ایستگاه خبر

دیدگاه رئیس‌جمهور در مورد بازار فعلی خودرو

رئیس‌جمهور در برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که احتمالا از وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با تنظیم بازار خودرو سلب اختیار و کنترل واردات خودرو را از این وزارت خواهد گرفت، این در شرایطی است که چند ماهی است آشفته بازار خودرو مردم را اذیت کرده است و در نهایت، قیمت‌هایی از سوی دولت و به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برای اعمال در بازار و درب کارخانه اعلام شد که تعجب همگان را در پی داشت.

گفت و گوی زنده احمدی نژاد
حال که مردم چند ماهی را برای دسترسی به برخی از مدل‌های خودرو، در برابر تمامی خواسته‌ها و سناریوسازی‌های خودروسازان و دولت سرتمکین فرود آورده و در نهایت خود را در فشار قرار دادند تا بتوانند به خودرویی که به آن نیاز دارند، دسترسی پیدا کنند، رئیس‌جمهور در مصاحبه شب گذشته خود اعلام کرده است که تصمیمات جدیدی برای بازار خودرو دارد.

این موضوع در شرایطی اعلام شد که به دستور رئیس‌جمهور، معاون اول مسئول رسیدگی به مسائل مرتبط با خودرو و تامین مالی خودروسازان شد تا در نهایت، با تامین مالی که از سوی دولت صورت می‌گیرد، قیمت در بازار شکسته شود، در حالی که برگزاری این جلسات نه تنها منجر به این نشد که قیمت در بازار شکسته شود و تولید به سر و سامان برسد، بلکه توافق محمدرضا رحیمی با خودروسازان این شد که در نهایت، فرمول جدیدی برای قیمت‌گذاری خودرو تصویب شده و در دستور کار قرار گیرد.

نقش وزارت صنعت در بازار خودرو

بر اساس این شیوه قیمت‌گذاری که براساس اعلام برخی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، دولت در آن نقشی نداشته و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز به صراحت اعلام کرده که با این فرمول موافقتی نداشته است، اما این فرمول جدید ملاک عمل قرار گرفت و بر مبنای آن قرار بر این شد که خودروسازان، نرخ انواع مدل‌های خودرو را رقمی بین نرخ محاسباتی و نرخ بازار آزاد تعیین کنند و در نهایت، اگر بالاتر از نرخ بازار، خودرویی را قیمت‌گذاری کردند، مابه‌التفاوت آن به خزانه واریز شود.

pride-produce
مسعود موحدی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در آخرین نشست رسانه‌ای که با خبرنگاران به عنوان سخنگوی این وزارتخانه داشت، به صراحت اعلام کرد که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با این نرخ موافق نبوده است، اما دولت معتقد بود که نمی توان نرخ خودرو را به صورت پلکانی بالا برد و با ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش، آن را به نرخی رساند که بازار را بتوان کنترل کرد، حال رئیس‌جمهور اعلام می‌کند که اگر لازم باشد تنظیم بازار خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته شود تا بلکه مردم در این وضعیت منتفع شوند و قیمت خودرو را در بازار پایین تر خرید کنند.

این در شرایطی است که از حدود دو سال قبل، مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت قیمت‌گذاری و تنظیم بازار خودرو را به کمیته‌ای متشکل از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و نمایندگان خودروسازان و نیز انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تفویض کرد و از آنها خواست که بازار را کنترل کنند، البته قرار بر این شد که به شرطی قیمتها افزایش یابد که بازار کنترل شود.

بر این اساس، خودروسازان با افزایش پلکانی قیمتها موافق بودند و شرایط را به گونه‌ای پیش می‌بردند که عرضه به موقع به بازار صورت می‌گرفت و بازار خودرو در آرامش به سر می‌برد، تا اینکه دولت خود ورود کرد و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر این بود که مقامات ارشد اجرایی، اجازه برگزاری جلسات کمیته خودرو را نمی‌دهد، به همین دلیل هم جلسات به ندرت برگزار می‌شد و همین امر سبب شد که تخلفات در بازار خودرو به شدت بالا رود و نمایندگی‌ها ترجیح دهند که خودرو را با قیمت دلخواه و خارج از ضوابط کمیته قیمتگذاری در بازار آزاد عرضه کنند. این در شرایطی است که احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز در مصاحبه‌ای تلویزیونی این دخالت مستقیم دولت را در کمیته خودرو و تعویق در برگزاری جلسات آن به صراحت اعلام کرد.

همین امر، جرقه افزایش قیمت در بازار خودرو بود؛ تا اینکه خودروسازان کمیته خودرو را دور زده و به دفتر معاون اول رئیس‌جمهور پناه بردند بلکه بتوانند قیمتها را بالاتر از آنچه که کمیته خودرو مصوب می‌کند، در بازار تعیین کرده و سود مناسبی را نصیب خود کنند، همچنین آنها این مصوبه را نیز از شورای پول و اعتبار دریافت کردند که ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای خود یعنی دو خودروساز بزرگ ایران خودرو و سایپا، هر یک به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان دریافت کرده و برای تامین قطعات و حل مشکلات خود، از بانکها دریافت کنند.

دیدگاه رئیس‌جمهور در مورد بازار فعلی خودرو

در حالی که قیمت گذاری جدید خودرو که بر مبنای آن، قیمت پراید که مدنظر رئیس‌جمهور در مصاحبه شب گذشته بوده است، به ۲۰ میلیون تومان رسیده، از سوی کمیته‌ای به تصویب رسیده است که معاون رئیس‌جمهور، هدایت و راهبری آن را به عهده داشته است، حال رئیس‌جمهور از قیمت فعلی و وضعیت بازار خودرو، ابراز گلایه می‌کند.

در عین حال، صحبت‌های شب گذشته رئیس‌جمهور مبنی بر حقانیت گفته‌های شورای رقابت، نشانگر این است که احتمال دارد که قیمت‌گذاری خودرو به این شورا واگذار شود، موضوعی که البته مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و قائم‌مقام وی نیز با آن موافق است. اما باید این سئوال را مطرح کرد که اگر سپردن قیمت‌گذاری به شورای رقابت تا این اندازه به نفع مشتریان و مصرف‌کنندگان در بازار است، پس چرا این تصمیم زودتر اتخاذ نشد؟

البته برخی از گفته‌های رئیس‌جمهور نیز کاملا صحیح است، چراکه همواره خودروسازان مدعی بودند که خودرو ساخت آنها، خودروی ملی است و تمامی قطعات آن از داخل تامین می‌شود، تنها برای مدل‌های محدودی از خودرو، قطعات خارجی است و باید از سایر کشورها وارد شود که آنگاه قیمت‌گذاری بر مبنای ارز مبادلاتی یا هر ارز دیگری محلی از اعراب دارد.

این در شرایطی است که رئیس‌جمهور در مصاحبه شب گذشته خود اعلام کرد که آن کالایی که ارزبری ندارد، باید با قیمت‌های داخلی نرخ‌گذاری شود و معنی ندارد که با قیمت ارز تعیین شود. در عین حال، خودروسازان هم باید مثل بقیه تلاش کنند از فضا درست استفاده کنند و تولیدشان را بالا ببرند؛ چرا که هم اکنون قطعه‌ساز و کالاهای مربوط به تولید خودرو وجود دارد و خوشبختانه خودروسازان هم پولدار هستند.

icko_samand-produce
در این میان احمدی‌نژاد به نکته درست دیگری هم اشاره کرد و آن نحوه پیش‌فروش‌های خودروسازان است. رئیس‌جمهور از این موضوع شب گذشته گلایه کرد و گفت: من شنیدم خودروسازان، خودرو را پیش فروش کرده‌اند و الان زیر آن قول خود زده و خودروها را با قیمت خیلی بالاتر از پیش فروش عرضه می‌کنند که اقدام بدی است. خودروسازان باید خوش قول باشند و احترام مردم را نگه دارند و الان صنعت خودرو حالت انحصاری گرفته است.

احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو

موضوع دیگری که در سخنان شب گذشته رئیس‌جمهور در مورد خودروسازان به آن اشاره شد، انحصاری شدن خودروسازان بود ؛به این معنا که به دلیل اینکه جلوی واردات خودرو گرفته شده است، بازار انحصاری شده است.، احمدی‌نژاد در این رابطه در مصاحبه خود اعلام کرد که به این نتیجه دارم می رسم که کنترل واردات خودرو را از وزارت صنعت بگیریم؛ چون وقتی این انحصار را به وزارت صنعت دادیم، آنها در مقابل واردات مانع تراشی کردند و در این شرایط کارخانه‌های داخلی مقداری دچار اجحاف می شوند.

وی افزود: خودرو پراید ۸ و نیم میلیون تومان بوده است مگر چقدر گران شده؛ از کجا؟ چطور؟ این اقدام خودروسازان بد است و امیدوارم خودشان اصلاح کنند. این گفته‌ها در شرایطی اعلام می‌شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت در واردات خودرو تنها یک رای دارد و ممنوعیت یا عدم ممنوعیت ورود یک کالا به کشور در کمیسیون ماده یک که متشکل از دستگاههای متعددی است؛ تعیین می‌شود.

kia cerato 2012
در عین حال، بارها و بارها اعلام شده است که تجارت در کشور باید آزاد باشد، یعنی به همان میزانی که باید صادرات را مدنظر قرار داد، باید واردات را نیز در نظر داشت.

رئیس جمهور همچنین این را نیز گفت که خودروسازان به فکر مردم ایران باشند و نباید کار به جایی برسد که مجبور شویم بگوییم اصلا عوارض را بردارند تا قیمت خودروهای وارداتی پایین بیاید؛ ‌البته این بد است و ما می خواهیم از تولید خودمان حمایت کنیم.

احمدی نژاد تصریح کرد: نمی خواهم بگویم این کار را می کنند اما نباید این حس در خودروساز به وجود بیاید که از حمایت دولت ، نوعی سوء استفاده می شود.

خودروسازان باید قیمتها را به حالت واقعی برگردانند

صحبت‌های شب گذشته رئیس‌جمهور نیز این وعده خوشایند را به بازار داد که خودروسازان باید قیمتها را به حالت واقعی و سابق برگردانند و دلال بازی کنار گذاشته شود، این می‌تواند یک نوید خوش به بازار باشد که قیمتها کاهش خواهد یافت، البته اگرچه تجربه نشان داده است که قیمت هر کالایی که در ایران بالا رود، پایین آمدن آن جزء کارهای سخت است.

احمدی‌نژاد در این رابطه ادامه داد: از طرفی دولت در قبال واردات خودرو ۹۰ درصد عوارض می گیرد حتی وقتی قیمت ارز بالا رفت الان این عوارض به ۴۵ درصد رسیده است و از این طرف هم خودروسازان قیمت محصولات خود را بالا می برند. او همچین خطاب به خودروسازان نیز اعلام کرد: اگر بنا باشد شما خودرو داخلی را با قیمت بالاتری به مردم عرضه کنید، حتی در قبال خودروهای مشابه خارجی این صنعت به دلیل نخریدن مردم مضمحل می شود.

به هرحال هم اکنون شرایط به گونه‌ای پیش رفته است که بازار خودرو متشنج است و هنوز به تعادل نرسیده است، بنابراین با اعلام شب گذشته رئیس‌جمهور باید منتظر بود و دید که آیا قیمتها در بازار کاهش خواهد یافت و یا دولت چه تدبیر جدیدی برای بازار خودرو خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۱۵ دیدگاه‌ها

  1. محسن آبادان

    ۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (86 ديدگاه)

    پدال تو که از فیلتر شدن میترسی خواهش میکنم یا در سایت رو تخته کن یا تو هم برو قاطیه همونا که دارن شیره ملت رو میکشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. saeid

      ۸ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (173 ديدگاه)

      محسن جان همین که نظرتو اوکی کردن.. معلومه که طرف ملتن نه.. خوب چی کنن اینجااا که نمیشه حرف زد..!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهرداد

        ۹ اسفند ۱۳۹۱
        سوابق: (21 ديدگاه)

        آقا محسن سلام
        دم سایت پدال گرم که هر نظری میده آنن اوکی میکنه کدو سایتو دیدی که اینجور باشه تو هر سایتی نظر بنویسی تا بررسی نشه نظرت رو اوکی نمیکنه بزام اینجا جا داره که از مدیرریت سایت پدال تشکر کنم که نظر مردمو انعکاس میده

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. علیرضا

    ۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بگم بگم.به احتمال 63 درصد قیمت ها بر میگرده به حالت اولش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مجيد

    ۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (124 ديدگاه)

    بابا تو رو خدا برید خبر گزاری ها رو بخونید .
    اعلام کردن به خاطر مردم قرار هست ده درصد قیمتها رو بیارن پایین!!!!!
    جون مادرتون اگه احتیاج مبرم ندارید نخرید.
    مردم رو … فرض کردن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مجيد

    ۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (124 ديدگاه)

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قرار است شرکت‌های خودروساز قیمت محصولات خود را مورد بازنگری قرار دهند و به همین دلیل تا زمانی که قیمت‌های جدید اعلام نشود، فروش و پیش‌فروش خودرو با قیمت قطعی باید متوقف باشد.در جلسه اعضای کمیسیون صنایع با معاونان وزیر صنعت در مورد قیمت‌گذاری خودرو بر لزوم کاهش 10 تا 20 درصدی قیمت مصوب خودروها تأکید شد که باید دید در نهایت چقدر از آن محقق خواهد شد.
    ده تا بیست درصد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    الله اکبر از مردم دوستی خودرو سازان و دولت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مجيد

    ۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (124 ديدگاه)

    اخه مگه من چی مینویسم که پاک میشه؟
    نه سیاسی مینویسم نه غیر اخلاقی.
    میگم تا احتیاج مبرم نداشتن نخرن؟
    این کجاش بده؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجيد

      ۸ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (124 ديدگاه)

      ممنونم که اینو پاک نکردید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. ام

    ۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مجید حرف دلمو زدی
    ممنونم از پدال
    من که میگم هیچوقت نخرید!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجيد

      ۸ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (124 ديدگاه)

      اگه انحصار نبود بخدا منم میگفتم هیچ وقت.
      اما مردم رو مجبور به خرید میکنن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. احسان 16v

    ۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (40 ديدگاه)

    یه عمره با همه جور دروغ داریم زندگی میکنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. hadi

    ۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (458 ديدگاه)

    این ارامشی که داره میاد برا قبله طوفانه

    وقتی بازار کامپیوتر خراب شد همه بهم میگفتن هیچ چی نخرید انصافا بچه همکاری کردن همه خریداشون رو کم کردن قیمت یه خورده ثابت موند ولی کسی باز نخرید به خیال اینکه کاری که کردیم جواب داد و به حرفمون گوش کردن ولی بعده یه مدت نه تنها قیمت پایین نیومد بلکه به صورت وحشتناکی افزایش چند براری پیدا کرد جوری که خودمون هم بخوایم چیزی نمیتونیم بخریم

    حالا داریم حسرت ارمش قبل طوفان رو میخوریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. یک نفر دیگه که به صنعت خودرو کشور افتخارمیکنه ! می خوام یه کار اقتصادی بکنم

    ۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام دوستان عزیز من قصد دارم یه کار اقتصادی انجام بدم هرکس می خواست تو این کار به من کمک کنه لایک بده :من قصد دارم یه کارخونه سرهم بندی ماشین تاسیس کنم باقیمت پایه8000000 تومان البته با قطعاتی که از کشور برادرمون چین عزیز می خریم پای خودمون 2000000تومان در میاد خوب تاحالا روی هرماشین 5000000تومان سود کردیم اما چون دنبال توسعه وارائه کیفیت برتر هستیم همون ماشین و باکاپوت وبی کابوپ ، باترمز وبی ترمز، با بوق وبی بوق، اینامیشن مدلهای مختلف و میفروشیم بعد یه سری دلال استخدام میکنیم که برن تو بازار وقیمت ماشینها رو خارج از کارخونه برسونن به25000000 تومان بعد ما هم به بهانه رسوندن قیمت کارخونه به حاشیه بازار و بریدن دست دلال میدیم 20000000 تومان تاحالا 18000000 تومان سود کردیم والبته چون ما خیلی باشرفیم ومردممون رودوست داریم یه10درصدم دوباره تخفیف میدیم واز سود خودمون کم میکنیم بااین حساب ما امسال 16200000 روی هرماشین سود میکنیم وتاسال بعدم خدا بزرگه هرکی موافقه سرمایه گذاری کنه من حاضرم هرچند می دونم اگه دلال ارز بشی سود بیشتری میکنی ولی خوب چکار کنیم همون شرافته نمیگذاره ما این کثیف کاری هارو بکنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجيد

      ۹ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (124 ديدگاه)

      من هستم .
      اسم مدل هاش رو هم میزاریم z500 تا z600 .
      با بوق بلبلی و اینه رنگی و انواع اپشن های روز مثل فرمون و سر دنده جدید . از همه مهمتر انتن 10 سانت بلند تر.
      ولی خداییش بزار قیمت فرقون هامون رو سازمان حمایت از مصرف کننده بزاره تا یه حالی بکنیم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. یک نفر دیگه که به صنعت خودرو کشور افتخارمیکنه ! می خوام یه کار اقتصادی بکنم

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (5 ديدگاه)

      دوستان قسمت اول منظورم از6000000 تومان بود دیگه از بس سود کمی گیرمون میاد اشتباهی زدم5000000 تومان من از همه سرمایه گذارها معذرت می خوام

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. سان

    ۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    چی شده دولت خودشو (فرغون سازی) تهدید میکنه؟ مال این حرفا نیستن که عوارض رو بردارن اینا دیدن مردم نمیخرن دارن سواستفاده میکنن بگن به فکر ملتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهرداد

      ۹ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (21 ديدگاه)

      آفتا ب احتمالا از سمت دیگه ای طلوع کرده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. آرمان

    ۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (73 ديدگاه)

    من یه MVM315 ثبت نام کردم 22.5 حالا باید 38 بابتش بدم.
    به عبارتی 68 درصد نسبت به دی ماه 91 افزایش قیمت داشته و اگر با قیمت آبان که 18.600 بوده مقایسه کنیم حدود 104 درصد افزایش قیمت!
    حالا 10 درصد هم کم کنید!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجيد

      ۹ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (124 ديدگاه)

      ارمان جان اونم با اما و اگر خودرو سازها و شرایط جدیدشون برای دولت امکانش کمه.
      انشاله مبارکت باشه . اما تنها راه پایین امدن قیمت نخریدن هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. کدخدا

    ۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    این هم از سازمان حمایت(رئیس جمهور)؛
    کاسه داغ تر از آش قیمت کارخانه ارزان تر از قیمت رسمی عصرخودرو: سازمان حمایت در حالی 25 بهمن ماه قیمت جدید برخی خودروها را اعلام کرد که قیمت اعلام شده یکی از خودروها از قیمت کارخانه بیشتر است. به گزارش «عصرخودرو» خودرو وولکس c30 یکی از خودرویی است که سازمان حمایت قیمت آن را 51 میلیون تومان اعلام کرده در حالی شرکت خودروسازان راین امروز از فروش نقدی این خودرو تحویل اسفند ماه با قیمت 48 میلیون و 500 هزار تومان خبر داده است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجيد

      ۹ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (124 ديدگاه)

      اخه اسم واقعیش سازمان حمایت از جیب خودرو سازهاست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. مجيد

    ۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (124 ديدگاه)

    نقل از افکار نیوز
    پراید ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۲ و… میلیون. باورمان نمی‌شد روزی پراید را به‌قیمت بروزترین خودروهای جهان بخریم. پرایدی که تا سال گذشته ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان زیر قیمت کارخانه در بازار آزاد خرید و فروش می‌شد امروز شده معیار و مبنای قیمت خودرو در بازار. سر هر کوی برزن و در هر جمع بالای یک نفر! که بنشینی قیمت پراید شده نقل محفلشان. چه داستانی شده این بازار مکاره خودرو. بحث فقط پراید نیست. این روزها خودرو جای مسکن و طلا و ارز را گرفته. هرچند مسکن و طلا و سکه و ارز هنوز هم از تب و تاب نیفتاده‌اند و جولان می‌دهند. در این بازار مکاره تنها حقوق مصرف‌ کنندگان است که به فراموشی سپرده شده و کسی از آن یادی نمی‌کند. گویی اصلاً مصرف کننده در این اقتصاد هیچ سهم و نقشی جز پذیرفتن خواست تولید کننده و توزیع کننده ندارد. مصرف کننده ایرانی با شرایط جدید مجبور است خودرویی همچون پراید را که دیگر حتی در کلاس‌های مختلف خودروی دنیا جای ندارد و حاضر نیستند جانشان را در این خودرو به‌خطر بیندازند در ایران به‌قیمت بروزترین خودروهای جهان خریداری کند.
    پراید که پیش از این با قیمتی حدود ۱۱ میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شد هم‌اکنون با جهش قیمتی و البته بدون هیچ ضابطه‌ منطقی به مرز ۲۰ میلیون تومان رسیده، به‌هرحال بد نیست با بررسی وضعیت درآمدی خانواده‌ها در سایر کشورها و مقایسه آن با کشور خودمان ضمن ارزیابی میزان تلاش شرکت‌های خودروساز در ایجاد رضایت‌مندی تمام خریداران؛ ببینم با پول پراید ۲۰ میلیونی که در حال حاضر عجیب در بازار ایران جولان می‌دهد چه خودروهایی می‌توانستیم بخریم.
    مقایسه قیمت و ویژگی‌ها و آپشن‌های فقط تعداد اندکی از خودروهای خارجی با آنچه ما در کشورمان به‌عنوان خودرو دست مصرف کنندگان‌مان می‌دهیم خالی از لطف نیست.
    هیوندای سانتافه در کلاس خودروهای اس‌یووی (شاسی بلند)، لوکس و با بروزترین سیستم سوخت رسانی و امتیازات بسیار دیگر در اروپا با قیمتی معادل ۲۰ هزار و ۹۹۵ دلار عرضه می‌شود که بر مبنای ارز مبادله ای حدود ۵۰ میلیون تومان می‌شود. اگر میزان حقوق دریافتی افراد را ملاک مقایسه قرار دهیم در بدترین شرایط و برای ضعیف‌ترین قشر جامعه و کسانی که کمترین میزان حقوق را دریافت می‌کنند معادل ۶ تا ۸ ماه حقوق دریافتی مصرف کنندگان اروپایی. همین خودرو در کشور خودمان در شرایط موجود حداقل با قیمتی معدل ۱۸۰ میلیون تومان یعنی معادل ۱۸۰ ماه حقوق اقشار متوسط جامعه به‌فروش می‌رسد.
    تویوتا به‌عنوان یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین و بروزترین خودروسازان جهان خودروی کمری Camry خود را به‌عنوان خودروی در کلاس A و B با ویژگی‌های خاص و امکانات بخصوص به‌قیمت ۲۲هزار و ۲۳۵ دلاری در جهان عرضه می‌کند. این خودرو قدرت ۲.۵ لیتری و موتور الکتریکی آن ۲۰۰ اسب بخار دارد و قادر است صفر تا ۱۰۰ را در ۷.۶ ثانیه طی کند. کمری در ایران هم‌اکنون بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.
    تویوتای یاریس در کلاس خودروهای کلاس C با بروزترین سیستم سوخت رسانی، ایمنی یورو۵ و به‌عنوان یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای جهان با قیمت ۱۴ هزار و ۹۹۵ دلار به مصرف کنندگان دنیا البته غیر از مصرف کنندگان ایرانی عرضه می‌شود که بر مبنای ارز مبادله‌ای ۲۴۵۰ تومانی در کشور ما ۳۶ میلیون تومان می‌شود.
    محصول سورنتوی کیا موتور به‌عنوان خودروی در کلاس A، و جزو خودروهای اس‌یووی (شاسی بلند) در بازارهای جهانی با قیمت ۲۳ هزار و ۱۵۰ دلار، یا اسپورتیج با همان ویژگی‌ها ۴ سیلندر و ۲۴ سوپاپ با حجم موتور ۲۴۰۰ سی‌سی و ۱۷۰ اسب بخار ۱۵ هزار و ۴۰۰ دلار، اپتیما ۲۱ هزار و ۳۵۰ دلار و ریو ۱۳ هزار و ۶۰۰ دلار در بازار عرضه می‌شوند.
    سوزوکی مدل ۲۰۱۳ با قیمت ۱۳ هزار و ۹۹۰ دلار، گیربکس اتوماتیک مصرف سوخت ۵.۳ لیتری، چری مدل J۱ دارای ۴ سیلندر، ۱۳۰۰ سی‌سی، گیربکس دستی سوخت ۶.۷ با قیمت ۱۰ هزار و ۹۹۰ دلار و… .
    مقایسه کنید این قیمت‌ها را با قیمت خودروها در کشور خودمان آن‌هم با این ویژگی و مشخصات و کیفیتی که همه آن را به‌خوبی لمس می‌کنیم.
    پراید، کلاس C، امکانات (گاز، ترمز، کلاچ، … فرمان)، پشت سر گذاشته تمام تست‌های ایمنی و کیفیت بروز جهان! در مدلهای مختلف!! قیمت عرضه شده ۱۷ تا ۱۹ میلیون تومان!! معادل درآمد ۲۰ تا ۲۵ ماه حقوق کارمندان!
    پژو ۲۰۶ خودروی سال ۱۹۹۸ فرانسه، قیمت در ایران ۳۲ تا ۵۲میلیون تومان، بسته به مدل من‌درآوردی ایران خودرو، معادل متوسط …ماه درآمد ایرانیان. (جای خالی را خودتان پر کنید).
    پژو ۴۰۵، خودروی منسوخ‌شده سال ۱۹۸۸ شرکت pSA (پژو و سیتروئن) فرانسه، قیمت در ایران ۲۳ میلیون تومان!
    پژو پارس، خوش‌تیپ‌شده ۴۰۵، قیمت ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان!
    تندر ۹۰، خودروی در کلاس C، با امکانات ویژه‌ای مثل (گاز، ترمز، کلاچ، مهمتر از همه فرمان …)، ظاهری امروزی! داخل اتاق بسیار شیک و بروز مطابق خواست و نیاز مصرف کننده از بهترین پلاستیک‌های آب‌شده داخلی! قیمت برای مصرف کننده ایرانی ۳۶ تا ۳۷ میلیون تومان!
    رانا، خودروی ترکیبی، موتور ۲۰۶، بدنه ۲۰۶ اس‌دی تغییریافته! و مهمتر از همه با آرم سمند (اسب تیزروی ایران خودرو)! با تمام امکانات لازم برای رانندگی! قیمت ۳۲ تا ۳۵ میلیون تومان!
    تیبا، زیبای ایرانی! ظاهری کاملاً بروزشده! کلاس C، موتور ریو، بدنه؟؟! قیمت ۲۲ میلیون تومان!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سینا

    ۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    پدال جان حرف سیاسی نمیزنم که بخای پاکش کنی….ولی خدایی تو این 8 سال کدوم وعده و وعید این آقا درست بوده که این میخواد دومیش باشه….؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. یه بنده خدا

    ۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا جونقیمت پراید رو 2 برابر کردن حالا هم میخواهند 10 در صد کاهش بدن واقعا دستشون درد نکنه دست مریزاد حالا بانک مرکزی میگه تا حالا تورم نداشتیم میگه تورم تو عید 33 درصد میشه خدا به دادمون برسه دیگه نفس کشیدن و فحش دادن هم پولی میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. عباس جیگر

    ۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    سلام بروبچ اولن ازسایت پدال کمال تشکررادارمکه باوجود این همه مشکلات بازهم ازمردم حمایت میکندونطرات ماروثبت میکند.گفتن بین 10تا 20درصد قیمتهاروکاهش میدن ولی این دردی ازمشکلات مردم رودوا نمیکنه آخه پرایدچیش ارزش داره که قراره بشه 13تا 14تومان .درمورد اینکه بعضیها میگن ماشن نخرید میخوام بگم اگه شمانخرید ماشینارو با قیمتهای پایینتربه کشورهای عراق میفروشن وفرقی به حالشون نمیکنه .درمورد اینکه ماشین ازخارح وارد کنند ومالیاتی که تا حالا 45درصد بوده رو اگه به صفرم کاهش بدن بازم با وضع دلار 3500بازم هیج فرقی واسمون نمیکنه.پس نتیجه میگیریم کلا هیج فرقی واسه قشرضعیف نمیکنه ازماست که برماست ………….!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مهدي

    ۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (46 ديدگاه)

    ای ول ای ول . وزارت راه باید بیاد آسفالت کردن رو از مردم یاد بگیره. حال میکنم مردم نمیخرن « دهن این دو تا …(سایپا و ایران خودرو) داره آسفالت میشه» بخدا هر کی رو میبینم میخواد ماشین بخره منصرفش میکنم.کافیه سود بانکی پولی که میخواد بده ماشین بخره بعلاوه هزینه بیمه و سوخت رو براش حساب کنی .
    آقا این اژدهای دوسر سرش رو هوا کرده.حالا وقتشه نیزه بدی توحلقش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. پیام

    ۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (56 ديدگاه)

    وقتی کالایی بی قواره گران می شود، ملتهای مختلف در مقابل آن سه نوع عکس العمل نشان می دهند. 1- جوامع متمدن آنرا “تحریم” می کنند. 2- جوامع عصبی “وحشیانه” شورش و خرابکاری می کنند.3-در جوامع احساساتی، “حریصانه” می خرند. بیاییم ملعبه دست مشتی دلال و…. نشویم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. فرشاد

    ۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (74 ديدگاه)

    امروز از اخبار شنیدم که عوارض واردات خودرو برای سال 92، 40% تصویب شده.
    اگه واقعا سر حرفشون بمونن به ایران خودرو و سایپا فشار بیشتری میاد تا مجبور بشن قیمت رو پایین بیارن.

    اگه مردم حمایت کنن و برای شب عید بازار رو داغ نکنن و این تحریم رو ادامه بدن از اون طرف هم دولت سر حرفش برا 40% بمونه دیگه چاره ای جز پایین آوردن قیمت برای خودروساز ها نمیمونه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. مهدی

    ۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    دوستان عزیز الان 22:30 رئیس سازمان حمایت از مصرف کنند رو آورد که باهاش صحبت کنه …به خدا قسم این آدم به فکر همه بود به جز مصرف کنند !!!!خدا لعنت کند اینگونه انسان ها که در پستهای هستند به نام حمایت از مصرف کنند ولی جز ظلم به مصرف کننده کاری نمیکنند ….یا علی (ع) کجایی که در زمان خودت با اسب وشمشیرت صبحگاه شخصا به بازار کوفه می آمدی و حجره داران از عدالتت در هراس بودنند و جرات ظلم به مردم را نمیکردنند….بیا و ببین که انان که […] امروزه در خانه های خود خواب هستند و خودروسازان به جان رعیت افتاده اند ….جانم به فدایت یا علی (ع)…کجای….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. elliot

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (37 ديدگاه)

    یعنی وارداتی هم هم افت میکنه؟
    اونا به ه دلیل اونا که ارزشون جداست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. احمد.ف

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (447 ديدگاه)

    بالاخره یکی یه حرف درست زد!

    http://www.asriran.com/fa/news/259823

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. احمد.ف

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (447 ديدگاه)

    یک مقدار هم بخندیم:

    نقل قول مستقیم از سایت ویران خودرو:
    «تجربه تمایز

    در طراحی خودرو زیبا و اسپرت 207آی از آخرین تکنولوژی های روز استفاده شده است. 207آی به دلیل چالاکی و قابلیت های دینامیکی بالا، مصرف سوخت پایین، قیمت مناسب، استفاده از موتور با قدرت بالا و مطابقت با استانداردهای روز اروپا از محبوبیت ویژه ای چه در میان جوانان و چه در میان خانواده ها در سطح جهان برخوردار شده است. پژو 207آی با ظاهری چالاک و استایلی زیبا و نمای داخلی شکیل، احساس آرامش و وقار خاصی را به سرنشینان خویش می دهد. در طراحی و تولید پژو 207آی از جدیدترین دستاوردهای فنی و مهندسی دنیا استفاده شده است.در ایران با سطح تجهیزات فول آپشن و در نوع گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می شود. 207آی علاوه بر ایران خودرو در کشورهایی که شریک تجاری پژو محسوب می شوند از قبیل برز‫یل، آرژانتین، مالز ‫ی، چین نیز تولید و عرضه و می شود.
    207آی با توجه به نوع جاده های کشور، نوع سوخت موجود درکشور و آب و هوای مناطق مختلف ایران، متناسب سازی شده و با این موارد کاملاً همخوانی دارد. مصرف سوخت پائین موتور TU5 در کنار قدرت موتور بالای آن از جمله مزایای 207آی است.
    شبکه گسترده فروش و خدمات پس از فروش ایران خودرو، کیفیت 207آی را تضمین می کند. دوام و عمر بالای قطعات خودرو می تواند در کاهش هزینه های نگهداری 207آی بسیار موثر باشد.»

    خوب شد معنی تکنولوژی روز، قدرت بالای موتور و … رو هم فهمیدیم!!!
    آدم فکر می‌کنه در مورد پورشه پانامرا یا آستون مارتین راپید صحبت می‌کنه!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. sunmartin

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    پیشاپیش از همه دوستان میخوام که “زین پس (برای بار هزارم بجای واژه منحوط و اکسپیر شده ایران خودرو بگوید “ویران خودرو”) مدیر بخش فروش این شرکت اهن پاره ساز یعنی ویران خودرو اعلام کرد که در سال 92 با سری محصولات جدید و اپدیت شده از خانواده موتور به یاد ماندنی و اسمی ef7 بروی محصول جدید “دنا” به صورت پیش فروش عرضه میکنیم !! خودرویی با سرهم بندی از نوع سلیقه چینی (ادغام چندین خودروی demod ,واستفاده از موتور ابدالدهری پژو 1984) وی سخنی از قیمت این افتخار و برگ زیرین دیگری از کارنامه آهن پاره ساز 50 ساله کشور نگفت و فقط از اون تعریف و تمجید کرد که تمامی تست های یورو رو گزرونده و در حال تست یوان هست.(واحد پول چین عزیز)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. عليرضا

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    راستی پراید الان کیلویی چنده؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مسی

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (269 ديدگاه)

      بستگی به محله اش داره که کیلو چند باشه !!!

      راستی اگه به قسمت نمایشگاه سایت بروید… می بینید که دلالان دارن جولان میدن .

      طرف 206 تیپ 2 … تصادفی رو … 42 میلیون قیمت گذاشته !

      موافقم 0
      مخالفم 0
  26. وحید

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    هیچ اتفاقی نمیوفته جزئ اینکه دوباره قیمتا میره بالاتر. از من میشنوید اگه لازم دارید تا سال عوض نشده بخرید.والا خدا میدونه چه طرحه جدیدی بریزن برامون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. وحید

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    اینا هروقت میگن 1چیزی ارزون میشه بر عکس میره بالاتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. korosh

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    واقعا واقعا خیلی دلم برای خودم و مردم عزیز ایران میسوزه این حرفها همش علکیه و تنها راه برای رهای از وضع گرانی و بدبختی به نظر من خروج از ایرانه دیگه امیدی به درست شدن این وضع برای من یکی نمونده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. کدخدا

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    اگر نمایندگان مجلس به فکر مردم بودن حداقل بعد از تصویب تعرفه بالا بقیه بندهاشو تصحیح میکردند چرا فقط باید تا سه سال از تاریخ تولید و صفر کیلومتر بودن مجوز واردات بدهند؟!
    یعنی بنز مدل 2009 به محصولات ایران خودرو نمی رسد!!! یک نماینده میاد میگه شخصیت مردم ما بالاتر از این هست که سوار ماشین دست دوم بشوند !!!
    نمی دونم با خودش چی فکر میکنه! همه مثل بعضی ها پول ندارند 700-950 میلیون بدهند پورشه سوار بشوند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. عباس جیگر

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    باعرض سلام مجدد میخواستم بگم داداش پراید کیلویی چند مشخص شد دیشب شبکه بازار اعلام کرد اگر ما قیمت پراید را 17تومان در نظربگیریم اگر پراید 900کیلوگرم باشدهرکیلو پراید 19500تومان

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا