ایران خودروتجربه و آزمایش

دنا تو را به راه می‌خواند: 3000 کیلومتر رانندگی با دنا

درحالی‌که در ابتدای سال ۱۳۹۳ آحاد مختلف کم‌کم از باز شدن فضای سیاسی مذاکرات و کاهش قیمت خودروها ناامید می‌شدند، خبر عرضه “دنا خودروی جدید ایران‌خودرو” به سرعت همه‌جا پیچید و در این میان ملت، مات از جنگ زرگری و گنگی بودند که میان ایران‌خودرو و شورای رقابت در جریان بود. ستیزی که درنهایت با شکست ایران‌خودرو پایان یافت و این آغازی بود بر پایان سناریوی عدم تحویل خودروی دنا!

خودروی دنا
پس از عقب‌نشینی ایران‌خودرو و با تأخیر بسیار، دعوت‌نامه های موعد تحویل تیر و مرداد این خودرو به متقاضیان ارسال شد اما وعده ۱ هفته ای آنان با فراز و نشیب بسیار به یک ماه تأخیر مبدل شد. موعد تحویل خودروی ثبت نامی من، مهرماه بود ولی در کمال تعجب و پس از چند ماه تأخیر، سرانجام در ۲۸ بهمن‌ماه از نمایندگی تماس گرفتند و اعلام کردند که با ۶۰۰ هزار تومان پرداخت اضافه می‌توانم خودرو خود را درسال ۹۳ و با مدل ۹۴ تحویل بگیرم. شرکت همچنین از من خواست فوراً برای انتخاب رنگ به نمایندگی مراجعه کنیم.

خودروی دنا
درباره شیوه انتخابم باید بگویم ابتدا که رنگ قهوه ای روشن با تریم دورنگ را برای دنا انتخاب کردم پشیمان شدم ولی بعدها و به‌محض تحویل گرفتن دنای قهوه ای! از رنگی که انتخاب کردم خوشحال شدم چراکه این رنگ با ظاهر اسپرت خودرو هماهنگ بود. در ۲۶ اسفند برای سؤال راجع زمان تحویل خودرو به نمایندگی زنگ زدم که به یک‌باره گفتند ماشین آماده تحویل است و الآن چندساعتی هست که در پارکینگ خاک می‌خورد! با ذوق و شوق به نمایندگی مذکور مراجعه کردم و خودروی خود را تحویل گرفتم. لازم به ذکر است که چون ماشین قبلیم یک پژو ۲۰۰۰ قدیمی بود و معاینه فنی نداشت با دریغ و حسرت بسیار سفر عیدمان را کنسل کرده بودیم. دنا اما شادی را به خانه ی ما آورد. از اینکه با این ماشین نو می‌توانیم مسافرت بروم خیلی خوشحال بودم. خلاصه وقتی رسیدم خانه (با ۲ بسته شیرینی برای ماشین) مقدمات سفر را آماده کردم.
شبِ سفر شد و من برای اطمینان به امداد خودرو زنگ زدم که بیایند و ماشین را چک کنند. همه‌چیز عالی و مهیا بود. هنگام عزیمت داشتم وسایل را در ماشین می‌گذاشتم که متوجه شدم درب صندوق خیلی بهتر از ۴ درب جانبی و کاپوت باز و بسته می‌شود و این نکته خوبی بود. با دقت مواد ضروری را در عقب صندوق جای می‌دهم چون در سری خودروهای سمند، قابلیت دسترسی از صندلی عقب به صندوق هست. صندوق دنا برای یک خانواده بسیار عالی بود و اشیا مختلف به خوبی در آن جای می‌شدند.

خودروی دنا
یکی از نکته‌های جالب در دنا هنگامی بود که ماشین را برای بار نخست استارت زدم. در کمال تعجب خودرو روشن نشد و علائمی هشداردهنده روی صفحه مانیتور پدیدار شد. وقتی به‌دقت بررسی کردم به این نکته پی بردم که تا مادامی‌که یکی از ۶ درب ماشین باز باشد موتور روشن نمی‌شود. در را که بستم ماشین به‌آرامی استارت خورد و صدای اندک موتور توجهم را جلب می‌کند.
درباره دنا نکاتی وجود دارد. نخست اینکه کلاچ نرم است و پدال گاز نرم‌تر، ترمزهای خوب هم از دیگر ویژگی‌های دنا است که نباید آن را از نظر دور داشت. البته این ماشین به‌واسطه طول و عرض زیاد در سفرهای شهری چندان حس خوبی به مالکش ارائه نمی‌دهد اما در جاده وضع می‌تواند بهتر از شهر باشد. وارد جاده می‌شوم و می‌خواهم کروز کنترل را وارد عمل کنم و آن را روی سرعت ۱۱۵ کیلومتر در ساعت تنظیم می‌کنم.

خودروی دنا
عملکرد کروز دقیق و عالی است. هرچند دنده‌ها به خوبی جا می‌روند، اما فاصله دنده‌ها نامناسب و زیاد است و متأسفانه به‌واسطه ناهماهنگی دنده ۵ با موتور، در دور موتور ۳۵۰۰، صدای موتور بسیار آزاردهنده می‌شود. در همین حال به‌جایی می‌رسیم برای صبحانه خوردن. مجبوریم توقف کنیم چون موتور ملی خیلی داغ شده است! پس از صرف صبحانه دوباره راه می‌افتیم. این بار کروز کنترل را روی سرعت ۱۱۰ تنظیم می‌کنم. صدای موتور به طرز وحشتناکی هنوز هم زیاد است. در ماشین دوست ما که یک سمند EF7 مدل ۸۸ است همین مشکل وجود دارد و در دنده ۵ کژکاری وجود دارد که به علت عدم هماهنگی میان موتور و جعبه‌دنده است. این یکی از مهم‌ترین نقطه‌ضعف‌های موتور EF7 است. موتوری که به‌اصطلاح ملی است و ساخت ایران.

خودروی دنا
دیگر کروز را خاموش نمی‌کنم و تنها به‌واسطه ی دکمه‌های کنترلی روی فرمان، سرعت را کم یا زیاد می‌کنم پس از چندی برای کم کردن سرعت در یکی از پیچ‌ها، کروز را از حالتش خارج می‌کنم، دنا فرمانی نرم و هدایت‌پذیری بالایی دارد. بعد از مسیر پیچ‌درپیچ دوباره، راه خلوت و مستقیم است. به بهانه تست ماشین سرعت را به ۱۲۵، سپس به ۱۳۵ و در نهایت به ۱۶۵می‌رسانم. دنا گرچه اخطار می‌دهد اما تعادلش عالی است. البته به‌واسطه ی سرعت باد، هیچ صدایی از موتور به گوش نمی‌رسد. جالب اینکه بعدها فهمیدیم دوربین‌های نامحسوس پلیس، عکس ماشینم را در سرعت ۱۳۲ کیلومتر در ساعت ثبت کرده‌اند!

خودروی دنا
ماشین به‌طور مداوم روی کروز کنترل است که برای ناهار می‌ایستیم. دوباره حرکت می‌کنیم اما این بار ماشین بوق هشدار می‌دهد!!! تعجب می‌کنم و به صفحه آمپرها نگاه می‌کنم، آمپر آب ماشین روی قسمت قرمز است، بلافاصله ماشین را خاموش می‌کنم و روی کاپوت، آب یخ می‌ریزم، سپس ماشین را روشن می‌کنم، مشکل حل شده بود. این هم یک ایراد دیگر از موتور ef7 که موتوری زودجوش است.
دوباره راه می‌افتم. کمی جلوتر در اتوبان یک نفر به من علامت می‌دهد، کنار می‌زنم، او هم کنار میزند، از او می‌پرسم چیزی شده؟ می‌گوید: این دنا است؟ چقدر زیبا است، مانیتور هم دارد و …، بعد هم شروع می‌کند به تمجید و تعریف از ماشین. به هر نحوی شده و به بهانه گرفتن تنقلات از دست آن آقای محترم، خلاص می‌شوم! زمان می‌گذرد و حالا غروب است، چراغ‌های ماشین را روشن می‌کنم. دنا به‌واسطه طراحی خوب چراغ‌هایش، خود را در شب بسیار زیبا نشان می‌دهد.

خودروی دنا
نتیجه‌گیری
در کل خودروی دنا از نظر فنی همان سمند سورن است ولی از لحاظ امکانات، زیبایی و حتی کیفیت در سطحی بالاتر از بقیه ماشین‌های ایرانی قرار دارد. دنا نسبت به قیمت ۴۲ میلیون تومانی‌اش خودروی خوبی است، به‌شرطی که با امکانات بهتر، کیفیت بالاتر و تجهیزات مدرن‌تر تولید شود. این خودرو تا حال ۳۰۰۰ کیلومتر را بی‌هیچ ایرادی سپری کرده و جز چند عیب جزئی مثل شیوه ناجور بسته شدن درها و یا خراب شدن گیره کاپوت مشکل خاصی نداشته است. به‌شخصه، این خودرو را در این قیمت، خودروی ارزشمندی می‌دانم و معتقدم دنا با یک پیشرفت محسوس اما اندک، تجربه نوینی از شرکت ایران‌خودرو است. شرکتی که به ساخت خودروهایی در رده سدان های متوسط شهری علاقه ویژه ای دارد.

خودروی دنا
به امید پیشرفت روزافزون صنعت خودروی ایران.
نویسنده مهمان: محمد کسری خیاطیان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳۲۳ دیدگاه‌ها

  1. احمدرضا

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (187 ديدگاه)

    درسته که از نظر فنی دنا چیزی بالاتر از سمند نیست و فقط نسبت به سمند بزک شده ولی این دوستانی که انتقاد میکنند میشه بگن با 42 میلیون چی میشه خرید؟ اصلاً بین صفرکیلومترها گزینه بهتر از دنا با این قیمت هست؟ به نظر من با وجود تمام انتقاداتی که به این خودرو به خاطر عدم ارتقا فنی نسبت به سمند وارده ولی به خاطر ظاهر نسبتاً زیبا و آپشنهای کمی لوکسی که داره با قیمت 42 ارزش خرید داره هر چند خودم معتقدم که یک ماشین بین ظاهر و باطنش باید هماهنگی داشته باشه یعنی اینکه اگه ظاهر زیبا با امکانات لوکس داره باید از نظر مواردی مثل موتور ، گیربکس، بدنه ، ایمنی و موارد مشابه هم خوب باشه که دنا به نظر میرسه که چنین وضعیتی نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرید

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز پس این وسط لیفان 620 با موتور 1800 چیه؟از همه لحاظ بهتر از ماشینای وطنیه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ناصر

        ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        کلاً ماشینهای چینی مثل دختران بزک کرده میمونه که بعد از یه مدت از رنگ و رو می افتن
        در تست تصادف بیشترین صدمات رو سرنشین میبینه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. کامیار

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (29 ديدگاه)

      Jac هم ماشین خوبیه
      207 که بود بهتر از این 405 فیس لیفته

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. علی

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      به نظرم پرشیا با موتور xum جدید انتخاب خیلی بهتری است

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. ROONEY

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    وااااای که چقد خوشکله این ماشین چه داخلش چه بیرون موتورشم که خوبه و کلا بگم خداییش اگه قیمتش پایینتر بود بهترین ماشین بود بهترین .
    اونایم که میگن دنا همون سورنه خب سورن باشه ماشینه توپیه ی سورن . بهترین ماشین های ایران سورن و دنا هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محمد

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    خب این موتور ملی رو باید با گاز روند .
    وقتی شما میگی صد و پونزده تا رو با دنده پنج میرفتم معلومه جوش میاره . با پارس هزار و هشتصد با دنده سه صد تا میشه رفت . بعدم این موتور ای اف سون سیستم خنک سازیش وابسته هست به روغن ماشین که اگه روغنش رو دیر به دیر عوض کنی خیلی براش بده و واشر میزنه . ولی یه جا تعجب کردم . واقعا یخ ریختی رو موتور و موتور هم خنک شد ؟؟؟
    به هر حال موتور ای اف سون وابسته به روغن موتور هست و حتما حتما باید با دور موتور بالا روندش . با دنده سه میشه راحت صد تا رو رفت . شما صد و پونزده رو با پنج میری معلومه جوش میاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. K.MAK.MISEL

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      بله سه بار اب یخ رو از روی کاپوت ریختم و در کمال ناباوری موتور خنک شد!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ARASH

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (21 ديدگاه)

      دوست عزیز وقتی شما با دنده 3 سرعت 100 کیلو متر بری ماشینت در عرض 6 ماه تا یک سال بعد که سوار ماشین میشی انگار سوار تراکتور شدی چون که دور موتور بالا به مدت زیاد اتاق هر ماشینی رو حتی ماشین های خارجی رو صدا می ندازه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. علی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام
    دست نویسنده درد نکنه با این خاطره ای که تعریف کرد کاشک یکم هم در مورد جاهای دیدنی که تو مسافرت رفته بود میگفت تا یه سفرنامه توپ میشد مرسی
    داداش گلم وقتی میخوای در مورد یه ماشین صحبت کنی باید کارشناسی و فنی نظر بدی نه یه سفرنامه بگی یا از شادی که ماشین خریدی صحبت کنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. یه پسر

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    اول از همه تبریک می گم به آقا کسری مخصوصا بابت انتخاب رنگ
    چون جزو رنگهای خیلی زیباست و روی دنا هم خوب نشسته
    ( هر چند من نسکافه ای کرمان موتور رو ترجیح می دم :) )
    اما در مورد دنا بگم که کل طراحی عقب دنا نامتناسب با مابقی ماشینه البته این سلیقه منه
    در مورد موتورش ای اف سون هم حرف خاصی نمیشه زد ؛ یعنی نه میشه گفت خوبه و نه بد
    اما با توجه به قیمتی که دنا داره و مشخصاتش من به شخصه لیفان 620 چینی رو بیشتر می پسندم چون موتورش نسبت به بدنه قوی هس و اساخت انگلیسه و خوب تو خیابونا زیاد هم شده و نگرانی از بابت مشکلاتش کمتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. K.MAK.MISEL

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      ممنون و خواهش
      لطف دارید

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علی

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (572 ديدگاه)

      لیفان ساخت انگلیسه؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یه پسر

        ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1135 ديدگاه)

        بله طراحی موتورش مال ریکاردو انگلیسه
        و واقعا موتور قدرتمندی داره
        اینو بر اساس تجربه می گم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. بردسام

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا تعجب میکنم ازکسایی که تو سایت خودرو فعالیت وعضویت دارن ودرموردخودرو مطالعه دارن ومیان درموردخودروی اشغالی مثل دنا مطلب میگذارن واینهمه ایراد فنی وحتی ظاهری رونادیده میگیرن وخودشون رو راضی به این سطح ازتکنولوژی وامکانات میکنن
    شایدواقعا لیاقت ما همین دنا باشه
    بهتره یه کم توقعمون بالاتربره وازخریداین جورلگن ها پرهیزکنیم شاید خودروسازی مایه تکونی به خودش بده
    ضمنا دوتا عکس تمام رخ ازاین لگن میگرفتی برادر ، عکسها افتضاح بودن
    اخه سمند………سال2015وهنوزم سمند……وای برما

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. K.MAK.MISEL

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      درود
      شما اول تجربه رانندگی ات با پیکان مدل48 رو بذار بعد انتقاد کن
      به خاطر عکس ها هم عذر میخوام

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      دادا همه که مث تو وضعشون خوب نیس بتونن ماشین سوار شن.
      یکی مثل منه که هر چی میگیره بیشتر از لگن نیس.
      اگه جایی غیر از ایران این حرفو میزدی …..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی

        ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (572 ديدگاه)

        بحث سر مدل ماشین نیست، بحث بر سر اینه که این بررسی خیلی ناقص بود. در سطح انتشار تو این سایت نبود.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. K.MAK.MISEL

          ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (2707 ديدگاه)

          درود
          داداش علی
          شما خیلی لطف داری،والا من سرم خیلی شلوغه،ایشالله ماشینم کارکردش بیشتر بشه یه مطلب خوب و بلند ازش مینویسم

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. عزیزی - شیراز

      ۲۵ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اره داداش همون سمندی که داری مسخره می کنی 13 سال داره برام کار میکنه و بقدری با هاش حال می کنم که دل کندن از ش برام سخته و کاملا جواب کارم رو می ده . مگه می خوای با ماشین با جاده چند تا بری یا از باند فدودگاه پرواز کنی یا اتویان های بدون محدودیت سرعت المان حرکت کنی از این گذشته با این رانندگی های افتضاح ما ارزش داره روی ماشین هزینه زیاد کنی
      بله اگه مثل شما قانع نباشم باید برای دک و پز و چشم هم چشمی هر سال دنبال یک خودروی روز دنیا باشم بعدش با ید سر 100 نفر کلا بزارم که پولش در بیاد
      نه کاکو ما بقدری از خودرو های ملی حمایت می کنیم تا مشکلاتشون رفع شه
      سوار خودرو ملی شدن- غرور- افتخار و اصالت ایرانی بودن به انسان میده
      با گفتم الانم می گم با ماشیت درست تا کن ماشین باهات خوب تا می کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    می بینیم که تبلیغ از این خودروها داره در پدال جا باز میکنه. واقعا احسنت. عجب ماشینیه. بله. با این پول مگه چه ماشینی میشه خرید، اجباره دیگه، ولی عجب صحبتی بود، واقعا در این رنج قیمت غیر واقعی عجب ماشین خوفناکی است. آفرین، صد آفرین، هزار و سیصد آفرین.

    دنا جونم چه ماهه، جاش توی جاده هایه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. معین

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    اگه این خودرو رو دوباره ببینید تو خیابون و بیشتر دقت کنید میبینید که طراحی جلو و عقب خودرو به تنهایی زیباست البته چراغهای جلو و شکل جلو پنجره و طراحی سپر عقب و جایگذاری چراغهاش ایراد داره ولی مسئله مهم هماهنگی و نما از سه گوش مخصوصا وقتی یکیشون از اون ور خیاباون رد میشن هستش که ناهماهنگ هستش.مسئله دوم اینکه موتور EF7 موتور پر زور و پر قدرت هست ولی پر اشکال ترین موتور تولیدی ایران خودرو هست که اینو میتونین با سر زدن ساده به یک نمایندگی با چشمتون ببینید.با توجه به داشته های ایران خودرو به نظرم موتور XUM پارس جدید براش بهتر بود.مسئله سوم وزن خودرو هست که 1260 زیاده.اگه میتونستن وزن خودرو رو به 1100 و یا 1150 برسونن بهتر بود.ولی مزایاش ظاهر داخل و خارج بروزتر نسبت به بقیه محصولات ایران خودرو.همانند سمند جادار چه داخل کابین و صندوق عقب.امنیت و تعادل رانندگی در سرعت بالا.یا علی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. M.r.j

      ۸ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش تو که میگی وزنش زیاده برو برلیانس h330 رو مشخصاتشو ببین وزنش ۱۲۴۰ کیلوئه با موتور ۱۵۰۰ اونوقت دنا ۱۲۵۸ با موتور ۱۷۰۰.وجدانن درست انتقاد کنین.بخاط ۱۸کیلو؟دنا از لحاظ قدرت تو سدانهای تولید داخل از همه سر تره دامادمون یه سمند ef7مدل ۹۰ داره که از صفر تا حالا دست خودش بوده جز یبار که خودم بردم چهارصدتومن خرج دوتا سنسور قبل و بعد از واکنشگرش کردم که اونم بخاطر نشتی در ترموستات ۸۵۰۰تومنی بود و دامادمون بهش توجه نکرد.تا الان جز روغن و بنزین خرجی نداشته

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. ashkan

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (376 ديدگاه)

    شمت خوشحالی ماشینت 3000 تا رفته اخ نگفته مگهظرف پلاستیکی مییخوای بخری نا سلامتی 40 میلیون پولشه باد 30.000 بره اخ نگه ( توقع خیلی پایینه)
    الان این مزیت شد که در بازه ماشین حرکت نمیکنه شاید تو یه شرایطی بودی که باید در ری یکیم دنبالت باید پپیاده شی در ببندی بعد دری یا یهو دیدی گیره یکی از درا خراب شد اونقت اصلآ ماشین استارت نمیخوره الان این شد مزیت؟ (میتونستن با یه تصویر یا بوقی خبر بدن در بازه)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (572 ديدگاه)

      گل گفتی. فکر کن در ماشین خراب شده و درست بسته نمیشه و میخوای ببریش تعمیرگاه اما ماشین روشن نمیشه!!!
      من کشته مرده نبوغ ایرانی هستم!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محسن

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (249 ديدگاه)

      کاملا موافقم حق ندارن به بهونه باز بودن در ماشین جلوی استارت رو بگیرن شاید در خراب شده باشه و خوب چفت نشه باید جرثقیل بیاری ببری تعمیرگاه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. Nmi

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    متاسفانه اکثریت ما ظاهربین هستیم و به موارد دیگه اصلا توجهی نمیکنیم .با چهارتا آپشن الکی و یه مقدار طراحی کپی نمیشه با تکنولوژی آلمانی و ژاپنی رقابت کرد و تا زمانی که خریدار باشه نباید امیدوار بود روند خودروسازان ایرانی تغییر محسوسی داشته باشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. حامد MASERATI GT

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (308 ديدگاه)

    موتور ef7 که ساخت آلمان نه ایران اینو دیگ همه میدونن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فریا

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (684 ديدگاه)

      طراحی زیمنس ـه . ساخت ایرانخودرو
      یه طراحی منسوخ و از رده خارج ولی نه به اندازه ی موتورای قرن 20م پژو که به زور انژکتوری شدن !

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. RMA

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (21 ديدگاه)

    کسی هست که درباره ماشین پژو پارس lx tu5 اطلاعاتی داشته باشه؟
    از نظر موتورش (قدیمی هست یا به روزه؟)
    قدرتش و
    بدنه اون ؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Dr. moghaddam

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    همچین با غرور می گه یارو رو دس به سر کرده انگار فراری بریلانتا داشته و ملت دورش جمع شدن… طرف ندید بدید بوده و احتمالا تا حالا بهترین ماشینی که سوار شده رنو 5 بوده… وگرنه دناس دیگه یه ماشین معمولی …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. نوید جهرمی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    کلاً تا الان اینطور بوده که مشینای سری اول بهترن و با کیفیت ساخته میشن.
    این ماشینو داشته باش و ازش مراقبت کن و حالشو ببر.
    همون سمند هم سری اولش دیده باشین چیز خوبیه. وقتی خیالشون از فروش راحت میشه کیفیت هم افت میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (136 ديدگاه)

      در این خصوص رویه برعکسه و در آینده دنا خیلی بهتر از سری اولش میشه.
      با ارائه موتور توربوشارژ و گیربکس اتومات در آینده خیلی بهتر میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. نخود آش

        ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (294 ديدگاه)

        سلام احمد آقای گل. خوشبحالت که از غیب خبر داری. یه گوشه نظر هم به ما بکن.
        میشه دلیل بیاری که چرا بهتر میشه؟؟؟؟
        فکر کنم 5-6 سال یا بیشتر هست که میخوان سمند توربو بیرون بدن ولی محض نمونه یکی به من نشون بده. یا مثلا ماشین هیبریدی که خیلی وقت پیش صحبتش بود.
        ایران خودرو خیلی ساله که در جا میزنه. وقتی بالاترین تکنولوژی موتور و ECU رو ال90 داره دیگه خودت حساب کن. حتی هنوز نتونستن سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ روی ماشین ها بزارن. اونوقت میگی بهتر میشه.
        پناه بر خدا

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. محمد

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (512 ديدگاه)

    به نظرمن ماشین خوبیه نسبت به رقیباش.بااین قیمت این امکانات وچهره چه داخلی وخارجی…به صرفه هست چون گزینه ای دیگه نیست…بعضیا میگن لیفان620اونم ماشین خوبیه ولی خب چینی هست وبعداز مدتی پر از خرج ایمنی هم تعریفی نداره…درکل دنا بااین قیمت گزینه خوبی هست اگه یه کم امکاناتش بیشتر بود بهتر…درمورد موتور به نظر من هرچیزی یک راه استفاده درست داره که خود شرکت سازنده توی گاتالوگ یادفترچه به ما گفته….اصولا اگه براساس چیزی که کارخونه گفته عمل کنیم یاهیچ مشکلی پیش نمیاد یاخیلی کم….بستگی به نوع استفاده داره
    ایشون ماشین نو گرفتن وطبیعتا تاچندهزار موتور و…بایداب بندی بشه..من اگه جای ایشون بودم بااین ماشین نو فعلامسافرت نمیرفتم
    اینم بدونید این نوع موتور ای اف سون باید روغن خوب ریخته شود وزود به زود تعویض بشه
    من به دنا از20نمره14الی 16میدم…البته تورنج قیمت خودش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. محسن

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (35 ديدگاه)

    این دوستمون حوصله به خرج دادن لطف کردن تا جایی که توان بیانش رو داشتن از تجربیاتشون با این ماشین برای ما نوشتن دیگه به دور از جوانمردی هست که اینطور بهشون بتوپین و ایراد بگیرین، خیلی وقتها شده به عشق نقد یه ماشین رفتم یه مجله رو خریدم دیدم به اصطلاح نویسنده ی نقد به جای نقد مشخصات فنی ماشین رو برا خواننده شرح. داده و یکی نیست بگه مرد مومن من مشخصات بخوام میرم از اینترنت میخونم دیگه معطل خرج ۵ تومن پولم نبودم که!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  17. محمد

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (512 ديدگاه)

    این ماشین یکم فنراش رو جمع کنی به زمین نزدیک تربشه محشره والبته دو اگزوز بشه
    میگم شیشهاش ضد اشعه هست؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. K.MAK.MISEL

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      بله ضد اشعه هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. نخود آش

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (294 ديدگاه)

    بچه ها شاید بی ربط باشه که بزرگی خودتون ببخشید. یه روز آرزوم این بود که خدا این قدر بهم ثروت بده که بتونم مردمم رو از بدبختی نجات بدم. لاااقل اینقدر که بتونن یه ماشین خوب سوار بشن.
    الان میبینم چه قدر آرزوم بچه گانه بوده. تا یه ملت خودشون نخان از بدبختی نجات پیدا نمیکنن.
    یکی میگه دنا بهترین ماشینه. یکی میگه لوکسه. یکی میگه قشنگه!!!!! (نا متوازن تر از دنا هست)
    پناه بر خدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (512 ديدگاه)

      درشرایط فعلی مجبوریم!!!ماکه وضعمون توپ نیست لکسوس سوارشیم…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. پوریا

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان
    منم دنا دارم حدود 6000 کیلومتر باهاش رفتم ماشین قبلیم هم تندر بوده مدل 87 که هنوز هم دارمش گریبکس و موتور دنا از سایر محصولات ایران خودرو تو شرایط فعلی بهتره (در همه محصولات گیربکس 405 است حتی خانواده 206) اما با وجود نرم تر شدن فاصله دنده ها هنوزم زیاده و به پای تندر نمیرسه.
    من درب ها را بیرون نمایندگی ریگلاژ کردم خیلی بهتر شدن صدای موتور در دور موتور بالای 3500 و جود داره و به نظرم توی همه ماشین های ایرانی این اپیدمیه حتی تندر پس باید باهاش ساخت .
    امکانات ماشین برای من کاربردی بودن به خصوص مولتی مدیا و کروز .ترمز ها عالی و کشش موتور خوبه .
    دمای موتور تا به وسط گیج هم نرسیده فکر می کنم ماشین دوستمون ایرادی داره .
    من رهیاب تارگت انداختم و ازش استفاده می کنم در کل من راضیی ام.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. فرشاد

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (88 ديدگاه)

    دقت کردین تو همین متن دوستان اسم 20 تا خودرو رو آوردن و ادعا کردن دنا از رو اون کپی شده؟بالاخره تکلیف ما رو روشن کنین دنا از رو چی کپی شده؟
    امروز نمایشگاه خودرو شیراز بودم کسی که کنار دنا ایستاده بود میگفت دنا اصلا قرار نبود با ای اف7 معمولی تولید شه به دلیل یه سری مشکلات مدل توربو دیر به خط تولید رسید و در نتیجه برای جبران یه سری از هزینه ها قرار شد یه مدتی با موتور معمولی تولید بشه تا مدل توربو آماده بشه.البته گفت چون تقاضا براش زیاد بوده و ما ظرفیت تولید موتور ای اف 7 مون کافی نیست،موتور ایکس یو ام هم قطعا وارد سبد قوای محرکه دنا میشه.
    یه چیزی که نظرم جلب کرد صندلی هاش بود.8 حرکته برقی برای راننده و 6 حرکته برقی برا شاگرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (512 ديدگاه)

