ایستگاه خبر

درخواست کاهش تعرفه واردات خودرو

محمد رویانیان در حاشیه نشست مطبوعاتی خود از ارسال نامه‌ای به رییس‌جمهور مبنی بر کاهش ۳۰ درصدی تعرفه واردات خودرو خبر داده است. ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت از دولت خواسته تا تعرفه واردات خودروهای سواری از ۹۰ به ۶۰ درصد کاهش یابد. همچنین در بخش دیگری از نامه نگاری مذکور، ستاد مدیریت پیشنهاد کرده که تعرفه خودروهای کم مصرف (خودروهایی که زیر ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی سوخت می‌سوزانند) نیز به صفر برسد.
ToyotaCamryExport
به گفته رویانیان، نظر رییس جمهور نیز ایجاد رقابت در بازار خودرو کشور است و از همین رو ستاد مدیریت امید دارد که پیشنهادش در مورد کاهش تعرفه واردات به تصویب دولت برسد. رییس ستاد مدیریت تاکید کرده که از دولت و مجلس می‌خواهیم تعرفه واردات خودرو را از ۹۰ درصد کنونی به ۶۰ درصد کاهش داده و اجازه دهد خودروهای کم مصرف خارجی با توجه به شرایط تحریم و سایر مسائل مرتبط، وارد کشور شوند، زیرا حق مردم است تا از خودروهای ایمن و با کیفیت استفاده کنند. رویانیان کاهش تعرفه واردات خودرو را راهکاری برای ایجاد رقابت در میان خودروسازان داخلی دانسته و پیشنهاد کرده که بهتر است با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، خودروهای دارای مصرف زیر ۵ لیتر با تعرفه صفر درصدی وارد کشور شوند.

پیشنهاد ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت مبنی بر کاهش تعرفه واردات خودرو در حالی است که تا پیش از سال ۹۰ همواره میزان تعرفه واردات در لایحه بودجه مشخص می‌شد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی سرنوشت آن را تعیین می‌کردند، اما مجلسی‌ها در نهایت تصمیم گرفتند سرنوشت تعرفه واردات خودرو را تمام و کمال به کمیسیون ماده یک بسپارند. اهالی بهارستان البته در قبال ثبات تعرفه امسال از خودروسازان قول گرفتند هر سه ماه یکبار گزارش مربوط به روند فعالیت‌ها و ارتقای کیفی‌شان را رویت کنند. با این حال خودروسازان چندان خوش قول نبودند و از هفت گزارشی که باید ارسال می‌شد، تنها به ارسال سه گزارش بسنده کردند و اتفاقا مجلسی‌ها نیز رفتاری کاملا خونسرد در قبال این بدقولی از خود نشان دادند. در حال حاضر چند سالی می‌شود که تعرفه واردات خودرو روی رقم ۹۰ درصد باقی مانده و خودروسازان نیز گزارش چندانی در مورد روند فعالیت های کیفی خود ارائه نمی‌دهند. این در حالی است که مشتریان داخلی از کیفیت خودروها رضایت بالایی ندارند و همواره نسبت به رقم تعرفه واردات خودرو اعتراض و گلایه می‌کنند. به اعتقاد مشتریان و همچنین برخی کارشناسان، بالا بودن تعرفه سبب شده خودروسازان آن طور که باید، روی مباحث کیفی تمرکز نکنند و با توجه به اینکه بازارشان انحصاری است و فروش شان تضمین شده، خیلی به فکر تحقیق و توسعه و ارتقای کیفی محصولات خود نیستند. آنها بر این باورند که اگر تعرفه واردات کم شود، با ورود خودروهای خارجی به کشور، خودروسازان نیز تکانی به خود می دهند و مجبور می‌شوند برای رقابت با خارجی‌ها و حفظ بازارشان، ارتقای کیفیت را جدی تر بگیرند.

البته لابی قدرتمند خودروسازان سال پیش حتی کاهش ۱۰ درصدی تعرفه را نیز طاقت نیاورد و باعث ابطال آن شد. حال باید دید که در برابر این تعرفه های پیشنهادی چه جبهه ای خواهند گرفت.
از آن سو، اما برخی دیگر از کارشناسان و همچنین حامیان خودروسازی معتقدند با کاهش تعرفه، اشتغال در این صنعت به خطر می‌افتد و ممکن است خودروسازان در راه رقابت با خارجی ها کم آورده و به تعطیلی کشیده شوند. حال با توجه به نامه‌نگاری ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت، باید منتظر ماند و دید آیا دولت وقعی به پیشنهاد این ستاد می‌نهد و تعرفه واردات خودرو را کم می‌کند یا اینکه خودروهای خارجی همچنان با تعرفه بالا میهمان ایران می‌شوند؟

تست مخازن با کدام متولی؟
اما رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت در حالی دیروز از آغاز تست ادواری مخازن CNG خودروهای دوگانه سوز طی سال آینده خبر داده که نگفته متولی این کار چه نهادی خواهد بود.
رویانیان با اشاره به خطرناک شدن مخازن سوخت CNG نصب شده روی خودروهای در حال تردد، تاکید کرده که از سال ۹۱ باید تست این مخازن آغاز شود زیرا در غیر این صورت این مخازن هم برای مردم و هم برای رانندگان آنها خطرناک شده و احتمال خطر جانی دارد. به گفته وی، به طور جدی تست ایمنی مخازن CNG با تمرکز بر تاکسی‌ها از ابتدای سال آینده آغاز می‌شود. بر این اساس ظاهرا وزارت کشور و وزارت بازرگانی نیز موظف شده‌اند با تبدیل کنندگان کارگاهی در زمینه گاز سوز کردن خودروها برخورد کنند. به گفته رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت، تمام مراکزی که هم اکنون نسبت به دو گانه‌سوز کردن خودروها در کشور اقدام می‌کنند می‌توانند با اخذ مجوز به مراکز معاینه فنی تبدیل شوند.

کاهش مصرف بنزین
اما رویانیان در نشست خبری دیروز با تاکید بر اینکه پیش از آغاز هدفمندی یارانه‌ها میزان مصرف روزانه بنزین در کشور ۶۴.۶ میلیون لیتر با ۱۰ میلیون خودروی بنزینی بود، گفته که این رقم هم اکنون با ۱۲.۴ میلیون خودرو به ۵۹.۵ میلیون لیتر کاهش یافته است. وی با اشاره به اینکه روزانه ۴۸ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای در کشور توزیع شده و ۱۱.۵ میلیون لیتر نیز به صورت آزاد عرضه می‌شود، عنوان کرده که سهمیه بنزین فروردین ماه بدون تغییر نسبت به اسفندماه واریز می‌شود که این میزان برای خودروهای شخصی همان ۶۰ لیتر و برای موتورسیکلت‌ها ۲۵ لیتر است.
وی همچنین در خصوص سهمیه بنزین نوروزی نیز عنوان کرده که چیزی در خصوص سهمیه بنزین نوروزی تصویب نشده زیرا توجیه اقتصادی نیز ندارد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. محمود

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (7 ديدگاه)

    شتر درخواب بیند پنبه دانه مافیای خودروساز خیلی قدرتمندتر از اقای رویانیان است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. رضا

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ترا خدا […] زیادی نزنید ماشین خوب مال عراقی ها و افغانی ها است و ایرانی باید لگن هایی مثل پراید و 405 و روا و …. سوار شود .
    شما فقط نگران منافع دو شرکت خودرو ساز می باشید چون برایتان سود دارد و بس .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محسن . ک

      ۸ فروردین ۱۳۹۱
      سوابق: (42 ديدگاه)

      سرایدار افغانی مجتمع ما کرولا رو دید بهم میگه این از ماشین تو بالا تره؟!
      میگم آره، چطور مگه؟
      میگه من داشتم از ولایت میومدم اینها 6 هزار دلار بود!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسین جاسبی

        ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        یه چیزی بگو که قابل قبول باشه! 6 هزار دلار؟؟؟ 6 هزار دلار؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. امیرحسین

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    امید وار باشید . . . خدا بزرگه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یونس

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
      سوابق: (6 ديدگاه)

      تو باش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ناشناس

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (16 ديدگاه)

    البته آقا رضا، مصرف بیش از حد سوخت یا تلفات جاده ایی ؟ خدایش فقط یه جور کلاه برداری است.
    با مونتاژ هم این خودروسازان به گرد پای خودروسازان ژاپن و کره نمیرسن ، سود کجاست ؟!!!
    همش بدبختی و جهان سوم بازی است. افا مزیت ایران خودروسازی نیست فقط کشاورزی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. رفیق

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (44 ديدگاه)

    بالاخره یه روز این مافیای خودرو سازهای داخلی در هم میشکند همانطور که در صنعت تولید لوازم الکترونیکی ایران اتفاق افتاد یعنی اینها سرنوشت شرکتهایی مثل پارس الکتریک و شهاب وصنام و….. نمیبینند!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. پاشا

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الان لابی قراضه سازان داخلی از بالا مقام ترین مسئول تا روزنامه های کوچک را برای جلوگیری از این اتفاق مثبت بسیج خواهد کرد. همینطور که پارسال در ایام عید وقتی همه در تعطیلات عید بودن علیه کاهش 20 درصدی لابی کرد و […]

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. hamid

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ina hamash harfe- dige khaste shodim az bas vade dorogh shenidim.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. arash

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بخدا من حاضرم با همون تعرفه قبلیشم بخرم اما کو!!!؟؟!؟
    متاسفانه واردات خودرومونم انحصاریه!!!
    خودرو رو با 8000دلار وارد میکنن اونم دلار دولتی بعد داخل با قیمت35000میلیون میفروشن !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. 1328

    ۴ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    انشالله دولت این سال اخری یه حال سنگین به مردم میده میگن برای شکستن حباب سکه چون میخوان سکه های ثبتنامی رو تحویل بدن قراره تعرفه واردات خودروهمون60درصدبشه اون قسمت دومشم که گفته مصرف بنزین زیر5درصد” تعرفش صفرباشه برای چونه لابی ها گذاشتن که بعدباچونه حذفش کنن ویه منت هم سر گاری سازهابزارن پس لطفابرای حفظ سرمایه خودتان برای خریددست نگه دارید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱
      سوابق: (43 ديدگاه)

      من فقط در جواب شما باید بگم همون اتفاقی که سال 88 توسط لابی ایران خودرو شد امسال هم تکرار میشه. فقط برو بخون زمستان 88 چه اتفاقی افتاد و چرا تعرفه باز زیاد شد.مملکت صاحب نداره.سرمایه دارا میچرخوننش…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. بهمن

    ۴ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    به نطر بنده گشتار ایرانی ها با خودروهای بی کیفیت داخلی از مصادیق بارز نسل کشی است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. sina

    ۹ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    اگه حتی همین تعرفه 90 درصدی (یا 130 درصدی )هم رعایت می شد ما راضی بودیم اما وقتی قیمت یه ماشین 20 هزار دلاری میشه 90 میلیون تومان اون هم تو نمایندگی رسمی جای سوال داره؟
    مگه نه اینکه با دلار دولتی خودرو وارد میشه و گمرک هم نرخ دلارش کمتره و براساس گزارشهای گمرک قیمت خودرو ها هم طوری نیست که بگیم چون مستقیما از مبدا وکشور سازنده نمیاد خیلی گرون تر میشه .خودرو با 9 میلیون وارد میشه قیمتش میشه تو نمایندگی 56 میلیون تومان !!!!!
    پیدا کنید پرتقال فروش را

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محسن

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    اقایون فعلا همین پراید و سمند هاتونو بچسبید که تا 6 ماه دیگه همینا قیمتش می شه خداتومن.
    پراید هاچ بک زپرتی 11.100 ؟؟؟؟؟؟؟

    تو کره با 8 میلیون میری ریوی سال رو می خری که بازار دنیای رو ترکونده.

    با 20 میلیون میری بی ام و سری 3 می خری

    با 70 میلیوم میری ایکس 3 سوار میشی

    اینجا چی؟؟؟؟

    با 8 تومن پراید دست دوم
    با 20 پرشیا سال

    با 70 سوناتای 15 تومنی سوار میشی

    ایول

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. yashar

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (294 ديدگاه)

    چرا یه عده الکی هی میگن این لگنه اون آشغاله نمی دونم … عارشون میاد ولی هیچوقت به جاییکه وایستادن فکر نمیکنن- حرفهای خیلی غیر منطقی می زنند میگن یه روزی کره ای ها حسرت مارو می خوردن یا کشور ما شده آزمایشگاه چینی ها و هندی ها…!!! بزرگترین ایراد ایرانیهاخود بزرگ بینیه خودمون هیچی نیستیم ولی هیچ کس رو هم قبول نداریم!! اگه یروزی ایران مهد تمدن بوده اونقده پیشرفته بوده دیگه تموم شده مهم الانه که کجاست! شاید صد سال پیش دولت عثمانی یه امپراطوری قدری بوده ولی سی سال پیش با حسرت به صنایع ما نگاه می کردن بیکار ننشستن تلاش کردن و کلی پیشرفت کردن الان ماداریم با حسرت نگاشون می کنیم پس ایراد از خود ماست که هیچ کاری نمی کنیم بعد هم از این و اون ایراد می گیریم و تحقیر می کنیم- اگه این طرز تفکر ادامه داشته باشه شاید یه روزهایی برای گاومیش های سومالی هم حسرت بخوریم!!!
    ماها چکاری برای مملکت کردیم که الان اینقده توقع داریم!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohamad

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱
      سوابق: (37 ديدگاه)

      marde nahesabi shoma jasho moshakhas kon maham besmella
      ba madrake foghe lisans 5sale bikarim
      chon rabete nadarim
      chon pool nadarim
      choon chaploosi balad nistim
      age bastaresh faraham bood in hame daneshmandamoon to usa canada va …. chikar dashtan
      hame asheghe khakeshoon hastan
      besharti to khake khodeshoon aziz bashan
      tavajoh be khavas aghebati behtar az in nadarad
      che basa rafte rafte ham naboodtar khahim shod

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سعید

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱
      سوابق: (43 ديدگاه)

      فرمایشات شما درست ولی تحصیلات شما از خودرو چقدره؟!
      تویوتا اگه یه نفر با ماشیناش تصادف جزیی کنه بیچارست ولی ایران خودرو 1500 قربانی داشت که زنده زنده سوختند این حقوق مصرف کنندست.حتی ماشینشونم برنگردوند چه برسه به جونشون!
      شما چی میدونی از پرایدو نیسانی که هم سن پدر بزرگ منن.آدم پشت یکی می ایست و توی سروکلش میزنه که طرفش ارزش داشته باشه.اگه یه نفر از اونایی که زنده زنده سوختند فامیل درجه 1 شما بودند الان چی میگفتین.مدیر عامل وقت ایران خودرو اون زمان گفت این آمار دروغه نصف این مقدار یعنی 600 تا بوده ما اگه به یکی یه سیلی بزنیم تا آخر عمر عداب وجدان داریم.آقا میگه 600 تاشو قبول داریم.
      (( این است حمایت از کار و سرمایه ملی ))

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. علي

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تویوتا ماشین میسازه 300000 کیلومتر گارانتی میکنه اونوقت من با پراید 70000 کیلومتر رفتم فکر میکنم کم کم 300 بار تعمیرگاه رفتم آرامش و سلامتی مردم اصلا براتون مهم نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. شهاب

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    اقای رویانیان از پیشنهادتون ممنون امیدوارم که مافیا و لابیها این اجازه رو بدن و اقایون مسئول رضایت
    گول حرفای اشتغال زا رو نخورید که جان و سرمایهای مردم در خطره و البته واجب تر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. سیما

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    باید تکلیف نرخ دلار مشخص بشه.
    هر کسی بتونه خودرو وارد کنه نه فقط نور چشمی ها.
    برای حفظ اشتغال 10000نفر نباید سالانه 20000 نفر را کشت و 70 میلیون ناراضی و آرزو به دل باشند
    در صورتی که پژو آدم نشد واردات از پژو ممنوع شود
    اگر دولت این کار را واقعا انجام دهد بزرگترین خدمت را در حق ملت و ایجاد رقابت در تولید کرده است. شاید یه روز بیاد که با افتخار دنا و رانای ایرانی را به همان قیمتی که در عراق میفروشند سوار شویم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. محمد رضا

    ۲۷ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (27 ديدگاه)

    آنچه که به جائی نرسد فریاد است
    هرچه بگیم تکراریه. وضعیت خودروسازی و واردات خودرو آنقدر تاسف باره که هربچه دبستانی هم بر آن نقد داره.
    تا صحبت کاهش تعرفه میشه فورا” فریاد عده ای خاص بلند میشه و چماق اشتغال و احتمال تحریم و وابستگی صنعت تو سرمون میخوره.
    سالهاست که به این خزعبلات آقایون خاص عادت کرده ایم.
    از همه عزیزان عذر میخوام ولی به درستی که ” خلایق هر چه لایق ”
    باشه . این نیز بگذرد…هی هی هی !!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. faghir

    ۲۴ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (168 ديدگاه)

    عزیزان این مقاله مربوط به سال 90 میباشد لذا از مدیریت محترم سایت تقاضا دارم ارزش بیشتری برای فهم مخاطب قائل بوده ومطالب به روز و مرتبط بااین گردابی که برای ملت درست کرده اند بگذارد که روشنگری در عرصه خودرو و مافیای این صنعت بیشتر از گذشته نمایان شود.
    هرچند بااین اوضاع بسیارند کسانی که برای پزو 30سال پیش 19م.برا رانا 11م 23 م.برا206چراغ تعویضی یا مثلا207 14م 45م……

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. reza

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (145 ديدگاه)

    Ikco
    sipa
    best
    $$$$$$$$

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا