ایستگاه خبر

خودروهای جدید در راه بازار

خودروسازان داخلی برای تنوع بخشیدن به سبد تولید خود، خودروهای جدیدی را در صف تولید یا مونتاژ قرار داده اند.
رانا، دنا، فیس لیفت تندر، رنو ساندرو، کیا سراتو، سیتروئن C4، فیات، مزدا۳ جدید با موتور ۱۶۰۰ سی سی و سوزوکی کیزاشی، ۹ میهمان آینده بازار خودرو ایران هستند و در این بین، رانا ارزان ترین است و کیزاشی نیز گران ترین آنها به حساب می آید.

رانا می آید!
این خودرو که ظاهرا تولید انبوه آن آغاز شده و نیمه دوم امسال روانه بازار می شود، دومین محصول ملی ایران خودرو نام دارد و اواخر فروردین ۸۸ همزمان با مراسم تودیع منوچهر منطقی از مدیرعاملی این شرکت، رونمایی شد. این خودرو که ابتدا x12 نام داشت، قرار بود همان سال ۸۸ تولید و به بازار بیاید، اما بروز برخی حواشی مانع انجام این کار شد. رانا ظاهری شبیه پژو ۲۰۶ صندوقدار دارد و از حجم موتوری ۱۶۰۰ سی سی با قدرت ۱۱۳ اسب بخار برخوردار است. ظاهرا ایران خودرویی ها قصد دارند موتور پایه گازسوز خود (EF7) را نیز در این محصول تعبیه کنند. در طراحی این خودرو به نوعی از پلت فرم پژو ۲۰۶ بهره گرفته شده است. به گفته ایران خودرویی ها، قیمت پایه رانا حدود ۱۱.۵ میلیون تومان خواهد بود. اما کارشناسان خودرو قیمت متوسط آن را بیش از ۱۴ میلیون برآورد می کنند.

دنا، سال آینده
ایران خودرویی ها علاوه بر رانا، محصولی دیگر را نیز به نام دنا در راه دارند و قرار است اواخر سال آینده ورود آن به بازار خودرو کشور را جشن بگیرند. این محصول اگرچه از دید ایران خودرویی ها سومین برند ملی شان به حساب می آید، اما طبق مشخصات فنی ارائه شده، از پلت فرم سمند برای طراحی و تولید آن بهره گرفته شده است.

ایران خودرو دنا
دنا فیس لیفت دیگری از سمند

دنا البته به لحاظ ظاهری، لوکس تر از مدل های فعلی سمند است و از جمله تفاوت های آن می توان به تغییر چراغ های جلو، آینه های بغل، سپر جلو و عقب و همچنین برش روی گلگیر و انحنای روی درها و گلگیر اشاره کرد. این محصول که اوایل امسال رونمایی شد، با قیمتی حداقل ۱۸ میلیون تومان عرضه خواهد شد.

تندر با چهره ای جدید
فیس لیفت تندرL90 نیز یکی دیگر از محصولات سال آینده بازار ایران است. سایپایی ها آذر ماه ۸۷ از فیس لیفت تندر که توسط خود آنها تولید شده بود، رونمایی کردند و قرار شد این محصول یک سال بعد به بازار بیاید، اما به دلیل عدم هماهنگی میان سایپا و رنو، فیس لیفت تندر نتوانست راهی خیابان های کشور شود. ناهماهنگی سایپا و رنو، ظاهرا به چسباندن آرم سایپا روی فیس لیفت تندرL90 مربوط می شود. با این حال به نظر می رسد سایپایی ها سال آینده فیس لیفت تندر را به بازار عرضه کنند. تندر فیس لیفت در مقایسه با تندر معمولی، با تغییر شکل، به خصوص در قسمت عقب خودرو روبه رو شده و مشخصات فنی آن تغییری نکرده است. هرچند سایپایی ها در مورد قیمت این محصول اظهارنظر خاصی نکرده اند، اما به نظر می رسد با توجه به تغییرات صورت گرفته، نرخ آن در مقایسه با مدل معمولی تندرL90، اختلافی قابل توجه داشته باشد. آن طور که خبر می رسد، ایران خودرو نیز قصد دارد فیس لیفتی مخصوص به خود را روانه بازار کند.

یک سامورایی دیگر در ایران خودرو
سابقه همکاری ایران خودرو و سوزوکی موتورز ژاپن، به ویتارا برمی گردد، خودرویی شاسی بلند که هم اکنون در سایت مشهد این شرکت مونتاژ می شود. از آنجاکه ظاهرا کار کردن با سوزوکی، دردسرهای کمتری نسبت به دیگر خودروسازان ژاپنی دارد، ایران خودرو محصولی دیگر از این شرکت را به زودی روانه بازار خواهد کرد. این خودرو که کیزاشی نام داشته و از حجم موتوری ۲۴۰۰ سی سی برخوردار است، هم اکنون به گمرک بندرعباس رسیده و در راه تهران است، تا با ورود خود به بازار، خاطره تلخ پژو ۴۰۷ را از ذهن ایران خودرویی ها پاک کند. هرچند گفته شده بود کیزاشی با قیمتی حدود ۵۰ میلیون تومان به بازار می آید، اما طبق آخرین اخبار، مشتریان باید خود را برای کیزاشی ۵۸ میلیونی آماده کنند. هنوز مشخص نیست ایران خودرو برنامه ای برای تولید داخل کیزاشی خواهد داشت، یا اینکه به واردات آن رضایت می دهد.

suzuki-kizashi
سوزوکی کیزاشی جانشین پژوی ۴۰۷ می شود

کیا سراتوی داخلی، جایگزین زانتیا و فیات
اما ببینیم سایپا علاوه بر تندرفیس لیفت، چه برنامه دیگری برای عرضه محصولات جدید به بازار دارد. آن طور که خبر می رسد، کیا سراتو و سیتروئن C4، دو خودرو آینده این شرکت هستند و در این بین C4 قرار است جایگزین زانتیا باشد. طبق اظهارنظر قبلی مسوولان سایپا، C4 ابعادی بزرگتر از زانتیا دارد و احتمالا مونتاژ آن با ساخت داخل ۴۰ درصد آغاز خواهد شد. همچنین هرچند کیا سراتو هم اکنون نیز در خیابان های کشور به چشم می آید، اما سایپایی ها نیز مشغول تجهیز خطوط تولید خود برای مونتاژ این محصول هستند. سراتو هم اکنون با تعرفه ای ۹۰ درصدی (عملا ۱۱۰ درصد) وارد کشور می شود و ۴۷ میلیون تومان قیمت دارد، حال آنکه وقتی در سایپا به مونتاژ برسد، تعرفه ای بین ۲۵ تا ۶۴ درصد برای آن اعمال خواهد شد. با این حساب، سراتوی سایپا با قیمتی کمتر در اختیار مشتریان قرار می گیرد. اما از C4 و سراتو که بگذریم، ظاهرا سایپایی ها هوس تولید خودرویی ایتالیایی را نیز در سر دارند و می خواهند اواخر امسال تولید مدلی از فیات را آغاز کنند. شرکت فیات پیش از این با بن رو (یکی از خودروسازان بخش خصوصی) کار می کرد، اما سایپا سهام آن را خرید تا تنوع بیشتری به سبد محصولات خود بدهد. آن طور که خبر می رسد، سایپا امسال ۵۰ هزار دستگاه فیات را به تولید خواهد رساند. البته هنوز مشخص نیست که سایپا کدام مدل از فیات را تولید خواهد کرد. در حال حاضر سی ینا تنها محصول سواری و تولید داخل فیات در ایران به شمار می رود.

citroen c4
سیتروئن c4 جانشین زانتیای محبوب و پیر

ساندرو رقیب ۲۰۶ و تندر؟
اگرچه در حال حاضر تندر تنها محصول بیرون آمده از پلت فرم X90 است، اما احتمالا در سال ۹۲ ساندرو نیز به عنوان دیگر خودرو حاصل از پلت فرم مذکور، روانه بازار خواهد شد. ساندرو که پارس خودرو ماموریت تولید آن را بر عهده گرفته است، خودرویی هاچ بک به شمار رفته و از موتوری ۱۶۰۰ بهره می برد. از این محصول به عنوان رقیبی جدی برای پژو ۲۰۶ و حتی تندر-۹۰ یاد می شود. این در شرایطی است که احتمالا قیمت ساندرو اختلاف قابل توجهی با ۲۰۶ و تندر خواهد داشت.

Dacia Sandero
رنو - داچیا ساندرو

مزدا۳ با موتور ۱۶۰۰ سی سی
اما گروه بهمن نیز که بزرگترین خودروساز بخش خصوصی به شمار می رود، قصد دارد اواخر امسال مدل ۱۶۰۰ سی سی مزدا۳ را نیز مونتاژ کند. این شرکت در حال حاضر مدل ۲۰۰۰ سی سی مزدا۳ را به مونتاژ می رساند و می خواهد با تولید نوع ۱۶۰۰ سی سی آن، مزدایی ارزان تر را به بازار بدهد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. e.d.r

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من مطمئنم دنا مثل سمند با شکست مواجه میشم بهتره که از همین الان جلویه تولیدشو بگیرن همین الان اگه یه سر به بازار خودرو بزنید میبینید که خودروهایه سمند و پارس و 405 اصلا معامله نمیشن تغییر چراغ جلو یا عقب که از افتخارات مهندسین ایرانیه مشکل سمند و حل نمیکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. JINPACHI

      ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (251 ديدگاه)

      اصلا قیمت رانا بیش از 14 میلیون نیست قیمتش بیش از 30 میلیون تومنه.
      قیمتی که ایران فرغون گفته یعنی 11.5 میلیون همش دروغه.از قدیم و ندیم گفتن
      بنداز بندازه بنداز.
      بدبخت مردم بی چاره.باز هم مردم مجبورند با این قیمت های ابدوقی کنار بیایند.
      امان از مافی های خودروی ایران.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. agha javad

    ۴ مهر ۱۳۹۰
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اگه ایران خودرو میخواد به مردم لطف کنه درشو ببنده.
    دولت هم اگه میخواد به مردمش لطف کنه گمرک خودروهای نازنین وارداتی رو کم کنه تا ملتش در قبال پولی که پرداخت میکنه حداقل ماشین سوار بشه. ماشین….!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حمید فرجامی قاین

    ۴ مهر ۱۳۹۰
    سوابق: (49 ديدگاه)

    اگه این کارخونه ها تعطیل بشه میدونید تکلیف این چندهزار نفری که کار میکنن چی میشه که هکین طور راحت میگید تعطیل بشه بگید باید کیفیت رو بالا ببرند
    حمید ازدیار طلا و یاقوت سرخ جهان قاین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Mahmoud

    ۹ مهر ۱۳۹۰
    سوابق: (5 ديدگاه)

    به نظرم این ساندرو خیلی زیباست و شاید بتونه جای 206 و تندر رو بگیره.
    چون در مقایسه با تندر ظاهر زیباتری داره و فکر میکنم در مقایسه با 206 اتاق بزرگتری داشته باشه.
    به امید روزی که ایرانی بهترین خودرویی که سزاوارش هست رو سوار بشه.
    موفق باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امين

    ۱۰ مهر ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    در پاسخ به شخص محترم e.d.r باید بگم شما نگران شکست دنا و معامله نشدنش نباشین ما امیداواریم به همین زودی مهندسین روشنفکر امثال شما بعد از رفع دغدغه های سیاسی و…. به پا خیزین و به جای کامنکت گذاشتن در سایت ها خودروهای مثل فورد و… برامون طراحی کنن (البته من که می دونم این جور مهندسان روشنفکر از اون ور آب می خوان ولی اینا دل شون این ور آبه ولی حیف که رزیم راهشونو بسته)و یا حداقل بعد از رفع همون دغدغه های …. برامون از همین عراق مستقیم وارد کنن تا خودشون سودشو ببرن و ماهم عشق آمریکاییشو. با حمید فرجامی هم کاملاً موافقم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. علیرضا

    ۱۱ مهر ۱۳۹۰
    سوابق: (6 ديدگاه)

    در جواب به آقای فرجامی باید بگم شما در حالی به فکر چند هزار نفری هستی که بیکار می شن که به فکر چند هزار نفری که به علت بی کیفیتی خودروهای بی کیفیت کشته شدن، نیستی، به فکر ملیونها لیتر سوختی که از سرمایه های این مملکت در خودروهای بی کیفیت تلف می شه و الودگی اون باعث بیماری میلیونها نفر می شن نیستی و……
    در پاسخ به آقای امین هم باید بگم که کی اصلا گفته، کشور عزیز ما باید خودرو تولید کنه. خیلی از کشور های پیشرفته هستن که خیلی از محصولات واز جمله خودرو نمی سازن از جمله اونها روسیه.دلیلی هم نداره که بسازن.در عوض محصولی تولید میکنن که برای اونها مزیت نسبی داشته باشه. هر کشوری یک سری مزیت های نسبی تولید داره و این در مورد کشور ما صنایع نفت و کشاورزی و فرش هستش.
    حالا خود شما قضاوت کنید که چرا ماشینی مثه تندر90 که یک خودرو خیلی ساده و معمولی هست در مقایسه با خیلی از خودرو های داخلی اینقدر برای خودش جا باز کرده؟
    – به امید درخشش کشور عزیزم ایران در اوج قله های موفقیت و سر فرازی-

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. فرشاد

    ۱۷ مهر ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تا وقتی که گمرگی خودروهای خارجی با این درصد محاصبه میشه و خودروسازهای داخلی خودروهای بی کیفیت رو به مردم تحمیل میکنند نمیشه انتظاری از این بیشتر داشت که ما ایرانیها که به قول آقایان شایسته بهترینها هستیم با ید پول ماشینهای لوکس روز اروپا و جهان رو بدیم دنا و امثالهم سوار شیم تازه خوشهال هم باشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. pouyan

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (9 ديدگاه)

    با نظر علیرضا خیلی موافقم خیلی از کشورها هستند که تو کار قطعه سازیند لازم نیست حتما این چند هزار نفر بیکار بشن با یه سیاست درست میشه قطعه سازه کمپانی های بزرگ بود تا دلال و وارد کننده با این مافیایی که خودروسازا دارن بعیده پیشرفتی حاصل بشه مثلا قرار بود سال به سال تعرفه ها کاهش پیدا کنه کیفیته ماشینا افزایش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. haji

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    مگه سمندو405وپارس با شکست رو به رو شدن.هر طرفی نگاه کنی چند تایی میبینی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. طاها

    ۷ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    حرف همه ی شما درست است اما این جا یه مشکلی هست که کسی تا به حال بهش توجه نکرده این مهندسانی که میتونن این همه ماشین متنوع تولید کنن چرا باید اینقدر کم کیفیت باشه به جای طراحی ماشین های جدید تر بیاید ماشین رو ارتقا بدید وروش کار کنید شما کارکنان ومسعولان شرکت های خودرو انگار حول هستید و میخواهید هر چه سریعتر به پول برسید وماشین رو نصفه کاره وبی امنیت میدید دست مردم باید کیفیت رو بالا ببرید اینطوری نه کسی بیکار میشه نه کشته . خیلی ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. بکتای

    ۱۷ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    ای کاش همه ماشینا مث این یکی بودن

    http://uplod.ir/znrcx8hvbime/iran69.mp4.htm

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. جمشید فدائی

    ۲۷ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سیروئن4 خیلی نازه.امیدوارم قیمتش زیاد بالا نباشه.
    اگه ممکنه قیمت حدودیشو تو سایت بزارین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. شایان

    ۳۱ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به دوستان همه نظرات جالبی داشتید که من بااستقامت بر با کیفیت کردن محصولات موافقم و چه ایرادی داره یک بار فقط یکبار خودروی با کیفیت بسازیم.حتی قیمتش برای عوام مناسب نباشه ولی بسازیم.آه ه ه ه ه ه .
    من 20 تا25 میلیون پول دارم و میخوام ماشین بگیرم.واقعا نمی دونم چی بگیرم.منو راهنمایی کنید(405 و پارس داشتم).با تشکر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. siavash

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (69 ديدگاه)

    این ماشین ها به جز دنا و رانا خوب به نظر میرسن اما خواهشا بهتر نگن جانشین چون اگه جانشین باشه باید قیمتش تقریبا مثل اون باشه نه اینکه خیلی بیشتر از اون مثل اون زمانی که قرار بود L90جای پیکان رو بگیره و قیمتش مثل اون باشه اما الان پراید جای پیکان رو گرفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۵ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آقای siavash.
      دنا چی کم داره که میگی جز اون بقیه خوبن؟؟

      حتما باید ساخت یه کشور خارجی باشه تا بگی خوبه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. saber

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ماشین فقط ماشینای ژاپنی و کره ای….

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا