ایستگاه خبر

پایان تحریم‌ها و انتظار گشایش در صنعت خودروی ایران

از مدت‌ها پیش که زمزمه‌های لغو تحریم‌ها شدت یافته بود، خبرهای متنوعی از حضور خودروسازان بزرگ جهانی در ایران به گوش می‌رسید. نام‌های برندهای برتر جهانی هر از چندگاهی به‌عنوان شرکای آتی خودروسازان داخلی شنیده می‌شد. حتی برندهای آمریکایی نیز نامزدهای ورود به بازار ایران خوانده می‌شدند. از سویی، وزارت صنعت و خودروسازان داخلی نیز از شروط خود برای همکاری سخن می‌گفتند.
اما همه این حرف و حدیث‌ها به گونه‌ای پیش رفت که نهایتاً شرکای ایران‌خودرو و سایپا، به پژو، رنو و چند سازنده گمنام و تازه کار چینی محدود شدند و از میان خودروهای مدرن و امروزی که مشتریان در انتظار آنها بودند، نام چند خودروی منسوخ شده و از رده خارج نظیر پژو ۳۰۷ و پژو ۲۰۷i اعلام شد.

Peugeot 307
Peugeot 307
اما از دیروز و اعلام لغو تحریم‌ها مخصوصاً تحریم‌های مرتبط با صنعت خودرو، امیدواری‌ها دوباره شکل گرفته‌اند. در این میان موانعی هنوز هم به چشم می‌خورند. خودروسازان داخلی با ساختارهای قدیمی و مدیریتی مبتنی بر ارجحیت سودآوری، در برابر خودروها مجهز و به‌روز دنیا مقاومت خواهند کرد. از سویی ورود خودروسازان امریکایی نیز همچنان با اما و اگرهایی همراه است.

2017 Chevrolet Bolt EV
۲۰۱۷ Chevrolet Bolt EV
حضور خودروسازان اروپایی نیز نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها، امنیت سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت و ایجاد گشایشی در بازار استراتژیک منطقه‌ای از طریق روابط سیاسی دارد. حجم تقاضای بالای بازار ایران و نارضایتی از تولیدات داخلی، نیاز به ایجاد تنوع و تکثر بازار از طریق رقابتی سالم دارد که همین یک مورد می‌تواند بزرگ‌ترین چالش پیش روی دولت باشد. واردکنندگان پرنفوذ خودرو نیز ممکن است بازار آزاد را برنتابند. خودروسازان چینی هم باید برای ماندن در یک بازار رقابتی، مشوق‌های جدیدی را ارائه نمایند. هرچند چنین امری می‌تواند یک بازار ایده آل خودرویی را ترسیم کند و رؤیای دیرپای مشتریان خودرو ایران را محقق سازد اما باید دید که نهایتاً چنین امری با وجود موانع بی‌شمار که تنها معدودی از آنها یادشده، امکان‌پذیر خواهد بود؟

Medium Sedan Comparison
درنهایت این موضوع را به پیش‌بینی شما می‌سپاریم. شما آینده صنعت و بازار خودروی ایران را در پساتحریم چگونه پیش‌بینی می‌نمایید؟ قیمت خودروها دستخوش چه تغییراتی خواهد شد؟

[polldaddy poll=7732463]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. Lord Cezar

    ۲۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (300 ديدگاه)

    تا وقتی که خود آقایون نخوان هیچ تغییری تو وضعیت خودرو اتفاق نمی افته.
    اروپایی هم بیاد نمیذارن با قیمت خوب و تنوع بالا بفروشه.شرایط رو اونقدر سخت میکنن واسشون که هیچ شرکتی حاضر نمیشه وارد ایران شه.آشکاره . مگر اینکه یه شرکت خصوصی در راه خدا و خدمت به مردم اینکارو بکنه که اینم بعید به نظر میاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. reza

      ۲۸ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (309 ديدگاه)

      Sherkate khososio to notfe khafash mikonn ke ye vaght reghabat nkonn

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سعید

      ۳۰ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (222 ديدگاه)

      آقا به نظر من با رفع تحریم ها فقط یه خورده قطعات اصل تر تو ماشین های ایرانی استفاده میشه کیفیت یه خورده بالا تر میره وگرنه نه خودرویی از رده خارج میشه و نه ارزون میشه.
      خیلی شناس بیاریم ثابت نکهش دارن گرونش نکنن.
      مشین خارجی هم میاد نکه نیاد اما به قیمتی که بازم فقط پولدارا می تونن بخرن وگرنه من و امثال من باز گزینه های روی میزمون همین پژو سمند پراید بشتر نیست.
      شما هم همینطور فکر می کنید…؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حمید

        ۵ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (81 ديدگاه)

        خوشم میاد نزدیک هزار نفر کاهش شدید قیمت زدن اینا یا تو ایران زندگی نمیکنن یا مثه کبک سرشون تو برفه یا خودشون اونکارن
        حتی کاهش اندک قیمت هم نخواهیم داشت چون تو ایران کاهش قیمت یعنی ابروریزی و از دست دادن بیهوده کلی درامد و پول
        به نظر من یکم کیفیتو میبرن بالا همزمان قیمتم اندکی افزایش خواهد داشت
        بعد از نوروز حرف منو میفهمین

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Archi KHAN

    ۲۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    یه مَثل قدیمی هست که میگه :
    بارون بیاد وای به کلوخ ، برف هم بیاد وای به کلوخ

    حالا ماشین امریکایی ، اروپایی ، هندی و آفریقایی هم که بیان و دولت سیاست اش را تغییر نده
    بحال عموم جامعه هیچ فرقی نداره …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Archi KHAN

    ۲۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    راستی بچه ها حلال کنید من دارم میرم کره شمالی

    هرچی فکر کردم زندگی بدون تحریم برام سخته بلد نیستم زندگی کنم میرم جایی که تحریمه

    خداحافظ :-) :-) :-) :-)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. moein

    ۲۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    تغیراتی یکه واقعا نظر رو جلب کنه حالا حالا ها دور از دسترس است
    نوز سال ها طول می کشه که زیر ساخت های و ترانزیت های مالی بانکی درست شه تازه ارزش پول ایران هم هست که شرایط رو خیلی سخت می کنه
    حد اقل به نظرم حدود یه بازه 5 تا 10 سال طول می کشه که رو روال بیوفتیم ( اگه اتفاقات غیر قابل انتظار پیش نیاد!!!)
    به خدا مام می خوایم شرایط درست شه ولی باید دندان گذاشت سر جگر
    خودرو ساز های اروپایی مخصوصا آمریکایی هم خاطرات خوشی تو ایران نداشتن که خیلی مشتاق باشن ( مثل همون هم کاری پارس خودرو با جنرال متورز آمریکا که مجبور شد یه شبه ایران رو با اون همه زیر ساخت خوب و سرمایه گذاری بزاره بره )

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. وحید

    ۲۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اینایی که من دیدم یک گرونم قیمت هاشون رو کاهش نمیدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمدرضا

    ۲۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (211 ديدگاه)

    من در افق نگاهم نابودی گاری سازان رو ترسیم میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احسان(احسان)

    ۲۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    اینجا رو داشته باشید:ساعت 8 صبح خبر از لغو تحریم میدن.ساعت 10 صبح ایران به دنیا یه ازمایش موشکی بالستیکی رو نشون میده که روی موشک نوشته death to America!.ساعت 2 بعد از ظهر خبر از وضع تحریم جدید میدن.
    د اخه اقایون اگه واقعا موشک قاره پیما دارید دمتون گرم.اصلا دست امریکا و انگلیس رو از پشت بستید.اما به ما چه میاید قدرت نمایی هاتون رو به همه نشون میدید؟خب بذارید برای مدتی هم که شده ملت تو ارامش و به دور از استرس زندگی کنن.اصلا مانورتون رو بذارید برای سالگردهای خاص که جذابیتش هم بیشتره.نه اینکه تا خبر از لغو تحریم میدن انبارهای موشک رو به همه نشون بدید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. m.reza

    ۲۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (33 ديدگاه)

    به غیر ا شرکت های فرانسوی که تکلیفشون معلومه انتظار سرمایه گذاری مشترک و ایجاد خدمات پس از فروش اروپایی و غیره نداشته باشید .هیئت های اروپایی هم که به ایران میان صرفا به خاطر ایجاد شبکه های فروش هستن که حتما از شرایط قیمتی خوبی هم برخوردار نیستند.به نظر من وضع همینه خصوصا در خودرو سازی هنوز باید سالها پراید و تیبا و انواع پژو های منسوخ شده رو تحمل کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. -Ali-

    ۲۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (84 ديدگاه)

    وقتی تصمیم گیرندگان امور امثال آقای وزیر صنعت خودشون سهام دار و ذینفع تو این صنعت پلید هستن توقع و امید و انتظار و گشایش و …. همش داستانه عربیه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. فرزام

    ۲۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (44 ديدگاه)

    جدیدا گفتن از سال 95 تعرفه واردات خودروهای خارجی رو پنج درصد دیگه هم بالا میبرن . بعدش باید انتظار کاهش قیمت داشت ؟ مگه میشه مگه داریم ؟
    در کل لیاقت ما ایرانی ها همینه . تو خارج فلان شرکت ماشیناش یه مشکل کوچیک پیدا میکنه مردم از اون شرکت و ماشیناش میترسن و ازش ماشین نمیخرن . تو ایران مردم ماشینایی رو که به جز مشکل چیز دیگه ای ندارن با تعداد بالا میخرن .
    اینقدر بعضی ها زحمت کشیدن و کمپین نخریدن خودروی ایرانی رو راه انداختن ولی چه فایده با یه وام مسخره مردم پژو پارس و سمند و این آت اشغالا رو هم قیمت هیوندای النترا پلاک منطقه آزاد خریدن و کل این زحمات بر باد رفت لونم فقط تو دو روز .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. فرزاد

    ۲۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (70 ديدگاه)

    ی کارگر ساده خارجی ماهی ۱۲۰۰ دلار حقوق میگیره با حقوق ۲۰ ماهش میشه ی النترا بگیره
    ی کارگر ایرانی هم ماهی ۱ تومن کار میکنه
    با حقوق ۲۰ ماهش
    ی پراید اشغال میخره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. خسته شده

    ۲۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (623 ديدگاه)

    تا اینجا 882 رای برای کاهش شدید قیمت ها ثبت شد یعنی واقعا عجب مردمی داریم ما عجب مردمی هستیم ما بعد از نزدیک به چهار دهه الان که فکر میکنم میبینم لیاقت ما از این بیشتر نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. گهرخاني

    ۲۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    مسئله اصلی در این بین قیمته دلاره که دولت ما شده دلال دلار و با این قیمت قشر متوسط قدرت خرید ماشینهای با کیفیت خارجی رو نخواهند داشت و به ناچار به
    خودروها ی آشغال داخلی رو میارن ایکاش کمپین تحریم خرید خودروی داخلی ادامه میافت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. صابر

    ۲۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    درود دوستان. ابتدا تبریک بخاطر لغو تحریم ها
    من از کسانی بودم که ماشین صفر رو تحریم کردم رفتم از ثبت نام پراید انصراف دادم و دست دوم خریدم که اونم یه ماه بعد با 3تومن ضرر فروختم ،که البته ملت خوب مزد ما و کمپین رو دادن!! بگذریم.
    من یکی ابدا نمی تونم تصور کنم که خودروهایی پژو و تیبا و پراید جاشون رو با همون قیمت به خودروهای جدید بدن، نه اینکه دولت یا خودروسازها نذارن بلکه اتفاقا ملت همیشه حاضر در صحنه نخواهند گذاشت. به چند دلیل ساده.
    ملت ما افرادی هستند که هرگز حاضر نمی شوند پرشیایی که 40 تومن خریدن افت قیمت پیدا کنه حتی اگه بدونن با صبر می تونن یکی بهترش رو سوار بشن. اصولا حرفمون اینکه دیگی که برای من نجوشه ، توش سر سگ بجوشه ” من این رو در ماجرای کمپین هم به عینه مشاهده کردم.

    دوم» با رفتن محصولاتی مثل پراید و پژو پس قطعه سازانی که جنس خراب دست مردم میدن چی میشن؟ حالا اینا هیچ اون فروشندگان قطعات یدکی که کلی جنس انبار میکردن چی میشن؟ نکنه فکر کردین بخاطر منافع همگانی حاضرن جنس های ماشین های روز دنیا رو بفروشن و جنس های بنجل قبلی که اتفاقا جنس تقلبی رو با آرم شرکت با دو برابر قیمت به من و شما می فروختن رو می ندازن دور…

    اصلا ایناهم هیچ گیریم اصلاح شدن و شایدم از جنس های جدید خوردن! ولی اون واسطه ها و بنگاه داران و معاملاتی های ماشین کارکرده چی؟ اونایی که ماشین های کارکرده با سن زیاد رو بزک میکنن و به مردم قالب چی؟ اگه ماشین جدید و به روز جایگزین ماشینی مثل پراید و پژو بشه پس کی کارکرده ها رو میخره؟
    اهان یادم رفت برخی تعمیرکاران محترم چی؟ اصلا خودما چی؟

    نه تنها خودرو تمام قسمت های صنعت و اقتصاد همین وضع رو دارن و بسیار طول میکشه این روند اصلاح بشه مگر با درایت دولت تدبیر و امید که نه به تدبیرش امیدی هست و نه به امیدش تدبیری! البته دولت کارش درسته ولی خودتون می دونید که کیا آتیش بیار معرکه اند….
    لذا منتظر کاهش قمیت نباشید فقط ممکنه قیمت ها ثابت بماند و همچنین منتظر جایگزینی برای ماشین های کاربردی مانند پراید و پژو و رانا ابدا نباشید بذارین تازه داریم با اینا حال می کنیم والا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مرتضی

    ۲۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    کسی را که خواب هست میشه بیدار کرد . ولی کسی که خودشو به خواب زده را نمیشه بیدار کرد
    حکایت صنعت خودرو سازی ما ..!!؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. فرزام

    ۲۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (44 ديدگاه)

    درسته دولت هم مقصره و دلار برای مردم خیلی گرون در میاد . اما برای خودروهای (فرغون های) داخلی دوتا مشکل دیگه هم هست . یکی اینه که خودروساز ها خیلی دارن نامردی میکنن و با سود بالا یعنی چندین برابر هزینه تولید ماشین از مردم پول میگیرن و چون دولت هم از این راه سود میکنه پس کاری به کار خودروساز نداره .
    مشکل دیگه هم اینه که مردم دارن کم لطفی میکنن نه در حق دولت بلکه در حق خودشون . وقتی مردم این ماشینای آشغال رو نخرن خودرو ساز هم مجبور میشه در اثر کاهش فروش و درآمد خودش یا قیمت ها رو پایین بیاره یا کیفیت رو بالا ببره .
    از این بحثا بگذریم واقعا تأسف میخورم وقتی میبینم ماشین حمل بار تو ایران باید نیسان جونیور پنجاه سال پیش باشه یا اینکه ماشین عموم مردم بر پایه پژو 405 بیست و چند سال پیش باشه که همشون از لحاظ تکنولوژی و خلاصه همه چی خیلی عقب مونده هستن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. ahmad

    ۲۹ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (659 ديدگاه)

    تا وقتی سفره آقا زاده ها و دولت پهنه، هیچ تغییری در وضعیت صنعت خودرو ایجاد نمیشه
    آخر سر با هزار بهانه ابلهانه جدید و ژست های پوپولیستی قیمت ها رو حفظ میکنن و وضعیت خودرو رو طبق معمول با سیاست آشغال سازی ادامه میدن
    اما ن از این انحصار…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. احمد باقری

    ۲۹ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    تا وقتی که سود اینا در کار باشه، فکر نکنم اتفاق خاصی بیفته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. یک هم وطن

    ۲۹ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام . ای کاش یکی ب این مردم ساده ی مناطق محروم میفهموند ک بابا ب این زودیا قرار نیس اتفاق خاصی بیوفته. باور کنین من ک یه بازاری هستم میدونم مردم با شنیدن لغو تحریمها منتظر چی هستن .دقیقا یه روز بعداز خبر لغو تحریمها از خود من شاکی بودن ک چرا قیمتهات رو پایین نیاووردی. متا سفانه خیلی از جاها اینجوری هست یارو منظر پراید7 تومنی و پژو 14 تومنیه. یکی ب اینا بفهمونه. دیگه 10سال پیش بر نمی گرده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. یاس ی

    ۲۹ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    شاید البته شاید اگه دولت بعد هم همین رویه ی مصالحه با دنیارو در پیش بگیره و در ضمن بخواد که اوضاع اقتصادی مملکت چه در زمینه خودرو یا سایر موارد به سمت بهبود بره احتمال داره 10، 12 سال دیگه خودروسازای ما هم یه تکونی بخورن، در هر صورت باید خیلی صبور بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. وحید

    ۲۹ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    فقط یه خنده ملیح………..
    هه….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. علی

    ۱ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش کمپین تحریم خودروی داخلی تا لغو تحریم ها ادامه می یافت.اونوقت بهونه های خودروسازان جالب می شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. HUMMER

    ۲ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (86 ديدگاه)

    نه مثل اینکه باید به همین پراید 81 کاربراتوری راضی باشم.هی روزگار مگه خون ما چه رنگیه,,,,,,,,!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. مسعود

    ۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا دست از این ساده انگاری بردارید .
    همگی از پشت پرده مافیای خودروسازی بی خبریم و اونها هم بدلیل سادگی ما بشدت سوء استفاده میکنن.
    بدلیل کمپین خودرو من انصراف دادم از ثبت نام و احترام گذاشتم به اجماع و اتفاق نظر ملت نسبت به کمپین نخریدن خودرو و پولمون رو هم 4 ماه بعد بدون یک ریال سود دادن حالا ضررش بجهنم اما واقعا شکه شدم از اینکه یه عده مردم رو حرف خودشون نایستادن و اب به اسیاب خودرو سازا ریختن و یکم صبر نکردن و مثل قحطی زده ها هجوم اوردن برای خرید. پس انتظار نداشته باشید بار دیگه دوباره تو همچین کمپینی شرکت کنیم چون هم از برخی مردم خنجر خوردیم هم از خودرو سازها و طرفنهاشون.
    شما که دیدید چطور خودرو سازها به التماس و تلاش و تکاپو افتاده بودن و هی نشست اظطراری برای رفع بحران میگذاشتن .
    از ماست که بر ماست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. فرزاد

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (47 ديدگاه)

    من یه جوانم 25 سالمه.تمام دل خوشیم اینه که یه 206 مدل 83 دارم.هیچ اینده ای تو این مملکت ندارم.نه کار درستی دارم نه به دلیل شهریه زیاد دانشگاه میتونم درس بخونم.حالا زن گرفتن پیشکش.هر سال میگذره و اوضاع خرابتر میشه.حالا نمیدونم مردم ما چه انتظاری از لغو تحریمها دارن.ا***

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. farhad

    ۷ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یه نظر متفاوت دارم که اگه اجرایی شه خیلی خوب میشه
    پژو پارس ما از سال 79 وارد بازار شده و از اون زمان تا حالا طراحی ثابتی داشته فقط داشبورد داخلشو مهندسین در سال 93 یه دستی کشیدن و با هزار منت تغییرش دادن.
    طراحی های تکراری این شاه ایرانی خسته کننده شده پس به جای اینکه از خارج خودرو وارد کنن بهتره طراحی ماشینو عوض کنن مثلا چراغ جلو و عقبشو طرح کوئنگ زگ اگرا بزنن یا موتورشو ببرن عقب اینه های با طرح جدید بزارن رینگ اسپرت طرح کوئنگ زگ رگرا بزنن طراحی جانبیشو تغییر بدن
    هر کی موافقه لایک لطفا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. akbar

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آخه برادر من یکی به من بگه چه چیزی تو ایران عزیز ما قیمتش رفته بالا که بعد اومده پایین که حالا ملت ساده و بدبخت رو منتظر کاهش شدید قیمت خودرو گذاشتن ؟ به نظر من همونطوری که یکی از دوستان گفت فقط شاید کیفیت قطعات یه نم بهتر بشه اونم به واسطه اینکه یکی دو تا شرکت خارجی قرار شده قطعات خودرو رو خودشون تو ایران بسازن که اونم تا وقتی بخواد این ایده رو عملی کنه دوستان و بچه‌های بالا یه برنامه ای براش میسازن که از تصمیمش منصرف بشه،اخه بنظرشما این همه ماشین اشغال و قطعات آشغال تر که تو انبار هست رو باید چکارش کنن پیکان رو موتور پژو میکنن تو شکمش رانا رو موتور ۲٠۶ آردی رو موتور پیکان و این قصه همچنان ادامه داره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا