مقایسه تندر 90 و سمند LX

مجله خودرویاب در شماره 10 خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.

فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.

سمند بهتر است یا تندر؟

نمای ظاهری:

ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده  و نافرم می نماید.

در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.

مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:

موتور 16 سوپاپ خودرو تندر 90 با داشتن 105 اسب بخار قدرت و گیربکس 5 سرعته نرم و دقیق ظرف 10.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز 208 کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها 8 سوپاپ داشته و 100 اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن 11.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 211 کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر 90 حدود 105 کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.

logan

در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.

در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.

tondar L90 logan

هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر 90 از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.

ایمنی:

ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر90 از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.

samand lx

اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.

سایر نکات:

سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر 90 با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.

نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!

توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره 10 مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏سایت “پدال“‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است

5,748 دیدگاه

  1. برایان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    از نظر من که سمند زود زشت میشود ولی تندر ن
    منظورم اینه که زود بدنش از بین میرود
    من خودم تندر دارم خیلی هم از رازیم تندر یک ماشین تیز و باهوشه از نظ تصادف بدنه استحکامی داره حتی از نظر زشتی و قشنگی صندلی ، مال تندر قشنگ تره
    در ظمن این همه ک میگن تعادل سر پیچ مال تندر خوب نیست
    کاملا با این نظر موافق نیستم چون حتی تعادلش هم حرف نداره
    و از پراید هم کم مصرف تره

    پاسخ
  2. مجید
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    سلام منم با نظر دوستم موافقم ال نود واقعا تعادل خوبی داره تعادلش از پراید خیلی بهتر جنس داشپورد هم از جنس داشپورد پراید بهتره الان دوستم پراید 93 داره دو ایربگ هستش ال نود همسایه مون نود و سه تک ایربگ بخاطر تعادل بالاش تک ایربگ می دونم دوستان اولین سال تولید ال نود 86 هستش یکیشو بخر تا بفهمی 405 مدل 86 لشه یا ال نود مدل 86

    پاسخ
  3. مجید
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    اخه کسی که 50 میلیون بی زبون میده می خره خوب یه سر بزنه روزنامه همشهری ببینه با این پول چه گزینه های ماشین هایی وجود داره با چه اپشن هایی سایپا و ایرانخودرو دارن ماشینهای جدید میزنن که اپشن های خوبی داره ما داریم رو ال نود که ترکیه 20 سال پیش به عنوان تاکسی داشت استفاده می کرد بحث میکنیم خدا وکیلی سایت تویوتا رو ببین 4000 دلار یاریس می فروشه موتور 1300 سی سی توان موتور 120 اسب بخار مصرف صدی 4 واقعی ضایعس بخدا مصرف پژو پارس 12 هستش سمند هم که فقط پیکانو میتونه بگیره

    پاسخ
  4. مجید
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    اگه حوصله داشته باشی سایت رنو رو ببینی کمپانی بزرگ و قوی هستش الان چه ماشین هایی میزنه بخدا اونا به عنوان بدترین طراحیشون هم به ال نو نگاه نمیکنن اصلا براشون معنی نداره بدترین ماشین از نظر اونا مگان هست تو بروشور هاشون اصلا هیچ حرفی از ال نود نبوده این خودرو به سفارش خاور میانه به اسم لوگان یه خودرو فوق العاده ارزون تولید شده که این کمپانی قوی هیچ نوع طراحی براش نداشته و فقط وفقط به عنوان یه چهار چرخ ارزون برای ترکیه عراق وایران ساخته شده و موتورش هم زمان تحریم بجای 3میلیون 14 میلیون از ترکیه خریداری میشده

    پاسخ
  5. ارشيا
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    صرفنظر از نظرات متعصبانه و سیاه نمای برخی دوستان و با در نظر گرفتن جمیع جنبه ها و معیارهای انتخاب یک خودرو اون هم در شرایط ایران ،بدون تعصب زیر 50 میلیون تومان رو دست ال90 چیزی تو بازار ایران نیست .

    پاسخ
    1. ارمین
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      داداش شما تا حالا لیفان 620 .1.8 رو دیدی یا جک جی 5 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بهتره بری سایپا یه سری برنی به زوتی اس 300 یا بری پارس خودرو یه سری بزنی به برلیانس اج 330 …داداشم قبل نظر دادن برو خودتو اپ گرید کن

      پاسخ
  6. مهدی ماشین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ما خودمون تندر داریم ایمنیش ۳از۵ نمی خوام همایت کنم ولی تندر از پارسو سمندو همه اینا بهتره موقع تصادف پارس آدمو می کشه سمندم یه اربگ داره شایدم اصلا نداشته باشه

    پاسخ
  7. عباس
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان چند وقتیه برای خرید ال 90 تحقیق میکنم چند نکته رو بهش رسیدم برای شما هم بگم شاید به درد کسی بخوره
    1- رنو در بکار بردن قطعات در خط مونتاژ استاندارد سخت گیرانه ای داره واجازه استفاده قطعات ارزان وبی کیفیت رو در خط مونتاژ نمیده وبیشتر قطعات هم در داخل ایران تولید میشه توسط قطعه سازان حرفه ای ایرانی به همین دلیله که گاهی تولید ال 90 کم میشه چون قطعات با استاندارد رنو ندارن ورنو خودش مستقیما در تهیه این قطعات نظارت میکنه (ولی خودرو سازان ایرانی در خودرو های دیگه برای نخوابیدن خط تولید برای تیراژ با لا از قطعات بی کیفیت هم استفاده میکنه)
    2-بزرگترین عیب ال 90 اینه پلوس طوری طراحی شده که همیشه اغشته با روغن باشه ولی متاسفانه به جای استفاده از کاسه نمد برای جلوگیری از نشت روغن به گردگیر پلوس اکتفا کردن که در صورت خرابی گرد گیر با نشت روغن حتی ممکنه گیربکس صدمه شدید ببینه و4 میلیونی برای صاحبش خرج بزاره البته با بازدید های به موقع وانجام سرویس دوره ای جلوی این کار گرفته میشه
    3- یکی از دوستان صافکار با تجربه به من گفت به دلیل ارتفاع بالای این ماشین حتما باید ارتفاع کم بشه در غیر اینصورت در سرعت های بالا و پیچ ها احتمال واژگونی زیاده

    پاسخ
  8. حسین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    جفتشون لگن هستند ال ۹۰ زشت ترین ماشین دنیا که اصولا برای قشر مستضعف در کشورهای فقیر طراحی شد … وسمند که از وقتی صفر از کارخونه میاد بیرون نمیشه روش حساب کرد

    پاسخ
  9. mohammad fm
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    ال نود خوبه چون هم کم مصرفه هم سبکتره هندلینگش هم خوبه تیزه و… در کل نسبت به سمند که زود لش میشه بهتره یا بهتر بگم چون سنگینه اویزون میشه موتورش واس بدنش نیس

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جامع ترین برنامه خودرویی برای گوشی های هوشمند