ایران خودروتجربه و آزمایش

دنا تو را به راه می‌خواند: 3000 کیلومتر رانندگی با دنا

درحالی‌که در ابتدای سال ۱۳۹۳ آحاد مختلف کم‌کم از باز شدن فضای سیاسی مذاکرات و کاهش قیمت خودروها ناامید می‌شدند، خبر عرضه “دنا خودروی جدید ایران‌خودرو” به سرعت همه‌جا پیچید و در این میان ملت، مات از جنگ زرگری و گنگی بودند که میان ایران‌خودرو و شورای رقابت در جریان بود. ستیزی که درنهایت با شکست ایران‌خودرو پایان یافت و این آغازی بود بر پایان سناریوی عدم تحویل خودروی دنا!

خودروی دنا
پس از عقب‌نشینی ایران‌خودرو و با تأخیر بسیار، دعوت‌نامه های موعد تحویل تیر و مرداد این خودرو به متقاضیان ارسال شد اما وعده ۱ هفته ای آنان با فراز و نشیب بسیار به یک ماه تأخیر مبدل شد. موعد تحویل خودروی ثبت نامی من، مهرماه بود ولی در کمال تعجب و پس از چند ماه تأخیر، سرانجام در ۲۸ بهمن‌ماه از نمایندگی تماس گرفتند و اعلام کردند که با ۶۰۰ هزار تومان پرداخت اضافه می‌توانم خودرو خود را درسال ۹۳ و با مدل ۹۴ تحویل بگیرم. شرکت همچنین از من خواست فوراً برای انتخاب رنگ به نمایندگی مراجعه کنیم.

خودروی دنا
درباره شیوه انتخابم باید بگویم ابتدا که رنگ قهوه ای روشن با تریم دورنگ را برای دنا انتخاب کردم پشیمان شدم ولی بعدها و به‌محض تحویل گرفتن دنای قهوه ای! از رنگی که انتخاب کردم خوشحال شدم چراکه این رنگ با ظاهر اسپرت خودرو هماهنگ بود. در ۲۶ اسفند برای سؤال راجع زمان تحویل خودرو به نمایندگی زنگ زدم که به یک‌باره گفتند ماشین آماده تحویل است و الآن چندساعتی هست که در پارکینگ خاک می‌خورد! با ذوق و شوق به نمایندگی مذکور مراجعه کردم و خودروی خود را تحویل گرفتم. لازم به ذکر است که چون ماشین قبلیم یک پژو ۲۰۰۰ قدیمی بود و معاینه فنی نداشت با دریغ و حسرت بسیار سفر عیدمان را کنسل کرده بودیم. دنا اما شادی را به خانه ی ما آورد. از اینکه با این ماشین نو می‌توانیم مسافرت بروم خیلی خوشحال بودم. خلاصه وقتی رسیدم خانه (با ۲ بسته شیرینی برای ماشین) مقدمات سفر را آماده کردم.
شبِ سفر شد و من برای اطمینان به امداد خودرو زنگ زدم که بیایند و ماشین را چک کنند. همه‌چیز عالی و مهیا بود. هنگام عزیمت داشتم وسایل را در ماشین می‌گذاشتم که متوجه شدم درب صندوق خیلی بهتر از ۴ درب جانبی و کاپوت باز و بسته می‌شود و این نکته خوبی بود. با دقت مواد ضروری را در عقب صندوق جای می‌دهم چون در سری خودروهای سمند، قابلیت دسترسی از صندلی عقب به صندوق هست. صندوق دنا برای یک خانواده بسیار عالی بود و اشیا مختلف به خوبی در آن جای می‌شدند.

خودروی دنا
یکی از نکته‌های جالب در دنا هنگامی بود که ماشین را برای بار نخست استارت زدم. در کمال تعجب خودرو روشن نشد و علائمی هشداردهنده روی صفحه مانیتور پدیدار شد. وقتی به‌دقت بررسی کردم به این نکته پی بردم که تا مادامی‌که یکی از ۶ درب ماشین باز باشد موتور روشن نمی‌شود. در را که بستم ماشین به‌آرامی استارت خورد و صدای اندک موتور توجهم را جلب می‌کند.
درباره دنا نکاتی وجود دارد. نخست اینکه کلاچ نرم است و پدال گاز نرم‌تر، ترمزهای خوب هم از دیگر ویژگی‌های دنا است که نباید آن را از نظر دور داشت. البته این ماشین به‌واسطه طول و عرض زیاد در سفرهای شهری چندان حس خوبی به مالکش ارائه نمی‌دهد اما در جاده وضع می‌تواند بهتر از شهر باشد. وارد جاده می‌شوم و می‌خواهم کروز کنترل را وارد عمل کنم و آن را روی سرعت ۱۱۵ کیلومتر در ساعت تنظیم می‌کنم.

خودروی دنا
عملکرد کروز دقیق و عالی است. هرچند دنده‌ها به خوبی جا می‌روند، اما فاصله دنده‌ها نامناسب و زیاد است و متأسفانه به‌واسطه ناهماهنگی دنده ۵ با موتور، در دور موتور ۳۵۰۰، صدای موتور بسیار آزاردهنده می‌شود. در همین حال به‌جایی می‌رسیم برای صبحانه خوردن. مجبوریم توقف کنیم چون موتور ملی خیلی داغ شده است! پس از صرف صبحانه دوباره راه می‌افتیم. این بار کروز کنترل را روی سرعت ۱۱۰ تنظیم می‌کنم. صدای موتور به طرز وحشتناکی هنوز هم زیاد است. در ماشین دوست ما که یک سمند EF7 مدل ۸۸ است همین مشکل وجود دارد و در دنده ۵ کژکاری وجود دارد که به علت عدم هماهنگی میان موتور و جعبه‌دنده است. این یکی از مهم‌ترین نقطه‌ضعف‌های موتور EF7 است. موتوری که به‌اصطلاح ملی است و ساخت ایران.

خودروی دنا
دیگر کروز را خاموش نمی‌کنم و تنها به‌واسطه ی دکمه‌های کنترلی روی فرمان، سرعت را کم یا زیاد می‌کنم پس از چندی برای کم کردن سرعت در یکی از پیچ‌ها، کروز را از حالتش خارج می‌کنم، دنا فرمانی نرم و هدایت‌پذیری بالایی دارد. بعد از مسیر پیچ‌درپیچ دوباره، راه خلوت و مستقیم است. به بهانه تست ماشین سرعت را به ۱۲۵، سپس به ۱۳۵ و در نهایت به ۱۶۵می‌رسانم. دنا گرچه اخطار می‌دهد اما تعادلش عالی است. البته به‌واسطه ی سرعت باد، هیچ صدایی از موتور به گوش نمی‌رسد. جالب اینکه بعدها فهمیدیم دوربین‌های نامحسوس پلیس، عکس ماشینم را در سرعت ۱۳۲ کیلومتر در ساعت ثبت کرده‌اند!

خودروی دنا
ماشین به‌طور مداوم روی کروز کنترل است که برای ناهار می‌ایستیم. دوباره حرکت می‌کنیم اما این بار ماشین بوق هشدار می‌دهد!!! تعجب می‌کنم و به صفحه آمپرها نگاه می‌کنم، آمپر آب ماشین روی قسمت قرمز است، بلافاصله ماشین را خاموش می‌کنم و روی کاپوت، آب یخ می‌ریزم، سپس ماشین را روشن می‌کنم، مشکل حل شده بود. این هم یک ایراد دیگر از موتور ef7 که موتوری زودجوش است.
دوباره راه می‌افتم. کمی جلوتر در اتوبان یک نفر به من علامت می‌دهد، کنار می‌زنم، او هم کنار میزند، از او می‌پرسم چیزی شده؟ می‌گوید: این دنا است؟ چقدر زیبا است، مانیتور هم دارد و …، بعد هم شروع می‌کند به تمجید و تعریف از ماشین. به هر نحوی شده و به بهانه گرفتن تنقلات از دست آن آقای محترم، خلاص می‌شوم! زمان می‌گذرد و حالا غروب است، چراغ‌های ماشین را روشن می‌کنم. دنا به‌واسطه طراحی خوب چراغ‌هایش، خود را در شب بسیار زیبا نشان می‌دهد.

