ایستگاه خبر

تغییر معیار ممنوعیت واردات خودرو

چند سالی است که معیار ممنوعیت خودروهای لوکس با توجه به حجم پیشرانه اعمال گردیده است. شیوه‌ای که از اساس اشتباه بوده و همواره با انتقاد کارشناسان روبرو شده است. اما اینک به نظر می‌رسد که معیار مناسب تری انتخاب گردیده تا علاوه بر امکان واردات خودروهای مناسب و ایجاد رقابت در بازار، اهداف دولت در جلوگیری از واردات خودروهای لوکس نیز بیشتر عملی گردد. طبق شنیده‌ها، واردات خودرو با ارزش بالای یکصد هزار دلار ممنوع خواهد شد تا بدین ترتیب ممنوعیت واردات بر حسب حجم موتور برداشته شود و تغییراتی اساسی در ورود خودروهای خارجی به کشور صورت گیرد.

import cars
بر اساس تصمیم جدید سیاستگذاران اقتصادی کشور، واردات خودرو با ارزش بالای یکصدهزار دلار به کشور ممنوع می‌شود تا بدین ترتیب پس چند سال نامه‌نگاری میان واردکنندگان و متولیات واردات در کشور، ممنوعیت واردات خودرهای با حجم بالای ۲۵۰۰ سی‌سی برداشته شده و ارزش دلاری یک خودرو ملاک ورود یا عدم ورود آن باشد.

در همین رابطه مناطق آزاد اقتصادی هم شامل این تصمیم جدید شده‌اند تا بدین ترتیب از این پس ورود خودرو با ارزش بالای یکصد هزار دلار ممنوع شده و راه ورود هرگونه خودرو فوق لوکس به کشور بسته شود.

انجمن واردکنندگان خودرو بر این باور است که ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در نهایت مانع ورود خودروهای لوکس نشده و اتفاقا باعث جلوگیری از ورود برخی خودروهای کاربردی می‌شود. از این رو دولت در خصوص ورود خودروهای خارجی بر اساس ارزش دلاری بهترین تصمیم را گرفته است.
منبع: اقتصادنیوز

به روز رسانی:
مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت درباره این موضوع اعلام کرده که در قوانین مربوط به ثبت سفارش خودرو، هیچ تصمیم جدید و محدودیتی اتخاذ نشده است. بعلاوه تعمیم چنین قوانینی به مناطق آزاد را نیز رد نموده است زیرا قوانین مربوط به تعرفه‌های وارداتی و عوارض صادراتی مربوط به سرزمین اصلی می‌شود و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشمول این قوانین نمی‌شوند.. به گفته تقی محمدیان، در سال ۱۳۹۱ تصمیم گرفته شد که از واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی جلوگیری شود و اکنون بحثی برای تغییر این شاخص مطرح نیست..

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. بهمن

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من که متوجه نشدم، بعضی‌ از خبر گزاری‌ها اعلام کردند این شرایط فقط برای مناطق آزاد است.
    دوستانی که بیشتر آگاهی‌ دارند می‌شه بگید برای کل کشور هست یا فقط مناطق آزاد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. REZA

      ۱ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (225 ديدگاه)

      الان واردات بالای 2500cc آزاد شد یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. hrezzati

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (42 ديدگاه)

    این منطقی تره. ایشالا قیمت ها هم پایین بیاد. که نمیاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. امير علي

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (399 ديدگاه)

    من جواب یکی از دوستامون و تو بخشی که مربوط به R4 بود دادم ولی اینجا هم میگم اگه قرار باشه تعرفه ماشینای بالای ٢۵٠٠cc رو ١۴٠ درصدش کنن هیچ ارزشی نداره چون یه جنسیس ۴٠٠میلیون یا یه لندکروز ۶٠٠ میلیون یا rx350 با ٧٠٠ میلیون باید خرید پس هیچ فرقی نمیکنه برداشتن این قانون . اقایونم دلشون برا خودشون سوخته و اقازاده هاشون حوس ماشین ۶ سیلندر کردن مردم ما همین زیر ٢۵٠٠cc رو هم نمیتونن بخرن?????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. hamid

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (81 ديدگاه)

    خیلی دیر خبرو گذاشتین. بهتر ولی بازم 100هزار دلار خیلی بالاست و فقط خودروهای بسیار اندکی مثل پورشه پانامرا توربو و کاین توربو و مازراتی و گرون قیمت ترین مدلای بنز و bmw نمیتونن وارد بشن که اتفاقا خریدار چندانی هم ندارند. به نظر من باید قیمت بالای 85 هزار دلار رو انتخاب میکردن تا واقعا خودروهای زیادی لوکس نتونن وارد بشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (271 ديدگاه)

      تیکه انداختی دیگه؟! خیلیا متوجه نشدن!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. hamid

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (81 ديدگاه)

    همچنین این قانون و تغییرش هیچ دردی رو از ملت دوا نمیکنه. ملت ما توان خرید خودروهای ۲ لیتریم ندارن چه برسه به بقیه ماجرا. به جا این کارا و سر مردم شیره مالیدن درصد گمرک و مالیات و اینارو رو خودروهای زیر سی هزار دلار کمتر کنن و هرچه قیمتخودرو بالاتر رفت درصد گمرکم بره بالاتر تا مردم اینجوری بتونن چن تا ماشین بدرد بخور سوار شن. این قانون راهو فقط واسه اوردن ماشینایی مثل لندکروز ۸سیلندر با قدرت ۳۵۰ اسب واسه دوستان باز میکنه هه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. بنتلی

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    خب الان این چ فرقی ب حال مردم داره؟تعرفه زیاده هنوز! البته این قانون ها همش چرته! حداقل تعرفه خودروهای ارزون قیمتو کمتر کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Lord Cezar

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (300 ديدگاه)

    از پدال خواهشمندم این موضوع رو بیشتر پیگیری کنه و زمان ابلاغ این مصوبه و همچنین زمان اجرا و غیره رو به صورت مفصل تو یه خبر بذاره . چون هم اکنون واردات 2500 که بسته هست . کی اجرایی میشه ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. هادی ۸ سیلندر

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (458 ديدگاه)

    باز جای شکرش باقیه حرکت خوبیه ولی اگه به فکر مردم بودن باید این عدد رو ۲۰ هزار دلار میبردن جالب تر میشد دیگه هیچ وارد کننده جرات قیمت نجومی به خودش نمیداد میگفت من نماینگی این خودرو هستم و تنها تعداد محدودی خودرو میتونست وارد کنه اون وقت نماینگی ها با قیمت با هم رقابت میکردن نه برند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. شهریار

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    همون طور که خیلیا میدونن قبل از این هم افرادی ماشین با حجم موتور بالا هم وارد میکردند و هم پلاک

    و بعد از این هم افرادی اگه لازم باشه ماشین بالای 100هزار دلار پلاک میکنند و سوار میشند پس هیچ فرقی

    برای هیچکس نمیکنه . همچین قانون محدودیت بالا 100هزار دلار گزروندند آقایون انگار یه ماشین 30هزار

    دلاری همون 30هزار دلار واسه خریدار تموم میشه

    “” خدایا این صبرو از ملت ایران نگیر””

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حبیب

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (169 ديدگاه)

    اگه بخان قانون 2500ccبردارن باید مرخصی ماشینای بالای 2500cc مناطق آزادو آزاد کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احسان(احسان سابق)

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    کدوم توجیه منطقی وجود داره که ماشین های لوکس وارد کشور نشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MTAMRE

      ۶ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (81 ديدگاه)

      دوست عزیز توجیهش اینه که آقایون سر خرید ماشینهای لوکس برای آقازاده هاشون کمتر با آقازاده چونه میزنند که فلان بخر و چنان بخر، یک عده ای هم خواستن تنوع ماشینهای لوکسو کمتر کنند تا آقازاده ها هر روز یک ماشین جدید ازشون نخواهند

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. حمیدرضا

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    تو همین رنج قیمتی بی ام دبلیو سری هفت هست همین طو ربنز اس کلاس تو تیپ پایه بازم ماشین وارد میشه فقط فکر کنم بنتلی و رولز رویس با هایپر کارا رو نشه وارد کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ساسان

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    تکذیب شد :) :) :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. کیوان

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حقوق و سود گمرکی و تعرفه چند درصد میشه؟ قبلا که تا ۲۵۰۰ سی سی ۴۰ درصد بالاتر از۲۵۰۰ سی سی ۱۱۰ درصد بود که بعدش بالا ۲۵۰۰ کلا ممنوع شد. الان که این قانون اومده تعرفه ها به چه صورت میشه؟ هر چند مطمعنم کاری نمیکنند که به نفع ما باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجید قارون

      ۱ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (7 ديدگاه)

      تا 2000 سی سی 40 درصد
      تا 2500 سی سی 55 درصد
      بالای 2500 سی سی 70 درصد که چون تو اولویت ده واردات قرار داره دو برابر حساب میشه که 140 درصد باید بدی به گمرک
      به هر کدوم ازین گروه ها 5 درصد حلال احمر
      5 در صد نوسازی آمبولانس ها
      10 درصد وزارت راه
      10 درصد هزینه شماره گذاری
      بین 1 تا 6 خودروی فرسوده بسته به مصرف خودروی وارداتی
      بیمه،حمل و نقل،انبارداری،ترخیص کاری…
      بسه یا بازم بگم،؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mohammd_boss429

        ۲ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (87 ديدگاه)

        داداش ده واردات ینی چی؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. moein

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    اینا در کل می خوان صورت مسعله رو پاک کنن
    می خوان مردم ماشین نبینن تا دلشون نخواد هنوز هنوز فکر می کنن که اگه مردم ندونن دیگه نمی خوان
    به جای این کارا بیاین وضعیت اقتصادی رو درست کنن مردم به یه ماشین که حد اقل امکانات رو داشته باشه رازین
    که چی مثلا ماشین فوق لوکس نیاد من خودم تهران بودم دیروز یه مازراتی 2015 برا فروش گذاشته بودن پلاک ملی خوب از کجا اومده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. احمد باقری

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    معلوم نیست چه خبره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. حسام

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (144 ديدگاه)

    اینم تکذیب شد
    آخرین خبر : تکذیب تعیین ارزش دلاری واردات خودرو/ ملاک حجم موتور
    تاریخ انتشار: 95/04/01 15:48
    ایرنا/ مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه ملاک ممنوعیت واردات خودرو کماکان حجم موتور 2500 سی سی است، گفت: هیچ تغییری در روند ثبت سفارش خودرو برای ورود به سرزمین اصلی انجام نشده است. تقی محمدیان امروز افزود: در قوانین مربوط به ثبت سفارش خودرو، هیچ تصمیم جدید و محدودیتی اتخاذ نشده است. بتازگی برخی رسانه ها اعلام کرده اند «واردات خودرو با ارزش بالای 100 هزار دلار ممنوع شد تا بدین ترتیب ممنوعیت واردات بر حسب حجم موتور برداشته شود و تغییراتی اساسی در ورود خودروهای خارجی به کشور صورت گیرد». مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: قوانین مربوط به تعرفه های وارداتی و عوارض صادراتی مربوط به سرزمین اصلی می شود و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشمول این قوانین نمی شوند. محمدیان در مورد تغییر شاخص ممنوعیت واردات خودرو از «حجم موتور» به «قیمت» و «مصرف» نیز گفت: در سال 1391 تصمیم گرفته شد که از واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی جلوگیری شود و اکنون بحثی برای تغییر این شاخص مطرح نیست. وی در مورد ثبت سفارش خودروهای آمریکایی نیز گفت: به هیچ وجه ورود خودروهای آمریکایی به کشور مجاز نیست و ثبت سفارشی در این زمینه انجام نمی شود. محمدیان ادامه داد: در ماه های گذشته که ثبت سفارش تعدادی از مدل های یک خودروی آمریکایی انجام شده بود، با فرمایشات رهبر معظم انقلاب جلوی آن گرفته و بعد از آن هیچ خودروی آمریکایی ثبت سفارش نخواهد شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. مجید قارون

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    دولت بهترین تصمیم رو گرفته؟
    با این کار دیگه خودرو لوکس وارد نمیشه؟
    تبریک میگم به آقایونی که نمایندگی ماشین های لوکس اونم از کشور ثالث هستند
    مازراتی گیبلی که در ایران برچسب قیمت 2 میلیاردی خورده،فقط 70 هزار دلاره،حتی شاسی بلند جدید مازراتی هم 75 هزار دلاره،اکثر پورشه ها و بنز های اس کلاس و سی ال اس و بی ام و ها زیر 100 هزار دلار قیمت دارن
    پس فقط خودروهایی مثل فراری و لامبورگینی مثل گذشته در سبد خودروهای حذفی قرار دارند
    پس بخور بخور دو باره شرو میشه
    دولت هم 140 درصد برای این گروه تعرفه در نظر گرفته که با احتساب هزینه های دیگه 200 درصد باید به گمرک بدیم
    باید سقف 50 هزار دلاری در نظر میگرفتن نه 100 هزار تایی
    تعرفه هم 70 تا نه 140 تا
    این کار فقط رد و بدل پول بین مایه داراس
    البته دولت هم بی نصیب نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. AHMADREZA

    ۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    الان چی شد دقیقا همیشه چند نفر خبر میدن و مقام مسءول تکذیب میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. Germany

    ۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    اصلا یعنی چی نمیذارن بالای صد هزار وارد بشه؟؟ که میشه
    بی خیال دارن سر مردمو شیره میمالن بعدش میان خودروی چل پنجا هزاریو 400 میلیون میفروشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. mohammd_boss429

    ۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (87 ديدگاه)

    فقط باید به حال و روزمون گریست :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. پرسپولیس

    ۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (260 ديدگاه)

    چرانباید خودرولوکس وارد بشه مگه اینجا ایران به کلاس وبزرگیش نمیاد که چهارتا خودرو لوکس بیادکشور بگذاراونهایی که توان دارند بخرندخرید وسیله نقلیه راکه نمیشه گزینشی کرد این واقعااشتباه است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. مهدی

    ۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (110 ديدگاه)

    من نمیدونم این تصمیم گیرنده های عزیز فازشون چیه
    آقا طرف وسعش میرسه دوس داره ماشین لوکس سوار شه، یکی نیس بگه شما مشکلت چیه این وسط

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. پرسپولیس

    ۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (260 ديدگاه)

    چون تاحدودی البته خیلی کم خودشو به جهان دوم رسانده یک پله ا زجهان سوم دورشده با سرعت هزارمایل ودویست وپنجاه سال دیگه هم وارد جهان اول میشه خرید خودرو یا موتور چیزی نیست که براش قانون بنویسنددراین زمانه که همه از استانداردهای روز دنیااستفاده میکنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. محمد

    ۹ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باید میزاشتن بالای 1000 دلار تا ایرانخودرو وسایپا پیشرفت کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. محمد زمانلو

    ۱۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (129 ديدگاه)

    حیف که با ممنوعیت ورود خودروهای آمریکایی بازهم مسئله رو به نفع دولت و گمرک کردند و البته مثه همیشه ، بازهم خریداره که بازنده میشه!
    امان از دست های پشت پرده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. Sina

    ۱۹ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حالا چرا نباید ماشین های لوکس وارد ایران بشن؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. محمد

    ۲۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (20 ديدگاه)

    من با این مدل تصمیمات برای خودروهای لوکس مخالفم. ولی باید دربعضی موارد دیگه اقدامات بهتری انجام بشه. مثلا بیمه ثالث یک خودروی 250 میلیونی با یک خودروی 20 میلیونی تفاوت زیادی نداره. بنده خدا رفته یه ماشین خریده 15 تومن باید سالی حدود یک تومن بیمه بده (البته به مرور تخفیف میخوره). عوارض سالیانه این ماشینا باید چندین برابر خودروهای داخلی باشه. بهرحال هرکسی که خودروی لوکس می خواد باید این چیزها رو هم به جون بخره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. نیما

    ۲۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    هر دم از این باغ…
    قانون ماله عوامه الباقی رو عشق است، یکی بود که قبلا گفته بود دنیا ماله خوشگلا و پولداراس بقیه هم که میان واسه اینه که استادیوم خالی نباشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. ehsan

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    میگم میخوای ن تا 5000 دلار باشه ماشینای وارداتی؟یا تو دنیا فقط ماشینای تا 17000 دلار ی بسازن؟یارو پولشا داره مفتی به دولت به اندازه پول ماشین مالیات میده به بقیه چه؟شما پرایدتونا بخرین خودتونم نگران نکنین .کسی که بنز اس ال اس یامازراتی یا پورشه سواره به بقیه لطف میکنه اثر هنری را در معرض دید قرار میده.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا