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام خدمت دوستان گرامی.به نظر من خرید خودرو بر اساس نیاز هر فردی و با توجه به سلیقه افراد و بودجه پیش بینی شده صورت میگیره.اینکه من بخواهم تو صفحات بگردم و با توجه به نوع خودرویی که خودم دارم ما بقی خودروها را آشغال خطاب کنم به هیچ عنوان کار شایسته ای نیست.چیزی که مشخص است و با توجه به تستی که بنده با این خودرو داشتم در حال حاضر دنا با توجه به قیمتی که دارد خودروییست که نظر خیلی ها را به خود اختصاص داده است و باید به نظر افراد احترام گذاشت.مشکلاتی که خودرو دنا دارد میتوان صدای موتور زیاد در دور بالا و گرم شدن زیاد موتور عنوان کرد که مشکل خاصی را نخواهد داشت و میتوان با آن کنار آمد.و از مزایای آن شتاب عالی با کولر روشن و خنک در سربالایی ها و هندلینگ عالی بدون بالا رفتن آمپر آب بیشتر از نصف عنوان کرد.من به این ماشین خیلی فشار آوردم که دیگر صاحب ماشین شاکی شد ولی واقعا عالی بود تا جایی که خودم هم به فکر خریدش افتادم.اصلا شک نکنید که کاملا راضی کنندست این خودرو

    پاسخ
  7. محمد مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان
    من شنیدم روی دنا پاور ویندوز یا دزد گیر نمیشه بست مانیتورشم ورودی دوربین عقب و مانیتور پشت سری نداره درسته؟

    پاسخ
    1. رضا
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      دنا خودش دوربین داره و میتونی مانیتور رو با مراجعه به نمایندگی های ایساکو مجهز به دوربین عقب کنی / یا علی

      پاسخ
  8. مصطفی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام
    بنده تازه تحویل گرفتم حدود 600 کیلومتر باهاش راه رفتم همه چیش و امکانات و لوازم برقی کولر کروز و … خوب هستن و بدرستی کار میکنه فقط چنتا ایراد گرفتم شاید دوستان راه حلی داشته باشن یک دور موتور بالا تو دنده 5 که صدای موتور رو در میاره مثلا دور 3 هزار تازه سرعت 100 که بیشتر بشه باعث ایجاد صدای وحشتناک موتور گرم کردن مصرف بنزین بالا رو داره یعنی نسبت دنده پنج به موتور درست نیست . مصرفش از من صدی 9 تو شهر با کولر روشن بوده که خیلی رو اعصابه بجز این دو ایراد بقیش عالی و در کل ماشینی هست که سوار بشی نمیخای پیاده بشی ازش

    پاسخ
  9. بیطرف
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    این خودرو در این رنج قیمتی از بقیه خودروها بهتر می باشد.
    من از ایرانخودرو توقع نداشتم که در تقلب بتواند با این مهارت کار کند
    1.جلوی خودرو کاملا از میتسوبیشی لنسر کپی شده.
    2.پشت خودرو کاملا از بنزc200 مدل 2010 کپی شده.
    3.داخل خودرو ترکیبی از خودروهای فرانسوی و چینی می باشد.
    4.موتور خودرو متعلق به سمند می باشد که خود نیز برای خودرو دیگری است
    نتیجه:
    در این بازه قیمت خوب است و کسانی که دوست دارند مارک خودرو را عوض کنند عالی است زیرا به راحتی با انداختن 4 تا رینگ amg از فاصله 100 متری از پشت به سختی میتوان تشخیص داد که بنز هست یا دنا، مخصوصا رنگ قهوه ای آن را و وقتی راننده از توی آینه بقل داره به ماشین شما نگاه میکنه جرات گاز دادن رو نداره چون فکر میکنه یه میتسوبیشی لنسر کنارشه که الان قراره با شتاب 3.4 دهم ثانیه در صد کیلومتر با غرش شدید ازش عبور کنه.
    تا قیمت 42 میلیون از ماشین های چینی بهتر و با کیفیت تر می باشد و قطعات و لوازم جانبی فراوان است.

    پاسخ
  10. تارخ
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام. من الان یک ساله که خریدم هیچ مشکل از نظر موتوری نداره مصرفش به اندازه ست. فقط تو این یک سال چند بار لامپ های مهشکن سوخته اونم بردم نماینده گی نتونستن مشکلشا حل کنن صدای موتور در سرعت بالا وحشتناک هستش. دوستان بخرید یه رینگ 205بندازیت زیرش فنر جلوهم 1/5دورکوتاهتر کنید خیلی خوشگل میشه

    پاسخ
  11. alire3a
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    جوش آوردن نبوده
    موتور tu5 هم ماشینو خاموش کنی 1 ربع بعد دمای آب تا خط قرمز میره و با فعال شدن جت فن دوباره دمعا ب تعادل میرسه
    موتور ef7 و tu5 گرم کار هستن و این امر عادی و طبیعی هست

    پاسخ
  12. مهدی
    سوابق: (94 دیدگاه) ,

    تو این رنج قیمت من اکثر خودروهای ایرانی و چینی را یا داشتم یا حداقل امتحان کردم. دنا عالی نیست ولی بهترین انتخاب تو این رنج قیمت و این زمان است. شاید بعدها ماشینهای بهتری بیاد. نسبت به قیمتش عالیه.

    پاسخ
  13. عطا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان گرامی…اهل ارومیه هستم به تازگی l90 رو فروختم…مدلش 89 بود فوق العاده ازش راضب بودم 196000تا هم کارکرده بود.الان میخوام دنا بخرم…دوتا سوال داشتم
    آب بندیش چطوریه…؟
    و اینکه بخوام ماشین رو از تهران و از کارخونه بگیرم و مستقیم باهاش بیام ارومیه تقریبا 1200کیلومتری میشه آیا برای آب بندیش مشکلی ایجاد نمیکنه؟

    پاسخ
    1. رضا
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      از تهران تا ارومیه فوقش ۸۰۰ کیلومتره نه ۱۲۰۰ .کارخونه هم مستقیم بهت نمیفروشه باید از نمایندگی بخری.مشکلی هم پیش نمیاد.

      پاسخ
  14. مجیدزاهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من قصد خرید دنا دسته دوم در حد مبلغ سی و پنج میلیون دارم لطفا راهنمایی ام کنید چه مدلی میتونم بخرم البته ماشین تمیز و سالم ضمنا ازاطلاعات شما خیلی متشکرم

    پاسخ
    1. رضا
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      بعیده بتونی.الان مدل ۹۴ رو هم قیمت صفر کارخونه میدن و گاهی هم بالاتر.صبر کن تا ایران خودرو تولیدش رو بیشتر کنه.ارزونتر میشه

      پاسخ
  15. حسن
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    عزیزم ازتهران تا ارومیه750کیلومتر هست

    پاسخ
  16. رسول
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام و عرض ادب
    دنا با موتور توربو کی وارد بازار میشه ؟؟؟

    پاسخ
  17. Arash
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من ماشین دنا مدل ۹۴دارم مانیتورش داغ میکنه بعد نیم ساعت روشن باشه صدای بانداش خیلی بد میشه و کلا داغ میکنه مانیتورش نمیدونم چیکار کنم چطوری تعمیر میشه کسی میتونه راهنماییم کنه ممنون میشم شماره من اینه ۰۹۱۷۵۱۴۴۱۷۸بع خدا مژدگانی خوبی بهش میدم

    پاسخ
  18. کاوه
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان من بعد از کلی تحقیق امروز دنا صفر نقد تو بازار خریدم 46 میلیون تومان. میخواستم نظر دوستان رو در این باره که روغن و واسکازین شو عوض کنم یا خیر؟ یا نیاز به تغییراتی داره بصورت فنی؟ ممنون

    پاسخ
  19. احمدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستمون همچین راجب دنا مطلب نوشته که انگار راجب ی جت شخصی حرف زده بنده دنا دارم از کیلومتر 1100 بعلت صدای غیر عادی رفت نمایندگی و از همون موقع که حدود سه ما تحویل گرفتم و کیلومتر ماشین به 4980 رسیده هنوز صدای غیر عادی و شکاری شدن موتور وجود داره و لرزش زیر پا که روی دور موتور 2500 شروع میشه و خشک بودن اکسل و کمک های عقب و صدا دادن کلاج ماشین و کشیدن فرمان و صدای زیاد هیدرولیک فرمان و پله پله شدن فرمان زمان دور زن به شکر خدا مشکل دیگه ای نداره راستی بله کروز ماشین خوب کار میکنه

    پاسخ
  20. رضا
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    سلام
    دنا در واقع همون اتاق سمند با تغییراتی در جلو وعیب و چراغهاست.
    داشبورد این ماشین متعلق به خودروی چینی هایما s7 است که بر روی دنا سوار شده است و البته فکر خوبی هم بوده.
    و اینکارها موجب نمیشه که ما دنا رو پس بزنیم. مهم نتیجه و مشتری پسند بودن این ماشینه… که در حد ماشینهایی که اکثر هموطنان سوار هستند می باشد.
    یعنی شما در همین حدود قیمتی (۵ میلیون بالا یا پایین) انتخاب ال ۹۰ و پرشیا و پژو ۲۰۶ و جی ال ایکس یا اس ال ایکس رو داری …
    خب می تونی بجای اونها دنا بخری
    که امکانات بیشتری داره…

    من قبلا پراید داشتم و ۷ ساله که پرشیا دارم مدلش ۸۴ و و سال ۸۸ خریدمش و ازش راضی هستم و البته دیگه داره پیر میشه…
    نسبت دنده ۴ و ۵ پرشیا خوبه…
    اما اکثرا از نسبت دنده ۵ دنا گلایه دارند که صدای بالای موتور رو ایجاد میکنه در ۳۵۰۰ دور موتور…

    من با تحقیقات و سرچ که انجام دادم میخوام دنا بخرم مدل ۹۵ کارکرده و دو تا کار روش انجام بدم
    ۱. رینگ ۱۶ اسپرت با لاستیک حتما خارجی (برای پرشیا انجام دادم چسبندگی و هندلینگ خوبی ایجاد کرده) و کمی ارتفاع که اذیت نکنه…
    ۲. گیربکس اتومات روش بذارم … که باید برم با اهل فن مشورت کنم ببینم نظرشون چیه…

    چون در تهران صبح و عصر که رفت و آمد به محل کارم دارم حدود ۲ ساعت تو ترافیک هستم و فکر میکنم با اتومات کردن این ماشین دو تا مشکل حل میشه ، یکی اون نسبت دنده ۵ و صدای زیاد ماشین و دیگری مشکل خودم در کلاچ و دنده و اذیت شدن در ترافیک …
    فکر میکنم گیربکس zf آلمانی بشه پیدا کرد تو بازار…

    دوستان اگر تجربه و نظری دارند بفرمایید

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.