خودروی دنا
نتیجه‌گیری
در کل خودروی دنا از نظر فنی همان سمند سورن است ولی از لحاظ امکانات، زیبایی و حتی کیفیت در سطحی بالاتر از بقیه ماشین‌های ایرانی قرار دارد. دنا نسبت به قیمت ۴۲ میلیون تومانی‌اش خودروی خوبی است، به‌شرطی که با امکانات بهتر، کیفیت بالاتر و تجهیزات مدرن‌تر تولید شود. این خودرو تا حال ۳۰۰۰ کیلومتر را بی‌هیچ ایرادی سپری کرده و جز چند عیب جزئی مثل شیوه ناجور بسته شدن درها و یا خراب شدن گیره کاپوت مشکل خاصی نداشته است. به‌شخصه، این خودرو را در این قیمت، خودروی ارزشمندی می‌دانم و معتقدم دنا با یک پیشرفت محسوس اما اندک، تجربه نوینی از شرکت ایران‌خودرو است. شرکتی که به ساخت خودروهایی در رده سدان های متوسط شهری علاقه ویژه ای دارد.

خودروی دنا
به امید پیشرفت روزافزون صنعت خودروی ایران.
نویسنده مهمان: محمد کسری خیاطیان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳۲۳ دیدگاه‌ها

  1. ali naghash zadeh

    ۷ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام
    من اکثر نظرات دوستان رو خوندمو باتوجه باینکه من یک سمند دوگان مدل 89 باموتور دوگانه ef7 خریدم و در مدت 4 سالی که اونو داشتم تو هوای 50 درجه اهواز گاهی میشد که مدت 2 تا 3 ساعت ماشین دو در جا و باکولر روشن میکردم .امپر1/5 خط از وسط پایینتر بود وتو مسافرت با د5 سرنشین روی گاز حتی حدود یک ساعت کولر روشن امان میروندم امپر 1 خط به وسط جا داشتومشکلی از لحاظ چوش اوردن نداشت چون حدود 95 درصد این موتور المانی بود.بعد از سال 90 که ایران خود رو شروع به تولید این موتور با قطعات غیر المانی نمود این اشکالات درس بوجود اومد .منظور اینکه موتور المانی این ماشین تا سال 90 تولید میشد حرف نداشت.اما وقتی دست ایرانی جهت انجام تغییرات توش رفت مشکلاتش نیز شروع شد.باور کنیین من هنوز بعد از اینکه 5 ساله و حدود 130000 کیلومتر همه جا باهاش رفتم به غیر از تعویض یک تسمه تایم ویک تعمیر جزیی زیر وبند هیچ خرجی برام نداشته.امان از وقتیکه دست متخصصین بی تجربه برای ساخت ویا تغیرات حتی جزیی اقدامی صورت دهند.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. حسین

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام وقتتون بخیر
    من الان زانتیا دارم و تصمیم به خرید یک دنا دارم
    و این را میدونم که هیچ ماشینی را نمیشه با زانتیا به لحاظ فنی و هندلینگ مقایسه کرد ولی خرجش کمرم را شکسته البته توضیح بدم یکم نسبت به ماشین هم بی انضباتم
    خواهشا راهنمایی کنید دنا بخرم یا خودرو چینی
    چون پولم به همین ماشینها میرسه

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. ramin

      ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      من 3 ماهه دنا خریدم 20000تا کارکرده بود خریدم تو این سه ماه هیچ ایرادی ازش ندیدم جز سخت بسته شدن درش
      درکل نسبت به قیمتش عالی و تا حالا هیچ 206 وپارس وتندری بهم نرسیده شتابش عالیه اونم به خاطر سیستمcvvtهم پرشتابه هم کم صدا هم کم مصرف تر نسبت به سورن و سمند با همین متور
      برا40ت بهترین انتخابه حتی بهتر از جک جی 5 دستی
      با لیفان و ام وی ام که قابل مقایسه نیست

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. Ha

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز نه چینی نه ایرانی همونی که سواری بچسب.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. سیامک

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان عزیز
    من از سال 90 یه سمند ef7پایه گاز سوز دارم و به هیچ عنوان دلم نمیاد بفروشمش. همه نوع ماشینم داشتم از روآش بگیر پراید انواع پژو زانتیا ولیداین ماشین یه چیز دیگست خداییش. فوق العاده نرم و پر شتاب و کم مصرف . هر چند کیفیت قطعات بدنه و در کل اتاقش کمه ولی فنیش و موتورش یه چیزه دیگست خداییش. هر کس خواست سمند بگیره حتما ef7بگیره که پژو پیشش آشغالم نیست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. ساسان

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سلام میخوام بدونم دسته راهنما دنا نیست عایا؟؟؟؟؟
    از هرکی میپرسم میگه نداریم چی کنم الانم که کیلومترم از کار افتاده ماشین 24.10.94 تحویل گرفتم هنو یک ماه نشده خیانت بزرگی کردم دنا خریدم اقا جاااااان عزیزتون دنا نخرید دسته راهنماش گیر نمیا
    بدبختی نی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مازیار کردستانی

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بابا همین که تونستن یه همچین محصولی بدن بیرون خیلیه.
    اگرم میخواین ایراد بگیرین باید از طراحی داخلیش ایراد بگیرین که در قسمت کنسول از سوناتا yf 2012 و در قسمت فرمان و پشت آمپر از مرسدس بنز g کلاس تقلید شده.
    چراغ های پشت تو ذوق میزنه اما از نمای جلو واقعا هیچ ایرادی نمیتونم بگیرم و یک ایراد خیلی بزرگ هم داره که خیلی دقت میخواد:
    در قسمت های جانبی ماشین و فرم درب ها (چهار درب سواری خودرو و نمای جانبی)نسبت به سمند هیچ تغییری به وجود نیومده مثل همون کاری که ۶ سال پیش با سورن هم کردن.این سه خودرو را در نمای جانبی و فقط با نگاه کردن به هیچ وجه نمیتوان از هم تشخیص داد.میگین نه تو خیابونا که دنا میبینید نگاه کنید دقت کنید و یاد سمند بیوفتین یا اگه نمیتونین دقت کنید عکس بگیرید و با یک سمند مقایسه کنید.ممنون از اطلاعات خوب شما

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. arman

      ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عزیزم دنا همون سمند هست ولی لیفت شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. mahdi

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من یه ال90 مدل 89 دارم خیلی سرزنده و سالمه
    ولی ازش خسته شدم؟
    به نظرتون یه دنا صفر بهتره یا ماکسیما یا مگان دسته دوم با همون قیمت؟؟؟
    کسایی که دنا دارن راهنمایی کنن ماشینه خوبیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. جمشید

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (10 ديدگاه)

      اگه داری پول بنزین بدی ماکسیما بگیر یه پیچ لوله هواش میارزه به کل دنا طرف دنا نرو باز میل با خودته 6ماه داشتم کلمو میکوبیدم به دیوار 5بار گیربکس عوض کردم کیلومترام درست کار نمیکردگول قیافشو خوردم ظاهر توپ باطن زیر صد هزار داداش نمیخوایی کلاه سرت بره دنا نگیر یا علی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. بدبخت

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یک شهروند عادی هستم
    اوایل شورلت ایمپالا 1975 داشتم وبا نادانی فروختمش
    الان رفتم که یک ماشین تولید ملی بخرم حالا هرچی که باشه ولی یادم اومد که چه خانواده هایی از این ماشین ها داغ دیدند(صرف نظر از جاده ها واشتباهات راننده ها)
    پشیمون شدم والان سعی میکنم دوباره یک ماشین کلاسیک بخرم ولو خرجش زیاد باشه لااقل امنیت بچه هامو دارم.
    خیلی رگ ایرانیم تعصبی هستش اما این باعث نمیشه ظلم ایران خودرو رو بپذیرم
    توروخدا بچاپ نشر بده اگه آزادی هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مجید نعمتیان

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان
    خودروی دنا خودروی نسبتا” خوبی است ولی دو تا ایراد داره یکی صدای گوشخراش موتور ودیگری فضای داخلی بسیار کم نسبت به جثه ماشین ولی در کل نسبت به تولیدات دیگر ایران قابل قبول تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. MAJID

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین دنا رو تازه خریدم به نظر من نسبت به ماشینه ای ایرانی خیلی خوب هست بهتر از این که با این حدود قیمت سوار ماشین چینی بشیم .
    من که از هر لحاظ راضی هستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ارمان

    ۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام به همه دوستان بچه انقدرم که شما میگین دنا ماشین بدی نیست انقدر کم لطفی نکنین اکه ماشین بدونه عیب میخاین باید ماشین خارجی بخرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ارمان

    ۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ولی گل سر سبد ایران خودرو همین دناست که میبینید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محمد

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرا ایران خودرو موتور های مقرون به صرفه مثل پژو 405 با دفرانسیل عقب نمیسازد یا مونتاژ نمیکند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. میلاد

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من دنا دارم 10000 کار کرده از همه چیش راضی ام همههههههه چیش، فقط یه ایراد کوچکش اینه که موقع دنده عقب لنت صدا میده اونم چیزی نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز نمایندگی ها فراخوان داده اند شما می تونی با گارانتی و کارت طلایی ماشینت دیسک های عقب رو رایگان عوض کنی و مشکلت رو حل کنی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. mohamad

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز.منم دنا دارم.دقیقا مشکل تورو داشتم.دنده عقب که میخواستم برم،چرخهای عقب صدا میداد.رفتم ایران خودرو روی گارانتی لنتهای عقب تعویض کردم.الان دیگه هیچ صدایی نمیده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. کاظم

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان من نه تعصب ماشین رو دارم نه اهل بحثم بیشتر هم کارایی و کارکرد ماشین برام مهمه. به همه ی دوستان توصیه میکنم اگه قصد خرید ماشین زیر 50 میلیون رو دارن تنها و بهترین تصمیم خرید ال نوده بدون هیچ شکی از لحاظ کیفیت و کارایی هیچ ماشین ایرانی تو این قیمت به پاش نمیرسه من خودم الان 4 ساله دارم تا الان یک ثانیه هم اذیت نشدم از داشتن این ماشین. همین چند روز پیش هم از نظر ستاره بالاتر از مزدا 3 و کیا سراتو قرار گرفت که 4 ستاره گرفت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرش

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آقا من با شما کاملا موافقم منم 4 ساله ال 90 دارم خیلی راضیم اگه قرار باشه دوباره با همین قیمت ماشین بگیرم همینو میگیرم به بقیه دوستان توصیه میکنم زیاد در بند قیافه ماشین نباشن ال 90 ماشینیه که استهلاک خیلی کمی داره و رانندگی با اون نرم و راحته . به نسبت پولی که میدین واقعا راضی خواهید بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. علی

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام رفقا خودروی دنا اوایل ساختش مشکلات برقی زیادی داشت ولی از مرداد 1394 به بعد اکثر ایراد های این خودرو برطرف شده من طرف دار هیچ شرکت سازندهی ایرانی نیستم چون به قول خودمون مردم رو گیر اوردن ولی به نظر من ایران خودرو از نظر کیفیت خیلی سر تر از سایپاست چون به جز عوض کردن چراغ ها و گلگیر و گول زدن مردم اپشن های خوبی به ماشین هاش اضافه می کنه و خدمات پس از فروش عالی داره و همیشه ماشین های این شرکت از جان و مال مردم سعی کرده حفاظت کنه و کشته ی کمتری داده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. علیرضا

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان اگه امکانش هست یکی جواب من رو بده؟؟ آیا دنای دوگانه سوز هم هست یا نه ؟؟؟؟؟ ممنونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر از شیراز

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام -عزیز برو توی سایت ایران خودرو نگاه کن اگر داره که یعنی داره واگر دوگانه فروش نذاشته یعنی هنوز کارخانه ارائه نمیده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. باقری

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    انشاله صاحبان کارخانجات تولید خودرو ی ایران روز بروز درفکر تولید وعرضه. خودرو باکیفیت تروبروز
    ترباشند تا مامصرف کننده ایرانی نتوانیم ایرادی به
    تولیداتشان وارد کنیم.البته خودم. خیلی دوست
    داشتم یه دنا داشته باشم. ولی انصافا ازعواقبش
    می ترسم .باقری

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مک میسل

      ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      سلام من نویسنده این مطلب هستم
      الان حدود27000تا کار کرده،
      باید بگم که زیاد خوب نیست
      عالیه!!!
      به غیر از همون ایراد های اول هیچ مشکل دیگه ای نداشته،و فقط سرویس های دوره ای شو انجام دادم.
      فقط هنوز هم از این زار میزنم که دمای موتور خیلی بالاست،یعنی قشنگ توی بندر عباس بودم نشد از نصف بیاد پایین.اهان یه ایراد دیگه هم فضای پای تنگ عقبشه.ولی برای من زیاد مشکلی نیستش.
      باید بگم که این ماشینو هیچ وقت با ال وزغ با اون قیافش مقایسه نکنید،هم تو شتاب میزنه ال90 رو هم تو اپشن هم تو طراحی.
      من که به نسبت پولی که دادم راضیم چون هیچ ماشینی تو این قیمت بی ایراد نیست و اگر بخوایم طنزش کنیم ماشینای پایین50میلیون همشون تو یه تیمارستان روانی هستن،و دنا عاقل ترین مریض توی این تیمارستانه!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mh

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (2 ديدگاه)

        دوست عزیز شما میتونی با حدود 20000تومن ترموستات رو عوض کنی و یه ترم توستات خنک تر بندازی
        فقط خیلی خنک نکن که زمستون بخاری خوب کار کنه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. هادی

        ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (12 ديدگاه)

        42 میلیون داده سمند بزک شده خریده چه حالیم میکنه همون ال وزع که شما میگی فارق از قیافش که اونم سلیقه ای هست بهترین ماشین در رنج 40 میلیون تومنه و ایراداتی هم داره که اونم در این رنج قیمت معقوله ایراد فنی ال 90 فقط هندلینگ بدش هست نه چیز دیگه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  18. سهیل

    ۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دنا همون سمنده چرا سر خودمون گول بمالیم؟؟؟***میره 42 م بده به دنا. خیلی پوله خدایی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. مصطفی

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یکی از خوبیهای ماشین دنا هندلینگ و تسط به ماشین هست که در هنگام رانندگی خیلی مفید واقع میشه . یک ماشین خوب باید هندلینگ عالی داشته باشه و همچنین تسلط به اطراف خودرو در هنگام رانندگی خیلی مهمه . بی شک هیچ ماشین ایرانی نسبت به هندلینگ و تسلط راننده حرفی برای گفتن در مقابل خودرو دنا نخواهد داشت . شما با یکبار نشستن به کابین زیبا و جادار دنا متوجه این قضیه خواهید شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. محمود

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دنا مخفف:
    دردسر
    ناراحتی
    اعصاب خوردی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. امیر حسین

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این ایراد ها بنظرت خیلی کوچیکه؟؟؟؟؟
    الان تو 30000 اینجوریه اگه بیشتر کارکنه موتورشو باید عوض کنی
    خودم ال90دارم 8سال کارکده فقط روغن و باتری لنتش ترمز جلوش سرویس شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. کامیار

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دنا اصلا ارزش خرید نداره چند تومن دیگه بگذار روش لیفان X50 بخر گیربکس اتومات CVT و سانروفش می ارزه به کل هیکل دنا با اون طراحی ضعیفش
    هرکاری کردن نتونستن اتاق کرگدن شکل سمند را مخفی کنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. امیر

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام من 4سال سمند ملی دوگانه داشتم مدل 89 خداوکیلی تو جاده هاتنها ماشینی که ازم تونسته سبقب بگیره سوناتا و ماکسیما به بالا بوده تو این 4سال تنها خرجش یبار دسته موتور عوض کردم فقط همین، تسمه دینامش همونی که کارخونه روش گذاشته بعد از 270 هزار کیلومتر هنوز یه ترک هم برنداشته با گاز 170تا رو راحت پرکردم تا 190 هم باهاش رفتم با گاز البته با پارس و ال نود و ام وی ام
    هم دریفت کردم به گرد لاستیکم نرسیدن پیچ های تند و که ال 90با 100 تا چپ میکنه با 140 میپیچه سرعت 140 که رد میکنه انگار سوارکشتی شدی الان 1 سال فروختم اس دی وی 8 مدل 90خریدم مثل ***پشیمونم فقط 3م خرج موتورش ک دم فردا میلرمش بندازم بنگاه و دنا میخرم ***

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. jaber

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خدمت دوستان.
    ماشین بیشتر سلیقه ای هست.ولی بعضی ماشینا یسری ایراداتی دارن که به مدل و برندو اینا نیست.بیشتر شانسیه.احتمالا ماشینای مونتاژ شیفت روز بهتر از شیفت شب باشن.ایرانه دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. Hamid

    ۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    من مطالبتون رو خوندم
    خیلی جالب هست که همگی ماشین داشتید من ماشین ندارم ولی عشقش رو دارم ، دعا کنید که بتونم بخرم هرچند که پولم ندارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. محسن

    ۱۹ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستان
    من سمند EF7مدل 90داشتم 125000کیلومتر با هاش رانندگی کردم موتور EF7 ایراداتی از قبیل روغن ریزی اویل ماژول و سیم کشی برقی داخل موتور و زیاد روشن شدن چراغ چک داره بطور مثال اگر کلید استپ زیر پدال ترمز معیوب بشه چراغ چک روشن میشه و مشکل دیگر این موتور اینست که در دنده 1 و 2 و3 خیلی لخت عمل میکنه ولی در سرعت بالای100کیلومتر در دنده 4 و5 فوق العاده است پا به پای سوناتا راه میره البته فقط در جاده کفی در سر بالایی از پژو 405 ضعیف تر است ضمنا لوازم یدکی بسختی گیر میاد و مکانیک های بیرون یا حتی خیلی از نمایندگی ها سر از کارش در نمیارند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. moh

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستان
    افرادی که دنا مدل 94- 95 سوار شدن اظهار نظر کنند من خودم 120000کیلومتر با سمند دوگانه سوز EF7رانندگی کردم از جزییات این ماشین خوب تجربه دارم می خواستم بدونم در خودرو دنا ایرادات ذیل گرفته شده اگر کسی راهنمایی کنه متشکرم:
    1- ماشین در دنده 1 در حال رانندگی مشکل نداره زیر پا خاموش نمیشه بقول ماشین باز ها درچه گاز با پدال ست هست یا نه
    2- ماشین در دنده های 1 و2و 3 زیر کولر جون داره یا نه
    3- دسته موتور بالای ماشین ارتقا یافته یا نه چون خیلی ضعیفه و گرون قیمته در حد 130هزار تومان
    4- مشکل گیربکس این ماشین حل شده یا نه
    5- مشکل سیم کشی این ماشین حل شده یا نه
    6- چراغ چک این ماشین بی مورد روشن نمیشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. علی .و

    ۲۴ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستان به امید خدا من امروز خودروی دنا پیش ثبت نام کردم قبل از ثبت نام با دو نفرکه خودرو ی دنا مدل اواخرسال94 واوایل سال95 داشتن صحبت کردم هردو ازخودروی خود کاملا راضی بودن فقط اونی که سال 94 خریده بود گفت که دردنده عقب دیسک ترمز صدامی داد ولی ایران خودروفراخان داد وبردم درستش کردم وگفت که اصلا مهم نبود چون من که همیشه درحال دنده عقب روندن نیستم.با استاد مکانیک نمایندگی ایران خودرو وهمچنین استاد برقکار صحبت کردم گفت ایرادهای برقی برطرف شده وتضمین می دیم به شرط اینکه اصلا وسیله برقی اضافه (احتمالا مثل آمپری فایرو…..) به ماشین وصل نکنید همچنین به شرط اینکه برقش دستکاری نشه.عیوب موتورهم ظاهرا برطرف کردن.کسانی که از موتور ای اف سون گله دارن معمولا مربوط به زمانی هست که شدیدا افت کیفیت داشته (زمانی که تحریم های شدت گرفت).فکرکنم محصولات اواخرسالهای 90 به بعد تا اوایل 94 .درضمن من درحال حاضر خودروسورن مدل بهمن 1387 با موتورمعمولی 8 سوپاپ قدیمی 1800 سی سی دارم که تمام ایران رو باهاش گشتم وتاکنون خراب نشده وهم از لحاظ ایمنی و پایداری درسرعت با لا بخصوص درپیچها ازش بسیارراضی هستم دقیقا مصرف درجاده بدون کولراز 7 لیترتا 8/5 لیتردر100 کیلومتر هست بستگی به وضعیت جاده وسرعت خودرو ود رشهراز 9 تا10 لیتردر100 کیلومترهست که بطورمتوسطدرجاده صدی8 ودرشهرصدی 9/5 مصرف داره درضمن با وجود اینکه حدود7/5 سال از تولیدش می گذره با134 هزارکیلومتربیشترکارنکرد ه من در فروردین همین سال دراتوبان ساوه 199 کیلومترسرعت درکفی (نه سرازیری) باهاش رفتم.خودروال 90 اگرچه موتورخوبی داره ولی علاوه برظاهرنازیبا درسرعت بالا اصل پایداری خانواده سمندرا به هیچ وجه نداره قطعاتش هم مثل ای اف سون کمیاب وگرونه.درضمن من خودرو206 تیپ 5 (مدل 1382 فرانسوی اصل) دارم کاملا سالمه ودرشهر ازش استفاده می کنم . اگرچه شتاب اولیه اش مثل ال 90 خیلی خوبه ولی پایداری درسرعت زیاد نداره واحتمال چپ شدنش درسرعت زیاد ودرپیچها مانند ال 90 زیاده. قطعاتش هم مثل ال 90 گرونه ولی کمیاب نیست.درجاده کفی هم بیشتراز 175نمی رده مصرفش درشهرصدی 8 هست ولی دربیرون شهر کم باهاش رفتم نمی دونم مصرفش چقدره چون سورن ماشین بیرون شهرم هست. این مطالب رو برای این نوشتم که تجربیات خودم رو برای انتخاب بهترشما گفته باشم. درضمن اینروبگم خانواده سمند مانند سمند وسورن ودنا وحتی پرشیا و405 ماشین بیرون شهرهستن نه درون شهر . بهترین ماشین برای شهرپرایده (قبلا پراید داشتم) که کم مصرفه وقطعات هم ارزانه.ولی اگه پول دارید بهترین خودری درون شهر پژو206 تیپ 5 هست که هم کوچکه وهم پرشتابه ولی اگه به قیافه ماشین اهمیت نمیدین وسرعت با لاهم نمی خوایین رانندگی کنید خودرو ال 90 هم برای شهرخوبه وهم برای جاده .البته گفتم پایداری خوبی درسرعت های بالا نداره مثل 206 هاچ بک واحتمال چپه شدنش زیاده بخصوص اگه درسرعت زیاد به دست انداز جاده هم برخرد کنیدوجاده هم کمی پیچ داشته باشد. . بنابراین بهترین گزینه درماشین های زیر50 میلیون برای جاده وبرای اونایی که با سرعت بالا مثل من می خواهن رانندگی کنند خودرو دنا یا سورن هست دنا بخاطرآپشنهای بیشتروبدنه زیباترش مورد پسند منه ولی از نظربه صرفه بودن سورن خوبه چون همان موتورروش هست .همینطور که بعضی از دوستان گفتن خودروهای تولید داخل بستگی به اقبال آدم داره که خدای نکرده خودرویی که بد مونتاژ شده باشه موقع خرید گیر خریدارش نیاد.ضمنا توصیه من به شمااینه که اگه می خواهید ماشین براتون سالهاکارکنه باید خوب تروخشکش کنید یعنی بهترین روغن با psi مناسب استفاده کنید وبه موقع تعویض روغن رو انجام بدین . همچنین موقع تعویض روغن تمام فیلترهاروهم عوض کنید از فیلترروغن گرفته تافیلترهوا وفیلتربنزین .ضمنا تعویض روغن رو بیشتراز 8 هزارکیلومترنزارید بشه برای ماشینهایی که توی ترافیک رانندگی نمی کنند وگرنه باید زودترعوض بشه .کولر درسربالایی وترافیک پدرماشین رومی سوزونه. شمع ها به موقع عوض بشه واز نوع درجه یک. شرایط استاندارد روشن وخاموش کردن ماشین درزمستان وتابستان رعایت بشه واسکازین بهترین نوع انتخاب بشه .همینطور نوع شمع ها ونوع تسمه تایم.همیشه باد لاستیک ها تنظیم باشه چون روی مصرف سوخت خیلی تاثیرداره .کثیف بودن فیلترهوا وفرسوده بودن شمع ها نیز روی مصرف سوخت خیلی تاثیرداره . همیشه بنزین سوپراستفاده کنین چون فعلا تفاوت قیمت بنزین سوپرومعمولی هنوز زیاد نیست.خیلی از مطالب فوق رو دوستان واستادان عزیز می دونستن ولی برای راهنمایی اون عده از عزیزان تجربیات خودم روگفتم شاید قابل استفاده باشه.این رو هم دوستانه وبه عنوان یک برادربهتون بگم اگه می خواهید از زندگی لذت ببرید علاوه بر تلاش وپشت کار همیشه باید آرزوها و نیازهاتون رو با توجه به وضعیت مالیتون بسنجید وگرنه همه مادوست داریم بنز و بی ام دبلیو و ماشینهای خیلی با کیفیت سوار شیم.یاحق

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. محمودرضا

    ۲۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ابتدا تشکر میکنم که تجربه خودتونو در اختیار سایرین گذاشتین و 2 -3 نکته قابل ذکر در مورد مطلبتون دارم 1 دور موتور بالا در سرعت های بالای 120 مربوط به ضرایب نامناسب دنده است که متاسفانه ایران خودرو از همان گیربکس BE3 همیشگی خودش استفاده کرده که به هیچ عنوان با موتور EF7 هماهنگی نداره، 2 مشکل داغ کردن موتور هم تقریبا مرتبط با مورد اول است ، 3 پایه طراحی موتور ملی همان موتورTU5 بوده که مقداری به روزرسانی شده ولی به صورت کلی نمیشه عنوان پربازده رو در موردش به کار برد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. ali

    ۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.دنا فوق العاده است.ef7 نیاز به مراقبت روغن داره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا