»» مقایسه تندر 90 و سمند LX

مجله خودرویاب در شماره 10 خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.

فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.

سمند بهتر است یا تندر؟

نمای ظاهری:

ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده  و نافرم می نماید.

در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.

مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:

موتور 16 سوپاپ خودرو تندر 90 با داشتن 105 اسب بخار قدرت و گیربکس 5 سرعته نرم و دقیق ظرف 10.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز 208 کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها 8 سوپاپ داشته و 100 اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن 11.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 211 کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر 90 حدود 105 کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.

logan

در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.

در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.

tondar L90 logan

هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر 90 از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.

ایمنی:

ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر90 از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.

samand lx

اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.

سایر نکات:

سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر 90 با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.

نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!

توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره 10 مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏سایت “پدال“‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است

03
آبان
1388

۵,۲۲۷ دیدگاه

  1. در ضمن تو کامنت قبلیم که در جواب اشکان و تعویض قطعات و استهلاک ماشینم بود. همه چیز رو راست گفتم. البته اینو یه کسی که پارس داشته باشه میتونه بفهمه و تایید کنه نه کسی که از هر در و دیواری میاد تا از یه ماشین به درد نخور تعریف کنه.

    • تندر به درد نخوره؟ عجب.
      شما جواب منو بده و اگه تونستی جواب منطقی بدی منم قبول میکنم که تندر به درد نخوره: ماشینی که بیش از 3 میلیون دستگاه تولید شده و میشه و تو 35 کشور به فروش رفته و میره چجوری شده به درد نخور؟
      اگه بتونی این سوالو جواب بدی خیلی از مشکلاتت با تندرو میتونی حل کنی.

      • آقا ما دو مدل پارس داشتیم و من رو هوا حرف نمیزنم. اما پارس موتور زانتیا واقعا اون ایرادات رو داشت. من بارها گفتم که رو هوا حرف نمیزنم. پارس موتور معمولیم سال 88 داشتیم که کاری نداشت. اما اونم اتاقش به سر و صدا افتاد.

  2. همچنین به گفته سردبیر یه بار دیگه نگاه کن…شما اونو نامه قربانت شوم برای خودت تلقی کردی.
    همانطور که دشمنی من با تندر طبق گفته شما واضحه ، دشمنی شما هم با خانواده پژو پارس که پرفروش ترین خودروی بالای 20 میلیون هستش هم کاملا واضحه! :-)

    • ببین ایلیار،ما داریم اون چیزی که ازش تجربه داریم و از چند تا کار بلد پرسیدیم رو به همه میگیم.
      مثل تو هم رو پارس تعصب نداریم.
      من با سردبیر درباره ی شما صحبت کردم و سعی میکنم که از این به بعد سعی کنم نسبت به کامنت های شما خودم رو اروم نگه دارم.
      قابل توجه وی:
      سمند های ای اف 7 مدلای92-91 (به علت ECUهای مفت چینی که ایرانخودرو مینداخت روشون)منتقدان زیادی دارن.
      همین پسر خاله من:
      یه سمند1800 مدل88داشت فروخت رفت ای اف 7 اول91 خرید،به صورت فجیحی ازش ناراضی بود.به علت:
      به علت اینکه کامپیوتری که روش بود،قاطی میکرد و تنظیم موتور رو به هم میریخت در نتیجه مصرف سوختش شد صدی 14-15 لیتر تو جاده و
      موتور ریپ میزد
      و
      یک بار ماشین به صورت خیلی بد خراب شده بود
      طوریکه وقتی ماشین رو استارت زده و گاز میدادید،ماشین خاموش میشد(نکته جالبش این بود که ماشین به صورت درجا کار میکرد!!!)
      بعد اینکه گفتند پمپ بنزین ماشین خراب بوده،حدود70-80 هزار تومان خرج ورداشت و بعد1سال و نیم(مرداد 92) اون ماشینو فروخت و یک 405 خرید که اون رو هم تا اخر92 داشت.
      سپس،در اردیبهشت سال93 یک سمند ای اف سون پایه گاز سوز را خریداری کرده
      و بجز یک بار که دنده لق میزد که با تعویض صفحه دنده و صفحه کلاچ در کیلومتر50000 درست شد هیچ مشکلی را مشاهده نکرده و الان هم با سرخوشی و با خودروی خود در قزوین به سر می برد:)
      (ایران&المان)

      • داداش من با کامنتت کاملا موافقم و حرفم با شما نیست.بالاخره هرکسی ماشین خودشو دوست داره و روش تعصب داره.
        ولی این آقا طوری حرف میزنه که انگار ما تابحال اصلا سوار هیچ ماشینی نشدیم.
        Ef7 ها تا اوایل 90 خوب بودند ولی بعد 90 مشکلات زیادی مثل سرسیلندر و اویل ماژول و خرابی سنسور ها بوند ولی طبق شنیده هام انگار در مدل های اکثر مشکلات اش رو برطرف کردن و با توجه به قیمت مناسب انتخاب خوبی هستش.

      • در ضمن نمیتونه دلیل منطقی برای حرفاش بیاره بعدش فورا تهمت میزنه که شما با چندتا نام کاربری دیگه اینجا میای! مگه تو علم غیب داری که فورا قضاوت میکنی!

        • لطف کن یک مورد از کامنتای منو بیار که من دلیل غیر منطقی برای حرفام داشته باشم، نه فقط راجع به پارس، راجع به هر ماشینی که صحبت کردم و فکر میکنی بی منطق بوده اینجا رو به رو کن.
          آقا هرکس فکر میکنه که من تو کامنتی بی منطق بودم لطفا اینجا بگه.
          شما یه دفعه این کارو با جک سوارا کردی و خودتم اعتراف کردی، الانم که ef7. هرکس باشه با دیدن این حجم از ef7 دوستان یهویی، و نیز وجود داشتن اون سابقه از شما این نتیجه رو میگیره.

      • مک میسل جان من یه مسعله ای برام پیش اومده چرا بعضی ها کار کرد ماشین هاشو بالاست مثلا من تیانا خودم رو ١/۵ ماه است تحویل گرفتم هر روزم تو شیرازم با ماشین هستم ولی کار کرد ماشینم الان ٢٠٠٠کیلو متر است ولی ادم کارکرد بعضی از ماشین ها رو میبینه فکر مینه کیلو مترش خراب است مثلا همین قوم شما و یا مثلا امروز رفتم یه هیوندا النترا مال پسر خالم رو پشتش نشتم بعد سه ماه که خرید کار کردش ٣٠هزارتا یه چیزی کمتر بود.
        حالا به نظر شما دوستان امکان داره کیلو متر شماره ماشین ها خراب باشه!!؟؟؟

      • مک میسل جان بابت گفتن تجارب عینی یا شنیده شده ممنون. استفاده کردیم.

  3. اقای ایلیار اخه یهو این همه ef7 سوار از کجا پیداشون شد؟!
    همه هم راجع به استهلاک و خرابی ماشینشون صحبت کردن
    اخه این تابلو بازی ها به چه معنیه؟!

  4. مشکلات تندر رو من هزار بار گفتم ولی فقط اینو میگم که مشکلات تندر فنی و ساختاری هستش ولی مشکلات پارس مونتاژی و سهل انگاری ایران خودرو نمونه اش هم به صدا افتادن اتاق پارس در برابر عدم تعادل تندر.
    در مورد منطق شما هم بگم که بی زحمت رجوع کن به کامنت ها و ویدیو های آقا شهاب تو تیونینگ تاک و آپارات که ایشون به مدت چندین و چندسال و چند بار پارس ELX داشتن تا بدونی که بی زحمت همه رو …فرض نکن. چون که گیربکس و دیسک و صفحه و ترمز های پارس ELX نقطه قوتشه و همین ها باعث مشهور شدن پارس ELX در بازار شده ولی شما حرف های انحرافی و غیر منطقی میزنی.
    نمونه دیگری از منطق شما آینه که گفتی در 0 تا 100 405 به اندازه 30 متر فاصله میندازه که این کار حتی برای زانتیا هم سخته چه برسه به 405 که موتورش با پارس یکیه.
    در ضمن چطور میشه که 405 tu5 عالی باشه ولی پارس tu5 اشغال!
    در مورد پارس LX هم شما چندین و چند بار حرف بی پایه و اساس در موردش زدی که خودت هم خوب میدونی از قبیل شتاب و…
    نظرات شما درباره پارس بیشتر از روی غرض و تعصب هستش وگرنه یک ماشین این همه جای بحث و جدل نداره.
    پس شما هم بی زحمت در مورد ماشین هایی که نداشتی نطر نده. ..چه پارس چه 405 چه جیلی چه جک و چه هر ماشین دیگه ای! :-)

  5. اقا سلام ب همگی من هر دو ماشینو داشتم هم سمند هم تندر اما ازنظر من سمند از هر لحاضی از تندر بهتره شما هیچ وقت نمیتونی یه سمند مدل88 رو با یه تندر مدل 88 مقایسه کنی چون واضحه که سمند خیلی بهتر مونده این حرفایی ک هم میزنم میتونم ثابت کنم از نظر من امکانات و اپشنی سمند دارهیچ ماشین ایرانی نداره من که الان سمند ال ایکس دارم خیلی هم ازش راضیم با هر ماشین ایرانی هم که مقایسش کردم سر بوده……..

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن بصورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیر اخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط و تبلیغاتی پذیرفته نمی شوند. برای تفییر آواتار خود می توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.


تورهای لحظه آخری