ایستگاه خبر

بازگشت با چاشنی ندامت و طمع

زمانی که تحریم‌های وسیع تمامی صنایع ایران از جمله خودروسازی را نشانه گرفت، شرکای قدیمی که انتظار همراهی بیشتری از آنها می‌رفت، به آسانی قید بازار ایران را زدند و با بیان اینکه ایران سهم کوچکی از بازارهایشان دارد به این بازار پشت کردند. اما خیلی زود آشکار شد که در پشت پرده چه می‌گذرد.

اشتیاق پژو به حضور دوباره در ایران
اشتیاق پژو به حضور دوباره در ایران
پژو شریک دیرینه ایران خودرو، که در طول سالیان دراز یک ساختار قدیمی را دائماً در ایران سرپا نگاه داشت و سود کلانی نصیب خود کرد بدون اینکه به انتقال فن آوری و دانش طراحی به شریک خود بپردازد یا سرمایه گذاری خاصی انجام دهد، به امید شراکت بزرگ‌تر و سودآور با جنرال موتورز آمریکا، ذوق زده به شریک ایرانی خود پشت کرد. اما خیلی زود مشخص شد که این تصورات باطل از شراکت با یک کمپانی بزرگ آمریکایی که خود با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند و بازاری که در آمریکا به پژو و دیگر فرانسوی‌ها روی خوش نشان نمی‌دهد، سرابی بیش نبود. زیان های انباشته پژو و بیکاری کارخانه‌ها و افت تولید و اخراج کارگران در اوج بحرانهای اقتصادی اروپا، نشان داد که پژو چقدر خام دستانه و عجولانه تصمیم به ترک ایران گرفته است. مدیر مالی پژو سیتروئن اکنون اعتراف می‌کند که تحریم ایران، ماهانه ده میلیون یورو به این شرکت زیان وارد می‌کند. پشیمانی پژو این روزها که با اشتیاق به دنبال فرمان لغو تحریم و بازگشت به ایران است بیشتر ملموس است.

مشکلات عدیده پس از تحریم و خروج پژو
مشکلات عدیده پس از تحریم و خروج پژو
رنو هم که به سختی وارد بازار ایران شده بود و قصد داشت همانند پژو در این بازار ترک تازی کند، برخلاف هم وطن خود دست به سرمایه گذاری سنگین و انتقال دانش برای تولید قطعات زد. با این حال طمع رنو نیز به بازار ایران با ساخت یک خودروی مشابه (تندر ۹۰) در دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو و عدم بروز آوری آن با وجود تغییر در مدلهای خارجی لوگان، واضح بود. رنو تا آخرین لحظات بر دوام در بازار ایران پافشاری کرد اما سرانجام این شرکت نیز راهی جز ترک و دست کشیدن از آرزوها نداشت.

خودروهایی که پس از خروج رنو گران شدند
خودروهایی که پس از خروج رنو گران شدند
خروج شرکتهای خارجی نظیر تویوتا، هیوندای و کیا و حتی بنز و پورشه و سایرین نیز باعث شد تا بازار ایران به صورت غیر رسمی تبدیل به یک بازار سیاه برای این برندها شود. سخنگویان دایملر، کیا و رنو اعلام کرده‌اند که تحولات سیاسی را به دقت زیر نظر گرفته‌اند و منتظر اقدامات مقامات برای رفع تحریم‌ها هستند. بازار بزرگ ۷۷ میلیونی ایران با نیاز ۱.۵ میلیون دستگاه خودروی جدید در سال و حضور چند شرکت ضعیف داخلی که جوابگوی نیازهای مصرف کنندگان خود نیستند، می‌تواند جذابیتهای زیادی برای بسیاری از شرکت‌ها داشته باشد. علاوه بر گشایش‌های سیاسی، تمایل دولت جدید به همکاری با شرکای جدید، باعث امیدواری‌های بیشتری نیز شده است. حضور آمریکایی‌ها در این بازار احتمالاً غیر مستقیم خواهد بود. کرایسلر از طریق فیات و جنرال موتورز از طریق پژو-سیتروئن می‌توانند در اینجا حاضر شوند. شرکتهای چینی هم پس از این در محاصره برندهای صاحب نام باید امتیازات بیشتری بدهند. شاید تعیین شرکای جدید برای ایران خودرو و سایپا یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها باشد. شرکایی که علاوه بر مسئولیت پذیری، انتقال دانش فنی و سرمایه گذاری را نیز در برنامه داشته باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۱۹ دیدگاه‌ها

  1. مهرداد

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (89 ديدگاه)

    در بدترین شرایط ایرانو تنها گذاشتند، در صورتی که میتونستند ازین فرصت استفاده کنن !!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان 16v

      ۷ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (133 ديدگاه)

      الان که تحریم برداشته شده خوبه برن با یه شرکت دیگه بریزن رو هم این همه شرکت توپ آلمانی ژاپنی و آمریکایی …. هرچند ما فقط میتونیم نظر بدیم از باقی چیزا خبر نداریم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. محسن.د

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    بخدا همه ی کشورهای جهان ازخداشونه با ایران همکاری داشته باشن. تحریم هردو سرش ضرره. به نظرمن بازنده تحریم همه ی کشورهای جهانن و برنده تحریم، چین!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Kurosh

      ۷ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (310 ديدگاه)

      محسن یعنی بهت بگم زدی تو خال…!
      چین بازار خودروهاشو با مشتری های ایرانی امتحان کرد…
      در صورتی که در کشورهای دیگر، آنقدر روی برندهای با اصالت ونسبت به کیفیت ارزان، کار کردن که کسی خریدن ام وی ام وچری ولیفان به ذهنش خطور نمی کنه…
      خودتون دیگه برندهای غول رو رو تصورش بکنین: تویوتا، بنز، هیوندای، کیا، فورد، شِووی…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Kurosh

      ۷ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (310 ديدگاه)

      محسن یعنی بهت بگم زدی تو خال…!
      چین بازار خودروهاشو با مشتری های ایرانی امتحان کرد…
      در صورتی که در کشورهای دیگر، آنقدر روی برندهای با اصالت ونسبت به کیفیت ارزونشون، کار کردن که کسی خریدن ام وی ام وچری ولیفان به ذهنش خطور نمی کنه…
      خودتون دیگه برندهای غول رو تصورش بکنین: تویوتا، بنز، هیوندای، کیا، فورد، شِووی…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. امین

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (821 ديدگاه)

    ان شالله
    ما که بد کشورمونو نمی خوایم … از خدامون هم هست که این وضعیت افتضاح بازار خودرو لااقل به وضعیت 3 سال پیش برگرده

    ولی لطفا پای ایران خودرو و سایپا رو وسط نیارین که اگه با مرسدس بنز هم قرارداد همکاری ببندن، اینقدر چوب لای چرخ میزارن (دزدی میکنن) که باز هم گندش در میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. تحریم شبه خودروسازان تا پیروزیsorena330

      ۷ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (745 ديدگاه)

      با اینکه وضعیت بازار به 3سال قبل برگرده موافق نیستم…
      چرا باید اینطور بشه؟ باید شرکت های خودروسازی داخلی ورشکست بشن تا دولت برای تامین نیاز مردم تعرفه واردات رو کم کنه و دلالی از این بازار رو برداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. اشكان

        ۸ آذر ۱۳۹۲
        سوابق: (258 ديدگاه)

        تحریم شبه خودروسازان تا پیروزیsorena330 کاملا موافقم حرف درستی میزنید

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. زیگما

      ۷ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (3072 ديدگاه)

      بابا.به کم راضی نبااااااشید.عجب ملتی هستیما!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. میلاد

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (51 ديدگاه)

    اگر سیاست مدارای ما مردم دوست باشن دیگه اجازه نمیدن شرکتای آشغال چینی پاشونو تو کشور بزارن و پژو هم باید بره.مردم ما حقشون کمتراز ماشین آلمانی و آمریکایی و ژاپنی نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. محمد ر

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (61 ديدگاه)

    از دیدگاه بنده ایران خودرو وسایپا نباید با شرکت هایی مثل پزو ورنو که خودشون با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکنند وارد همکاری شود بلکه باید با شرکت های موفق المانی مانند بنز وارد شراکت شود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمد

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (39 ديدگاه)

    به نظر من شرکت های خودرو ساز داخلی باید یک درس درست و حسابی به شرکت رنو و پژو سیتروئن بدن
    بگن خوب حالا که پشیمون شدید و می خواید برگردید به این بازار پر سود
    حداقل 10 تا از خط تولید جدیدترین ماشین های روز کشورتون رو با سرمایه خودتون تو ایران بزنید و دانش ساخت و فناوریشون رو به ایران منتقل کنید
    اینجوری شاید خودرو سازی کشور یک تکونی بخوره و دست از گاری سازی برداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. زیگما

      ۷ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (3072 ديدگاه)

      جک میگیااا.خودروساز های ما برن بمیرن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. تحریم شبه خودروسازان تا پیروزیsorena330

      ۷ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (745 ديدگاه)

      دیدگاه شما مورد بررسی شرکت های خودرو سازی قرار گرفت پیشنهاد هاتون به زودی عملی میشه؟!
      دوست خوبم راجع به شبه خودروسازی ایران چه فکری کردی؟
      فقط مردم میتونن اینهارو ادب کنن اونم با ادامه ی تحریم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. زیگما

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    بر خلاف بقیه هم وطن هام فکر میکنم دشمن اصلی و واقعی ایران فرانسه هست.یادتون رفت اون خون های آلوده که از فرانسه وارد ایران شد؟و شرکت صادر کننده فرانسوی حتی یه عذر خواهی هم نکرد؟میدونستید دلیل آزمایش نکردن خون ها قبل از صادرات به ایران شخص وزیر خارجه کنونی فرانسه هست؟که ظریف با اون نیش بازش ازش استقبال کرد؟میدونید 100 هزار نفر آلوده شدن؟همگی هم ازدواج کردن(بدلیل دیر مطلع شدن)میدونید عراق تونست از فرانسه خسارت دریافت کنه؟و ما نتونستیم؟(شایدم نخواستیم!)
    حالا هم این 2 کمپانی کثیف خودرو سازی.دلم میخواد لاشه پارس یکی از اقواممون رو که تصادف با اون منجر به مرگش شد رو به رییس پژو سیتروئن نشون بدم.ازش بپرسم اینه رسمش؟شما نمونه اید در دنیا.خاک بر سرتون.خون هزاران نفر بر گردن شخص مدیر عامل پژو سیتروئن هست.تاریخ درباره آن ها به خوبی قضاوت خواهد کرد.
    خدارو هم شکر میکنم جنرال موتورز پژو سیتروئن رو مثل یه تیکه آشغال پرتش کرد بیرون.حقته پژو.امیدوارم هر چه زود تر ورشکست بشی.برادر مزخرف تر از خودت رنو هم همین طور.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. dani

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    پژو هیچ وقت آنچنان خودروساز مطرحی نبود،طی سالهای حضورش تو ایران و همکاری با ایرانخودرو فقط به عقب موندگی صنعت خودرو کمک کرد،شخصأ علاقه ای به برگشتنش ندارم.هرچند خودم به علت نداشتن حق انتخاب آنچانی 405 گرفتم.البته سال 88.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد.ف

      ۷ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (447 ديدگاه)

      واقعا پژو این چند سال فقط ملت ما رو چاپید، البته به همراه شریک داخلیش! هر چی جنس درجه چندم و با تکنولوژی پایین داشت قالب ملت ما کرد و کلی سود زد به جیب. به هیچ عنوان نباید برگردد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. زیگما

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    از 15 خودروساز برتر دنیا همشون تو امریکا فروش میرن غیر از سه تا!!!
    1.پژو سیتروئن!!!
    2.رنو
    3.سوزوکی
    باورتون میشه؟همین خودروساز های اصلی در ایران ، در امریکا (به عنوان بازار معیار) هیچ طرفداری تقریبا ندارن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. IS27

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    درود بر همه
    کاری به تاپیکش ندارم.هرکی موافق با مخالف تحریم ماشینهای داخلیه جواب بده
    تمام ( چه مونتاژ چه ساخت داخل )

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. یعقوب

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    خدا کنه ایران مستقیم با جنرال موتروز همکاری کنه .. که البته بعیده … ولی اگه این کارو کنه پژو سیلی بزرگی میخوره … دیگه اون آشغالش که تو ایران بهترین ماشین شناخته میشه جمع میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۸ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      چرا ما ایرانیا خودمون رو گول میزنیم که پژو ۴۰۵ یه زمانی بهترین خودروی سال اروپا بوده. به نظرم این معیار هیج ارزش کیفی نداره و بیشتر از هر چیز دیگه ای قیمت بازار تو رده بندی هاشون مورد توجه هست. برید لیست برنده ها رو ببینید اکثرشون فیات و پژو و رنو بودن که در بین خودروسازهای قدیمی اروپا ارزونترین هستن و بدترین کیفیت ساخت رو دارن. از نظر کیفی حتی از شرکت های نه چندان مطرحی مثل اسکودا و سئات سال ها عقبن!!! تو لیست خودروهای سال اروپا بنز و بی ام و یا پورشه به زور میشه پیدا کرد!!! امثال هم احتمالاْ جایزه اش به داچیا داستر میرسه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرامرز

        ۸ آذر ۱۳۹۲
        سوابق: (1595 ديدگاه)

        کافیه مثلاْ پژو ۴۰۵ رو با مرسدس سی کلاس یا بی ام و سری ۳ همون سال مقایسه کنید! نمیگم کلاس اس یا سری ۷ یا پورشه ۹۱۱! اما متوجه میشید معیارهای انتخاب خودروی سال اروپا چی بوده که ۴۰۵ رو انتخاب کردن!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مرتضی

          ۸ آذر ۱۳۹۲
          سوابق: (849 ديدگاه)

          با کلاس سی؟؟ شوخی میکنی!

          موافقم 0
          مخالفم 0
  12. میلاد

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (51 ديدگاه)

    اگر سیاست مدارای ما مردم دوست باشن دیگه نمیزارن آشغالهای چینی تو بازار ماشین باشن.پژو هم باید بره.مردم ما حقشون ماشین آلمانی و آمریکایی و ژاپنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. اشكان

      ۸ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (258 ديدگاه)

      سلام و درود میلاد با شما موافقم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. amin

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (77 ديدگاه)

    این پژو و رنو نبودن که به ایرانخودرو رو ترک کردن و بهش دانش فنی ندادن ترک کردنشون به خاطر این بود که به دلیل تحریمهای اتحادیه اروپامجبور بودن این کارو بکنن وگرنه هیچ شرکت دیونه ای پیدا نمیشه که محصولات 25 ساله قبلشو که براش مفت تموم میشدن با اون تیراژ واون همه سود ول کنه بره
    دانش فنی منتقل نکردنشون هم به خاطر این بود که از طرف ایرانیشون هیچ تمایل وسرمایه گذاری تو این کار نبوده،ایرانخودرو وقتی میبینه محصولات 40 سال پیشش رو هم براحتی میفروشه(پیکان. وانت پیکان. آردی یا روآ) دلیلی نمیبینه دست از دزدی و غارت مردم برداره
    یکم واقع بین باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. altima3600

      ۷ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (138 ديدگاه)

      وقتی مبینیم مسئول ایران خودرو سواد نداره (منظور سواد مدرک تحصیلی یا دکترا نسیت عقل هست)و یاکار بلد نیست که بونه این محصول ماله کی هست و چگونه هست آیا شرایط و یا جواب گوی نیازهای مردم هست یا نه در کل بگم تیم تحقیق کننده ای نداره و ازافراد کار بلد و یا نخبه و غیره استفاده نمیکنه که هم خودش و هم مردمش ولی متاسفانه این پیشه خودشون فکر میکنن مردم اسکول هستند ولی خوب نمیدونن که مردم اونارو اسکون مبینند و مجبورند زباله هاشونو بخرند بابا تا کی میخاین خریت کنین و باقی بمونید یه خورده از رو بروید خجالتم خوب چیزیه واسه بعضی موقعها پیش رو میاد که خجالت بکشین و کلمه پوزش یا متاسفم رو بر زبان جاری کنید

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. PEUGEOT

      ۸ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (999 ديدگاه)

      باسلام
      دوستان ترو خدا یه کم واقع بین باشید
      دوستان من نظرات همتون رو خوندم
      می خوام بهتون بگم اگه هر روز چند تا تصادف با خودرو های 405 ، پرشیا و 206 توی جاده های کشور می بینیم که اینقدر کشته داده چه ربطی به شرکت پژو داره به خدا این ماشینا بیشتر از 15 ،20 ساله که دیگه توی فرانسه تولید نمیشه و همه اینها ایرانی چینیه
      و اگه ما داریم این ماشین ها رو سوار میشیم باز هم به پژو ربطی نداره چون ایران خودرو فلان فلان شده مدلهای جدید پژو رو وارد نمیکنه
      دوستان ازتون خواهش میکنم برید توی سایت پژو یا همین پدال قسمت خودروهای فرانسوی مدل های پژو رو ببینید که چقدر جذاب و با کیفیت هستند
      در کامنت های بعضی دوستان من خوندم که پژو ایران رو ترک کرد و هیچ دانشی رو به خودروسازهای داخلی انتقال نداد خب خودتون مطلب رو خوندید مگه اون یکی خودروسازها ایران رو ترک نکردن. شما به من بگید خودروساز های آلمانی و کره ای و ژاپنی چه دانش فنی در اختیار خودروسازهای داخلی گذاشتن؟
      اصلا توی دنیای رقابت هیچ کمپانی دانش فنیش رو در اختیار کمپانی دیگه قرار نمیده.
      به خدا مقصر همه اینها ایران خودرو نه پژو فقط و فقط ایران خودرو.
      شما الان مثلا هیونداى رو ببیند با اینکه سال تاسیسش از ایران خودرو کمتره ولی ببینید اونا چی تولید می کنن ما چی تولید می کنیم
      دوستان انصافا اگه فکر می کنید ناحق میگم دیسلایک کنید
      از دوست گرامی (امین) بسیار ممنونم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. زیگما

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    احتمالا مدیر عالم پژو پیش خودش فکر کرده که چند وقته کم آدم کشتیم.بذار یه ذره دیگه ایرانی بکشیم،دوباره میریم!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مصطفی

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    این که شرکت های خارجی خوب میچاپن از ایران به کنار حالا میگیم دلشون واسه ما نسوخته ولی حالا این هموطنان پول دوست چرا؟؟؟ الانم که میگن تحریم ها هیچ تاثیری تو کاهش قیمت نداره فقط ضررها رو کم میکنه لعنتتتتتتتتتتتت به اینا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Sina.fb

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (615 ديدگاه)

    بسمه تعالی
    بیشعور ها هرچی دلشون میخواد میکنن میان از منابع ما استفاده میکننو حالشونو میکنن ولی وقتی میبینن اوضاع خیته میگن خداحافظ ما رفتیم.
    خاک برسر […] که بخواد با پژو همکاری کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. اشكان

      ۸ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (258 ديدگاه)

      Sina.fb خیلی موافقم دمت گرم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. feri

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (233 ديدگاه)

    پژو هم آدم بود شاه باهاش قرارداد بست ؟آرمش هم از تخت جمشید دزدیده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. جلال

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (585 ديدگاه)

    سلام
    ای کاش به جای این که ما دوباره با خودروسازان بی لیاقت فرانسوی شریک بشیم
    میتونستیم با برند های مطرح دنیا مثل تویوتا بنز bmw gm شریک بشیم
    تا مردم به آرزوی دیرینه شون یعنی سوار شدن ماشین مورد علاقه شون برسن
    ای کاش….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. mahsa

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (310 ديدگاه)

    من دوباره برگشتم
    به دو دلیل
    1. از وقتی من رفتم یکی با اسم من داره نظر میذاره که میدونم کار کیه
    2.از وقتی من رفتم یه نفر هست که دیگه حرفای غیر منطقی نمیزنه که معلومه با من مشکل داشته
    من برگشتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mahsa

      ۸ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (293 ديدگاه)

      من دارم بجای خودم نظر میدم با جنابعالی هم فرق دارم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. Sina.fb

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (615 ديدگاه)

    بسمه تعالی
    مهسا چی میگی واسه خودت؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. altima3600

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (138 ديدگاه)

    گر چه ضرر کردیم و بوی خیانت رااز فرانسویها کشیدیم وباز با اینکه تحریم ها برداشته شده میخوان بونگلای خودشونو به ما بچپونند ولی خوب اگر دولت مردای عاقل باشند که متاسفانه نیستند و بوی طمع و پول پرستی و نزدیک بینی دارند بعید بدونم کارعاقلانه ای انجام بدهند یه ضرب مثل داریم از ماست که بر ماست و یه حرکت خون خواری خون ریزی داریم پشت و خنجر که نشونه ضعف مدیران وسادگی ودل سوختگی به بیگانگان وخیانت به هموطنان دقیقا ماجرای دولت قاجار با مردم شده ولی مسئولی به فکر پشیرفت کشور هست باید بدونه فساد ما کجاست و خیانت کجاست جلوی آنهارو بگیره که در عرف اسلام فساد و خیانت وجود نداره اگر که اسلامی هستیم واگر زرتشتی هستیم که باز اونم در عرفش نیست (پندار نیک .کردار نیک .گفتار نیک)از شعار زرتشت ولی خودمون گول زدیم اگر به نفع مردم حرکت کنند مطمئنن نفع مردم برای اوست مثل این میمونه که میگن واسه همسایه ات دعا کن تا همسایه ات واسه تو دعا کنه همه مردم هم در همه جای ایران قوم خویش وفامیل و دوست آشنا و غیرت دارند اونم غیرت ایرانی بودنمون هست بوی خیانت نمی کشند چون هر کار اشتباهی انجام بدهند چوبشو خوردند ودنبال مرام میگردند نه برای یک بار مصرف برای همیشه بودن. حالا این فرانسویها دولتشون به مردمشون رحم نمیکنه چه بسا به ما که غریبه هستیم اگر دوباره قراره برگردندن به ایران باید قرار داد از نو نوشته بشه و در قرار داد نوشته بشود که شراکت در سودوزیان برابر با سهم میباشد و دیگری از مدرنترین محصولاتی که در دیگر کشورها دارنداستفاده میکنند باشد ودر صورت تنها گذاشتن شریک در بحران مالی و اقتصادی ویا بلایای طبیعی و یا تحریم کردن ما قرار داد فسخ میشود اینجور محکم کاریها باعث پیشرفت میشودهردر دو طرف میشود نه یکی فقط سود یک طرفه و یا زیان یک طرفه باشه ماالان مار گزیده هستیم که از ریسمان سیاه وسپید میترسیم یا قرار داد نمی بندیم و اگر بستیم باید محکم کاری باشه که فردا ها ضربه دیروز را نخوریم هرکسی مطلبو خونده راضی بوده لایک بزنه اگر نیست کامنت بزاره منو موتوجه کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. Sina.fb

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (615 ديدگاه)

    پدال اینه رسمش باشه کامنتمو پاک میکنی!!!؟
    لااقل مشکلمو رفع کن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. احمد.ف

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (447 ديدگاه)

    پژو الان مثلا چی تو مملکت ما تولید کرده؟ کلا دو تا ماشین: ۴۰۵ و ۲۰۶ به همراه مشتقاتش (پرشیا، 207i!، قطعات سمند)
    یعنی مثلا پژو می تونست تو اروپا الان ۴۰۵ یا حتی ۲۰۶ بفروشه؟ پس با آشغالهای ته کارخونشون ما رو مثل یک کشور افریقایی (که پژو تو آفریقا فروش داره) چاپیدن بعد هم که بوی پول از جنرال موتورز به دماغشون خورد ول کردن رفتن. اگر دوباره بخواد با پژو همکاری صورت بگیره خیانته.
    پژو اگر خوب بود و توانایی رقابت داشت تو اروپا فروش می کرد نه اینکه بزرگترین بازار فروشش بعد از فرانسه ایران باشه، اونم فقط با دو نوع ماشین!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. مجید

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (114 ديدگاه)

    عجب !!!!!!!!1111
    خیلی استفاده بردیم از نظرهای دوستان.
    راستی مردم ایران عوض شدن یا مدیران خودرو سازانمون
    ای ملت هوشیار بدانید و اگاه باشید پراید و پژو همچنان جان هموطنانمون رو میگیره و کسی هم ککش …………………………………

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. km

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (679 ديدگاه)

    اینا بازارو به چین باختن یعنی همه ضرر کردن ولی چین سود… ایران یکی از بهترین بازارهای ماشین و … رو داره تو دنیا و واقعا هر کسی سرمایه گذاری کنه کارش میگیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. آرمین 66

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (144 ديدگاه)

    ماشین آمریکایی بهتر از فرانسه ایی یه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. altima3600

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (138 ديدگاه)

    اینطور که من میبینم مسئولان اصلا آدم خارجی ندیدن و وقتی هم میبینند دست پاشونو گم میکنند و تو خیال خودشون میگن با اینا قرار داد ببندم بارمو بستم گور بابای مردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. hero

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (593 ديدگاه)

    باید جلوی فعالیت پژو تو ایران رو بگیرن
    واقعا برند نحسیه
    امیدوارم کابوس تکرار نشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. محسن

    ۸ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    اخه این چه شانسیه که ما داریم و محکومیم که اشغالای ایران خودرو و سایپا را استفاده کنیم؟؟؟
    به نظرتون من و شما میتونیم چیکار کنیم؟
    هنوز موتور پیکان که تکنولوژی 80 ساله پیشه را تولید میکنن و موتور 405 که خداقل مال 40 سال پیشه.
    و باز هم از همتون میپرسم که من و شما میتونیم چیکار کنیم؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. اشكان

      ۸ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (258 ديدگاه)

      تحریم محسن جان تحریم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  30. اشكان

    ۸ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (258 ديدگاه)

    به نام خدا
    انشاالله هیچ وقت پژو به ایران بر نگردد.
    راه حل مشکل این آلودگی هوا و این همه کشته شدن مردم فقط “آزادسازی واردات خودرو” به کشورمان بدون تعرفه واردات است

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا