ایران خودرو

پژو پارس LX TU5 یا سورن ELX EF7؟

مقایسه‌ای کامل میان دو محصول به‌اصطلاح لوکس ایران‌خودرو

چند وقتی است که قصد خرید خودرویی با قیمتی در حدود ۴۰ میلیون تومان دارم. در ابتدا خودروهای دست‌دوم را از لیست انتخاب‌هایم حذف کردم چراکه نمونه‌های صفرکیلومتر را ترجیح می‌دهم. همچنین ازآنجایی‌که به‌هیچ‌عنوان تمایل و علاقه‌ای به خرید خودروهای چینی ندارم، انتخاب‌هایم محدود به محصولات داخلی آن‌هم ساخته‌های ایران‌خودرو شد. در بین محصولات این شرکت دو خودرویی که از سر اجبار توجهم را جلب کرده‌اند، پژو پارس LX با موتور TU5 و سورن ELX با موتور EF7 هستند. البته دراین‌بین نیم‌نگاهی هم به پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 داشته‌ام؛ بنابراین در سایت‌ها و مجلات گوناگون خودرویی بررسی‌های فراوانی پیرامون این دو خودرو انجام داده و از مالکین آن‌ها نیز بسیار پرس‌وجو کرده‌ام.

بنابراین هرچند هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته‌ام، اما با توجه به بررسی‌هایی که طی چند ماه گذشته انجام داده‌ام، تقریباً اطلاعات کاملی از مزایا و معایب پارس LX و سورن ELX کسب نموده‌ام. به همین دلیل تصمیم گرفتم مقایسه‌ای میان این دو خودرو انجام دهم تا هم اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار داده باشم و هم از تجربیات و پیشنهادات مخاطبین عزیز پدال بهره‌مند گردم. ذکر این نکته ضروری است که شخصاً هیچ تعصبی نسبت به هیچ بک از این دو خودرو نداشته و صرفاً به‌عنوان یک خریدار به آن‌ها نگاه می‌کنم؛ بنابراین سعی کرده هم تا حد امکان مقایسهٔ عادلانه‌ای بین سورن و پارس انجام دهدم.

soren-vs-pars-1

طراحی خارجی

در مورد طراحی خارجی این دو خودرو حرف زیادی نمی‌توان زد چراکه سال‌ها است در خیابان‌های کشور حضورداشته و همه چندین و چند بار آن‌ها را دیده‌اند. خصوصاً پژو پارس که نزدیک به ۱۷ سال است با همین طراحی ظاهری در حال تولید است. بااین‌حال بحث برتری طراحی میان پارس و سورن بحثی کاملاً سلیقه‌ای است چراکه برخی پارس و برخی سورن را می‌پسندند. ولی سورن به لطف طراحی جدیدتر، تقاضای کمتر و حضور کمتر در خیابان‌ها، کمتر از پارس تکراری شده است. بعلاوه سورن فیس‌لیفتی از سمند LX است که هرچند هماهنگی طراحی LX در آن دیده نمی‌شود اما چهره‌ای بروزتر و مدرن‌تری را به نمایش می‌گذارد. در سوی دیگر پارس قرار دارد که هرچند کاملاً پیر و تکراری شده است اما همچنان جذابیت خود در بازار را حفظ نموده و تقاضای بالایی دارد. ولی در کل سورن با فرم سپرهای یکپارچه با بدنه، چراغ‌های عقب LED و زه‌های جانبی همرنگ بدنه، طراحی بروزتری نسبت به پارس دارد هرچند که پارس نیز طراحی هماهنگ‌تری دارد.

طراحی داخلی

سورن به‌عنوان فیس‌لیفتی از سمند LX در سال ۱۳۸۵ معرفی شد و هرچند در بیرون تفاوت‌های زیادی با LX داشت اما در داخل از داشبورد و تریمی کاملاً مشابه سمند استفاده می‌کرد؛ اما چندی بعد ایران‌خودرو دست‌به‌کار شده و داشبورد کاملاً جدیدی را برای سورن ارائه کرد که انصافاً در مقایسه با تولیدات داخلی، طراحی زیبا و هماهنگی دارد. سورن با داشبورد جدید با نام سورن ELX عرضه شد اما در سال ۱۳۹۲ نمونهٔ جدیدی از آن با نام سورن ELX سال یا کلاس ۱۱ ارائه شد که در داشبورد تغییراتی داشته و مجهز به دکمه‌های کنترلی روی فرمان شده بود.

soren-vs-pars-9

ایران‌خودرو همچنین برای پارس هم به دلیل کهنگی طراحی داخلی، داشبورد جدیدی ارائه کرد که هرچند نسبت به قبل طراحی بهتری دارد اما کیفیت متریال داخلی آن بسیار افت کرده است. بااین‌حال پارس LX به دلیل تریم کرم‌رنگ داخلی، لوکس‌تر و زیباتر از سورن ELX سال با تریم مشکی‌رنگ به نظر می‌رسد ولی ازلحاظ کیفیت داخلی به‌وضوح سورن یک سر و گردن بالاتر از پارس قرار می‌گیرد چراکه جنس داشبورد پارس از پلاستیک خشک بوده که کاملاً بی‌کیفیت است درحالی‌که سورن از این لحاظ وضعیت بهتری دارد.

soren-vs-pars-8

تجهیزات

هر دو خودروی موردنظر ما از محصولات به‌اصطلاح لوکس و رده‌بالای ایران‌خودرو بشمار می‌روند و به همین دلیل در رنج قیمتی خود تجهیزات نسبتاً مناسبی را ارائه می‌کنند. از تجهیزات مشترک هر دو خودرو می‌توان به ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ با ABS و EBD، دو ایربگ، فرمان هیدرولیک با غربیلک مجهز به دکمه‌های کنترلی، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی و تا شونده اتوماتیک، شیشه‌های برقی هر چهاردر، سنسور دنده‌عقب، رینگ‌اسپرت آلومینیومی و تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو اشاره کرد درحالی‌که سورن با گرم‌کن آینه‌های جانبی، پاور ویندوز، تنظیم زاویهٔ نور چراغ‌های جلو و کیفیت بهتر سیستم صوتی بالاتر از پارس قرار می‌گیرد.

پیشرانه

پارس موردنظر من از نوع LX یعنی مجهز به پیشرانهٔ TU5 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است. موتوری با ۱۶۰۰ سی‌سی حجم، ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور. در سوی دیگر سورن نیز این اواخر فقط با موتور به‌اصطلاح ملی EF7 عرضه می‌شود؛ یعنی موتوری که دیدگاه‌های مثبت و منفی کاملاً متضادی نسبت به آن وجود دارد. درهرحال EF7 پیشرانه‌ای با ۱۷۰۰ سی‌سی حجم است که با تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بسته کردن سوپاپ‌ها، ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که هرچند نسبت به موتورهای روز دنیا بازدهی پایینی دارد اما با توجه به پیشرانه‌های محصولات داخلی می‌توان خروجی موتور EF7 را نسبتاً معقول و مناسب دانست. البته ایران‌خودرو به‌تازگی نسخهٔ توربوی سورن را هم عرضه کرده که ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد.

رانندگی

بر روی کاغذ سورن با ۶ اسب بخار قدرت بیشتر و ۱۳ نیوتن متر گشتاور بیشتر برتر از پارس به نظر می‌رسد اما از یک‌سو اضافه‌وزن ۷۲ کیلوگرمی سورن نسبت به پارس و از یک‌سو مشکل گاز نخوردن و یا به‌اصطلاح کُپ کردن در دنده‌های یک و دو موجب می‌شود که پارس علیرغم توان کمتر در شتاب اولیه برتر میدان باشد؛ اما مشکل پارس عدم همخوانی موتور و بدنه است یعنی هرچند موتور TU5 مصرف سوخت کمتری از موتور قبلی XU7 دارد اما برای هیکل سنگین پارس ضعیف بوده و کشش موتور قبلی را ندارد بنابراین در سربالایی‌ها خصوصاً هنگام پُر بودن سرنشینان کاملاً کم آورده و نیاز به معکوس پیدا می‌کند. این در حالی است که سورن در شتاب ثانویه بر پارس برتری داشته و حتی با دنده ۵ هم شیب‌ها را طی می‌کند. به همین دلیل شتاب صفرتاصد سورن ۱۲ ثانیه است درحالی‌که پارس در دنده‌های ۳ به بعد با افت توان مواجه شده و برای رسیدن به صد کیلومتر در ساعت به ۱۳.۲ ثانیه زمان احتیاج دارد.

هندلینگ و راحتی دو خودرو تقریباً در یک سطح است اما سورن به دلیل وزن سنگین‌تر و کشش بیشتر، برای جاده‌های برون‌شهری مناسب‌تر است درحالی‌که پارس در شهرها چابک‌تر عمل می‌کند. در بحث ترمز گیری هم برتری با سورن است و عملکرد بهتری دارد درحالی‌که هنگام حرکت با دور موتور بالاتر از ۳۰۰۰ rpm صدای موتور TU5 پارس بیشتر از سورن به داخل کابین می‌آید؛ اما در بحث مصرف سوخت طبق اعلام ایران‌خودرو، پژو پارس LX به‌صورت ترکیبی ۷.۵ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند که بهتر از مصرف ۸.۱ لیتری سورن ELX است.

نتیجه

پس از بیان موارد بالا با توجه به حدود ۶۰۰ هزار تومان قیمت کمتر سورن و تجهیزات بیشتر، کیفیت بالاتر و قدرت بیشتر آن می‌توان سورن ELX کلاس ۱۱ را پیروز این رقابت دانست اما تقاضای بازار کاملاً برعکس است به‌گونه‌ای که پارس و خصوصاً مدل LX فروش بسیار بیشتری نسبت به سورن دارد. از سوی دیگر سورن در بخش بازار دست‌دوم هم مغلوب پارس شده و دیرتر و با افت قیمت بیشتری فروش می‌رود؛ بنابراین در کل می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که اگر اصطلاحاً تو بورس بودن، طراحی داخلی زیباتر و تا حدودی مصرف کمتر مدنظر باشد پارس LX انتخاب بهتری است اما اگر تجهیزات بیشتر، کیفیت بالاتر و شتاب و کشش را مهم بدانیم قطعاً سورن ELX EF7 پیروز میدان است. البته همین فروش پایین‌تر سورن نیز می‌تواند برای برخی افراد نقطهٔ مثبتی باشد چراکه مشابه آن کمتر در خیابان‌ها دیده شده، دیرتر تکراری می‌شود و از همه مهم‌تر نسخهٔ وانت آن هنوز ساخته نشده است (آریسان)! با‌این‌وجود در کل هیچ‌یک از این دو خودرو را با توجه به پیشرفت‌های صنعت خودروسازی مدرن جهانی نمی‌توان گزینه‌های ایده آلی دانست اما در این بازار انحصاری داخلی چاره‌ای جز خرید این چهارچرخه‌های وطنی وجود ندارد و در غیر این صورت باید سراغ نمونه‌های چینی رفت که شخصاً علاقه‌ای به آن‌ها ندارم.

مشخصات فنی

سورن ELX سال پژو پارس LX
موتور ۱۷۰۰ سی‌سی EF7 ۱۶۰۰ سی‌سی TU5
قدرت ۱۱۴ اسب بخار ۱۰۸ اسب بخار
گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر ۱۴۲ نیوتن متر
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۱۲ ثانیه ۱۳.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۸.۱ لیتر (ترکیبی) ۷.۵ لیتر (ترکیبی)
طول/عرض/ارتفاع ۴.۵۳/۱.۷۲/۱.۴۶ متر ۴.۵۰/۱.۷۰/۱.۴۱ متر
وزن ۱۲۵۷ کیلوگرم ۱۱۸۵ کیلوگرم
حجم باک ۶۶ لیتر ۷۰ لیتر
حجم صندوق بار ۵۰۰ لیتر ۴۷۰ لیتر
قیمت کارخانه ۳۶,۹۰۰,۰۰۰ تومان ۳۷,۵۰۰,۰۰۰ تومان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶۶ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    راستش با توجه به کیفیت تولیدات داخلی و سواری گرفتن از سورن و کلا ماشینهای تولید داخل
    فکر و عقیده شخصی بنده و با توجه به نوع تولید در داخل سالنهای ایران خودرو و آشنایی کامل با خط تولید و غیره و غیره و غیره …. سورن خیلی سرتر از پارس هستش – خیلی سرتر هم بخاطر کیفیت بهتر تولید و هم کیفیت بهتر رانندگی با اون در حالیکه شاید خیلی از قطعات و شاید بعضی از قطعات مهم شبیه هم باشند
    ولی اگر بخوام نظریه کلی بدم – ماشین دست دوم تمیز (نه مال خانم دکتر) خارجی با رده قیمتی بین 40 تا 70 هر چی باشه غیر از چینی از ماشین تولید داخل سورن و پارس خیلی خیلی عالی تره
    موفق باشید

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. حسن خوان

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودرو سورن در سرعت بالا صدای کمتر در کابین میاد همین برای من کافیه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. حسین

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام بنظرمن هردوموتور tu5 وهم موتورef7خوبندمثلاای اف سون توسینه کشی باچهارسرنشین سرعتش کمترافت میکنه تاموتورتیو5 دوباره موتورتیو5 تاد یستامیره نرم نرمه ولی موتورای اف 7ازصدکه بالابری صدای موتورکمی میادتوی اتاق کهالبته وقتی رادیویاموسیقی گوش میدی متوجه صدانمیشی واینکه کولرمیزنی افت موتورکم محسوسه ولی درتیوفایواحساس میشه که کمی موترافت میکنه بنظرمن موتورای اف 7 بهترین موتوربرای خانواده سمندهستش من هردواین خودروپارس ال ایکس وسورن دارم موتورتیوفایوبیشترداغ میکنه ولی سورن نه وامادرایران مکانیک ای اف سون کمه وچون نمیتونندعیبهای جزیی اونابرطرف کنندمیگندای اف سون خوب نیست درصورتیکه الان لوازم یدکی این موتورنسبت به قبل خیلی بیشتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Smashing

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (3 ديدگاه)

      سلام حسین درست میگه سورن واقعا بهتره از لحاظ کیفیت اجزای داخلی هم خیلی بهتره از چرم مصنوعی استفاده شده ولی پارس از پلاستیک خشک باز یافتی هم بد تره تازه داخل درای سورن از طرح کروم مثل بی ام و استفاده شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. حسام

    ۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    توی سرعت خیلی بالا به جرات میتونم بگم سورن بهترین تعادل رو توی ماشینای ایرانی داره ولی عوضش توی شهر واقعا اذیت کنندس وزن بالای خودرو .
    واسه بیرون شهر هیچ رقیب ایرانی نداره توی سرعت دویست جوری روی آسفالت سواره که انگار داری با سرعت هشتاد تا میری ولی بازم میگم توی شهر و دست انداز پارس رو ترجیح میدم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. علی

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی ممنون از مطالب مفید و ارزشمند شما.خیلی مردد بودم ولی با خوندن مقاله شما نظرم برای خرید سورن قطعی شد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. رضا

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    از تهیه کننده این مقاله کمال تشکر را دارم واقعا مقایسه درست و به جایی دوستان اگه واقعا عاشق پژو پارس هستن میتونن با تهیه پارس elx کار خودشونو راه بندازن خیلی از LX سرتره من خودم واقعا نظرم رو سمند هم صد در صد ، در ضمن دوستان بازار دست دوم سورن دیگه مثل قبل نمونده الان خواهانش زیاد شده ولی سورن ELX تو بازار کمه ، یادتون نره بیچاره L90 چه بلایی سرش آوردن اون همه انتقاد الان جوری شده دارن به موتورش قسم میخورن حالا با استفاده طولانی مدت و تعریفات مردم مطمئن باشین بازارش از این هم بیشتر خواهد شد مبارک همه اونایی که سورن دارن باشه انشالله اونایی که آرزوشو دارن بهش برسن

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مهران

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      از بدبختی و ناچاریه که مردم به ال ۹۰ی که قرار بود جای پراید بگیره رو میارن! وقتی یه محصول انحصاری بشه همین میشه یا باید آشغال داخلی بخریم یا میتونی برو ماشین خارجی ۲۰۰ میلیونی شده بخر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. محمد

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از لحاظ شکل ظاهری پارسtu5 رو خیلی دوس دارم کلا قیافه و تیپش جوریه که بعد ۱۷ سال هنوزم اوباهت خاصی داره اما از نظر موتور آپشن ماشینای ایرانی بی کیفیت ترین ماشینای روی کره زمین هستن و بدبختانه قیمتشون ۴ برابر قیمت واقعیشونه بنظر من پارس بیشتر از ۱۰ میلیون نمیارزه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. غریبه

      ۳ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      24 سال البته آردی هم بود با آردی تغیری خاصی ندارن تنها داشبورد ک اینم یکی دو سال میشه اومده باز

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. امیر

    ۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام من بین سورن elx ef7و پارسtu5 گیر کردم ولی با این مطلب صد در صد سورن elx ef7رو خریداری میکنم.
    با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محسن

    ۱۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام . به طور قطع سورن از پارس سر هست شک نکنید. من پارس تی یو فایو داشتم فقط توی دنده 1 و 2 خوبه و دنده 3 به بالا تعطیله و زمان کولر گیری هم افت موتور زیاد هست.بنده الان سمند ای اف سون دارم و واقعا از لحاظ کشش یه سر و گردن از پارس بالاتره.کلا مردم ما کهنه پسند هستند و با هر چیز جدید مشکل دارن.نمونه اش همین تندر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. خشایار

    ۲۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پارس در مقابل سورن هیچی نیست ما فقط فکر فروشیم وافت قیمت کیفیت موتورپارس که شک نکنیدخیلی پایین تر از سورن هست سرپیچ هیچ ماشینی سورن نمیشه پارس سُر میخوره بدنه از تمام ماشین ها ی ایرانی محکمتره چون من با سورن به ۴۰۵ زدم واعتقاد بهش دارم فقط ملت عقلشون تو دیدشونه میگن پارس.. باید تو گردنه با پارس tu5بری ببینی چه فاجعه هست پراید رو توگردنه خوب گاز بدی میندازش پشت سر که کیف کنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رسول

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش ببین خیلی واضح که الکی گفتی اون راننده ای هم که پشت فرمون پارس تیوفایو نشسته و پراید میاد ازش سبقت میگیره آدم بی عریزه ای هستش.حرفت خیلی بم برخورد مردی آدرس میدی میام اون ور ایران هم باشی میام ولی اگه با سورن تونستی به گرده تیوفایو رسیدی کلید و بت میدم با اتوبوس برمیگردم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حامد

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اگه پراید من رو که هشتادو چهار هست ,گرفتی سندش,به نامت میزنم…..بدون دستکاریه..ولی عجیب راه میره…ولی حریف ای ال ایکس نمیشه فقط..تیو فایو رو نابود میکنه شک نکن

        موافقم 0
        مخالفم 1
  11. hosein

    ۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (28 ديدگاه)

    بنظرم هر ماشین شخصیت و کلاس کاری خودشو داره… تجربه زیاد بنده حقیر از این ماشینا رو میگم.. واسه وزن و بدنه سمند بهترین موتور همین ef7 است چون واسه این پلتفرم طراحی شده… واسه خانواده 206 بهترین موتورtu5 میباشد.. و اما… اما داخل خانواده 405 و پارس بهترین موتور xu7l4 و بعد از اون xu7l3 میباشد… قابل توجه دوستان کل موتورهای خانواده xu که روی 405 نصب میشه(چه فرانسه چه ایران) با شیب داخل کاپوت قرار میگیره و کلن سیستم چینش موتور این شکلیه واسشون… tu5 اصلاااااااا و ابدا به درد این خانواده نمیخوره… پول زیاد بدی که یه ماشین به نام پارس lx بخری که از صفری مشکل گیربکس و دیسکو صفحه داشته باشی؟!!! تصمیم با شماس

    موافقم 2
    مخالفم 0
  12. میثم مکانیک

    ۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    موتور ef7طراحی آلمان هست و خوب کار میکنه خیلی جونداره. من خودم پارس دارم ولی میخوام بفروشم و سورن بخرم واقعا سورن نسبت ب قیمتش از همه ماشینهای داخل سرتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حمید

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام خدمت دوستان. واقعا مفید بود . منم واقعا موندم چی بخرم ولی فکر میکنم منطقی تر اینه که سورن بخرم دیگه بقیش سلیقه شخصیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. محمود

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان عزیز لطفا اینقدر این سورن تبلیغ نکنین تا من بتونم یه سورن بخرم آخه با اینهمه تعریف و تبلیغ گرون میشه من بیچاره میشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. سهراب

    ۱۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. اول با تشکر از مقایسه عالیتون. من امروز صبح با خوندن مطالب شما در مورد این د خودرو رفتم و سمند سورن ثبت نام کردم و انشالله طبق گفته ی خودشون تا ۲۰ روز کاریه دیگه بهم تحویل میدن. بازم مرسی و ممنون. خوبه که ادم وقتی داره به یه چیزی پول میده با چشمو گوش باز بره سراغش…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. بهمن

    ۲۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستان عزیز اگه بخوایم بدون تعصب نظر بدیم باید بگم بر خلاف کاتالوگ کارخونه و باور دوستان پارس lx خیلی هم کم مصرف نیست چون همش بخاطر افت شتاب و کشش مخصوصا تو سربالایی باید دور موتور بالا باشه که هم مصرف سوخت بالا میره و هم موتور بیشتر مستهلک میشه و اگه ضریب دنده هم کمتر بشه باز هم تو سرعت معین دور موتور بالاتر خواهد بود ولی تو مسیرهای داخل شهر یه کم از سورن کمتر مصرف میکنه نکته دیگه هم اینکه هر دو خودرو محصول ایران خودرو بوده و مدیران این مملکت فقط به فکر جیب خودشون هستن و هیچ وقت یه محصول پرفروش و سودآور خودشونو تبلیغ منفی نمیکنن تا واسه یه محصول دیگه بازار درست کنه در هر حال از سلیقه مشتری که بگذریم سورن از خیلی لحاظ بهتره بجز دلالی که بازار فروش پارس فعلا بهتره ولی گول سرعت و شتاب نخورید و سورن توربوشارژ نخرید که فعلا در حال آزمون و خطاست و خرید ماشین با این موتور ریسک داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. امید

    ۲۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من از خیلی وقت پیش که از سورن بعنوان یه خودروی ایرانی شیک و زیبا و پر امکانات نسبت به بقیه خوشم اومد خیلی تحقیق کردم و به نسبت بقیه ماشین ها خیلی کمتر ایراد دیدم که داره فقط در مورد سورن یه چیزایی رو بد میگن که موتورش ef7 هستش و فروشش یخورده زمانبره و افت قیمت داره . دوستان موتور ef7 در حال حاظر بهترین موتور موجود داخل ایرانه فقط باید خیلی حواستون به آبو روغنش باشه آیا این سخته؟؟؟
    و اینکه فروشش سخته افت قیمت داره ولی شما چند سال یه خودروی لوکس و ایمن و با کیفیت سوار میشین که این خودش نسبت به بقیه خودروهای داخلی ارزشمندتره . دوستان من هم مثل خیلیاتون مردد هستم البته بودم واسه خرید این خودرو ولی الان دیگه به قطعیت رسیدم که سورن بخرم هموطنای عزیزم خواهشن بیایید از پارس که فقط اسم و رخ داره بکشیم بیرون خواهشا به بازار فروشش کمتر اهمیت بدین سورن انقد زیبا با کیفیت و شیک و آپشن دار هست که فقط دنا رقیبشه تو خودروهای داخلی . اگه مثل من پولتون به زور به ۳۸۰۰۰۰۰۰ میرسه سورن بخرید شک نکنید . انشالله هم برای من هم برای شما چرخش بسلامتی بچرخه . یا علـــی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. مهدی

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به دوستان.از دوست عزیزی که مقایسه ی دو خودرو رو دقیق باز کرده وبقیه که نظردادن ممنونم.من هم قبلا پرشیا سال۹۴ داشتم.راضی بودم اما اجباری.کیفیت بد کابین که روکش درها خودبخود داشت از هم بازمیشد.صدای وز وز سینی جلوی داخل کابین.ازکارافتادن بی جهت بالابرشیشه ها.خوب محاسنی داشت که البته سورن هم داره.برادرخانمم سورن۹۵ELXداره که باهاش رانندگی کردم خوبه.فقط صدا داخل کابین داره که بایدتحمل کرد.بهرحال کلی درمورد خودروی چینی خانواده( MVM(۵۳۰،۵۵۰،X22 ،برلیانس و آریو ازدوستان که دارن تحقیق کردم ،سوارشدم،به نمایندگی رفتم و باتوجه به مقایسه آپشنها،قیمت خریدوافت ،قطعات وهزینه نگهداری،منصرف شدم.فعلا قصدخرید سورن رو دارم.اگه صدای داخل کابین حل بشه بهتر میشه.سورن ماشین کیپ ومحکم وآپشنهای خوبی داره.طراحی بیرونش هم کمی بهتر ازبقیه ی ماشینا شده لاقل کمی تغییر دادن.اگر دوستی نظریه ی واقعی داشت لطفا اطلاع رسانی کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. پرشیا ۹۴

    ۲۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پرشیا TU5 مدل ۹۴ دارم
    حدود ۴۰ هزارتا باهاش رفتم ، اصلا هم فشار روش نبوده و ماشین خواب بوده همش ولی با این حال سرویسم کرده
    میخوام بفروشم و سورن elx بگیرم
    خیلی تحقیق کردم ظاهرا بهتر از پرشیاست
    منتها بزرگترین عیب سورن فکر کنم همون دریچه گاز برقیش باشه همون مشکلی که پزشیا TU5 داره !!!
    گاز نخوردن!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. حمید

    ۲۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا نمیدونم بعضیا روی چه مبنایی ممکنه بیان بگن پژو پارس elx tu5 از سورن elx کلاس 11 سرتره!! تنها دلیل میتونه ظاهربینی باشه.
    درسته تمام خودروهای تولید داخل به نوعی بی کیفیت هستن اما فعلا تو این رنج قیمت، سورن حرف برای گفتن داره و ماشین بدی نیست. نظر منم صد در صد سورن هستش.
    اما دعا میکنم یه روز این قضیه عوارض و مالیات واردات حذف یا معقول بشه و الی ماشالله جیب گشاد مسئولان مملکت تنگ بشه که ما هم بتونیم ماشینای روز دنیا رو سوار بشیم و با 40 میلیون تومن پول نریم سورن بخریم. آمین!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. ali

    ۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    پارس قیمتش از سورن خیلی کمتره و قیمتش حدود ۳۲ میلیون تومنه اما به خاطر اینکه روی پارس علامت شرکت پژو رو میزنن باید یه مالیات دور و بر ۴ میلیونم به شرکت پژو بدن پس معلوم میشه که سورن از پارس بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. habeb6972@gmail.com

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام یه سئوال دارم آیا ایران خودرو خودروی پارس با موتور EF7 میزنه یا نه ؟؟؟ و بنظرتون پارس با موتور EF7 بهتر نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. سعید کرمی

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان .بنده پارس LXداشتم ماشین خوبی بود کلی تا اینکه فروختم ب دلایلی و سورن سال خریدم واقعن یه سر و گردن از پارس LXبالاتر هست از لحاظ موتوری قویتره قطعاتش از پارس LXبا کیفیت تر هست ظاهرش هم شیکه من خودم رنگ مشکی متالیک دارم و خیلی هم خوش رنگه .تو جاده و گردنه که حرف نداره .بازارش الان خیلی خیلی بهتر شده از قبل .بخرید پشیمون نمیشید .که چرا پارس LX نگرفتید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. REZA

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    داداش فقط پارسLX از سمند سورن سرتره به هزارو یک دلیل
    حاضرم تو کفی هم کورس بزارم هر کی باخت سویچو میزاره میره
    هر کی میخواد لیل هارو بگم یا طرفدار سورن و میخواد بحث کنه در تلگرام در خدمتم
    من خودم پارسlx دارم مدل91 سفارشی
    من در تلگرام در خدمتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. Ashkan

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام،تمام نظرات رو خوندم،من تجربه رانندگی با همه ماشین های زیر 60 میلیون رو دارم،انواع و اقسام سمند ها و پارس ها و 405 و زانتیا و…
    من سمند ال ایکس دارم پا به پای پارس تیوفایو میرونمش،ولی تجربه شخصی من با همه ماشین ها اینه که عمرا پارس شتابش به سمند ef7 برسه،شاید شتاب اولیه پارس بهتر باشه ولی توی تاپ اسپید سمند جلو می افته،هرکی هم خواست بگه با همین سمند ال ایکسم با پارس کورس میذارم،اگه ای اف سون زیر پام باشه که دیگه تنها ماشینی که میتونه باهاش رقابت بکنه زانتیا2000 هست،ولی سورن توربو که شتابش حتی از زانتیا 2000 هم بیشتر هست پس الکی پارس رو گنده نکنید عمرا به پای ای اف سون یا توربو برسه،حاضرم کورس بذارم هرکی بود علی یارت خبر بده،دنا هم شتابش عالیه چون موتور ای اف سون روش هست،من رفقام ماشین های سورن توربو و ای اف سون دارن هرازگاهی سوارشون میشم و کورس میذارم،با سورن توربو من زانتیا 2000 رو گرفتم مزدا 3 رو گرفتم پارس elx رو گرفتم توی سربالایی که عمرا پارس حرفی برای گفتن داشته باشه درمقابل سمند ef7 و سورن توربو شارژ
    ضمنا سمند قیافه مردونه تری داره و خشن تر هست از پارس،توی کفی و سربالایی سمند ای اف سون حرف اول رو میزنه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  26. ناشناس

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (5 ديدگاه)

    من نمیدونم این پارس که از رده خارجه چیه بعضی‌ها سنگش رو به سینه میزنن
    یارو جوری میشینه پشتش که انگار گرونترین و لوکسترین خودرو رو نشسته
    نه امنیت داره نه اتاق
    موتور ef7 حرف نداره
    ضمنا خودم 206 اس دی دارم tu5
    پارس اشغالی بیش نیس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. عرفان

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام . من برادر بزرگم سمند ef7 داره من خودم پارس lx دارم . مشهد که داشتیم میرفتیم تو جاده باهم گذاشتیم هر چقدر گاز داد به پارس من نرسید . من خودمم پشت ef7 نشستم به پارس lx نرسیدم .
    پژو پارس ماشین خوبیه چه از لحاظ قیافه . هندلینگ و… . ولی تو ماشین های زیر ۵۰ النود حرف اولو میزنه در ضمن من نظرارو خودم لطفا اگه تا حالا ن پشت پارس نشستید نه ef7 بهتره نظر الکی ندید و تا خودتون امتحان نکردید به حساب حرف بقیه حرف نزنید

    موافقم 0
    مخالفم 1
  28. Siavash

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام،بنظر منم سمند چهره جذاب تری داره لامصب وقتی از پشت نگاش میکنی خیلی خشکله و قبول دارم سمند ماشین خشن تریه،منم تا یه مدت پیش پارس رو خیلی دوست داشتم ولی یهویی ذهنیتم نسبت به پارس عوض شد چون پارس از دور افتاده و دیگه کلاس و ابهت نداره و ماشینی هست که جواد شده و همه دارن،ولی بچه ها واقعیت رو قبول کنید سمند ای اف سون خیلی خیلی ماشین خوبی هست و باید یا پارس elx مقایسه بشه که بازم من به سمند ای اف سون رای میدم،من هردو ماشین رو روندم و تفاوت خیلی زیادی باهم ندارن فقط سمند یکم هندلینگش بهتره تعادل سرپیچ سمند بهتره و سربالایی ها که هیچ ماشینی مثل سمند های کار نمیکنه و سمند ای اف سون هم برای کفی حرف اول رو میزنه هم برای سربالایی،البته بازم بگم خیلی تفاوتی باهم ندارن مثلا توی تاپ اسپید سمند ای اف سون ممکنه نهایتا دو تا یه ماشین جلو بیفته و شتاب و سرعت ملاک نیست،ملاک هندلینگ و زیبایی و اپشن ها و جاداری و پایداری در سرعت بالا و کم صدا بودن موتور و استحلاک و مصرف سوخت هست و در اخر سرعت ملاک قرار میگیره،که از تمام این نظرات هم تفاوت آنچنانی باهم ندارن و باهم برابرن و میشه بگیم در تمام ملاک ها اگه خیلی زیاد بخوایم موشکافانه دقت کنیم و نظر بدیم برتری با اختلاف خیلی کمی با سمند هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. محمد رحیمی

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با عرض سلام خدمت همه بزرگوارانی که در این تاپیک نظر دادند…
    باید عرض کنم که خودروی سمند از لحاظ استحکام بدنه و دوام موتور برتری کامل به پژو پارس دارد.
    سمند باتوجه به وزن زیاد بدنه اش در شتاب اولیه از همه ی محصولات ایرانخودرو عقب میفتد ولی در شتاب ثانویه پیروز میدان است چون همین وزن زیاد وی بر افزایش بیشتر سرعت وی در شتابگیری ثانویه کمک میکند.
    پژو پارس تنها و تنها با موتور زانتیا قدرت و سرعت قابل قبولی دارد و لیکن باید توجه کرد که آیا معقول است که با خودروی با این بدنه ی سبک تر از سمند این سرعت بالا را رفت؟؟؟آیا در هندلینگ و بریکینگ دچار مشکل نمیشیویم؟ که قطعا جواب مثبت است.
    یک کلام ختم کلام سمند در همه ی انواع آن اعم از XU7 و EF7 و X7 از پژو پارس بهتر است و هیچ شکی در آن نیست و صد البته تعصبات نسبت به پارس و ارق جوانانه نسبت به قیافه ی آن جای خود دارد که از منطق میکاهد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. ali

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستان بنده هم پارس داشتم هم ای اف سون عارضم به اطلاعتون که موتور ای اف سون موتور خیلی قدری هست و قدرت خوبی داره نسبت به پارس اتاق مستحکم و سنگینی داره که از لحاظ ایمنی از پارس بهتره یه مقدر دیدش به خاطر اعضلانی بودنش کمه شتاب اولیش کمه ولی تو جاده عالیه من خودم دویستا پر کردم که بازم جا داشت یه مشکلش هم اجزای داخلشه که به صدا در میاد از لحاض خرج هم باید بگم هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد شما موتور خوب و قوی میخوای خرجش هم بالاست در ضمن خرج تیو فایو هم تقریبا همینه
    اما پارس یه ماشینی هست که جوون پسند و شیک و با کلاسیه شتابش خوبه تو سر بالایی با کولر کم میاره مصرفش خوبه اتاقش ضعیفه توری که منو یه سمند از پشت زد فقط سر کاپوتش خم شد ولی ماله من سقفش چین افتاد یه مزیت دیگه ایی هم که داره خوش اسپرته سریع میشه با یه ارتفاع و رینگ نانازش کرد
    ممنون از توجهتون

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا