ایستگاه خبر

سونامی افزایش قیمتهای خودرو در راه است

آنطوری که روزنامه دنیای اقتصاد اعلام کرده، خودروسازان توانسته اند جواز افزایش قیمت محصولات داخلی را اخذ نمایند. این در حالیست که سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان، هنوز این افزایش ها را تایید یا رد ننموده است.
ظاهرا خودروسازان توانسته اند برای محصولات درخواستی خود مجوز افزایش قیمت بگیرند و با این حساب، بیشتر خودروهای داخلی در آستانه «شب عید» گران خواهند شد. بر این اساس، ایران خودرو برای انواع مدل های پژو ۲۰۶، تندرL90، پژو ۲۰۷i و سوزوکی گرند ویتارا درخواست افزایش قیمت داده بود که با همه آنها موافقت شده است.
ازآنجاکه پژو ۴۰۵ ، پارس و وانت پیکان و سمند، خودروهای سودآوری برای ایران خودرو به شمار می روند، این شرکت ظاهرا درخواستی برای افزایش قیمت آنها ارائه نکرده است.
همچنین پارس خودرو نیز از سازمان حمایت درخواست کرده تا با افزایش قیمت بیشتر محصولاتش از جمله مگان و تندر L90 موافقت کند.
از آن سو سایپایی ها نیز خواستار افزایش قیمت محصولات ایکس ۱۰۰ (پراید) و تیبا شده اند.
هرچند سازمان حمایت پیش تر نیز با افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی موافقت کرده بود، اما به گفته فعالان صنعت خودرو، افزایش قیمت های قبلی چندان دندان گیر نبوده و نتوانسته کفاف رشد هزینه های تولید آنها را بدهد.
حال ظاهرا این بار خودروسازان موفق شده اند با استناد به مسائل و مشکلاتی که در تولید دارند (مانند تورم عمومی، رشد نرخ ارز و محدودیت های بین المللی)، مسوولان سازمان حمایت را برای رشد چند درصدی قیمت ها مجاب کنند.

logan L90
افزایش ۱.۲ میلیون تومانی تندر

طبق اخبار رسیده، به جز «پراید» و «تیبا» خودروهایی که درخواست افزایش قیمت شان به سازمان حمایت رسیده، حداقل حدود ۱۲ درصد (معادل حدودا ۱.۲ میلیون تومان) گران شده اند. رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به تندر L90 اختصاص دارد، حال آنکه خودرویی مانند پژو ۲۰۶ حدود ۱.۵ میلیون تومان افزایش قیمت خواهد داشت.
البته برخی خودروهای لوکس و مونتاژی که شاخص ترین آنها سوزوکی گراند ویتارا است، بیش از این مقدار افزایش قیمت داشته اند.
علاوه بر اینکه دلایلی مانند رشد نرخ ارز و محدودیت های بین المللی دلایل اصلی خودروسازان بابت افزایش قیمت ها به حساب می آیند و به اندازه کافی نیز برای مسوولان سازمان حمایت قانع کننده بوده اند، اما ظاهرا سازمان حمایت نیز هدف دیگری را از ناحیه موافقت با افزایش قیمت برخی خودروها دنبال می کند و آن، کاستن از شکاف قیمت کارخانه و بازار آنها است.
در حال حاضر به دلایلی از جمله کاهش عرضه و همچنین بروز مشکل در تامین قطعات برخی خودروها، شکاف قابل توجهی بین قیمت کارخانه و بازار آنها به وجود آمده و این وسط دلال ها هستند که از این آب گل آلود ماهی می گیرند.
در واقع پول حاصل از این شکاف قیمتی نه به جیب خودروساز، بلکه به جیب دلال ها می رود و مشتریان نیز مجبورند خودرو موردنظر خود را با قیمتی کاذب و غیر واقعی خریداری کنند.
در این شرایط، استدلال سازمان حمایت و حتی خودروسازان این است که وقتی قیمت کارخانه ای خودروها افزایش یابد، از التهاب و گرانی بازار کاسته می شود و پول حاصل از شکاف قیمت ها نیز به جیب خودروسازان به عنوان تولیدکننده می رود.
این استدلال اگرچه در جای خود درست و منطقی به نظر می رسد، اما در نهایت به افزایش قیمت خودرو می انجامد و مشتریان باید طعم تلخش را بچشند.

خودروها چقدر گران می شوند؟
اما ببینیم در صورت ابلاغ رسمی افزایش قیمت خودروها از سوی سازمان حمایت، خودروهای داخلی تا چه اندازه گران خواهند شد.
ابتدا از ایران خودرو شروع کنیم، شرکتی که به گفته مسوولانش در تولید تندر L90 و سوزوکی گراند ویتارا ضرر می دهد.
اگر لیست فروش «بهار تا بهار» ایران خودرو را ملاک آخرین قیمت های محصولات این شرکت بدانیم، پس از ابلاغ افزایش قیمت ها از سوی سازمان حمایت، پژو ۲۰۶ تیپ دو قیمتی بالای ۱۶ میلیون تومان را تجربه خواهد کرد.
طبق لیست قبلی، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده ترین مدل این خودرو) قیمتی برابر با ۱۴ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان داشته است و با در نظر گرفتن حدودا ۱.۵ میلیون تومانی که قرار است به آن افزوده شود، قیمت تیپ ۲ به بالای ۱۶ میلیون خواهد رسید. این محصول هم اکنون نیز در بازار افزایش قیمت داشته و ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.
در بین سایر مدل های ۲۰۶، مدل V8 که صندوقدار به حساب می آید، هم اکنون ۱۷ میلیون و ۳۱۵ هزار تومان قیمت دارد و با احتساب ۱.۵ میلیون وعده داده شده، V8 قیمتی نزدیک به ۱۹ میلیون تومان را تجربه خواهد کرد.
همچنین قیمت ۲۰۶ در مدل های تیپ ۶ و V9 نیز به بالای ۲۰ میلیون تومان خواهد رسید و با این حساب، پژو ۲۰۶ به دسته خودروهای ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان بازار ایران قدم خواهد گذاشت. این دو خودرو البته هم اکنون نیز در بازار قیمتی بالای ۲۰ میلیون تومان دارند و طبعا وقتی نرخ کارخانه ای شان نیز بالا برود، باز هم در بازار صعود قیمت خواهند داشت.
از ۲۰۶ که بگذریم، پژو ۲۰۷ آی نیز توانسته در هر دو مدل دنده ای و اتومات خود مجوز افزایش قیمت را از سازمان حمایت کسب کند و با این حساب، این محصول حدود یک و نیم میلیون تومان در نمایندگی ها گران می شود.

207i
۲۰۷ طی یکی دو هفته گذشته رشد قیمتی بسیار زیادی را تجربه کرده است، به نحوی که خبر می رسد مدل اتومات آن بالای ۲۵ میلیون تومان قیمت دارد. با توجه به آنکه قیمت های بازار از قیمت نمایندگی هم تاثیر می پذیرد، هیچ بعید نیست ۲۰۷ به نزدیکی های ۲۸ میلیون تومان در بازار نیز برسد.
هرچند افزایش قیمت ۱.۵ میلیونی ۲۰۶ و ۲۰۷ در جای خود زیاد و قابل توجه به نظر می رسد، اما دیگر محصول ایران خودرو یعنی سوزوکی گرندویتارا بیش از اینها افزایش قیمت خواهد داشت.
این محصول شاسی بلند که با مشکلات فراوانی در تولید روبه رو است و اختلافی شدید بین قیمت کارخانه و بازار آن به چشم می آید، پیش بینی می شود حدود چهار میلیون تومان افزایش قیمت مصوب را به خود ببیند.

suzuki
با احتساب افزایش قیمت چهار میلیونی، ویتارا نیز رسما به جمع خودروهای بالای ۵۰ میلیون تومان وارد می شود. این مونتاژی ژاپنی البته هم اکنون در بازار حدود ۶۰ میلیون تومان در مدل فول خود قیمت دارد و افزایش احتمالی نرخ کارخانه ای اش، قیمت بازار آن را به بالای ۶۰ میلیون تومان خواهد رساند.

تندر ۱۷ میلیونی
در بین خودروهایی که درخواست افزایش قیمت آنها به سازمان حمایت رفته است، تندر L90 را باید به نوعی صاحب حق آب و گل دانست، زیرا این محصول از همان بدو تولید نیز ضرر می داد و ایران خودرو و پارس خودرو بارها خواستار بالا بردن نرخ کارخانه ای اش شدند.
تندر L90 که قرار بود خودرویی ارزان باشد و زیر ۱۰ میلیون تومان و بعنوان جانشین پیکان برای اقشار ضعیف جامعه به دست مشتریان برسد، هم اکنون در بازار ۱۷ میلیون قیمت دارد. و دست قشر متوسط هم به زور به آن خواهد رسید!
این محصول مشترکا در ایران خودرو و پارس خودرو به تولید می رسد و طبق اخبار رسیده، سازمان حمایت با افزایش قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی آن موافقت کرده است.با این حساب، تندر L90 در مدل فول خود قیمت ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را در نمایندگی ها تجربه خواهد کرد و این موضوع احتمالا سبب می شود قیمت تندر L90 در بازار، ۱۷ میلیون تومان را نیز رد کند.
تندر البته تنها رنویی نیست که سازمان حمایت با افزایش قیمت آن موافقت کرده، زیرا مگان نیز مشمول این افزایش شده است.
این محصول حدود ۳۳ میلیون تومان در نمایندگی ها قیمت داشت و حال مشتریان باید منتظر مگان ۳۶ میلیونی نیز باشند. مگان البته همین حالا نیز قیمتی بالای ۳۶ میلیون تومان در بازار دارد و بعید نیست با افزوده شدن سه میلیون تومان موردنظر، مگان قله ۴۰ میلیون را نیز فتح کند.

Renault Megane
این افزایش سه میلیونی البته مختص مدل اتومات و دو هزار سی سی مگان است و سازمان حمایتی ها با افزایش قیمت دو میلیون تومانی مگان دنده ای ۱۶۰۰ سی سی نیز موافقت کرده اند.
اگرچه هنوز مشخص نیست سازمان حمایت با افزایش قیمت دیگر محصولات پارس خودرو مانند ماکسیما و نیسان قشقایی نیز موافقت کرده یا نه، اما این دو خودرو نیز ظاهرا با رشد هزینه های تولید روبه رو هستند و احتمال گران شدن شان چندان کم نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۴۲ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۷ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (15 ديدگاه)

    سلام عزیزانم متاسفانه علیرغم تمام صحبت های گفته شده همگان دنبال همین ماشین ها هستند ! پول هم دارند نمی دانم از کجا ولی همه پول دارند و می خرند همانطور که قبل ها خریدند و ایران خودرو و سایپا را غول کردند! از ماست که بر ماست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. شایان

    ۷ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدایا به ماتوان بده هرچه راکه تابه حال ندیده ایم ببینیم من واقعا متاسفم دراین اوضاع براشفته چراهرچه می خواهد پیش بیاید باید برسرمصرف کننده ببارد آقایان قانون گذاراز حق خود کم کنیدعدالت علی پیشه کنیداز مردم بگذریدکه هرچه خواسته اید کرده ایدمگرما چه گناهی کرده ایم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. هومن

    ۷ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (8 ديدگاه)

    خوب ایران خودرو و سایپا اگه ماشین ها رو به جای اینکه به نماینده های خودشون که بیشتر به جای اینکه نقش نماینده رو داشته باشن نقش دلال بازار رو دارن بفروشه و همه مدلها رو همیشه تو سایت برای فروش بگذارند و دست این دلال ها رو از بازار کوتاه کنن و گارانتی واقعی رو به مردم ارائه بدهند فقط آه و ناله میکنن که ما داریم ضرر می کنیم و اصلا هیچ نوع گارانتی و خدمات واقعی به مشتریان ارائه نمیدهند در ضمن کلی هم از پیش فروش و فروش اقساطی در آمد دارند و همیشه هم آه و ناله شون هوا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ali

    ۸ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (37 ديدگاه)

    وقتی آب سربالا بره معلومه قورباغه ابوعطا میخونه
    نظر علی آقا جالبه اما چاره ای که نداریم چی بخریم با 20 میلیون؟
    مگه ماشین دیگه ای هم میشه خرید محکومیم از همین آشغالایی که میدن و خودشونم سوار نمیشن استفاده کنیم
    مصرف سوخت بالا، استهلاک زیاد، ارزش افزوده منفی، دردسر های نداشتن گارانتی واقعی، جاده های نامرغوب، جریمه های نجومی، پلیسهای مهربانتر از مادر، بیمه های وحشتناک، بنزین آزاد 1000 تومنی و …
    این ها یک روی سکه است و روی دیگر آن این است که در ایران، خودرو سازان منبع درآمد دولت هستند همین
    هیچ پدر بیامرزی هم بفکر من و شماو ملت نیست که بخواد بیاد اوضاع بسامان خودرو رو(برای دولتی ها) نابسامان کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. erfan

    ۸ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (13 ديدگاه)

    خوب میگین نخریم؟!؟!؟
    چاره ای نداریم!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. خودرو

    ۸ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اقا نباید بخریم خودمون مقصریم. متاسفم واقعا متاسف برای این بازار خودرو ایران…………

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. خودرو

    ۸ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نخرررررررررررررررررررررررید. نخررررررررررررررر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. عرفان

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (43 ديدگاه)

    سلام؛ما خودمون مشکل داریم که هر چى گرون میشه میریم عین قحطى زده ها بیشتر میگیریم.
    اگه فقط یک ماه ما تحریم کنیم خرید خودرو صفر رو اونوقت قیمتها نیومد پایین ……

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. reza

    ۲۱ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    لطفا به این داستان گوش بدید!!!!یروز رئیس یه قبیله سرخ پوست فوت میکنه و پسر بزرگش رئیس میشه،مردم ازش میپرسن امسال برف زیادمیاد یانه؟ واسه اینکه کم نیاره میگه آره هیزم جمع کنید افراد قبیلش شروع به جمع کردن هیزم میکنن رئیس قبیله واسه اینکه مطمئن بشه پیش بینیش درسته به رئیس هواشناسی زنگ میزنه اونم تایید میکنن برف میاد،به افراد قبیلش میگه هیزم بیشتر جمع کنن،باز واسه اینکه مطمئن تر شه به رئیس هواشناسی محل زنگ میزنه ایشون تایید میکنه زمستان سرد پر برفی در راهه!رئیس قبیله تعجب میکنه میگه از کجا این همه مطمئنید!!!رئیس هواشناسی میگه آخه مردم سرخ پوست به طرح وحشیانه ای دارند هیزم جمع میکنند!!!!!!!! تورو خدا کم هیزم جمع کنید(یخورده دندون ر جگر بذارید خودرو خرید نکنید ببینید چطور قیمتها میاد پایین)!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا