ایستگاه خبر

خودروسازان ایرانی در انتظار چند هزار میلیارد کمک دولت!

طی یک ماه اخیر بحث پرداخت مبلغ هزار میلیارد تومان کمک بصورت وام یا بلاعوض به هر یک از دو خودروساز بزرگ ایرانی داغ بود. استدلال خودروسازان، کمبود نقدینگی بر اثر افزایش نرخ ارز و تحریمها است. از سوی دیگر کاهش تولید نیز از یک سو فشار مضاعفی را بر قطعه سازان و تامین کنندگان وارد کرده و از سوی دیگر راه و دلیل چانه زنی مدیران این صنعت با مسئولان دولتی برای دریافت این کمک بزرگ شده است.

صنایع خودروسازی ایران
دیروز رییس کمیسیون صنایع مجلس از اختصاص دو هزار میلیارد تومان وام به صنعت خودرو برای ارتقای کیفی محصولات، آن هم به صورت بلاعوض خبر داد. اگر این اتفاق عظیم روی دهد، باید یکی از بزرگترین باج گیری های تاریخ صنعت خود را در کمال بی عدالتی و در شرایطی که بسیاری از صنایع دیگر نیاز بیشتری به چنین کمک هایی دارند، شاهد باشیم.
احمد توکلی عضو ناظر بر مصوبات شورای پول و اعتبار در مورد اختصاص وام هزار میلیاردی به خودروسازان گفته است که “آنها استدلال کردند که به دلیل تحریم و افزایش قیمت ارز، صنعت دچار کمبود سرمایه در گردش است و اگر به فوریت به کمک خودروسازان نشتابیم، آنان قادر به پرداخت بدهی‌های خود به قطعه سازان نخواهند بود و زمینه‌های کاهش اشتغال فراهم می‌‌آید. بحث از کل تولید صنعتی، کشاورزی و خدمات آغاز، ولی به دو خودروساز ختم شد.”
جالب اینجاست که خودروسازانی که پیشاپیش و قبل از تولید و حتی تامین قطعه، پول آن را از مشتری دریافت کرده اند، چرا باید دچار کمبود نقدینگی شوند؟ آیا اکنون خودروها زیر قیمت تمام شده به فروش می رسند؟ یا اینکه پول دریافتی از مشتریان، به خارج از صنعت خودرو راه می یابد؟
دکتر توکلی در بند دوم گزارش خود به ابعاد تصمیم شورای پول و اعتبار پرداخته و گفته که چرا در شرایط فعلی صنعت کشور قرار است فقط به خودروسازان پول بدهند؟
وی تاکید کرده در اقتصاد بازار، بنگاه‌های بزرگ، به ویژه بانک‌ها، به دلیل اندازه خویش یا پیوندهای بین بخشی با اجزای دیگر اقتصاد، وضعیتی پیدا می‌‌کنند که بنا بر فرض، اگر شکست بخورند، آثار منفی گسترده بر جای می‌‌گذارند، به همین دلیل، توقعی وجود دارد که دولت‌ها در موقع شکست وارد میدان شوند و مانع شکست آنان شوند.
ولی نکته مهم این است که کمک دولت به آنها در این مواقع از کیسه اقتصاد ملی (مالیات دهندگان، منابع نفتی، منابع محدود بانک‌های دولتی…) پرداخت می‌‌شود، در نتیجه از هزاران مورد واجب باید چشم پوشید، تا منابع برای یکی دو بنگاه بزرگ (سایر خودروسازان کوچکتر نیز نسبت به این تبعیض اعتراض کرده اند و خواستار دریافت چنین کمکهایی می باشند) فراهم شود. همین ویژگی صاحبان بنگاه‌های بزرگ مزبور را خاطر جمع می‌‌کند که بدون حساسیت کافی به بهره‌وری، نگران شکست نباشند.

احمد توکلی
احمد توکلی
توکلی این طور ادامه داده که خودروسازان همواره از امتیازات ویژه برخوردار بوده‌اند مانند بازار حفاظت شده، ارز ترجیحی، تخصیص اعتبارات جدید به رغم داشتن بدهی معوق و مشابه آنها. در واقع همواره یارانه ویژه‌ای از اقتصاد ملی به آنها تزریق شده است. در عین حال آزادی عمل آنها در قیمت گذاری نیز، با بنگاه‌های دیگر قابل مقایسه نیست. علت دیگر این وضعیت، نفوذی است که صاحبان این دو بنگاه دارند. همه جا هستند، صدایشان در دولت، مجلس، کمیسیون‌ها، نزد روسا و وزارتخانه‌ها به خوبی شنیده می‌‌شود، قدرت لابی هر یک از این دو، شاید بیش از جمع صنعت باشد.
آنها حتی پشت در شورای پول و اعتبار هم هستند و حتی پس از اخذ تصمیم مورد نظر، وقتی برای تماس تلفنی از سالن خارج شدم، دیدم که مدیرعامل یکی از این دو بنگاه، در حال چانه زنی پس از تصمیم با وزیر بود! وی همچنین پرداخت پول به خودروسازان را تورم‌زا دانسته و گفته که طبق بسته سیاستی بانک مرکزی، نباید به این دو خودروساز (ایران خودرو و سایپا) وام داده شود چون بدهی معوق دارند.

توکلی اما در بخش دیگری از گزارش خود انتقاد کرده که چرا خودروسازان از راه‌های دیگر تأمین نقدینگی نکردند؟
وی گفته که در مجمع عمومی سالانه سال ۱۳۹۰ سهامداران ایران خودرو گزارش شد که ۱۰۴ درصد اهداف تولیدی سال محقق شده است. به هر سهم ۳۳۸ ریال سود می‌‌رسید که ۶۸ درصد آن یعنی برای هر سهم ۲۳ تومان توزیع شد. سود خالص سایپا در سال ۱۳۹۰ مبلغ ۵۲۲ میلیارد تومان بود، یعنی بالای ۴۷ درصد رشد. سایپا نیمی از بازار خودرو را در اختیار دارد و رتبه سوم در ۱۰۰ شرکت ایرانی را دارد. سایپا به ازای هر سهم ۴۰ تومان سود تقسیم کرد. وقتی کاسبی در معرض کمبود سرمایه در گردش قرار می‌‌گیرد نباید دست به جیب کند و از سود پیشین خویش سرمایه تأمین کند؟
وی ادامه داده که راه دیگر این دو خودروساز فروش دارایی بود. ایران خودرو مالک ۳۲.۵ درصد سهام بانک پارسیان است! چرا در این وضعیت که سرمایه در گردش ندارد، آن را ملزم نمی‌کند سهامش را عرضه کند تا هم قانون رعایت شده باشد، هم این تصمیم غلط گرفته نشود؟

واکنش ها به گزارش توکلی
در این مورد دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به دخالت‌های دولت در صنعت خودرو، خطاب به توکلی می‌‌گوید: شما که نگران تورم‌زا بودن دادن وام به خودروسازان هستید و از اصول اقتصاد می‌‌گویید، چرا وقتی دولت در قیمت‌گذاری خودروها دخالت می‌‌کند، سکوت اختیار کرده و حرفی نمی‌زنید؟ احمد نعمت‌بخش می‌افزاید: یکی از دلایل کمبود نقدینگی خودروسازان، سقف اعتباری در نظر گرفته شده برای لیزینگ‌ها از سوی بانک مرکزی است که سبب شده ما خود تأمین اعتبار کنیم، پس چرا از این موضوع انتقاد نمی‌کنید؟

احمد نعمت بخش
احمد نعمت بخش
وی در واکنش به تبعیض‌آمیز بودن پرداخت وام به خودروسازان نیز تاکید می‌کند که ما حق قیمت‌گذاری محصولاتمان را نداریم و این همه کالا در کشور گران شده و کسی چیزی نمی‌گوید، اما وقتی به خودرو می‌رسد صدای همه بلند می‌شود، آقای توکلی این تبعیض نیست؟
گفته‌های نعمت بخش را دبیر انجمن قطعه سازان نیز تایید کرده و می‌گوید: قرار است ۱۰۰۰ میلیارد تومان صرف تولید شود و وقتی تولید رشد کند، قیمت‌ها پایین خواهد آمد و از جنبه‌ای باید گفت که این خود سیاستی ضد تورمی است. ساسان قربانی تاکید می‌کند: مگر وقتی آمریکایی‌ها به خودروسازان بزرگ خود وام دادند، بعداً جامعه آمریکا دچار تورم شد؟ نتیجه آن چیزی جز بازگشت جنرال موتورز و کرایسلر به عرصه تولید و بازار نبود.
اظهارات این دو مسوول صنعت خودرو در حالی است که سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی کشور با پرداخت مشروط وام به خودروسازان موافق است.
وی می‌گوید: باید ابتدا از خودروسازان پرسید که با اموال غیر مولد خود چه کرده اید و چه خواهید کرد؟ باید از آنها پرسید آیا به جز پول گرفتن از دولت، راه‌های دیگر را هم امتحان کرده و می‌کنند؟ اگر پاسخی به این پرسش‌ها داده شد و حق باز هم با خودروسازان بود، باید به آنها وام داد.

سعید لیلاز
سعید لیلاز
لیلاز ادامه می‌دهد: دولت وقتی ادعا می‌کند که در مقابل تحریم‌ها از صنایع خود حمایت می‌کند، پس حالا باید پای حرفش بایستد. این کارشناس اقتصادی همچنین تاکید می‌کند که خودروسازان باید از روش‌هایی مانند پیش فروش و عرضه اوراق مشارکت برای تأمین نقدینگی خود استفاده کنند.
به گفته لیلاز، فضای اقتصادی کشور به گونه‌ای است که ممکن است هر تصمیم درستی، اشتباه به نظر آید و هر تصمیم اشتباهی، درست، بنابراین خیلی نمی‌توان به تصمیمات اتخاذ شده ایراد گرفت، چون فضا اجازه قضاوت صحیح را نمی‌دهد.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۶۴ دیدگاه‌ها

  1. سيا

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دست دولت درد نکنه به خودرو سازی که معلوم نیست با این پولها چه کار میکنه این همه وام میده که توان تحویل یک 207 رو سر موعد قراردادش نداره جالب اینه که از آبان90 پیش فروشش کرده!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. faghir

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (168 ديدگاه)

      مقصر خودمونیم تا وقتی سواری بدیم تو این مملکت زیادند که عشق سوار زیادن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. کامران

        ۱۱ آبان ۱۳۹۱
        سوابق: (8 ديدگاه)

        به امید روزی که ای مفت خورای بی سواد ور شکسته بشن ما هم مثل تموم مردمه دنیا سوار ماشینای که لیاقتمونه بشیم آخه به قران هرچی نگاه پراید مکنم واقعا نمیفهمم چه مهندسی پشت این ماشین هستش

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. حسین

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    سایپا و ایران خودرو رو با جنرال موتور و کرایسلر مقایسه کرده!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محمدعلی

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من وقتی این خودرو ساز ها انتقاد می کنند که چرا ما نمی تونیم روی خودرو قیمت بزاریم (یعنی گران تر بفروشیم) خونم به جوش می یاد آخه نامرد ها شما دارین خودرو هاتون رو به سه برابرقیمت می فروشین اون هم در شرایطی که دولت فشار می یاره حالا اگه این فشار حداقلی نباشه می خواهید چند برابر بفروشید؟
    ممنون از آقای توکلی نماینده خوب مجلس که به این دغدغه مردم اهمیت می دهد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. میثم

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (73 ديدگاه)

    آقای نعمت بخش شمایی که سوادت در حدی نیست که بین جنرال موتور و کریسلری که کاملا رو پای خودشون ایستادن و آوازشون تو کل دنیا پیچیده و بهترین محصولات تولید میکنند و ویران خودرو و سایپایی که 50 سال دارن از دولت کمک دریافت میکنن و به لطف تعرفه و عوارض 110% هیچ رقیبی ندارند و هر آشغالی رو به نام خودرو با قیمتهای وحشتناک به خورد ایم ملت بدبخت میدن فرق بزاری همون بهتر که حرف نزنی!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. سعید

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    پیشنهاد می کنم این پولو نگه دارن چون با وضعیت تحریم ها چند وقته دیگه همین پولو برای پرداخت حقوق کارمندا لازم داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. آرمان

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    برای این دولت … ازته قلبم مأسفم میلیاردتومن واسه کی -واسهچی-ه ه ه ه ماشینای آشغال ایران مثل پرایدو پارس و…. همینا به سوریه میدن 3میلیون تومن.یه پرایدو با3میلیون سرهم میارن بعدبه مردم خودشون ای خدااااا میدن 11 میلیون واقعا متاسفم برای دولتی که سیستمه ارباب رعیتی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. SUNMARTIN

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    با کامنت “میثم” کاملا موافقم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Higuain

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    آرمان جان تو تمام کشورهای جهان سومی که نفت وجود داره سیستم همینه. ما داریم دقیقا همون کاری رو می کنیم که کشورهای غربی می خان. یعنی عقب افتادگی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مهدی

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    به نظر من تعرفه گمرکی رو عین آمریکا بردارند و بهشون n ها ریال وام بلا عوض بدند تا به قول چشم انداز خودشون بازار خاورمیانه رو قبضه کنن ما هم به آرزو سوار شدن به خودرو ارزان قیمت برسیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمدتکخال

      ۲۱ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (27 ديدگاه)

      چرا مثل امریکا
      افغانستان خودمون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. امين

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (31 ديدگاه)

    کمک مالی به قاتلین مردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. اصغر آقا

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقای توکلی دستت دردنکنه ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. m.alizadeh

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    من فقط میگم خر خودتونید و مردم شعورشون بالاتر از این حرفاست که گول چرندیات شما رو بخورن بگید کدوماتون میخواید اختلاس کنید و پول بالا بکشید خودتون و راحت کنید دیگه مسخره بازی در نیارید راحت باشید این پولم مثل سایر پولا نوش جونتون خوب مردم و گول میزنید و واسه خودتون قصر درست میکنید دوباره شکم کدومتون جا باز کرده خدا عالمه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. m.alizadeh

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    بعضیاتون اینقدر خرید فرق ترمز و گاز و نمیدونید چیه بعد میخواید علاج واسه خودروسازیتون پیدا کنید؟! بابا ببندید در اون سگ دونیاتون و که هر چی اشغال میخواید و میدید به این خلق الله فقط میگم خدا لعنتتون کنه تک تکتون و که خون مردم و کردید تو شیشه اینقدر چلمنید یه بار شیرتون گرون میشه یه بار مرغتون گرون میشه گل سر سبدتونم که ماشیتاتونه که با هر چیزی گرون میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. siavash

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (69 ديدگاه)

    با گذشت زمان آدم ها عوض می شن دنیا عوض میشه و دنیا در هر ضمینه ای پیشرفت میکنه اما بعضی حرف ها هر چه قدر هم که قدیمی باشن اما هنوز هم کاربرد دارن و درست هستند مثل این حرف که از هر دستی بدی از همان دست هم خواهی گرفت، شرکت های کره ای بعد از چند سال چه قدر پیشرفت کردن اما ما بعد از بیش از 30 سال […] حتی نتونستیم یه ورزشگاه مثل آزادی بسازیم یا حتی درست ازش مراقبت کنیم،شرکت های خودرو سازی داخل کشور که البته بیشتر منتاژ میکنن تا اینکه بسازن و چه قدر هم بد همون کارها را هم انجام میدن و بعدش این ماشین ها رو با چه قیمت بالایی به مردم سرزمین خودشون میدن و باعث از بین رفتن آدم های بی گناه میشن ، میگن چوب خدا صدا نداره و کاملا هم درسته. اما فکر نکنم کره مثل ما تعرفه های وارداتش رو بالا نگه داشته باشه حتی همون زمانی که تازه داشت ماشین می ساخت آنهایی که مسئول جان آدم های بی گناه در سوانح جاده ای هستند تاوان خواهند داد چون کسی که یه ماشین بهتر سوار میشه و زنده میمونه حتی ممکنه که خودش مسئول اون تصادف باشه اما حداقل خودش و خانوادش تاوان نمیدن و جالب اینه خود مسئولین کشور همه ماشین های مدل بالا با کیسه هوای اضافه میخرن تا مشکلی براشون پیش نیاد!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مهران /کارشناس مکانیک حرارت سیالات

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    با سلام خدمت همه دوستان
    همونطور که اطلاع دارین شکر خدا ایران خودرو ورشکست شده و نفسای آخر مرگشو میکشه امروز من رفتم نمایشگاه ها قیمت این بود: سمند دوگانه سوز19میلیون پژو پارس ای ال ایکس 31 میلیون 405 بنزینی 17 میلیون آخه این آشغالا چیه داریم بابت میلیون ها تومن پول میدیم بخدا هرکسی از این به بعد خودرو این خودرو سازو بخره به ایران و هموطنش خیانت محض کرده شکر خدا الان ایران خودرو بجز آشغال دملی سمند هیچ خودرویی برای فروش نداره
    دولت محترم تو رو خدا دیگه به این غول خودروساز کمک مالی نکن بزار به خاک سیا بشینه مردمم آدمن دیگه چند هزار سال از تکنولوژی دور باشیم/ به امید تحولی بزرگ در صنعت خودرو ایران

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. روزبه

      ۲۰ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (8 ديدگاه)

      بابا مشکل هم فقط خریدارا نیستن که، اگر این دو کارخونه ورشکسته بشن، خیلیا بیکار میشن!!
      عزیزان یکم به اونا هم فکر کنید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. اشكان

        ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (258 ديدگاه)

        پاسخ به روزبه اگه این فرغون سازی ها تعطیل بشه کارگران زحمتکش هم بیکار نخواهند شد به شرط این که تمام نمایندگیهای فرغون ساز داخلی به شعبه های خدمات پس از فروش خودروهای با کیفیت وارداتی تبدیل شوند و تعمیرات خودروهای بی کیفیت سابق و همچنین وضعیت زندگی کارگران بسیار بهتر از امروز خواهد بود و حقوق بهتری هم خواهند داشت_ که ان شا الله موفق باشند.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  16. رضا

    ۲ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام شرکت خودرو ساز ان ایرانی دلشون خوشه خودرو تولید میکنن هی کارخونرو ببندند خیلی بهتره ما پولی که برا خودرو ایرانی میدیم میتونیم خودرو خارجی بسیار مناسب با کیفیت عالی وارد کنیمبازار خودرو ایران رقابت ندارن چون شرکت خودرو ساز کمه و فقط به فکر سودن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. حسيني

    ۵ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    از آقای توکلی تشکر می کنم.این آقایی که میگه رو قیمت خودرو دولت دخالت میکنه دولت گفته شما هفتگی قیمت ها رو ببرین بالا!!!!!!!!!!
    البته این از نفهمی شماست چون با این گرانی که پیش آمده کسی پولی دیگه نداره که مثلا بخواد 206 بیست و پنج میلیونی بخره.
    واقعاً متاسفم برای مردم کشورم که باید چی بکشن. همه اشرافی گر شدند و هرچی پول میزنن تو جیبشون سریع خالی میشه. آخه احمقها شما این خودروها را تو عراق میدین 4 یا 5 میلیون تومان من فامیل دارم تو عراق حالا چرا ما باید 20 الی 30 میلیون بخریم!!!!!!!
    ای امام زمان به تو پناه می بریم از دست این احمقهایی نا کارآمد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. کماندار

    ۷ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (319 ديدگاه)

    جدا قیمت خودروهای اینا خنده داره مخصوصا 206…خیلی رو دارن خیلیییییییی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. فرزاد

    ۸ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    این نعمت بخش همش مصاحبه می کنه میگه سیاست قیمت گذاری خودرو توسط دولت اشتباهه و تا هر چیزی میشه ربطش میده به این موضوع ما هم میگیم حق داره اما به شرطی که تعرفه ی 90 درصدیو مالیاتو حق خودرو های فرسوده رو حذف کنن و به اشخاص مجوز ورود هر خودروییو بدن نه فقط به چند تا نمایندگی که همشون هزارتا شریکه… دارن اونوقت بیان 206 بدن 100 میبلون اگه کسی چیزی گفت این کمیته هم که ماله دولته ایران خودرو و سایپا هم ماله دولته اینام همش کشکه ما که همین الانشم 206 بخواهیم بخریم 22.5 بهمون میدن همین میشه که مسولین سایپا در جواب پراید 10 میلیونی میگن هر چی پول بدی همون قدر آش میخوری فرض کنید مدیر bmw اینو گفته بود! خدایا ما مردم اینارو حلال نمیکنیم خودت یه روز حق مارو ازشون بگیر
    آمین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. من

      ۱۵ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تعرفه گمرک در مقابل قیمت گذاری خود کارخانه ها عادلانه است

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. ضد ایران خودرو

    ۱۸ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    خب معلومه وقتی شکمشون با این همه سود خالص سیر نشه باید کمک بلاعوض بگیرن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. سعید

    ۲۱ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    هیج کس زاضی نیست که به اونا از جیب ملت پول بدند اونا دوتا دزد بیشتر نیستند دارن هرکاری دلشون میخواد میکنند هر بازی میخواند سر مردم در میارند برای اینکه انحصار هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. کماندار

    ۲۱ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (319 ديدگاه)

    با این همه انحصاری سازی کردن بازار و بالا بردن گمرگی و قیمتهای نجومی و وامهای نجومی تر که میگیرن بازم مشکل دارن…فک کنم ننه صمد رو مدیر میکردن بهتر مدیریت میکرد!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. اسی

    ۱ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    امروز یه توی خیابون یه پیرمرد تا از پراید صفرش پیاده شد یه جوونک که میخواست ازسمت راس ماشین جلوییش سبقت بگیره اونقد محکم با عقب پراید پارک شده برخورد کرد که پراید رفتذتو هوا ودوباره باسقف افتاد توی پیاده رو پیرمرد بیچاره از دیدن صحنه ازحال رفت تمام سرمایه زندگیشو دریه آن ازدست داد هیچی از پراید نمونده بود خیلی عجیب بود خودروسازقلابی ننگت باد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. یوسف

    ۱۴ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دارم بهتون میخندم((((((((((:
    بیخیال بابا چرا هرس ماشینای داخلی رو میخورید!!
    بجای پژو پژو کردن و سر همه رو درد اوردن همون پولو بدبد ماشین خارجی بگیرید!!
    مثلا شما که میخوید سمند بخرید با یه کم قیمت پایین تر بدبید lifan 520 یا همون قیمت بدید voleexc30 یا lifan 520 بخرید و از این به بعد بجای اینکه هر روز تو نمایندگی ها به فکر درست کردن ماشینتون باشید تو همین ماشینا کلی واسه خودتون حال کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. شهروند

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در حالی خودرو سازها میتوانند از دخالت دولت اعتراض کنند که بازار رقابتی و ازاد باشد در حالی که بر واردات گمرکی 80یا90درصدی برای حمایت خودرو ساز داخلی وضع میشود دیگر دخالت طبیعی است ولی کمک و وام بی مورد است این دور از انصاف و قوانین تجارت و عرف بازار است که گمرکی برای حمایت کمک برای حمایت وام برای حمایت ……

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا