ایستگاه خبر

خودروهای داخلی و قیمت صادرات آنها

مدتهاست همه از کارشناس و عوام به این نکته اذعان دارند که خودروهای داخلی، با قیمتی بسیار نازلتر به کشورهای دور و نزدیک صادر می شوند و در عوض با بهایی سنگین به هموطنانمان فروخته می شوند. اینکه دلیل این موضوع، سیاستهای دولتی و اجبار خودروسازان است یا تلاش برای صادرات به هر قیمت و کسب امتیازهای ویژه بابت آن، سخنی دیگر است. روزنامه شرق در مقاله ای مفصل، قیمتهای خودروهای صادراتی را با قیمت آنها در ایران مورد مقایسه قرار داده است که نشان می دهد یک خودروی داخلی، به راحتی بیش از ۶۰ درصد ارزانتر به دست مصرف کنندگان خارجی می رسد!

cars
صادرات پژو پارس ۱۳۲ درصد ارزان‌تر از قیمت مصرف‌کننده ایرانی به عراق یا ارسال پیکاپ ۱۰۴ درصد زیر قیمت ایران به بنین؛ این تنها بخشی از دستاورد صادرات خودرو کارخانجات خودروساز در سال جاری است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که صنعت خودروسازی آن، ارز از کشور به خاطر واردکردن رادیاتور، پیچ و مهره یا دیسک کلاچ خودرو «پیکان» خارج می‌کند (منبع: آمار واردات خودرو بر اساس اطلاعات موجود و کارشناسی نشده طی ۹ ماهه سال ۱۳۹۲، گمرک ج ا. ا، ردیف‌های: ۲۶، ۴۲۰۱۱۶۹) سال‌هاست ادعای تولید خودرو ملی دارد، اما قیمت محصولات آن با بالاو پایین‌ شدن قیمت ارز به شدت تغییر می‌کند و وقتی صنعت خودرو تحریم می‌شود، ناگهان عرضه خودرو ملی نیز با مشکل مواجه می‌شود و اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد سر به فلک می‌کشد. کارخانجات غیردولتی «خودروساز» همگی مونتاژکار قطعات چینی هستند و برای واردکردن قطعات میلیاردهادلار ارز از کشور خارج می‌کنند و تولیداتشان را به قیمت خارق‌العاده‌ای به مصرف‌کننده ناچار از انتخاب بین گزینه‌های موجود به فروش می‌رسانند. حالا در همین کشور، که داشتن برخی خودروها مستلزم خواب پول نزد خودروسازان تا ۶-۹ ماه است و خودروسازان محصول آماده برای تحویل به مشتری به‌صورت نقدی ندارند «صادرات خودرو» هم داریم! در اینجا بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، به بررسی قیمت صادراتی محصولات خودروسازان داخلی پرداختیم. گفتنی آنکه در آمار مزبور، بعضاً ردیف‌هایی با شرح تعرفه دو تا چند خودرو درج شدند که قابل تفکیک نبودند. این موارد در جداول ذکر شدند.

Iran Khodro Runna
اوکراینی‌ها رانا و تیبا دوست دارند!
در ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور به کشور اوکراین انواع تیبا و رانا صادر شده است. قیمت هر دستگاه تیبای صادراتی به اوکراین بیش از ۱۸ میلیون ثبت شده است، همچنین قیمت هر دستگاه خودرو رانا که به این کشور صادر شده است نیز بیش از تومان قیمت‌گذاری شده است. ارزش کل صادرات ۱۶۸ دستگاه خودرو به این کشور طی مدت یادشده بیش از سه‌میلیاردومیلیاردو ۳۴ میلیون ثبت شده است.
جمهوری آذربایجان: رتبه دوم
رتبه دوم مقصد صادرات خودرو ایرانی به جمهوری آذربایجان با ۲۴ درصد سهم از کل صادرات خودرو اختصاص دارد. یک‌هزاروهزارو ۱۴۷ دستگاه انواع خودرو سواری از ابتدای امسال تاکنون به ارزش بیش از ۲۱ میلیاردتومان به کشور آذربایجان صادر شده است. خودروهای صادراتی به این کشور را ال ۹۰، پراید، تیبا، سمند و پیکاپ تشکیل داده‌اند. در آذرماه ۴۴۳ دستگاه، در آبان ماه ۱۹۶ دستگاه، در مهرماه نیز ۱۹۶ دستگاه، در شهریورماه ۶۸ دستگاه، در مردادماه ۹۲ دستگاه، در خردادماه نیز ۹۲ دستگاه و در اردیبهشت امسال ۶۰ دستگاه از خودروهای یادشده به این کشور صادر شده است.
به ترتیب خودروهای ال ۹۰ و پراید بیشترین سهم را در جریان این معامله داشتند.

صادرات خودرو به ترکمنستان
صادرات خودرو به ترکمنستان
بنین مشتری قدیمی نصف قیمت!
ظاهراً خودروسازان علاقه خاصی به صادرات بیش از نصف قیمت خودرو پیکاپ به کشور بنین دارند. برای آنها که شاید نشناسند باید گفت بنین کشوری است با هشت‌میلیون‌نفر جمعیت در غرب آفریقا و ما از زمانی که صادرات خودرو را آغاز کردیم تاکنون همواره پیکاپ را به قیمت بسیار پایین‌تر از ایران به این کشور صادر کرده‌ایم. امسال نیز به سبک و سیاق سال‌های گذشته، پیکاپ‌ها را در تیرماه به ارزش هر دستگاه بیش از ۳۷ میلیون به این کشور فرستادیم، این در حالی است که قیمت این محصول در داخل نزدیک ۸۲ میلیون است. خودرو تیانا نیز که در ایران ۱۴۰ میلیون قیمت دارد، به این کشور به قیمت هر دستگاه ۸۶ میلیون صادر شده است. ارزش کل صادراتمان به ترکمنستان زیاد نیست و جمعا نزدیک به یک‌ میلیارد و ۲۰۰ میلیون بوده است.

صادرات خودرو به سایر کشورها
صادرات خودرو به سایر کشورها
عراق: بزرگ‌ترین بازار
عراق، بازار قدیمی صادرات خودرو ایرانی، در گذشته نه‌چندان دور، در کنار سوریه بزرگ‌ترین مقصد صادرات خودرو ایرانی بود که پس از سوریه یکه‌تازی می‌کند. هم‌اکنون مقصد بیش از ۵۳ درصد صادرات خودروی ما را عراق به خود اختصاص داده است. ال ۹۰، انواع پراید، پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند و تیبا از جمله خودروهایی هستند که به این کشور صادر کرده‌ایم. این صادرات در فروردین، مهر، آبان و آذر صورت گرفته است.

آیا انحصار در ایران با رضایت مصرف کننده همراه است؟
تیبا و نقش پر رنگ در سبد صادراتی خودرو!
مصر: بازار جدید
مصر بازار جدیدی برای خودروهای ایرانی به شمار می‌رود اما در همین مدت نیز توانسته سهم خوبی داشته باشد. ۱۳ درصد صادرات امسال خودرو ما به مصر بوده است. پراید و تیبا دو خودرویی هستند که در شهریورماه و آذرماه به این کشور بی‌ثبات صادر شده‌اند.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
در آلمان کسی سوار پراید نمی‌شود
البته ما صادرات خودرو به چین، کره‌جنوبی، روسیه، حتی آلمان نیز داشتیم. اما این صادرات یا به‌صورت موردی بود، یا برای مثال یک دستگاه از یک خودرو به چین صادر شده است که احتمالاً برای اهداف تحقیقاتی یا مشابه آن صورت گرفته وگرنه، احتمال اینکه در آلمان یا کره جنوبی کسی متقاضی خودرو پراید باشد کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد! در شرح تعرفه‌ها متأسفانه بعضاً مدل خودروهای صادراتی ذکر نشده یا چند خودرو در یک ردیف قرار گرفتند. بر همین اساس از آنجا که عموماً اجناس باکیفیت برای صادرات در نظر گرفته می‌شوند، در این مطلب آنجا که مدل دقیق ذکر نشده بود معیار قیمت داخلی محصولات، باکیفیت‌ترین آنها در نظر گرفته شده است و از دیگر سو درصد اختلاف قیمت نیز قیمت کارخانه بوده است. هنوز هیچ مقام مسئولی درباره توجیه اقتصادی این صادرات توضیحی نداده است! برای مثال، قطعات خودرو پیکاپ باید با دلاری که مدت‌هاست در کشور وضع خاصی دارد وارد شود، در ایران تولید شود، قیمت آن (اگر عرضه شود) در ایران بیش از ۸۰ میلیون باشد، بعد این خودرو که تولید شد، آن را به قیمت ۳۷ میلیون به بنین صادر کنیم!

نویسنده: موسی منعم – روزنامه شرق شماره ۱۹۳۷

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۳۷ دیدگاه‌ها

  1. MBS

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (201 ديدگاه)

    تا کی باید ماشین های آشغال ایرانی را سوار شیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فقیر

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (168 ديدگاه)

      تا هروقت که بخواهیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. یاسر

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (397 ديدگاه)

      تا وقتیکه بساط کلاهبرداری و دزدی برای مثلا خودروسازان برپاست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. akbar

      ۴ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ازمابدبختترهم هس نگاکنین اینا همسوارمیشن مصر.آذربایجان . اکراین عراق

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یاسر

        ۹ اسفند ۱۳۹۲
        سوابق: (397 ديدگاه)

        اینطور نیست. شما یه نگاه به تعداد صادرات بنداز و با تعداد خودروهای این کشورها مقایسه کن متوجه میشی که درصد ناچیزی از خرید خودرواین کشورها تولیدات ایرانه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. یاسر

        ۹ اسفند ۱۳۹۲
        سوابق: (397 ديدگاه)

        با مقایسه میزان صادرات با تعداد خودروهای این کشورها متوجه میشین که اصلا اینطورنیست , چرا که سهم کمی از بازار خودرواین کشورها در اختیار ایرانه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. احسان(احسان سابق)

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    چرا المانیا سوار پراید و تیبا نشن؟خیلی دلشون بخواد مگه خودشون جز ائودی و بنز و بی ام و فولکس واگن که همشون در برابر پراید تیکه اشغالی بیش نیستن چی دارن؟دلم برای ساده لوحیشون میسوزه که چشم ندارن ببینن یک ماشین هنوز بعد از 28 سال با 20-30 نام مختلف ساخته میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. arash1354

      ۸ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (121 ديدگاه)

      برای تنوع آلمانیها درخواست پراید کردن !

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یاسر

        ۸ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (397 ديدگاه)

        ایول, دمت گرم

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. بهرام

        ۱۸ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (90 ديدگاه)

        برا تنوع نیس ک بهترین راهو برا خودکشی انتخاب میکنن دیه هم میرسه ب خانوادشون دیگه نمیرن بالای ساختمون خودشونو بندازن پایین

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. هادی

    ۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (458 ديدگاه)

    اینا همش تدبیر و امیده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمد

    ۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    یکی از دلایلش تعرفه واردات قطعه است که حدودا 30 درصده اما وقتی خودرو صادر میشه اون مبلغ 30 درصدی که خودروساز به گمرک داده بهش پس میدن مثلا فرض کنید برای هر پراید 1000 دلار قطعه وارد بشه که با گمرکی میشه 1300 دلار حالا وقتی این پراید رو صادر کنن دولت اون 300 دلار رو به خودروساز پس میده .با توجه به این که درصد بالایی از قطعات ما وارداتی هستن این بخشودگی مالیاتی مبلغ زیادی میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. arash1354

      ۸ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (121 ديدگاه)

      بارم با تخفیف 50 درصدی و بعضا بالاتر همخونی نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. یاسر

      ۸ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (397 ديدگاه)

      هر جور حساب کنی بازم این قیمتها نمیشه. قیمت واقعی خودروها همینه. بی همه چیزها زورشون فقط به ملت خودشون میرسه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. محمد

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (26 ديدگاه)

      خوبه گفتم یکی از دلایلش دیگه این همه منفی برا چیه؟
      یکی دیگه از دلایلش هزینه بالای مونتاژه
      پدرم سایپا کار میکنه اینقدر توی خط مونتاژ کارگر زیاده که اصن معلوم نیست وظیفشون چیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یاسر

        ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (397 ديدگاه)

        اونوقت تاوان این سوءمدیریت و هزینه های سربار اضافی را ملت باید بدن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. یاسر

        ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (397 ديدگاه)

        اونوقت تاوان این بی برنامگی و سوء مدیریت را که باعث هزینه های سربار مازاد میشه, مردم با گرونتر خریدن خودرو باید بدن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. interceptor

    ۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    راو 4 در مقایسه با سایر 4در4 های کامپکت بازار ایران مثل گراند ویتارا، هیوندای توسان ای ایکس35، کیا اسپورتیج و نیسان قشقایی عرضه شده تو ایران خیلی سرتره فقط این رنگ مسخره مارون نمی دونم چیه که عین شتره و برا عربای حاشیه خلیج فارس که یه من گل میران داخل کابین خوبه برا ایران نوچ.
    عقب 2013 و 2014 زیاد خوشکل نیست. البته قشقایی با 5 ستاره یوروان کپ هم خیلی قوی کار شده
    سگشون شرف داره به ایکس 33 و ایکس60 و امگرند شاسی بلندآشغال

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sorena330تحریم خودروسازان داخلی

      ۷ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (745 ديدگاه)

      مارون خاکی نیست ها…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. امیر

    ۸ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فکرشوبکن پارس elx که تازه اینجا فول اپشن نیست 45 قیمت صفرش هست اونوقت فول اپشن همین پارس elx صادرمیشه 16400000
    البته اگه منطقی فکرکنیم بیشترازاین قیمت صادراتی نمی ارزه چون همه چیز ازجمله پلت فرم وبغیه اجزا مال 20 سال پیش هست پس باید قیمتش به اندازه ماشینی باشه که امکانات 20 سال پیش داره
    البته خودرو ساز عزیز ضرر نمیکه چون قیمت نهایی بدون سود رو صادرمیکنه وسود اون خودروهای صادراتی رو از تک تک ماشین هایی که داخل کشور فروش میره میگیره بعلاوه حق دولت وغیره
    خود مسولان ایران خودرو اعلام کردند قیمت نهایی خودرو به علاوه هذینه
    شماره گذاری وهزارکوفت وزهرماردیگه که الکی هست به قیمت ماشین اضافه میشه بعد سودخودشون که 10 درصدهمون قیمت نهایی تمام شده هست اضافه میشه تازه بعدش 10 درصدهم به قیمت کل اضافه میشه برای سود دولت
    اگه اینارو شما حذف کنی میبینی یه پارس elx قیمتش همین قیمت صادراتیه نه قیمت بازار کشورمان
    ببخشید سرتون درد اوردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. arash1354

      ۸ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (121 ديدگاه)

      کاشکی میرفتیم از بنین پیکاب وارد میکردیم با احتساب گمرکی باز هم کلی سود داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. یاسر

    ۸ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (397 ديدگاه)

    برای اثبات اینکه ببینید قیمت واقعیه این خودروها بیشتر نیست, قیمت و کیفیتشونو با قیمت و کیفیت خودروهای مناطق آزاد مقایسه کنید, همه چیزو متوجه میشوید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمدعلی

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کاش میشد همه ی محصولاتشونو به کشورهای دیگه صادر کنند و دست از سر ملت ایران بردارن؛ خوبه که 53 درصد محصولاتشون میره عراق، آخه عراق دشمن دیرینه ی ایران بوده و هست و خیلی جوونای ما رو به کمک آمریکا و خودروسازهای حرفه ای دنیا به شهادت رسوندند؛ این صادرات ایشالا یه انتقام گیری از اوناست، ولی مردم ایران لایق بهترینها با قیمت مناسب هستند نه بدترین کیفیتها با بیشترین قیمت ممکن!! ما همگی خواستار عدالت در توزیع خودرو هستیم، هر کی موفقه حرفامه لایک کنه، متشکرم، شاید به گوش دکتر روحانی رسید و یه فرجی شد!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. اکبر

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    شنیدم تازگیها بعد از قرار داد زنو المان وامریکا از دو خودرو ساز بزرگ ما یعنی ایران خودرو و سایپا تقاضای بسیار زیادی از محصولاتشون را کردن البته برای نصب دستشویی فرنگی داخل اونها و گذاشتن در پارکها و معابر عمومیشون به این دو خود رو ساز عزیزمون تبریک میگیم واقعا حق و لیاقتشون بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. من

      ۱۷ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (10 ديدگاه)

      سایپا 201 بزودی!!
      ما فقط پراید شاسی بلند سوار میشیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. یاسر

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (397 ديدگاه)

    دوستان عزیز توجه داشته باشید که توهین و تمسخر خودروسازهای داخلی نه تنها دردی را دوا نمیکنه که آنها را جریتر و بی انصافترهم میکند. وقتی حق انتخاب زیادی وجود ندارد و همه جوره از این خودروسازهای بی وجدان حمایت میشود بهتر است با دادن اطلاعات فنی از خودروها به همدیگر در انتخاب بهتر و کم ضررتر کمک کنیم. مگر اینکه همه تصمیم به نخریدن یا کمتر خریدن خودروداشته باشند که البته نیاز به یک عزم و اراده قوی است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهرام

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (90 ديدگاه)

      حیف نمیشه بهشون فش داد دیگه شاید بهشون بر میخورد ی تکونی میخوردن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. یاسر

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (397 ديدگاه)

    به خارجیا ارزون میدن چون با همین قیمتها هم به سختی میخرن, ولی در داخل هر چی بخوان میدن چون حق انتخاب آنچنانی وجود ندارهو تعیین کنندههمه چیز خودشونن. با این کلاهبرداریایی که از ملت میشه نیاز به دشمن نداریم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مصرف کننده بیچاره

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    باید در ایران خودرو و سایپا رو گل گرفت که با تولید و عرضه ماشین های آشغال و بی کیفیتشون علاوه بر اینکه جیب مردم رو خالی می کنن جون اون ها رو هم می گیرن. خدا از سرشون نگذره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یاسر

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (397 ديدگاه)

      انقدر برای بعضیها نون داره ایندو شرکت که هر بلایی سرملت بیارن بازم مورد حمایتن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. HoSeIn

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    ایول فقط مثل اینکه خون اونا رنگینتر از ما!!!اصلا خودروسازای آلمانی یا کشورای دیگه باید جلوی خودروسازای ما لنگ بندازن مگه بی ام و به پای پراید اونم از نوع وانتش میرسه!!؟؟ همچین چیزی وجود داره؟بله وجود داره زدیم رو دست آلمان!!!فقط یه پراید کوپه کم داریم که جنسمون جور بشه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ALIN

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یاسر جان گل گفتی ارزون میدن به غریبه اما به مردم خودشون دوبله سوبله میچپونن البته اینا ما ملتو از خودشون نمیدونن دیگه اینا از دشمن برا ما بدترن لعنت به اینا توف تو گور اول اخرشون ………

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یاسر

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (397 ديدگاه)

      البته بی تفاوتی و سکوت و کوتاهیه خود مردمم مزید بر علت است, همانطورکه درکامنتهای بالا توضیح داده شد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. یاسر

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (397 ديدگاه)

    شاید خودروهای ایرانیو واسه فیلمهای اکشنشون میخرن چون سه سوت تیکه پاره میشه, ارزونم هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. وحید

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    برای شکستن انحصار نیاز به یک عزم مردمی هست باید این موضوع به طور گسترده در عرصه عمومی و مجازی به بحث گذاشته بشه حق گرفتنی است .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یاسر

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (397 ديدگاه)

      و اطلاع رسانی با استفاده از ابزارهایی مثل این سایت , یکی از راههای رسیدن به عزم مردمی مورد نظر شماست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. حامد

    ۳ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    بابا ما بحث چی رو داریم میکنیم.الان که پای این همه خودرو ساز به ایران باز شده.این همه تنوع.درسته گرونتر باید بخریم اما با نخریدن محصولات ایرانی میتونیم انتقاممون رو ازشون بگیریم.چینی بخر ایرانی (ظاهرا ایرانی)نخر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یاسر

      ۹ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (397 ديدگاه)

      این میشه انتخاب بین بد و بدتر.چیزی که متاسفانه توایران داره به یک فرهنگ تبدیل میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. شعیب

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قیمت پراید تو این مدت چندبرابر شد یکی صداش در نیومد
    واقعا ایرانیت با غیرت و حق طلبن راسته!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. ناشناس

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرا دروغ نوشتی داداش؟؟؟؟
    قیمت ها تو عراق خیلی خیلی کمتر از ایناست.پراید که چهار،چهارونیم بیشتر نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. چری

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    به نظر من تنها راهش اینه که محصولات ایران خودرو و سایپا از طرف مردم خریداری نشن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. چری

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    حیف پول ، که به ماشین های ایرانی (مثلاً ایرانی ) داده بشه . واقعاً واسه خودم و همه ابرانیها متاسفم با این تمدن و این همه منابع باید…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. کوروش

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فکرشو بکن خارجی ها با این پراید چه حالی بکنن…
    پراید به هر کشوری که وارد بشه اندازه دو تا بمب هیروشیما ادم میکشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. محمد

    ۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آلمانیا پراید می خرن بزارن تو موزه برلین چون دیگه از این ماشینا حتی تو زیمباوه هم تولید نمیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. ALiHidden

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (332 ديدگاه)

    تو آلمان فک کنم اشانتیونشون پراید باشه مثلا با 10 دلار خرید ی پراید بهت میدن=))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. امیر

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آلمان پراید میخره کنترل وصلش کنن به عنوان اسباب بازی کنترلی دست بچه هاشون باشه خیلیم از اسباب بازی های قبلیشون بزرگتر و جذاب تره.شماهم اینقدر ایراد نگیرین هر چیزی را بهر کاری ساخته اند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. عرفان

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایرانخودرو وسایپا مانع ورود خودروهای ژاپنی به ایران شدند.تا بتوانند خودروهای خود را به قیمت دلخواه بفروش برسانند.شرکت ژاپنی که اسمی از ان منتشر نشده خواستار واردات یکی از محصولات خود که کیفیت ان از ماکسیما بهتر بوده به ایران را شده که متاسفانه این دو شرکت خودروساز داخلی مانع این موضوع شده اند….خودرویی با کیفیت بالا و با قیمت بعد از گمرکی 23میلیون…لطفا به نخریدن خودروی صفر ادامه بدید…
    منتشر کنید تا همه بدونن چی داره به سرمون میاد…
    آیا میدانید ?

    آیا میدانید پراید در شرکت کیا موتور ساخته شده. و تولید پراید از سال 1987شروع و تاریخ انقضای تولید در 2001بوده است و بخاطر ایمن نبودن از چرخه خودرو سازی کیا موتور به طور کامل حذف شد .اما در ایران تولید میشود

    آیا میدانستید که پژو 405در شرکت فرانسوی پژو در سال1989ساخته شد و تولید ان به خاطر ایمن نبودن سر نشینان جلو در سال1991متوقف شد .اما ایران خودرو این ماشین را تولید میکند و جان سر نشینان جلو برایش مهم نیست

    آیا میدانستید ماشین سمند که به ظاهر خودروی داخلی است بدنه اش از bmwسال 2000تولید شد تقلید شده است

    آیا میدانستید که پژو 206 در سال 1990توسط شرکت پژو تولید و در سال 2008تولید ان متوقف شد .اما هنوز در ایران تولید میشود

    آیا میدانستید ماشین های پژو و پراید که در ایران تولید میشوند در کشور اصلی سازنده جزو خودرو های اسقاطی محسوب میشوند

    آیا میدانستید قطعات اصلی که روی ماشین های داخلی بسته میشود چینی و هم چنین قطعات دسته دوم است این موضوع در اخبار هم اعلام شده

    ایا میدانستید قیمت تولید شده خودرو در داخل یک دوم قیمت فروش ان است یعنی اگر خودرویی 30ملیون قیمت گذاری شود قیمت تولید ان 15ملیون تومان است

    آیا میدانستید مدیران این دو شرکت در حال حاظر مانند زالو خون مردم را میمکند

    آیا میدانستید تمام این حرف ها حقیقت دارند و برای اطمینان میتوانید به اینترنت مراجعه کنید

    آیا میدانستید که اگر مردم ایران این دو شرکت خودرو سازی ایران خودرو و سایپا را به مدت 4ماه تحریم کنند و از ان ها خودرو نخرند این شر کت ها حتی قادر به دادن حقوق کار کنان خود نیستند

    آیا میدانید اگر این پیام را نشر دهید چند ثانیه وقت شمارو میگره ولی عوضش به حقتون میرسیید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. جواد

    ۲ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آیا میدونی سال 97 بزرگترین سال سرقت اموال مردم توسط این دو شرکت رقم خورده!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا