خودروهای داخلی و قیمت صادرات آنها

مدتهاست همه از کارشناس و عوام به این نکته اذعان دارند که خودروهای داخلی، با قیمتی بسیار نازلتر به کشورهای دور و نزدیک صادر می شوند و در عوض با بهایی سنگین به هموطنانمان فروخته می شوند. اینکه دلیل این موضوع، سیاستهای دولتی و اجبار خودروسازان است یا تلاش برای صادرات به هر قیمت و کسب امتیازهای ویژه بابت آن، سخنی دیگر است. روزنامه شرق در مقاله ای مفصل، قیمتهای خودروهای صادراتی را با قیمت آنها در ایران مورد مقایسه قرار داده است که نشان می دهد یک خودروی داخلی، به راحتی بیش از 60 درصد ارزانتر به دست مصرف کنندگان خارجی می رسد!

cars
صادرات پژو پارس 132 درصد ارزان‌تر از قیمت مصرف‌کننده ایرانی به عراق یا ارسال پیکاپ 104 درصد زیر قیمت ایران به بنین؛ این تنها بخشی از دستاورد صادرات خودرو کارخانجات خودروساز در سال جاری است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که صنعت خودروسازی آن، ارز از کشور به خاطر واردکردن رادیاتور، پیچ و مهره یا دیسک کلاچ خودرو «پیکان» خارج می‌کند (منبع: آمار واردات خودرو بر اساس اطلاعات موجود و کارشناسی نشده طی 9 ماهه سال 1392، گمرک ج ا. ا، ردیف‌های: 26، 4201169) سال‌هاست ادعای تولید خودرو ملی دارد، اما قیمت محصولات آن با بالاو پایین‌ شدن قیمت ارز به شدت تغییر می‌کند و وقتی صنعت خودرو تحریم می‌شود، ناگهان عرضه خودرو ملی نیز با مشکل مواجه می‌شود و اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد سر به فلک می‌کشد. کارخانجات غیردولتی «خودروساز» همگی مونتاژکار قطعات چینی هستند و برای واردکردن قطعات میلیاردهادلار ارز از کشور خارج می‌کنند و تولیداتشان را به قیمت خارق‌العاده‌ای به مصرف‌کننده ناچار از انتخاب بین گزینه‌های موجود به فروش می‌رسانند. حالا در همین کشور، که داشتن برخی خودروها مستلزم خواب پول نزد خودروسازان تا 6-9 ماه است و خودروسازان محصول آماده برای تحویل به مشتری به‌صورت نقدی ندارند «صادرات خودرو» هم داریم! در اینجا بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، به بررسی قیمت صادراتی محصولات خودروسازان داخلی پرداختیم. گفتنی آنکه در آمار مزبور، بعضاً ردیف‌هایی با شرح تعرفه دو تا چند خودرو درج شدند که قابل تفکیک نبودند. این موارد در جداول ذکر شدند.

Iran Khodro Runna
اوکراینی‌ها رانا و تیبا دوست دارند!
در ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور به کشور اوکراین انواع تیبا و رانا صادر شده است. قیمت هر دستگاه تیبای صادراتی به اوکراین بیش از 18 میلیون ثبت شده است، همچنین قیمت هر دستگاه خودرو رانا که به این کشور صادر شده است نیز بیش از تومان قیمت‌گذاری شده است. ارزش کل صادرات 168 دستگاه خودرو به این کشور طی مدت یادشده بیش از سه‌میلیاردومیلیاردو 34 میلیون ثبت شده است.
جمهوری آذربایجان: رتبه دوم
رتبه دوم مقصد صادرات خودرو ایرانی به جمهوری آذربایجان با 24 درصد سهم از کل صادرات خودرو اختصاص دارد. یک‌هزاروهزارو 147 دستگاه انواع خودرو سواری از ابتدای امسال تاکنون به ارزش بیش از 21 میلیاردتومان به کشور آذربایجان صادر شده است. خودروهای صادراتی به این کشور را ال 90، پراید، تیبا، سمند و پیکاپ تشکیل داده‌اند. در آذرماه 443 دستگاه، در آبان ماه 196 دستگاه، در مهرماه نیز 196 دستگاه، در شهریورماه 68 دستگاه، در مردادماه 92 دستگاه، در خردادماه نیز 92 دستگاه و در اردیبهشت امسال 60 دستگاه از خودروهای یادشده به این کشور صادر شده است.
به ترتیب خودروهای ال 90 و پراید بیشترین سهم را در جریان این معامله داشتند.

صادرات خودرو به ترکمنستان
صادرات خودرو به ترکمنستان

بنین مشتری قدیمی نصف قیمت!
ظاهراً خودروسازان علاقه خاصی به صادرات بیش از نصف قیمت خودرو پیکاپ به کشور بنین دارند. برای آنها که شاید نشناسند باید گفت بنین کشوری است با هشت‌میلیون‌نفر جمعیت در غرب آفریقا و ما از زمانی که صادرات خودرو را آغاز کردیم تاکنون همواره پیکاپ را به قیمت بسیار پایین‌تر از ایران به این کشور صادر کرده‌ایم. امسال نیز به سبک و سیاق سال‌های گذشته، پیکاپ‌ها را در تیرماه به ارزش هر دستگاه بیش از 37 میلیون به این کشور فرستادیم، این در حالی است که قیمت این محصول در داخل نزدیک 82 میلیون است. خودرو تیانا نیز که در ایران 140 میلیون قیمت دارد، به این کشور به قیمت هر دستگاه 86 میلیون صادر شده است. ارزش کل صادراتمان به ترکمنستان زیاد نیست و جمعا نزدیک به یک‌ میلیارد و 200 میلیون بوده است.

صادرات خودرو به سایر کشورها
صادرات خودرو به سایر کشورها

عراق: بزرگ‌ترین بازار
عراق، بازار قدیمی صادرات خودرو ایرانی، در گذشته نه‌چندان دور، در کنار سوریه بزرگ‌ترین مقصد صادرات خودرو ایرانی بود که پس از سوریه یکه‌تازی می‌کند. هم‌اکنون مقصد بیش از 53 درصد صادرات خودروی ما را عراق به خود اختصاص داده است. ال 90، انواع پراید، پژو 405، پژو پارس، سمند و تیبا از جمله خودروهایی هستند که به این کشور صادر کرده‌ایم. این صادرات در فروردین، مهر، آبان و آذر صورت گرفته است.

آیا انحصار در ایران با رضایت مصرف کننده همراه است؟
تیبا و نقش پر رنگ در سبد صادراتی خودرو!

مصر: بازار جدید
مصر بازار جدیدی برای خودروهای ایرانی به شمار می‌رود اما در همین مدت نیز توانسته سهم خوبی داشته باشد. 13 درصد صادرات امسال خودرو ما به مصر بوده است. پراید و تیبا دو خودرویی هستند که در شهریورماه و آذرماه به این کشور بی‌ثبات صادر شده‌اند.

سایپا 151 کارا
سایپا 151 کارا

در آلمان کسی سوار پراید نمی‌شود
البته ما صادرات خودرو به چین، کره‌جنوبی، روسیه، حتی آلمان نیز داشتیم. اما این صادرات یا به‌صورت موردی بود، یا برای مثال یک دستگاه از یک خودرو به چین صادر شده است که احتمالاً برای اهداف تحقیقاتی یا مشابه آن صورت گرفته وگرنه، احتمال اینکه در آلمان یا کره جنوبی کسی متقاضی خودرو پراید باشد کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد! در شرح تعرفه‌ها متأسفانه بعضاً مدل خودروهای صادراتی ذکر نشده یا چند خودرو در یک ردیف قرار گرفتند. بر همین اساس از آنجا که عموماً اجناس باکیفیت برای صادرات در نظر گرفته می‌شوند، در این مطلب آنجا که مدل دقیق ذکر نشده بود معیار قیمت داخلی محصولات، باکیفیت‌ترین آنها در نظر گرفته شده است و از دیگر سو درصد اختلاف قیمت نیز قیمت کارخانه بوده است. هنوز هیچ مقام مسئولی درباره توجیه اقتصادی این صادرات توضیحی نداده است! برای مثال، قطعات خودرو پیکاپ باید با دلاری که مدت‌هاست در کشور وضع خاصی دارد وارد شود، در ایران تولید شود، قیمت آن (اگر عرضه شود) در ایران بیش از 80 میلیون باشد، بعد این خودرو که تولید شد، آن را به قیمت 37 میلیون به بنین صادر کنیم!

نویسنده: موسی منعم – روزنامه شرق شماره 1937

135 دیدگاه

  1. MBS
    سوابق: (201 دیدگاه) ,

    تا کی باید ماشین های آشغال ایرانی را سوار شیم

    پاسخ
    1. یاسر
      سوابق: (400 دیدگاه) ,

      تا وقتیکه بساط کلاهبرداری و دزدی برای مثلا خودروسازان برپاست

      پاسخ
    2. akbar
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      ازمابدبختترهم هس نگاکنین اینا همسوارمیشن مصر.آذربایجان . اکراین عراق

      پاسخ
      1. یاسر
        سوابق: (400 دیدگاه) ,

        اینطور نیست. شما یه نگاه به تعداد صادرات بنداز و با تعداد خودروهای این کشورها مقایسه کن متوجه میشی که درصد ناچیزی از خرید خودرواین کشورها تولیدات ایرانه.

        پاسخ
      2. یاسر
        سوابق: (400 دیدگاه) ,

        با مقایسه میزان صادرات با تعداد خودروهای این کشورها متوجه میشین که اصلا اینطورنیست , چرا که سهم کمی از بازار خودرواین کشورها در اختیار ایرانه.

        پاسخ
  2. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    چرا المانیا سوار پراید و تیبا نشن؟خیلی دلشون بخواد مگه خودشون جز ائودی و بنز و بی ام و فولکس واگن که همشون در برابر پراید تیکه اشغالی بیش نیستن چی دارن؟دلم برای ساده لوحیشون میسوزه که چشم ندارن ببینن یک ماشین هنوز بعد از 28 سال با 20-30 نام مختلف ساخته میشه

    پاسخ
    1. arash1354
      سوابق: (121 دیدگاه) ,

      براي تنوع آلمانيها درخواست پرايد كردن !

      پاسخ
      1. بهرام
        سوابق: (90 دیدگاه) ,

        برا تنوع نيس ك بهترين راهو برا خودكشي انتخاب ميكنن ديه هم ميرسه ب خانوادشون ديگه نميرن بالاي ساختمون خودشونو بندازن پايين

        پاسخ
  3. محمد
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    یکی از دلایلش تعرفه واردات قطعه است که حدودا 30 درصده اما وقتی خودرو صادر میشه اون مبلغ 30 درصدی که خودروساز به گمرک داده بهش پس میدن مثلا فرض کنید برای هر پراید 1000 دلار قطعه وارد بشه که با گمرکی میشه 1300 دلار حالا وقتی این پراید رو صادر کنن دولت اون 300 دلار رو به خودروساز پس میده .با توجه به این که درصد بالایی از قطعات ما وارداتی هستن این بخشودگی مالیاتی مبلغ زیادی میشه

    پاسخ
    1. arash1354
      سوابق: (121 دیدگاه) ,

      بارم با تخفيف 50 درصدي و بعضا بالاتر همخوني نداره

      پاسخ
    2. یاسر
      سوابق: (400 دیدگاه) ,

      هر جور حساب کنی بازم این قیمتها نمیشه. قیمت واقعی خودروها همینه. بی همه چیزها زورشون فقط به ملت خودشون میرسه

      پاسخ
    3. محمد
      سوابق: (25 دیدگاه) ,

      خوبه گفتم یکی از دلایلش دیگه این همه منفی برا چیه؟
      یکی دیگه از دلایلش هزینه بالای مونتاژه
      پدرم سایپا کار میکنه اینقدر توی خط مونتاژ کارگر زیاده که اصن معلوم نیست وظیفشون چیه

      پاسخ
      1. یاسر
        سوابق: (400 دیدگاه) ,

        اونوقت تاوان این سوءمدیریت و هزینه های سربار اضافی را ملت باید بدن.

        پاسخ
      2. یاسر
        سوابق: (400 دیدگاه) ,

        اونوقت تاوان این بی برنامگی و سوء مدیریت را که باعث هزینه های سربار مازاد میشه, مردم با گرونتر خریدن خودرو باید بدن.

        پاسخ
  4. interceptor
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    راو 4 در مقایسه با سایر 4در4 های کامپکت بازار ایران مثل گراند ویتارا، هیوندای توسان ای ایکس35، کیا اسپورتیج و نیسان قشقایی عرضه شده تو ایران خیلی سرتره فقط این رنگ مسخره مارون نمی دونم چیه که عین شتره و برا عربای حاشیه خلیج فارس که یه من گل میران داخل کابین خوبه برا ایران نوچ.
    عقب 2013 و 2014 زیاد خوشکل نیست. البته قشقایی با 5 ستاره یوروان کپ هم خیلی قوی کار شده
    سگشون شرف داره به ایکس 33 و ایکس60 و امگرند شاسی بلندآشغال

    پاسخ
    1. sorena330تحریم خودروسازان داخلی
      سوابق: (691 دیدگاه) ,

      مارون خاکی نیست ها…

      پاسخ
  5. امیر
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    فکرشوبکن پارس elx که تازه اینجا فول اپشن نیست 45 قیمت صفرش هست اونوقت فول اپشن همین پارس elx صادرمیشه 16400000
    البته اگه منطقی فکرکنیم بیشترازاین قیمت صادراتی نمی ارزه چون همه چیز ازجمله پلت فرم وبغیه اجزا مال 20 سال پیش هست پس باید قیمتش به اندازه ماشینی باشه که امکانات 20 سال پیش داره
    البته خودرو ساز عزیز ضرر نمیکه چون قیمت نهایی بدون سود رو صادرمیکنه وسود اون خودروهای صادراتی رو از تک تک ماشین هایی که داخل کشور فروش میره میگیره بعلاوه حق دولت وغیره
    خود مسولان ایران خودرو اعلام کردند قیمت نهایی خودرو به علاوه هذینه
    شماره گذاری وهزارکوفت وزهرماردیگه که الکی هست به قیمت ماشین اضافه میشه بعد سودخودشون که 10 درصدهمون قیمت نهایی تمام شده هست اضافه میشه تازه بعدش 10 درصدهم به قیمت کل اضافه میشه برای سود دولت
    اگه اینارو شما حذف کنی میبینی یه پارس elx قیمتش همین قیمت صادراتیه نه قیمت بازار کشورمان
    ببخشید سرتون درد اوردم

    پاسخ
    1. arash1354
      سوابق: (121 دیدگاه) ,

      كاشكي ميرفتيم از بنين پيكاب وارد ميكرديم با احتساب گمركي باز هم كلي سود داره

      پاسخ
  6. یاسر
    سوابق: (400 دیدگاه) ,

    برای اثبات اینکه ببینید قیمت واقعیه این خودروها بیشتر نیست, قیمت و کیفیتشونو با قیمت و کیفیت خودروهای مناطق آزاد مقایسه کنید, همه چیزو متوجه میشوید

    پاسخ
  7. محمدعلی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    کاش میشد همه ی محصولاتشونو به کشورهای دیگه صادر کنند و دست از سر ملت ایران بردارن؛ خوبه که 53 درصد محصولاتشون میره عراق، آخه عراق دشمن دیرینه ی ایران بوده و هست و خیلی جوونای ما رو به کمک آمریکا و خودروسازهای حرفه ای دنیا به شهادت رسوندند؛ این صادرات ایشالا یه انتقام گیری از اوناست، ولی مردم ایران لایق بهترینها با قیمت مناسب هستند نه بدترین کیفیتها با بیشترین قیمت ممکن!! ما همگی خواستار عدالت در توزیع خودرو هستیم، هر کی موفقه حرفامه لایک کنه، متشکرم، شاید به گوش دکتر روحانی رسید و یه فرجی شد!

    پاسخ
  8. اکبر
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    شنیدم تازگیها بعد از قرار داد زنو المان وامریکا از دو خودرو ساز بزرگ ما یعنی ایران خودرو و سایپا تقاضای بسیار زیادی از محصولاتشون را کردن البته برای نصب دستشویی فرنگی داخل اونها و گذاشتن در پارکها و معابر عمومیشون به این دو خود رو ساز عزیزمون تبریک میگیم واقعا حق و لیاقتشون بوده

    پاسخ
    1. من
      سوابق: (7 دیدگاه) ,

      سایپا 201 بزودی!!
      ما فقط پراید شاسی بلند سوار میشیم

      پاسخ
  9. یاسر
    سوابق: (400 دیدگاه) ,

    دوستان عزیز توجه داشته باشید که توهین و تمسخر خودروسازهای داخلی نه تنها دردی را دوا نمیکنه که آنها را جریتر و بی انصافترهم میکند. وقتی حق انتخاب زیادی وجود ندارد و همه جوره از این خودروسازهای بی وجدان حمایت میشود بهتر است با دادن اطلاعات فنی از خودروها به همدیگر در انتخاب بهتر و کم ضررتر کمک کنیم. مگر اینکه همه تصمیم به نخریدن یا کمتر خریدن خودروداشته باشند که البته نیاز به یک عزم و اراده قوی است.

    پاسخ
    1. بهرام
      سوابق: (90 دیدگاه) ,

      حيف نميشه بهشون فش داد ديگه شايد بهشون بر ميخورد ي تكوني ميخوردن

      پاسخ
  10. یاسر
    سوابق: (400 دیدگاه) ,

    به خارجیا ارزون میدن چون با همین قیمتها هم به سختی میخرن, ولی در داخل هر چی بخوان میدن چون حق انتخاب آنچنانی وجود ندارهو تعیین کنندههمه چیز خودشونن. با این کلاهبرداریایی که از ملت میشه نیاز به دشمن نداریم.

    پاسخ
  11. مصرف کننده بیچاره
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    باید در ایران خودرو و سایپا رو گل گرفت که با تولید و عرضه ماشین های آشغال و بی کیفیتشون علاوه بر اینکه جیب مردم رو خالی می کنن جون اون ها رو هم می گیرن. خدا از سرشون نگذره.

    پاسخ
    1. یاسر
      سوابق: (400 دیدگاه) ,

      انقدر برای بعضیها نون داره ایندو شرکت که هر بلایی سرملت بیارن بازم مورد حمایتن.

      پاسخ
  12. HoSeIn
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    ایول فقط مثل اینکه خون اونا رنگینتر از ما!!!اصلا خودروسازای آلمانی یا کشورای دیگه باید جلوی خودروسازای ما لنگ بندازن مگه بی ام و به پای پراید اونم از نوع وانتش میرسه!!؟؟ همچین چیزی وجود داره؟بله وجود داره زدیم رو دست آلمان!!!فقط یه پراید کوپه کم داریم که جنسمون جور بشه!!!

    پاسخ
  13. ALIN
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    یاسر جان گل گفتی ارزون میدن به غریبه اما به مردم خودشون دوبله سوبله میچپونن البته اینا ما ملتو از خودشون نمیدونن دیگه اینا از دشمن برا ما بدترن لعنت به اینا توف تو گور اول اخرشون ………

    پاسخ
    1. یاسر
      سوابق: (400 دیدگاه) ,

      البته بی تفاوتی و سکوت و کوتاهیه خود مردمم مزید بر علت است, همانطورکه درکامنتهای بالا توضیح داده شد.

      پاسخ
  14. یاسر
    سوابق: (400 دیدگاه) ,

    شاید خودروهای ایرانیو واسه فیلمهای اکشنشون میخرن چون سه سوت تیکه پاره میشه, ارزونم هست

    پاسخ
  15. وحید
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    برای شکستن انحصار نیاز به یک عزم مردمی هست باید این موضوع به طور گسترده در عرصه عمومی و مجازی به بحث گذاشته بشه حق گرفتنی است .

    پاسخ
    1. یاسر
      سوابق: (400 دیدگاه) ,

      و اطلاع رسانی با استفاده از ابزارهایی مثل این سایت , یکی از راههای رسیدن به عزم مردمی مورد نظر شماست.

      پاسخ
  16. حامد
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    بابا ما بحث چي رو داريم ميكنيم.الان كه پاي اين همه خودرو ساز به ايران باز شده.اين همه تنوع.درسته گرونتر بايد بخريم اما با نخريدن محصولات ايراني ميتونيم انتقاممون رو ازشون بگيريم.چيني بخر ايراني (ظاهرا ايراني)نخر

    پاسخ
    1. یاسر
      سوابق: (400 دیدگاه) ,

      این میشه انتخاب بین بد و بدتر.چیزی که متاسفانه توایران داره به یک فرهنگ تبدیل میشه.

      پاسخ
  17. شعیب
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    قیمت پراید تو این مدت چندبرابر شد یکی صداش در نیومد
    واقعا ایرانیت با غیرت و حق طلبن راسته!!!!

    پاسخ
  18. ناشناس
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    چرا دروغ نوشتی داداش؟؟؟؟
    قیمت ها تو عراق خیلی خیلی کمتر از ایناست.پراید که چهار،چهارونیم بیشتر نیست.

    پاسخ
  19. چری
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    به نظر من تنها راهش اینه که محصولات ایران خودرو و سایپا از طرف مردم خریداری نشن…

    پاسخ
  20. چری
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    حیف پول ، که به ماشین های ایرانی (مثلاً ایرانی ) داده بشه . واقعاً واسه خودم و همه ابرانیها متاسفم با این تمدن و این همه منابع باید…

    پاسخ
  21. کوروش
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    فکرشو بکن خارجی ها با این پراید چه حالی بکنن…
    پراید به هر کشوری که وارد بشه اندازه دو تا بمب هیروشیما ادم میکشه.

    پاسخ
  22. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    آلمانیا پراید می خرن بزارن تو موزه برلین چون دیگه از این ماشینا حتی تو زیمباوه هم تولید نمیشه

    پاسخ
  23. ALiHidden
    سوابق: (333 دیدگاه) ,

    تو آلمان فک کنم اشانتیونشون پراید باشه مثلا با 10 دلار خرید ی پراید بهت میدن=))

    پاسخ
  24. امیر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    آلمان پراید میخره کنترل وصلش کنن به عنوان اسباب بازی کنترلی دست بچه هاشون باشه خیلیم از اسباب بازی های قبلیشون بزرگتر و جذاب تره.شماهم اینقدر ایراد نگیرین هر چیزی را بهر کاری ساخته اند.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.