خطرناک‌ترین کشورها از نظر تصادفات رانندگی

در تحقيقی که توسط انستیتوی تحقیقات حمل و نقل دانشگاه میشیگان امریکا انجام شده، داده‌های سازمان بهداشت جهانی مورد استفاده قرار گرفته تا نرخ مرگ ومیر بر اثر بیماری‌های قلبی، سرطان، تصادفات رانندگی و بیماری‌های مغزی در ۱۹۳ کشور با هم مقایسه شود. بر این اساس، در کشوری مانند امریکا، مرگ و میر بر اثر سرطان و بیماری‌های قلبی، ۱۰ برابر بیشتر از مرگ بر اثر تصادف در رانندگی است.

خطرناک ترین نقاط جهان برای رانندگی
خطرناک ترین نقاط جهان برای رانندگی

 مطابق این مطالعه، متوسط جهانی حادثه‌های منجر به مرگ در رانندگی ۱۸ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است. ایمن‌ترین کشور برای رانندگی، جزیره‌های کوچک مالدیو در اقیانوس هند است که میزان تصادفات منجر به مرگ، تنها ۲ نفر در هر ۱۰۰ هزار راننده است. عنوان خطرناک‌ترین کشور هم به کشور افریقایی نامیبیا رسیده که در آن ۴۵ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند. البته کشوری مانند امریکا هم وضعیت جالبی ندارد و با میزان مرگ ۱۴ نفر در هر ۱۰۰ هزار راننده، در رده‌ای پایین‌‌تر از سطح متوسط ایمنی برای رانندگان قرار می‌گیرد. این وضعیت امریکا، وقتی بهتر جلب توجه می‌کند که در کشورهای قابل‌مقایسه از قبیل بریتانیا، ژاپن، سوئیس و سوئد، همگی تنها ۵ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر جان خود را در رانندگی از دست می‌دهند. حتی رانندگی در کانادا (۸)، فرانسه (۷) و آلمان (۶) هم با ایمنی بیشتری همراه خواهد بود.

تلفات جاده ای در جهان
در تصویری که می‌بینید، ۲۵ کشور ایمن جهان از نظر تصادفات رانندگی با رنگ سبز و ۲۵ کشور خطرناک جهان با رنگ قرمز مشخص شده‌اند. مهم‌ترین چیزی که در این تصویز جلب توجه می‌کند، قرار گرفتن ایران در بین کشورهای قرمز رنگ است که نشان‌دهنده نیاز به جاده‌های امن‌تر در کشور است. ایران با نرخ 38 فوت به ازای ص هزار نفر جمعیت در سال گذشته، مقام سوم خطرناکترین کشورها برای رانندگی را از آن خود کرد. این آمار باید مورد توجه مقامات مسئول قرار گیرد تا این همه تلفات انسانی و مالی بر اثر ناامنی خودروها و مشکلات راهها و فرهنگ رانندگی در سریعترین زمان ممکن، به استاندارهای جهانی و حتی بهتر از آن کاهش یابد.

نرخ مرگ و میر سالانه به ازای هر صد هزار نفر جمعیت
نرخ مرگ و میر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت

زمینه جالب دیگر این تحقیق،  مقایسه درصد مرگ و میر بر اثر تصادفات رانندگی با بیماری‌هاست. بر این اساس، کشور امارات متحده عربی با ۱۵/۹ درصد مرگ و میر بر اثر تصادفات رانندگی، خطرناک‌ترین کشور دنیا برای رانندگان محسوب می‌شود؛ این در حالی است که متوسط درصد جهانی مرگ و میر بر اثر این عامل، ۲/۱ درصد است. این درصد در کشور امریکا، ۱/۸ درصد است و با این‌که اندکی از متوسط جهانی کمتر است، ولی باز هم از آمار بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر است. گزارش کامل این تحقیق از اینجا قابل دریافت است.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

77 دیدگاه

  1. alireza
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    درسته که امنیت خودرو خیلی مهمه ولی من فکر میکنم مهمتر از اون رعایت قوانین مقررات نمیدونم چرا وقتی داخل ماشین میشینیم بکلی اخلاق و رفتارمون عوض میشه و فکر میکنیم وارد پیست مسابقه شدیم بنظر من ما بهتره از خودمون شروع کنیم

    پاسخ
    1. یاسر
      سوابق: (400 دیدگاه) ,

      بقول معروف یه سوزن بخودت بزن یه جوالدوز به دیگران

      پاسخ
  2. هادی
    سوابق: (170 دیدگاه) ,

    به یاری ایران خودرو و سایپا و یه سری راننده با اعتماد به نفس کاذب که پراید رو با لامبرگینی مقایسه میکنن مقام اول رو کسب میکنیم

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (10 دیدگاه) ,

      بعضی وقتها هنگام رانندگی فقط میتوانم برای یک سری راننده ها با تکان دادن سر از ته دل طلب فهم وشعور از خداوند طلی کنم

      پاسخ
      1. یاسر
        سوابق: (400 دیدگاه) ,

        انرژیتو هدر ندره. درست بشونیستن

        پاسخ
  3. sorena330
    سوابق: (691 دیدگاه) ,

    درکنار تولید ارابه های مرگ(خودروهای ایرانی) فرهنگ ما نقش مهمی داره…
    هنوز افرادی رو داریم که بچه ی تا 5 سال رو روی پاشون رو صندلی جلو می نشونن هنوز بعضی ها در اتوبان دنده عقب حرکت میکنن هنوز حرکت در لاین مخالف و زورکی راه گرفتن یه زرنگی تلقی میشه هنوز روندن از شانه ی خاکی و لاین اظطراری توانایی آفرود ماشینامونو نشون میده هنوز راهنما،فاصله طولی،رانندگی بین خطوط برای رانندگان تعریف نشده است…
    من اول خود مردم رو به خاطر بی فرهنگی در رانندگی مقصر میدونم بعد خودروساز های بی شعورو

    پاسخ
    1. سهیل 561
      سوابق: (150 دیدگاه) ,

      حرفت کاملا درسته ولی مشکل ما اینه ماشین ها از استاندارد جهانی خیلی خیلی عقبه/بعدش جاده های برون شهریمون خوب نیست/که خوشبختانه چند ساله دارن راه های استانی رو به هم یک طرفه تفکیک میکنن که خیلی از تصادفات رو حذف میکنه/
      زمانی که یک طرفه باشه جاده دیگه نیاز نیست شتاب ماشینت خیلی بالا باشه که از اتوبوس و کامیون سبقت بگیری یا ماشین روبه رویی خلاف بیاد و تصادف کنی

      پاسخ
  4. sorena330
    سوابق: (691 دیدگاه) ,

    کامنت من بعد 7-8 دقیقه هنوز منتشر نشده
    نه سیاسیه نه غیر اخلاقی نه غیر مرتبط و نه تبلیغاتی

    پاسخ
    1. یاسر
      سوابق: (400 دیدگاه) ,

      عزیز اومد دیگه چقدر عجولی؟ ایشالله تو رانندگی اینجوری عجله نکنی.

      پاسخ
    2. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      F.A
      تو دفترچه هایی که به جهان گردانی که وارد ایران میشن داده میشه
      نوشته از رانندگی در ایران جدا خودداری کنید

      پاسخ
  5. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    به نظرم اولین علت بالا بودن آمار تصادفات ، رانندگی بسیار بد رانندگان عزیز میهنمان ایرانه به عنوان مثال من که در کرمان زندگی میکنم کمتر از 15 درصد رانندگان از راهنما استفاده میکنند
    علت دوم عدم کیفیت ماشین هاست که این لطف مسئولین کشوره و به نظرم تغییر هم نمیکنه
    و علت سوم نداشتن جاده استاندارد و مناسب
    البته رانندگی بد ما ایرانی ها علل زیادی داره از جمله فشارهای روانی ، اقتصادی و …

    پاسخ
  6. Rezgar
    سوابق: (59 دیدگاه) ,

    یعنی خودرو و فرهنگ رانندگی ایرانی ورقهای بی کیفیت همه با هم دست بکار قصابی ملت هستن وزیر نخواهد بود که تایلندونامیبیا را خواهیم گرفت

    پاسخ
  7. هادی
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    از ماست که بر ماست.
    به قول معروف ما خیلی هم خوش چ..س..ی..م راه باد هم وامیستیم.
    خیلی ماشینامون استاندارد و ایمنی دارن ما هم با فرهنگ رانندگی مون دیگه تکمیلش میکنیم.
    به نظر من کسی که از بی فرهنگی در رانندگی کشته میشه حقشه ولی بی گناه اون کسایی هستند که قربانی بی فرهنگی دیگران میشن.
    یعنی کاش فقط اون بی فرهنگه تنهایی کشته میشد لامصب چند نفر دیگه را هم با خودش میکشه.

    پاسخ
  8. amir-bmw
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    بهمون کم لطفی کردن .
    من مطمئنم ما پتاسنسیلشو داریم که مقام اولو بگیریم 😀

    پاسخ
  9. hero
    سوابق: (593 دیدگاه) ,

    مدال برنز رو به ایران دادن! مبارکه
    با این اوضاع انحصارطلبی خودروسازان ایرانی و روی آوردن مونتاژکاران داخلی
    به سمت چینی ها و کیفیت بسیار پایین جاده های کشور ایشالا سال آینده میریم
    که مدال طلا رو بگیریم

    پاسخ
  10. محمود
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خبر در مورد آمریکا غلط است!!! :
    “….کشوری مانند امریکا هم وضعیت جالبی ندارد و با میزان مرگ ۱۴ نفر در هر ۱۰۰ هزار راننده، در رده‌ای پایین‌‌تر از سطح متوسط ایمنی برای رانندگان قرار می‌گیرد….”

    اتفاقاً چون میزان مرگ و میر از متوسط جهانی (18 نفر در 100هزار) پائین تر است وضعیت قابل قبولی دارد.
    ادمین عزیز در متن آورده شده بایستی بجای “سطح متوسط ایمنی” از عبارت “سطح متوسط مرگ و میر” استفاده بنمائید.

    پاسخ
  11. Haj Hossein
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من اعتقاد دارم فرهنگ و شعور آدمارو میشه از رانندگی اونها فهمید. من 27 سالمه از 13 سالگی توی جاده ها رانندگی کردم. یادم نمیاد هنوز کاری کرده باشم که کسی برام بوق بزنه یا شاکی بشه. جز مواردی که طرفم ناشی بوده. باید احترام گذاشتن چه به دیگران چه به قوانین جا بیفته. که اونم برمیگرده به فرهنگ پایین مردم ما. بیاین از الان مثل یک جنتلمن رانندگی کنیم. زود جوش نیاریم بدو بیرا نگیم لاین مخالف نریم. دوبل پارک نکنیم. الکی سرعت نریم مخصوصا وقتی یکی میخواد سبقت بگیره بهش راه بدیم نه اینکه ما هم سرعتمونو زیاد کنیم. از الان شروع کنیم خودمم باید بیشتر رو خودم کار کنم. بیاید فرهنگ سازی کنیم دوستان. عیدتون پیشاپیش مبارک. سفر بی خطر

    پاسخ
  12. محمد کاظم نیمه فروش
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    با سلام دوستان من راننده ترانزیت هستم و واقعا از رانندگی کردن در جاده های کشورهای اروپایی لذت می برم وهر چه قدر هم در انجا رانندگی کنم خسته نمی شم اما وای به وقتی که از مرز وارد ایران میشم تا بیام تهران و بار رو خالی کنم شکنجه میشم البته اینو هم خدمتتون بگم که راننده ترانزیت شدنم رو مدیون همین رانندگان بسیار بد هموطن هستم که برای رها شدن از این شکنجه رو به خارج از کشور اوردم و واقعا راحت شدم.

    پاسخ
  13. نادر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    یه نصیحت به من شد:
    دو چیز را اگر رعایت کنی؛ زنده میمانی:
    اول: تصور کن که همه راننده ها ناشی هستند.
    دوم: از حقت بگذر.

    پاسخ
  14. رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من خودم تو کشور های اروپایی بودم و با چشم خودم دیدم تا مردم جامعه فرهنگ رانندگی رو یاد نگیرن نمیشه کاری از پیش برد اونجا تو ترافیک گیر میکردی بوق نمیزدن اما وقتی خودرو های امدادی میومدن و یکی بهشون راه نمیداد بوق میزدن به ای میگن فرهنگ .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.