      خودروی جدیدی نیست دراصل فیس لیفت سمند یاهمون سورن به حساب میاد

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محمد

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (512 ديدگاه)

      اقایون چرا بیشتر بیشتر افراد فکرمیکنن این یه ماشین جدیدهست وازش توقعات نجومی دارن؟؟؟؟
      این خودرو دراصل فیس لیفت سمند یاهمون سورن به حساب میاد نه ماشینی جدید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .
    مقاله بسیار عالی ایی بود کسری عزیز . این رو جدی عرض کردم .
    اما برای من هم سواله که چرا این موتور در 3000 کیلومتر تو حالت جوش آمده !!!!!
    البته لازم به ذکر است که جدیدا دمای خودروی بنده هم دقیقا تا خط وسط آمپر میاد . در صورتی که در دوسالی که من این ماشین رو دارم همچین مساله رو مشاهده نکرده بودم . چون ترموستات ماشین 76 در جه است و نمیگذارد که آمپر به وسط برود مگر در ترافیک که هوا به رادیاتور نمیرسد . اما این بالارفتن دما حتی در سرعت های 100 کیلومتر هم مشاهده میشد . چندروزی هم بود که از زیر ماشین آب رادیاتور در حد یک ته استکان خارج میشد .
    بعد از تحقیق و بررسی متوجه شدم که درب رادیاتور خراب است و هوا میکشد . این عمل باعث بالارفتن دمای آب موتور میشود .
    نکته : کسری عزیز لازم است که این مطلب را هم اضافه کنم در هنگام جوش آوردن ماشین ، به هیچ عنوان موتور ماشین را خاموش نکنید . چون این عمل باعث میشه که رینگ ها و شاتون به دیواره سیلندر بچسبند . در این هنگاه سریعا بخاری را روشن کرده و روی رادیاتور و قاب ترموستات ، آب خنک بریزید .
    بگذریم .
    دوست بنده هم یدونه سمند ال ایکس ef7 داره که 50000 هزارتا کارکرده . اما تا به الان به همچین مشکلاتی برنخورده . یک مشکل بوده ، اون هم برای قطعه اویل ماژو که وظیفه سنگینی در موتور داره . این مشکل هم به صورت مجانی در تعمیرگاه یادگار امام ایرانخودرو رفع شده . اما مشکلات جدید موتور ملی ، یکیش دمای بالا کارکردن موتور است و دیگری سوختن واشر سرسیلندرهای ایرانی .
    در آخر ممنونم از مطلب بسیار زیبای کسری عزیز .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. یاسر

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دنا فقط نسبت به سمند بهتره وگرنه تو این بازه قیمتی ازتمام چینی ها بدتره برای نمونه با برلیانس h330 مقایسه کنی چیزی برای عرضه نداره .هرچند نسبت به موجود ماشین نمایی مثل تیبا یک انقلاب محسوب میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. سهیل

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    حالا چطور میشه ای اف سون رو دنا خوبه رو ال ایکس بد؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. mohammad

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ,واقعا حیف ما ایرانی ها نیست که همچین خودروهایی سوار بشیم ما لایق بهترینیم الان ایرانخودرو فقط گیر داده به پلت فرم بیست سی سال پیش پژو از اون ده جور ماشین تولید میکنه به نظرم دنا هم همون سمنده فقط کافیه از بغل ماشینو نگاه کنید متوجه میشید فقط هی یه مشت آپشن الکی بهش اظافه میکنن میشه خودروی ملی یعنی ما از هندوچینم کمتریم ای کاش یه کم مدیران دلسوز تر عمل میکردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهران

      ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (108 ديدگاه)

      دلیل لیاقت ما ایرانی ها چیه؟ چه افتخاری داریم؟با گذشته های دور کاری ندارم.
      آیا فرهنگ و شعور اجتماعی مون بالاست؟آیا جزو کشورهای تولید کننده و درجه یک دنیا هستیم؟
      ایا در خیابانها و جاده ها متمدنانه رانندگی میکنیم؟؟؟ ما حتا رانندگی متمدنانه هم باد نیستیم و مدام در حال حرص خوردن و فحش دادنیم. من مخالف توسعه نیستم اما با این از خود راضی بودنمون و هیچ کس رو قبول نداشتنمون مشکل دارم.ما وقتی نظر میدیم دنیا رو به سخره میگیریم و نه خودمونو قبول داریم و نه برای نظر و شخصیت همدیگه ارزش قایل میشیم.جزو بی اخلاق ترین کشور های دنیا شدیم.از دروغ و فریب و خیانت و بی احترامی و قانون شکنی لبریز شدیم.
      نه در واقع ما ایرانی ها که هر بلایی سرمون میاد جیکمون در نمیاد دیگه افتخاری نداریم.اگه همون روزای اول که خودروهای فرانسوی قدیمی و بی کیفیت واشغال شدن ،دیگه نمی خریدیم الان این وضع ما نبود.اگه پراید سوار میشیم ولی مثل فراری رانندگی می کنیم این مشکل فرهنگیه.
      باید بپذیریم که خیلی عقب افتادیم البته نه فقط صنعت خودرو سازیمون که بلکه بسیار بیشتر فرهنگمون.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  25. محمدMOHAMMAD

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (232 ديدگاه)

    موتور ای اف سون یکی از بی کیفیت ترین موتورها یی است که در هیچ کشوری غیر از ایران استفاده نمیشود . و اما بدنه دنا که هرکس با چشم غیر مسلح هم نگاه کند متوجه میشود که بسیار نا متوازن است دماغه ماشین بسیار بزرگه و داخل اتاق هم به دلیل استفاده از تجهیزات غیر استاندارد از جمله صندلی ها تنگ تر از سمند شده است حتی ایران خودرو زحمت بزرگتر کردن چرخها را هم به خود نداده …. در ضمن آقای کسری خان تجربه رانندگی در 100000 هزار کیلومتر هم برای ما بگذار . البته اگر تا اون موقع ماشین را نگه داشتی . راستی تا حالا با خودت فکر کردی چرا دنا در بازار از 53 میلیون به 43 میلیون یعنی قیمت خرید نزول پیدا کرده است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ البته اصلا و ابدا قصد توی ذوق زدن نداشتم آقا کسری

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرشاد

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (88 ديدگاه)

      داداش برا ثابت کردن ایرادای این خودرو نیاز به این نبود که قضیه رو شبیه فیلمای علمی تخیلی کنی.چشم غیر مسلح دیگه چیه؟
      مگه میخوایم ویروس ببینیم که نیاز باشه چشممون مسلح باشه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  26. امیر

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (12 ديدگاه)

    بهمن ماه سال 92 پدرم به عنوان کادوی تولد 21 سالگیم برام یک مزدا 323 سفید مدل 85 خرید و اولین تجربه من از سواری گرفتن از مزدا 323 بود ماشین فوق العاده سالم و تیپ 5 فول بود خودرویی که اعتقاد من رو در مورد ژاپن عوض کرد با وجود وزن زیاد بدنه و داشتن 6 سرنشین که حدود 420 کیلو وزن فقط سرنشینان داشتن برای کم کردن روی پسر عموم که پرشیا سال داشت و داشت خودش رو میکشت که مثلا روی منو کم کند توی اتوبان تهران ساوه به مدت 4 دقیقه کیلومتر از 220 کیلومتر کم نشد با وجود بالا بودن دور موتور (5.4) خوشبختانه آسیبی به موتور ماشین من نرسید اما پسر عموم توی عوارضی سوم جوش آورد و به حدی رسید که مجبور به تعویض سر سیلندر شد البته حدود سه ماه بعد من هم به علت قفل کردن ترموستات مجبور به تراشکاری سیلندر شدم اما تا الان با وجود 186000 کیلومتر کارکرد هیچ ایرادی حتی برای گیربکس اتوماتیکش پیدا نکرده مزدا فوق العاده است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ashkan

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (376 ديدگاه)

      دقیقآ من هم با نیو نزدیک 220 رفتم انگار داشتم 180 تا میرفتم یعنی اصلآ تا کیلومتر رو نبینی حس نمیکنی الان با 206 90 میرم ماشین انگار پرواز میکنه
      امان از دو فرقون سازه که یه قرنه دارن ماشین میفروشن ولی هیچی نشدن اونقت این چینیا و کره ی ها به کجا رسیدن اینا اگه میخواستن خودرواز بشن تا حالا شده بودن فکرشون فقط خالی کردن جیب من و توه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  27. sky watcher

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (111 ديدگاه)

    تو مقاله گفته شده
    البته این ماشین به‌واسطه طول و عرض زیاد در سفرهای شهری چندان حس خوبی به مالکش ارائه نمی‌دهد
    میشه بدونم این ماین از نظر پلتفورم و بدنه و گیربکس و زیر و بند و فنر بندی چه فرقی با 405 یا سمند های دیگه داره ؟
    که مثلا اونا حس خوبی ارائه میدن این نمیده ..
    پس از استفاده کردن از حدود ۸ عدد از محصولات ایران خودرو و مشکلات فراوان من یکی دیگه واقعا از این شرکت قطع امید کردم و دیگه سمت محصولات این شرکت نمیرم
    به شخصه پس از تجربه فراوان جنازه چینی هارو به اینا ترجیه میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. حسن

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (61 ديدگاه)

    می گم آقا کسرا مشکل غرش دنده 5 نشون می ده یا دسته موتورات خرابن یا میل لنگت تاب داره برادر، ربطی به گیربکس نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. سعید

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (222 ديدگاه)

    “… این خودرو تا حال 3000 کیلومتر را بی‌هیچ ایرادی سپری کرده ..”
    حتما نماز شکر فراموش نشه …!!!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. گنجی

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (16 ديدگاه)

    سلام
    من اگه بخوام 42تومن پول ماشین بدم رنو تندر رو انتخاب میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا