»» مقایسه تندر 90 و سمند LX

مجله خودرویاب در شماره 10 خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.

فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.

سمند بهتر است یا تندر؟

نمای ظاهری:

ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده  و نافرم می نماید.

در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.

مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:

موتور 16 سوپاپ خودرو تندر 90 با داشتن 105 اسب بخار قدرت و گیربکس 5 سرعته نرم و دقیق ظرف 10.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز 208 کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها 8 سوپاپ داشته و 100 اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن 11.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 211 کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر 90 حدود 105 کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.

logan

در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.

در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.

tondar L90 logan

هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر 90 از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.

ایمنی:

ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر90 از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.

samand lx

اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.

سایر نکات:

سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر 90 با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.

نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!

توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره 10 مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏سایت “پدال“‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است

03
آبان
1388

۵,۱۸۰ دیدگاه

  1. لااقل اون اکسنتی که شما قبولش ندارین تو اروپا و آمریکا به راحتی فروش میره. اون تندر چی؟
    در ضمن تندر رنو نیست داچیا هستش. بندی که برای ساختن خودرو برای کشور های فقیر تاسیس شده.
    پس بیخود و بی جهت با هیوندای مقایسه نکن. چون هیوندای و کیا بسیار برتر از داچیا و حتی رنو هستش. و تو آمریکا و اروپا تمامی ماشینهاش جایزه گرفتن. و تمامی ماشینهاشون 5 ستاره ایمنی دارن.
    نه مثل تندر که با 4 ایربگ و eba و اینها به زور 3 ستاره گرفته و در اروپا به عنوان ماشینی نا ایمن شناخته میشه.
    سعی نکن تندرو بچسبونی به هیوندای و کیا! همه میدونن که چی به چیه!

    • جنس قطعات داخلی کیا سراتو رو دیدی؟ دیدی که رنگ خیلیاش رفته؟ ندیدی عزیز من.
      کیفیت سواری و کوبش این ماشین رو دیدی؟ ندیدی.

      تا حالا سوار یک سوناتا یا سانتافه سه چهار سال کار کرده شدی که ببینی اتاقش به چه سر و صدایی افتاده؟ شک دارم.

      بعضی مدلهای کیا و هیوندای جدیدا به نسبت بهتر شدن. اما مدلهای قدیمی ترشون واقعا کیفیت پایینی داشتن.

  2. در ضمن اون برند 40 ساله به لطف تلاش و کوشش چند ساله اش الان جلوتر از این برند 137 ساله هستش!

  3. استاد اوانته کیفیتش از تندر بالاتره. حتی تو اون رده بندی کیفیت که شما اینقدر بهش اعتماد داری همیشه مگان و زانتیا و اوانته بالاتر از تندر و 206 بودن.
    تندر رو نهایتا باید با 405 مقایسه کرد نه اوانته! شما اینقدر به من ایراد میگیری که من منطقی صحبت نمیکنم خودت اصلا آخر منطق هستی.
    میدونی چرا تندر استهلاک نداره؟ برای اینکه تندر چیزی نداره تا اون استهلاک داشته باشه وگرنه زانتیا هم استهلاکش زیاده و هم کیفیتش بالا! چون که یه سیستم تعلیق پیشرفته داره. ولی تندر چی…؟ فوقش شیشه بالابر برقی اش از کار میفته …اره داداش!
    در ضمن بنز و پورشه استهلاکش از تندر زیاده. حالا بیا بگو تندر از اونا با کیفیت تره!

    • عمو جان حرفات واقعا مسخره و خنده داره.
      تندر استهلاک نداره چون چیزی نداره!!!
      میخوام یکم مثل خودت جواب بدم :
      پیکانای استیشن قدیمم که در مقابل پیکانای سدان زود به سر و صدا میفتادن علتش این بود که پیکانای استیشن لابد تعلیق فوق پیشرفته داشتن و پیکانای سدان چیزی نداشتن که به سر و صدا بیفتن!
      دوو اسپرو که در مقایسه با سی یلو زود به خرج و سر و صدا میفتاد علتش این بود که لابد شاسی کامپوزیتی نانو داشته و دوو سی یلو که به سر و صدا نمیفتاد ساده بوده و چیزی نداشته!
      یا مثلا سمند که الان زود لش میشه و به سر و صدا میفته علتش احتمالا اینه که سیستم برق شاتل روش نصبه و 405 سیستم برقش عادیه!!!

      اینکه زانتیا به خرج میفتاد به دو علت بود : تعلیق و سیستم برق. حالا اینکه تعلیق و سیستم برقی روش نصب شده که به خرج میفته حسن نیست! ضعف سازنده رو میرسونه.

      ایلیار سعی کن منطقی باشی. 22 سال سن کمی نیست.

  4. در ضمن جیلی امگرند 7 یادت رفته. ..این و واسه این گفتم که شاید احیاناً گفتی این ماشین ها مدل صفر شون تو بازار نیست.

  5. من یکبار کیفیت سواری و شتاب دهی جیلی امگرند رو دیدم. یعنی افتضاح به معنی واقعی کلمه. بیشتر از 120 به زور راه میره.
    آقایون خانومها دوستان عزیزان طرف هر ماشینی میرین طرف ماشین چینی نرین. دیدم که میگما. افتضاح

  6. در مورد هیوندای و کیا ترجیح میدم بحث نکنم چون که همه چیز مشخصه.
    ولی احتمالآ یکی بیاد بگه که با 700 میلیون پورشه کاین بخرم یا بی ام وه x6. ..شما میای میگی که تندر بخر آخه رنو فرانسه هستش و جلو بندیش عالیه.
    باشه جیلی 4 ستاره رو نمیخرم میام تندر 3 ستاره میخرم! سراتو 173 اسب بخاری رو نمیخرم میام تندر 105 اسب بخاری رو میخرم. پارس با موتور tu5 رو نمیخرم میام یه 405 میخرم که آتیش بگیره توش کباب بشم. ..سمند ef7 که به خاطر vvt شتاب عالی داره رو نمیخرم به جاش تندر تراکتور رو میخرم.

    • نه پس برو پارسی رو بگیر که هر قطعش مال یک کشوره. مک میسل تو صفحه پیش خصوصیات پارس رو لیست کرد. لازمه باز اینجا تکرارشون کنیم؟ باز لوگان از سال 2005 تو بیش از 30 کشور جهان به میزان یش از 3 میلیون دستگاه تولید شده و میشه. پارس من درآوردی دستکاری شده چطور؟
      405 هر چه که باشه یک چرخ اون شرف داره به پارس. تراکتورم ماشین چینی آشغال خودته عزیزم. یک گاری رو برمیدارن به ظاهرش میرسن و چهار تا لیسک روش نصب میکنن میندازن به ملت، امثال تو هم میرین میخرینش! بیار اون جک جی 5 رو تا معنای تراکتور رو با ال90 خودم بهش نشون بدم.

  7. اقای دکتر ایلیار اینقدر به خودت فشار نیار.اون کیا و هیوندا بچه رنو و تویوتا هم نیستن.خودروسازی به سابقه هست نه به خشگلی و آپشن های روی داشبورد.اتفاقا دلیل خرید تندر توسط من در سال 87 همین رده بندی کیفیت بود.تو دوماه متوالی با چشم خودم دیدم ک لوگان دوازده میلیونی اون موقع از زانتیای 34 میلیونی بالاتر بود تو رده بندی کیفیت.
    البته سیتروین و کیا و هیوندا ماشینای بدی نیستن ولی کیفیت رنو رو ندارن چون سابقشو ندارن

  8. آقای پروفسور. اولا. تویوتا رو به رنو نچسبون. ..ثانیاً تندر رو به رنو نچسبون. ..تندر داچیا است نه رنو…رنو هیچوقت ماشینی به این گندی نساخته.
    در ضمن سابقه مهم نیست بلکه تلاش و پشتکار مهمه. واسه همین الان هیوندای جلوتر از رنو هستش. البته من خودم ماشین های رنو رو خیلی دوست دارم به خصوص مگان. ..ولی تندر بحثش از رنو جداست.

    • اولا که گند هیکل پارس تو و اون جک چینی اسباب بازی قاتلت هست :) این یک.
      دوما لوگان در کشورهای روسیه، اوکراین، آرژانتین، آفریقای جنوبی، مصر، کلمیبیا، پرو، شیلی، ونزوئلا، اکوادور، برزیل و چند کشور دیگه رسما تحت نام رنو لوگان تولید شده و میشه. یه سرچ بزن بعد بیا اینجا دهنتو باز کن.
      سوما داچیا زیر مجموعه رنو هست و همه خط تولید و رباتها و … تو این کمپانی مال رنو هست. مثل اینه که بگیم اپل چینیه چون تو چین تولید میشه!
      انقدر اینجا بمون و ملت تندر سوار رو ببین تا بیشتر بهت فشار بیاد. چون از منطق بیرونی و فقط با تندر دشمنی داری :))

  9. در ضمن تندر هیچوقت و هیچ موقع در جدول رده بندی کیفیت از اوانته و زانتیا و مگان بهتر نبوده. ..دروغ در نیار. ..تندر قبلا از 206 هم کیفیتش پایین تر بود.

  10. چه میکنه این ایلیار یک تنه داره با ال نود یا کل میندازه بتاز برادر بتاز

  11. اگه ما هرسری جداول رده بندی کیفیت رو دیدیم لوگان تو این چند سال همیشه اون بالا بالاها بود
    حالا شما با عینک اون رده بندی رو نگاه کنی فک کنم متوجه بشی اقای ایلیار!
    دشمنی شما با رنو لوگان کاملا مشهوده اینو همه متوجه شدن

  12. اقای ایلیار تندر با دو ایربگ موفق شد سه ستاره ایمنی کسب کنه.دلیل اینکه چهار ستاره نگرفت این بود ک سنسور ایربگ سمت شاگرد ضعف در عملکرد داشت و در تصادف از بغل به دلیل موقعیت صندلی جلو آرنج ادمک در تست دچار کمی اسیب دیدگی شد.وگرنه لوگان از لحاظ استحکام بدنه و شاسی خیلی خیلی محکمتر از خودروهای رنج خودشه.

  13. علیرضا جون اینقدر گریه نکن! فردا برات یه دونه لاستیک 405 که اینقدر دوسش داری رو میخرم و برات با پست پیشتاز میفرستم.
    پارس باشه اصلا بی اصالت و [...] ولی باهوش چون 405 به نوعی منشا پارس هستش به نوعی همه این چیزهایی که گفتی در اصل به 405 مربوط میشه.
    آقا اشکان تندر هیچوقت تو رده بندی کیفیت از مگان و زانتیا و اوانته بالاتر نبوده، الان هم برای این اوله چون که هیچ ماشینی نیستش تا بررسیش کنن.انگار که تو یه مسابقه دو و میدانی فقط یک شرکت کننده باشه و به علت عدم وجود بازیکن به اون تک شرکت کننده مدال طلا رو بدن. :-)

  14. در ضمن تراکتور به ماشینی میگن که زود چپ میکنه و تعادل نداره و هنگام عبور از پیچ ها و گردنه ها وسرعت های 120 تا 100 حس تونل وحشت و ترن هوایی به آدم دست میده. و در اتوبان حتی پراید هم میاد تا ازش سبقت بگیره. :-)

    • سلام. دوستان گرامی خواهشمندیم بجای پرداخت به موارد حاشیه ای، غیر حرفه ای، غیر منصفانه و خدای ناکرده توهین آمیز، در چهارچوب ادب و متانت به درج دیدگاههایی بپردازیم که مفید و ثمربخش برای سایرین بوده و در انتخابی صحیح آنان را کمک نماید.
      با سپاس از درک والای شما

      • ممنون از شما سردبیر عزیز.
        ما بارها این تذکرات رو دادیم، اما…
        به هر جهت امیدواریم دیگه توهین ها تموم بشه و اگر کسی فقط تجربه اتومبیلی رو داره خیلی منطقی بیاد و نظر همه جانبه بده. و دشمنی و تعصب و … باعث نشه از انصاف و بی طرفی خارج بشیم.

  15. یادمه یک طراح شرکت رنو (که ایرانی هم هست) در مصاحبه ای گفته بود سمند طراحی ای مناسب برای جامعه ی امریکایی داره ، و نه ایرانی . . .
    خودرویی گران ، سنگین ، پرمصرف ، بیش از اندازه جادار ، با لوازم بیش از حد اضافی و ناکارآمد .
    .
    خلاصه صحبتش این بود که جامعه ایران خودرویی ارزان ، کوچک و کم مصرف میخواد . و اگه کمی فکر کنید میبینید که دلیل موفقیت پراید (از بین چند مدل محدود موجود) در ایران همینهاست!!!

    • میشه چند تا از این لوازم بیش از حد اضافی و نا کارآمد رو نام ببرید؟
      به عنوان مثال سمند امکاناتی مثل سنسور دنده عقب، مالتی پلکس (با امکاناتی مثل فلاشر هوشمند، یادآوری زمان سرویس های دوره ای و …)، امکان باز کردن صندوق عقب از داخل، چهار شیشه برقی، صندلی برقی، تنظیم ارتفاع صندلی جلو و … داره که به نظر من همه اینها جزء امکانات پایه و ضروری هستند و بسیار کاربردی می باشند.
      در مورد مصرف سوخت هم بگم که سمند EF7 پایه گازسوز از نظر مصرف بنزین به صورت ترکیبی 8 لیتر و از لحاظ مصرف گاز هم با یک کپسول پر (16 لیتر معادل 6000 تومان) مسافت 200 کیلومتر رو طی می کنه.
      همینطور با این مدل احساس سنگینی وجود نداشته و از دنده 3 به بعد ماشین حس سبک بودن مثل پراید رو منتقل می کنه.
      همه اینها که عرض کردم بنا به تجربه شخصی با ماشین خودم بوده و بر اساس شنیده ها نیست.

  16. آقا ما ارس پلاک سوار میشیم.اگه میخواین بدونین ماشین های ارس چی هستن میتونید تو گیم need for speed برین ببینید.البته اگه تا اون موقع گیم اوور نشدید:-)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن بصورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیر اخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط و تبلیغاتی پذیرفته نمی شوند. برای تفییر آواتار خود می توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.


تورهای لحظه آخری