ایران خودرو

سمند دیزل و چشم انداز پیش رو

تعریف خودروی دیزل در ایران یعنی یک خودروی کند و بدون شتاب همراه با آلودگی زیاد و دود سیاه رنگ و پر صدا. البته که غیر از این هم نیست. چون خصوصیات یک خودروی دیزل یا گازوئیل سوز در ایران، این‌طور معنی شده است.
اما ما در آینده شاهد خودروهای دیزل با قدرت بالا و مصرف کم و از همه مهتر آلودگی کم (البته بستگی به کیفیت گازوئیل تولیدی شرکت نفت دارد) در خیابان‌های تهران و ایران خواهیم بود که یکی از آنها سمند با موتور دیزل است که موضوع مورد بحث امروز ماست.
من این سمند را در همایش موتورهای بین المللی که در هتل المپیک بر گذار شده بود دیدم و با مسئولان ایران‌خودرو که این مدل را تست کرده بودند صحبت کردم و از مشخصات فنی و نتیجه‌ی تست مطلع شدم که در ادامه برایتان میگویم. البته شایان ذکر است که مدل سمند توربو هم موجود بود که در آینده هم از مشخصات فنی و نتیجه‌ تست سمند توربو برایتان می‌نویسم.

سمند با موتور دیزلی EFD
سمند با موتور دیزلی EFD

صدای موتور نسبت به موتور بنزین سوز و موتور بنزین سوز توربو از صدای کمتری برخوردار بود که واقعاً تحسین بر انگیز بود. حتی زمانی که موتور گاز می‌خورد و توربو شارژر هندسه متغیر پیشرفته‌ آن (به گفته کارشناس) وارد کار می‌شود. البته ممکن است که بعد از هزاران کیلومتر صدای موتور بیشتر شود که طبیعی است و اگر بیش از حد معمول بشود به نحوه‌ مونتاژ و کیفیت به کار رفته در مواد و آلیاژهای قطعات فنی مربوط می‌شود. موتور این سمند به لطف بهری مندی از گازوئیل یورو ۴ که سفارشی توسط شرکت نفت تولید شده بود، دارای کمترین آلودگی بود. این سمند فقط از لحاظ فنی با دیگر سمندها فرق می‌کرد و هیچ تغییری در ظاهر و داخل آن مشهود نبود. به گفته‌ کارشناسان این تنها نمونه‌ی موتور دیزل ملی کامل بود که قیمتی نزدیک به ۱۴۰ میلیون تومان داشت!!!! با قیمتی که سمند پایه در آن روز داشت، می‌شد گفت که قیمت این سمند ۱۵۵ میلیون تومان بود. علتش هم این بود که تمام قطعات موتور و مراحل تولیدی در آلمان انجام گرفته بود و مالک معنوی این موتور (ایران خودرو) هیچ دخالتی در تولید و مونتاژ این موتور نداشت. البته طی یک برنامه ریزی ۲ ساله قرار است که ۵۰ درصد این موتور توسط آلمان و ۵۰ درصد باقی مانده توسط ایران خودرو تولید شود که در قیمت نهایی این موتور و ماشین تأثیر قابل توجهی خواهد داشت. به گفته‌ کارشناسان ایران‌خودرو: این موتور ۱۵۰۰ سی سی حجم، ۱۲۰ اسب بخار قدرت (البته با توربوشارژر هندسه متغیر) و ۲۵۶ نیوتن متر گشتاور دارد که حدود ۳۰ اسب بخار کمتر و ۴۱ نیوتن متر بیشتر نسبت به موتور بنزینی توربو است. این ماشین به لطف گشتاور بالا به راحتی با ۵ سرنشین سرعت ۱۸۰ کیلومتر را تجربه می‌کند. طبق جدولی که در نمایشگاه منتشر شد، حداکثر سرعت هر دنده در حالت تمام بار را اینچنین است:

  • دنده ۲ = ۷۰ کیلومتر در ساعت.
  • دنده ۳ = ۱۲۰ کیلومتر در ساعت.
  • دنده ۴ = ۱۷۵ کیلومتر در ساعت.
  • دنده ۵ = ۲۱۰ کیلومتر در ساعت.

البته چون گیربکس این سمند هیچ تفاوتی یا سمندهای دیگر نمی‌کرد، شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر آن را ۱۰.۴ اعلام کرده بودند ولی با گیربکس بهینه و تغییر یافته برای این مدل شتاب ۹.۶ امکان پذیر است. چون محدوده‌ قرمز دور موتور تا ۴۷۰۰ دور بود شتاب بهتری امکان پذیر نیست. با توجه به بروشور و گفته‌های کارشناسان مصرف سوخت موتور دیزل ۵.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که رقم قابل توجهی برای یک همچنین خودرویی با این وزن و البته در ایران نسبت به خودروهای دیگر است. در صورت عرضه‌ گازوئیل یورو ۴ بدون شک این یکی از بهترین انتخاب‌ها با وجود قیمت کمتر گازوئیل و آلودگی کمتر گازوئیل نسبت به بنزین بین خودروهای تولیدی ایران‌خودرو و سایپا نسبت به موتورهای بنزینی است. در ضمن این موتور به خاطر نداشتن شمع و کوئل نسبت به موتور بنزینی، هزینه‌های نگهداری پایین‌تر و عمر بیشتری دارد. البته در صورت استفاده‌ درست و مناسب.

سمند با موتور دیزلی EFD
هم اکنون خودروهای دیزل نزدیک به ۷۵% خودروهای اروپا را در بر می‌گیرد. مصرف سوخت این موتورها ۲۵% از موتورهای بنزینی کمتر است و اگر پالایشگاه داخلی، گوگرد موجود در گازوئیل را در حد استاندارد جهانی نگه دارد و تولید کند، شاهد آلودگی کمتر از این نوع موتورها خواهیم بود. اما هزینه‌ بالا و تکنولوژی بالا و قیمت بیشتر موتور دیزل یکی از ایرادهای آن است، ولی این تفاوت قیمت با توجه به هزینه سوخت بالای موتورهای بنزینی در دراز مدت جبران خواهد شد. این موتور چهارمین فرزند خانواده‌ موتور ملی است که در آینده تمام موتورهای ایرانی را برایتان معرفی می‌کنم. طراحی موتورهای ملی با نام‌های EF7 و EF7 توربو ، EF4 و EFD با همکاری یک شرکت آلمانی مهندسی موتور صورت گرفته است.

disel engine
موتور دیزل EFD نسبت به موتور بنزینی EF7 ملی، ۲۰۰ سی سی حجم کمتری دارد و ۱۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که به لطف توربوشارژر هندسه متغیر با حجم کمتر ۶ اسب بخار بیشتر، ۱۰۱ نیوتن متر گشتاور بیشتر و ۲۵% مصرف سوخت کمتری مصرف می‌کند. از دیگر ویژگیهای این موتور، سیستم پاشش مستقیم که دارای فناوری چند راهه فشار بالای سوخت است، شمع گرمکن، توربوشارژر هندسه متغیر و خنک کن میانی هوا می باشد. این موتور قابلیت بازخورانی دود همراه با خنک کن دود بوده و این تجهیزات و تکنولوژی باعث بالا رفتن و سخت شدن تولید این موتور در کشور شده است. به گفته‌ کارشناسان با توجه به استفاده‌ی بالای ۵۰ درصدی از گازوئیل در اروپا، این روش در ایران کار بسیار خوب و درستی است چون به طور متوسط استفاده از موتورهای دیزلی ۳۰ درصد صرفه جویی به همراه داشته و خودروهای دیزلی بین ۲۰ تا ۶۵ درصد سوخت کمتری مصرف می‌کنند. هرچند که امروزه مصرف ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای خودروهای دیزلی معمول و مصرف ۶ لیتر برای خودروهای بنزینی ایده آل به حساب می‌اید و چیز جدیدی نیست. حال با دیدی متفاوت به تفاوت‌های این موتور نسبت به بنزینی انتظار می‌رود که استقبال مشتریان زیاد باشد. به هر حال قطعات موتورهای دیزل باید قدرتمندتر تولید شود و از کیفیت بالاتر و ایراد کمتری در موتور برخوردار باشد. این عوامل یکی از پاشنه‌ های آشیل خودروسازان و تولید و بومی سازی موتور دیزل در کشور خواهد بود. هرچند که با کمک شرکت‌های خارجی تا حدودی به دانش موتور و طراحی خودرو دست پیدا کردیم ولی مسیری بسیار طولانی برای خودروساز شدن و مطرح شدن در دنیا داریم.

EF7 diesel
جدول مشخصات موتورهای خانواده EF:

  • نوع موتور: ۴ سیلندر خطی توربو دیزل (EFD)
  • حجم موتور ( سی سی): ۱۵۰۰
  • قدرت (اسب بخار): ۱۲۰ اسب بخار
  • گشتاور (نیوتن متر): ۲۵۶ نیوتن متر
  • تعداد سوپاپ: وی وی تی /۱۶
  • نوع تنفس: توربوشارژر
  • استاندارد آلایندگی: یورو ۴
  • شتاب ۰ تا ۱۰۰: ثانیه ۱۰.۴
  • حداکثر سرعت: ۲۱۰ کیلومتر
  • گیربکس: ۵ سرعته ی دستی
  • ترمزها: دیسکی به همراه ای اب اس و ایی بی دی
  • فاصله میان دو محور: ۲۶۷۱
  • طول * عرض * ارتفاع: ۱۴۶۰*۱۷۲۰*۴۵۲۷
  • گنجایش مخزن سوخت: ۶۶ لیتر
  • حجم فضای بار (لیتر): ۵۰۰ لیتر
  • مصرف سوخت ترکیبی: ۵.۴ لیتر

نوع موتور: ۴ سیلندر خطی توربو بنزینی (***)

  • حجم موتور (سی سی): ۱۶۴۸
  • قدرت (اسب بخار): ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور (نیوتن متر): ۲۱۵ در دورهای ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰
  • تعداد سوپاپ: ۱۶/ وی وی تی ای
  • نوع تنفس: توربوشارژر
  • استاندارد آلایندگی: یورو ۴
  • شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۹ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۱۰ کیلومتر
  • مصرف سوخت تر کیبی: ۸.۸ لیتر

نوع موتور: ۴ سیلندر خطی (EF7)

  • حجم موتور (سی سی): ۱۶۴۸
  • قدرت (اسب بخار): ۱۱۴ در دور موتور ۶۰۰۰
  • گشتاور (نیوتن متر): ۱۵۵ در دور موتور ۴۵۰۰
  • تعداد سوپاپ: ۱۶/ وی وی تی ای
  • نوع تنفس: طبیعی
  • استاندارد آلایندگی: یورو ۴
  • شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۱۳.۵
  • حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر
  • مصرف سوخت ترکیبی: ۶.۸ لیتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

میلاد ساسانی. دیپلم مکانیک خودرو. عاشق دنیای خودرو

مطالب مشابه

‫۱۲۶ دیدگاه‌ها

  1. طوفان

    ۲۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (149 ديدگاه)

    روش موتور پورشه هم بذاری باز همون سمند آشغاله بابا به جای این کارا بیان یه ذره روی طراحیش کار کنن مثه تانک میمونه این سمند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرهاد

      ۲۸ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      هرچی هست از 405 و پژو پارس که مدرنتر و زیباتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ارشیا

        ۲۹ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (99 ديدگاه)

        عزیز من کجای این تانک از پرشیا زیبا تره؟ این سمند واقعا ماشین زشتیه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. امیرهوشنگ

          ۲ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (3 ديدگاه)

          عزیز جون!
          آخه آدم میاد تو مطلبی که راجع به سمند نوشته شده ، در حضور طرفدارای سمند ازش بد مینویسه؟
          که کامنتش اینهمه دیس لایک بخوره
          حالت خوبه شما؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. طوفان 2

        ۲۱ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        الان 405 GLX یه چیزی ولی پژو پارسو مخالفمبا تعصب حرف نزن با دلیل حرف بزن

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. بهزاد

      ۲۳ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      توجه کنین قراره سال 94 سمند سوپراسپرت با موتور 12 سیلندر و قدرت 1100 اسب بخار ونهایت سرعت 440 کیلومتر بر ساعت تولید بشه. قیمت فقط 20 میلیون تومان. رقیب نداره

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. امیرهوشنگ

        ۲ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (3 ديدگاه)

        بابا سال 94 نصفه شد
        پس کوش این سمند سوپر اسپرت 12 سیلندر؟
        نکنه خالی بسته بودی بلا؟!!!

        موافقم 0
        مخالفم 1
    3. فرزاد

      ۲۵ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (18 ديدگاه)

      متاسفانه شما اصل مطلب رو متوجه نشدید که این حرف رو میزنید، بحث موتوره. و آلایندگی و سوخت نه طراحی ظاهری!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. امیرهوشنگ

      ۲ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      عزیزم ، شما که سمند دوست نداری ، بیکاری وقتت رو اینجا صرف میکنی و با اینهمه طرفدار سمند کل کل میکنی
      برو تو صفحه مربوط به پژو ، هرچی دلت خواست از سمند بد بگو ، اونوقت جای تعداد لایک و دیس لایک های کامنتت با هم عوض میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. saye

    ۲۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (66 ديدگاه)

    خسته نباشید در توضیحات نوشتین مصرفش صدی چهل و پنجه لطفا اصلاح کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. فرید

    ۲۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    اقای ساسانی در مورد تاریخ تولیدش اطلاعی ندارید؟الان نزدیک 3 سال هست که قرار تولید بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۸ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود.

      نه فرید جان ندارم.

      ایرانخودرو هنوز مدل EF4 رو که با حجم موتور 1400 سی سی و 16 سوپاپ

      وعدشو داده بود که روی رانا نصب کنه را هنوز نتونسته بزرگش کنه چه

      برسه به این.البته اگر گازوئیل خوب تولید کنیم ، ایرانخودرو پروژه ی

      تولید این موتور را سریع تر میکنه.

      امیدوارم که سال دیگه خبرهایی ازش بشنویم.

      ولی اگر خبری ازش دیدم حتما به همه اطلاع میدم.

      ((( ایران و المان )))

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. بهرام

      ۱۷ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (90 ديدگاه)

      اقا فرید شما 33سال دیگه بذار روش مگه ی لفه برداشته داره گلوشو میترکونه:)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ehsan niazi

    ۲۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تو سمند EF7 موندن چه برسه به دیزلیش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. m.a7200

    ۲۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (28 ديدگاه)

    206 بالای 10 سال و ال90 6 ساله تولید میشن هنوظ بعضی از قطعات موتورشون پیدا نمیشن
    حالا موتور جدید بزنن چطوری میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. اسی 2160

    ۳۰ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (238 ديدگاه)

    آشغال جدید در راه است ایران خودرو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. MBS

    ۳۰ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (238 ديدگاه)

    محصولات ایران خورو مثل گاری میمونه حروم خور ها من خودم فامیلمون سمند ال ایکس داره خیلی ماشین آشغالیه غیر استاندارده نه طراحی خوبی داره نه سواری خوبی داره به درد نمیخوره خوب که چی موتور بی ام و هم روش بزاری خر همون خره پالونش عوض میشه ….؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. MBS

    ۳۰ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (238 ديدگاه)

    با سلام آیا میدانید صنعت خودرو سازی ایران یک صنعت عقب مانده است پراید که دورانش بر میگرده به 22 سال پیش پژو 405 که برای 25 سال میشه 206 که برای 15 سال پیشه 45 ساله پیکان وانت تولید میشه سمند که 12 ساله همش دارن چراغاشو تغییر میدن اون از اون راناکه بدنش 206 صندق داره از دنا بگم اونم بدنش سمنده از تیبا بگم که عقبش با جلوش همخونی نداره از پژو پارس بگم که تو این 13 سال فقط یک آینه و داخلشو کرم کردن از پژو 207 بگم تو فرانسه اثلن قیافه 207 یک شکل دیگست این 207 آیی که تو ایران می بینی اینا 206 یه نه 207 سرت رو درد میارم ماشین ایرانی به درد آشغال میخوره ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. farshid

    ۳۰ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بانظرطوفان موافقم.سمندچیه که این کاراروروش بکنن.حالایکی ازدوستان میگه ازپزوپارس بهتره.پزوپارس کلاسش واسمش سمندرومیخره.چون خودروی ملی هستش اینقدرامکانات میزارن روش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. پژمان

    ۳ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (201 ديدگاه)

    206 صندق دارو کردن رانا متاسفم برای این آشغال ساز یک یده بی سواد دارن تو ایران خودرو کار میکنن مدرکشونم با پول خریدم لگن ساز ها ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهرام

      ۱۷ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (90 ديدگاه)

      لگن هم تکنولو‍ژی میخوادها دست کم نگیرید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. پیکان 57

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    متاسفم واسه مهندسای مملکتمون. ماکه این ماهواره هارو درست کردن یه دونه خودرو نمی تونن طراحی کنن. (این است ارق ملی)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. دانشجوی مملکت

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (113 ديدگاه)

      دوست عزیز مهندسان کم نگذاشتن این مدیران ایرانی هستن مهندسین را قبول ندارند و میرن ماشین چینی میارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. ناراضی

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    روال معمول خودروسازهای وطنی این هست که همیشه از دستاوردهای خیالی در آینده صحبت میکنند ولی در عمل ما چیزی نمی بینیم…
    به طور مثل میگویند 30 درصد محصولات خود را در چند سال آینده صادر میکنند. یعنی 200 هزار دستگاه. ولی در عمل چند هزار سمند و پراید به کشور افغانستان و عراق صادر میکنند…
    یا به طور مثال 3 سال پیش از تولید خودروی هیبریدی صحبت کردند ولی بعد 3 سال باز هم صحبت از دستاوردهای احتمالی آینده هست…
    یا به طور مثال 10 سال هست از پلت فرم اختصاصی ایرانی صحبت میکنند ولی باز چیزی تولید نکرده اند. و درعوض برای شاسی 405 یک بدنه در شرکتی اروپایی طراحی کرده اند و نامش را گذاشتند سمند، خودروی ملی، هر سال هم تغییر کوچکی در چراغ های جلو و عقب میدهند. جالب اینجاست که نسل قدیمی سمند یا پراید با آمدن سمند جدید یا تیبا جدید همچنان تولید میشود و این نشان میدهد که خودروساز به منظور متقاعد کردن مردم و مسئولان این خودروهای جدید را تغییر شکل داده و قصد جایگزینی واقعی آن را ندارد…
    یا اینکه میگویند کیفیت و رضایت مشتری را افزایش میدهیم، ولی در عمل خودروی خود را بدون ضبط صوت و با مشکل تزیینات داخلی تحویل میدهند. یا که میگویند استاندارد محیط زیستی و ایمنی را ارتقا میدهیم ولی در عمل 8 سال هست که در استاندارد محیط زیستی یورو 2 درجا زده اند و زمان میخرند و خودروها کمتر از 3 ستاره ایمنی دارند و کیسه هوا سرنشین های جلو با هزار منت نصب میشوند…
    ======دوای درد خودروساز فقط رقابتی کردن بازار هست. تعرفه 40 درصدی باید به صفر کاهش یابد=======

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. دانشجوی مملکت

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (113 ديدگاه)

    دلیل اینکه شرکت ماشین اشغالی درست می کند 1 اموزش در دانشگاه قدیمی است سرفصل کتاب ها مال سال 75 است در دانشگاه هنوز روی پیکان کاربرات کار می کند 2 این شرکت ها رغیب ندارن اگه دوتا ماشین متوسط با قیمت واقعی وارد بشه این شرکت ها باید لنگ برای ما بسازندعلبته اگه بتون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. محمد

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    سمند بهترین وزیباترین خودرو فقط کاش جای تغییر چراغ وسپر تغییر تحول اساسی تری ومدرنی میدادن به اتاقش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. امیر

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    هندلینگ سمند حرف نداره، ما با پرشیا پژو امتحان کردیم جاده طالقان خیلی خطرناک بود ولی سمند خوب جواب میده همیشه هم سمند می گیریم این آخریش که دوگانه ef7 خوب افتاده و من عاشق شدم اصلا تو این دو سال مارو اذیت نکرد. برای همین فقط لحظه شماری می کنم که efd کی به بازار میاد؟ هر کی می دونه حتما جواب منو بده به ایمیلم. ولی فکر نکنم 16 سوپاپ باشه از قیافش تابلویه که 8 سوپاپه
    amirtoudeh@gmail.com

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهرام

      ۱۷ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (90 ديدگاه)

      امیر اقا ؟؟؟؟؟هندلینگ؟؟؟؟؟؟سمند؟؟؟؟؟؟ایرانخودرو؟؟؟؟؟دیزل؟؟؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حامد

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      امیر جون با نظرت موافقم ما هم سمندef7داریم خداییش تاحالا اذیتمون نکرده.
      سمند ماشین شیکیه من نمیدونم بعضیا میخوان پول سمند رو بدن اما کلاس bmwرو داشته باشن.
      شماها بجای ایرادگرفتن یه خرده طرفدار مهندسین مملکت باشین؛این غربی ها که سنگشون رو به سینه میزنید باعث این همه بدبختی ما شدن.
      من که رینگ یه ماشین ایرانی رو به صدتا ماشین خارجی نمیدم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. امیرm

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این کاره اینا مثل از نو اختراع کردن چرخه یه ضرب مثل هست که میگه : کسی که خوابیده میشه بیدار کرد ولی کسی که خودشو به خواب زده نه اینا هم از زرنگیشونه که بخوان سند سازی کنن بیشتر پول بیت المالو حروم کنن اختلاس کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. دنا

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام،
    از دوستان خودرو ساز خواهش می کنم از لفظ ملی برای این خودروهای با تکنلوژی خارجی یا قدیمی استفاده نکنند .در ضمن نام خودرو اگر داخلی است به خظ خوش فارسی نوشته شود نه به حروف لاتین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. اویس

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام دوستان من رشتم مهندسی مکانیک هستش ولان گاراژ دارم و هم تعمیر موتور دیزل انجام میدم هم بنزینی
    خدایش میگم هر ماشینی رو من تعمییر کردم از بیشتر مشتری هام که سمند دارن پرسیدم گفتن راضی نیستیم خودمم پژو رو پسند میکنم از تو کل محصولات ایران خودرو چون طراحی مال شرکت مهندسی ژو هستش و ماشین هستش که داری 5 سال پر افتخار بهترین ماشین اروپا شده هیچ وقت سمند رو با پژو405 مقایسه نکنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. مهدی

    ۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام سمند ماشین عالیه اونم از نوع ef7 من خودم یکی دارم فقط تنها بدیش وزن بسیار بالاشه با وقتی که کولر می گیری انگاری داره کامیون می کشه ولی از لحاط امنیت عالیه تو سرعت بالای 190یه ضره می لرزونه اما نباید بیشتر از این ازش انتضار داشت من بابام یه x33داره مثل پارون خر می مونه انقدر تکون می خوره که نگو سمند و به صدتای اون نمی دم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. علیرضا

    ۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    بازهم برای ایران خوب است که تکنولوژی 40سال پیش اروپا داشته باشه. ولی برای تولید این خودرو باید التزام از دولت وجود داشته است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. مهدی

    ۱۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ضمن سلام و ادب چطور میشه یه موتور کامل دیزل سواری \یدا کرد و خرید ازکجا ممنون میشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. محمد

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مهندسای گرامی شما که از ماشینو موتورشو اینچیزا هیچی بارتون نیست لطفا نظر مسخره ندین.درسته ایرانخودرو …خور هستو داره پول زور از مردم میگیره.اما بحث خودروهاشون فرق داره.الان همه میرن دنبال ماشینی که از همه نظر از بقیه سرتر باشه.به نظر من سورن elxبا موتور ef7تکسوز اپشنال از همه سرتره.از همه نظر.از دیزاین گرفته تا عملکرد و شتاب و سرعتو اپشن های فوق العادش.جر این هرکی هر نظری داشته باشه متعصبانه نظر داده و من نظرشو قبول ندارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. Ahmad..F12

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (2543 ديدگاه)

    مبلاد جان منون

    تا زمانی که یه هویت درست و حسابی پیدا نکنه از سمند خوشم نمیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. farokh

    ۱ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام سمند خوبه اقا به نسبت پولی که میدیم تو شرایط فعلی ما که داریم راضی هستیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. امین

    ۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    فکر نکنم سمند این همه زور بده…..خخخخ
    اینا یه چیزی میکن از شتاب و قدرت ولی فکر نکنم اینطور باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. solat

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (143 ديدگاه)

    ما انتظار داریم که موتور دیزلی که میخوان بزارن رو سمند همانند موتورهای دیزل bmw باشه خو برادر من نمیشه چون چهار نفر بی فکر و گیج و منگ میخوان بشینن و موتور دیزل طراحی کنن و به جوونای این مرز و بوم بها نمیدن و از فکر و تواناییشون استفاده نمیکنن و باید همانند شرکتای نوپای دیگه از مهندسان و طراحان شرکتای بزرگ خودرو سازی استفاده کنند تا به علم و دانششون تو این زمینه افزوده بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. متخصص دیزل

    ۱۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه میدونستین دیزل و سیستم تنفس توربو شارژ و سیستم سوخت کامان ریل چیه به قیافش کاری نداشتین عاشقش میشدین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. مهرداد

    ۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اینه!فکر کنم ایرانخودرو با تولید سمند گازوییلی حرفی برای گفتن داشته باشه.من طرفدار پرو پا قرص گازوییل هستم.قدرت بیشتر الایندگی و استهلاک کمتر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. علی

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام اهای دوستانی که میگن سمند به درد نمی خوره شما اصلا خودتون ماشین دارین که نظر میدین اصلا سمند سوار شدین من خودم پارس داشتم برو رو سرعت 180 بعدا با سمند مقایسش کن هم صدای داخل کابین هم تعادل ماشین کدوم بهتره الکی نظر ندین اول برین ماشین بخرین بعدا اضهار نظر بکنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. مهدی

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    والله نفهمیدم آخرش آلمانیه یا ملیه!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا