حذف سود بازرگانی خودروهای الکتریکی و هیبریدی

به نظر می‌رسد که سرانجام تصمیمی مسئولانه و صحیح در جهت بهبود بازار خودروی ایران برداشته شده باشد. تصمیمی که می‌تواند گشایشی در جهت رویکرد رو به فزونی تقاضای خودروهای مدرن و کم‌مصرف با آلودگی پایین باشد.

electric volkswagen golf
رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران به خبرنگاران مژده داد که از این پس و برای اولین بار در کشور، تعرفه واردت خودروهای الکتریکی و هیبریدی زیر 2.5 لیتر، به صفر رسیده است. در عین حال تعرفه واردات سایر خودروهای درون‌سوز به قوت خود باقیست.

nissan leaf 2014
ولی‌الله افخمی، این تصمیم را برای جلوگیری از آلودگی هوا قلمداد کرد. خودروسازان ایرانی سالهاست که با تکنولوژی‌های قدیمی پیشرانه، خودروهای پرمصرف و آلوده‌کننده ای تولید می‌کنند که داد مصرف‌کنندگان را نیز درآورده است. بالا رفتن بهای سوخت، فشارها برای تعدیل در سود بازرگانی خودروهای کم مصرف را افزایش داده است. حالا باید دید که واکنش خودروسازان به چنین تصمیمی چه خواهد بود. امیدواریم که آن‌ها نیز به این جریان بپیوندند و با تولید خودروهایی پاک و به‌روز، زمینه را برای رقابت بیشتر و همچنین رضایت مصرف‌کنندگان مهیا سازند.

بروزرسانی: از آنجا که عمر خبرهای خوش معمولا کوتاه است، ریاست سازمان توسعه تجارت این خبر را بدین شرح اصلاح کرده که منظور وی از تعرفه واردات، سود بازرگانی بوده است. برای واردات خودروهای هیبریدی، دولت با حذف سود بازرگانی تنها 4 درصد تعرفه یا حقوق ورودی و ٨ درصد مالیات ارزش افزوده اخذ می‌کند، بنابرین عنوان تعرفه صفر منتفی است.

83 دیدگاه

  1. mohsen
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    دوستان محترم توجه کنید|||||||||||||||||||||||||
    خودروهای هیبریدی نیاز به شارژ ندارن
    خودروهای الکتریکی نیاز به شارژ دارن که توی ایران فعلا بخت و اقبالی برای فروش ندارن.

    پاسخ
    1. علی اقا
      سوابق: (82 دیدگاه) ,

      الان بهترین هیبرید بازار ایران لکسس ct200h هست. قیمتش الان 224.000.000 تومنه ببینیم چقدر قراره افت کنه

      پاسخ
  2. کافر مقدس
    سوابق: (498 دیدگاه) ,

    به نقل از صفحه ویژه مجله ماشین،

    سایه روشن خودروهای هایبرید و صفر شدن عوارض واردات آنها
    پیرو انتشار خبر روز گذشته درخصوص صفر شدن تعرفه واردات خودروهای هایبرید جمع کثیری از علاقمندان برامون پیام فرستاند تا از چند و چون کار مطلع شوند..که بدلیل عدم زمان کافی برای پاسخگوی تکی در داخل مسیج ها از طریق این پستبه اطلاع علاقمندان رسونده می شه..

    1.تنها واردات عوارض واردات خودروهایی با گنجایش موتور زیر 2500 سی سی صفر شده و این بدان معنا نیست که هیچ عوارضی به آن تعلق نمی گیره..حداقل باید 28 درصد مالیات بر ارزش افزوده رادرنظر داشت

    2.ارز اختصاص داده شده به این خودروها آزاد است

    3.امکان واردات هر خودرو و از هربرندی وجود نداشته و باید ابتدا خودرو مورد نظر دارای نمایندگی و همچنین خدمات پس از فروش در کشور های حوزه خلیج فارس بوده و همچنین باید توسط نمایندگی حاظر در خلیج فارس و مربوطه وارد لیست ثبت سفارش بشه که با توجه به شرایط بازاروبرندهای موجود فعلا محدودیت وجود داشته و بیشتر این خودروهای از برندهای آسیایی هستند

    4. مهمترین زیر ساخت مربوط به این خودروها خدمات پس از فروش و مسائل تعمریگاهی آنها بویژه درخصوص ژنراتور و باطریهای آنهاست که در کشور هیچ ضمینه سازی ای صورت نگرفته است

    5.گمرک پیام به عنوان درگاه تخصصی جهت ترخیص خودروهای سواری صرفا با حجم موتور کمتر از 2500 سی سی تعیین شده

    6.خودروی هایبرید به ماشینی اطلاق می شده که دو منبع جداگانه تولید قدرت مثل موتور بنزینی+ موتور برقی در اختیار داشته و مزیت آنها به نسبت خودروهای بنزینی و دیزلی ، آلایندگی کمتر و مصرف سوخت پایین تر است.

    7.دردنیا 3 مدل خودروی هایبرید با نامهای ماکرو هایبرید، میدل هایبرید و فول هایبرید وجود دارد

    8.در خودروهایی که کاملا برقی نیستند، اصلا نیازی به ایستگاه شارژ باتری نداشته، چون انرژی لازم از طریق موتور الکتریکی خودرو تامین میشود

    9.قیمت این خودروها درکمپانی مادر ارزانتر از مدل بنزینی نبوده و مثلا درحالی که تویوتا کمری بنزینی با قیمت پایه 22 هزار دلار عرضه می شود اما قیمت نمونه هایبرید آن حدود 26 می شود

    و 10 ها موارد این چنینی دیگر….

    پاسخ
    1. چاپلو
      سوابق: (486 دیدگاه) ,

      غصه نخور داداش مال منم دیلیت شده یحتمل ممیزی داشتن خخخخخخخخخخخخخخ

      پاسخ
  3. mahan
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    ما ایرانیا فیلتر تو خونمونه مث اینکه
    توقع داریم به جایی هم برسیم

    پاسخ
  4. من
    سوابق: (193 دیدگاه) ,

    اولش که تیترو خوندم خوشحال شدم ولی نظراتو که خوندم از قبل ناراحت تر شدم 🙁
    کسی میدونه کف قیمت خودروهای هیبریدی چنده؟ فکر میکنم پدال یه مقاله برای ارزانترین هیبریدی ها داشت؟

    پاسخ
    1. فرهاد سعیدی
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      در اروپا 25 هزار یورو حدود 100 میلیون تومان تمام می شود اگر کسی می خواهد وارد کند و سرمایه گذاری من لینکش را دارم و در خدمتم.

      پاسخ
  5. فرزان
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    امروز سایت عصر خودرو نوشته بود اشتباه لپی شده.

    گمرک به اونا هم تعلق میگیره.

    خدا رو شکر و الا ممکن بود مردم ماشین کم مصرف و ارزون سوار بشن.
    سوناتا هیبریدی بدون تعرفه گمرک 55 درصد میشد : 110 تومان.

    پاسخ
  6. فرهاد
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    تعرفه ای که صفر شد ولی هیچ جا عملی نشد! اینم مثل قوانینی هست که سال ها خاک خواهد خورد.
    تا منو تو نشستیم که اینا برامون کاری بکنن، اوضاع هرروز بدتر از دیروز!

    پاسخ
  7. من و ...
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    اینم واسه پولداراس نه ما 110 میلیون از کجا بیاد لابد اختلاص کنیم

    پاسخ
  8. من و ...
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    کاش یک شرکت خودرو ساز بیاد مارو از دست لگن های ایران خودرو و سایپا خلاص کنه

    پاسخ
  9. فرهاد رستمي جاهد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام به دوستان
    شركف فولمن اقدام به رونمايي از يكي از اين محصولات نموده است كه هزينه تمام شده خودرو بالغ بر 80 مليون با تمام هزينه هاي جانبي ميباشد

    پاسخ
  10. sasan
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    اگر هم اجرایی بشه تا زمانیه که که خیلی محدود وارد میشه و تا زمانی که خودرو سازهای عزیز پراید تیبای هیبریدی تولید نمیکننداجازه همچین تعرفه ایی رو میدون .و به محض اینکه دوستان زدن تو کار مثلا سمند هیبریدی که واویلا به اون روز .و ملت همیشه در صحنه رفتن صف گرفتن واسه خریدش.یک دفعه تعرفه میشه 250 درصد و بعد یهویی میبینی که یه عده میلیاردر شدن.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.