ایران خودروپژو

قرارداد جدید با پژو و سایه جوسازی‌های جناحی

پس از رفع تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی، صنعت خودروسازی کشور ما که بیش از هر چیز به پیکره‌ای نحیف و رنجور شبیه است، در حال تلاش است که خود را بازیابی کرده و بتواند به‌جایگاهی درخور شأن ملت ایران بازگردد. صنعت خودروسازی ایران در طی چند دهه گذشته انواع و اقسام سختی‌ها و ناملایمات ممکن، ازجمله شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی تاریخ، جنگ تحمیلی، شرایط وخیم اقتصادی، رکود، سوء مدیریت، برنامه‌ریزی سیاسی و … را از سر گذرانده است. اما اکنون سکوی پرتابی را در مقابل خود می‌بیند که در صورت استفاده مناسب از آن، می‌تواند پیشرفتی سریع را تجربه کند.
همکاری مجدد با شرکای قدیمی تحت شرایط جدید می‌تواند اولین گام برای تغییر در شرایط صنعت خودروسازی کشور باشد. به همین دلیل مذاکرات با دو کمپانی فرانسوی رنو و پژو مدت‌هاست که آغاز شده است و به نظر می‌رسد که در سفر ریاست محترم جمهوری به کشور فرانسه، قراردادهای خودرویی نیز منعقد شود.

2015 Peugeot 508
طبق اطلاعات اولیه که از قرارداد جدید پژو با ایران‌خودرو منتشر شده است، نکات مثبت و قابل‌توجهی در این قرارداد وجود دارد که می‌تواند برای آینده صنعت خودروسازی کشور نویدبخش باشد. به نوشته دنیای اقتصاد “تشکیل شرکتی مشترک با سهم برابر، آغاز تولید با ساخت داخل مناسب و الزام صادرات محصولات تولیدی پژو در ایران، ازجمله نکاتی است که به‌شرط اجرا می‌توانند اثر مثبتی روی خودروسازی کشور بگذارند.”[۱].
دنیای اقتصاد به نقل از خبرگزاری تسنیم جزئیات این همکاری جدید را به شرح زیر اعلام کرده است:

Peugeot 308 GTi
“یک مقام مسئول در صنعت خودرو اظهار کرد: بر اساس این توافق قرار شده همکاری مشترک ایران‌خودرو و پژو به‌صورت ۵۰ درصد و مساوی باشد. وی با بیان اینکه در این سرمایه‌گذاری مشترک هر دو طرف ۲۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خواهند کرد، افزود: قرار است در قالب این همکاری سه خودرو جدید ۲۰۰۸، ۲۰۸ و ۳۰۱ با ۵۰ درصد عمق ساخت داخل تولید شوند. این مقام مسئول در صنعت خودرو با اعلام اینکه این سرمایه‌گذاری مشترک محدود به این سه خودرو نیست و در آینده به ۵ خودرو نیز خواهد رسید، تصریح کرد: احتمالاً در سفر این هفته رئیس‌جمهوری به کشور فرانسه این قرارداد نهایی خواهد شد.”[۲] با وجود استقبال کارشناسان و فعالان اقتصادی از شرایط قرارداد جدید، موضع‌گیری عجیب یک خبرگزاری خاص که بازتاب گسترده‌ای نیز در فضای مجازی داشت، نگرانی‌هایی را بابت سنگ‌اندازی‌های تندروها، همانند آنچه در پروژه X90 شاهد آن بودیم، افزایش می‌دهد.
اما پروژه X90 چه پروژه‌ای بود و چه حاشیه‌هایی را به دنبال داشت؟
پروژه X90 پروژه‌ای برای طراحی و توسعه پلتفرم مشترک بین ایران و رنو فرانسه بود که در سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ شمسی مذاکرات مربوط به آن انجام گرفت. این پروژه که قرار بود تحولی عظیم در صنعت خودروسازی کشور ایجاد کند، با کارشکنی‌های سیاسی بعضی از جناح‌ها و افراد، عملاً عقیم ماند و به مونتاژ تندر ۹۰، آن‌هم پس از سال‌ها وقفه و با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت اولیه ختم شد. دنیای اقتصاد در مورد این قرارداد می‌نویسد:
“رنویی‌ها اما در اوایل دهه ۸۰ و طی قراردادی تحت عنوان پلت‌فرم مشترک X90، رسماً مهمان جاده مخصوص شدند و بنا بود در پی این قرارداد، ابتدا خودرویی ارزان (با قیمتی کمتر از هفت هزار یورو، آن هم یوروی ۷۰۰ تومانی آن زمان) در ایران ساخته شود و به‌تدریج خودروهایی دیگر نیز روی پلت‌فرم در نظر گرفته شده (X90)، طراحی و به تولید برسند. رنو برای این پروژه بزرگ حاضر شد در ایران سرمایه‌گذاری انجام دهد با این حال، حضور رنو در ایران و قراردادش با خودروسازان کشور، مخالفت برخی (از مسئولان دولت گرفته تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی) مواجه شد و اگرچه این «برخی» در اقلیت قرار داشتند، اما توانستند مانع اجرای کامل آن شوند. اتفاقات زیادی در همین حین رخ داد و کار حتی به مجلس شورای اسلامی هم کشید و «مخالفان» هر کاری که از دستشان برمی‌آمد (حتی ممانعت از ترخیص قطعات مانده در گمرک) انجام دادند، اما درنهایت نتوانستند جلوی اجرای قرارداد را بگیرند. برخورد مخالفان با قرارداد پلت‌فرم مشترک از همان ابتدا به رنو فهماند که چه کار سختی برای ماندن در ایران دارد و باید خود را برای موانعی بزرگ‌تر و مشکلاتی اساسی‌تر آماده کند. هرچند رنو با حدود چهار سال تأخیر بالاخره توانست تندر-۹۰ را در ایران به تولید برساند، اما این اتفاق در حالی رخ داد که «تندر» دیگر خودرویی ارزان به‌حساب نمی‌آمد؛ زیرا تولید آن وقتی شروع شد که قیمت یورو به دو برابر رسیده بود و دیگر امکان ساخت این محصول با قیمتی پایین، وجود نداشت. به باور بسیاری از کارشناسان، اگر قرارداد X90 درگیر حواشی نمی‌شد، می‌توانست کمک بسیار بزرگی به خودروسازی کشور بکند، هرچند تا همین حد نیز با وجود به اجرا درنیامدن بسیاری از مفادش، توانست سطح کیفی و فنی قطعه‌سازان داخلی را ارتقا ببخشد. کارشناسان بر این باورند که به سرانجام نرسیدن پروژه بزرگ X90، بیش از آنکه دلایل فنی داشته باشد، علل سیاسی دارد و این همان درس بزرگ X90 به خودروسازان ایرانی و خارجی است. به اعتقاد آن‌ها، قرارداد X90 از آنجا به حاشیه و بیراهه رفت که به حواشی غیراقتصادی آلوده شد؛ بنابراین اگر بناست قراردادهای آتی خودروسازی کشور نیز به سرانجام X90 دچار نشوند، باید از حاشیه‌دار شدن آن جلوگیری کرد.”[۳]

رنو شریکی بود که بخاطر سرمایه اش تا آخرین روزها ایستاد
رنو شریکی بود که بخاطر سرمایه اش تا آخرین روزها ایستاد
اما همان‌طور که قبلاً هم ذکر شد، به نظر می‌آید که برخی افراد با اغراض سیاسی خاص حاضرند دست به هر کاری بزنند تا منافع خود را تأمین کنند، حتی اگر این امر به قیمت از دست رفتن فرصت‌های اقتصادی و صنعتی کشور باشد.
در همین راستا خبرگزاری فارس در روز پنجم بهمن‌ماه، با انتشار مطلبی سراسر ایراد و اتهام [۴]، به انتقاد از همکاری‌های جدید ایران‌خودرو و پژو پرداخته است، آن‌هم دقیقاً درزمانی که رئیس‌جمهور جهت مذاکرات و عقد قراردادهای جدید در اروپا به سر می‌برد. این نوشته به‌گونه‌ای تنظیم گردیده است که اگر شخصی که اطلاعات کافی درزمینهٔ خودرو نداشته باشد، قراردادهای جدید را که اتفاقاً مورد استقبال کارشناسان قرار گرفته‌اند را با ترکمانچای برابر بداند!
اما اگر با دیدی فنی‌تر و دقیق‌تر به این نوشته دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که خانم نویسنده نه‌تنها هیچ اطلاعاتی درزمینهٔ خودرو ندارد، بلکه ارزش و بزرگی بعضی اعداد را نیز نمی‌داند!
به‌عنوان مثال نویسنده متن از “خسارت ۸۰۰ میلیون یورویی (۳.۲ تریلیون تومانی) وارد شده از سوی پژو به ایران” در اثر خروج ناگهانی پژو از بازار ایران صحبت کرده، و مسئولان ایران‌خودرو را به باد انتقاد گرفته است که چرا به‌جای دریافت خسارت، به سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون یورویی پژو در ایران راضی شده‌اند.
جالب اینجاست که خانم نویسنده هیچ منبعی مبنی بر خسارت ۸۰۰ میلیون یورویی ایران‌خودرو ارائه نداده است و تلاش‌های ما هم برای یافتن منبعی برای این ادعا بی‌نتیجه بود! تنها یافته ما در این مورد، یک خبر دیگر در همین خبرگزاری بود که در آنجا نیز هیچ شاهدی، مبنی بر این موضوع ارائه نشده بود.
برای ما بسیار جالب خواهد بود که بدانیم این خسارت به چه صورت به ایران‌خودرو وارد شده است و چگونه شرکتی که برای بقای خود نیازمند وام چند صد میلیارد تومانی بانک مرکزی می‌باشد، با ضرر ۳۲۰۰ میلیارد تومانی آن‌هم در طی دو سال، توانسته است که به فعالیتش ادامه دهد! اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، مدیران وقت ایران‌خودرو باید به‌عنوان مدیرانی نمونه مورد تقدیر قرار گیرند که یک کمپانی با این حجم از ضرر را سرپا نگه داشته‌اند و دم برنیاورده‌اند، تا اینکه این خسارت بزرگ که مبلغ آن از بزرگ‌ترین اختلاس ثابت شده تاریخ این مملکت نیز بزرگ‌تر است، توسط خبرگزاری فارس کشف شود!
در جای دیگر، نویسنده محترم در مورد درصد داخلی سازی خودروهای پژو می‌نویسد:
“از آنجا که طبق بخشنامه وزارت صنعت، در همکاری مشترک با خودروسازان خارجی باید حداقل ۴۰ درصد داخلی سازی در شروع تولید صورت گیرد، در پیش‌نویس قرارداد جدید با پژو تنها به همین نکته بسنده شده که هر محصول تولیدی باید به حداکثر ساخت داخل برسد!
اما در این مورد عددی ذکر نشده و همین مسئله راه فراری را پیش روی فرانسوی‌ها قرار می‌دهد تا باز هم به داخلی سازی محصولاتشان در ایران تن ندهند.”
جالب اینجاست که همان‌طور که در بالا به نقل از دنیای اقتصاد ذکر کرده بودیم، به گفته یک مقام مسئول، درصد داخلی سازی مورد توافق ۵۰ درصد است و نویسنده محترم این بخش از صحبت‌های این مقام مسئول را یا ندیده است، یا نخواسته است که ببیند!
اما ای‌کاش که این مطلب در همین‌جا به پایان می‌رسید تا شاید می‌توانستیم این متن را به‌نوعی دلسوزانه تلقی کنیم. اما خانم نویسنده در ادامه مطالبی را عنوان کرده است که اگر شخصی فقط در حد کمی اطلاعات خودرویی داشته باشد، از خواندن آن‌ها شاخ درخواهد آورد! ایشان می‌فرمایند:
“علاوه بر این خودرو، قرار است پژو ۲۰۰۸، ۲۰۸ و ۳۰۱ نیز در همکاری جدید ایران‌خودرو با پژو به تولید برسند که این خودروها نیز قدیمی هستند و جزء محصولات جدید پژو محسوب نمی‌شوند.
پژو ۲۰۰۸ حدود ۵ سال پیش به تولید رسیده که پیش‌بینی می‌شود قیمت آن در ایران حدود ۷۰ میلیون تومان باشد. پژو ۲۰۸ نیز متعلق به حدود ۸ سال پیش است که برآورد قیمتی آن بین ۶۰ تا ۶۵ میلیون تومان است.
در مورد پژو ۳۰۱ هم باید گفت که این خودرو فقط مخصوص بازار چین تولید شده و هم‌اکنون فقط در این کشور تولید می‌شود. حدود ۴ سال از تولید این محصول می‌گذرد و قیمت آن در ایران نزدیک به ۵۰ میلیون تومان برآورد شده است.”

PEUGEOT 2008 2014
PEUGEOT 2008 2014
بعد از خواندن این بخش از مطلب آنچه به ذهن می‌رسد این است که یا این خانم هیچ‌گونه اطلاعی از این خودروها ندارد، یا اینکه مخاطبان را افرادی بی‌سواد فرض کرده است تا با این سبک نگارش، افکار عمومی را نسبت به این قرارداد و خودروهای جدید بدبین کند. در دنیای امروز که با نوشتن یک کلمه در گوگل، در کسری از ثانیه میلیون‌ها صفحه اطلاعات در مورد آن موضوع به دست می‌آید، نوشتن چنین مطالبی جسارت بسیار می‌خواهد!
با یک سرچ ساده در گوگل و ویکی‌پدیا نتایج زیر حاصل می‌شود:
۱- پژو ۲۰۰۸ تولید پژو ۲۰۰۸ از سال ۲۰۱۳ آغاز شده است. این بدین معنی است که این خودرو چیزی در حدود ۲.۵ سال عمر دارد [۵] و در حال حاضر در کلاس خود جزو پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای اروپاست. [۶] در حالی که نویسنده محترم این خودرو را قدیمی می‌داند و عمر تولید آن را ۵ سال، یعنی دقیقاً دو برابر واقعیت عنوان می‌کند!

Peugeot 2008
Peugeot 2008
۲- پژو ۲۰۸ از سال ۲۰۱۲ وارد خط تولید شده است و در حال حاضر کمتر از ۴ سال عمر دارد. [۷] این خودرو نیز در کلاس خود جزو پرفروش‌ترین خودروهای حال حاضر اروپاست. [۸]
2015 Peugeot 208
۲۰۱۵ Peugeot 208
۳- پژو ۳۰۱ از سال ۲۰۱۲ وارد بازار شده است [۹] و برخلاف گفته نویسنده محترم، علاوه بر چین، در اسپانیا و نیجریه نیز تولید می‌شود و در سه فصل اول سال ۲۰۱۵، فروش آن در اروپا از فروش خودروهای هم‌کلاسی مانند هیوندای الانترا، سوبارو ایمپرزا، شورولت کروز و هوندا CR-Z بیشتر بوده است. [۱۰] اگر به موارد فوق، لیست بلندبالای پیش‌داوری‌های بدون سند و اتهامات واهی نویسنده محترم را نیز اضافه کنیم، می‌توان نتیجه گرفت که اکنون که پس از سالها دوباره یک کمپانی معتبر برای سرمایه‌گذاری و تشکیل شرکت با سهم مشترک به کشور ما آمده است، دوباره دست‌هایی که منافع خود را در خطر می‌بینند در حال تلاش برای به نابودی کشاندن این فرصت خوب هستند.

2014 Peugeot 301
۲۰۱۴ Peugeot 301
ای‌کاش که نویسنده محترم به‌جای سوار شدن بر موج احساسات مردمی که از شرایط بد و کم‌لطفی‌های خودروسازان آزرده هستند جهت ضربه زدن به دولت، به ارائه نقدی منصفانه و پیشنهاد راهکارهای منطقی می‌پرداخت.
ای‌کاش این نویسنده زمانی که خودروهای چینی و کامیون‌هایی مانند هوو و دانگ فنگ وارد کشور ما می‌شدند نیز چنین متن تندوتیزی را به نگارش درمی‌آورد و خطرات ورود این نوع خودروها را به مسئولین گوشزد می‌کرد.
و ای‌کاش زمانی که در این مملکت تحریم‌ها کاغذ پاره خوانده می‌شدند، یک نفر مانند این نویسنده خطرات و ضررهای این تحریم‌ها را گوشزد می‌کرد، شاید امروز مجبور نمی‌شدیم که برای لغو و تعلیق همان کاغذ پاره‌ها، قلب راکتورهایمان را با بتن پر کنیم.

Peugeot 308 GTi
Peugeot 308 GTi
سخن پایانی:
بدون شک هر قراردادی و هر توافقی دارای نقاط قوت و ضعف می‌باشد و وظیفه رسانه‌ها، اطلاع‌رسانی در مورد این نقاط قوت و ضعف است. اما نقد و انتقاد اصولی دارد و باید با دلسوزی و نیت خیر انجام شود تا مؤثر واقع گردد. چنین نقدهای بی‌منطقی تنها آشوب و تنش در فضای مجازی را سبب خواهد شد و افکار عمومی را مسموم و منحرف خواهد کرد. به عملکرد خودروسازان داخلی و شرکای خارجی‌شان انتقادات بسیار زیادی وارد است و مردم به‌حق از شرایط موجود ناراضی هستند، اما اخلاق و رسالت نویسندگی حرفه‌ای حکم می‌کند که اگر نیت خیری داریم، نقد را در قالبی سالم و علمی بیان کنیم، نه در پوششی از دروغ و تهمت و وارونه جلوه دادن حقایق. به امید روزی که ایران و ایرانی به آنچه واقعاً استحقاق آن را دارد برسد.

مراجع:
[۱]: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/1000489/
[۲]: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/1000650/
[۳]: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/976778/
[۴]: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941104001118
[۵]: https://en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_2008
[۶]: http://left-lane.com/european-sales-2015-q1-q3-small-crossover-segment/
[۷]: https://en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_208
[۸]: http://left-lane.com/european-sales-2015-q3-subcompact-segment/
[۹]: https://en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_301_(2012)
[۱۰]: http://left-lane.com/european-sales-2015-q3-compact-segment/

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۵۴ دیدگاه‌ها

  1. mj

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (62 ديدگاه)

    عالی بود آقای رحیقی… باید رو بشه دست کسانی که از ضرر رسوندن به ملت و مملکت سود می برن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. YaShar

      ۶ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (294 ديدگاه)

      بنظر من یکی از دلایلی که پروژه ایکس 90 شکست خورد همین شرکت پژو و جیره خوارانش تو ایران بود که به هرکاری دست زدند تا بازار 405و206 و پرشیا و زوار درفته رو از دست ندن (فقط خط مونتاژ نیست هزاران قطعه ساز بنجل ساز دیگه…) چون بین خودشون (رنو و پژو) یه توافق نانوشته ای وجود داشت که ترکیه برای رنو و ایران برای پژو باشه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. REZA

      ۶ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (225 ديدگاه)

      !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!پدال جان یه روز مقاله ای می نویسی که به خواننده اینو القا میکنه پژو چند سال پیش پشت مارو خالی کرده و الان مسئولان ما بازهم میرن سمت فرانسوی ها-امروز هم درست مخالف لحن و عقیده مقاله های قبلی مطلب منتشر میکنی.هر کس ندونه فکر میکنه به خاطر مقاله های قبلی از طرف نظام و دولت به پدال فشار اومده که این طور تغییر نظر داده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. king 918

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    تو این مدت ایرانخودرو انقدر گند زده به اسم پژو که تمام مدل هاشو به شکل 405 لعنتی میبینم ….
    بذار هر غلطی میخوان بکنن توافق کنن قرارداد ببندن باور کنید هنوزم همون کیفیت اشغال و همه رو پلتفرم 405 سوارن هیچ تغییری ایجاد نمیشه نه الان نه صد ساله دیگه ……….
    شاعر میگه :::
    نه انگار که چیزی عوض کرده مارو هنوزم همونیم ببین روزگارو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. امین

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (384 ديدگاه)

    نویسنده عزیز شما هم نمیخواد بی خود سنگ پژو رو به سینه بزنی
    پژو در طی این سالها کثیفترین سیاست ها را البته به یاری همکاران ایرانی خود در ایران به اجرا گذاشته و در مورد عواقب آن همین بس است که شما را به یاد کشته های پرشمار در تصادفات و آلودگی فزاینده محیط زیست بیندازم.
    کسی منکر تکنولوژی روز دنیا نیست و قصد قضاوت یک طرفانه در مورد پژو نیست. حتی اگر بهترین خودروسازان جهان هم در ایران سیاستهایی به این گونه در پیش بگیرند محکوم خواهند بود.
    در حقیقت حرف بنده این است که چرا باید دوباره سراغ پژو برویم؟؟! مگر قحطی خودروساز آمده؟؟! پژویی که اعراب حاشیه نشین به سختی زیر بارش می روند یا حتی اصلا نگاهش هم نمیکنند.
    بله جوابش هم همین جاست: پژو در این سالها وضعیت بس نابسامان دارد و بر دست اندرکاران خودرویی کشورمان که دیرزمانی است بر صندلی ریاست آن تکیه زده اند و تنها به منافع مشترکشان با فرانسوی ها می اندیشندواجب بوده که به یاری دوست قدیمیشان بشتابند. حال در ازای به باد رفتن سرمایه مردمی رنج دیده که مالیات پرداخت میکنند باشد یا به بازی گرفتن جان و مال آنها در پیچاپیچ جاده هایی با آسفالت مخملی!
    دوستان تا کی باید پژو بخریم؟؟!!!
    حتی اگر محصولی در خور هو عرضه کند با چه قیمتی میخواهیم آن را پیش خرید (!) کنیم و ماهها نان شب را بر فرزندان خود حرام کنیم که چه؟ می خواهیم ماشین نو بخریم و شاید در خیابان به آن مباهات کنیم؟؟
    به خودمان بیاییم و بدانیم که ارزش ما مردمان سرزمین آریایی فراتر از این است که با دیدن زرق و برق های فریبنده دست از دل بدهیم …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۶ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (35 ديدگاه)

      نمیدونم مثل اینکه اقای رحیقی یادشون رفته همین دولت با وام 25 میلیونی چه بلایی سر مرد ساده اوردند ، با سیاست خارجی شون کاملا موافقم ولی سیاست داخلی شون با دولت قبل فرقی نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. نخود آش

      ۷ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (294 ديدگاه)

      امین جان با نظرت موافقم. حتی اگه 208 یا 2008 یا 301 را بیارن و تولید کنن، احتمال گذاشتن موتور TU5 1.6 و TU3A 1.4 روی همشون هست. این یعنی همون مشکلاتی که 206 ها از سال 86 به بعد داشتن. البته لعنت بر نا آگاهی مردم که اگه هر کدوم رو بیارن توی بیست دقیقه ثبت نامش پر میشه و مردم سر انتخاب رنگ توی نمایندگی ها دعوا میکنن. مثل رنو ساندرو که همه چیزش همون ال90 هست و الان نسل جدیدش نصف قیمت ایران فروخته میشه ولی ثبت نامش تو یک ساعت تکمیل شد.
      پناه بر خدا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. امیرحسین

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (337 ديدگاه)

    همیشه جنگ قدرت و درگیری های جناحی باعث ضرر مردم شده چون سیاسیون ایران هنوز راه و رسم رقابت سیاسی رو نمیدونند
    در مورد ال90 بعد چهار سال کارشکنی جناح رقیب دقیقاً همون قرارداد رو امضا کرد!!!این یعنی مردن به هیچ….
    امیدوارم انصاف دوباره به مملکت ایران برگرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. amir

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (255 ديدگاه)

    ملت همیشه در صحنه نمی خواهید جلوی نمایندگی صف بکشید؟
    آدم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Lord Cezar

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (300 ديدگاه)

    تو این کشور هیچکس دلش برای هم نوعش نمیسوزه . از خبرنگار بگیر که با جو سازی میخواد توجه ها رو به خودش جلب کنه تا بقیه موارد.
    قرارداد بین این دو شرکت هم اینجور مه معلومه منافعش به جای اینکه برای مردم بیشتر باشه برای خودروسازها هست . و با این قیمت ها و شرایط مردم باز مجبورن همون لگن ها رو بخرن.
    70 میلیون 50 میلیون واسه مردم پول زیادیه و تو این شرایط باز قشر متوسط از سوار شدن به یه خودروی به روز عاجز میمونن.
    در مورد 50% تولید داخل هم یه چیزی فکرمو درگیر کرد که با این کیفیت قطعه سازی تو ایران و بدهی ها به قطعه سازا و شرایط نا به سامان بررسی های کیفی این ماشین ها از همون اول قراره چه کیفیتی داشته باشن معلوم نیست .
    حیف که چسبیدن به فرانسه . این همه خودروساز معتبر و به روزتر تو دنیا هست . نیسان و تویوتا و مزدا با خودروهای کم استهلاک و مناسبتر نسبت به بقیه کمپانی ها چرا انتخاب نشدن نمیدونم. حتما سودی که تو اشتراک بین فرانسوی ها هست تو بقیه شرکت ها نیست.
    زیاد کشش ندیم این صنعت افتاده دست افرادی که ذره ای از مدیریت و خودرو سرشون نمیشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امير علي

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (399 ديدگاه)

    به نظر من با همین شرط ۵٠درصد تولید داخل به هر خودروسازی که این شرط و قبول میکنه باید اجازه ی تولید تو ایران و بشون بدن (خودروسازهای معتبر نه چینی)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امین

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (134 ديدگاه)

    سیاست استفاده از پژو و رنو در ایران محکوم به شکسته. به نظر همه چیز به نفع چینی ها داره پیش میره… اگر خودرو های پژو آتیش نگیره (خخخخخخخخ) قطعا قیمت زیادی دارن و هر کسی نمی تونه خریداری که … قشر پایین دست جامعه زورشون به پژو پارس و سمند نمیرسه چه برسه به اینا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ali ayat

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    فقط میدونم قرار نیست صنعت خودروی کشور اونی که ما میخوایم بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. نیما ناصری

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (336 ديدگاه)

    پژو 308 رو دوست دارم اما این توربو شارژ برای مردم بعدا داستان میشه چون تو ایران درست سرویسارو انجام نمیدن بعد ماشینی که باید 10 سال بدو آخ راه بره سر4 5 سال به ته ته په ته میوفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. علیرضا

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من نمیدونم این پژوورنوکجای دنیامحبوبیت دارن که مااسراربه حضورشان داریم.زشت ترین وبدترین خودروها مال این دوتاخودروسازاس .کسی نیس بگه چرادنبال تویوتا وجنرال موتورو…نمیرین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. پیروز

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    نون تو قرارداد بستن با فرانسوی هاست….
    آقای نویسنده هم فکر کنم و جیره و مواجبی از پژو میگیره که اینهمه ازش تعریف میکنه…
    همچین میگه که :
    ” پژو 301 از سال 2012 وارد بازار شده است [9] و برخلاف گفته نویسنده محترم، علاوه بر چین، در اسپانیا و نیجریه نیز تولید می‌شود”
    انگار مثلا نیجریه کشور خیلی پیشرفته ای هست…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Lmbx

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (287 ديدگاه)

    من نه کاملا این متن رو قبول داریم نه حرفای این خانم خبر نگار!مردم ما کلا از پژو و رنو یه جورایی بدشون میاد نمیخوام بگم که خودرو هاشون بدن ولی میدونم که خودرو ساز های خیلی خوبی هم نیستن که حاضرن با ما قرار داد ببندن چرا شرکتی مثل اشکودا یا فولکس واگن از اروپا یا نیسان و تویوتا از اسیا هیچ وقت حاضر نمیشن با ما قرارداد تولید به این سبک ببندند.چه جور فرانسه که هی میگن انقدر به ما ضرر زده تو زمینه خودرو از برادر به ما نزدیک تره.یه مورد دیگه ای که مهمه اونه که تو کشور ما قرار داد و قانون یه چیزه و عمل تو اجرا یه چیز دیگه هست.اگه ما فرض هم بکنیم ۵۰ درصد داخلی سازی باید مشخص چه قطعاتی.ممکن مثلا بگن شما داشبورد و صندلی و ‌… که زیاد مهم نیستند رو تولید کن و ما(پژو) سنسور های موتور و سیستم برق ماشین و قطعات اصلی موتور رو ما تولید میکنیم اون وقت هر وقت دلشون خواست مثل ۲۰۶ دستمونو میزارن تو حنا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. محمدجواد

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    با سلام
    اینهمه خودرو ساز خوب و مطرح در دنیا هست بازم اینا رفتند سراغ پژو ….
    با توجه به اینکه ماشیهای فرانسوی به نسبت پرهزینه و پر استهلاک هستند
    چرا سراغ برند های خوب ژاپنی و آلمانی نمیرن . . . مثل تویوتا ، نیسان ، فولکس و …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mohammadreza

      ۶ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (223 ديدگاه)

      من فکر میکنم چون چند ساله با پژو کار میکنن، دستگاها و سیستم کارخونه ها بر مبنای ساخت محصولات پژو باشه
      تغییر در روند تولید و دستگا ها محتمل بر هزینه های سنگین خواهد بود بنابراین با شرکای قدیمی همچنان کار میکنند

      نمیدونم شاید من اشتباه فکر میکنم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. edris

        ۷ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (2 ديدگاه)

        دقیقا حق با آقا محمد رضائه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. اشکان

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (25 ديدگاه)

    دوستان گلم سلام من دیگه چیزی ندارم بگم وقتی میبینم شما خودتون نگفته ها و واقعیتها رو گفتین و به قول معروف ماه پشت ابر نمیمونه خوشحالم که دیگه دروغ گفتن و حقه بازی برخی افراد سودجو تو این مملکت دست خود این افراد رو رو کرده و خواهد کرد من به نوبه خودم به این قراردادها با فرانسوی ها خوشبین نیستم چون ثابت کردن سیاست یکرنگ و خالصی ندارن! هر جای دنیا هر چی که به نفع خودشون باشه میگن به نظر من آلمانی ها و بخصوص ژاپنی ها خیلی برای پیشرفت صنعت ما بهتر هستند این قبلا هم ثابت شده وفاداری به تعهدات و از همه مهمتر خراب نکردن برندشون و وجدان داشتن در کیفیت قطعاتشون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. javad

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بازم خوب که این رنو و پژو هستن مگر نه باید بعد از سی و پنج سال بین. پیکان معمولی و جوانان یکی رو انتخاب میکردیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. نیما

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    عزیزان توجه داشته باشید که پژو با تمام بی انصافیهایش باز هم در زمان قبل از تحریم یادگاریهای قوی و با کیفیت به ایران عرضه کرد درست است که نمیتوان به انها اعتماد کرد اما توجه داشته باشید که با شروع تحریم این خودرو ساز های داخلی بودن که بی اعتمادی را در مردم بوجود اوردن .ان هم با تولید بیکیفیت ترین خودروها با نام بسیار ارزشمند پژو.هدف این سایت افشا کردن نویسنده ای بود که در مورد خودروهای طرف قرار داد از نظر اطلاعات تهی میباشد.ایران خودرو برای تعویض پایه ساختار خود نمیتواند هزینه سنگین این تعویض را قبول کند و مجبور به بستن قرار داد با این کمپانیها میباشد.در ضمن خودروهای فرانسوی با کیفیت وبا مدرن بودن بهتر از خودروهای بی ثبات چینی میباشد.حال که ایران خودرو یک قرار داد قوی وبا اطمینان بسته که جای تبریک دارد بعد از ان همه شاگرد بودن رسم استادی را اموختن .تازه به فکر رسیدن که باید غیر از خودروهای فرانسوی باید با دیگر شرکتها هم وارد مذاکره شوند .که سوزوکی انتخاب بدی نبود وتا حدودی باعث خوشحالی ملت هم شده است .با ارزوی موفقیت برای خودرو سازی مملکت ایران.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امین

      ۶ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (134 ديدگاه)

      بله . کاملا حق باشماست اگر پژوهای جدید هم که به قول شما کیفیت خوب و مدرن هستند(( هنوز خودرو در ایران عرضه نشده و هیچ کس سوارشون نشده و قضاوت می کنید؟؟)) بیایند و آتش نگیرند و… قطعا مناسب خرید هستند اما با چه قیمتی؟ هزینه خرید قطعا بالا خواهد بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. احسان(احسان)

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    خبرگزاری فارس=کیهان اینترنتی
    کلا وقتی اسامی این خبرگذاری ها میاد یاد ابن ملجم مرادی میوفتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. joker

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (242 ديدگاه)

    حالم از همه پژو ها به هم میخوره،از طرفداراش بیشتر.شرکت ایران خودرو یک میلیارد دلار داده سمند ساخته ،شاید 800 میلیون یورو هم واقعی باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نیما

      ۶ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (29 ديدگاه)

      شما به جای اینکه حالتان از دوستاران پژو بهم بخورد .مطالعه کنید وبا استناد به بحث بپیوندید.متاسفم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. joker

      ۶ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (242 ديدگاه)

      منظورم از طرفدارش ایران خودرو بود،که دست از پژو نمیکشه،درصورتی که میتونه با شریکهای بهتری قرارداد ببنده.اگر بی احترامی شد لطفا من را ببخشید.عصبی شدم بد نوشتم.من خودم قبلا 206تیپ5 را دوست داشتم..آخه با یک میلیارد دلار میشد سهام یه کارخونه ماشین سازی را خرید،در صورتی که ایران خودرو فقط یه پوسته انداخت روی پژو

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. نیما

        ۶ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (29 ديدگاه)

        خواهش میکنم.البته بنده ضد نظر شما نگفتم .دوستان چرا باید به یک دید بد که توسط یکی از کمپانی های واسطه باعث بردن ابروی کمپانی مادرشده به ان نگاه کنیم .توجه کنید ایا پژو در خود اروپا ویا کشور های دیگر طرفدار ندارد .عزیزان پژو افسانه های مانند 405 mi16 . و 205Gti ووووووو را که اکثرا بدون توربو بودن بوجود اورد .چندین بار قهرمان رالی را کسب کرد که زمانی که از رالی خارج شد اسطورهای مانند سوباروwrx و میتشوبیشی اوولیشن توانستند درجه ی قهرمانی را کسب کنند.باز دوباره باشرکت در رالی داکار توانست ثابت کند که هنوزم قدرت برتر بودن در مسابقات را داراست .اگر یک خودروها در جای دیگر نامرغوب تولید شود درست نیست گفت در زادگاهش خوب نیست.پس بیاید با فکر اصولی وبا منطق تصمیم بگیریم .وحکم درست را اجرا کنیم .با تشکر

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. joker

          ۷ بهمن ۱۳۹۴
          سوابق: (242 ديدگاه)

          حق با شما است آقا نیما،پژوهای مدل پایینی در ایران وجود دارد که کیلومتر آنها از800هزار کیلومتر هم رد شده وهنوز سالم هستند،ولی ماشینهای جدید به 80 هزار هم نمیرسن.من405صفر گرفتم،از همون روز اول صندلی راننده لق بود،کل داشبورد صدا میده بعد ازمدتی چرخ ماشین شروع به صدا دادن کرد وقتی باز کردم دیدم دو تا از پیچها بسته نمیشدن به زور بستن،کل رزوه های پیچ صاف شده بودن.بعد از یه مدت هم اتومات استارت ، پمپ شیشه شور و کلید مه شکن عقب سوخت.منبع اگزوز فقط یک سال کار کرد.50هزار تا کار کرد صفحه کلاچ ماشین شکست 110کیلومتر راه را بکسل کردم تا رسیدم خونه.320هزار تومان هزینه کلاچ شد.درصورتی که ماشین را در بهترین شرایط نگهداری میکنم.هیچ موقع دور موتور را از3بالاتر نبردم وهمیشه آروم حرکت میکنم.روغن موتور را هر 5 هزار کیلومتر با تمامی فیلترها عوض کردم.الان کاسه نمد گیربکس نشتی پیدا کرده دوباره باید گیربکس باز بشه،همه جای موتور نشتی روغن داره و همیشه روغن کم میکنه

          موافقم 0
          مخالفم 0
  20. bee

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (80 ديدگاه)

    منم تا حدودی موافقم ولی بیشتر با همون قسمت جناحیش!
    از این جهت که این مقاله هم چیزی بیشتر از یک تصفیه حساب جناحی با یک خبرگزاری خاص نبود!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. Mehrbod

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (240 ديدگاه)

    متن ارزشمند و گویایی نوشتید .. سپاسگذارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا رحیقی

      ۷ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (593 ديدگاه)

      ارادتمندم دوست گرامی.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. شهریار همایونی

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    به نظر بنده گزینه های بهتر از فرانسه هم وجود داره ولی الان که دیگه قرار فرانسوی ها جایگاه قبلی خودشون رو در صنعت خودرو سازی ایران پس بگیرن ً: به نظر بنده رنو خیلی بهتر میتونه کار کنه تا پژو . یکی از دلایل این فکر شراکت رنو با نیسان هستش و دیگری این که رنو خاطره ای بهتر در ذهن ما ایرانی ها داره تا پژو . ولی متاسفانه همیشه یک گزینه که ما ایرانی ها(البته ما مردم نه بلکه مسئولین) بیشتر دخیل هستیم دَرِش (قیمت گذاری) باعث شکست اکثر پروژه ها میشه . به هر حال امیدوارم این اتفاق ها و این قرادادها آینده خوشی رو برای صنعت خودروسازی ما به وجود بیاورد . با اینکه من هم مثل خیلی از دوستان خوش بین نیستم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. علی

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    بعضی از دوستان انقدر قشنگ نظر دادن که جای هیچ بحثی رو نمیزاره
    اما بنده هم با این موافقم که تو ایران از ورزش خودروسازی بگیر تا هرچیزی که فکرش رو کنی به سیاست ربط داره سیاست زده شدیم
    با وجود اینکه میدونم بازهم شرکتی مثل کرمان خودرو مطمئنا راس کارش افراد سیاسی هستن
    با این وجود همیشه کم حاشیه بوده و در بستن قرارداد و تولید حاشیه نداشته
    اگر جایی مثل خودروسازی و فوتبال و … که جای سیاست نسیت سیاست راه پیدا کنه
    همین میشه …..
    دو جناح تشکیل میشن و در خراب کردن اهداف همدیگه تلاش میکنن و هیچ وقت هدف اصلی پیشرفت نمیکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. سام

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (899 ديدگاه)

    با سلام
    با سپاس از جناب مهندس رحیقی که به نحو زیبایی شارلاتانیسم و دروغ پردازی مربوط به این گونه خبرگزاری ها را افشاء نمودند.بنده در سال هایی که افراد منتسب به این جناح سکان خودروسازی ها را بدست داشتند از شاهد نزدیک اعمال مخرب شان بودم و دیدم که به چه بلایی سر خودروسازی مان درآورند و چگونه ده ها کارگر و مهندس را با بهانه های واهی اخراج می کردند تا افراد بی سواد و غیرماهر منتسب به خود را سرکار بیاورند،شاید باورش برایتان سخت باشد ولی از سال 84 آنچنان موجی از اخراج ها شروع شد که حتی کار روزمره مان را نیز تحت تأثیر قرار داد،یک روز به بهانه تبدیل کارگران شرکتی به قراردادی و روز دیگر به بهانه های دیگر! سال های بس سیاهی که حتی یادآوری اش اعصاب آدمی را به هم می ریزد.در کل،برای این دسته از افراد تنها چیزی که اهمیت ندارد رفاه و آسایش مردم است و اگر می بینید که امروزه این گونه ضجه می کشند و ناله سر می دهند تنها به خاطر از دست دادن منافع خودشان است نه صیانت از منافع ملی.نکته جالب اینجاست که طی چند ماه اخیر،این گروه ریاکارانه از کمپین خودرو دفاع و آن را تبلیغ می نمودند!! تو گویی هیچکس دلسوزتر! از آنها وجود ندارد و طی این سال ها آن ها نبودند که خودروسازی مان را به نابودی کشیدند و به چیزی تبدیل کردند که همگان شاهدش هستیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا رحیقی

      ۷ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (593 ديدگاه)

      جناب کاویانی عزیز
      برای بنده افتخاری بزرگ است که یادداشت ناقابلم مورد توجه کارشناس خبره ای چون شما قرار گرفته است. متاسفانه ضربه هایی که در آن سالها بر پیکره صنعت خودروسازی ما وارد شد، شاید هیچگاه فرصت ترمیم پیدا کند. ای کاش که دهم درصدی از این دلواپسی های کنونی در آن دوران وجود می داشت تا شاید این بی انصافان کمتر تیشه به ریشه تولید داخلی می زدند.
      به زیبایی به عملکرد این دلواپسان نه چندان دلسوز در مورد کمپین نخریدن خودروی صفر اشاره کردید. آن زمان که یکی از سایت ها به طور روزانه مطالبی غرا و متهورانه می نوشت تا به زعم خود از حقوق از دست رفته مردم دفاع کند. ای کاش کسی در آن زمان این سوال را می پرسید که این نویسندگان شجاع و قلم های برنده شان در زمانی که قیمت خودرو به صورت ساعتی بالا می رفت کجا بودند و چرا آن زمان دم برنیاوردند؟
      بگذریم که مجال اندک است و زبان قاصر از بیان بی شرمی ها…
      به امید رسیدن روزهای خوب برای صنعت خودروسازی ما و احقاق حقوق از دست رفته مردم صبور و زحمتکش کشورمان.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  25. عبدالله

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (49 ديدگاه)

    ما ایرانی ها عادت داریم مشکلات وکم وکاستی های خودمان را به گردن دیگران می اندازیم و هیچ گاه عیب را از چشم های خود نمی بینیم و همین دلیل بزرگترین مانع پیشرفت ما و کشورمان در طول تاریخ بوده است.
    خودرهای ساخت داخل همگی بی کیفیت و گران هستند کاملا قبول ولی بی کیفیتی خودروهای شرکت ویران خودرو چه ربطی به شر کت پژو فرانسه دارد که در اروپا جز< پرفروشترین و باکیفیت ترین خودرهاسازان هستند؟
    کشورهایی مانند ترکیه و مالزی و مکزیک و روسیه و برزیل و … هم با شرکت های فرانسه ای پژو و رنو همکاری داشته و دارند ولی در آن جا کیفیت خودرهای ساخته شده تفاوت چندانی با خودروهای ساخت فرانسه ندارند و در آن کشورها خودرهای پژو و رنو به اندازه خودرهای ژاپن و آلمان و آمریکا محبوبیت دارند چون شرکتهای خودرسازی شان مانند شرکتهای ایران خائن به ملت خود نیستند.
    مطمئن باشید اگر به جای پژو با شرکتهای مانند تویوتا و فولکس واگن و فورد و … قرارداد بسته شود هیچ نحولی در صنعت خودروسازی کشور ایجاد نمیشود و مانند خودرهای پژو 405 و 206 دو یا سه سال اول ازشرکتهای مادر قظعه وارد کرد سپس که خودرهایشان در جامعه جا افتاد بلافاصله برای قیمت تمام شده کمتر و سود بیشتر به شرکتهای چینی روی می آورند و با قطعه درجه هفت و هشت چینی خودری تویوتا و فولکس واگن و فورد تحویل ملت می دهند.
    آگاه باشید که عیب از ایران خودروست نه پژو فرانسه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. سعید

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    خوبه این محصولات تولید بشه ، انصافا هیچ کس دوست نداره انقدر از خودرو سازهامون بد بگه همه دوست دارن چیز خوب تولید کنن مردم هم حمایت کنن
    ولی انصافا ، خداوکیلی اینا آدم نیستن دزدن هیچ وقع به فکر ما ایرانیا نبودن فقط به فکر سودهای کلان هستن وگرنه میتونن بهترین ماشین ها در حد خودشون رو تولید کنن و مردم هم گله ای نداشته باشن
    ولی خوب خودتون که خوب میشناسیدشون……

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. مهدی

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (37 ديدگاه)

    انگار ایران در عصر حجر زندگی میکند نه دانشگاهی دارد نه دانشمندی نه کارخانه ای و نه…
    مثل مردم دوران حجر درها بسوی تمدن جهانی باز شده و میخواهیم بریم و تمدن ببینیم!!!
    در عرض این همه سال با کم کاری، پارتی بازی و هزاران کار کثیف شبیه، تیشه به ریشه خودمان زدیم. تو تحقیقات ایران خودرو و سایپا اغلب همه با پارتی بازی استخدام شدند و هیچ کاری بلد نیستند بکنند به جر خوابیدن سر کار! و الان هم که از خواب بیدار شدند که دیگه فایده ای نداره و کلی از قافله عقبیم و باید بریم دست به دامن اونایی بشیم که تا دیروز تو خیابانها براشون شعار میدادیم. به نظر شما اونا هم با کمال حسن نیت بهترین محصولاتشون را به ما خواهند داد حالا بگزریم از اینکه مسولان مملکتی هم نمیخوان که بهترینها را برای مردم بیارن!
    عوض اینکه صنعت خودروسازی بره با وزارت صنایع از دانشگاه های کشور و دانشمندان داخلی و خارجی برای بهبود وضع صنعت خودرو فراخوان بده میره پول بیزبان نفت رو میده به اونایی که تا دیروز دشمن ما بودند و تا حالا چندین کارکاتور و فیلم هم برای ما درست کردند چقدر زود دولت همه چی رو از ذهن مردم پاک میکنه
    واقعا خلایق هر چه لایق

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. احمد باقری

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    تا بود همین بود، وقتی هدف فقط پول باشه، به جز این نمیشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. ارمان

    ۷ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    عزیزان 206 های سال 82 یادتونه؟ خدا وکیلی حرف نداشتن
    الانم تا یکی دو سال اول پژوهاتونو بخرین تا خط منتاژ این مدیران بی ابرو راه نیوفتاده و گربوکس ef7 رو508 ننداختن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. نيما

    ۷ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    به نظر من توبوتا ولکس واگن و هیوندای بهترین انتخاب ها میتونستن باشند…حیف حیف

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. moein

      ۷ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (856 ديدگاه)

      حالا خوبه خودرهای بالا جز پر فروش ترین های اروپا در سگمنت خود بودن و با تویوتا و فولکس واگن و زیر مجموعه هاش موافقم نه با اون کره ایی تازه به دوران رسیده که هیچ تکنولوژی و سودی برای انتقال به کشور نداره و فقط درپی فروش بیشتر با عوام فریبیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی

        ۹ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (20 ديدگاه)

        ببین آدرس همون سایتی که مطلبو داده پیدا کردمhttp://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941108001009

        موافقم 0
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا