چرخش تسهیلات به سمت فرسوده‌ها

در حالی که از همان ابتدا، کارشناسان دولت را تشویق به پرداخت وام خودرو تنها برای جایگزینی خودروهای فرسوده و مخصوصاً تاکسی‌ها می‌کردند اما ظاهراً هدف دولت تنها رهایی خودروسازان از انبارهای بدون مشتری بود و به همین دلیل با فروش آخرین موجودی انبار شده، پرداخت تسهیلات نیز متوقف شد. اما اکنون بازهم دستگاه‌های مختلف در حال پیشنهادهای جدید برای دریافت تسهیلات نوسازی ناوگان فرسوده می‌باشند.

farsoode-2
ستاد مدیریت مصرف سوخت کشور طرح موردنظر خود را به معاونت اجرایی رئیس‌جمهور ارائه کرده که مبنای آن طرح فروش اقساطی تاکسی‌های فرسوده براساس تسهیلات 25 میلیون تومانی و با بهره 16 درصد است. قرار است، این طرح در جلسه کمیسیون زیربنایی هیئت دولت مطرح و تصمیمات لازم در خصوص اجرایی شدن آن گرفته شود.

taxi
از سوی دیگر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، نیز هفته گذشته از اجرای طرحی برای خروج خودروهای فرسوده با اولویت تاکسی خبر داد و تأکید کرد که این طرح به‌زودی اجرایی خواهد شد. آن‌گونه که به نظر می‌رسد، مسئولان دولت قصد دارند با یک تیر دو نشان را هدف بگیرند؛ به‌طوری‌که با نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور که جزو الزامات قانونی است، بار دیگر به تحریک تقاضا در صنعت خودروی کشور بپردازند. خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌ونقل کشور یکی از موضوعاتی است که این روزها در بحث آلودگی هوای کلان‌شهرها به‌خصوص تهران مطرح است. در حال حاضر بیشتر از 60 هزار تاکسی فرسوده در ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور وجود دارد که با توجه به توسعه حمل‌ونقل عمومی، خروج این تاکسی‌ها در اولویت برنامه‌های دولت قرار دارد.

اما آیا متولیان امور از خود پرسیده اند که خودروهای صفر کیلومتر جایگزین، ویژگی‌های لازم برای یک خودروی تاکسی را دارند یا خیر؟ خودروهایی چون پراید و تیبا و خودروهای چینی، ویژگی‌هایی چون استهلاک و هزینه پایین، جاداری و راحتی، مصرف سوخت و آلایندگی پایین و ایمنی را دارند؟

2014 Ford Transit Connect taxi
نمونه یک خودروی تاکسی روز دنیا

از سویی سایپا نیز مستقلاً طرح خود را با تسهیلات 16 میلیونی و کارمزد 19.5 درصدی و بازپرداخت 48 ماهه آغاز کرده است. به گفته معاون فروش و بازاریابی سایپا، خودروهای سواری با عمر 20 سال و بیشتر و خودروهای وانت با عمر 15 سال و بیشتر قابلیت شرکت در این طرح را دارند. ارزش گواهی اقساط هر خودروی فرسوده تنها 5/ 2 میلیون تومان است که به سایپا ارائه می‌شود. وی با بیان اینکه در فاز اول این طرح خودروهای پراید 111، پراید 131، تیبا هاچ‌بک، تیبا، وانت پراید و انواع وانت نیسان عرضه خواهند شد، تصریح کرد: در فاز دوم نمایندگی‌هایی که فعالیت خوبی داشته باشند می‌توانند نسبت به عرضه خودروهای تندر L90، پارس‌تندر، ساندرو و برلیانس اقدام کنند.

8 دیدگاه

  1. امین آریامن
    سوابق: (139 دیدگاه) ,

    تحریک تقاضا …بازم تحریک تقاضا…هی تحریک تقاضا..
    حالمونو بهم زدید…د اخه یه بارم تولید کننده بی شرف رو تحریک کنید کیفیت رو ببره بالا از این طریق تقاضا خود به خود تحریک میشه..

    پاسخ
    1. احسان(احسان)
      سوابق: (2211 دیدگاه) ,

      بلا نسبت *** فکر کردن رفتار مصرف کننده ایرانی مثل رفتار سگ گرسنه میمونه:به پستترین چیز به مقدار زیاد واکنش مثبت نشون میده!
      وقتی ملت فهمیده پژو و پراید و سمند اشغاله دیگه میدونه به شعورش توهین شده.حالا هرچقدر که میخوان وام بدن و تولید کنن.خرید از سر اجبار هیچ لذتی نداره و بار دوم مشتری حاضر نمیشه دست تو جیبش کنه و پولش رو برای خرید همون محصول قبلی خرج کنه.
      یعنی واقعا تولید کننده ها 2 تا مشاور بازاریابی ندارن بهشون بفهمونن این روششون رکود شدیدی میاره؟!کی حاضره بعد از خرید یک سمند 4 سال بعد بره دوباره سمند بخره؟

      پاسخ
  2. محمود
    سوابق: (212 دیدگاه) ,

    ماشین های فرسوده رو از رده خارج می کنن و به جاش ماشین های فسیل شده سایپا و ایران خودرو که فاقد کیفیت و استاندارد هستن جایگزین می کنند. خیلیی مسخرست.

    پاسخ
  3. ahmad
    سوابق: (148 دیدگاه) ,

    خودرو های صفر کیلومتر داخلی بعد از یکسال دچار استهلاک میشن و بیشتر از خودرو های کاربراتوری آلاینده تولید میکنن
    ما مردم ایران چه گناهی کردیم که هم باید لای حلبی پراید پرس بشیم!
    همون با آلایندگی این ماشین های غیر استاندارد خفه بشیم!
    هم از بیت المال و پول ما به خودرو ساز ها وام و تسهیلات بدن!

    پاسخ
    1. نخود آش
      سوابق: (275 دیدگاه) ,

      احمد آقای گل ما گناهمون اینه که وقتی پراید 40 میلیونی ثبت نام میکنن با سر میدوییم تو نمایندگی. وقتی ساندرو 50 میلیونی هم ثبت نام کنن بازم با سر میدوییم و انتظار داریم یکی از فضا بیاد مشکلمون رو حل کنه.
      از یه نفر که 3 تا ماشین با وام ثبت نام کرده بود پرسیدم چرا اینکارو کرده. گفت 3 تا ماشین تو خونه دارم که که حدود 60 تومن می ارزن میفروشم میزارم تو بانک سود 20 درصد. با سود سپرده ام وام رو پرداخت میکنم و ماشین صفر سوار میشم….
      من که هر جور حساب کردم باید قسط حداقل یکی از ماشینا رو خودش بده (سود بانکی به قسط یکی از ماشینا نمیرسه). تازه این ماشینهای صفری که من میبینم از روز اول خرج دارن. با هر چرتکه ای حساب کردم این عزیز به خودش هم رحم نکرده و یه کار دیگه هم که کرده مثل بقیه از پشت به یه ملت خنجر زده.
      پناه بر خدا

      پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4279 دیدگاه) ,

    باید دید وقتی تمام این طرحها تموم شد، بعدا چجوری میخوان به فروش برسونن.

    پاسخ
  5. احسان(احسان)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    سمند و پژو به عنوان معمول ایران استفاده میشه.ماشینی که بعد از 200 هزار کیلومتر باید از سر سیلندر تا کل گیربکس و جلوبندی رو تعویض کنی.اونوقت راننده بیچاره باید کل درامدش رو صرف تعمیرات ماشین کنه.حقوق مسافر هم که کلا تو این ماشین ها پایمال میشه و نه ایمنی درست داره نه جای مناسب و توی گرما بوی پلاستیک سرطان خون رو به مسافرای بدبخت اهدا میکنه و توی سرما از همه جای ماشین باد سرد میاد.تاکسی پراید هم که بدترین وسیله نقلیه عمومی تاریخ بشریت بوده و فکر استفاده از اون هم چندش اوره.برای ایران بهترین تاکسی تویوتا کرولا و کمری هست.قیمت پایین و هزینه نگهداری فوق العاده کم و ایمنی مناسب و جادار بودن همه چیز یک تاکسی عادی رو داره.اما وقتی واسطه گرای نامحترم یدونه چراغ جلو کمری رو به قیمت چند میلیون میفروشن کلا بحث عوض میشه و بیخیال همه چیز میشیم.
    کلا سیاسی حرف نمیزنم اما ایدئولوژی چیزی هست که بزرگترین ملت ها رو به خاک سیاه می نشونه.حالا می خواد از هر نوع باشه.ایدئولوژی ، ایدئولوژیه.چه کمونیستی باشه چه …

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل (*مهرداد*)
    (*مهرداد*)
    سوابق: (339 دیدگاه) ,

    آی شما که برای آینده و جان و مال مردم تصمیم میگیرید …سرتان را از برف دربیارید و ببینید دنیا چه خبره !!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.