دنا و سناریویی برای خریداران

درحالی‌که فصل پاییز را پشت سر گذاشته‌ایم، هم چنان اثری از خودروی لوکس ملی نیست! این خودرو که قرار بود اولین سری‌های تولید خود را در ماه مرداد به نمایش بگذارد، به تعداد 2,100 دستگاه تولید شده است، اما موضوع این است که همچنان هم دعوای زرگری ایران‌خودرو و شورای رقابت، ادامه دارد.

رونمایی از دنا
رونمایی از دنا

چهارشنبه 2 هفتهٔ پیش، شورای رقابت قیمت دنا را 41 میلیون و 900 هزار تومان برآورد کرد، با جواب دهی فوق‌العاده سریع ایران‌خودرویی‌های مواجه شدیم!

عبدالله بابایی می‌گوید: قیمت تمام‌شدهٔ دنا برای ایران‌خودرو، 46 میلیون تومان است که با احتساب 2 میلیون تومان سود، ما قیمت 48 میلیون تومانی را پیشنهاد کرده‌ایم.

اگر هم قیمت دنا 46 میلیون تومان بشود، در حقیقت، سود کارخانه صفر است. بااین‌وجود، چندی بعد ایران‌خودرو پذیرفت که با همین قیمت 46 میلیون دنا را عرضه نماید.

رونمایی از دنا
رونمایی چندباره از دنا

در سویی دیگر، شورای رقابت که فرمولی برای تعیین قیمت خودروها ابداع کرده، قیمت دنا را بر اساس قیمت سورن EF7 به‌عنوان قیمت پایه و محاسبه هزینه‌های سرمایه‌گذاری و قطعات و امکانات بالاتر این خودرو که شامل 37 آیتم می‌شوند، قصد ندارد از موضع خود کوتاه بیاید و سرانجام دستورالعمل تعیین نرخ فروش این خودرو را با قیمت حداکثر 42 میلیون تومان ابلاغ کرده است. رئیس این شورا دراین‌باره می‌گوید:

بازنگری در قیمت دنا، به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست. ما برای تعین قیمت خودروی دنا، قیمت خودروی سورن را در نظر گرفته‌ایم که با احتساب آپشن های اضافه، قیمت این خودرو 42 میلیون تومان می‌شود. در ضمن ما با احتساب سود کارخانه این قیمت را برآورد کرده‌ایم، وگرنه همین قیمت هم برای این ماشین زیاد است!

اما ایران‌خودرو تهدید کرده که اگر در قیمت خودروی دنا بازنگری نشود، این خودرو را به عراق و سوریه صادر خواهیم کرد، چون در آن جا، سود بیشتری نیز نصیب ما می‌شود!

دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک
دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک
دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک
دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک
دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک
دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک
دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک
دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک

دنا چیست؟

دنا یکی از فیس لیفت های سمند محسوب می‌شود. در واقع این خودرو همانند سمند SE، سمند LX، سورن و سورن ELX از پلتفرم، قوای پیشرانه و فنی خودروی قدیمی و از رده خارج پژو 405 استفاده می‌کند. درحالی‌که طبق تبلیغات اولیه انتظار استفاده از پیشرانه‌ای پرقدرت و توربو یا سیستم گیربکس خودکار و طراحی داخلی مدرن‌تری از این خودرو می‌رفت، با تعدیل‌های به وجود آمده، سرانجام خودرویی عجیب اما نسبتاً مجهز روانه خط تولید شد و استقبال خوبی هم در پیش‌فروش آن به عمل آمد. با این حال و با وجود تولید تعداد زیادی از این خودرو، خودروساز بهتر دیده تا در یک بازی تکراری، بدون توجه به زیان مصرف‌کننده، برای سود بیشتر، سناریوی خود را عملی سازد.

مشخصات خودروی دنا:

نوع موتور EF7
حجم موتور (cc) 1645
حداکثر توان موتور (hp) 114 اسب بخار در 6500 دور در دقيقه
حداكثر گشتاور (Nm) 155 نيوتن متر در 5000 دور در دقيقه
نسبت تراكم 11
تعداد سوپاپ 16
نوع سوخت سازگار بنزين بدون سرب اكتان 95
سيستم انژكتوري پاشش الكترونيكي چندنقطه‌ای
استاندارد حد آلايندگي يورو 4
حداکثر سرعت (km/h) 190
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) 12.03
سيستم انتقال قدرت 5 دنده دستي (BE3)
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر) خارج شهر (لیتر) 6
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر) ترکیبی (لیتر) 7.88
طول خودرو (mm) 4558
عرض خودرو (mm) 1944
ارتفاع خودرو (mm) 1460
فاصله بين دو محور چرخ‌های عقب و جلو (mm) 2671
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) 1235
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) 70
حجم فضاي صندوق عقب (دسی‌متر مکعب) 500

خط تولید دنا
خط تولید دنا

همین‌طور دنا از امکانات خوبی بهره می‌برد (نسبت به خودروهایی همچون 405-پارس-سمند-راناو…) که در زیر آن‌ها را می‌آوریم.

ترمز “ترمز ضد قفل ABS و EBD ترمز جلو ديسكي ترمز عقب ديسكي”
کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشين
فرمان هیدرولیک
سیستم تهویه تنظيم اتوماتيك, دريچه تهويه براي سرنشينان عقب
سیستم صوتی داراي مانيتور تصويري با قابليت پخش فایل‌های تصويري, داراي سيستم رهياب, مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي روي فرمان تویتر
چراغ‌ها جلو هالوژني و LED – عقب LED, چراغ مه شكن جلو و عقب, چراغ نقشه‌خوان, چراغ‌خطر سوم
آیینه‌ها “آینه‌های جانبي برقي، راهنمادار و تاشونده اتوماتيك آينه و چراغ آرايش روي آفتابگير سمت شاگرد”
شیشه‌ها شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب
تزئینات در دو نوع تريم تك رنگ (مشكي) و تريم دو رنگ (بژ و مشكي)
تجهیزات ایمنی ايموبيلايزر, هشدار دهنده موانع عقب, سيستم عیب‌یابی هوشمند (مالتي پلكس), قفل مركزي با ريموت راديويي, كمربندهاي ايمني جلو سه نقطه‌ای با قابليت پيش كشنده و تنظيم ارتفاع, سيستم قطع سوخت خودكار, سيستم كنترل بخار بنزين
رینگ و لاستیک رينگ آلومينيومي 15 اينچ
صندلی صندلي 8 حركته برقي راننده, صندلي 6 حركته برقي سرنشين جلو, امكان نصب صندلي كودك در صندلي عقب (Isofix), دسترسي به صندوق از داخل اتاق, پشت‌سری صندلي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع و زاويه, پشت‌سری صندلي عقب يكپارچه با صندلي
سایر تجهیزات ستون فرمان جمع شونده (تلسكوپي)، چراغ همراهي تا در منزل در محيط تاريك و کم‌نور، بلندگوهاي جلو و عقب، نمايشگر دماي محيط، آنتن اكتيو، تنظيم زاويه نور چراغ‌های جلو از داخل، زه‌ها و دستگیره‌های همرنگ، تودوزي مخمل، دسترسي به صندوق عقب، بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق و روي سوييچ، قطعات دكوراتيو طرح چوب، چراغ‌های سقفي جلو و عقب، چراغ داخل داشبورد، كامپيوتر سفري

خط تولید دنا
خط تولید دنا

امیدواریم این خودروی ملی، با کیفیتی خوب و قیمتی منصفانه به مشتری تحویل داده شود و حداقل خودرویی داشته باشیم که کمی به آن افتخار کنیم.

در پایان باید افزود که در چند وقت اخیر، چند خودروی دنا در شهر مشاهده می‌شود که پلاک ملی گرفته‌اند و در خیابان‌های تهران جولان می‌دهند که این خارج از فروش سرتاسری این خودروست و قیمت آن با قیمتی که ایران‌خودرو با آن موافق است، تحویل خریداران شده است.
نویسنده: کسری خیاطیان

248 دیدگاه

  1. سیر داغ
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    آقایانی که فقط شکایت و انتقاد می کنید .خودتون بزرگ شدین بهترشو بسازین .آخه از ایرانی جماعت بیشتر از این انتظار دارین ؟ این که تونستن یه خورده تغییر کنن خیلیه.

    پاسخ
  2. علیرضا تقوی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من دو هفته پیش دنا خریدم. واقعا خواهش میکنم اشتباه من رو تکرار نکنید به همه اطلاع بدید لطفا که دنا یک آشغال واقعی هستش.
    اول مصرف سوختش وحشتناک بالا است. در کفی و سر بالایی هم فرق نداره فوق العاده کم میاره طوری که امروز وانت پیکان با یک بار پر هندوانه به راحتی ازبغل من سبقت گرفت. در ضمن از بدو خرید lamp fault میده و تسمه شل شده اولا گارانتی و کارت طلایی که به صراحت گفتن که الکی هستش! خود نماینده ایران خود رووو معتقد بود یک ماشین کاملا بدرد نخوره. دومین نمایندش که بردم طرف رک گفت اشتباه کردی خریدی و خیلی ایرادات داره که ما نمی تونیم کاری واسش بکنیم. خواهش پولتون رو دور نریزید.

    پاسخ
  3. پيماني
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    آقایون محض اطلاعتون من این این ماشین رو دارم آببندیش کردم واقعا عالیه. سگش به پژو پارس میارزه . از تمام خودرو های ایرانی سر تره. آقای تقوی لفا این ماشین رو خورد نکنید. مال شما مشکل داشته . این رو نباید به همه ی دنا ها ببندید. اولا که مصرفش خیلی پایینه دوما اصالا کم نمیاره خصوصا از سرعت 120 به بالا همه ی ماشین های ایرانی رو جا میزاره اما تا حدودی با شما موافقم. موتور ef7 نسبت به بقیه ی موتور های داخلی مثل k4m و tu5 وxu7 کم تجربست. برای خرید این خودرو باید صبر کرد که کمی تجربه به دست بیاورد و فعلا یک خودرو ی دیگر خرید اما اگر این موتور و این خودرو با تجربه تر شود از همه ی خودرو های داخلی بهتر میشود

    پاسخ
  4. رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    والا این خودرو را 4 ماهی هست که خریدم نسبت به پولی که دادم نمیرزه.انکار سورن سوار شدی .بنده 405 سمند و206 هم داشتم خدایی هر سه تاش خوب بودن همشون مدلشون زیر 90 بودن.دوستم جک خریده باهاش رانندگی کردم از دنا خیلی سرتره.پس خودمونو گول نزنیم این همان سمنده که شیکتر شده……..

    پاسخ
  5. محسن
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دنا یعنی بی کیفیت ترین خودرو ملی
    من اردیبهشت دنا خریدم مرداد نیز با 3.5 میلیون زیر قیمت نمایندگی فروختم ( لطفا هرکه قصد خرید دنا رو داره یه سری به نمایندگیهای ایران خودرو بزنه )
    از روزیکه تحویل گرفتم هفته ای یک با در نمایندگی بودم خودرو 480 کیلومتر راه نرفته بود 2 با امداد کردم 4 بار به نمایندکی مراجه کردم مشکلاتش یک بار تو حرکت موتور ریپ زد و خاموش شد امداد کردم قطعه مورد نظر ( سنسور میل سوپاپ ) نداشتن چراخ خطر راست روشن نمی شد و انواع پیغام آلارم رو میده ( خرابی سیمکشی – سنسور کاپوت – سنسور درب صندوق ) موتور وقتی سرد هست صدای تراکتور میده باور کنید هر بار به نمایندگی میرفتم بیش از 4 تا دنا رو میدیدم برای تعمییر . راستی نما یندگی هم خیلی اذیت میکنه و میگه قطعه مورد نظر رو نداره و باید امداد کنی که بین 1 تا 2 هفته طول میکشه

    پاسخ
  6. ابوالفضل
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با نظر محسن موافقم من هم این مشکلات را دارم برای حل این مشکلات شرکت ایران خودرو با ید این خودرو را سه سال یا 60000 کیلومتر گارانتی کند تا شاید مشکلات ان حل شود

    پاسخ
  7. منصور
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    فکر کنم کارکرد خیلی کم موقع فروش یه ماشین نشانه خوبی از عدم رضایت مالکین از اون خودرو باشه.
    این لینک از سایت باما حرفهای زیادی برای گفتن داره
    http://bama.ir/car/dena/1.7?sort=7

    پاسخ
  8. برزین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من دنا دارم…..18000 تا هم باهاش راه رفتم….هیچ مشکلی هم نداشته…خیلی هم ازش راضیم…ماشین های چینی شاید خوب باشن…اما تا وقتی خراب نشن…اگر خراب شدن مردی اگر قطعشونو پیدا کنی…..کشور ما همینه…با این مقدار پول همین ماشین و امکانات رو میشه خرید….جالبه واسم….اینا که انقد ازش بد میگن و بعد تعداد ثبتنامی ها رو میبینم و تعداد ماشینای تو خیابون…انگار اینا که کامنت میذارن تو یه کشور دیگه ان و من تو ایران…..من تو منطقه آزاد زندگی میکنم…ماشین خارجی هم زیاد خرید و فروش میکنم….باید بگم دنا شاید مثل ماشینای خارجی نباشه…ولی واقعا اذیتم نکرده و ماشین خیلی عالی و خوش رکابی هست

    پاسخ
  9. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام به همه
    من قصد خرید دنا رو دارم . حقیقتا اهل مانور و گاز دادن با ماشین هم نیستم . ولی حداقل ماهی یکبار با خانواده مسافرت میرم و امنیت و استحکام ماشین برام خیلی مهمه.
    خواستم منو راهنمایی کنید که آیا با 45 تومن پولی که میخوام هزینه کنم دنا ماشین خوبی هست یا برند دیگری رو پیشنهاد میکنید؟
    ما یه خانواده 4 نفری هستیم . من 2 تا بچه زیر 7 سال دارم . راحتی و امنیت ماشین برام از شتاب اولیه خیلی مهمتره. ماشین قبلی من 405 و 206 SD بوده و حالا قصد دارم یه مقدار بیام بالاتر .
    ممنون میشم راهنمایی کنید. سپاس گذارم

    پاسخ
  10. امین
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    کیفیت مونتاژ در حد شوخی هم نیست، فاصله ی بین اجزای بدنه یا بهتر بگم درز قطعات تهوع آوره، خودرو بسازین در حد مونتاژ ام وی ام آریزو 5 ما هم میخریم، آدم به دنا نگاه میکنه انگار کاپوت بسته نشده اینقدر تو ذوق میزنه، موتورش هم زود پر از خاک و آشغال میشه، آخه بندگان خدا سرعت پیشرفت رو در خودرو سازهای چینی ببینید، اونا انحصار و حمایت مالی شما رو هم ندارن و همینجوری ورشکستتون کردن وای به حال اینکه بازار رقابتی بشه، همین لیفان و ام وی ام که تازه تاسیس حساب میشن دارن تو نمایشگاه های جهانی خودرو معرفی میکنن، حالا هی شما دور ماشین عقب موندتون دور بزنین و باهاش کار دستی درست کنین، حیف مهندسین کشورم که از دست شما دق کردن… واقعن خودتون خیال میکنین نونی که میبرین سر سفره خونوادتون حلاله؟ افکارتون تهوع آوره…

    پاسخ
  11. احسان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من مدل ۹۴ دارم تا الان ۵۲۰۰۰ تا باهاش رفتم و هیچ مشکلی هم نداشتم

    پاسخ
  12. آرش
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام
    من آخر تیر 95 تحویل گرفتم. روز تحویل مهندس مکانیک نمایندگی اشاره به عالی بودن موتور آن کرده بود. ضمنا مونور دنا آلمانی است که بنا به اظهارات یکی دیگر از مهندسین یکی از نمایندگیها طراحی یک استاد دانشگاه در هانوفر آلمان است. واقعا ماشین شیک و رونی است.فقط ایراد آن استفاده ار جنس بی کیفیت در زوار درها و تزئینات داخلی و داشبورد آن است.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.