ایستگاه خبر

در حاشیه شو تلویزیونی درباره وضعیت کنونی صنعت خودرو

شب گذشته در برنامه زنده گفتگوی شبکه خبر مناظره‌ای برگزار شد که به موضوع جذاب “قیمت‌گذاری در صنعت خودرو” می‌پرداخت. در این گفتگوی زنده که با حضور رضا شیوا رییس شورای رقابت و میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان ایران برگزار شد، دو طرف ضمن بررسی وضعیت کنونی حاکم بر صنعت خودروسازی و بازار خودروی ایران، درباره چشم‌اندازهای آینده خودرو به بحث و گفتگو پرداختند. لب کلام رضا شیوا به‌عنوان رییس شورای رقابت یک جمله بود و آن “تأکید ویژه به خودروسازان جهت پرهیز از افزایش قیمت خودروهای تولید داخل” بود و همه آنچه میرخانی رشتی برای آن زمین و زمان را به هم دوخت درخواست اعجاب‌انگیز” افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت محصولات بی‌کیفیت خودروسازان داخلی” بود. ازآنجاکه بحث قیمت خودرو، رکود بی‌سابقه حاکم بر بازار خودرو و کمپین‌های ملی “نه به خودروی صفر” به موضوعی جذاب و مهم در سطوح مختلف اجتماعی تبدیل شده مناظره مذکور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. کاملاً مشخص بود که این کمپین‌ها کار خود را به‌درستی انجام داده است، یعنی هم به‌درستی افکار عمومی را برعلیه عملکرد ظالمانه خودروسازان داخلی در بسیج نموده و هم خودروسازان را نسبت به آینده‌شان با مخاطره روبرو ساخته است. جالب اما شو تلویزیونی بود که دو طرف دعوا اجرا نمودند.

شو تلویزیونی رضا شیوا و میرخانی رشتی درباره وضعیت کنونی صنعت خودرو
شو تلویزیونی رضا شیوا و میرخانی رشتی درباره وضعیت کنونی صنعت خودرو
از یک‌سو رییس شورای رقابت در مقام یک اقتصاددان و به‌عنوان تعیین‌کننده خط‌مشی قیمت‌گذاری در بازار خودرو سعی داشت تا ضمن حفظ وضعیت موجود اندکی از عیوب خودروهای تولید داخل را بازگو کند و از این راه، میانبری به قیمت‌های کنونی و یا اندکی پایین‌تر برای خودروهای داخلی بزند و استراتژی نخ نمای “نه سیخ بسوزد و نه کباب” را از نو برای ایرانیان به اجرا درآورد که با دیوار دفاعی میرخانی رشتی روبرو شد. از دیگر سو این گارد بسته میرخانی رشتی بود که نه بزرگی به رضا شیوا تحویل داد. میرخانی که گویا در فضایی غیرواقعی و فاقد هرگونه استدلال منطقی سیر می‌نمود یکسره ره به خطا برد و ضمن تکرار ادعاهای عجیب در مورد کمپین‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی کاهش قیمت‌های داخلی را یکسره مردود دانست. کاملاً واضح بود که دو طرف پشت ظاهر تقابل در یک وحدت رویه هماهنگ شده قصه‌ای دراماتیک را برای بینندگان مشتاق روایت می‌کنند.

شیوا
به‌عنوان یک اقتصادخوانده انتظار داشتم دکتر رضا شیوا مواضع دقیق و علمی مبتنی بر دانش اقتصاد را فدای توجیهاتی همچون قصه تکراری تولید ملی و بیکاری کارگران ایرانی در صورت کاهش قیمت‌ها ننماید اما گویا درب همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد و علاقه بیش از حد ایرانی‌ها به میز و صندلی ریاست مانع از حق‌طلبی و مبارزه در جهت رفع فرایندهایی که در تضاد مستقیم با منافع مردم است می‌شود. همه می‌دانیم که طومار اقتصادهای ملی در دهه نود پیچیده شد و امروز ه روز دیگر نمی‌توان کشوری در جهان یافت که صنعتی توسعه یافته و اهل صادرات داشته باشد و از سودای تولیدات ملی برای جهانیان قصه ببافد. بااین‌حال شبکه خبر دیشب از قول دو فعال حوزه خودرو ماجرایی تعریف نمود که در فضایی پیش از دهه نود سیر می‌کردند.
رضا شیوا هرجا که خواست از منافع مردم در مقابل خودروهای بی‌کیفیت و بسیار گران تولیدکنندگان داخلی دفاع کند با استراتژی “بهترین دفاع حمله است” میرخانی روبرو می‌شد و قافیه خود و مردم را به‌سادگی هرچه تمام‌تر به حرف‌های در ظاهر ترسناک رشتی می‌باخت که ای وای، اگر در بازار خودرو رقابت ایجاد شود کارگران اخراج می‌شوند و اقتصاد مقاومتی فلان می‌شود. مثلاً شیوا در جایی از مرگ بیست هزار ایرانی در جاده‌ها گفت و این قضیه غم‌انگیز را بهترین دلیل برای بی‌کیفیت بودن تولیدکنندگان داخلی قلمداد کرد اما بازهم حریف را نیمه‌جان رها کرد و با پرهیز از بازگو نمودن همه حقایق اجازه داد میرخانی قصه شبانه‌اش را تکرار کند. میرخانی که می‌دید شیوا در مبارزه چندان پیگیر نیست با توسل به مظلوم‌نمایی، قضیه بیکار شدن صد هزار نفر از کارگران ایرانی در اثر روی آوردن تولیدکنندگان داخلی به رقابت و قیمت‌گذاری مناسب را پیش می‌کشید غافل از اینکه نخستین فایده رقابتی شدن بازار، تولید خودروهای باکیفیت و گسترش مدل‌های متنوع در عین قیمت‌های متناسب است. میرخانی یک‌طرفه به قاضی رفت و با فراموش کردن یک نکته اساسی، با پایمال نمودن منافع ۸۰ میلیون ایرانی به دفاع از حق صد هزار نفر از کارگرانی پرداخت که خود بزرگ‌ترین قربانیان صنعت خودروسازی هستند.

شورای رقابت، اسلحه مخفی خودروسازان
شورای رقابت، اسلحه مخفی خودروسازان
این رویه که از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود استراتژی نخ نمای بی‌توجهی به اقتضائات بازار و سندی بی‌بدیل برای محققان حوزه توسعه صنعتی در ایران بود. اتحاد ناپیدای دولت و صنعتگران انحصارگر داخلی به‌خوبی مشخص بود و خود را بهترین شکل ممکن در جمله پایانی رضا شیوا بروز داد که خودروسازان قیمت را گران نکنند. این در حالی است که پس از گشایش هسته‌ای و باز شدن درهای جهان به روی تولیدکنندگان و صنعتگران بهانه‌های واهی خودروسازان برای نبود قطعه و تحریم‌های صنعتی رنگ‌باخته و مردم به صورتی کاملاً طبیعی و عادی منتظرند تا همان‌گونه که قیمت خودرو پیش از تحریم‌های غرب به یک‌باره و در اثر چند قطعنامه و کاغذپاره! سه برابر شد، یک‌سوم گردد و لااقل اگر یک‌سوم نمی‌شود، شرایط به‌گونه‌ای توسط دولت ترتیب داده شود که ضمن افزایش کیفیت و تنوع، خودروسازان کاهشی متناسب با شرایط حاضر را در قیمت‌ها پدید آورند.
مانده‌ام که درباره چنین برنامهٔ جذابی چه بنویسم. بیش از این هیچ نمی‌گویم و تنها توجه مردم را به پاسخ میرخانی هاشمی درباره خواست عمومی برای کاهش قیمت‌ها جلب می‌نمایم. گفته میرخانی که خود از مدیران سابق ایران‌خودرو در دهه شصت و از مدافعان صنعت خودروی داخلی است دراین‌باره جالب است. این فعال صنعتی در اقدامی خلاف اخلاق، با توهمی خواندن انتظار مردم برای کاهش قیمت گفت:

هرکس که انتظار دارد قیمت خودروهای داخلی کاهش یابد متوهم است. این توقع بی‌جایی است که ما قیمت خودروها را کاهش دهیم چراکه با توجه به ضرر و زیان کنونی، در صورت کاهش قیمت بیشتر متضرر می‌شویم.

گویا تعریف توهم به‌تازگی عوض شده است. کسانی که با پول مردم و از ماحصل ۳۵ سال اخذ یارانه صنعتی قرار بود موجبات افتخار ملی و آسایش عمومی باشند در عین همه کم‌کاری‌ها، گران‌فروشی‌ها و کم‌فروشی، خواست واقع‌گرایانه مردم را توهمی می‌دانند. اما به‌راستی متوهم کیست؟ ما مردم پرایدسوار یا جماعت پراید ساز؟ ما متوهمیم یا ایشان؟
گویا دوستان آیات وحی را فراموش کرده‌اند که می‌گوید:

وای بر کم‌فروشان

دانلود گفتگو (۴۲ دقیقه)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۷۴ دیدگاه‌ها

  1. امین

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    این آقا رو بارها توی برنامه های تلوزیونی دیدم متاسفانه اصلا ادب صحبت کردن نداره. در مورد نخریدن مردم فقط بحث قیمت نیست ما هم میخوایم مثل مردم دنیا ماشینهای روز دنیا و با کیفیت و امنیت بالا سوار بشیم . ما که همه کار کردیم انقلاب کردیم جنگ کردیم کلی کشته دادیم با تحریمها ساختیم یعنی این حق مردم ایران نیست که از ماشینهای روز دنیا بتونن استفاده کنن؟؟؟
    اگر نگران بیکار شدن کارگرها هستید برید همون ماشینهای روز رو قرارداد ببندین و تو ایران با نظارت همون شرکتها تولید کنید تا کارگرهای ما هم بیکار نشن . سطح کیفی و دانش شما ها بالاتر میره. من نگفتم حتما باید بنز و بی ام دبلیو سوار بشم ولی حق دارم مثلا ماشنهای کره ای که همه جای دنیا به عنوان ماشین ارزون هست رو سوار بشم نه با قیمت سه برابر. یا ژاپنی و غیره که به پول مردم ما میخوره.
    کلام آخر حرف آخر نویسنده خیلی خوشم اومد بخدا اگر ذره ای اعتقاد به خدا و روز قیامت تو وجود اینا بود وضع ما خیلی خیلی بهتر بود. همتون رو واگذار میکنم بخدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پژمان

      ۱ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (296 ديدگاه)

      تو کشور ما چند که باید انجام بشه اینه که 1. با همکاری مردم و دولت و شرکت های خودروسازی داخل همه ماشینای فرسوده و همه ماشینای غیر استاندارد از رده خارج بشن و دیگه هم تولید نشن 2. بنزین درجه 1 و استاندارد وارد بشه و یا تولید بشه با ین دو کار مشکل ترافیک و الودگی هوا برطرف میشه 3. تعرفه خودرو برداشته بشه و واردات همه ماشینا ازاد بشه شرکت های خودروسازی داخل هم ماشینای استاندارد روز و کم مصرف تولید کنن که ضرر نکنن و مشتری خودشون رو داشته باشن 4. جاده ها و خیابون ها هم باید درست و استاندارد بشه برای کشور ما هه این کارها باید انجام بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محمد حسین

      ۱ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (34 ديدگاه)

      مسائل تا بخواهید در این کشور (جنگ زده به خاطر سوء مدیریت دولتهای قبلی) زیاد است و اگر بخواهم یا حتی شما بخواهید (که حتما این کار را کرده اید) می توانید لیست بلند بالایی از آنها تهیه کنیم و ببینیم این مسائل و از همه بدتر شیوه برخورد مسئولان و مدیران (بخوانید سوء مدیریت یا سوء استفاده صاحبان نفوذ و قدرت) چه بلایی بر سر ملت و کشور آورده است و مردم به ستوه آمده اند.
      یکی از این مسائل ، شیوه نگاه دولت بر خودرو سازی است. تا ملت یاد دارند همیشه دولت قول داده اند که کیفیت و قیمت خودروهای داخلی بهبود خواهد یافت. از زمان دولت قبل برای آزادسازی قیمتها همیشه تئوری برابری قیمتها با قیمتهای جهانی بوده است از طلا گرفته تا بنزین، از پوشاک گرفته تا مسکن همه هزینه ها به دلار تسعیر شده می باشد تا همه مخارج زندگی.
      البته در این میان به نظر می رسد دو نوع هزینه تافته جدا بافته است. یکی هزینه دستمزد و دیگری هزینه خرید خودرو.
      البته تقریبا همه مردم ایران آگاه شده اند که دلیل اصلی این تبعیض چیست. منفعت زیاد دولت به عنوان کارفرمای اصلی و فروشنده خودرو باعث شده است تا حق کارمند و کارگر چه از لحاظ درامد کافی و چه از لحاظ بهره-مندی از خودروی مناسب به درستی ادا نگردد.
      تا جایی که حافظه ملت ایران یاری می کند قرار بود عوارض و مالیات مربوط به خودروهای وارداتی (خودروهایی که مخصوص خانواده می باشد) نزدیک به صفر گردد تا خودرو ساز داخلی نیز مجبور به ارتقای کیفیت خودرو ساخت داخل گردد و هم قیمت مناسب شود ولی نمایندگان مجلس (بخوانید نمایندگان صاحبان نفوذ و قدرت) به جای حمایت از منافع ملت ، منافع خودروسازها (البته اگر استانداردهای خودرو سازی را بخواهیم رعایت کنیم فکر کنم نمیتوانیم به لگن سازها و حلبی سازهای داخلی خودرو ساز بگوییم) را لحاظ کردند . رئیس جمهور موظف است طبق قانون اساسی و سوگندی که ادا کرده است از جان ملت محافظت کند. اگر روسای جمهور قبلی کمی شجاعت و غیرت داشتند خودروسازهای داخلی را به جرم مشارکت در قتل (کشتار و نسل کشی) قشر فقیر و بیچاره ایران پیگرد قانونی قرار می دادند اما افسوس….
      ملت ایران علاوه بر تحمل همه مشقتهای ناشی از سوء مدیریت مسئولان و مدیران باید هزینه های گزاف محصولات بی کیفیت و غیراستاندارد و گران داخلی را نیز بپردازند. کافی است نگاهی به تحلیل منتشر شده چند هفته اخیر کارشناسان درباره چند برابری قیمتهای بازار خودروهای خارجی و تولید داخل نسبت به قیمت همان خودروها در بازار کشورهای اطراف انداخته شود. سوال مهمی که در ذهن مردم ایران است و پاسخی به آن داده نشده است این است که آیا ملت ایران گناه یا خطایی مرتکب شده اند ***

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. علی

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    واقعا کسانی که در راس صنعت خودرو سازی این کشور قرار دارند نه سر رشته ای از خودرو سازی دارند و نه حتی ذره ای اقتصاد بلدند و تنها تعریفشان از صنعت و اقتصاد اینه که چطور میتونیم سود بیشتری در بیاریم .
    در صورتی که دانش هست نیروی کار قوی هست و اگر ذره ای تفکر میکردند میدیدند با پیشرفت این صنعت نه تنها سودشان کم نمیشه بلکه با توجه به اینکه هر شخصی در درون خودش حس وطن دوستی داره اگر پیشرفتی در صنعت ببینه مطمئنن به سمت تولید داخل میره و کمتر پول صرف خرید ماشین های چینی (حداقل!!) میکنه اما حیف …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۱ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (40 ديدگاه)

      احتیاجی به دانش و اینا نیست…
      این سری از آقایون حتی اگر 1% هم شرف داشتن وضعیت ما خیلی بهتر بود…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ali

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (84 ديدگاه)

    دارن به در ودیوار میزنن.
    اهنگ خداحافظی شون play شده
    از دور براتون دست تکون میدیم و ارزوی روزهای ازین تلخ تر رو براتون داریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امین

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (384 ديدگاه)

    همچنان تحریم …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. mahyar

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (57 ديدگاه)

    یعنی توهین از این بالاتر که مردم ایران رو که 35 سال دندون رو جیگر گذاشتن و هیچی نگفتن متوهم صدا کرد آدم یه روز بلند شه کمربند انتهاری ببنده بره اینا رو تو همون کارخونه منفجر کنه 80 میلیون از دستشون خلاص شن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. mahyar

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (57 ديدگاه)

    مردم همچنان صبر کنین روزای خوشی هم میرسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. m.reza

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (33 ديدگاه)

    خدایی به هر کس که میشناسید در مورد نخریدن خودرو صفر اگهی بدید چون تو کشور ما هنوز شبکه های اجتماعی واسه کارای دیگه استفاده میشه.تشکر از همه مردم فهمیده که فهمیدن سرنوشتشون دست خودشونه نه دولت نه خودروساز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ahmad

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (136 ديدگاه)

    پس چی خیال کردید؟
    اگه قرار نباشه ما مردم پراید و پژو های سی سال پیش رو با قیمت خون پدر خودروساز ها نخریم،
    پس چطور آقایون گردن کلفت پول پورشه و بی ام و آقازاده رو جور کنن؟!!!

    خود رئیس انجمن خودروسازان توی یه مصاحبه ازش پرسیدن چه ماشینی سوار میشی؟
    گفت : مگان
    بهش گفتن پس چرا ماشینایی که خودتون تولید میکنید رو سوار نمیشی؟
    در کمال وقاحت جواب داد: انتظار دارید من مث شما ماشین سوار شم؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. شایان

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (89 ديدگاه)

    بچه ها یه سوال به نظرتون افت تقاضا تو بازار خودرو به خاطر ۱_کمپینه یا ۲_ترس مردم از ارزون شدن خودروهایی که میخرن بعد از تحریم ها و انتظار برای ورود خودروهای جدیدتر پژو؟ به نظر من گزینه ۲ درست تره چون تا حالا ندیدم مردم ما سر یه مسئله هماهنگ بشن. اگر ۱ مثبت اگر ۲ منفی بدین. ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. hamed

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    واقعا من موندم این افراد رو کی مسیول می کنه؟؟؟
    حداقل های امکانات خودروها رو ندارن بعد انتظار گرونی ماشینم دارن. باید گفت چطور میشه پارس سال تو عراق 18.5 میلیون (روزنامه شرق مقالش هست) بعد تو ایران 38 میلیون ؟؟؟ پس حتما سودشون رو میبرن ولی باید گفت کلا کارگرای صنعت خودرو با خانوادشون میشن نزدیک 3 میلیون نفر نه 78 میلیون نفر پس حتما باید سیاستاشون رو تغییر بدن
    باید میگفت که ژاپن سونامی زد تویوتا برای فروش بیشتر و جلوگیری از ضررش اومد قیمت ها رو کاهش داد بعد این نفر میگه با افزایش قیمت ضرر نمیکنیم معمولا سر از هیچی در نمیاره کاش میذاشتن من باهاش مناظره می کردم ببینم چی داره بگه مرتیکه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محمد .س

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نام خدا
    خیلی خوشحالم که “کمپین نخریدن خودرو صفر داخلی ” بالاخره در کشور به راه افتاد.
    من هم جزو کسانی بودم که چند ماه قبل در همین سایت پیشنهاد تحریم خودرو های داخلی را داده بودم .
    نشانه ها به سرعت در حال آشکار شدن است ؛ فقط مردم بایستی کاملآ مراقب باشن چون از این به بعد توجیهات کل سیستم از دولت و مجلس گرفته تا خودروسازان وغیره شروع می شه :
    آسمان و ریسمان بافتن ” از تولید داخلی ؛ بی کار شدن کارگران ، نابودی صنعت داخلی ، تبلیغات روی “ایرانی جنس ایرانی بخر” ؛ عرق ملی ، اقتصاد مقاومتی ، مافیای واردات خودرو ؛ استکبار جهانی و…. ” هرآنچه در چنته داشته باشن رو می کنند تا این اتحاد مقدس تازه شکل گرفته ملت ایران رو از بین ببرن.
    بله ما ایرانی ها زیاد اهل کار جمعی نیستیم اما در طول تاریخ ثابت کرده ایم که اگر روزی تصمیم بزرگی بگیریم تا پای جان هم که شده پای حرفمون می ایستیم.
    به امید روزی که مردم ایران هم به حقوق حقه خود برسن ، که در صورت ادامه این راه آن روز خیلی نزدیک خواهد بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ebi92

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی خوشحالم از اینکه مردم متوجه قدرتشون شدن
    تو این مملکت هر دست آوردی بوده از تو خود مردم شروع شده وگرنه همه دولت ها فکر اون اقلیتن فقط

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. GT_R'

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (61 ديدگاه)

    بعد هر شیرینی، تلخی هست.بعد هر سیاهی، سپیدی.
    کاش معنی حرف منو بفهمید.ولی اونایی که باید بدونن، میدونن که همیشه زمونه همین جور پیش نمیره،:-(

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. fj

      ۱ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (233 ديدگاه)

      منظورت اون اهنگست.دنیا همینجوری نمیمونه کبک تو تا ابد خروس نمیخونه.سال …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. Hamid...Audi

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (712 ديدگاه)

    اگه اون موقعی که قیمتا سه برابر شد ملت همچین برنامه ای راه انداخته بودن نه داخلی ها اینجوری دندون گرد میشدن نه وارد کننده ها اینجوری سودجویی میکردن…دولت هم مجبور به کاهش تعرفه واردات میشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. حمیدرضا

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دوستان من باورم اینه که با توافق هسته ای مردم تصورکاهش قیمت خودرو و ورود خودرو خارجی با قیمت واقعی رو دارند و به همین دلیل در شرایط فعلی ازخرید خودرو صفر ایرانی امتناع میکنند ، کمپین نخریدن خودرو صفر که اینجا و اونجا بهش دائم اشاره میشه تأثیر واقعی در نخریدن خودرو صفر ایرانی نداشته و نداره و در اصل بعد از عدم اقبال مردم به خرید خودرو شکل گرفته است…اجازه بدهید چند ماه از توافق بگذره و مردم به واقع میببینند که خبری از ارزانی نیست (دولت قرار نیست دلاررو ارزون کنه و قیمت نفت هم اینقدر پایین اومده که دولت اگه دچارکسر بودجه شدید نشه باید کلاهش رو بالا بندازه ) ، خودروسازهای وطنی نیز روی افزایش قیمت حداقل15 درصدی اصرار دارند اون موقع مشاهده خواهید که این مردم مجدداَ تو صف خرید وپیش خرید خودرو وطنی صف خواهند کشید.به هر حال سی و هفت ساله از انقلاب 57 گذشته و بالا و پایین رفتار این مردم رو دیدیم …زمانی میشه واقعاَ انتظار ارزانی رو داشت که تورم وجود نداشته باشه یا مثل اکثر کشورهای دنیا حداقل دو رقمی نباشه و در نتیجه خودرو نقش کالای سرمایه ای رو پیدا نکنه…وقتی تو مملکت سالانه تورم واقعی بالای 30 درصدی وجود داره چه طور میشه توقع ارزونی قیمت خودرو و یا هرچیز دیگه ای رو داشت…وقتی امروز نمیخری و فردا مجبوری بخاطر تورم 20 تا 30 درصد گرونتر بخری ، شما هم میفتید تو سیکل باطل خرید تا سرمایه ات بی ارزش نشه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. sorena330

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (745 ديدگاه)

    تنها راه بهبود وضعیت،قرار گیری خودروسازان ما در زنجیره تامین خودروسازان بزرگ است،مدیران نالایق و سودجو،دخالت های دولت در سیاست ها استراتژیک خودروسازان،سودآوری کلان دولت از خودروسازهای داخلی و مخصوصا واردات همه و همه تا ابد مانع توسعه این صنعت خواهند شد،مگر اینکه مردم با ادامه تحریم خود،خودرو سازان را وادار به تصمیم گیری جدی برای بقا کنند…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. محسن آبادان

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    با ریتم جناب خان بخونید

    خدااااافظ ایران خودرو

    خداااافظ سایپا

    خدافظظظظ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. دانیال

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (134 ديدگاه)

    آقا تعرفه رو بر دارن واردات رو آزاد کنن، قیمت رو هر چقدر دوست دارن ببرن بالا!! اصن پراید رو بکنن 50 تومن، پارس رو بکنن 100 تومن. بخدا اگه من ذره ای اعتراض کنم!

    به نظرم حالا که تعرفه هست و واردات هم آزاد نیست بازم اشکال نداره، قیمت رو آزاد کنن، ما که نمی خریم، شما گرون ترش کن ببین بیشتر ضرر می کنی یا نه(بیشتر نمی خریم، خیلی ها هم اگه بخوان نمی تونن بخرن) ببین که بیشتر ضرر می کنه!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. محمدحسین

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (109 ديدگاه)

    http://khabaronline.ir/detail/449250/Economy/industry
    لینک گزارش خبرآنلاین از این مناظره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. ahmad

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    باید این کمپین حفظ شود تا به کل تمام صنعت خودرو سازی ورشکسته بشه تا این ها آدم بشوند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. حسین . ش

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (28 ديدگاه)

    درود به این مردم با این هماهنگیشون. من خودم الان وامم آماده شده و می تونم ماشین داخلی بخرم ولی عمرا بخرم. اینقدر صبر می کنم تا اینا برن سراغ تولید یه ماشین به روز. اگرم این کار و نکردن صبر می کنم و ماشین نمی خرم. مگه قدیما که همه ماشین نداشتن چی می شد. تا کی این خودروسازای داخلی به زور این محصولات بی کیفیتشونو می خوان به مردم بفروشن .
    خدافظ خودروهای بی کیفیت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. me84

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    من برنامه رو کامل دیدم.
    فقط در یک کلام: ***

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. تحریم خودرو ایرانی

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (43 ديدگاه)

    اخخخخخ اخخخخخخخ اخخخخخخ کامل مشخصه چه بلایی سرشون اومده..انقد ادامه میدین تا 2 خون خوار بزرگ تاریخ ورشکسته بشن…شما خدا میشناسین بی شرفا دگ تا کی جیب اقا زاده ها پر بشه..بسه دگ …نزدیکه اون روز هر جفتتون ورشکسته بشین
    “”””””خودرو صفر ممنوع”””””””

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. یه بنده خدا

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام دوستان می خواستم خدمتتون عرض کنم اولا عاقلانه نیست خودروسازا بخوان کیفیتو بالا ببرن و قیمت و کاهش بدن ، خودتونو بذارید جای اونا حاضرید ماشینی مثل پراید که برا تولیدش یکی دو تومن اب میخوره بعد میشه به قیمت 20 فروخت رو با یه ماشین با کیفیت تر که برا تولیدش باید15 هزینه کنی بعد بدی 20 عوض کنید با توجه به اینکه مردمم می خرن؟؟؟؟
    در ثانی حالا که میگن پای خودرو سازای خارجی به کشور باز شده به نظرتون چه کسایی باهاشون قرارداد میبندن؟؟؟ مردم یا باز هم همین خودروسازا؟؟؟ اونوقت چه اتفاقی میفته مگه غیرازاینه که دوباره تعیین قیمت دست خودشونه مطمئن باشید اینقدری فاصله قیمتهای خودرو های داخلی و خارجی رو قرارمیدن که دوباره مردم مجبورن برن سراغ خودروهای داخلی!!!!!
    خدایا به دل بی رحم اینا رحمی بنداز تا اینقدر مردم ما زجر نکشن امین (اینقدر از این صنعت ناامیدم که چاره ای جز دست به دامن خداشدن نیست)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. adel

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (171 ديدگاه)

    توقع همه از خودروسازهای داخلی کاهش قیمت نیست ، بلکه افزایش کیفیت و استفاده از تکنولوژی روز دنیا در خودرو هاست با قیمتی عادلانه …. نه اینکه یه ماشین رو 20 سال با همون استاندارد یورو 2 بزنن با قیمتی که واقعا نجومی هست.

    مردم ایران خواستار عدالت هستند آقایون …تا کی میخواین به فکر سود خودتون باشین… و به بهانه بیکاری کارگران میخوایین در برابر سیل مردم وایستین …. شرم بر شما باد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. حمیدرضا

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین نون شب نیست که اگه امروز نخری بمیری
    یه عمر اونا پدر مردم رو در اوردن حالا نوبت ماست که پدر اونا را از ریشه و بن بسوزونیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. kasra

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (48 ديدگاه)

    وای وای وای برما وای براین اشفته بازارراندخواری دزدی ودرنهایت سادگی وقبول کردن مردم ماازاین وضع مملکت ….خدایاببین این مملکت دست کیاافتاده ….ولعنت برکسانی که حق جوونا ی تحصیل کرده مدرک لیسانس ازجمله من که چهارسال پدرخودمودراوردم تایه مدرک معتبرازدانشگاه صنعتی اصفهان بگیرم ولی الان که خودمومیبینم ازخودم خجالت میکشم که یه سری دارن گونی گونی میدزدن بعدمن دارم ازبیکاری وحرص خوردن میمیرم…به هرحال امیدوارم وضعمون ازاینی که هست بهتره بشه….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. جواد

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    متوهم کسی است که چشم به روی مطالبات به حق مردم بسته متوهم کسی است که منافع صنفی خودش رو به اشک چشم بازماندگان تصادفات رانندگی بسته نه مردمی که انتظار دارن به عنوان مشتری محصول با کیفیت خریداری کنند فکر کنم ایشان میبایست از تک تک مردم ایران بابت ادبیات زشت و ناپسندشون پوزش بخوان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. یه توهم زده

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (27 ديدگاه)

    فکر میکنم اونی که گفته مردم توهم زدن درسته…آره مردم توهم زدن *** فکر کردن اینا خدمتگزار مردمن… توهم زدن فکر کردن اینا دنبال کیفیتن … توهم زدن گفتن کیفیت ماشین ها بهتر میشه … یه سال دیگه …10سال دیگه … 30 سال دیگه …. توهم زدن فکر کردن اینا به مردم به چشم انسان نگاه میکنن نه نوکر بی جیره و مواجب …توهم زدن فکر کردن صبر کنن درست میشه…
    پس کو پیروی خط امام… اونی که مگفت مردم ارباب هستند نه رعیت… اونی که می گفت مردم صاحب حکومت هستند نه زیر دست حکومت… اونی که میگفت خدمت به مستضعفان وظیفه حکومت است…..
    همین ملت بودن که با اتحاد هم مقابل دنیا ایستادن و انقلاب کردن… همین ملت بودن که 8 سال مقابل دنیا ایستادن … همین ملت بودن که برای دفاع از آرمانشون شهید دادن … همین ملت بودن که 35 سال تحریم و فشارو بجون خریدن تا به آرمانشون برسن… پس همین ملت اگه دست به دست هم بدن این فسقلی که هیچی خیلی گنده تر از این رو هم میتونن زیر ارادشون له کنن.
    فراموش نکنید که امام گفت نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد… الله لا یغیرو ما بقوم الا یغیروا بانفسهم… خدا سرنوشت هیچ قومی رو عوض نمی کنه مگر این که خودشون بخوان…دیگه کار اینا بجایی رسیده که بجای این که بیان بگن غلط کردیم و تکرار نمیشه میان تو رسانه ای که باید مال خود مردم باشه میگن مردم توهم دارن…
    دوما بیایین یه سطح بالاترو نگاه بکنین تا به عمق فاجعه پی ببرین… این خودرو سازی که این طوری جلوی مردم شاخ شده و داره برای مردم شاخ و شونه میکشه مال کیه؟ مگه دولتی نیست؟ مگه همون دولتی که خدمتگزار! مردمه مسئولش نیست؟ پس چرا کاری برای این آشفته بازار نمیکنه؟
    اگه یکم دقت کنین میفهمین که همیشه دولت شرایطو جوری تنظیم کرده که مردم کم درآمد مجبور بشن از ماشین های مونتاژ کارای داخلی استفاده کنند… قبلا که اجازه واردات نمی داد بعد هم که اجازه واردات صادر شد تعرفه ی نجومی براش گذاشت… الانم که تعرفه شده مثلا 45 درصد انقدر مالیات و عوارض وحق پلاک و هزار کوفت و زهرمار دیگه گذاشته که عملا بازم هیچ کس نمی تونه سراغ ماشین خارجی بره… سه سال پیش هم که یهو ارزو سه برابر کرد تا عملا دیگه ماشین خارجی بشه یه رویا…همون موقع بود که تورم اونقدر بالا رفت که سرمایه مردم کم درآمد یه شبه به یک سوم کاهش پیدا کرد تا این طبقه! کاملا له بشن… معنی ولی نعمتم فهمیدیم!
    سوما دیگه نمیخواد با این دروغ ها سر مردمو شیره بمالن که آی مردم بیکار میشن… اقتصاد به خطر میفته… سرمایه ملی هدر میره ….
    وقتی که بااین لگن هایی که ساختن سالانه 20000نفر از همطنای عزیزمون میرن زیر خاک سرمایه ملی هدر نمیره…. وقتی سالانه 200000 نفر از مردم معلول میشن سرمایه ملی هدر نمیره… وقتی سالانه هزاران خانواده به خاطر بی کیفیتی این لگن ها بیسرپرست میشن و به خاک سیاه میشینن سرمایه ملی هدر نمیره … وقتی به خاطر مصرف نجومی این لگن ها سالانه کلی سوخت هدر می ره سرمایه ملی هدر نمیره… وقتی به خاطر آلودگی بیش از حد این ماشین ها که با بنزین بی کیفیت و پر از فلز سمی سرب هوا آلوده میشه سرمایه ملی هدر نمیره … وقتی به خاطر این آلودگی سالیانه هزاران نفر میرن گوشه بیمارستان و سینه قبرستان سرمایه ملی هدر نمیره …
    اگه خیلی میخوان سرمایه ملی هدر نره خودشون هم باید این لگن هارو سوار شن … مگه الگوی جامعه نیستن ؟ پس چرا سوار نمیشن؟
    باز هم بنویسم؟بابت طولانی شدن عذر می خوام.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. محمد

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (40 ديدگاه)

    آقا نخرید هیچ اتفاق بدی واسمون نمیوفته مطمین باشید وقتی این لگن سازا ورشکست بشن دولت بیکار نمی مونه و چندتا شرکت معتبر خودرو سازی رو با اختیارات کامل وارد ایران میکنه اون موقع نه کارگری بیکار میشه نه اقتصاد ضربه میخوره
    اینا هم همش چرته که نابود میشیم اگه از این لگن سازا خودرو نخریم هیچ اتفاق خاصی نمیوفته… به غیر از این که وضعیت به نفع مردم تغییر کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا