»» مقایسه تندر 90 و سمند LX

مجله خودرویاب در شماره 10 خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.

فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.

سمند بهتر است یا تندر؟

نمای ظاهری:

ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده  و نافرم می نماید.

در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.

مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:

موتور 16 سوپاپ خودرو تندر 90 با داشتن 105 اسب بخار قدرت و گیربکس 5 سرعته نرم و دقیق ظرف 10.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز 208 کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها 8 سوپاپ داشته و 100 اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن 11.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 211 کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر 90 حدود 105 کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.

logan

در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.

در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.

tondar L90 logan

هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر 90 از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.

ایمنی:

ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر90 از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.

samand lx

اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.

سایر نکات:

سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر 90 با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.

نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!

توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره 10 مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏سایت “پدال“‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است

03
آبان
1388

۵,۳۰۱ دیدگاه

  1. آقا سمند ال ایکس معمولی (1.8 ) یا ای اف 7 ؟؟؟

    صفر ؟

    • ای اف7 موتورش المانیه نباید با موتور20 سال پیش مقایسش کنی.

      • از نظر استهلاک و خرابی و بی درد سری و کم هزینه بودن مدل 1.8 ولی از نظر قدرت و کشش و شتاب و مصرف سوخت ef7

  2. EF7 من از آببندی دراومده یواش یواش داره دلبری میکنه. موتور اینقدر نرم و کم صدا کار می کنه که اگه زمان تعویض دنده حواست به نمایشگر دور موتور نباشه ممکنه دور موتور تا 5000 هم بالا بره و صرفا از صداش متوجه نشی که داری با دور بالا رانندگی می کنی. الان که تقریبا سه ماهه این ماشینو خریدم و اونو با همرده های قیمتی خودش مثل GLX و پارس مقایسه می کنم متوجه شدم که تو این بازه قیمتی بهترین انتخابه، موتور نرم و کم صدا، مصرف بسیار پایین (شاید باورتون نشه ولی مصرف بنزین به صورت ترکیبی از 8 تا هم کمتره تو گاز هم که اصلا حرفی برای گفتن باقی نمیذاره)، شتاب بالا و امکانات فراوان.

    • 5000 دور برای این موتور ها عادیه و چیزه عجیبی نیس پایین تر عوض کنی دنده مردس بین 4500 تا 5000 باید تعویض دنده انجام بشه. پراید نیس که.

      • من نگفتم جیز عجیبیه عزیزم، به کم صدا بودن موتور تو دور بالا اشاره کردم. در ضمن فکر نمی کنم 5000 تا دور موتور پایین یا به قول جنابعالی عادی باشه، اونم برای یک ماشین خونداگی و نه اسپورت.

        • عالیه محمد اقا .من ef7مدل 91 دارم صفر گرفتم بقران هیچ موتور ماشینی ندیدم به این نرمی کار کنه حتی تا خودروهای 130 تا 150 میلیون. واقعا بی نظیره .من هنوز هیچ خرجش نکردم. 80 هزارم کار کرده. کوچکترین ایرادی هم نداره متاسفانه بعضی ها دوست دارن خرابش کنند چون خودشون ….

        • خودرو های ای اف7 92 اصلا خوب نیستن،چون ای سی یو هاشون خوب نیست.
          ولی از93 بهتر شدن
          همینطور مدل های 91 به قبل هم عالی بود.
          راستی داداش محمد ایشالله به سلامتی برونیش.
          (دنامونو کی میدن؟)

  3. سلام به همه ولی مک میسل تا اونجاییکه من میدونم ef7 های قبل 90 با کیفیت بودند و مدلهای 91 و 92 کیفیتشان خیلی بد بود. سرسیلندر سوزوندن ، اویل ماژول و….مثلا یکی مدل 91 اش را داشت فقط با بالا بردن دور موتور از 4 هزار تا سرسیلندر سوزوندن. ولی مدل های 93 اکثر مشکلات شو رفع کردن و با توجه به قیمت مناسب اش انتخاب خوبی هستش.

  4. دوست من ک یه دونه مدل 90 داشت خیلی اذیتش کرد.دوماه نشده برد فروختش

    • مدلهای 90 تا 92 ef7 به معنای واقعی کلمه بی کیفیت بودن و اکثر صاحباشون ازش ناراضی بودند و حتی همین ذهنیت بد باعث شده که الان با وجود بهینه سازی در ef7 های جدید خریداران هنوز هم موتور قدیمی و 8 سوپاپ xu7 رو به موتور تقریبا به روز و 16 سوپاپ ef7 ترجیح بدن.

  5. مک میسل دنا رو برای تحویل چه ماهی ثبت نام کردید؟ در ضمن جزو اولین ثبت نامی ها بودید؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن بصورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیر اخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط و تبلیغاتی پذیرفته نمی شوند. برای تفییر آواتار خود می توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.


تورهای لحظه آخری