ایستگاه خبر

صنعت خودروی ایران از دیدگاه مدافعان آن

صنایع هر کشور مهم‌ترین نیروی محرکه توسعه اقتصادی آن محسوب می‌شود لذا برای حرکت در مسیر رشد و توسعه اقتصادی باید توجه ویژه‌ای به این بخش شود. در این میان برخی صنایع کم اثر و برخی دیگر تأثیر بیشتری دارند. بر این اساس صنعت خودرو یکی از صنایع مؤثر بر اقتصاد اغلب کشورهای دنیا به شمار می‌رود. این موضوع در اقتصاد ایران نیز صدق می‌کند. خودروسازی در کشور ما بعد از صنعت نفت بزرگ‌ترین و مؤثرترین صنعت است که کوچک‌ترین رکود یا رونق آن بر کل اقتصاد اثر می‌گذارد. این صنعت به تنهایی ۲.۵ تا ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۱۲ درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص می‌دهد اما این تنها آثار صنعت خودرو بر اقتصاد نیست چراکه پیشران و مادر بسیاری از صنایع دیگر است.
در ایران فعالیت ۶۰ صنعت دیگر وابسته به صنعت خودروسازی است و تغییرات آن زنجیره‌وار به صنایع دیگر و کل اقتصاد منتقل می‌شود. از این‌رو تأثیر مستقیم و غیر مستقیم آن بر اقتصاد کشور قابل انکار نیست. حرکت صنایع خودروسازی باعث فعال‌سازی سایر صنایع، اشتغال آفرینی و رشد تولید ناخالص داخلی می‌شود. در هیچ‌کدام از کشورهای سازنده خودرو، تضعیف چنین بخش مهمی از اقتصاد ممکن نیست و حتی بحران اقتصادی در پی دارد. البته به طور متقابل هر تغییر در وضع اقتصاد نیز بر این صنعت اثر خواهد داشت و ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

Cars_2_still_2
خودروسازی ایران تا سال ۹۰ و قبل از فروپاشی اقتصاد کشور بیش از ۳.۵ درصد در تولید ناخالص داخلی سهم داشت اما به سبب اوج‌گیری تحریم‌ها این سهم با مقداری کاهش به حدود ۲ درصد رسید. این موضوع تأثیر متقابل صنعت خودرو و اقتصاد بر یکدیگر را به‌خوبی نشان می‌دهد. بر این اساس تصور می‌کنم که در دوران پساتحریم خودروسازی کشور با احیای قدرت خرید مردم می‌تواند دوباره به جایگاه پیشین خود بازگردد.

فروش خودرو
اساساً آنچه بازار خودروهای داخلی را در سال‌های اخیر بی‌رونق کرد، کیفیت محصولات داخلی نبود بلکه کاهش قدرت خرید مردم به سبب فشارها و تحریم‌های اعمال‌شده در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ بود. اکنون نیز اغلب مشکلات صنعت خودرو و کاهش تقاضا برای محصولات آن ناشی از همین بخش است و موضوعات دیگر چندان جدیت ندارد. مقایسه محصولات خودرویی در جهان نشان می‌دهد که کیفیت خودروهای ایرانی در قیاس با قیمت آن از توازن برخوردار است و هیچ‌گاه نمی‌توان با قیمت یک خودروی داخل خودروهای لوکس کمپانی‌های معروف جهان را خرید. اساساً آنچه در مورد مقایسه قیمت‌های خودروهای داخلی و خارجی منتشر می‌شود، قیاسی کذب برای برهم ریختن افکار عموم است چراکه قیمت خودرو خارجی مطابق با شرایط مناطق آزاد یا شهر دبی بیان می‌شود و در هیچ نقطه از جهان این‌گونه نیست.

cars_2
در تمام دنیا خودروهای وارداتی مشمول تعرفه‌های گمرکی و مالیات هستند و قوانین و بازار ایران نیز برمبنای بازارهای بین‌المللی نظیر بازار لندن و پاریس است. البته ناگفته نماند که مالیات و تعرفه‌های گمرکی درآمدهای دولت تلقی می‌شود نه خودروسازان. بر این اساس اینکه عده‌ای منتظر مانده‌اند تا تحریم‌ها لغو شود و خودروی وارداتی با قیمت خودروهای داخلی خریداری کنند انتظاری بیهوده است و هیچ‌گاه اتفاق نخواهد افتاد. چند سالی است که بازار خودروی ایران به دو دسته تقسیم می‌شود؛ یک دسته خودروهای لوکس خارجی است که ما توان تولید آن را در کشور نداریم و قیمت این قبیل خودروها هم بسیار بالا است. دسته دیگر خودروهای داخلی هستند که قیمت کمتری دارند و سطح کیفی آن‌ها با توجه به قیمت آن مناسب است. لذا هیچ‌گاه نمی‌توان این دو دسته را با یکدیگر قیاس کرد و لغو تحریم‌ها نیز نمی‌تواند منجر به تغییر این دو دسته شود. از سوی دیگر تولیدات داخلی در مقایسه با خودروهای وارداتی برتری دیگری دارد به‌عنوان مثال خدمات پس از فروش. یکی از امتیازات برجسته تولیدات داخلی گستردگی خدمات پس از فروش است که این امر را نمی‌توان در خودروهای وارداتی یافت. مقوله دیگری که از دهه ۸۰ در بازار خودرو رخ داده خروج از انحصار است. در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ رقابتی بین تولیدکنندگان داخلی و خودروهای وارداتی نبود اما در مقطع فعلی مردم با توجه به بنیه مالی خود امکان انتخاب خودروهای خارجی را دارند و حتی شرایط به نحوی شده که خودروسازان خارجی می‌توانند به صورت صددرصدی در ایران سرمایه‌گذاری کنند. این موضوع بیانگر آن است که این صنعت به صورت کلی از انحصار دو خودروساز ایران‌خودرو و سایپا خارج شده است.

سعید لیلاز – روزنامه نگار و استاد دانشگاه

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. شایان

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (89 ديدگاه)

    خب این مقاله هیچ چیز غلطی نداره ولی هر راستی درست نیست. یه روش هست که رسانه ها بیشتر ازش استفاده میکنن و اون گفتن بخشی از حقیقت هست که دلخواه ارایه کننده مطلب باشه. درسته همه دنیا تعرفه گمرک دارن و این یک حقیقته که بهش اشاره شد ولی چیزی که بهش اشاره نشد اینه که تعرفه کشور های دیگه10 تا حداکثر 20 درصده و تعرفه کشور ما 100 تا 200 درصده و کلی هزینه دیگه هم بهش اضافه میشه که تو کشور های دیگه نیست. و این رو هم در نظر بگیرین ما برای پژو پارس که از همه لحاظ از رده خارجه و هیچ توجیه اقتصادی برای تولید نداره داریم 17000 دلار پول میدیم که مثل یه جوک میمونه با همین پول کلی ماشین که تو همین مقاله به دفعات با عنوان لوکس اشاره شد میشه خرید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. hushiar

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (7 ديدگاه)

      دوست من کجای دنیا یه ماشین صفر از کارخونه بگیری بعد از یه ماه باید همه اش دم نمایندگی خدمات پس از فروشش باشی که مشکلاتش رو حل کنن و تمومی نداشته باشه، حالا این خودرو رو به هر قیمتی فروخته باشن به نظرتون میشه گفت کیفیتش با قیمتش تناسب داره؟؟؟؟
      پس همه ی نوشته های مقاله درست نیست.
      این داستان منه که از اردیبهشت امسال دنبال رفع عیب های ماشینی هستم که اسفند تحویل گرفتم و هنوز که هنوزه رفع ایراد نشده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. کیارش

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    شما ک استاد دانشگاه هستین بفرمایید در کدوم کشور هنوز محصولات سال 1970 تولید میشه؟
    تو ایران وانت نیسان برای 1979
    ما انتظار نداریم صنعت خودرو بیاد عین اروپایی ها سالی یه مدل جدید بده ولی اینم قبول نمیکنیم ماشینایی ک تو هیچ جای دنیا تولید نمیشن تو ایران تولید بشن
    2.قیمت خودرو با کیفیتش مناسبه :/
    تعرفه ها برداشته بشه خودرد 200 میلیونی میشه 70 میلیون
    کیفیت اون هودرو کجا کیفیت این خودرو داخلی کجا؟
    3یک کشور نام ببرید تعرفه هاش مانند ایران باشد
    4.قیمت خودرو صادراتی از قیمت خودرویی ک به مردم میفروشن کمتره .معلوم نیست خودرو ملی ماست یا اونا.
    علت این کم کردن قیمت تو خارج اینه که باید اونجا رقابت کنن تو ایران انحصاره با کسی رقابت ندارن جز مردم
    5.اسم روزنامه و دانشگاهتون هم بگین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سارا

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (217 ديدگاه)

    نویسنده مطلب جیب خالیی داشته امیدوارم بعد از نوشتن این مطلب پر شده باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمد رحیمی

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    با سلام، بخشی از مطلب صحیح بود و بخشی دیگر نه.
    برای مثال گفته شد که قیمت های ارایه شده برای خودرو های خارجی در مقایسه قیمت های منطقه آزاد یا دبی هست که در هیچ کجای دنیا اینطور نیست، پس همون دبی یا مناطق آزاد توی سیاهچاله ها واقع شدند؟کویت چطور؟عراق چطور؟شما این مناطق رو جزو دنیا نمیدونید؟ چه کسی ادعا دارد که با قیمت خودروهای تولید داخل نمیتوان خودروی خوب خارجی خرید؟من خودروهای خارجی زیادی را میتوانم نام ببرم که در اروپا از 22 میلیون تومان به بالا قیمت دارند و کیفیت و امنیت آنها قابل مقایسه با چهارچرخه های تولید داخل نیست. همونطور که در مقاله ی جدیدتر عنوان شد،صبر مردم تمام شده و خواهان بازاری رقابتی هستند که احترام به حقوق مصرف کنندگان را به دنبال دارد.راستی،شما سری به خدمات پس از فروش تویوتا در ایرتویا بزنید و یک سر به خدمات پس از فروش ایرانخودرو تا عکس حرف هایتان به شما ثابت شود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حسین . ش

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (28 ديدگاه)

    فکر نکنم مردم تو این کمپینشون تا حالا تولید خودروی لوکس خواسته باشن، بلکه مردم الان تولید خودروی روز با کیفیت رو خواستن. همه هم با دبی و مناطق آزاد مقایسه نکردن.
    یکی از اقوام در بوستون آمریکا تویوتا کرولا 2015 رو با قیمت پایه 16125 دلار به اضافه 2-3 تا آپشن 18000 دلار خریده که 9000 دلار پیش پرداخت داده و مابقی اون در 40 ماه به صورت قسطی با سود 1.5 درصد داره پرداخت میکنه. که اگر ازش 10 درصد هم مالیات بگیرن میشه تقریبا 20000 دلار. یعنی این دوست ما که اونجا ماهیانه 3500 دلار در ماه درآمد داره با حقوق کمتر از 3 ماهش پیش پرداخت ماشینش رو داده . اگر هم می خواست نقدی بخره با حقوق 6 ماهش می خرید. حالا اینجا اگر یک کارمند به طور میانگین ماهیانه 2 میلیون تومن حقوق دریافت کنه (که خیلیها کمتر میگیرن) با حقوق 20 ماهش میتونه یک پژو پارس که تکنولوژی موتورش واسه دهه 80 میلادی هست رو بخره.
    فکر کنم همین مثال واسه جواب این مقاله کافیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهرداد

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آدم از این مملکت که بیرون می آد تازه می فهمه چه کلاهی داشته سرش می رفته . اینجا تونیوزلند با 20 میلیون تومان ماشینهایی می تونی بخری که تو ایران با 120 میلیون تومان هم گیرت نمی آید . 2 هفته پیش یک هوندا سیویک 2003 عین عروسک فول با گیربکس CVT خریدم 9.5 میلیون . در حالی که پارسال یک ال نوداتوماتیک که تکنولوژی موتورش مال همون 2003 هست و امکاناتش یک دهم این هوندا خریدم 44 میلیون . آدم این حرفها رو به کی بگه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. میلاد

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    مقاله ی به شدت بی محتوا و جانبدارانه ای بودا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. AHMADREZA

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    خدا صبرمون بده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مهمان

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (16 ديدگاه)

    “در تمام دنیا خودروهای وارداتی مشمول تعرفه‌های گمرکی و مالیات هستند و قوانین و بازار ایران نیز برمبنای بازارهای بین‌المللی نظیر بازار لندن و پاریس است.”
    پس اگر ما به سایت خودروسازان در انگلستان و فرانسه سر بزنیم و قیمت خودروها را در قیمت ارز آزاد ضرب کنیم، باید قیمت خودرو برابر با قیمت آن در ایران شود؟؟!!
    چون قیمتی که در سایت ها درج می شود، قیمت مصرف کننده با مالیات و عوارض کامل خرید است، نه قیمت نماینده فروش یا قیمت بدون مالیات
    پس اگر ممکن است این تفاوت قیمت را برای ما توضیح دهید
    (ما اصلا قدرت خرید مردم و شرایط فروش خودرو ها در کشورهای دیگه رو در نظر نمیگیریم)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احمد باقری

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    واقعا این مقاله ها دیگه شورشو در آوردن. نیست که تا قبل از تحریم ها، شرکتهای عظیم خودروسازی ایران، ماشین مدرن طراحی کرده و می ساختند. واقعا این حرفها بیخوده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Metti

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    الان هدف این مقاله چی بود دقیقا
    صد جا میگین کیفیتا پایین هست، روم به دیوار اینجا هم میگین خوبه در قبال قیمت
    معلومه یه نیم نگاهیم به مافیای عزیز دارینا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. تحریم خودرو ایرانی

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (43 ديدگاه)

    برو بابا اقا سعید چی میگی واسه خودت…همه ی ما میدونیم ک این اشغال سازا ک ظلمی به این مردم کردن..بسه دگ باید درشون تخته بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. erfan

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (61 ديدگاه)

    خداوکیلی یه سر به سایت ebay.com بزنید یچی تو مایه های سایت دیوار و شیپور خودمونه
    یارو آزرا 2010 گذاشته 5هزار دلار یعنی 15 میلیون.بنز c200 مدل 2010 کذاشتن 14هزار دلار یعنی 45 میلیون که تو ایران خودمون همین مدلش زیر 190 پیدا نمیشه.واقعا آدم اینارو میبینه تازه میفهمه چقدر ما بدبختیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ARASH//LANCER//EVO//1987

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (89 ديدگاه)

    ***
    حالا گویا شما داوطلب این عنوان شدی از شما میپرسم کجایه قیمت خودرو داخلی با کیفیتش یکیست شما دوست داری سوار شو خانوادتو بکش اما شما گویا جا انداختی خودروهای ما رو حضرت آدم و حوا هم دیدن …بذارید بیاد خودروی با کیفیت ببین مردم واسه خریدش سر و دست میشکنن شما نگران جیب مردم نباش ***

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. solat

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (143 ديدگاه)

    اخه برادر من تو داری از چی دفاع میکنی ؟ دیگه عالم و ادم فهمیده و میدونه که خودروهای این دو شرکت مفت هم ارزش نداره و اصلا نمیشه بهش گفت خودرو
    ولی ارابه مرگ چرا / واقعیت دم به دقیقه جلوی چشم ماست مگه اینکه ادم خودش بخواد خودشو به کوری بزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. yahya

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (214 ديدگاه)

    متاسفم برای نویسنده این مطلب ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. سامان از تبریز

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    حالم از این مطلب به هم خورد
    کاش یه جوری میشد فهمید که ماشین خود نویسنده چیه ??
    و ایا خودش راضی میشه 22 دو میلیون واسه یه پراید لگن بده ???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. CarGeek

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    قضیه مشکلش جای دیگست ، همه صنایع وضعشون همینه ، حالا صنعت خودرو چون بزرگ بوده survive کرده تا الان ، ولی خیلی از صنایع دیگه کلاً تعطیل کردند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. ARASH//LANCER//EVO//1987

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (89 ديدگاه)

    pedal lotfan az mataleb in nevisande estfadeh nakon

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. شهریار

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (176 ديدگاه)

    آقای نویسنده و امسال شما
    یا شما سرتون رو زیر برف کردید یا ما ملت همیشه در صحنه و گوشت دم تیغ ،***تشریف داریم..آخه برادر من چرا جوسازی میکنید..
    من یه سوال از شما میکنم جواب بدید…لطفا…
    آیا شما گوشت فاسد و بی کیفیت رو استفاده میکنید.؟.آیا راضی میشوید که خانوادتان از ش ایتفاده کنند؟
    عزیز دل برادر…صنعت خودرو مریضه و فاسد..پس به ملت حق بدهید که نگران سلامت جانی و روانی خود باشند.. ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. مجتبى

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    گل بگیرن در اون دانشگاهى که اون نویسنده توش درس خونده و درس میده . واى به حال اون دانشجوهاى بدبخت که تو استادشونى با این سطح فکرت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. Mahan

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    شکی درش نیست که نویسنده این مطلب هر روز با لکسوسش میره سر کار و بخاطر این دروغ ها پول میگیره و وقتی برمیگرده خونه پولاشو پارو میکنه دوستان شما خودتونو ناراحت نکنین همچین کسایی ارزش فک کردنم ندارن بجاش برای حل مشکلاتمون نظر بدیم همه میدونیم که با پول یه پرشیا تو ایران حتی وقتی به دلار تبدیلش کنی میتونی تو هر کشور درست حسابی بجز ایران یه ماشین از یه کارخونه ای مثل بنز و تویوتا خرید یا یه ماشین دسته دوم از شرکتایی مثل لکسوس و فورد و شورلت و هزاران ماشین دیگه خرید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا