تغییر معیار ممنوعیت واردات خودرو

چند سالی است که معیار ممنوعیت خودروهای لوکس با توجه به حجم پیشرانه اعمال گردیده است. شیوه‌ای که از اساس اشتباه بوده و همواره با انتقاد کارشناسان روبرو شده است. اما اینک به نظر می‌رسد که معیار مناسب تری انتخاب گردیده تا علاوه بر امکان واردات خودروهای مناسب و ایجاد رقابت در بازار، اهداف دولت در جلوگیری از واردات خودروهای لوکس نیز بیشتر عملی گردد. طبق شنیده‌ها، واردات خودرو با ارزش بالای یکصد هزار دلار ممنوع خواهد شد تا بدین ترتیب ممنوعیت واردات بر حسب حجم موتور برداشته شود و تغییراتی اساسی در ورود خودروهای خارجی به کشور صورت گیرد.

import cars
بر اساس تصمیم جدید سیاستگذاران اقتصادی کشور، واردات خودرو با ارزش بالای یکصدهزار دلار به کشور ممنوع می‌شود تا بدین ترتیب پس چند سال نامه‌نگاری میان واردکنندگان و متولیات واردات در کشور، ممنوعیت واردات خودرهای با حجم بالای 2500 سی‌سی برداشته شده و ارزش دلاری یک خودرو ملاک ورود یا عدم ورود آن باشد.

در همین رابطه مناطق آزاد اقتصادی هم شامل این تصمیم جدید شده‌اند تا بدین ترتیب از این پس ورود خودرو با ارزش بالای یکصد هزار دلار ممنوع شده و راه ورود هرگونه خودرو فوق لوکس به کشور بسته شود.

انجمن واردکنندگان خودرو بر این باور است که ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی در نهایت مانع ورود خودروهای لوکس نشده و اتفاقا باعث جلوگیری از ورود برخی خودروهای کاربردی می‌شود. از این رو دولت در خصوص ورود خودروهای خارجی بر اساس ارزش دلاری بهترین تصمیم را گرفته است.
منبع: اقتصادنیوز

به روز رسانی:
مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت درباره این موضوع اعلام کرده که در قوانین مربوط به ثبت سفارش خودرو، هیچ تصمیم جدید و محدودیتی اتخاذ نشده است. بعلاوه تعمیم چنین قوانینی به مناطق آزاد را نیز رد نموده است زیرا قوانین مربوط به تعرفه‌های وارداتی و عوارض صادراتی مربوط به سرزمین اصلی می‌شود و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشمول این قوانین نمی‌شوند.. به گفته تقی محمدیان، در سال 1391 تصمیم گرفته شد که از واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی جلوگیری شود و اکنون بحثی برای تغییر این شاخص مطرح نیست..

35 دیدگاه

  1. بهمن
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من که متوجه نشدم، بعضی‌ از خبر گزاری‌ها اعلام کردند این شرایط فقط برای مناطق آزاد است.
    دوستانی که بیشتر آگاهی‌ دارند می‌شه بگید برای کل کشور هست یا فقط مناطق آزاد؟

    پاسخ
    1. REZA
      سوابق: (219 دیدگاه) ,

      الان واردات بالای 2500cc آزاد شد یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ
  2. hrezzati
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    این منطقی تره. ایشالا قیمت ها هم پایین بیاد. که نمیاد.

    پاسخ
  3. امير علي
    سوابق: (248 دیدگاه) ,

    من جواب یکی از دوستامون و تو بخشی که مربوط به R4 بود دادم ولی اینجا هم میگم اگه قرار باشه تعرفه ماشینای بالای ٢۵٠٠cc رو ١۴٠ درصدش کنن هیچ ارزشی نداره چون یه جنسیس ۴٠٠میلیون یا یه لندکروز ۶٠٠ میلیون یا rx350 با ٧٠٠ میلیون باید خرید پس هیچ فرقی نمیکنه برداشتن این قانون . اقایونم دلشون برا خودشون سوخته و اقازاده هاشون حوس ماشین ۶ سیلندر کردن مردم ما همین زیر ٢۵٠٠cc رو هم نمیتونن بخرن😔😔😔😔😔

    پاسخ
  4. hamid
    سوابق: (78 دیدگاه) ,

    خیلی دیر خبرو گذاشتین. بهتر ولی بازم 100هزار دلار خیلی بالاست و فقط خودروهای بسیار اندکی مثل پورشه پانامرا توربو و کاین توربو و مازراتی و گرون قیمت ترین مدلای بنز و bmw نمیتونن وارد بشن که اتفاقا خریدار چندانی هم ندارند. به نظر من باید قیمت بالای 85 هزار دلار رو انتخاب میکردن تا واقعا خودروهای زیادی لوکس نتونن وارد بشن.

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (47 دیدگاه) ,

      تیکه انداختی دیگه؟! خیلیا متوجه نشدن!

      پاسخ
  5. hamid
    سوابق: (78 دیدگاه) ,

    همچنین این قانون و تغییرش هیچ دردی رو از ملت دوا نمیکنه. ملت ما توان خرید خودروهای ۲ لیتریم ندارن چه برسه به بقیه ماجرا. به جا این کارا و سر مردم شیره مالیدن درصد گمرک و مالیات و اینارو رو خودروهای زیر سی هزار دلار کمتر کنن و هرچه قیمتخودرو بالاتر رفت درصد گمرکم بره بالاتر تا مردم اینجوری بتونن چن تا ماشین بدرد بخور سوار شن. این قانون راهو فقط واسه اوردن ماشینایی مثل لندکروز ۸سیلندر با قدرت ۳۵۰ اسب واسه دوستان باز میکنه هه

    پاسخ
  6. بنتلی
    سوابق: (1050 دیدگاه) ,

    خب الان این چ فرقی ب حال مردم داره؟تعرفه زیاده هنوز! البته این قانون ها همش چرته! حداقل تعرفه خودروهای ارزون قیمتو کمتر کنن.

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل Lord Cezar
    Lord Cezar
    سوابق: (305 دیدگاه) ,

    از پدال خواهشمندم این موضوع رو بیشتر پیگیری کنه و زمان ابلاغ این مصوبه و همچنین زمان اجرا و غیره رو به صورت مفصل تو یه خبر بذاره . چون هم اکنون واردات 2500 که بسته هست . کی اجرایی میشه ؟

    پاسخ
  8. هادی ۸ سیلندر
    سوابق: (170 دیدگاه) ,

    باز جای شکرش باقیه حرکت خوبیه ولی اگه به فکر مردم بودن باید این عدد رو ۲۰ هزار دلار میبردن جالب تر میشد دیگه هیچ وارد کننده جرات قیمت نجومی به خودش نمیداد میگفت من نماینگی این خودرو هستم و تنها تعداد محدودی خودرو میتونست وارد کنه اون وقت نماینگی ها با قیمت با هم رقابت میکردن نه برند

    پاسخ
  9. شهریار
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    همون طور که خیلیا میدونن قبل از این هم افرادی ماشین با حجم موتور بالا هم وارد میکردند و هم پلاک

    و بعد از این هم افرادی اگه لازم باشه ماشین بالای 100هزار دلار پلاک میکنند و سوار میشند پس هیچ فرقی

    برای هیچکس نمیکنه . همچین قانون محدودیت بالا 100هزار دلار گزروندند آقایون انگار یه ماشین 30هزار

    دلاری همون 30هزار دلار واسه خریدار تموم میشه

    “” خدایا این صبرو از ملت ایران نگیر””

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل حبیب
    حبیب
    سوابق: (172 دیدگاه) ,

    اگه بخان قانون 2500ccبردارن باید مرخصی ماشینای بالای 2500cc مناطق آزادو آزاد کنن

    پاسخ
  11. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    کدوم توجیه منطقی وجود داره که ماشین های لوکس وارد کشور نشه؟

    پاسخ
    1. MTAMRE
      سوابق: (82 دیدگاه) ,

      دوست عزیز توجیهش اینه که آقایون سر خرید ماشینهای لوکس برای آقازاده هاشون کمتر با آقازاده چونه میزنند که فلان بخر و چنان بخر، یک عده ای هم خواستن تنوع ماشینهای لوکسو کمتر کنند تا آقازاده ها هر روز یک ماشین جدید ازشون نخواهند

      پاسخ
  12. حمیدرضا
    سوابق: (330 دیدگاه) ,

    تو همین رنج قیمتی بی ام دبلیو سری هفت هست همین طو ربنز اس کلاس تو تیپ پایه بازم ماشین وارد میشه فقط فکر کنم بنتلی و رولز رویس با هایپر کارا رو نشه وارد کرد

    پاسخ
  13. کیوان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    حقوق و سود گمرکی و تعرفه چند درصد میشه؟ قبلا که تا ۲۵۰۰ سی سی ۴۰ درصد بالاتر از۲۵۰۰ سی سی ۱۱۰ درصد بود که بعدش بالا ۲۵۰۰ کلا ممنوع شد. الان که این قانون اومده تعرفه ها به چه صورت میشه؟ هر چند مطمعنم کاری نمیکنند که به نفع ما باشه

    پاسخ
    1. مجید قارون
      سوابق: (6 دیدگاه) ,

      تا 2000 سی سی 40 درصد
      تا 2500 سی سی 55 درصد
      بالای 2500 سی سی 70 درصد که چون تو اولویت ده واردات قرار داره دو برابر حساب میشه که 140 درصد باید بدی به گمرک
      به هر کدوم ازین گروه ها 5 درصد حلال احمر
      5 در صد نوسازی آمبولانس ها
      10 درصد وزارت راه
      10 درصد هزینه شماره گذاری
      بین 1 تا 6 خودروی فرسوده بسته به مصرف خودروی وارداتی
      بیمه،حمل و نقل،انبارداری،ترخیص کاری…
      بسه یا بازم بگم،؟

      پاسخ
      1. mohammd_boss429
        سوابق: (86 دیدگاه) ,

        داداش ده واردات ینی چی؟

        پاسخ
  14. تصویر پروفایل moein
    moein
    سوابق: (775 دیدگاه) ,

    اینا در کل می خوان صورت مسعله رو پاک کنن
    می خوان مردم ماشین نبینن تا دلشون نخواد هنوز هنوز فکر می کنن که اگه مردم ندونن دیگه نمی خوان
    به جای این کارا بیاین وضعیت اقتصادی رو درست کنن مردم به یه ماشین که حد اقل امکانات رو داشته باشه رازین
    که چی مثلا ماشین فوق لوکس نیاد من خودم تهران بودم دیروز یه مازراتی 2015 برا فروش گذاشته بودن پلاک ملی خوب از کجا اومده

    پاسخ
  15. احمد باقری
    سوابق: (4352 دیدگاه) ,

    معلوم نیست چه خبره.

    پاسخ
  16. حسام
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    اینم تکذیب شد
    آخرین خبر : تکذیب تعیین ارزش دلاری واردات خودرو/ ملاک حجم موتور
    تاریخ انتشار: 95/04/01 15:48
    ایرنا/ مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه ملاک ممنوعیت واردات خودرو کماکان حجم موتور 2500 سی سی است، گفت: هیچ تغییری در روند ثبت سفارش خودرو برای ورود به سرزمین اصلی انجام نشده است. تقی محمدیان امروز افزود: در قوانین مربوط به ثبت سفارش خودرو، هیچ تصمیم جدید و محدودیتی اتخاذ نشده است. بتازگی برخی رسانه ها اعلام کرده اند «واردات خودرو با ارزش بالای 100 هزار دلار ممنوع شد تا بدین ترتیب ممنوعیت واردات بر حسب حجم موتور برداشته شود و تغییراتی اساسی در ورود خودروهای خارجی به کشور صورت گیرد». مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: قوانین مربوط به تعرفه های وارداتی و عوارض صادراتی مربوط به سرزمین اصلی می شود و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشمول این قوانین نمی شوند. محمدیان در مورد تغییر شاخص ممنوعیت واردات خودرو از «حجم موتور» به «قیمت» و «مصرف» نیز گفت: در سال 1391 تصمیم گرفته شد که از واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی جلوگیری شود و اکنون بحثی برای تغییر این شاخص مطرح نیست. وی در مورد ثبت سفارش خودروهای آمریکایی نیز گفت: به هیچ وجه ورود خودروهای آمریکایی به کشور مجاز نیست و ثبت سفارشی در این زمینه انجام نمی شود. محمدیان ادامه داد: در ماه های گذشته که ثبت سفارش تعدادی از مدل های یک خودروی آمریکایی انجام شده بود، با فرمایشات رهبر معظم انقلاب جلوی آن گرفته و بعد از آن هیچ خودروی آمریکایی ثبت سفارش نخواهد شد.

    پاسخ
  17. مجید قارون
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    دولت بهترین تصمیم رو گرفته؟
    با این کار دیگه خودرو لوکس وارد نمیشه؟
    تبریک میگم به آقایونی که نمایندگی ماشین های لوکس اونم از کشور ثالث هستند
    مازراتی گیبلی که در ایران برچسب قیمت 2 میلیاردی خورده،فقط 70 هزار دلاره،حتی شاسی بلند جدید مازراتی هم 75 هزار دلاره،اکثر پورشه ها و بنز های اس کلاس و سی ال اس و بی ام و ها زیر 100 هزار دلار قیمت دارن
    پس فقط خودروهایی مثل فراری و لامبورگینی مثل گذشته در سبد خودروهای حذفی قرار دارند
    پس بخور بخور دو باره شرو میشه
    دولت هم 140 درصد برای این گروه تعرفه در نظر گرفته که با احتساب هزینه های دیگه 200 درصد باید به گمرک بدیم
    باید سقف 50 هزار دلاری در نظر میگرفتن نه 100 هزار تایی
    تعرفه هم 70 تا نه 140 تا
    این کار فقط رد و بدل پول بین مایه داراس
    البته دولت هم بی نصیب نیست

    پاسخ
  18. Germany
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    اصلا یعنی چی نمیذارن بالای صد هزار وارد بشه؟؟ که میشه
    بی خیال دارن سر مردمو شیره میمالن بعدش میان خودروی چل پنجا هزاریو 400 میلیون میفروشن

    پاسخ
  19. mohammd_boss429
    سوابق: (86 دیدگاه) ,

    فقط باید به حال و روزمون گریست 🙁

    پاسخ
  20. پرسپولیس
    سوابق: (68 دیدگاه) ,

    چرانباید خودرولوکس وارد بشه مگه اینجا ایران به کلاس وبزرگیش نمیاد که چهارتا خودرو لوکس بیادکشور بگذاراونهایی که توان دارند بخرندخرید وسیله نقلیه راکه نمیشه گزینشی کرد این واقعااشتباه است

    پاسخ
  21. مهدی
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    من نمیدونم این تصمیم گیرنده های عزیز فازشون چیه
    آقا طرف وسعش میرسه دوس داره ماشین لوکس سوار شه، یکی نیس بگه شما مشکلت چیه این وسط

    پاسخ
  22. پرسپولیس
    سوابق: (68 دیدگاه) ,

    چون تاحدودی البته خیلی کم خودشو به جهان دوم رسانده یک پله ا زجهان سوم دورشده با سرعت هزارمایل ودویست وپنجاه سال دیگه هم وارد جهان اول میشه خرید خودرو یا موتور چیزی نیست که براش قانون بنویسنددراین زمانه که همه از استانداردهای روز دنیااستفاده میکنند

    پاسخ
  23. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    باید میزاشتن بالای 1000 دلار تا ایرانخودرو وسایپا پیشرفت کنن

    پاسخ
  24. تصویر پروفایل محمد زمانلو
    محمد زمانلو
    سوابق: (94 دیدگاه) ,

    حیف که با ممنوعیت ورود خودروهای آمریکایی بازهم مسئله رو به نفع دولت و گمرک کردند و البته مثه همیشه ، بازهم خریداره که بازنده میشه!
    امان از دست های پشت پرده!

    پاسخ
  25. Sina
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    حالا چرا نباید ماشین های لوکس وارد ایران بشن؟؟؟

    پاسخ
  26. محمد
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    من با این مدل تصمیمات برای خودروهای لوکس مخالفم. ولی باید دربعضی موارد دیگه اقدامات بهتری انجام بشه. مثلا بیمه ثالث یک خودروی 250 میلیونی با یک خودروی 20 میلیونی تفاوت زیادی نداره. بنده خدا رفته یه ماشین خریده 15 تومن باید سالی حدود یک تومن بیمه بده (البته به مرور تخفیف میخوره). عوارض سالیانه این ماشینا باید چندین برابر خودروهای داخلی باشه. بهرحال هرکسی که خودروی لوکس می خواد باید این چیزها رو هم به جون بخره.

    پاسخ
  27. نیما
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    هر دم از این باغ…
    قانون ماله عوامه الباقی رو عشق است، یکی بود که قبلا گفته بود دنیا ماله خوشگلا و پولداراس بقیه هم که میان واسه اینه که استادیوم خالی نباشه

    پاسخ
  28. ehsan
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    میگم میخوای ن تا 5000 دلار باشه ماشینای وارداتی؟یا تو دنیا فقط ماشینای تا 17000 دلار ی بسازن؟یارو پولشا داره مفتی به دولت به اندازه پول ماشین مالیات میده به بقیه چه؟شما پرایدتونا بخرین خودتونم نگران نکنین .کسی که بنز اس ال اس یامازراتی یا پورشه سواره به بقیه لطف میکنه اثر هنری را در معرض دید قرار میده.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.