ایستگاه خبر

بحران ناشی از بی‌تدبیری در صنعت خودروی کشور

چندی پیش اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی درزمینهٔ شرایط فعلی خودروسازی سخنانی را عنوان کرد که بسیار مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و ابعادی از وضعیت نامناسب خودروسازان را نمایان ساخت. وی اعلام کرد: “هم‌اکنون کمبود عرضه وجود ندارد ولی به‌طور جدی با کاهش تقاضا مواجه هستیم.” اکبر ترکان که در یک گفت‌وگوی زنده با رادیو اقتصاد صحبت می‌کرد، افزود:

تقاضا به حدی کم است که هم‌اکنون یکی از خودروسازان مجبور شده است در انبار خود ۸۰ هزار خودرو نگهداری کند.

پس از شنیدن این خبر هر کسی از خود می‌پرسد که چرا این حجم از خودرو باید بدون مشتری در انبارهای خودروسازان بمانند و چرا خریداری برای محصولات بزرگ‌ترین خودروسازان ما وجود ندارد؟ آیا این مسئله را می‌توان نشانه‌ای از آغاز یک بحران دانست و در صورت مثبت بودن این سؤال، چه راهی برای خروج از این بحران وجود دارد؟

cartoon-car-1
برای پاسخ به این سؤالات لازم است کمی به عقب برگردیم و شرایط خودروسازی را در آخرین سال حضور دولت دهم بررسی کنیم. سال ۹۱ سالی بود که سال سیاه خودروسازی ما نام گرفت. در این سال تحریم‌های بین‌المللی (که در آن زمان هنوز کاغذپاره خوانده می‌شدند!) توانستند کمر صنعت خودروسازی کشور را خم کنند و سقوطی که شاید بتوان آن را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرد، در صنعت خودروسازی ما اتفاق افتاد. تولید خودرو در سال ۹۱ نسبت به سال ماقبل آن تقریباً نصف شد و به عددی نزدیک به ۷۳۴ هزار دستگاه در یک سال رسید. عموماً دو علت برای این افت تیراژ شدید عنوان می‌شود که عبارت‌اند از:

الف: تحریم‌ها که باعث قطع رابطه خودروسازان و قطعه سازان بین‌المللی با خودروسازان و قطعه سازان داخلی گردید. این سبب شد که قطعات لازم برای تولید خودروهایی با درصد داخلی سازی پایین در کشور وجود نداشته باشد. درنتیجه بسیاری از مدل‌های مونتاژی در آن زمان از خطوط تولید خارج شدند و بعضی از آن‌ها دیگر هیچ‌وقت به خطوط تولید بازنگشتند. ازجمله این مدل‌ها می‌توان از رنو مگان، نیسان ماکسیما و تیانا، سوزوکی ویتارا، کیا ریو و … نام برد. همچنین تولید خودروهایی مانند تندر ۹۰ و پژو ۲۰۶ نیز به‌شدت افت پیدا کرد و در مقاطعی به صفر رسید. علاوه بر این‌ها، تلاش برای دور زدن تحریم‌ها باعث اضافه شدن هزینه‌های سربار به خودروسازان شد و استفاده از قطعات نامرغوب جهت کاهش هزینه‌ها، افت کیفیت را به دنبال داشت.
ب: افت ارزش واحد پول ملی که نتیجه مستقیم تحریم‌ها محسوب می‌شد و به‌تبع آن افزایش شدید قیمت خودروها و قطعات خودرو که باعث شد قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش یابد و دست مردم از خودروها کوتاه بماند.
اما بااین‌حال تقریباً تمامی خودروهای تولیدی در سال ۹۱ به فروش رسید و نه‌تنها هیچ اثری از مقاومت مردم در برابر افزایش شدید قیمت‌ها وجود نداشت، بلکه پیش‌فروش‌های خودروسازان به سرعت پر می‌شد و به لطف اختلاف زیاد بین قیمت کارخانه و بازار، سودهای کلانی نصیب دلال‌ها می‌شد.

cartoon-car-5
در سال ۹۲ و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، سیاستی بسیار ساده جهت خروج بازار از وضعیت فوق‌الذکر اتخاذ گردید. این سیاست که به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و همچنین کاهش فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه اتخاذ شد، با حمایت شدید شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت به سرعت اجرائی گردید. این سیاست، افزایش دستوری تیراژ خودروهای تولیدی بود تا به این صورت سود خودروساز با فروش تعداد بیشتری خودرو، به‌جای افزایش قیمت هر خودرو، حاصل شود و همچنین با عرضه انبوه خودروها در بازار، قیمت خودروها در بازار کاهش یابد تا دست دلالان از بازار کوتاه شود.

cartoon-car-7
البته می‌توان گفت که اجرای این سیاست تا حدودی باعث دستیابی به هر دوی این اهداف گردید؛ اما در عین حال آثار جانبی اجرای این سیاست، خودروسازی کشور را در آستانه بحران قرار داده است. یکی از این آثار جانبی ظهور رکود شدید در بازار است که چندین ماه است که به طور پیاپی تشدید می‌شود و باعث شده تا خرید و فروش‌ها در بازار افت شدیدی را تجربه کند. به همین دلیل هم بسیاری از فعالان بازار خودرو دچار وضعیت نامناسبی شده‌اند و حتی برخی از آن‌ها به طور کامل پیشه خود را تغییر داده‌اند. ظهور این رکود همچنین باعث شده تا افرادی که قصد فروش خودروهایشان را دارند با افت شدید قیمت مواجه شوند و از این طریق متضرر گردند. علاوه بر این‌ها رکود بازار تأثیر خود را بر روی خودروسازان نیز نشان داده است و فروش نرفتن خودروهای تولیدی قطعاً به ضرر آن‌ها نیز خواهد بود.

cartoon-car-4
بدون شک سیاست‌های ناکارآمد وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش اصلی را در ایجاد این شرایط ایفا می‌کند. برای اینکه تأثیر این سیاست‌ها بر ایجاد این وضعیت را بررسی کنیم به سال ۹۲، یعنی زمان ابلاغ این سیاست‌ها، باز می‌گردیم. در این سال قیمت خودروها که در سال ۹۱ به‌شدت بالا رفته بود در همان سطح بالا تثبیت شده و همچنین کیفیت خودروهای تولیدی رو به کاهش داشت. علاوه بر این بسیاری از مدل‌ها از خطوط تولید خارج شده بودند و مدل‌های کمی در خطوط تولید وجود داشتند. این شرایط به خودروسازان دستور داده می‌شود که به‌صورت ضربتی تیراژ تولید خود را افزایش دهند. برای افزایش تیراژ در چنین شرایطی، خودروهایی انتخاب شدند که تکنولوژی قدیمی به همراه درصد داخلی سازی بالا دارند. چرا که عملاً امکان افزایش شدید تولید خودروهایی با تکنولوژی بالا در شرایط آن زمان وجود نداشت.
بنابراین تیراژ خودروهایی مانند خانواده پراید، تیبا، خانواده پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند و … به‌شدت بالا رفت و به همراه این افزایش تیراژ دستوری، کیفیت و قابلیت اطمینان خودروهای فوق نیز افت پیدا کرد تا موجبات نارضایتی مشتریان را بیش از پیش فراهم کند. ناگفته پیداست که این خودروها، قدیمی‌ترین خودروهایی هستند که هنوز در خط تولید می‌باشند و در اصل می‌باید سال‌ها پیش از خطوط تولید خارج می‌شدند؛ اما به دلایل مختلف و ازجمله طمع‌کاری خودروسازان، این خودروها بر روی خط تولید ماندند و حتی تیراژ آن‌ها نیز افزایش پیدا کرد.

cartoon-car-6
مشکل از آنجا آغاز شد که در سال‌های اخیر با واردات مدل‌های متنوع خودروهای خارجی و آشنا شدن مردم با خودروهای جدید، دیگر خودروهای قدیمی، پرمصرف و آلاینده‌ای که سال‌ها در خطوط تولید جا خوش کرده بودند، برای مردم جذابیتی نداشتند. ورود و مونتاژ خودروهای چینی نیز مزید بر علت شد و با بالا رفتن امیدها برای ورود خودروسازان بزرگ جهانی به کشور، دیگر هیچ انگیزه‌ای برای خرید خودروهای قدیمی خودروسازان از طرف مردم وجود نداشت. درنتیجه رشد دستوری تولید چنین خودروهایی یک اشتباه استراتژیک محسوب می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد بحران فروش برای خودروسازان گردد.

cartoon-car-3
به‌عبارت‌دیگر باوجود افزایش تقاضا نسبت به سال ۹۱، افزایش تولید آن‌قدر زیاد بوده که باعث اشباع بازار شده و همین اشباع بازار زمینه‌ساز رکود و فروش نرفتن خودروهای اضافه شده است. لازم به توجه است که در این مدت هرگاه خودروی جدیدی چه از طرف خودروسازان دولتی و چه از طرف خودروسازان خصوصی وارد بازار شده از استقبال خوبی برخوردار بوده است. ازجمله آن می‌توان به فروش خیره‌کننده رنو کپچر، دنا، وانت آریسان و جک S5 اشاره کرد و این به‌خوبی نشانه این است که بازار تشنه خودروهای جدید و متفاوت است و خودروسازان برای افزایش میزان تولید، باید به‌جای مدل‌های قدیمی، مدل‌های جدید و متنوع را انتخاب کنند.

cartoon-car-2
می‌توان گفت که در شرایط فعلی و با نرخ فعلی ارز، قیمت‌های خودرو در کف خود می‌باشد و شاید به همین دلیل خودروسازان ترجیح می‌دهند خودروهای تولیدی را انبار کنند تا اینکه آن‌ها را با ضرر بفروشند. بهره‌وری پایین، وجود هزینه‌های سربار و مدیریت ناصحیح منابع باعث شده است تا بزرگ‌ترین خودروسازان کشور باوجود گردش مالی بسیار بالا، بنگاه‌هایی زیان ده باشند و بدهی‌های زیادی علی‌الخصوص به قطعه سازان داشته باشند. در چنین شرایطی لازم است تا با اتخاذ استراتژی منطقی و دوری از راه‌حل‌های غیراصولی و سیاسی، روش‌هایی درست و علمی جهت خروج از شرایط فعلی برگزیده شود.
در پایان چند راهکار به‌عنوان راه‌حل‌هایی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت جهت بهبود شرایط و جلوگیری از ایجاد بحران در صنعت خودروسازی پیشنهاد می‌گردد:
الف: ایجاد طرح‌های فروش چندمرحله‌ای و اقساطی با بهره کم و بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های لیزینگ جهت فروش خودروها با شرایط مناسب برای اقشار متوسط و کم درآمد.
ب: حذف هر چه سریع‌تر مدل‌های قدیمی از خطوط تولید و جایگزینی آن‌ها با مدل‌های جدید تا علاوه بر ایجاد تنوع در بازار، خودروهایی با فناوری و امکانات به‌روز در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.
ج: ایجاد سخت‌گیری‌های بیشتر درزمینهٔ کنترل کیفی و نظارت بیشتر بر پروسه خط تولید تا بدین ترتیب کیفیت و قابلیت اطمینان خودروها افزایش یافته و اعتماد از دست رفته مردم بازگردانده شود.
د: حذف هزینه‌های سربار خودروسازان تا با این راهکار هزینه‌های تولید کمتر شده و درنتیجه افزایش قیمت‌ها به حداقل ممکن برسد. بدیهی است یک خودروساز وظایفی بسیار مهم‌تر از اداره تیم‌های ورزشی و گرداندن بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی دارد.
ه: خروج شورای رقابت از فرآیند قیمت‌گذاری خودرو و قیمت‌گذاری خودرو با توجه به شرایط بازار تا بدین ترتیب میان عرضه و تقاضا تعادل برقرار گردد.
و: عدم دخالت وزارت صنایع در امور داخلی خودروسازان و همچنین عدم دخالت اشخاص، احزاب و گروه‌های سیاسی در سیاست‌های اقتصادی خودروسازان.
ز: واگذاری کامل خودروسازان به بخش خصوصی و یا سرمایه‌گذاران خارجی تا از این طریق منافع اقتصادی خودروساز استراتژی آینده آن را تأمین کند و درنتیجه آن، بهره‌وری افزایش یافته و محصول خروجی با کیفیت و قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌کننده برسد.

نوشته: مهندس علیرضا رحیقی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۸۶ دیدگاه‌ها

  1. سجاد

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (199 ديدگاه)

    تا دیروز اعصابمون از کیفیت و قیمت خودروهامون خورد بود امروز باید از اظهار نظر علی و تقی و نقی در مورد خودرو خورد بشه، ولا دیگه سر درد گرفتیم از بس تو این دو هفته درمورد خودروهای داخلی مطلب خوندیم،

    به نظر من مشکل تنها از خودروسازی نیست مشکل بالاتر از اونه، ما در کشوری زندگی میکنیم که رفاه مردم واسه کسی مهم نیست، محیط زیست مهم نیست سلامت مردم مهم نیست وضعیت اقتصادی مردم مهم نیست، و در مقابل چیزایی مهمه که نمیشه اسم برد و البته هیچ ربطی به زندگی مردم ندارن

    به نظرتون وقتی خودرو سازی در اختیار ***باشه اعتراض به خودرو سازی بدون بحث در مورد سیاست های دولت ها و ***معنی داره؟

    ما به این مساله اعتراض داریم: چرا سیستم *** حق استفاده از خودرو های روز دنیا رو از مردم ایران میگیره؟ و چرا به این همه کشته اهمیت نمیده؟ نه اینکه چرا یکه زارع این حرفو زاد یا رییس شورای رقابت اون حرفو زد، مشکل باید ریشه ای حل بشه و ریشه اون بالاست، بالای بالای بالا…

    بخدا اگه تویوتا و فولکس هم بیان ایران اوضاع سیاسی و فرهنگی جامعه ی ما اونا رو مجبور میکنه از ایران برن،

    خلاصه مشکل فراتر از خودروسازیه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. kaveh

      ۳ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (91 ديدگاه)

      موافقم
      متاسفانه تو کشور ما همه ب فکر سود خودشونن
      ما الان چندساله میبینیم ک فقط قیمتا میره بالا ولی در مقابلش اصلا حقوق و درآمد مردم بالا نمیره
      مردم اگه بخوان هم پول ندارن ماشین بخرن
      همه کشورا دولت ضرر میکنه ک مردمش در رفاه باشن کشور ما برعکسه
      اگه جلو این همه اختلاس و… گرفته بشه همه چیز درست میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فواد

        ۴ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (291 ديدگاه)

        دوستان تحریم خودرو کار بسیار درستیه. ولی بیاین به این تحریم جهت بدیم. تا دلار پایین نیاد مطمئنا قیمت خودرو کاهشی رو تجربه نمیکنه!! مگرررررر اینکه مابیایم و تحریم رو هدایت کنیم به این سمت که تعرفه واردات نزدیک به صفر بشه اونوقته که میشه یه ماشین روز رو به قیمتی نسبتا منطقی خریداری کرد.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. سامان از تبریز

      ۳ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      تندر نود 10 میلیونی رو 40 تومن میفروختند
      چرا کسی نگران نبود

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. ali

      ۳ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (84 ديدگاه)

      داداش دقیقامنظورت از بالای بالای بالا چیه؟
      اگه منظورت همونیه که تو فکر منه باهات موافقم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. M3 RS 4D

      ۳ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (108 ديدگاه)

      مشکل فرهنگیه ….
      یخورده بالاترش …نداشتن منطق و مقایسه درسته ….
      یخورده بالاترش …. برمیگرده به نحوه بزرگ شدنمون و چیزایی که برامون مهم بوده رو ازمون گرفتن …
      یخورده بالاترش …. اینکه ما دنبال اینیم که انگشتر تو دست چپ بیشتر ثواب داره یا راست . درحالی که دارن موشک میفرستن هوا …
      یخورده بالاترشم بگم که مرتد میشم … ????????????

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. قاقالی

      ۳ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (150 ديدگاه)

      تنها راه حل : تحریم کامل مونتاژکارهای داخلی

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. رضا

        ۴ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (1698 ديدگاه)

        راس میگه قاقالی
        وقتی هیچ کس لگن داخلی نخره مگه اوما چقد میتونن مقاومت کنن و ظرف چند ماه کاملا تعطیل میشن
        این تحریم مردمی میتونه شامل همه چی بشه از گوشت و مرغ و روغن گرفته تا همه چی…
        ما میتونیم

        موافقم 0
        مخالفم 0
    6. ژاپنی اصیل

      ۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (34 ديدگاه)

      اقای مهندس علیرضا رحیقی ازموده را ازمودن خطاست این راهکارها را باید به دست باد داد تنها راهکار اصلی باید حذف کامل انحصار باشه شرایط رقابتی بخودی خود تضمین کننده حقوق مصرف کننده است
      مردم بخصوص نسل جدید حقشون میخوان این حق مردمه که قدرت انتخاب داشته باشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    7. Ashkan

      ۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (376 ديدگاه)

      حتمآ بخونید:
      خوب مسئله خودرو سازهای ما خیلی جالب و سادست
      تو ایران شرکت های داریم که قدمتشون از این انقلاب بیشتره منتها دستاوردی نداشتند هیچ بلکه ضرر هم رسوندن
      نمونه واضه و کاملش هم که مشخصه دیگه نیازی به گفتن نیست خودروسازی که 50 سال قدمت داره اصلآ بگیم 30 سال چطور هنوز نتونسه 1 خودرو با امکانات رفاهی بالا بسازه ولی شرکت های دیگه ام از چینی و چندین شرکت کوچک ژاپنی یا نمونه بارز غربی آن که تسلاست یک شب راه 100 ساله رو میرند و به سود دهی خوبی هم میرسند.
      شاید بشه دلایل زیادی واسه پیشرفت نکردن ما اورد
      برای مثال نمونش اینه که از اونجای که حرفه مدیریت تو کشور ما دولتیه هی از صبح تا شب میز مدیریت و کرسی و…… عوض میکنند آدمهای نالایقی به روی کار اومدن هرکی هم اومده به فکر این بوده که تو این دوره کوتاهی که مدیریت اینجا بود بار خودشو به اصطلاح جمع کنه و اصلآ اهمیتی به وظایفش نمیده و با مدیریت غلط خودش گندی بالا میاره که سالهای بعد با مدیریت یک نفر دیگه نمایان میشه و در دوره بعد دوباره یک مدیر دیگه میاد و کارهای نفر قبل و تکرار میکنه و این خودش باعث افزایش بدهی اون شرکت میشه درست عینه باشگاه های فوتبال و….
      یکی دیگه از مسائل دیگه درست آموزش ندیدن مدیران ما هست به این صورت که کاری که مدیر میکنه فقط افزایش قیمته و اهمیتی به محصول و پیش برد اهداف شرکت نمیده (دیگه دارین میبینین ) در واقع شما یک راس حیوان ( ترجیحآ خر و گاو ) هم بزارید میتونه همچین مدیریتی کنه در عوضش هم نه حقوق بالای چند میلیونی واسه یه شرکت با تراز منفی میخواد نه ادعای خواستی داره در مورد افزایش قیمت همین طور منتی هم روی سر شما نمیزاره ولی مدیرای خودروسازی ما چنان منتی میزارن که انگار کسی ندودنه ” انزو فراری” هستند و کاراشون دسته کمی از آثار هنری ایتالی نداره
      همین مدیریت غلط مشکلاتی بوجود میاره که شاهدش هستیم
      نمونه بارزش که چند شب پیش جناب میرخانی رشتی گفتند که:
      “اگر در بازار خودرو رقابت ایجاد شود کارگران اخراج می‌شوند و اقتصاد مقاومتی فلان می‌شود”
      که این خودش جای سوالی ایجاد میکنه از مسئولین
      که آیا شما واقعآ نیازمند به این همه کارگر بودید؟
      آیا واقعآ نیازی بوده که یک خطط تولید دیگر شاخته بشه برای محصولات بی کیفیتتون؟
      (یادم نمیاد چندین سال پیش سایپا یه خط تولید تو دیگه تو کاشان یا یزد زد که دقیقآ هم تبلیغ تلویزیونی هم براش پخش شد که با به نمایش گذاشتن که کارگرا در حال اقامه نماز بودن (حال این نماز خواندن که ثواب بالای داره و انشالله مورد بینش حق قرار گیرد چه ربطی به کیفیت خودروهای داخلی داشت؟ مثلآ بازگو کننده این بود که پراید خودرو ایمنیه؟ )
      مسئله و مشکل دو خودرو ساز ما مشکل تعداد نیرو شاغل درون هر دو شرکته که بنا به دلایلی بیش از ظرفیت دو خودروسازیست که فقط توان رقابت تو سرزمین و دارن و در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن ندارند به پاس قیمتهای بالاشون در واقع رشد جمعیت و نسبت عرضه و تقاضا به حد نقط اشباح رسیده و مردم زیاد رمقی به خرید خودرو ندارن مگر خودرو های با کیفیت واسه مردم ایران چه فرقی میکنه 206 سال 88 بگیرن یا 94 در هر صورت هر دو خودرو عمر خودشون رو کردن و از رده خارج هستند با استاندارهای روز چه بسا 206 مدل 88 بسیار با کیفیت تر از مدل صفرش هست
      اما یه بحث دیگه هم نگاه کنیم نمونه بارزش اینه که آیا تا حالا مشخص شده چقدر خودرو ایران خودرو از سال 1360 تا الان فروخته؟
      مردم تهران و کلان شهرهای ایران به واضع شاهد این قوانین بودند:
      طرح زوج و فرد
      طرح ترافیک
      اما میایم سر این بحث به دور از مدیریت شهرسازی و واژگونی محل کار مردم
      تاحالا چندبار صبح ساعت6:30-7 صبح یا11-12 یا حتی شبا تو ترافیک گیر کردین؟
      صبح به صبح همت شرق به غرب ترافیک سنگینی و شاهد هستین
      امام علی رو به جنوب دیوانت میکنه
      اینقدر شلوغه که کیپ تا کیپ ماشینه
      تا حالا فکر کردی چندتا از اون خودروها ایرانی هستند و چندتاش وارداتی؟
      به راحتی میشه گفت که بالای 85٪ خودرو ها ایرانی هستن و ما بقی وارداتی
      خوب این همه خودرو که تا الان فروخته شده سود نداشته؟
      همش ضرر بوده؟
      اگه همش ضرر بوده پس چه اصراریه که این صنعت و حفظ کنیم (به راحتی به پاس موقعیت خوب کشور ما میتونیم مونتاژ کار خودروهای ژاپنی و کره ی و حتی آلمانی و امریکای باشیم و شاه راره صادرات خودرو به خاورمیانه و شمال آسیا و شرق اروپا باشیم)
      در مطلب بالا اومده که:
      “در صنعت خودروسازی ما اتفاق افتاد. تولید خودرو در سال 91 نسبت به سال ماقبل آن تقریباً نصف شد و به عددی نزدیک به 734 هزار دستگاه در یک سال رسید. ”
      حال یک سوال از مسئولین باید پرسید چطور شما خودروسازها با همچین تعداد دستگاهی که میفروشید ودسته کمی از خودروسازهای پر تیراژ دنیا ندارید دارید ضرر میدید ولی شرکتی مثه جگوار برای سال 2017 فروشی بالغ بر 200 هزار دستگاه در نظر داره ولی روز به روز به پلتفرم های خودشون اضافه میکنن و ماشین های برای رقابت با بنز و بی ام و تولید میکنند
      (لینک خبر در خود پدال )
      http://www.pedal.ir/%D8%AC%DA%AF%D9%88%D8%A7%D8%B1/%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%AC%DA%AF%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%DA%86%DB%8C%D9%86/
      اینم قسمت هایلایت شده خبر اگه علاقه به رفتن به اون صفحه رو ندارید
      “تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که فروش جهانی جگوار تا سال 2017 به حدود 200 هزار دستگاه برسد. چین به تنهایی در سال 2014 بیش از 20 هزار دستگاه از این محصولات را خریداری کرد که یک‌پنجم کل فروش جگوار، لندروور و رنجروور در این کشور محسوب می‌شود.”
      فرق شما با جگوار اینه که شما با 700 هزار دستگاه دارید ضرر میدید و خودروی یک دهه پیش و با قیمت های نجومی تحویل ملت میدین و جگوار با پیبینی تحلیلگرا قرار فروش 200 هزار دستگاهی و محقق کنه هر روز در حال پیشرفت و کسب درامد و هزینه های سنگین مهندسی و طراحی خودرو به این سود دهی میرسه؟
      عیب کجاست عیب از مردم ایرانه یا از شما؟
      شمای که دنا رو 48 میلیون در نظر گرفتید و گفتین اگه پایین تر بیاد بیرون از مرز صادر میکنیم چرا این کار رو نکردید؟
      نکنه ماشین های خارجی توان رقابت با شما رو ندارند الان هیوندای اکسنت تو مناطق آزاد خودمون هم قیمت دناست و یه سر گردن از اون بالاتره ماشینی که تو بازار داخلی 2015 اون قیمت 90 میلیونی داره راستی تویوتا کرولای که تا 50 تومن میشه تو کشور همسایه گرفت چی؟
      مزدا 3 های 2016 ی که تو همین منطقه اروند بیسش 57 تومن میدن چی؟ توان رقابت با این خودروها رو ” دنا” داره که 42 میلیون به خلق الله میدین
      این که تراز مالی شما همیشه منفی عدم مدیریت درست شماست که بیش از اندازه ظرفیت فروشتون کارمند و… دارید نه قیمت پایین (البته به دید شما ) خودروها
      اما میرسیم بحث بعدی ما تو این کشور داریم گمرکی به دولت میدم به بهانه حمایت از تولید ملی
      حالا من چند سوال از مسئولین دارم
      1- طبق مصوبه ی که گذاشتین 2 سال پیش قرار شد که گمرکی خودرو سالی 5٪ کم شه از 45 و ظرف 5 سال قیمتا واقعی بشن طرحی که نزدیک 7 ساله گفته شده ولی هر سال به بهانه های حمایت از خودروسازان عقب میفته آخرین باری هم که 2 سال پیش تصویب شد به صورت جدی ولی برخلافش سالی 5٪ کم نشد هیچ بلکه گرون تر شد
      2- حمایت از تولید ملی درسته؟
      میشه بپرسم کدوم تولید ملی؟
      کدوم ماشین ما تولید ملیه؟
      نکنه این چینیا رو میگید؟
      ببخشید اسمه این کشور ایرانه یا چین؟
      تولید ملی میتونید شرح بدین؟
      درآخر هم بیان میکنم که ما سالانه نزدیک به 20 هزار نفر رو به علت حوادث رانندگی از دست میدیم که اگه تو 10 سال جمعش کنیم عدد 200 هزار نفری به دست میاد که از تعداد کارمندها و کارگرای دو خودروساز بیشتره پس چرا باید بهانه بیکاری کارگرا ارجع تر از جون هزاران خانواده ی که محصولات بی کیفیت شما ها رو سوار میشن بدونیم
      به خدا با تغییر در سیستم خودروسازی ما این کارمندها و کارگرهای ایران خودرو بیکار نمیشن بلکه به صورت استاندارد و مدیریت کار و نیرو میشه تقسیمشون کرد برای مثال
      اگه بشه 4 تا شرکت خارجی و وارد ایران کرد و شروع بع تولید خودرو مونتاژی کنیم (که به پاس موقعیت ایران در منطقه به یییه صادر کننده تبدیل بشیم )و از اون رو کارگاه های قطع سازی زیادی برای قطعات همین خودروهای مونتاژی ایجاد کنیم و کارگرای برای اوراق کردن این خودروها که همگی باعث ایجاد و افزایش شغل میشه و دیگه بهونه ی برای اخراج کارگرا نمیمونه و مردم ایران که بالغ بر 70-80 میلیونند تاوان بی کیفیتی خودروهای داخلی که ماکسیمو 1 میلیون نفر که تو این حرفه هستند و نون میخورن نمیدند
      ــــــــــــــــــــ
      اما سخنه آخرم با اون آقای که تو یه کلیپی که چندی پیش من صداشو شنیدم و یکی از مسئولین خودروساز کشورمون بود که خبرنگار ازش پرسید خودروتون چیه و گفت 8 میلیون بعد خبرنگار گفت چرا پراید ندارید؟ و در جواب طوری کوبید که انگار پراید دار بودن یه صفت بده (نمیدونم اون شخص کی بود فقط صداشو شنیدم( که احتمال میدم نعمت زاده باشه))

      و حرفی که من شنیدم چنان توهینی بود به شخص مردم ایران که آدم تعجب میکرد
      که طرف میگفت من نباید پراید سوار شم شما باید سوار شی که بعد به عنوان دفاع از خودش گفت که منظورم جوانا هستند من که زحمت کشیدم و کار کردم مگان دارم وو…
      اولآ این حرف این آقا توهینی بود به افراد مسنی که پراید داشتند به عبارتی پراید و وسیله ی بی کیفیت میدونستند اما سوال پیش میاد کلی از این افراد مسن و سن بالای ما صبح تا شب مثه شما زحمت میکشن و یه لقم حلال میبرن خونه چرا اونا باید پراید داشته باشن شما مگان؟
      زحمته شما رنگین تره؟ بهتره؟
      دومآ جونای این مرز بوم دل ندارن؟ شما خودت دوره خودت جونی کردی حالا اومدی جلو پا جونا سنگ میندازی
      من فقط میخوام کوتاه بگم وقتی یه مدیر عامل واسه یه شرکتی کار میکنه که مدیریت اون بر عهده داره به طبع برای راضی کردن مردم از محصولش خودش هم از اون استفاده میکنه
      به عنوان مثال شما به هیچ وجع توقع نداری که مدیر عاملهای سامسونگ گوشی آیفون دست بگیرن
      یا مثال ساده تر استیو جابز آیفون و خلق کرد همیشه هم آیفون داشت تو دستش چون میدونست چه محصول با کیفیتی ساخته پولش هم هزاران هزار برابر شما بود و به راحتی میتونست یه گوشی VERTU که تو ایران بین 40 تا 60 میلیونه بخره میتونست راحت کمپانی VERTU بخره ولی آیفون خودشو دست داشت چیزی که دست مشتریش بود و مشتریش هم میدونست چی میخره
      یا توقع نداشته باش که رئیس فراری لامبورگینی داشته باشه
      حالا شما خودتون پراید و تیبا وسمند و 405 و…. تولید میکنید میرید مگان مونتاژی میخرید؟
      میبخشید پراید شاخ داره که سوار نمیشین یا فقط واسه شما و هم ردیفاتون شاخ داره ولی برای بقیه مردم ایران مناسبه
      مگه نمیگید ماشینامون خوبآ بیاین خودتون از استفاده روزمره کنید دیگه
      ********************
      امیدوارم حق به حق دار برسه و مردم شریف ایران رنگ بوی ماشین های روز اروپا رو با قیمت واقعی ببینن نه خودروهای که در سرتا سر دنیا به اسمه اکونومی عرضه میشن ولی در اینجا به عنوان کالای لوکس و نیمه لوکس حساب میشن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمد رح

        ۴ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (4 ديدگاه)

        درود بر شما دوست عزیز…سخنان شما رو باید طلا گرفت… اینها فقط مایه ی پسرفتند… اینها (خودروسازان داخلی و رفقا ) تا وقتی هستند ما هیچ پیشرفتی در این زمینه نخواهیم داشت…انشاءالله به خاک سیاه بشینن

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. ممل

        ۴ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        جانا سخن از این دل ما میگویی….

        موافقم 0
        مخالفم 0
    8. Aston Martin

      ۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      [غیر قابل انتشار]

      وضعیت درست نمیشه، محاله خودرو سازها خودروهای قدیمی رو از مدار تولیدشون خارج کنن و با پلتفرم های بروز جایگزین کنن. حتی اگر هم اینکار رو بکنن قیمت محصولات. جدید سر ب فلک میزاره که با جیب اکثریت نمیسازه
      تنها راه رسیدن به کامیابی فرار از این مملکته
      اگر خروج از کشور آسون بود اینجا متروکه میشد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. محسن آبادان

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    تنها راه نجات کیفیت رقابته یادتونه قبلا که فقط یک اپراتور تلفن همراه بود ملت چطور توی صف می ایستادن تا یک سیم کارتو 1 میلیون بخرن تازه بزور آنتن میداد ولی تا به اپراتور دوم و سوم اجازه دادن سرمایه گذاری کنن چطور قیمت ها اومد پایین تا جایی که جایزه هم میاوردن در خونه و هر روز به خدماتشون اضافه میکردن مطمئن باشید اگر توی خودرو هم رقابت بود پس از 20 سال به تغییر رنگ داشبور اکتفا نمیکردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شایان

      ۳ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (89 ديدگاه)

      البته همون اپراتور ها هم کیلومتر ها با اپراتور های خارجی فاصله دارن در بهترین حالت 100 کیلو بایت سرعت نتشونه که سرعت اصلی 3جی حد اقل 20 مگ بر ثانیست. تعرفه هاشون هم هنوز در حد دزدیه تفاوت خاصی با صنعت خودرو ندارن. یه جهشی توشون شکل گرفت که همون جهش رو تو بازار خودرو هم با جمع شدن پیکان از تو جادها داشتیم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. سارا

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (217 ديدگاه)

    قصه پر غصه خودرو سازی ما توی تاریخ ماندگار خواهد شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. تحریم خودروی ایرانی جهاد در راه خداست

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (27 ديدگاه)

    بی تدبیرها دیگه الان باید تدبیری بیندیشند واسه 80 هزارخودرویی که توانباره که تو شش ماه پاییزوزمستون زیر تگرگ و بارون نابود خواهند شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. hamed

      ۳ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (7 ديدگاه)

      مطمئن باش اونقدر کارای بد و ریا و ربا و نزول و دزدی و … تو کشور زیاد شده که بارون نمیاد حالا تگرگ شاید
      اقا دره کارخونه رو تعطیل کنن تموم شه نهایتش 1میلیون نفر بیکار اضافه میشه به بقیه بیکارای جامعه ولی با باز کردن مرزها حداقل برای 400هزار نفرشون کار درست میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. solat

      ۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (143 ديدگاه)

      بدرک که نابود میشن / اخه این اشغالا چی هس که ادم دلش بسوزه / چقد مردم ضرر مالی و جانی کنن و صداشون در نیاد / به امید تعطیلیه این دو لگن ساز

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. saeed.shariati

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (477 ديدگاه)

    خوب به هر حال هر ادمی به پول باد اورده عادت کنه دل کندن ازش سخته اما نظر من اینه که ایران خودرو و سایپا نیان با بنز قرار داد ببندن چون هم یه تشنج در بین مردم بوجود میاد که اقا ایران داره بنز میزنه واینکه خودرو ساز بابت برندی که مونتاژ میکنن و هر قیمتی بخوان میزنن میگن بنز بنزه دیگ الان بهترین برند ها اینایی هستن که زیاد توسعه یاقته نیستن یا شرکت های باسابقه که الان به بحران مالی دچار شدن چون هم با ایران نرم برخورد میکنن هم اسمشون هم تو بوق وکرنا نشه و سود دوطرفه حاصل میشه البته بالاخره ایران خودرو هم بی همه چیز نیس بالا خره یه چیزایی داره که بدرد شرکت های خارجی بخوره به نظرم بهترین شرکا مثلا یکیشو اشکودا و یکی دیگ داچیا و حتی هولدن استرالیا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سجاد

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (203 ديدگاه)

    متنفرم ازین که ببینم خودروسازهای داخلی مون دارند مظلوم نمایی می کنند و التماس میبندند به مردم که تورو خدا بیاید آشغالای مارو بخرید …
    دوستان من هیچ توضیح خاصی نمیدم .. شماره ام تو اکانتم هست .. هر کدوم از دوستان عزیز که خواستند منو تو تلگرام add کنند تا بیشتر در این رابطه بحث کنیم ..
    اما بازم تاکید می کنم به همه عزیزان و دوستان گلم در این سایت که واقعاً دوست شون دارم : از هر طریقی که بلدید ( تلگرام ، فیسbook ، واتس آپ ، گفتگوی رو در رو …. ) این تحریم رو گسترش بدید …. هر کس مخالف اینه که پراید زیر 9میلیون ارزش داره ، این کامنت بنده رو کلاً جدی نگیره ……….

    مرسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. عباس

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (154 ديدگاه)

    جالبه یعنی چون افزایش تیراژ دستوری بوده کیفیت خودرو پایین اومده؟؟؟؟؟؟بعدشم اون زمان که تحریم خبری نبود آنچنانم از کیفیت و امنیت خبری نبود!!!!!بسه این مظلوم نمایی !!چطور در عرضه نفت گاز تو اخبار اعلام میکنن فلان قطعه خارجی رو داخلی سازی کردیم،فلان قدر صرف جویی ارزی شد،بعد این همه نتونستیم لعنت ترمز پیکان رو داخلی سازی کنیم که از چین وارد میکنیم؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ALL CARS

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (467 ديدگاه)

    دوستای عزیز تحریم صنعت خودرو فقط شروع درخواستهای معقول وعادلانه ی مردم شریف ایرانه.
    نه تنها خودروهای ایرانی بلکه هرچیز بیکیفیت دیگه ی را باید تحریم کرد. مثل خودروهای چینی که فقط ظاهرشون تا چندمدت راضی نگهتونمیداره اما بعد چندوقت که بامشکلات مکانیکیش مواجه بشین و کمبود قطعاتو بعد فروش بسیار مشکل وضرر بسیار تازه متوجه اشتباهتون میشین.پس خودروی ایرانی وخودروی چینی وخودروهای از رده خارج شده کشورهای دیگه مثل فرانسوی هایی که قراره تو ایران تولید بشن ودیگرکشورهارو تحریم کنین وهر کلاهای بی کیفیت دیگهرو
    شماروبخدا توسایتها و شبکه های اجتماعی به همه بگین خودمون هستیم که باید هرچیزی که ارزش واقعی وکیفیپایینی دارند را از زندگی وکشورمون بیرون بندازیم واجازه ندیم هرچیز از رده خارج شدهء کشورهای دیگه پاشون به کشورمون بازبشه.ونه اینکه زیر مطالبیکه قراره یک خودروی ازرده خارج شده وارد بشه از ظاهرش تعریف کنیم ویا باخودروهای داخلی مقایسه کنیم. بایدبایدباید اونارو باحق وحقوقمون مقایسه کنیم که حق این مردم که ازهمه چیزشون برای کشورشون گذشتن وهمیشه در صحنه بودن این کالاهای از رده خارج شده و بیکیفیت کشورهای دیگه نیست. ازخانواده خودمون شروع کنیم. اغلب ،پدرومادرمون از شبکه های اجتماعی استفاده نمیکنن واطلاعاتشون در حد مانیست.پس اول خانوادهء خودرا توجیه وبعد بریم سراغ دوستانو نزدیکان
    کم کم باید هرچیزی که کیفیت وقیمت واقعی نداره را تحریم کرد. از لبنیات گرفته تا کیفیت جاده ها و هزاران مشکل دیگه ی که داریم.
    لطفا اگه قیمتارو پایین هم که آوردن نخرین.بزارین همشونو تغییر رنگ بدنو زردو سبزکنن وبه ناوگان تاکسیرانی و… وارد کنن وبجاش خودروهای بروز وباکیفیتو بسازن ووارد کنن تا مردم به اون چیزی که حقشون هست دست پیدا کنن ودست یک عده سودجو ودلالو از جیب مردم کوتاه کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ALL CARS

      ۳ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (467 ديدگاه)

      ودوستان خیلی کمن کسایی که واضح وروشن درمورد حقوحقوق مردم صحبت میکنن.امایکی هست که ترسی از کسی نداره واز وزیرو .. بگیرین تا کل مجلسو زیر سوال میبره . و پشتش به خدا گرمه .واین شخص کسی نیست جز جناب استادعلی اکبر رائفی پور که کلیپ هاس صوتی وتصویریشون تو اینترنت فراوونه که میتونین دانلود کنین وسایت masaf.ir هم سایتشونه که کلیپ هایی اخیرو میتونین توش پیدا کنین وکلی مطلب وخبر ومقالات مفید دیگه. نمونش کلیپ صوتی : «شفافیت، تنها راه پاسخگویی مسئولین به مردم» که بشدت عالیست وفقط باشنیدن همین یک مورد میرین سراغ پیدا کردن تمام سخنرانیهاشون که بشدت عالین
      میخواین بدونین دنیا دست کیه سخنرانیهای استادو گوش کنین ببینین

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. lmbx

        ۳ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (287 ديدگاه)

        درود
        من سخنرانی های استاد رو گوش میکنم وقعا خیلی خوب هست ولی ایشون هم خیلی چیز ها رو نمیگن.
        تو این چند روزه همه جا خبر خودرو های داخلی هست معلوم نیست سرانجامش چی میشه به گذشت زمان نیاز داره
        دوستان اگر توجه کنند بیشتر خبر ها یا نظرات مردم عادی در مورد کیفیت اتومبیل هست!بابا یه سمند رو هم میشه در حد کیفیت کمری تولید کرد!!!شاید بعضی ها تعجب کنن ولی چیز عجیبی نیست مثلا میشه صندلی ها و مواد داخلی از چرم با کیفیت باشن قطعات رو بدن ژاپنی ها بسازن و به بهترین شکل مونتاژ کنند یا جنس ورق ماشین به جای ورق حلبی از ورق فولادی با کیفیت باشه و…ولی ایا مشکل حل میشود؟به طور حتم نه!مشکل اصلی قدیمی بودن تولید هست تکنولوژی خودرو های ما در حد 25-30 سال پیش جهان است و ایمنی پایین،مصرف بالا،بازده کم موتور و شکل ظاهری قدیمی از مشکلات اساسی هست.تا همین 2 سال پیش سر ایربگ و ترمز abs مشکل داشتیم اما بیشتر خودرو های روز دنیا تکنولوژی کنترل پایداری رو به صورت استاندارد دارن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. kasra

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (48 ديدگاه)

    متاسفانه شرکت ایران ناسیونال که توسط افرادلایق وباتجربه پایه گذاری شدبه دست یک سری افرادنالایق وبی تدبیرافتادکه تقریباتاسال 1382هم خیلی خونخواارنبودندولی ازسال83به بعدیک سری سودجو واختلاسگرقدرت صنعت خودروسازی رابه دست گرفتندوان رانه تنهاباخاک یکسان کردندبلکه هم اکنون باگستاخی تمام ازخودراضی اند ومردم رابازبچه دست خودکرده اند….این است بازی روزگارررر…..اخخخخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. hdkaka

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (15 ديدگاه)

    میدونی چیه کسی که از خودروسازای وطنی خودرو میخوره از چند جهت ضربه میخوره
    1 خودرو ساز به خاطر کیفیت پایین ماشین نو که استارت نزده ماشین خرابه
    2 نمایندگی ها که روز تحویل زود باید از صبح بریم جلوی نمایندگی که تا ماشینو میارن
    بگیریم تا چیزی رو از ش کم نشه .
    3 دزد های محترم که دیگه به خودشون زحمت نمیدن قفل در ماشین باز کنن به دلیل کیفیت پایین بدنه درو کج میکنن باز میکنن.(206)
    که اینجوری حساب کنی قیمت برا مشتری خیلی بیشتر در میاد
    همش ضرر مالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. شایان

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1355 ديدگاه)

    هیچ وقت یه ایرانی و تهدید نکن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سجاد

      ۳ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (199 ديدگاه)

      وقتی این جمله رو علاوه بر خارجی ها به دشمنای داخلی هم گفتیم اونوقت دیگه شعار نیست و تبدیل به واقعیت میشه، ولی فعلا فقط شعاره

      واقعیت اینه که ما در مقابل تحدید که هیچ در مقابل پایمال کردن تمام حقوقمون هم ساکتیم، این حرف شما فقط ی شعاره که برای احساساتی کردن مردم از صدا و سیما و رسانه ها گفته میشه، هرکی مرد عمله بسم الله…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شایان

        ۳ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (1355 ديدگاه)

        باز من خواستم برو بچو از اون حالت ناراحتی در بیارم یکی اومد وسط (شوخی) آقا سجاد منم میدونم شعار حتی میتونم بگم این حرفای تبلیغاتی اینا هم مسخره و مزحکه چون در عمل چیزی دیده نمیشه منم به شخصه تا چیزیو با چشمام ندیدم و یه شب نخوابیدم و بیدار نشدم و دوباره اونو به چشم ندیدم و لمس نکردم باورم نمیشه چه برسه به شعار و حرف

        موافقم 0
        مخالفم 0
  12. عطا

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (12 ديدگاه)

    تا وقتی که تعرفه واردات برداشته نشه و بازار بصورت آزاد و رقابتی نشه وضعیت ما بهتر ازین بهتر نمیشه.ما میون یک مشت دزد زندگی میکنیم که همه چیو اداره می کنن.نه کاری می کنن نه چیزی به راحتی پولیو که ما با زحمت در میاریم به جیب می زنن.نبایدم کوتاه بیان!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. me84

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    37 سال مردم خریدند شد این، 1 سال نخریم ببینیم چی میشه.
    فکر نکنم بدتر از این بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سامان از تبریز

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    ما ترکها یه داستانی داریم
    الان ترجمه فارسیشو براتون مینویسم

    یه روز یه کره الاغ به مامانش میگه مامان ? چرا گوسفند باید گل و برگهای علف و یونجه رو بخوره ولی ما باید ساقه و ریشه علفها رو بخوریم ????
    مامانش میگه صبر داشته باش عزیزم اون خوردن یه خِرخِر کردنی هم داره
    بعد چند وقت کره الاغ میبینه گوسفند رو خوابوندند زمین و سرش رو بریدند و هی تکون میخوره خِرخِر میکنه
    میره پیش مامانش میگه راس میگفتی من به همون ساقه و ریشه علف هم راضی ام

    الانم اون خوردن ها یه خِرخِری هم داش
    مرگ و قطع نخاع و هزار جور معلولیت بعد تصادف مردم بیچاره . از دست دادن عزیزترین کس یه خونواده هیچ اهمیتی برا خودرو سازهامون نداشت
    پراید رو 22 میلیون میفروختند
    پرشیا رو یک سوم قیمت میدادند عراق و سوریه ولی هم وطن هامون باید 40 میلیون بابتش پول میدادند
    حالا نوبت خِرخِر کردناشونه باید خودشون با اشغالهایی که خودشون ساختند بسوزنو بسازند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AHMADREZA

      ۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1022 ديدگاه)

      داداش یامان دمت گرم عجب داستانی

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سامان از تبریز

        ۴ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (3197 ديدگاه)

        من نوکرم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. sunmartin

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    تنها راه نجات برداشتن تعرفه ها و صفر شدن تعر4ه واردات ، بیرون کشیدن دست دولت از جیب ملت با عناوینی چون خودروی اسقاطی تبصره 13 و ارزش افزوده و حق فلان ارگان و سازمان و حقوق کارمندان و تعرفه وابسطه به حجم و هزار دروغ و دبنگ دیگه ای هست که برای کیسه کشی ملت نگون بخت اعما ل شده بنحوی که اشخاص بخاطر این هزینه های تحمیلی یک خودروی خوب و بصرفه و اقتصادی باید به 3 الی 4 برایر قیمت واقعی بخرن و اینکار تنها برای مجاب کردن خریداران به خریداری خودروی داخلی هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. مهرداد

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    هیچکس نیست از این” خودرونسازان ” بپرسه شما که اینقدر واصنعتا و وا مصیبتا دارید ،چطور بود که قبل انقلاب که ورود هر ماشینی آزاد بود مردم پیکان می خریدن ؟ نخست وزیر مملکت پیکان سوار می شد، چرا؟ چون برادران خیامی و امثالهم شرافت و انسانیت داشتن که ***

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. فقیر

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (168 ديدگاه)

    دوستان توجه کنید از فامیلای نزدیک ما از کارکنان ارشد کارخانه مرکزی ایرانخودرو هستش دیشب که باهاش صحبت میکردم میشد اضطراب و ورشکست شدن این دو نهاد رو تو صحبتهاش کامل حس کرد…میگفت مدیران این نهاد به طرز وحشتناکی به خاطر کمپین بدخلق شده اند…مطمئن باشید با مقاومت مردم و نخریدن ماشین ظرف یکسال اینده بساط این ظلم جمع میشه…یاحق

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. dr.ermiya

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    وقتی ماشین روز و خوب به مردم بدی:
    1. خیلی از تصادفات که سر مشکلات خودرویی هست حل میشه
    2. باقی تصادفاتم که به خاطر ایمنی خوب خودروهای روزه آسیب جانی کمتری ایجاد میکنه
    3.بعد پولی حجیمی دیگه سر دوا درمون اینهمه مجروح رانندگی نمیخواد خرج کنن
    4. نیروی کار جوان و غیر جوانش دیگه از دست نمیرن یا معلول نمیشن که باز از اونور بگن فرزند بیشتر زندگی بهتر
    5. آسیب های روحی و اجتماعی از دست رفتن نان آوران خانه حذف میشه
    6. رفاه مردمشون بالا میره بیشتر طرفدار کشورشون میشن و همنجوری که کلا ماشاالله اعتراضی به هیچی ندارن کلا دیگه اعتراض نمیکنن
    و خیلی چیزای دیگه
    موندم واقعا واسه نگه داشتن یه خودروساز نما اینهمه باید مردم بمیرن؟؟
    اینهمه باید ظلم بشه
    به نظر من نباید این کارخونه ها تعطیل بشن که باز کلی کارگر بیکار به جامعه اضافه بشه
    این کارخونه ها باید تغییر کاربری بدن
    مثلا یخچال تولید کنن، در نوشابه بزنن، خاک گلدون آماده کنن واینا
    چون حداکثر تواناییشون همینه
    شما از درخت کاج که نمیتونی انتظار دادن پرتغال داشته باشی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سجاد

      ۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (199 ديدگاه)

      تقریبا با همه ی حرفات موافقم بجز مورد ششم، اون کاملا برعکسه به جان خودم….
      وشاید نکته ی قضیه و کلید همه ی دعواها هم همون باشه، با پراید بیست ملیونی خیلی راحت تر از هفت ملیونی میشه مردم رو اداره کرد حداقل تو کشور ما….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. GHOLI

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایران خودرو از هر اتولی که صادر میکنه بین 18 تا 26درصد سود میکنه.یعنی پرشیایی که به عراق میدن 18600واسه خود کارخونه حدودا 14 ملیون تموم میشه.مشکل اونجا بوجود میاد که همین ماشین 14 ملیونی وقتی قراره به هموطن فروخته بشه.علاوه بر شماره گذاری ومالیات. که به مردم گفته میشه ,بالای 200 در صد هزینه های دیگه به وسیله ارگانهای گردن کلفتی که تو تمام درگ پی جامعه ریشه دوانده اند اضافه میشود .ارگانهای که ان قدر گردن کلفت هستند که بابت تولید حتی یک پیچ هم حق خودشان را طلب میکند و آنقدر هم زور دارن که تمام مردم و مسولین با وجود دانستن اسمشون حتی اشاره به ان هم نمیکنند . این افراد از درصد خودشون حتی به قیمت ورشکستگی ایران خودرو و سایپا ,هم,نمیگذرند.واسشونم مهم نیسست که سالی 25000نفر بخاطر زیاده خواهی اونها میمیرند.کما اینکه تا حالا هم مهم نبوده.
    راهش اینه که نخریم ,شاید این بسات,کلا جمع بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. ali

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (84 ديدگاه)

    کجاش بحرانه؟ ما که بحرانی حس نمیکنیم هرکی حس میکنه ایراد از خودشه.
    اتفاقا تازه داریم از بحران خارج میشیم به امید خدا و همت ملت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. Reza :: Deutschland :: Mercedes

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    بعضی چیزا از ریشه خرابه…
    تو یه خر بیار هی پالانشو عوض کن
    چرم بزار کتان بزار هر چی بزاری
    بازم اون زیری همون خره هیچوقت اسب نمیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. احسان

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    بررسی اوضاع اقتصادی حال ایران به یکی از مهمترین دروس دانشگاهی رشته های مدیریت و اقتصاد تبدیل میشه.هر کاری که مدیران ایرانی انجام میدن برعکسش رو عمل کنن بهترین کشور دنیا رو بوجود میارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. ارش

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (122 ديدگاه)

    بله مردم تشنه خودرو جدید و به روز و متنوع هستن ولی قربونت برم الان هر خودرو جدیدی که رو نمایی میشه قیمتش کمتر از 60و 70میلیون تومان نیست.ملت تو خرید یه پراید فسقلی موندن چطور ماشین گرانقیمت بخرن.حالم به هم میخوره از این مسوولان که جلو دوربین به ملت لبخند میزنن و حرفای خوب میزنن ولی پشت پرده حقه بازی میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. نرگس

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    ما علاوه بر خودرو با کیفیت و مناسب به حقوق شهروندی هم در این زمینه نیازمند هستیم
    ما باید از نو خودرو سازها رو بسازیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. امیر داستر

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    ما کلا ملت جو گیری هستیم اجدادمون هم بودن صبح گفتند یا مرگ یا مصدق و عصر مرگ بر مصدق امروز گفتند نخست وزیر ایران مهدی بزرگان و هفته بعد ….بماند حالا هم که اکثریت اعضا این سایت یا جوانان هفده تا بیست و پنج سال با رویاهای دور و یا دلالان و اعوان و انصار وارد کننده های چینی من هزاران اعتراض به عملکرد خودروسازان وطنی دارم ولی بازی نمی خورم به قول مظفرالدین شاه همه. چیزمون باید به همه چیزمون بیاد وقتی که احمدی نژاد یه ادم بیست و هفت ساله به نام مهرداد بذرپاش رو کرد مدیر عامل سایپا و دو خودروساز کشور رو به توبره کشید از این کمپین ها راه نیوفتاد؟ مگر تو بانکها اختلاس بشه باید صبح بانک رو بست کی داره در استانه لغو تحریم ها ما رو بازی می ده تا دومین صنعت کشور زمین بخوره مگه واکردن درهای واردات هنره متاسفانه در کشورهایی با اقتصاد رانتی نفتی تولید دیوانگی و واردات عسل و انگبین ما خوب یا بد خودروسازیم و باید این کارخونه ها را حفظ و به سرعت خصوصی کنیم وقتی پراید تولید میشه و بازار و مردم میخوان مگه خودرو ساز از سود بدش میاد استراتژی ما باید تغیر کنه یه نگاه به سند خودروهای صفر بکنید ببینید حداقل بیست درصد قیمت خودرو به جیب همه غیر از خودرو ساز میره ببخشید مصدع شدم ولی من این ویران سرا را دوست دارم و تولید هنره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حمید سیمرغ یکی از تحریم کننده گان خودرو داخلی

      ۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (47 ديدگاه)

      با عرض سلام خدمت دوست خوبم امیر داستر.شما میگید این صنعت نباید زمین بخوره ما هم همین رو میگفتیم شما میگید باید از این صنعت حمایت بشه تا شکوفا بشه ماهم همین رو میگفتیم .کیه که بدش بیاد خودرو با کیفیت وطن خودش رو سوارشه و باهاش قدرت فن آوری کشورش رو رو به رخ دنیا بکشه وما همه با این رویا و سودا 40 سال پای همه چیز این صنعت ایستادیم ولی تازه بعد از 40 سال دیروز اولین خودرو تولید داخل رو از چرخه تولید کنار گذاشتیم (پیکان) که حالا تاچندین سال دیگه قراره مهمان خیابونمون باشه .40 سال زمان کمی نیست یه عمره .عمر مادر من که پدرم هنوز نتونسته یه پراید (تابوت) بخره تا مادرم رو ببره تا پارک چیتگر بگردونه.یه سری چیزا دیگه واسه ما قصه شده امان از وقتی که دیگه عقده بشه که میشه این وضع و حال ما که بعد از 40 سال تو نقطه 40 سال پیشیم و دم از حمایت میزنیم .حمایت کنیم که اساتید برن یه خودرو از رده خارج یه کشور دیگه رو بیارن کیفیت زدایی کنن و به شعار تولید ملی به چند برابر قیمت واقعی به مردم بندازن.ما زمانی حمایت میکنیم که در کنارش تحولی هم ببینیم.صنعت خودرو بی شک از حمایت مردم سوء استفاده کرده و حالا این صنعت خودرو هست که مسئول تمام این پیش آمده و اگر هم در هم بشکنه به علت عدم مدیریت و سیاستهای غلط یه سری از مدیر نما هاست که برای عده ای خاص رانت ایجاد میکنند.من تو کامنت قبل که توپدال گذاشتم نوشتم توپ رو داخل زمین مردم نندازین مردم دین خودشون رو با عمر جون خون اشک آه پول حسرت سرشکستگی پرداخت کردن.حالا نوبت خودرو سازه که بعد از این همه حرفی برای گفتن نداره و فقط داره دست و پا میزنه که رانت که تا دیروز براش بر قرار بوده پا بر جا بمونه در غیر این صورت دل خودرو ساز به حال مردم نمیسوزه. من 34 سالمه و سودای ماشین اسپرت پر زرق و برق رو ندارم یه خودرو با کیفیت ایمن و اقتصادی البته به قیمت عادلانه نه سر گردنه کار من رو راه میندازه این تقاضای بزرگیه اگه خودرو ساز دخلی میتونه برآوردش کنه بسم الله اگه نمیتونه………………………………..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!پس چیکار میتونه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  26. محسن

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (31 ديدگاه)

    حتی اگه آدم این مطلبتون رو نخونه، کاریکاتور ها گویای همه چی هستن.
    ممنون از طراح کاریکاتور ها واقعا مفهومی هستن.
    ————-
    اقا ما مزدا وانت صفر خریدیم سه هفته پیش ماشین هنوز به 1000 کیلومتر هم نرسیده، چراغ ABS روشن شده و آمپر بنزینش خاطی کرده هی میره بالا هی میاد پایین به نمایندگی گفتم خودشون تعجب کرده بودن!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. Archi KHAN

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    کاریکاتورهاش زیبا بود ، بقیه اش حرف های تکراری و سردرد آور !
    بقول کامنت یکی از دوستان عزیز ، هر کی مردِ عملِ بسم الله …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. ARASH//LANCER//EVO//1987

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (89 ديدگاه)

    چند راه پیشنهادی بنده به نویسنده مقاله و ایرانخودرو و سایپا
    1-مخصوص نویسنده عزیزم به جای پیشنهاد راه به بی *** مثل بقیه همت کن کمرشون بشکنه چون تا حالا سرطان درمان نشده ….کمی به نوشتهای سام کاویانی دقت کن نویسنده
    2.سایپا و ایرانخودرو ملت صبر نکردن قیمت بیاد پایین حالشون بهم میخوره از شما ها و خسته شدند از حالت تهوع ..
    3.در ضمن مردم ما چشاشون عادت داشته به دیدن خودروهای به روز این موضوع تازگی نداره نویسنده
    به جای مطلب دلسوزانه نوشتن واسه ***کمی چشمامونو وا کنیم ببینیم که چپ وراست به مردم توهین میشه توهم زده خوانده میشن…انوقت شما راه پیشنهاد میدی واسه خروج از ………….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. kevin7360

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (74 ديدگاه)

    سلام دوستان عزیز
    کار ما از این حرفا گذشته تنها راه نجات فرغون سازان اینه که دولت با مشارکت خارجی اینارو بفروشه فقط همین یه مالک خارجی میتونه این دو تا شرکتو دوباره زنده کنه پژو سیتروئن از خوداشونه اینارو بخرن منتها فعلا دولت مقاومت میکنه آخه سود لگن ساز بدجور زیر دندونش مزه کرده یه پیشنهاد هم من میدم به دولت معظم و مافیای خوردرو اگه انبار ندارین هر چی ضایعاتی تو تهران و حومه هست جمع کنین این لگنارو کیلویی بفروشین والا بیشتر داره براتون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. محمد

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (302 ديدگاه)

    ایشاالله ورشکست شن خودشون مارا خلاص کنند.
    ایران خودرو برو جهنم…………..
    من که خبر ورشکستگی شونو بشنوم کل محلمونو شیرنی می دم.
    30ساله پدر مردمو دراودید…………………..

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا