ایستگاه خبر

صادرات از واردات پیشی گرفت

آمارهای منتشر شده از گمرک ایران برای دو ماهه نخست سال ۹۱ نشان می دهد که طی این مدت ۵,۶۷۰ دستگاه خودروی ایرانی صادر و ۴,۵۰۷ دستگاه خودرو هم وارد کشور شده اند. بررسی این آمار نشان می دهد که صادرات خودرو در مدت مشابه سال گذشته ۱,۵۴۸ دستگاه بوده است. ارزش این تعداد خودروی صادراتی ۳۲ میلیون دلار می باشد که چهار برابر مدت مشابه سال گذشته است. بنابراین با تقسیم این ارزش به تعداد خودروهای صادراتی، قیمت متوسط هر خودروی صادراتی ۵,۶۴۳ دلار محاسبه می شود. از آنجا که صادر کننده می تواند ارز حاصل از فروش خود را در بازارهای آزاد بفروش برساند و با توجه به قیمت متوسط ۱۸۰۰ تومانی دلار در دو ماهه نخست سال،هر خودروی صادراتی بطور متوسط ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان صادر شده است.

for export
مقصد ۹۹ درصد خودروهای صادراتی، کشور عراق بوده که پیش از این هم بزرگترین مشتری خودروهای ایرانی بوده است. یک درصد هم به افغانستان صادر شده است. چند خودروی انگشت شمار هم به سایر کشورها فرستاده شده اند.
در نقطه مقابل واردات خودرو با ۴۰ دستگاه افزایش، از نظر وزن و ارزش روند کاهشی را نشان می دهد. این یعنی سهم خودروهای سنگین، بزرگ، شاسی بلند و گران قیمت کاهش یافته و خودروهای کوچکتر و ارزانتر وارد شده اند. تویوتا، هیوندای، بنز و کیا سردمداران صادرات خودرو به ایران در این مدت بودند. ۴۲ درصد از خودروهای وارداتی از طریق کشور امارات تعدادی از طریق کویت و باقی از طریق کشورهای سازنده به ایران فرستاده شده اند.
بر اساس آمار گمرک، متوسط قیمت خودروهای وارداتی، ۲۰,۷۲۶ دلار (۲۵ میلیون تومان با ارز دولتی و ۳۷ میلیون تومان با ارز آزاد) بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. yashar

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (294 ديدگاه)

    اکثر خودرو های وارداتی بنز و پورشه و خودرو های لوکسه با این همه قیمت متوسطشون حدود بیست هزار دلار شده یعنی 36 میلیون!!
    ولی تو بازار نزدیک 10 برابره…!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید

      ۲۰ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (51 ديدگاه)

      بابا اصلا همین شرکتای داخلی قیمت خودرو های وارداتی رو افزایش میدن تا مردم بیان از ماشین های اشغال خودشون بخرن…………..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. شاهین

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (113 ديدگاه)

    این شعار مرسدس بنز است
    :-D یا بهترین یا هیچ چیز :-D

    این شعار ایران خودرو است
    :-D یا افزایش مجدد قیمتها یا افزایش مجدد قیمتها :-D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محمد رضا

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (77 ديدگاه)

    نتیجه اخلاقی این آمار بیانگر این موضوع است که:
    یه ماشین یا باید خیلی کیفیت بالائی داشته باشه که کسی بخره یا قیمت فوق العاده پائینی یعنی یه جورائی مفت باشه کوفت باشه از لحاظ کیفیت که خیالمون راحته ماشینای گاری سازهای داخلی شدیدا با کیفیت هستند(با کیفیت هستند استعاره از آشغال هستند)پس یعنی دارند مفت به برادران عراقی می دند که اونام می خرند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۱ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (20 ديدگاه)

      مرگ بر برادر، صدام یزید کافر!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. MATIN

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (208 ديدگاه)

    من احتمال میدم شرکتای خودرو سازی اصلا نمیدونن چی تولید میکنن یا اصلا تو باغ نیستن یا خودشونو زدن به کوچه علی چپ !!!
    با قیمت 2 تا پورشه پانامرا میشه 70 تا سمند گرفت 110تا پراید این حساب و کی کرده ؟ چرا واسه مردم جک تعریف میکنید ؟ البته اینم بگم بعید نیست که این کارو کرده باشن : همینجور که این شرکتا(ایران خودرو و سایپا) به هم وطنیاشون رحم نمیکنن و با قیمت فضایی ماشیناشونو میفروشن به اونام ماشیناشونو با قیمت کهکشونی میفروشن …یعنی سمند و اونجا 100 میلیون میفروشید …(از شما بعید نیست)اخه وقتی به همین راحتی سر مردم خودمون این بلا رو میارید چه بسا به همین راحتی سر اونام این بلا رو بیارید …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MATIN

      ۱ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (208 ديدگاه)

      دوستان من میدنم قیمت ماشینای ایران تو کشورای دیگه پایینه .. ولی اخه خداییش نگاه کنین به اماری که دادن..
      خواستم بگم اینا که ما سر ما بلا میارن حتما جور دیگه ی سر اونا بلا میارن !!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سعید

        ۲۳ تیر ۱۳۹۱
        سوابق: (173 ديدگاه)

        کدوم .. منفی داده پایینتره دیگه.راستی سر اونا جرات ندارن بلا بیارن.قطعات خودروهای صادراتی در مواردی همچین با کیفیت تره. و صد البته کنترل نهایی بهتری هم روشون صورت میگیره. یعنی اونجا یکی پژو پارس یا .. میگیره یهو چراخ سقفش نمیوفته بیرون یا فرمونش نمیاد تو دستش..!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. مهران

    ۱ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (42 ديدگاه)

    اولا قیمت ماشینای ایرانی تو اونجا یک سوم ایرانه(فامیل ما سال پیش یه pars elx از ترکمنستان گرفت 7 میلیون).دوما کیفیت ماشینای صادراتی نسبت به ماشینایی که داخل ایران عرضه میشه خیلی خیلی بالاتره.این یعنی این که ماشینای خودمونو با سه برابر قیمت و با کیفیت خیلی پایین تر به خودمون میفروشن.برین تو عمق بدبختی ما ایرانی ها

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. :)

      ۱۹ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (15 ديدگاه)

      آخه مهران جان ، خوب اگه پارسو مثلا 17 میلیون بفروشن که کسی نمی خره ، برادرای ترکمنستانی مگه مغز خر خوردن آخه !!!

      به جای اینکه بگیم چرا قیمت ماشین 7 میلیونی تو داخل کشور 17 میلیونه … هی میایم می گیم جرا ماشینا رو ارزونتر می فروشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. احمد.ف

    ۱ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (447 ديدگاه)

    مقایسه ی خودروهای صادراتی و وارداتی کاملا غلط است زیرا هیچ تناسبی با یکدیگر ندارند، چه به لحاظ قیمت چه به لحاظ مدل و زیبایی و … و کلا کیفیت.
    تنها از نظر میزان درآمد گمرک و سود بازرگانی و از این چیزای اقتصادی در یک رنج قرار می‌گیرند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۱ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (217 ديدگاه)

      دقیقا
      همه چیز که به کمیت نیست
      همون یه ماشین وارداتی میارزه به کل ماشینای صادراتی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. amir

    ۱ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (40 ديدگاه)

    زمانی که تولید خودرو در 2 ماهه 91 کاهش داشته(که گفته شده 32.6 بوده که رقم واقعی رو فقط خدا میدونه)وشرکت های وابسطه به ایران خودرو و سایپا کارگرها و مهندسینشون رو اخراج کردند و …. و با وجود تحریم ها و افزایش قیمت دلار و مشکل باز کردن و صاف کردن السی سال 90 برای قطعه سازها و …. چطور صادرات افزایش پیدا کرده و این آمار و ارقام از کجا اومده جای تعجب داره;البته مردم ایران به امار و ارقام متناقض و عجیب و غریب عادت کردند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. amir

    ۲ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (89 ديدگاه)

    سمندef7 هم از اشغال پیشی گرفت البته 206و تندر های جدید هم دست کمی از اون ندارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حسین

    ۲ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان فقط خودروی داخلی، اگه ما از سایپا وایرانخودرو حمایت نکنیم کی میخواد اینکارو انجام بده به هر حال درسته یه سری اشکالات جزیی توی این خودروها وجود داره ولی خوب خوبیش اینه که خودمون تولید کردیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد.ف

      ۳ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (447 ديدگاه)

      اشکالات جزئی؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محمد رضا

      ۳ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      فکر کنم تو عمرت اصلا ماشین سوار نشدی که میگی اشکالات جزئی
      بله منم موافقم که تولید داخلمون پیشرفت داشته باشه اگه راست میگی وارداتو آزاد کنند بعد مردم با توجه به کیفیت و بقیه پارامتر ها انتخاب می کنند اونقت شما برو ماشین داخلی بخر که اشکالاتش جزئی باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Mahan

      ۲۲ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      من چند بار زندگی میکنم که عمرم پای حمایت از این گاری و آشغال ها بزارم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. سعید

      ۲۳ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (173 ديدگاه)

      خودمون نه شما تولید میکنید.حسین جان شما آقازاده آقایون تشریف دارید.. تو حمایت میکنی که 17 تا خودروی خارجی با ارز دولتی و.. تو خونت پارکه نه ..!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. رضا

    ۸ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    با روندی که خودرو سازهای ایرانی در پیش گرفتند (قیمت +کیفیت )به امید حق تعالی چند صبا دیگر عراق هم به ایران خودرو صادر میکند زیاد حالشو نبرید .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. شهرام

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (17 ديدگاه)

    این دروغو که گفتی راسته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شهرام

      ۱۴ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (17 ديدگاه)

      دروغه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. pooyan

    ۲۵ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    tanha rahesh ine ke,hichki nabayad kharid kone az in guruhaye khodrosaziye bartare iran.shayad kheyli az dustanam ba nazare man movafegh bashan.ama rahesh kheli sakhte va hamahang kardane mellate azize iran.faghat kafiye be modate 2mah kasi az in sherkatha khodroe nakhare.motmainan ba vaziyate behtari ruberu mishim.be omide an ruz dustan :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. mjk

    ۲ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    شما فکر میکنین اگر قیمت ماشین وارداتی روبه همین دلار ۲۰۰۰ تومنی بدن و همه هم پول خرید حد اقل یه آشغال فلزی خارجی رو که دارن( فعلا) چند دلار باید بدیم تا آون اشغالای کره ای رو سوار بشیم. اون موقع باید نونون بخری دونه ۲۰۰۰۰ تومن اونام که اخراج شدن برن بمیرن. چی فکر کردید؟ آشغالای خارجی رو هم باید بعدا با دلار ۲۰۰۰۰۰ تومنی بو کنیم
    قبول دارم مدیرانمون بی لیاقتند وسیاست باز ولی چه میشه کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. siavash

    ۳ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (69 ديدگاه)

    به احتمال قوی این آمار دروغه اما اگر هم راست باشه به قول دوستان باید دید با این گمرک چه ماشین هایی وارد و چه ماشین هایی خارج شدن تازه اونم وقتی این ماشین ها رو تو خارج به قیمت 3 تا1 میلیون میدن تازه باید اون جا یه چیزهایی روش باشه که این جا نیست، در عراق حتی هزینه پلاک کردن خودرو ها هم با خوشونه تا ماشین هاشون رو فروش ببرن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. علی

    ۶ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    چرا میبینم بعضی ها میگن تنها راهش اینه که ماشین ایرانی نخریم؟ دوست من مگه میشه همچین چیزی؟ زندگی کردن بدون ماشین واسه خیلیا غیر ممکنه. اکثرشونم مجبورن ماشین ایرانی بخرن چون توان مالی غیر از اینو ندارن. در نهایت هیج راه حل کوتاه مدتی برای این مشکل نیست. سایپا و ایرانخودرو بهتر از هر کس دیگه میدونن چطور جیب من و شما رو مدیریت کنن. توی آمریکا به ازای هر 10 نفر 9 ماشین وجود داره ولی تو ایران این مقدار کمتر از 2 نفره. میتونین تصور کنین بازار خودروی ایران چقدر بازار بزرگیه و چطور ایران خودرو و سایپا استثمار کردن مارو؟ فیلم بیو وولف رو دیدید؟ اونجا که اژدهایی که داره شهرو به آتیش میکشه به بیووولف میگه: سینس آف د فادرز، سینس آف د فادرز.. معنیش اینه که: گناهان پدران…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا