ایستگاه خبر

آیا تنها خودروسازان مقصرند؟

سه هفته از سانحه مرگبار و وحشتناک اتوبان تهران – قم می‌گذرد؛ حادثه‌ای که طی آن در اثر برخورد دو دستگاه اتوبوس اسکانیا با یکدیگر ۴۳ نفر از مسافران در آتش سوختند. در همان ساعات اولیه پس از سانحه، پلیس اعلام کرد: شرکت سازنده اتوبوس‌های اسکانیا ۵۰ درصد در رخ دادن این حادثه تلخ مقصر است و از این واکنش سریع پلیس مشخص بود که باز هم خودروسازان سیبل خواهند شد و به اصطلاح تمام کاسه کوزه‌ها بر سر آن‌ها خواهد شکست.

جاده، راننده و خودرو: عاملان تصادف
جاده، راننده و خودرو: عاملان تصادف

دیروز هم احمدرضا رادان جانشین فرمانده ناجا با تشبیه خودروهای داخلی به «ارابه‌های مرگ»، به نوعی خودروسازان را مقصر اصلی سانحه اتوبان تهران – قم دانسته است. به گفته رادان، چهل و سه تن در یک سانحه رانندگی کشته می‌شوند و می‌سوزند، اما جایی که اشکال هست، آن را نمی‌پذیرد، حال آنکه سازنده‌های خارجی هم گاهی دچار اشکال می‌شوند و شجاعانه عذرخواهی می‌کنند و برای اصلاح نقص‌ها گام بر می‌دارند. وی با طرح این پرسش که تا کی باید ارابه مرگ بسازیم و تحویل مردم بدهیم، تاکید کرده که وقتی پلیس در مورد حوادث رانندگی اطلاع‌رسانی می‌کند، از «جاهای مختلف» تماس می‌گیرند و نسبت به این موضوع اعتراض می‌کنند. جانشین فرمانده ناجا نامی از این «جاها» نبرده، اما به نظر می‌رسد منظور وی، وزارت «صنعت، معدن و تجارت» و شاید هم «خودروسازان» باشد.

اگر گاردریل مستحکم بود...
اگر گاردریل مستحکم بود…

هر چند کیفیت پایین خودروهای داخلی و نقش بسزای آن‌ها در تصادفات رانندگی را نمی‌توان انکار کرد، اما اینکه همه تقصیرها را بر گردن خودروسازان بیندازیم، قطعاً به دور از انصاف است. در تصادفات رانندگی همواره سه عامل «وسیله نقلیه»، «خطای انسانی» و «جاده» را لحاظ می‌کنند و گاهی واقعاً نمی‌توان خودروها را مقصر یا تنها مقصر سانحه دانست. به طور مثال، در همین تصادف اخیر اتوبان تهران – قم، علاوه بر وسیله نقلیه، باید از جاده و امکانات آن و همچنین رفتار پلیس نیز به عنوان عوامل تأثیرگذار، یاد کرد. در شرح تصادف آمده که یکی از اتوبوس‌ها با رد شدن از گاردریل اتوبان، به لاین دیگر رفته و با اتوبوس دوم تصادف کرده است؛ با این حساب اگر گاردریل‌ها از استحکام لازم برخوردار بودند، این دو اتوبوس هیچ‌گاه با هم برخورد نمی‌کردند و آتشی هم به جان مسافران نمی‌افتاد. از طرفی، گفته شده راننده اتوبوس اولی، خواب آلود بوده و سرعت زیادی داشته که در این شرایط باید از پلیس پرسید چرا نسبت به سرعت زیاد خودرو بی تفاوت بوده؟
با این توصیف، به نظر می‌رسد همزمان با ارتقای کیفی خودروهای داخلی، باید ایمنی جاده‌ها نیز افزایش یابد و پلیس نیز آموزش‌ها و سختگیری‌های بیشتری را چه برای نیروهایش و چه برای رانندگان متخلف، اعمال کند.-روزنامه دنیای اقتصاد

بنظر شما مقصر اصلی در میزان تصادفات بالای کشور ایران چیست؟! خودروهای بی کیفیت و نا امن، جاده های غیر استاندارد یا خطای رانندگان؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

سید علیرضا سیادتی

سید علیرضا سیادتی، مترجم اخبار و رویدادهای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. km

    ۱۴ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (679 ديدگاه)

    رانندگی بعضیام تاثیر داره ولی اگه کلمه ی امنیت برای فرغون سازان معنی داشت انقد تلفات نداشتیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. محمدرضا

    ۱۴ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (153 ديدگاه)

    همه مقصر هستیم . . .

    هم خودرو سازها،هم مسئولین راه،هم پلیس،هم مردم . . .

    اگه مسافرا به اون راننده اتوبوس گوش زد میکردن که سرعت مطمئن رو بره ممکن بود

    این طور نشه . . .

    اگه جاده و گارد ریل استاندارد بود مکن بود این طور نشه . . .

    و خیلی اگه و اگه های دیگه که ممکن بود این طور نشه . . .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. slr722

    ۱۴ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    خداوکیلی تو جاده تهران قم وقتی میری دقیقا محل تصادف اسفالت سوخته…کملا هم مشخصه…

    بیچاره کسایی که بی گناه تو این ماشین ها بودن…و سوختن…

    خداوند رحمت کنه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. yakan

    ۱۴ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (74 ديدگاه)

    امروز رئیس استاندارد از انحصارو کیفیت پایین ماشینا اساسی گله گردو همه پته هارو ریخت رو آب. فردا اگه عوضش نکردن هرچی دلتون خاست بهم بپین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. محسن.د

    ۱۴ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    ازبین اون سه عامل موثر که شما فرمودین، آیا در ایران سهم ایمنی خودرو کمتر از 70درصده ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. aryamehr

    ۱۴ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    خدا عامل هاشو ب درک واصل کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. FLEETWOOD

    ۱۴ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (274 ديدگاه)

    چرا یک ماه پیش توی اروپا 34 خودروی سبک و سنگین به دلیل هوای مه آلود در یک بزرگراه با هم برخورد می کنند و تنها 7 نفر می میرند و در ایران دو اتوبوس 43 نفر یا همین دیروز در یکی از شهرستانهای استان اصفهان یه پیکان و یه پژو 8 نفر کشته داشته ؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Kayhan

    ۱۴ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (83 ديدگاه)

    به نظر من عامل این تصادف به ترتیب راننده، پلیس و نیروهای امدادی، جاده و در نهایت خودروساز هست. راننده مقصر اصلی هست چون از لاستیک های کهنه استفاده کرده که باعث ترکیدن لاستیک و انحراف ماشین شده. دومین عامل نیروهای امدادی هستن که پس از مدت زیادی به صحنه حادثه رسیدن عملا موقعی که دیر شده بود و دارن اینجوری گناه خودشون رو کمرنگ نشون میدن. جاده هم مقصر بعدی هست که گاردریل غیر استاندارد داشته و از کمترین امکانات امداد رسانی بهره می برده در حالی از پر ترددترین جاده های کشوره. عامل آخر هم اتوبوس بوده که بر اثر برخورد آتش گرفته. دقت کنید راننده و جاده عامل تصادف بودن. همجنین فراموش نکنید اسکانیا برند معتبری در سطح جهانه و تولیداتش به کشورهای زیادی صادر میشه اینکه خودروساز رو به این راحتی مقصر بدونیم یه اشتباه بزرگه و به نظر تبلیغاتی میاد. اونهم اسکانیا که به عنوان یک خودروساز سوئدی از ایمن ترین برندها به شمار میره در کنار ولوو.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. آرش

    ۱۴ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    من تجربه مسافرت با اتوبوس توی یکی از پرخطرترین جاده ها یعنی اصفهان به اهواز را زیاد دارم . با توجه به اینکه اتوبوسها از نظر کیفیت زیاد هم بد نیستن ولی عامل جاده و راننده واقعا تو این مسیر در حد صفر هستش . مسیر پر پیچ و خم و پر خطریه . یه دفعه یادم هست راننده برادر کوچیکش رو آورده بود بهش آموزش بده یعنی با پررویی هر چه تمام جون 40 تا مسافر را به خطر انداخته بود متاسفانه مسافرین هم حقوق قانونی خودشون رو نمی دونن و نسبت به خیلی از این مسائل بی تفاوتن . چندین بار به خاطر صعب العبور بودن جاده 5 یا 6 ساعت با تاخیر می رسیدیم . خیر سرشون مثلا این جاده ترانزیتیه ولی واقعا افتضاحه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. علی

    ۱۴ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (513 ديدگاه)

    تو مملکتی که برای ورود خودروهای ایمن باید جیب دولت رو پر کنی باید فاتحه مردم خونده شه
    آقایونی که دنبال مقصر حادثه میگردید مقصر اصلی خود شماها هستید که 20 ساله اجازه تولید نا امن ترین خودروها رو میدید و در کنارش کلی سود میگیرید. شما مقصرید که توانایی خرید لاستیک میشیلن،برجیستون و .. رو از مردم گرفتید و با وارد کردن لاستیک ها(خودرو و…) به چین باج میدید تا همیشه حمایتتون کنه و جیبتون رو پر پول کنه
    مقصر اصلی سیاست های غلط شماست،لطفا خودتون رو در دادگاه محاکمه کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محمد

    ۱۴ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (70 ديدگاه)

    قطعا کمترین مقصر خودرو ساز است(در این حادثه) این اتوبوسها ساخت یکی از معتبرترین شرکت های خودروسازی دنیا توزمینه خودروهای حمل و نقل و تو همه دنیا هم ازشون استفاده میشه!
    خطای انسانی، ایمن نبودن جاده های ایران، وبی کیفیت بودن قطعات یدکی( چینی یا ارزون) که همه اینا بر میگرده به بی کفایتی مسئولین!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. mojtaba..designer

    ۱۴ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (221 ديدگاه)

    من نمیدونم این اتوبان چرا یه جورایی مشکوکه و طلسم شده!!!!!! شاید خرافات باشه و منم به خرافه اعتقادی ندارم ولی…….
    من همین عید 92..6فروردین تو اتوبان تهران-قم میرفتم از تهران به اصفهان که اتفاقا تو اتوبوس بودم…یوهو دیدیم از دور یه ماشین داره میسوزه که یه پژو405 بود که داشت میسوخت خوشبختانه بلایی سر آدما نیومد..
    برگشتنی هم خیلی جالب بود درست همون جا قبلی که پژو سوخته بود یه وانتی داشت میسوخت…

    در کل در این مورد هم طبق گفته های همه دوستان همه عوامل از ماشین گرفته تا راننده و جاده مقصرند..
    من واقعا خیلی ناراحت شدم..امیدوارم دیگه همشین اتفاقی نیوفته!!!؟؟؟؟
    از صمیم قلب به خانواده هاشون تسلیت میگم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. mojtaba..designer

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (221 ديدگاه)

    مسیح جان میشه خوتو یکم کامل تر معرفی کنی؟؟
    از اسم و سن گرفته تا شغل و تحصیلات

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سارا

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    عامل انسانی درسته … جاده هم میشه … اما برید یه نگاه به این اتوبوس های “عقاب” که مارک “اسکانیا” داره بندازید بعد با هر اتوبوسی که خواستید مقایسه کنید تا بفهمید چقدر مذخرفه چقدر آشغاله … مثل این مینی بوس های رسول ماشین که دو ریال نمیرزه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. جلال

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (585 ديدگاه)

    سلام
    واقعا حادثه دلخراشی بود
    خدا بیامرزتشون………
    بگذریم
    متاسفانه نه جاده هامون درسته
    نه خودرو هامون
    نه پلیسمون
    و نه رانندگیمون……
    هر کسی که در کار خودش سهل انگاری کنه مقصر هست
    چه خودرو ساز باشه
    چه پلیس
    چه راه و ترابری (گاردریل غیر مستحکم)
    وچه راننده…….
    به امید روزی که همه وظایف شونو درست انجام بدن
    ودیگه هرگز شاهد چنین حوادثی نباشیم………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. احمد.ف

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (447 ديدگاه)

    مشکل خیلی از ما ها اینه که سریع جو گیر میشیم و نظرات ایده‌آل گرایانه زیاد میدیم.
    آخه دوستان محترم چه جور گاردریلی در سطح جهان داریم که یک اتوبوس ۴۰ تنی با سرعت ۱۴۰ کیلومتر (بر طبق اظهار نظر اخیر پلیس) بهش بزنه و اون بتونه اتوبوس رو در کمال آرامش متوقف کنه؟! بابا همچین چیزی نمیشه ساخت! اگر منظور اون بلوکهای بتنیه که اونها خیلی خطرناکترند چون برعکس گاردریل آهنی ضربه رو مستقیم به ماشین وارد میکنه و درجا ماشینو له میکنه
    ضمنا اتوبان قم نه پیچ عجیب غریبی داره نه هوا مه میشه، نه برف میاد و نه چیز دیگه، اکثرا جاده کفی بیابونیه، البته شیب داره ولی زیاد نیست.
    ضمنا طبق نظرات اخیر پلیس آتش سوزی از اتوبوس منحرف شده شروع شده و به اتوبوس دیگه سرایت کرده.
    به نظرم راننده یا خواب بوده یا داشته حرکات محیر العقول انجام میداده که تو اتوبان قم کم از این جور راننده ها نداریم که میان پشت ماشینت با فاصله ۲۰ سانت بعد هی بوق و چراغ می زنن و باعث خطر میشن. این راننده ها اون اتوبوس بنز قدیمیا هم واسشون زیاده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مهيار

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به همه راننده ها توهین نشه ولی خدایی بعضی هاشون اصلا رعایت نمی کنند. من خیلی مواقع خودم دیدم که راننده از فرط خستگی پشت فرمان چرت می زنه. وقتی بهشون هم میگی بدشون میاد. چون کنترل واقعی از سوی مأمورها اتفاق نمی افته و یه راننده چند سرویس پشت سرهم تو جاده ست و خیلی وقتها یکی دیگه به جای راننده اصلی پشت فرمون میشینه یعنی از کارت و دفترچه یکی دیگه استفاده میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. جاوید

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (55 ديدگاه)

    همه عوامل مقصر هستند
    اتوموبیل های نامرغوب
    راننده های بی مسئولیت
    جاده های نا امن
    قوانین راهنمایی رانندگی عقب افتاده
    پلیس های خلاف کار
    مسئولین بی صلاحیت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. FLEETWOOD

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (274 ديدگاه)

    مسیح تو بیخود کردی که لاستیکهاش گودیر بوده، دوستان ختما توی برنامه شوک شبکه 3 دیدید که مجری و همکاراش رفتند توی پارکینگی که لاشه هر دو اتوبوس افتاده بود ، روی لاستیکه نوشته بود MADE IN CHINA و مدیر عامل شرکت عقاب ( نماینده اسکانیا در ایران ) گفت : اتوبوس هایی که از نمایندگی تحویل گرفته میشود همگی با لاستیکهای میشلن هستند ، و میشلن را هم میدونیم که بین لاستیکها واسه خودش خدا است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. FLEETWOOD

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (274 ديدگاه)

    سارا خانم درسته ستونهای سقف اسکانیا نسبت به ولوو ضعیف تره، باتری ها جلوی باک گازوییل هستند که اینم اشتباهه ، ولی راننده و لاستیکهای چینی و گارد ریل ضعیف ( با آهن 12 بوده به جای آهن 14 یا 16) مقصر بودند ، وگرنه اسکانیا که بنز اس کلاس نیست که هوشمند باشه ،اسکانیا هم یه ماشین معمولیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. ehsan

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    سلام
    من نمیدونم چرا ما خودمونو میزاریم سر کار این حادثه به تنهایی که نمیتونه تعیین کننده باشه به نظر من مقصر اصلی خودرو سازان و ایمنی جاده هاست اما نه فقط در این تصادف که راننده …. در همه ی تصادفات

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. یه پسل باهوش

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    با همه ی این تفاسیر بازم ها خودرو سازها بیشتر مقصرند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. سارا

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    فلیتوود جان سیستم کنترل پایداری و سیستم هشدار انحراف از مسیر اصلی و هزار جور سیستم دیگه هست که اتوبوس ها چندین ساله ازش استفاده میکنن … اینایی هم که شما گفتی برای اسکانیا عیب کوچیک نیست اینا فاجعست … برای هر کدوم از این معایب میشه کل مجموعه خودروسازی رو تعطیل کرد همه مسئولینش رو انداخت زندان … جهت اطلاع همین یکی دو روز پیش یه اسکانیا دیگه تو جاده اصفهان تهران تصادف کرد … البته من راننده و جاده رو هم مقصر میدونم … دیگه همه میدونن که بدترین رانندگی ها توی ایرانه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. Kayhan

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (83 ديدگاه)

    دیگه یه چیز بدیهی هست که گاردریل، عملکردش صرفا مثل سیخ کباب می مونه و از عاملای اصلی کشته شدم مردم در تصادفات همین گاردریل هست. حصار جاده باید ماشین رو متوقف کنه نه اینکه مثل تیرکمون پرتش کنه طرف مقابل که! بعد چرا یک جاده ترانزیتی بین المللی و پرتردد نباید چند تا ایستگاه آتش نشانی در طولش داشته باشه؟ چرا باید در یه همچین مواقع اضطراری خودروهای امداد از شهرهای دور بیان به صحنه حادثه؟ همچنین اینکه باتری های یه اتوبوس جلوش باشه اصلا چیز عجیبی نیست و تقریبا بیشتر اتوبوسها باطریشون جلوشونه و همچنین انتظار نداشته باشین دو اتوبوس چند ده تنی با سرعت 100-110 کیلومتر بر ساعت بخورن به هم و هیچ اتفاقی برای هیچکدوم نیوفته. می تونین تست های تویوتا کمری رو در این رابطه تصادف از جلو ببینین که به چه وضعی درمیاد چه برسه به اتوبوس! برای همین من مقصرهای این سانحه رو راننده، جاده، نیروهای امدادی و در نهایت خودروساز میدونم. همچنین اگر ادعا دارین تقصیر خودروساز هست چرا به این اتوبوس ها استانداردهای 51 گانه رو دادید؟ اگه این ماشین ناامنه پلیس نباید جلوی تولیدش رو بگیره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. حمادی

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (303 ديدگاه)

    چه ربطی داره عراق که جاده هاش اشغال تر از ماست تصادف اونجا ازما کمتره پس زایس که تخسیر اتومبیل هاوتخسیر پلیس است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. امیر

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اول از همه جاده ها کاملا غیر استاندارد هستند.
    دوما ماشین ها از امنیت بسیاری پایین برخوردار هستند.
    سوما اکثر رانندگان بدون احتیاط میرانند خصوصا درنیمه شب.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. RmanaK

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    دس رو دلمون نذار که خونه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. sorena330

    ۱۶ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (745 ديدگاه)

    بیچاره خودروسازها؟!ایران خودرو دیزل:تولید یه عالمه هوو بعداز تجربه موفق مرسدس کشته شدن چندین انسان بی گناه و راننده های زحمت کش هیچ کس هم محاکمه نشد چون شرکت دولتی بود آقایون حتی یه عذر خواهی نکردن الان هم نسل جدید هوو وارد شده و پلاک هم میشه…انصافا هیچکس به فکر مردم نیس چرا اینقد این تصادف گنده شد؟چون عقاب افشان خصوصیه…انصافا پراید و هوو و… بیشتر کشته دادن یا اسکانیا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. مجید

    ۱۶ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (71 ديدگاه)

    اگر گاردریل مستحکم بود….. بله اگر که اینطور بود اتوبوس به گارد میخورد و 500 متر 600 متر 1000 متر اصلا کشیده میشد و در آخر وایمیساد. بدبختانه نه گارد سمت خودش محکم بوده نه گارد مخالف. پس ببخشید وظیفه گاردریل چیه؟ شما فک کن داری با سرعت مجاز خیلی آروم و خوب رانندگی میکنی میبینی یکی اومد تو دلت چیکار میشه کرد؟ اطلا من میگیم ماشین خراب پلیس خواب تصادف توی اتوبان وظیفه نگهدارنده ماشین گاردریله. پس گار چه نقشی ایفا میکنه؟ دقت کردین خیلی از گاردا تو جاده فقط ظاهر دارن بیشترشون کج و کولن یا اینکه به یه پیچ وصلن باد که میاد تکون میخورن اونوقت میخوان اتوبوسو نگهدارن؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. فقیر

    ۱۶ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (168 ديدگاه)

    دیشب از تهران عازم یکی از شهرهای شمالی بودم با اتوبوس اسکانیا شب متوجه شدم به طرز فجیعی داخل ماشین باد و اب نفوذ میکنه که مسافرا از سرما سروصداشون در اومده بود.وضعیت لاستیکها هم چیزی در حدود10%بود.خلاصه فقط را میرفت.جالب اینه که وقتی زنگ زدم به پلیس گزارش بدمکه چرا مجوز تردد به این قاتلا میدین با طرز تمسخر و بی ادبی گفت ایشاا… درست میشه…
    حالا از نظر شما کی مقصره؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا