ایران خودرو

مشخصات سمند ال ایکس سال LX

سمند سال که به سمند ۸۵ هم معروف است ،  در راستای ارتقاء هر چه بیش تر نام  LX با تحولاتی بیش تر به بازار عرضه و جایگزین  LX شد . تغییرات ایجاد شده در سمند سال نسبت به ال ایکس را از طراحی داخلی شروع می کنیم . سطح کیفی موارد استفاده شده در داشبورد خودرو افزایش یافته اند و در آن از موکتهای کف طرح تافتینگ، کفپوشهای فرشی و داشبورد طرح  SLUSH MOULDING استفاده شده است . در این مدل پمپ بنزین به داخل باک منتقل شده و دیگر صداهای اضافی به اتاق منتقل نمی شوند . با استفاده از سیستم پخش  Alpine به جای سیستم پخش قبلی سمند ال ایکس کیفیت سیستم صوتی این خودرو با استفاده از ۴ بلند گو افزایش یافته و علاوه بر این موارد کارآیی سیستم هشدار دهنده خودرو و عملکرد سنسور های عقب بهبود یافته اند . مکانیزم تنظیم الکتریکی صندلی های جلو هم با کاهش صدای تغییرات و افزایش سرعت و در کل بهبود این عملکرد ها شرایط بهتری را به وجود آورده اند .

دو معضل بزرگ ال ایکس در سمند سال مورد بررسی و ارتقاء قرار گرفته اند . ترمز ها از نظر قدرت و عملکرد ارتقاء نسبی پیدا کرده اند ، در سیستم تعلیق خودرو نیز برای عملکرد بهتر و نرم تر شاهد تغییراتی هستیم و شلنگ های سوخت رسانی تغییر یافته اند .

samandlx-88

از جمله تغییرات دیگری که در بخش داخلی خودرو می توان به آن ها اشاره کرد ، همرنگ شدن کمربند های ایمنی با تجهیزات رفاهی داخلی خودرو و نرم تر شدن موارد مورد استفاده در داشبورد جدید سمند سال هستند .
در طراحی خارجی این خودرو  لنز عدسی ها در چراغ جلو حذف شده اند اما این تغییر آن چنان که باید تفاوت خاصی در دید بیننده ایجاد نمی کند . جلوپنجره جدید سمند سال طراحی به روز تر و متفاوت تری را نسبت به ال ایکس نشان می دهد اما همچنان از نظر طراحان خودرو در ایران این رویه جذابیت های نمای جلو سمند ال ایکس را از بین برده است . سپر و چراغ های عقب نیز تغییراتی در جهت بهبود طراحی فنی بوده اند .
رینگ های ۵ پره جایگزین رینگ های قبلی ال ایکس شده اند و نمایی متفاوت از کناره ها را بوجود آورده اند . ستون درب ها تقویت شده اند و درب های جلو به سیستم خود بستگی که باعث بسته شدن راحت تر درب ها می شوند مجهز شده اند .
موتور ملی  نیز یکی از انواع موتورهای قابل انتخاب برای این خودرو است. موتور ملی با کد EF7 دارای حجم موتور ‌۷/۱ لیتری و تنفس طبیعی، با ‌۱۰۰سی‌سی حجم موتور کمتر نسبت به موتور حال حاضر سمند که طراحی گروه psa فرانسه است، در حالت کار با بنزین ‌۲۰ درصد و در حالت استفاده از گاز حتیاز موتور کنونی سمند بنزین‌سوز توان بیشتری دارد.

samand lxدستیابی به منحنی گشتاور مطلوب‌تر با حداکثر گشتاور شش درصد بیشتر ازموتور کنونی سمند در حالت بنزین‌سوز، از جمله مشخصات این موتور است. همچنین حداکثر افت توان در حالت گاز سوز بودن نسبت به بنزین شش درصد استکه از نظر راننده آن چنان محسوس نیست . در حالی که این میزان برای موتورهای موجود ‌۱۱ تا ‌۱۵ درصد گزارش شده است.

samand-lx

عدم نیاز به تعمیرات اساسی موتور تا ۲۵۰ هزار کیلومتر و تعویض شمع تا بیشاز ۲۰ هزار کیلومتر ضمن عمر بالای روغن بیش از ۱۲ هزار کیلومتر نیز از دیگرامتیازات این موتور است . اما مهم ترین نکته ای که EF7 را دوست داشتنی تر از موتور فعلی سمند می کند کاهش مصرف سوخت تا ۳۰ درصد و افزایش قدرت به میزان ۱۷ اسب بخار است .

برگرفته از سایت: p30city.net

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳۵۲ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۲۰ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (5 ديدگاه)

    LX MALTI PELEX KHOBE VALI BEJASH TAAAALAAAA YA SEEKEEE BEKHARIN BEHTAREEE

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. روزبه

    ۲۷ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سمند ال ایکس صادراتی اینجانب دارای اشکال برقی در سیستم ساعت فندک و صوتی میباشد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. آيدين

    ۶ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان
    اینجانب در مورخ 11/8/90 یکدستگاه سمند موتور ملی دوگانه سوز از ایران خودرو خریداری کردم که پس از گذشت این چند ماه دارای ایراد های اساسی زیادی از جمله موارد ذیل گردید که متاسفانه نمایندگی های ایران خودرو بدلایل مختلف توانایی برطرف کردن ایرادات آن را ندارند لذا از شما دوستان عزیز خواهشمند م در صورتیکه اطلاعاتی دراین خصوص دارید راهنمایی فرمائید
    1- لرزش وصدای بسیار بد از جعبه فرمان در زمان چرخش درجا
    2-روغنریزی از اویل ماژول
    3-صدای سائیدگی در زمان تعویض دنده در گیربکس علی رغم اینکه روغن کامل است
    4-صدای زوزه از موتور یا گیربکس ماشین درسرعت 130-140
    5-سنسور دنده عقب یکسره می زند علی رغم اینکه تمیز است
    6-تمام بدنه اتاق به صدا افتاده
    7- ترمز ای بی اس عملکرد خوبی ندارد و…
    اینها مشکلات محسوس خودروی ملی صفر کیلومتر ما می باشد که با عدم جوابگویی نمایندگی های ایران خودرو عجین شده و باید درمقابل تمام آن تبلیغات موتور ملی گذاشت. پیشاپیش از نظراتتان متشکرم

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. رفیق

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۱
      سوابق: (44 ديدگاه)

      دوست عزیز متاسفانه این موارد ایرادات اپیدمی هستند و این شرکت علیرغم آگاه بودن از ایرادات فوق هیچ تلاشی برای مرتفع کردن آنها نمی کند نه در مورد تولیدات قبلی ونه در مورد تولیدات آتی البته بعضی از ایراداتی که ذکر نموده ایدقابل رفع هستند که البته با جایگزین کردن قطعات مرغوبترو صد البته با هزینه شخصی در هر صورت برای شما صبر جلیل آرزومندم باشد که دیگران عبرت بگیرند و با یک اسم خودروی ملی اغفال نشوند

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. محمد رضا

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با سلام روشهای رفع ایرادهای ef7 سمند در این سایت ذکر شده که خیلی از ایراد ها رو رفع میکنه البته اگه افراد دوره دیده در نمایندگی ایرادها رو بررسی کنن.صدای زوزه ماشین در هنگام حرکت ودور موتور بیشتر از 3000rpm از شیلنگ خروج هوای کنیستر ایجاد میشه که شبیه صدای ساییده شدن فلزه وبا صدای بلبرینگ اشتباه میگیرن و باید شیلنگ خرطومی رو حذف کردوگاهی برای صدای هنگام فرمان گرفتن جعبه فرمان رو تعویض میکنن که شامل گارانتی هم نمیشه اما عیب از شل بودن سینی بوده یا برخورد بست اگزوز وبا یک آچار کشی رفع میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. حسین

    ۶ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    آیدین جان@ خوب کاری کردی که گفتی ..چون منم میخوام یه سمند ای سون گازسوز بخرم… خیلی تبلیغشو از همسایه ها شنیدم/اما این حرفت نظرم رو عوض کرد!/ ایران خودرو چون رقابتی نداره و 70 درصد بازار بی رقابت! توانحصارشه هیچوقت پاسخگو نیست/ حالا به نظرت چه خودرویی خوبه ؟ پزو پارس خوبه؟ یا ال 90؟ نظرت رو برام بنویس ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. آيدين

    ۷ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    حسین جان سلام
    عرض کنم خدمت شما دوست گرامی که سمند از نظر ظاهری وجاده خیلی خوبه اگر کمی مورد لطف ایران خودرو قرار می گرفت.اما درخصوص پارس ظاهری سنگین وبا کلاس خوب داره اما با مصرف سوخت بالا و ال 90 قدرت وانعطاف خوبی برای داخل شهر وحومه داره ودرسرعتهای 120 وبالاتر بدلیل شکل ظاهری خود مخصوصا درسر پیچ لنگر میندازه وچپ میکنه ومن نمی دانم که شما هدفت از خرید خودرو وموارد استفاه ات چیه
    اما پیشنهاد می کنم اگر از نظر مالی توانایی داشته باشی خودروی سواری خارجی مثل تویوتا 3-4 سال کارکرده از شخص مطمئن که میدونی چطور از ماشین نگهداری کرده بگیری لااقل برای چند سال ان شائ ا… جلوی تعمیرگاهها نمی بینمت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حسین

    ۸ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    آیدین عزیز ممنون/
    من برای مسافرت میخوام بخرم/بقول معروف یه ایران گردی میخواییم باماشینمون بریم! سفرم زیاد میرم البته/البته رفقا میگفتن هنوز سمند ای سون از نمایندگی بیرون نیومده کیلومتر 1000 به روغن ریزی افتاد! /ماشین خارجی بخاطر نبودن شیتیل! و فرد مورد اعتماد منتفیه تقریبا :( البته دوگانه سوز بودن خودرو و شتاب و جادار بودن برام خیلی مهمه/

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. آيدين

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام حسین جان
    سمند ال ایکس معمولی دوگانه سوز یکسال کارکرده که تا کنون ایرادی هم پیدا نکرده باشد رو پیشنهاد می کنم که بقول معروف هم آببندی شده وهم افت قیمت سال اولش راهم کرده (خیلی حساس نشو ایرادات جزئی مثل صداهای داخل ماشین برای خودروهای داخلی عادی است )

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمد حسین

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من یک سمن ال ایکس معمولی داشتم خیلی ازش راضی بودم میخواستم بدونم این موتور جدیدا خوبن ؟ کسایی که دارن راضی هستن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. قلی

    ۱ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    فعلاکه ازروی اجبار مجبوریم بخریم ولی به نظر من ریو هم ماشین شیک وخوبیه قیمتشم مناسبه مصرفشم عالیه!!به نظرمن از405بهتره!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سید علیرضا

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (256 ديدگاه)

    شاید سمند مدل قدیمی اش یک زره کند بود ولی این ال ایکس بهتر من برای این که تو فرانسه شرکت تاکسی رانی راه بیندازم 20 عدد لیموزین سمند خریدم و با این که درد سر داشت من این ماشین را بردم و بیشتر از مسافرین پولدار از این ال ایکس راضی هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. میثم

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (50 ديدگاه)

    من خودم سمند lx ef7 داشتم دو بار گریبکس عوض ردم گیربکس سومی هم حتا خراب بود و بعد هر سفری که میرفتم از زیرش روغن میداد به نظر من غم نداری ef7 بگیر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. اصغر چمباتمه

    ۳ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من ال ایکس دارم مدل 89 ازش راضییم ولی از سرویس کارای ایران خودرو شاکی. میان مثلا کولر رو شارژ کنن لامپ هالوژن جلو رو می سوزونن. ولی در کل بعد از این مشکلات زیر راضیم.
    1. صدای غیژ غیژ کمک ها رو دس انداز
    2. کولر که روز اول پریه داخلیش شکسته بود
    3. روغن ریزی از ذور پیچ ورودی روغن
    4. مصرف بالای بنزین

    ولی خوبیاش
    جادار مطمئن در سفر پر قدرت شتابش به 206 نمیرسه ولی خوبه.

    ولی پول داری مگان بخر بهتر از ایران خودروئی هستش
    فعلا ماشین خارجی تا بعد ببینیم چی میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. mohammad reza

    ۵ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من تا حالا پارس وسمند lxو 405و پرایدو ماکسیما و مزدا3جدید داشتم .
    به غیر ماسسیماو مزدا پارسو پیشنهاد میدم ولی سمند اونقدر بد نیست که دوستان میگن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. حسین

    ۱۲ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من همه ماشینهای تولید داخل رو داشتم. به نظر من سمند ال ایکس مناسب تره خصوصا تو جاده حرف اول رو میزنه. ماشین سرسخت قوی ایمن و راحت. پس یادت نره فقط سمند اونم ال ایکس بنزینی بعدش دوگانه. سمند یعنی سالار.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. حسین

    ۱۲ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من که به سمند ال ایکس ایمان اوردم از وقتی که دارمش 2 سال میشه. داخل شهر تو ترافیک اذیت میشه ولی واقعا خوراک جاده وبیابونه. توصیه من به کسانی که ال ایکس دارن اینه که سعی کنن خیلی تو شهر و ترافیک باهاش نچرخن. البته این حرف یه مکانیک حرفه ایه که از دوستان ماست و خودشم ال ایکس داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. علی

    ۱۶ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    طبق تحقیقات سخت من اگه اف سون میخواین بخرین مدلش ازبرج خرداد90به قبل باشه.جدیداشونخرین که توی جهنم عجیبی میفتید.09153020869

    موافقم 1
    مخالفم 0
  17. ایمان رئیسی

    ۲۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من سمند ماشین خوبیه من خیلی دوستش دارم و
    تنها ایرادی که به دلیل کنجهایی که در قسمت جلو شیشه وجود داره خوب نمیشه هنگام دور زدن سمت راستو ببینی
    نمره ای که من به سمند میدم 19.75
    موفق باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. حسین

    ۲۶ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سمند ما که خیلی عالیه.
    ما که ازش راضی هستیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. میثم

    ۴ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقایون راهنمایی کنند
    یه سمند lx ef7 دوگانه سوز 90 بهم پیشنهاد شده به قیمت 15تومان. که البته یکی دوجاش خورده ولی یه صافکار حرفه ای درستش کرده. خود صافکاره هم که آشناست بهم پیشنهاد داده بخرمش. نظرتون چیه؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      دیروز توی یکی ازنمایندگیهای ایران خودرو بودم میخواستمEF7بخرم که خیلی شانس اوردم چون یک دوستی ضمن راهنمایی به من گفت توکه تااینجا اومدی یه سر به تعمیرخونه نمایندگی بزن باچشمای خودت ببین خلاصه اینکه به اتفاق همدیگه رفتیم اقاچشمت روزبد نبینه تاچشمت کار میکردتوی سالن پربودازسمندef7که بیشترشون سرسیلندرسوزونده بودندوموتوراشون روی زمین بودکه این وضع برای ماشین تازه کارکرده خیلی اسفباره خلاصه طبق نظراون دوستم برو باچشمای خودت ببین بعدبیابرامون تعریف کن چه دیدی-من سمندال ایکس دوگانه سوزخریدم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهرام

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۱
        سوابق: (4 ديدگاه)

        اتفاقا منم موقع خرید سمند تاکید کردم موتور ملی نمیخوام!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  20. بهرام

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام 14مرداد91یه سمنددوگانه با ایربگ ورینگ فولادی بامبلغ18282000تومان ثبت نام کردم تحویلی30روزه میخواستم اگه در مورد این کسی میتونه راهنماییم کنه ممنون میشم (البته تو یه قسمت از برگه ثبت نامم ال ایکس سال هم نوشته که آدمو گمراه میکنه!)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. مهدی خوشنویسان

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بهرام جان من خودم سمند89ال ایکس دارم راضیم پیشنهاد میکنم تک سوز بگیری بهتره اگه بازم کمک خواستی بامن تماس بگیرایشاتا مبارکت باشه 09196705462درخدمتم بهرام جان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. مهدی خوشنویسان

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این نظر منه سمند خیلی خیلی خوبه من بخاطر ایمنی راحتی پسندیدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهرام

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      Lمهدی جان از راهنماییت ممنونم خیلی
      اقایی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  23. آرمان

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام به دوستان
    من میخوام یه ماشین بخرم!!پولامو با سختی پسنداز کردم! خواستم سمند LX-EF7 بنزینی 89 یا 90 بخرم تو این بازار گرون! 206 نتونستم!1.5سالم بیشتر نمیخام! با این نظراتی که گفتید خورد تو ذوقم!

    خدایی راهنمایی کنید!!همش تو تمیر گاه نباشم!ممنون
    موبایلم: 09135687565

    Mailam:
    Arman_1264@yahoo.com

    منتظر راهنمایی شما هستم! مرسی…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. آرمان

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام به دوستان

    حالا سمند LX-EF7

    سریر

    یا سورن ؟؟؟؟؟؟؟!!.فقط تو تمیر گاه همش نرم!!!!.

    88 تا 90 نه صفر دوستان!

    09135687565

    Arman_1264@yahoo.com

    Arman.مرسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهرام

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      فقط سمند ال ایکس بگیر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  25. علی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    سمند LX با موتور L3 ماشین خوبیه. موتور تاکسی روشه. یک بار که تاکسی سمند سوار میشین کیلومترشو نگاه کنید. میبینید که کیلومتر بالایی کار کرده ولی موتور مثل ساعت کار میکنه و البته از راننده هم میتونید بپرسید که چه قطعاتی رو تا حالا تعویض کرده. با همه این تفاسیر و ضریب اطمینان بالای در نظر گرفته شده برای موتور L3 ، من این موتور رو علی رغم مصرف بالاتر اون نسبت به موتور های دیگه روی سمند ترجیح میدم. البته این موتور رو میشه ارتقا داد که خود ایرانخودرو هم میتونه مصرف اون رو پایین بیاره و هم قدرت اون رو بالا ببره که کاملا استاندارد و علمیه (البته من توصیه نمیکنم)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. نوید

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (47 ديدگاه)

    من یه ماشیت ef7 اواخر سال 90 خریدم که تا حالا دوبار بردمش گارانتی- یبار برای روغن ریزیش و بار دوم برای سوختن سرسیلندر که تا حالا هنوز در ایران خودرو خوابیده- و گفته اند که بعلت تحریم قطعاتش موجود نمی باشد-قطعاتش در ایران خودرو و بازار موجود نیست – بدر نمی خوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. داود

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من 12 شهریور 90 یه ال ایکس نوشتم قبلا سه سال تندر 90 داشتم ماشین واقعا خوبی بود ولی عیب اصلی تندرها کم جون بودن اونا خصوصا تو گردنه ها بود ولی سمند هم ایمن تره و هم پرقدرت تره فقط توصیه میکنم ای اف سون نگیرید چون فعلا خیلی مشکل دارن واقعا مشکل دارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. امیر علی

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام من می خواستم سمند ال ایکس پایه گاز سوز بخرم . اما این طور که شنیدم مالی نیست این ماشین.
    به نظر شما سمند ال ایکس سال دوگانه سوز خوبه یا نه؟
    لطفا راهنماییم کنید در خرید این ماشین؟

    باتشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. امیر علی

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام لطفا منو راهنمایی کنید در خرید سمند دوگانه:
    با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. داود

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدمت دوست عزیز آقای امیر علی:کلاً گاز روی موتور پژو سازگاری نداره و از معایبش میشه گفت:موتور رو زود فرسوده ، سر سیلندر رو خراب میکنه،موتور رو دچار صدای ریپ میکنه و از همه مهمتر ماشین روغن کم میکنه چون اخیراً بدلیل اینکه گاز خشکه کاری کردن کمی از روغن با گاز بسوزه تا پیستون روان تر بشه من که تک سوز نوشتم و اگه بنزین لیتری 2000 تومان هم بشه گاز سوز نمیگیرمقدرت موتور رو هم میگیره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا