خودروهای مسافرتی، یکی از حلقه های گم شده بازار

حتما تا به حال در جاده های بین شهری خانواده هایی را دیده اید که وسایل سفر را روی باربندی که برروی سقف خودرویشان نصب شده است بسته اند و از شهری به شهر دیگر در حرکتند. اما با وجود اینکه مردم اهل سفر هستند و با هر تعطیلی جاده های کشور مملو از خودرو هایی می شود که برای گذراندن تعطیلات در حال خروج از کشور هستند، به نظر می رسد هنوز خودرویی که مناسب مسافرت باشد در کشور به تولید نمی رسد.

34273_1373039707856

کارشناسان خودروهای ون با تعداد صندلی بیش تر یا استیشن هایی را که فضای عقب آن ها بزرگ تر از خودروهای معمولی است خودروهایی می دانند که برای مسافرت های خانوادگی در جاده های آسفالت و هموار مناسب هستند . اما نکته اینجاست که با وجود حجم انبوه مسافرت هایی که در فصول مختلف سال در کشور انجام می گیرد ، خودروسازان تاکنون قادر به ارائه ی  محصولی که بتواند نیاز بازار را به خودروهای مسافرتی تامین کند نبوده اند .

تجربه ی تولید خودروهای ون یا استیشن بازمی گردد به تولید خودروهایی همچون پراید و پژو405 استیشن و کاروان . خودروهایی که حالا مدت هاست از تولید آن ها می گذرد . چرا که با کمک های خشک و امکانات محدود برای مسیرهای طولانی ، مشتریان را از خود دلسرد کردند و خودروسازان که با عدم استقبال مواجه شدند ، با قطع تولید عملا صورت مساله را پاک کرده و عملا بخش وسیعی از بازار را  رها کردند .

34273_wochenthema_wohnmobile_13_31_big

اما یکی از کارشناسان فعال در حوزه خودرو عدم استقبال از خودروهای ون و استیشن را در مسائل فرهنگی جستجو می کند . این کارشناس با اشاره به اینکه فرهنگ استفاده از خودروهای سفری در کشورمان جا نیافتاده است می گوید : ” در کشور ما ترجیح مشتریان بر خرید خودروهای سواری سدان است . البته با توجه به اینکه تولیدکنندگان این محصولات برای تغییر یا جلب سلیقه ی مشتری ها بسیار ضعیف عمل کردند تا آنجا که حالا مشتری ها از داشتن چنین خودروهایی محروم هستند و هیچ گاه هم به صورت اصولی با این خودروها آشنا نشده اند . ”

با نگاه خودروسازان به تولید خودروهای خاص و عدم ریسک پذیری  و اضافه شدن  کاهش تولید و کمبود نقدینگی ، به نظر می رسد بخشی از بازار خودرو از دست رفته است ، بخشی که می توانست مخاطبان خاص خود را داشته باشد و حالا نصیب بازار خودروهای وارادتی شده است .

آلبومی که در زیر ضمیمه شده است  مربوط به برترین خودروهای مسافرتی در قاره اروپا در سال 2013 می باشد .

منبع : روزنامه ی دنیای اقتصاد

درباره نویسنده

تصویر پروفایل محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

29 دیدگاه

  1. حسین
    سوابق: (1157 دیدگاه) ,

    مردم ما ماشینی میخرند که با توجه به پولی که میدن:
    زیبا
    کم مصرف
    جادار
    باشه و
    ضایع نباشه!!
    پولی واسه این جلف بازی های مرفهین هم متاسفانه یا خوشبختانه ندارند!

    پاسخ
    1. سهیل
      سوابق: (9 دیدگاه) ,

      تویوتا ون پریویا یکی از انتخاب های خوب بازار هست … همینطور ون H1 هیوندای البته قیمتشون خیلی بالاست (مثل بقیه ماشین ها) … ون ارزون قیمت هم زیاد هست توی بازار دنیا …
      آقای “حسین “شما نماینده مردمی ؟ با سواری و هچبک چجوری میشه 5 -6 تا آدم بزرگ رو برد مسافرت ؟ واقعآ عذاب آور میشه مسافرت …

      خیلی ها هستن ماشینشون فقط واسه مسافرت هست و توی شهر با توجه به ترافیک و هزینه ها ترجیح میدن از اتوبوس و تاکسی و دوچرخه و … استفاده کنن …

      که اتفاقآ خیلی هم کار خوب و ارزشمندی هست هم به سلامت جامعه و محیط زیست کمک میکنن هم به کاهش ترافیک و استرس روزانه …

      پاسخ
      1. سهیل
        سوابق: (9 دیدگاه) ,

        پدال اگه میشه یه مقایسه بین ون های موجود در بازار انجام بدین … مرسی

        پاسخ
      2. علی
        سوابق: (378 دیدگاه) ,

        آقا من از طرف حسین آقا جواب میدم
        واسه مسافرت 5 نفره با سواری خیلی راحت 3 نفر میشینن عقب 2 نفر هم جلو
        و اما مسافرت 6 نفره سه نفر اول که هیکلشون گنده تره میشینن عقب دو نفر هیکل کوچیک هم با راننده جلو
        گاهی مواقع هم مشاهده شده که توی مسافرت های 6 نفره 4 نفر هیکل کوچیک میشینن عقب راننده با او هیکل گنده هه هم میشینن جلو
        به همین سادگی

        پاسخ
    2. مهرداد
      سوابق: (6 دیدگاه) ,

      واقعا برای طرز فکرت متاسفم
      مطلب سهیل را مطالعه کن شاید نظرت مثل او عوض شود

      پاسخ
    3. محمد‌رضا
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      حسین‌جان‌داداش‌
      بری‌شمال‌با‌پراید‌شبی‌۳۰۰‌هزار‌بابت‌یه‌اطاق‌بو‌گندو‌کلاسه‌ها
      دوما‌بابا‌کاروان‌ارزان‌هم‌هست‌که‌من‌وتو‌هم‌بخریم‌
      مشکل‌اینجاست‌که‌ما‌تویه‌پراید‌۸‌ملیونی‌دو‌میلیون‌سیستم‌میبندیم‌

      پاسخ
  2. نخود آش
    سوابق: (274 دیدگاه) ,

    جای خیلی چیزا توی ایران و تو زندگی مردمش خالیه .این که خیلی پیش پا افتاده به حساب میاد
    از قول مسیح :من باشم پراید 111 استیشن به جای اینا میخرم

    پاسخ
  3. محسن
    سوابق: (108 دیدگاه) ,

    خودرو مسافرتی؟!!!!
    ما تو همین پرایدش موندیم و می خوایم سر به تنش نباشه… یک در صد فکر کنید ایران خودرو و سایپا خودرو مسافرتی تولید کنند!!!

    پاسخ
  4. Yas
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    چرا فرهنگ؟وقتي خودرو سازان بي لياقت داخلي نميتوانند ماشين بسازن به فرهنگ مردم ما چه ربطي داره؟
    اين به فرهنگ چه ربطي داره كه سايپا و ايرانخودروي بي لياقت نتونستن تندر ٩٠ أستيشن رو بيشتر از يك ماه توليد كنن؟تو همون يك ماه هم تعداد كثيري فروخته شد.
    اينو از ته دلم ميگم خاك بر سر بي لياقتشون….

    پاسخ
    1. سهیل
      سوابق: (9 دیدگاه) ,

      تندر 90 استیشن هم خوب بود البته یا باید موتورش با توربو شارژر تقویت میشد یا اینکه یه موتور 1.8 لیتری روش میزاشتن چون بدنه و همینطور ظرفیت حمل سرنشین و بار سنگین تر شده بود ولی موتور تغییری نداشت و همینطور صندلی هاش عوض میشد تا بشه بهش گفت ون … فکر کنید توی این ون سرنشین ردیف آخر چطور میتونه از سیستم تهویه ماشین استفاده کنه که فقط رو داشبورد خروجی داره

      پاسخ
  5. یه پسل باهوش
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    متاسفانه ما ایرانی ها به لطف پیکان خوب یاد گرفتیم خودرو یه وسیله اییه که یه کاپوت یه اتاق و یه صندوق داره تراجیحا هر چی کشیده پر مصرف هم باشه بهتره…

    اما خانواده های پرجمعیت یا شایدم افرادی که فقط از خودرو توقع سفر دارن تو ایران موندن چی بگیرن چون هیچ ام پی وی مناسبی نیس

    برین ببینین کانادایی ها بیشترین پولو به این ماشینا می دن

    پاسخ
  6. amir
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اتفاقاً چون ايرانى ها اهل سفرند اين چيزارو مى خرند اما اگه به قيمت مناسبى فروخته شه مثلاً يه كاروان معمولى رو پنج ميليون بدن، من يكى حاضرم بخرم، فكرشو بكنيد با اين كاروانا با خانوادتون بزنيد به جاده و يه يك هفته اى عشق كنيد. البته اين روياها براى خارجى ها خاطره شده. هييييييى

    پاسخ
  7. احسان
    سوابق: (2207 دیدگاه) ,

    توصیه به کارشناسای محترم صنعت خودرو:خواهش میکنم اسم تولید داخلی ماشینا رو نیارید.اگر جون هموطناتون رو دوست دارید فعلن حرفی از داخلی سازی نزنید.همین بحثای داخلی سازی بوده که هنوز داریم گاری و شبه گاری سوار میشیم.الان میان زیر تانکر اب 4 تا چرخ میذارن با قیمت 10 رقمی به خورد ملت میدن که اینجور به جای 2-3 نفر کل یه خاندان قتل عام میشن
    در ضمن کدوم جاده های ما ظرفیت این ماشینا رو دارن؟تو این جاده ها 2 پراید به زور از کنار هم رد میشن چی برسه این غول ها رو ببریم تو جاده
    نه برادر ما از اینا نمی خوایم.شما داری خوشبحالت

    پاسخ
  8. amir
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    داداش تو از اين ماشينا خوشت نمياد چرا نظرتو تحميل ميكنى؟ عامل تمام بدبختى هامون همين ما فرض كردن خودمونه.

    پاسخ
  9. feri
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به شیشه دودی گیر می دن شما می گی ون و مینی بوس تا دیروز نوار ضبط رو می گرفتن کروک تولید شد بعد متوقف کردن آنا بود فکر کنم

    پاسخ
  10. جاوید
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    این ماشین ها برای کسانی خوب است که یک سدان شهری دارند و در کنار آن یک خودروی مسافرتی هم میخرند
    مثل فیلم های خارجی باب یه سواری داره مامان هم یه سواری داره ولی برای پیک نیک و مسافرت یک همچین ماشینی هم دارند و با خانواده به گردش می روند
    ما اندر خرید یک پراید قراضه هم مانده ایم

    پاسخ
  11. علی دادا
    سوابق: (39 دیدگاه) ,

    تو ایران میشه به عنوان خونه هم به حساب بیاد

    پاسخ
  12. siavash
    سوابق: (101 دیدگاه) ,

    اين ماشيتا واسه اروپايي هاس كه كشورشون امنيت داره شب ميزنن كنار با زن و بچه تو جنگل مي خوابن با اون مناظر طبيعي سر سبزشون كشور ما كه امنيت نداره شب مجردي هم نميتوني كنار جاده بخوابي تا صبح چرخاي ماشينتم نمونده چه برسه به جنگل و با زن و بچه بعدشم كدوم مناظر كه آدم بخاطرش كاروان بخره در ياچه هايي كه داره خشك ميشه(هامون و اروميه و زاينده رود و …) يا جنگلهايي كه پر از آشغال شده خودم تو شمال ديدم ماشيناي شهرداري ميرفتن تو جنگل آشغالارو خالي مي كردن باورتون نميشه هر جا پياده مي شدم پر از آشغالو جانور و كثيفي بود برم واسه اين طبيعت پول به كاروان بدم…!

    پاسخ
    1. محمد‌رضا
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      داداش‌ما‌خودمون‌کردیم‌
      مگه‌آدم‌از‌مریخ‌اومده‌آشغال‌ریخته
      ‌تاکی‌تافته‌جدا‌بافته

      پاسخ
  13. فرزاد
    سوابق: (346 دیدگاه) ,

    مردونه من مجرد چتوری وجود کنم با این کاروان گیرم همه هم پسر برم مسافرت.
    حالا تصور میکنیم که من بچه طهرون دارم میرم شمال از کجا؟؟ جاده چالوس دیگه اقا بزن بریم.
    اگه بدون گیر از طهرون زدیم بیرون اولین جا اول جادس که باید افسر محترم رو توجیه کنیم اینی که عقب ماشین اویزونه داره میاد هم چراغ استپ داره هم راهنما.
    یک ساعت بعد سد کرجیم اونجا هم میگن ماشینو میتونی ببری ولی ورود هرگونه خونه به جاده ممنوعه.
    بعد از یک ساعت توضیح و بروشور نشون دادن میگه تازه اومده ؟وامم میدن روش ؟و ما به مسیرمون ادامه میدیم.پل خوابو گچسرو نساءو سیاه بیشه مرزن آباد پارک فین رو هم رد کردیم اونوقت بچه های چالوس چو میندازن این طهرونیا ویلاشونم با خودشون میارن که کاسبی ما کساد بشه آقا چه کاریه همون چادر 6نفره خودمونو عشقه.
    توضیح=این فقط واسه لبخند تو این ماهه مبارک بود مخلص همه پلیسهای زحمتکش راهنمائی رانندگی هم هستیم.

    پاسخ
  14. amir ali
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    جون میده واسه موقع بیرون پرت کردنه صاحب خونه ها

    پاسخ
  15. MAHDI
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    مدلای خود کششی که حاضرم قسم بخورم زیر 150 میلیون در نمی یاد اون مدل سفید که زیرش یه مورگان یا هولدن کوپه هست که اصلا کالای لوکس محسوب می شه واسه ملت پس تا وقتی چادر هست و پارک اینا میشه تجملات از نظر اقایون ولی واسه اسباب بازی زیر پای اقازاده ها هی بدک نیست پس می مونه مدلای کششی بعد از این که 50 میلیون دادی یکی از اینا می بندیش پشت پراید بعد تو گردنه حیران یا پیر عبدالا تیک اف درجا می کشی باهاش

    پاسخ
  16. علی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    خدا خیرتون بده. خودروی معمولی هم نمیشه خرید. دنبال چه چیزایی میگردید!!!
    داشتن یه پژو با 30 ملیون تومن قیمت برای خیلی ها “آرزوست” !

    پاسخ
  17. علی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    405 …
    یعنی میشه منم یکی داشته باشم ؟!!!
    ملت توهم دارن!
    داشتن خودرو 30 ملیونی برای خیلی ها آرزوست. حالا دنبال خودرو فلان با کیفیت فلان می گردن !!!
    جای بسی تعجب دارد…!

    پاسخ
  18. مهرداد
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    متاسفانه تا وقتی امثال حسین آقا و طرز فکر امثال آنها را داریم که به این نوع کاروانها سوسول بازی میگن باید وضعمان این باشد .واقعا چنین خودروهای مسافرتی با امکانات رفاهی خوب چرا نباید داشته باشیم. چرا کمپانیهای خودرو سازی بفکر ساختن اینگونه خودروها نیستند تا معلوم شود چقدر خواهان در ایران دارد

    پاسخ
  19. حسین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام
    من می خواستم یک ون مسافرتی در مشهد بخرم قیمت خوبی می داد علت را از صاحب ون پرسیدم گفت این ون شش صندلی دارد ولی باید بیمه نه نفر را بدهی ودر ثانی هر پلیس راه و گشت و ایست بازرسی کلی جواب بدهی که این وسیله یک ون شخصی مسافرتی است نه یک وسیله عمومی و مسافر کش و گاها یک دو مورد پلیس را ماشین را می خواباندن و کل وسایل آن را زیرو می کند.وی گفت متاسفانه مشکل ما خود پلیس را است در بین راه واقعا زورگویی میکند و این برای خود من که سالی دو سه بار مسافرتهای طولانی دارم به اثبات رسیده .باید اول قوانین در این مورد درست بشود بعد خودرو مسافرتی….

    پاسخ
  20. محمد غریب
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    چند ماهه دنبال چنین ماشینی می گردم که خودم تبدیل کنم ………….تسلیت می گم مجوز می خواد […]

    پاسخ
  21. محمد‌رضا
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    با‌سلام‌
    مردم‌عجیب‌شدن‌برای‌اینکه‌چشم‌هم‌را‌در‌بیارند‌میلیونها‌‌پول‌ماشین‌میدن‌که‌فقط‌میشه‌باش‌بری‌تا‌چالوس‌ومحمود‌آباد‌وجالب‌اینکه‌این‌راه‌را‌هر‌سال‌هزار‌بار‌میرن
    وجدانا‌اگر‌دو‌میلیارد‌هم‌پول‌ماشین‌بدی‌‌و‌آخرش‌برا‌خواب‌ودستشویی‌مشکل‌داشته‌باشی‌مفت‌نمی‌ارزه
    چرا‌بعضی‌از‌ما‌از‌این‌همه‌شهر‌قشنگ‌ایران‌فقط‌نور‌محمود‌آباد‌را‌بلدیم‌خداوکیلی‌چند‌نفر‌تا چابهار‌وگو‌واتر‌‌وچند‌نفر‌تا‌ماکو‌‌وبازرگان‌دیدند‌
    نمیدونم‌تا‌کی‌مردم‌میخان‌عقده‌های‌ماشین‌به‌رخ‌هم‌کشیدن‌را‌تو‌جاده چالوس‌و‌هراز‌خالی‌کنند
    ای‌کاش‌مردم‌قدر‌این‌امنیت‌را‌میدونستن‌وبه‌جای‌ویلاهای‌مرطوب‌شمال‌‌که‌کلی‌پول‌پاش‌میدن‌
    تو‌کاروان‌خودشون‌تو‌دل‌طبیعت‌‌کردستان‌یا لرستان،به‌سر‌میبردن‌
    قبول‌دلرم‌پولش‌نیست‌‌اما‌به‌راحتی‌میشه‌ماشینهای‌دو‌کابین‌را‌تبدیل‌کرد

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.