ایستگاه خبر

افزایش نرخ جرائم رانندگی

هیئت وزیران در جلسه ششم دی‌ماه سال جاری خود به پیشنهاد وزارتخانه‌های دادگستری، کشور، راه و شهرسازی و نیروی انتظامی و به استناد مواد ۲۱ و ۲۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی بخشی از کدهای جرائم رانندگی را اصلاح کرد.

police-iran
بر این اساس نرخ جرائمی همچون عبور از چراغ قرمز، سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه و تجاوز از سرعت مجاز ( بیش از ۳۰ کیلومتر بر ساعت) در کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها و جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری و صنعتی تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

photo_2016-01-11_23-37-58
همچنین نرخ جرائمی همچون انجام حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا و یا حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ، حرکات مارپیچ، حرکت با دنده‌عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها به ۱۵۰ هزار تومان و عبور از محل ممنوع، استفاده از تلفن همراه، عدم رعایت مقررات حمل بار و عبور وسایل نقلیه غیرمجاز از خطوط ویژه به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

photo_2016-01-11_23-38-18
بر اساس این مصوبه دولت، رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان‌گردان و افیونی ۴۰۰ هزار تومان جریمه دارد و در کنار این امر، مواردی همچون تجاوز به چپ از محور راست، عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو، دور زدن در محل ممنوع، نقص فنی مؤثر و یا نقص در سامانه روشنایی در شب، رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز، عدم رعایت محدودیت‌های زمانی یا مکانی و یا شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از عینک، سمعک و یا تجهیزات خاص، عدم توجه به فرمان ایست و یا پرچم مراقبین عبور و مرور؛ محصلین و یا پلیس مدرسه، نداشتن مجوز فعالیت راننده وسیله نقلیه عمومی، عدم رعایت فاصله طولی و عرضی با وسیله نقلیه جلویی و جانبی و تصادف ناشی از عدم توجه به جلو، حمل تیرآهن و ورق‌های فلزی و امثال آن بدون رعایت شرایط ایمنی و مقررات مربوطه، سبقت از سمت راست وسیله نقلیه در راه‌هایی که در هر طرف رفت و برگشت یک خط عبوری وجود دارد و یا با استفاده از شانه راه ۷۵ هزار تومان جریمه به همراه دارد.

photo_2016-01-11_23-38-12
همچنین عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راننده و سرنشین موتورسیکلت، عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط راننده یا سرنشینان، تجاوز از سرعت مجاز (تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت)، حرکت نکردن وسایل نقلیه بین خطوط، نداشتن پلاک جلو، عقب و یا ناخوانا بودن آن و عدم رعایت حق تقدم عبور ۶۰ هزار تومان جریمه در پی دارد.
طبق این مصوبه جریمه نداشتن برگه معاینه فنی به ۴۰ هزار تومان افزایش یافته است.

photo_2016-01-11_23-38-03
این مصوبه که در تاریخ ۲۱ دی‌ماه ۹۴ ابلاغ شده است، پس از طی مراحل قانونی اجرایی می‌شود.

منبع: ایلنا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. fara2001

    ۲۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (201 ديدگاه)

    بله دیگه خزانه خالیه باید یه جوری پر شه .
    فک کنم الان مفهوم وابستگی 25 درصدی به بودجه رو الان دیگه همه میفهمن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مصطفی

    ۲۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (226 ديدگاه)

    هنوز کمه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. moein

    ۲۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    دیگه باید بودجه سال 95 هم جورشه یا نه
    باید ما به تفاوت نفت بشکه ایی 147 دلار که الان شده 30 دلار جورشه یا نه
    اینم یه بازی هر چند وقت گرون میشه ولی تاثیری نداشته در کاهش تخلفات و مرگ و میر جاده ایی خودشونم می دونن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عباس

      ۲۲ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (154 ديدگاه)

      جالبه دیدین تو رسانه بعضی کارشناس ها درباره علت سوانح و تلفات جاده ایی صحبت میکنن،آدم حس میکنه گوشش دراز شده،طرف میگفت شما با پورشه ۲۵۰ تا میری میزنی به دیوار پودر میشه،بعد انتظار داری با پراید بزنی به دیوار،دیوار خراب بشه!آدم حرصش درمیاد چرا مجری گیرش نمیندازه بگه اگه با سرعت صدتا یک پورشه رو بزنی به دیوار یک پرایدم بزنی به دیوار البته با سرعت ۱۰ کیلومتر کدوم مقاوم تر هستن؟موضوع بحث هم درباره استاندارد بود،جالب تر این بود که میگفت اگه اینطوریه تویوتا این همه فراخوان داده دلیل بر غیر استاندارد بودنشه که نیست!یک چیزهای دیگم میگفت که مونده بودم طرف واقعا عقل تو کله اش هست یا نه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امیر.عارف

      ۲۵ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (876 ديدگاه)

      با تایید حرفهای دوستمون معین میخوام اضافه کنم که هر کسی تو تهران رانندگی میکنه محکوم به پرداخت میانگین سالی500تومن جریمه است. چرا که به مامور میگن این دوتا برگه را باید تموم کنی(باید) اونم مینوسه بستگی به شانس راننده داره که چه موقع از جلوش رد بشی. این حرف را از خودم نمیگم خیلی از مامورها گفتن . بعد رئیس پلیس میگه ما جریمه محور نیستیم. وقی مامور شما تو کیوسک نشسته و بجای اینکه بیاد ترافیک تقاطع و باز کنه فقط برگه مینویسه میشه باور کرد شما جریمه محور نیستید. بخدا مردم از دست کارهاتون خسته شدن فقط بفکر کندن از مردمی هستید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. moein

    ۲۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    باید بوجه 95 جور شه یا نه
    باید مابه تفاوت نفت 147 دلاری که الان شده 30 دلار جورشه یا نه
    هر چند وقت گرون می شه ولی تاثیری در حوادث جاده ایی نداشته خودشونم می دونن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. edris

    ۲۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (34 ديدگاه)

    کمه… باید بعضی راننده هارو حکم زندان بنویسن واسشون اصلأ! تو این شهری که الان هستم (خرم آباد) و همچنین شهرای جنوبی اکثرأ فرهنگ رانندگی بشدت پایینه… امیدوارم این جریمه ها باعث شه کمتر خلاف کنیم و جون خودمون و هموطنامونو نگیریم. کیفیت ماشینا پایینه خودمون مراعات کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. saeid

    ۲۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (188 ديدگاه)

    یه درصد فک کنین اینا بخاطر جون منو تو باشه
    تابناک :
    “به گزارش «تابناک»، با تصویب دو هفته پیش دولت، نرخ جرایم رانندگی افزایش یافت. چه باور کنید و چه نه، این خبر امروز است که با دو هفته تاخیر منتشر می‌شود چراکه دولت مردان این مصوبه را رسانه ای نکرده بودند و خبرنگاران زمانی پی به وجود آن بردند که دیدند معاون اول رئیس جمهور آن را با شماره 137558 ابلاغ کرد!

    البته این موضوع به دلیل بی اهمیت بودن موضوع نیست، که برعکس، چون این مصوبه به افزایش جرایم رانندگی منجر شده، برای مردم بسیار حائز اهمیت است. مخصوصا اگر بدانیم افزایش جریمه ها با هیچ متر و معیاری همخوانی ندارد و صعودی چشمگیر و کم سابقه را تجربه کرده است. ”

    اینم لینک کامل ترش :
    http://www.tabnak.ir/fa/news/560527/%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D9%85-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA-%D8%B4%D8%AF

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ahmad

    ۲۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (659 ديدگاه)

    هر جقدر بالاتر بره بهتره
    کسی که فرهنگ رانندگی داشته باشه و نسبت به نظم ترافیک شهرش تعهد داشته باشه هیچوقت نگران چنین جریمه هایی نخواهد بود
    نمی دونم چرا یک عده (که تعدادشون کم نیست) به قانون گریزی و از بین بردن بی معنای نظم ترافیک شهری عادت کردن و مایه سرافکندگی فرهنگی ما شدن!
    ای کاش دلیل عقلانی هم برای رعایت نکردن این قوانین داشتن …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیانوش 38

      ۲۳ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (7 ديدگاه)

      حرف شما درست ولی خیلی اوقات به خاطر این سخت گیری های بیش از حد تر و خشک با هم میسوزن. یعنی انگار خود شیوه نظارتی قصدش بر همینه. مثلا شما توی خیلی از مسیرها میبینید که تعداد دوربینای پلیس از تعداد تابلوهای اعلام کننده سرعت مجاز خیلی بیشتره. من یادمه که جنوب بزرگراه امام علی یعنی سمت ورامین موقعی که تازه احداث شده بود قبل از این که سیستم روشنایی مناسب و تابلوهای نشان دهنده سرعت مجاز نصب بشه یا حتی قبل از اینکه ساختش کامل بشه و قسمت جنوبیش به قسمت شمالیش متصل بشه پر از دوربینای کنترل سرعت شده بود. این وضعیت هم با وجود شرایط راه های کشور که حداکثر سرعت های مجاز در مسیرها بسیار متنوع هست تشدید هم میشه. اکثر ما متوجه این موضوع شاید شده باشیم که دوربین های سر چارراه ها جریمه کردنش اصلا با شرایط عبور و مرور راه ها هماهنگ نیست و خیلی ها حتی با وجود تلاش برای رعایت قواعد تردد توی دام این دوربین ها افتادن.
      شاید بد نباشه یه نگاهی هم به عرف های نظارتی توی کشورهای دیگه بندازیم‌. مثلا توی کشوری مثل آمریکا توی جاده ها قبل تر از دوربین های کنترل سرعت و یا لیزر گان های تحت اختیار پلیس تابلوهایی قرار داده میشه که وضعیت سرعت سرعت راننده رو بهشون اعلام میکنه تا راننده ها سهوا و به خاطر یه بی دقتی گاها آنی مجبور نباشن هزینه های بالای جریمه رو بپردازن. توی ایران هم چند سال پیش داشتن این طرح رو پیاده میکردن که بعد از مدت کوتاهی جمعش کردن. یعنی خود پلیس هم وجود چنان امکانی رو میدونسته و تعمدا از اجرای اون سرباز زده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. saeid

      ۲۳ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (188 ديدگاه)

      بسم حق

      احمد جان
      حرفت درسته ا قسمتی
      اما باور کن همش این نیست
      با دوربینای روی چراغ قرمزای تهران چیکار میخوای بکنی
      چراغی که یهو از 7 میپره رو صفر
      و تا به خودت میای
      به زور بتونی ماشین و رو خط نگه داری
      که اونم فایده ای نداره
      به لطف دوربین های نصب شده پشت خط های بعضی از چراغ قرمزا
      یه قبض ابدار و خوشکل نصیب روان پاکت میشه !!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ahmad

        ۲۴ دی ۱۳۹۴
        سوابق: (659 ديدگاه)

        دوستان حرف شما هم درسته
        من هم قبول دارم پلیس در بسیاری از موارد نسبت به قوانین نگاهی کاسب کارانه داره
        ولی وقتی به ترافیک های درهم تهران و عدم حرکت بین خطوط 90 درصد راننده ها نگاه میکنیم میبینیم مقصر اصلی خود ما هستیم…

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. خسته شده

    ۲۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (623 ديدگاه)

    نفت که شد قیمت چند تا بسته چیپس و پفک تولید که هیچی اسمش نیاد بهتره تازه اگرم تقاضا باشه بازم تا چندین سال بعد وضع همینه چیزه دیگه ای هم که نداریم بهش ببالیم خب میمونه جیب مردم بریدن جرایم وحشتناک و بقیه موارد که میتونه خیلی چیزها باشه اگر بگم بعضی هارو بقیه از قلم میفته تهش به کجا میرسه سالی بیست و چند هزار کشته و تا دلتون بخواد تصادف بعد یکی از کارشناسای اونور آبی آبکی درست روز برجام میگه ما میتونیم قوی ترین اقتصاد منطقه بشیم تا سالهای آینده افق 1404 هم از یاد آقایون رفت کلا دیگه پزشو در نمیکنن لازم نیست بنده باز مثل بقیه دوستان بگم چی بودیم چی شدیم ولی خواهشا قبل از هر عملی یه نمه فکر بشه اینو همین جا به خودم میگم بعدم به بقیه دوستان تا حداقل نوادگان ما چیزی بهمون نگن روحمون در آرامش باشه مثل دو تا بزرگ مرد تاریخ معاصر که خیلی زحمت کشیدن و الان تویه بهشت! دارن کیفشو میبرن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. م-ن

    ۲۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من نمیفهمم کجای دنیا ادما یه روز در میون ماشیناشون رو میتونن استفاده کنن ؟ این اصلا قانون نیست و فقط در زمانهای الودگی بالای هوا مجوز چنین کاری هست که جریمه کنن . این دولت فقط بلده جیب مردم رو خالی کنه و جیب خودشو پر خزانه هم خالی نیست زیادی چاپیدن و اشتهاشون زیاد شده خاک بر سر ما ملت که برای هیچی صدامون در نمیاد از کار انداختن دوربینهای زوج و فرد کار یه ساعته ولی کو همت و غیرت امثال من با پای مشکل دارشون باید ساعتها دنبال تاکسی و اتوبوس بدوند و اقازاده ها توی ماشینهای مدل بالا با انواع پلاکهایی که دارن لذت دنیا رو ببرن یکی نیست بگه اخه شما اول سیستم حمل و نقلت رو درست کن بعد قوانین مزخرف بذار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. HoSeIn

    ۲۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (113 ديدگاه)

    در مملکتی که سازمانهای ذیربط نسبت به اصلاح زیرساختهایی از قبیل رعایت استاندارد جاده ها ، ایمنی وسایط نقلیه و مخصوصا فرهنگ ترافیک کوچکترین قدمی برنمی داره ، افزایش جرایم رانندگی مصداق بارز دزدی از جیب مردمه و اجحاف در حق مردمی هست که دارن عوارض و مالیات می پردازن . بعضی مواقع یه تذکر دوستانه از سوی یه افسر راهنمایی اثرش از صدتا برگ جریمه و برخورد خشن بیشتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احمد باقری

    ۲۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    شما فکر میکنی اینها واقعا اعمال می کنن، اتفاقا بیشتر اون ماشینها و راننده هایی رو میگیرن که سرعت دست میرن و کسی رو ندارن و تعداد اونایی که واقعا قوانین رو زیر پا میذارن و گیر میفتن، خیلی کمتر است. تا بود همین بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. نوید جهرمی

    ۲۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    بهتره که مثل بلاد کفر نرخ جریمه بر اساس دارایی افراد و نوع ماشین تعیین شه.
    نه این که اون آقازاده ای که میلیون پول خوردشه و میاد هزار کار توی خیابون میکنه با اون بنده خدایی که 10 هزار تومن هم براش پولیه.

    ——–
    کار ب بقیه جریمه ها ندارم اما جریمه سرعت خیلی زوره. اینقد حرصم میاد از محدودیت سرعت که حد نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. رضا

    ۲۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    شما تا دلت میخواد نرخ جریمه ها رو بیشتر کن کی دست از این کارا برمیداره تا وقتی فرهنگ سازی نکن وضع از اینی که هست بدتر میشه به نظرتون چاره کار افزایش نرخ جرایم نه داداش…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. فرشاد

    ۲۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (74 ديدگاه)

    دوستان اگر اطلاعاتتون رو کامل کنین دچار اشکال نمیشین.رقمی که سال گذشته به عنوان درآمد از محل جرایم رانندگی در نظر گرفته شده بود تو رنج چند هزار میلیارد تومن(یکی دو هزار میلیارد تومن) بود.با افزایش حتی دوبرابری این درآمد مشکل کسری بودجه در اثر کاهش شدید قیمت نفت چندان تغییری نمیکنه.

    ارقام جرایم رانندگی قبلی چندین سال پیش تصویب شده بود و اون موقع رقم خیلی زیادی بود که واقعا هم تاثیر به سزایی داشت.(ارقام جریمه تو کشورهای توسعه یافته خیلی خیلی سنگین هست) اما به مرور از قدرت بازدارندگیشون کم شده و دیگه واقعا مثلا رقم 20 هزار تومن جریمه اصلا مانعی برای خیلی از افراد نبود.

    به شخصه توی این 5 سالی که رانندگی کردم اعتراف میکنم هیچ بار به ناحق جریمه نشدم و هر باری که جریمه شدم دقیقا مرتکب تخلف شده بودم.

    امیدوارم روزی این منبع درآمدی نسبتا بزرگ دولت به عدد صفر نزدیک بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. رامین

    ۲۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (25 ديدگاه)

    واقعا اگه کسی تخلف در رانندگی داشت جریمه شه اصلا جای ناراحتی نیست.اما وقتی جایی پارک کردی که تا 300متری از دو طرف نه تابلوی توقف ممنوع داره ،نه سد معبرکردی،نه دوبله هستی و… اون وقت پلیس برای پلیس دیگه با بی سیم شماره ماشیونو میخونه که برگه بنویسه و از همه بدتر که ازش می پرسی :چرا جریمه میکنی؟ فقط با خنده میگه : همینجوری!!!!!!!!!!!!!!!!!! فقط دعا کنید که وقتی با خودرو هستین گیر یه پلیس بی انصاف نیفتی.همین!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. y

    ۲۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چرا تا مسافرکش های شخصی یه مسافر سوار میکنند 30.000 تومن جریمش میکنید؟مگه اونا زن و بچه و خانواده ندارند؟اگه شخصی ها نباشند که سیستم حمل و نقل مختل میشه برادر من.آخه محض رضای خدا چرا ازشون یه حمایتی نمی کنید؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. fara2001

    ۲۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (201 ديدگاه)

    دوستان گرامی که فکر میکنن با این قوانین شرایط رانندگی بهتر میشه .اگر میشد که باید از 4 سال پیش تا الان تصادفات نصف میشد .جریمه جدای از اینکه جیب دولت رو پر میکنه در بلند مدت تاثیری نداره . مردمی که صب تا شب در حال جنگیدین با همن ، میخوان رو کم کنی کنن .حال ترمز کردن واسه راه دادن به همو ندارن با جریمه درست نمیشه باید فرهنگ سازی کنن ، باید شرایط کار و اقتصاد درست شه مثلا(مسافر کشی که بخواد قوانین رو درست پیاده کنه تا شب خرج بنزینشو در نمیاره مجبوره لای بکشه ورود ممنو بره و …)باید به جای اینکه از دیگران انتقاد کنیم اول خودمونو نقد کنیم و از خودمون شروع کنیم خیلی پیچیده اس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. حامد جعفری

    ۲۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    در اکثر کشورها ی دنیا با پول جریمه متخلفین خیابانها و گذرگاه های شهر را آباد میکنند ولی در کشور ما به علت ناتوانی پلیس در کنترل متخلفین همه جا سرعت گیر زدند که نه تنها به خودرو آسیب میزند و باعث بروز دیسک کمر هم میشود
    امیدوارم با افزایش حقوق عزیزان پلیس ،از میزان فزاینده دریافت وجه جریمه در محل ! کاسته شود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. کامران

    ۲۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (83 ديدگاه)

    باز نفت ارزون شده ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا