ایستگاه خبر

دورخیز دوباره برای افزایش قیمت خودرو

ظاهرا زمینه برای افزایش قیمت برخی از خودروهای داخلی دوباره فراهم شده، حال این زمینه چگونه فراهم شده، سوالی است که فعالان بازار و خودروسازان باید پاسخگوی آن باشند. خودروسازان حدود دوماه پیش با این بهانه که بازار دلالی با توجه به شکاف قیمتی خودرو در بازار و کارخانه رونق یافته، خواهان افزایش قیمت خودرو شدند که این افزایش نیز با مجوز سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان محقق شد، این در حالی است که برخی دیگر نیز بدون مجوز اقدام به این کار کردند که مشمول جریمه سازمان تعزیرات شدند.

حال با نگاهی به قیمت خودروها در بازار، درمی یابیم که شکاف قیمتی خودروها در بازار و نمایندگی ها هر روز بیشتر می شود، اینکه چرا خودرو در بازار با افزایش قیمت مواجه شده ، می تواند دلیلی همچون کاهش عرضه خودرو از سوی خودروسازان داشته باشد. هر چند این دلیل برای شکاف قیمتی خودرو نمی تواند کافی باشد اما بطور حتم دلیلی موثر است. یک فعال بازار خودرو در این زمینه به خبرنگار ما می گوید که خودروسازان باز هم به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند، که ظاهرا با سیر صعودی قیمت ها در بازار این زمینه در حال شکل گیری است.


در همین حال رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا افزایش قیمت خودروهای داخلی را بسته به ارزبری قطعات وارداتی قابل پذیرش آنها دانسته و گفته است که خودروهایی که در تولید آنها از قطعات داخلی استفاده می شود نیازی به افزایش قیمت ندارند، ولی خودروسازانی که از قطعات خارجی استفاده می کنند به میزان واردات قطعات و تاثیر افزایش نرخ ارز، می توانند درخواست افزایش قیمت کنند.
وی همچنین تاکید کرده که برخی از خودروها که ۱۰ تا ۲۰ درصد قطعات شان از خارج تامین می شود می توانند به دلیل افزایش نرخ ارز درخواست افزایش قیمت داشته باشند، ولی درخواست افزایش قیمت برای خودروهایی نظیر پژو ۴۰۵، ریو، روآ و پراید معنا ندارد.

افزایش قیمتهای گروه بهمن

قائم مقام خودرویی گروه بهمن نیز با اشاره به افزایش قیمت برخی خودروها طی هفته‌های اخیر گفت: با توجه به پایان‌ماه مبارک رمضان و از سرگیری بررسی افزایش قیمت‌ها توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، درخواست خود را برای افزایش قیمت محصولات خود را به کمیته‌ی خودرو ارسال کرده‌ایم. وی با بیان این‌که از ابتدای سال جاری تاکنون نرخ ین ژاپن در حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است، گفت: درخواست ما این است که قیمت خودرو مطابق با قیمت ارز تغییر کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا گروه بهمن در موج قبلی افزایش قیمت‌ها، قیمت محصولات خود را بالا برده است؟ گفت‌: گروه بهمن قبلا هم افزایش قیمتی را در محصولات خود اعمال کرده است، اما مقدار آن بسیار کم‌تر از هشت درصدی بوده که حد نهایی افزایش قیمت‌ها بوده است.

در حالی که در چند هفته گذشته شهرام میرآخرلو – رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، اعلام کرده بود که درخواست‌های افزایش قیمت محصولات فعلا بررسی نمی شود، محمد قبله – معاون کالاهای مصرفی و خدمات عمومی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اعلام کرده است که با توجه به این که در ماه رمضان افزایش قیمت کالایی بررسی نشده، با اتمام این ماه اگر درخواست افزایش قیمتی باشد قطعا توسط این سازمان بررسی خواهد شد.

اعلام قیمت تمام شده خودروها به صلاح نیست
سید حسین امیری، قائم مقام مالی سایپا اعلام کرد که انتشار عمومی قیمت تمام شده محصولات به صلاح هیچ تولیدکننده‌ای نیست و هیچ بنگاه اقتصادی این آمار را منتشر نمی‌کند. وی در مورد اعلام قیمت تمام شده محصولات به کمیته خودرو و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بیان کرد: شرکت ما طبق روال گذشته این کار را انجام خواهد داد، اما مرجع نهایی تصمیم‌گیری در این زمینه هیات مدیره گروه است.

امیری در پاسخ به این سوال که چرا قیمت تمام شده محصولات در رسانه‌های عمومی اعلام نمی‌شود؟ گفت:‌ مگر این انتظار از سایر تولیدکنندگان هم وجود دارد؟! ضمن این‌که همه این‌ها مسائل حاشیه‌ای صنعت است و کمکی به تولید کنندگان یا مصرف کنندگان نمی‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: با این وجود اگر الزام قانونی برای اعلام قیمت تمام شده به هر یک از سازمان‌های ذی‌ربط وجود داشته باشد، سایپا از آن پیروی خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. حمید فرجامی قاین

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (49 ديدگاه)

    می خواستم بدونم الان نرخ واردات گمرک برای خودرو چقدر است
    حمید بچه ی قاین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مدیر سایت

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (764 ديدگاه)

    فعلاً نرخ گمرک با احتساب سایر عوارض وارداتی برای خودروهای سواری حدود 120 درصد می باشد. عوارض گمرک نیز به تنهایی 90 درصد است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      برای خودروهای کمتر از 2500 تعرفه ای برابر با 40 درصد ارزش پایه خودرو که بر اساس نرخ ارز مبادله ای محاسبه می شه و برای خودروهای بالاتر از حجم 2500 این میزان 75 درصد هستش

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا