گوشه‌ای از فساد باندهای مافیایی خودرو در گفتگو با مسئول تحقیق و تفحص مجلس

آقای علی علیلو نماینده مردم شبستر و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است؛ سوابق متعدد مدیریتی و انقلابی در کارنامه ایشان وجود دارد. حضور در جبهه‌ها و اسارت از نقاط برجسته پیشینه وی به شمار می‌رود. طی دو سال گذشته مسئولیت تیم تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازها علیلو را بیش از گذشته به چهره‌ای رسانه‌ای تبدیل کرده است.

علی علیلو نماینده مردم شبستر و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی
علی علیلو نماینده مردم شبستر و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

همین افشاگری‌ها البته سبب شده که علیلو آماج انواع فشارها از کانال‌های مختلف قرار گیرد. چنانکه به‌تصریح خودش؛ ذی‌نفعان حتی از تهدید او به مرگ هم فروگذار نکرده‌اند؛ بااین‌حال وی صریح و بی‌پرده همچنان به تلاش بی‌وقفه جهت روشنگری و اصلاح خودروسازی و احقاق حق مردم ادامه می‌دهد.
علیلو در یک گفت‌وگوی تفصیلی پرده از ابعادی دیگر از فساد سیستمی بین مدیران خودروسازی برداشت. در این گفتگو، وی از برخی افراد نام می‌برد که تاکنون رسانه‌ای نکرده است.

علی علیلو، عضو کمیسیون صنایع و معادن
علی علیلو، عضو کمیسیون صنایع و معادن
  • سؤال اول ما از شما این است که این سوءاستفاده‌ها و فساد کلان این صنعت از کجا ناشی می‌شود، و به تعبیر بهتر علت این مشکل را در کجا باید جست؟

علیلو: بنده هم متقابلاً سلام عرض می‌کنم؛ و ممنونم از فرصت این مصاحبه. سؤال اساسی طرح شد. یکی از موارد مهم در بررسی مشکلات خودروسازی، ریشه این اتفاق‌ها می‌باشد. ما به ریشه‌هایی رسیده‌ایم؛ و در این زمینه در حال تدوین گزارشی هستیم که انشا الله خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه کنیم. من معتقدم این بحث “ریشه‌شناسی” فوق همه بحث‌هاست؛ و ضمناً به‌جز خودروسازی مراکز صنعتی و مراکز اقتصادی دیگر را نیز شامل می‌شود. در این زمینه باید بحث را یک محوربندی بکنیم؛ و پله‌پله پیش برویم.

در ابعاد کلان ما به این نتیجه رسیده‌ایم که از علل اساسی این نوع اتفاق‌ها فقدان مدیریت انقلابی در صنعت می‌باشد. به‌جای تفکر انقلابی، تفکر تکنوکرات بر صنایع ما حاکم شده است. این یکی از دلایل اصلی است که فضای صنعت آسیب‌پذیر شد و مافیای مفسدان دست به فسادهای مالی و اقتصادی زدند. در مقابل مدیران انقلابی، تکنوکراتها را داریم. تکنوکراتهای ما از ریشه دچار مشکل هستند. اینها خودشان صاحب تفکر نیستند و فکرشان را نیز از بیرون آورده‌اند. حاصل اینکه فقط اداواطوار غربی‌ها را دارند؛ نه تنها راه رفتن آنها را یاد نگرفته‌اند، بلکه راه رفتن خودشان را نیز گم کرده‌اند. جالب‌تر اینکه با نقاب خودی، ولایی و انقلابی هم وارد عرصه می‌شوند؛ اما در واقع با یک سری شخصیت‌های التقاطی مواجه هستیم که عموماً هم فسادزا هستند. این از محور اول؛ پس ریشه این مشکلات، مدیران غیرانقلابی و تکنوکرات هستند.

cartoon-02
دومین محور که باز به‌نوعی علت حاکمیت همین تفکر بوده است، سستی، کهولت و درست عمل نکردن، یا به‌نوعی حتی مشارکت برخی افراد در برخی دستگاه‌های نظارتی در این فسادها است.

  • اگر اجازه بفرمایید امروز به بررسی شرایط فساد در میان مدیران بپردازیم و ان شا الله محور خلأ نظارت را در فرصت دیگری بررسی کنیم.

علیلو: بسیار خوب. ما دو نوع گزارش تحقیق و تفحص از خودرو ارائه کردیم؛ یکی به‌صورت مفصل و با جزئیات، که حدود پانصد و چند صفحه است؛ و یک گزارش اجمالی ۲۶ صفحه‌ای دیگر که در رسانه‌ها منتشر شد. ما حتی از مسئولان خودروسازی تأیید گزارش ۵۰۰ صفحه‌ای را درخواست نکردیم؛ بلکه فقط درخواست کردیم اشکالات گزارش ۲۶ صفحه‌ای را اعلام کنند؛ که هیچ ایرادی در آن پیدا نکردند. بنابراین گزارش متقن و دقیقی تهیه شده است، اما در همان یک سال آخری که ما بررسی کردیم، یعنی حدفاصل سال‌های ۹۲ و ۹۳، تعداد شرکت‌ها و مؤسسات اقماری شرکت ایران‌خودرو به ۱۶۴ و شرکت سایپا به حدود ۷۰ تا ۸۰ می‌رسد.

ما در تحقیق و تفحص بر اساس اسناد خودروسازها به نتایج قابل‌توجهی رسیدیم؛ اغلب این شرکتها، تو در تو، خانوادگی، سیاسی یا باندی بوده‌اند؛ جالب اینکه بیش از ۵۰% از این شرکتها زیان ده هستند و سودها به مجاری خاص کانالیزه شده است؛ این شرکتها بعضاً اصلاً کاری ندارند. فقط در آنها هزینه می‌شود. آقایان فقط هزینه می‌کنند تا عده‌ای عضو هیئت مدیره شوند؛ تا پولی یا پاداشی به جیب بزنند. چه کسانی مدیر می‌شوند؟ فرضاً در انتخابات برای من هزینه کرده و حالا انتظار دارد دیگر. مثلاً آن آقا که رأس یکی از خودروسازهای اصلی بود، در زمان تصدی مسئولیت، شرکت‌های خانوادگی تأسیس کرده و مشغول سوءاستفاده بود. خوب؛ چون سهامدار غالب و عمده اکثر این شرکت‌های زیان ده شرکت مادر است؛ حساب‌های آنها با حساب‌های شرکت خودروسازی تلفیقی خواهد بود. پس وقتی زیان می‌دهند، طبیعتاً ضررشان هم به خودروساز منتقل می‌شود؛ حالا این زیان از کجا تأمین می‌شود؟ مسلماً این زیان هم با افزایش دادن قیمت خودرو، از جیب مردم تأمین می‌شود، اما تعجب ما زمانی دوچندان شد که دیدیم اعضاء هیئت مدیره آن شرکت زیان ده پاداش چند ده میلیونی هم گرفته‌اند. از این مدیران علت را جویا شدیم و پرسیدیم چرا پاداش گرفته‌اید؟ جوابی نمی‌دهند؛ جز اینکه خیلی کوتاه و در یک کلمه فقط جواب می‌دهند که قانونی بوده است. خوب؛ چطور قانونی بوده است؟ ما کارشناسی را در تحقیق و تفحص به کار گرفته بودیم که تجربه بالایی در سازمان‌های رسمی نظارتی مالی داشت. بر اساس بررسی که ایشان انجام داد، نتیجه این شد که این شرایط جز با دور زدن قانون ممکن نبوده است.

cartoon-001

  • ممکن است کمی توضیح بفرمایید؛ دور زدن قانون یعنی چه؟ اینها با چه روشی این کار را انجام داده‌اند؟

علیلو: این اشخاص برای قانونی جلوه دادن کار خودشان از قاعده‌ای به نام تعدیل که در حسابرسی مرسوم است، استفاده کرده‌اند. این شرکت‌ها با استفاده از این قاعده، ترازنامه خود را تعدیل می‌کنند تا شرکت زیان ده، سودده نشان داده شود. چه کسی این فرآیند را انجام داده؟ کارشناس یک سازمان نظارتی، که خودش باید ناظر باشد و اشکالات را نشان دهد، اولاً خودش آمده و با اینها با مبالغ هنگفت – مثلاً یک فقره‌اش ۱۴ میلیارد تومان برای یکسال – قرارداد بسته است؛ و ثانیاً این سازمان آمده و از این قاعده تعدیل سوءاستفاده کرده تا آن شرکت زیان ده، سودده نشان داده شود. بعد از این طریق، پاداش‌هایی به هیئت مدیره شرکت‌ها تعلق می‌گیرد.

به این ترتیب با حقه بازی، از ابزارهای قانونی مثل این قاعده، که فقط در شرایط خاصی باید از آن بهره برد، سوءاستفاده کرده‌اند. حالا جالب اینجاست که بعد از سودده نشان دادن شرکت، اداره مالیات از آنها خواسته که مالیات خود را پرداخت کنید؛ با استناد به اینکه سود کرده و حتی به مدیران خود پاداش هم داده‌اید. اینجا که می‌رسد با ارائه اسناد قبل از تعدیل می‌گویند شرکت ما زیان ده است. اداره مالیات از آنها می‌پرسد چرا پس پاداش داده‌اید؟ حسابرس می‌گوید که تعدیل کرده‌ایم. با این شرایط، بخش زیادی از بدهی این شرکت‌ها – بالغ بر صدها میلیارد تومان – بدهی مالیاتی است. پس این سوءاستفاده را چه سازمانی ترویج داده است؟ یک دستگاه نظارتی مالی که زیر نظر دولت و یک وزیر است.

cartoon-06

  • یقیناً فسادهای در این سطح و با این ابعاد گسترده، با هدایت برخی مسئولین و مدیران صنعت شکل می‌گیرد؛ آیا در تحقیق و تفحص به موارد خاصی از این نوع مدیران برخورد کرده‌اید؟

علیلو: همان‌گونه که عرض کردم بروز این فسادها در خودروسازی، همگی معلول یک علت ریشه‌ای هستند. مثل اینکه لازم است روشن‌تر اشاره کنم؛ یکی از این افراد که جزو افراد اصلی است که اتهام مافیای فساد خودرو را در پرونده‌اش دارد، آقای “ر” است. او جزو مدیران ارشد یکی از شرکت‌های اصلی یک خودروسازی بوده و هست. همچنین نه تنها خودش تبعه یک کشور خارجی است، بلکه پسرش نیز در شرکت‌های امریکایی و کانادایی مشغول به کار و دارای سمت است. متأسفانه هم‌اکنون هم در این دولت مشاهده می‌کنیم که این شخص توسط یکی از اعضاء کابینه و در یکی از معاونت‌های با اهمیت به‌کار گماشته شده و در حال فعالیت است.

  • اما مگر ساز و کار قانونی برای ممنوعیت ورود افراد تبعه به سیستم مدیریتی کشور تعریف نشده است؟

علیلو: بر اساس قانون بله؛ ولی بر اساس دستوری که ظاهراً ابلاغ شده نیازی به استعلام درباره اشخاص نیست؛ که همین مورد هم جای بحث دارد. قانون یک چیز می‌گوید و دستور فلان مسئول ارشد یک چیز دیگر. مگر کشور دارای قانون در این زمینه نیست؟ پس چرا ترتیب اثر داده نشده است؟ چگونه است که آقای رئیس‌جمهور از این قبیل صحبت‌ها می‌کند؟

  • این موارد فقط در رأس یک شرکت خودروسازی دیده شد؟

علیلو: خیر؛ مثلاً آقای “ق” یکی از مدیران متهم به فساد در شرکت خودروسازی دیگری است. حتی بر اساس مستندات موجود، گزارش‌های بازرسان سازمان بازرسی کشور در مورد اینها به سازمان مرکزی ارسال داده شده؛ ولی نمی‌دانیم چرا این گزارش‌ها را هیچ کس پیگیری نمی‌کند. این “چرا” هایی است که خودمان نیز جوابش را نمی‌دانیم. آیا این سودجویان و به‌اصطلاح مافیای خودرو دارای روش‌های مشخص و شناخته شده‌ای هستند؟ اینها “چوب دو سر طلا” دستشان است. همه‌جا هستند؛ اگر ببینند طبق فرمایشات رهبری فضای جامعه به سمت اقتصاد مقاومتی و یا اقتصاد درون‌زا و حمایت از صنایع ملی برود، و این بعد سودده باشد، همان آقایان، دلسوز درجه یک صنعت می‌شوند. از طرف دیگر اگر ببینند که وضع اقتصادیِ صنعت حال‌وروز خوبی ندارد، به واردات گسترده روی می‌آورند. صادرات و واردات هر دو دست اینهاست. گاهی این جمله که می‌گویند “تعرفه‌ها را پایین بیاورید” جمله‌ی همین فاسدان است؛ چون در آن زمان واردات در دستشان بود. در اوج دعوای ما با خودروسازها، آن آقا که جایگاه ویژه‌ای هم در این دولت دارد – و البته در همه دولت‌ها هم خود را به نحوی جا داده – در حال امضای قرارداد با یک خودروساز کره‌ای بود، برای واردات. همین‌ها همیشه برای واردات بی رویه سکوت می‌کنند، و بلکه به واردات خود نیز ادامه می‌دهند.

cars-cartoon-06

  • آیا اسناد مستدل و کافی برای اثبات حقانیت حرف‌های خود در مورد این مافیا دارید؟

علیلو: البته. برای پشتوانه گزارش ۵۰۰ صفحه‌ای ما، حدود ۲ تا ۳ هزار برگ اسناد در دست داریم. درخواست داریم هر جا از این گزارش را مسئولان ذی‌ربط تردید دارند، اعلام کنند؛ تا اسناد مربوطش را منتشر کنیم. اما اگر می‌خواهید بدانید که اسناد ما معتبر است یا نه بدانید که آقایان هیچ‌گونه اظهارنظر علنی در مورد این گزارش‌ها نکرده‌اند. خوب؛ چرا چیزی نمی‌گویند؟ چرا این موارد را رد نمی‌کنند؟

چرا پس از انتشار این گزارش محکم و دقیقی که شما تدوین کردید، از سوی هیچ‌یک از دولت‌های فعلی و قبلی هیچ واکنش خاصی به نشانه اعتراض دیده نشد؟

علیلو: چون پای هر دو گیر است. در تحقیق و تفحص متوجه شدیم که این فاسدین از هر دو طرف هستند. تعارف نداریم که؛ فاسد، فاسد است، از هر جناحی که باشد. مثلاً گزارشی که در متن منتشر شده هم وجود دارد، تصریح می‌کند که ۳۶۵۰ خودرو را با تخفیفات هنگفت، بعضاً تا ۸۰%، در دولت قبل به جاهای خاص واگذار کرده‌اند. پشت این قضیه کی بوده؟ دستور آقای “م”. یا قرارداد “آل ۹۰”، که تا به حال ۵ هزار میلیارد تومان به مردم ضرر وارد کرده توسط یک مسئول ارشد در سال ۸۵ پیش رفته است. به دلیل این هزینه‌هاست، پراید که نهایتاً با ۱۲ میلیون تومان سر هم جمع می‌شود با قیمت ۱۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ خوب باید پرسید پول اینها از جیب چه کسی پرداخت شده است؟ چرا پاسخ نمی‌دهند؟

cartoon-car-2

  • با این احوال، اعتراض مردم در شکل‌های مختلف، مانند همین کمپین اخیر را به‌حق نمی‌دانید؟

علیلو: ببینید؛ ما معتقدیم که اظهارات رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی کاملاً به‌حق و به‌جاست؛ تنها راه برون‌رفت از شرایط موجود را نیز همین نگاه می‌دانیم؛ ولی اجرای این فرمایشات الزامات خاص خودش را دارد؛ در این میان خودروساز نباید از تأکیدات حضرت آقا، سوءاستفاده کند و هر کاری که دلش می‌خواهد انجام دهد. ما اجازه نمی‌دهیم که کسی بخواهد از این فرمایشات مقدس سوءاستفاده کند. انقلاب کردیم تا مردم بتوانند حرفشان را بزنند و مطالبات مشروع خود را ابراز کنند. حق مردم است که ماشین خوب و امن سوار بشوند. مردم نیز از طریق کمپین در ابتدا حرف خود را با نیتی پاک زدند و تلنگر خود را گوشزد کردند ولی عده‌ای سودجو در این میان از این حرکت سو استفاده کردند و در راستای منافع خود دامنه آن را گسترش دادند.

من در برهه‌ای از مردم استدعا کردم که از این به بعد مراقب باشید که اشخاصی از حرکت شما بهره‌برداری شخصی نکنند. حرف و تلنگر شما مردم، به مسئولان و مدیران آگاه رسید و اگر مسئول یا مدیری باهوش باشد به آن عمل خواهد کرد. از مردم هم خواستیم که فریب این نوع اشخاصی که چوب دو سر طلا در دستشان است و برای رسیدن به منافع خود دست به موج‌سواری از کانال خواسته‌های مردم می‌کنند، را نخورند. انصافاً هم مردم توجه کردند و مثلاً آن شیب تندی که در کمپین در حال ادامه بود، محتاطانه‌تر شد. کاش رسانه وظیفه‌اش را انجام بدهد و این مطالبات مردمی به جریان مثبتی برای تولید تبدیل بشود. من تمام تلاش خود را برای اصلاح این شرایط کرده‌ام؛ ولی ازآنجایی‌که شما اهل رسانه هستید که به حیطه اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی اشراف دارید، وظیفه شماست که این رسالت را انجام دهید. به همین خاطر هم‌اکنون اینجا هستم. رسانه در این رسالت باید به ما کمک کند. ما از رسانه انتظار داریم که این فساد خودرویی را به یک مطالبه گری عمومی تبدیل کند البته نه از مدل کمپینی که تبدیل به ضد تولید شود که موج‌سواری آن به یک سری واردکننده و دلال خودرو داده شود.

Cartoon-Salman-Taheri
منبع: سایت الف

29 دیدگاه

  1. محمد امین
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    متاسفم برامدیران کشور مامردم فقط چوب همه چی رو میخوریم تاسف

    پاسخ
  2. کمیل
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    خداوند یکی از دلایل سقوط آدم از بهشت را (عزم) میدونه(و لم نجد عزما) ما در کشور در هیچ حیطه ای عزمی نداریم نه در تولید درست و حسابی نه در مبارزه با فساد و نه در هیچ چیز دیگه نتیجه اینکه اگر در بهشت هم بوده باشیم (این همه منابع طبیعی و انسانی)عاقبت سقوط میکنیم و نمونه بارز امروزی آن در خودرو است که نه عزم و توان تولید داریم (نهایتامونتاژکار چینی ها هستیم)و نه جلوگیری از فساد وطبیعتا ظلمی که فقط متوجه مردم است

    پاسخ
  3. وحید
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    اینجا ایرانه دیگه…

    (انقد حرف دارم نمیدونم چی بگم همون سکوت بهتره)

    پاسخ
  4. امین
    سوابق: (38 دیدگاه) ,

    چرا مملکتی به این قدرتمندی که اکثر کشورهای قدرتمند دنیا در زمین زدنش هاج و واج موندن نمستونه دست این زالو صفتان رو از این صنعت کوتاه کنه . مگه چند نفر هستند که نمیخوان مردم روی آرامش رو ببینن تا کی باید به بهانه آبروی افراد اونها رو محاکمه نکرد از بابک زنجانی کله گنده تر هستند ؟. هر کس رو که داره به مردم خیانت میکنه بکشین پای میز محاکمه . این صنعت رو بدین دست کاردان خودش تا راه گم شده خودش رو پیدا کنه مگه کم طراح و مهندس خوب توی همین مملکت داریم که صداشون به هیج جا نمیرسه. اگر هم نداریم برید مثل کره ای ها طراح و مندسهای مورد نیاز رو بیارید . جنگ جهانی هم اینقدر طول نکشیده یه صنعت خودرو رو نمیتونن درست بکنن والا بخدا قسم

    پاسخ
  5. سعید
    سوابق: (76 دیدگاه) ,

    سلام ، اقتصاد و مدیریت یک علم است و برای راه حل مسائل اقتصادی و مدیریتی باید به زبان علمی صحبت کرد ، استفاده از راه حلهای انقلابی ، جهادی و … راه به خطا رفتن بوده و بیشتر موجب انحراف از مسیر می شود . درضمن انقلاب برای عموم مسائل راه حل مناسبی نیست ، چون از ایجاد غلیان ، آشوب و بی نظمی عموماً نظم منطبق با عقلانیت حاصل نمی شود . درضمن دست مجلس بسته نیست و نیازی به ارائه هر مسئله ای به مقام رهبری نمی باشد ، دعوت از وزراء محترم و طرح سوال از ایشان بهترین قدم در حل اینگونه مسائل است و اگر فکر می کنید خاطیان به جزای خطای خود نمی رسند می توانید نسبت به موضوع مورد نظر طرح دعوی نمایید . متاسفانه آنچه که از بعضی مسئولین دیده ای فقط ایجاد تشنج و به هم ریختن اعصاب مردم است . کمی مرد عمل باشید .

    پاسخ
    1. آرش
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      اقتصاد یک فضای استاندارد هم می خواد … هر وقت فضای ایران از رانت برای خودروسازان تهی شد شما هم به زبان علمی صحبت کن.
      دوران فریب دادن با آمار گذشته است …. خاطره آتش گرفتن خودروهای صفر هنوز از یادها نرفته …
      چرا پراید 12 میلیونی باید 19 میلیون فروش شود؟ با زبان علمی یا هر زبان دیگری که بلد هستید لطفا بدون سفسطه پاسخ دهید!

      پاسخ
  6. man
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    عزیزان پیشنهاد میکنم طبق گفته اقای علیلو کمپین محاکمه سران خودرو سازی و قطعه سازی رو تشکیل بدیم
    بالاخره ما مردم هم وظیفه ایی داریم و باید این خواسته هامونو یه جوری به گوش مسئولین برسونیم یا نه. و هر کس این مطلبو خوند وظیفه اش هستش که این مطلبو تو تلگرام پی گیری کنه
    یا حق

    پاسخ
    1. SS
      سوابق: (58 دیدگاه) ,

      مردم چندین ماه هست به کیفیت و قیمت خودروها معترض هستن و صدای اعتراض اون ها به جایی نرسیده و در آخر هم با کم شدن فروش، ندای اون به گوش مسئولان رسید، اما باز هم منکر تاثیر این حرکت مردمی میشن و توجهی به خواسته مردم نمیکنن
      شما ایده بدید که چطور میشه کمپین محاکمه مافیا و سران”فاسد” خودروسازی راه انداخت …؟؟؟
      —–
      اتفاقا یکی از دلایلی که نباید در حال حاضر خودرو خرید، وجود همین مافیا هست، چرا که با خرید دوباره و سامان یافتن خودروسازها ، این مافیا سرجاش میمونه و امیدی به پیشرفت خودروسازا در جهت منافع مردم نیست

      پاسخ
  7. محمود
    سوابق: (212 دیدگاه) ,

    … اقای علیلو نماینده ی محترم مجلس شما که میگی ما 2000 مدرک معتبر برای اثبات تخلفات مدیران خودرو ساز داری پس چرا اسمشون رو به زبون نمیارین !!!!!! اقای (د) اقای (ب) !!!
    کجای دنیا اسم یه مفسد اقتصادی رو که میلیارد ها تومن پول بیت المال رو میکشه بالا به صورت م -ب -ر -ی-… میگن. مگر غیر از این هست که با هم ساخت و پاخت کردین تا اسم حضرات اعلام نشه….. مردم از خواب بیدار شدن اقای علیلو . کمپین با قدرت به پیش میرود.

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (778 دیدگاه) ,

      با سلام
      به نکته بسیار خوبی اشاره کردی محمود عزیز.به عنوان کسی که چند سال در خودروسازی کار کرده ام این را می خواهم بگویم که این مصاحبه ها فیلمی بیش نیست و فقط برای انحراف افکار عمومی و نیز آدرس غلط دادن است،چون اگر قرار بود که صنعت خودروسازی ما با این مصاحبه ها تکان بخورد و اصلاح شود تا حالا هزار بار این اتفاق افتاده بود.ایشان گفتند که یکی از مشکلات ما در صنعت خودروسازی، وجود مدیران تکنوکرات در این صنعت است! اولا تا آنجایی که من می دانم بسیاری از این مدیران آنقدر بی سواد هستند که معنی لغت تکنوکرات را هم نمی دانند چه برسد که حامل آن باشند.ثانیا همین مدیران هم حکم خود را از وزرای صنعت گرفتند،وزرایی که توسط امثال این آقا رأی اعتماد گرفتند و نه مریخی ها و یا آدم فضایی ها! و اینگونه نیست که این مدیران سر خودشان پایین انداخته و به زور وارد مجموعه صنعت شده باشند! ثالثا خیلی از این مدیران به اصطلاح تکنوکرات! از منسوبین نسبی و سببی خود آقایان و…. هستند که بنده نامشان را می دانم ولی چون خارج از مقررات سایت است،اسمشان را نمی آورم.امیدوارم روزی این فیلم بازی کردن ها و سرکار گذاشتن ها تمام بشود و صنایع ما هم مثل تمام جای دنیا محصولات با کیفیت و مرغوبی را با همکاری خودروسازان معتبر به بازار ارائه دهند.

      پاسخ
    2. علیرضا
      سوابق: (11 دیدگاه) ,

      متاسفانه یک مسئول نظارتی طبق قانون به هیچ عنوان بدون اجازه سازمان بازرسی و حتی برخی اوقات بدون اجازه وزارت اطلاعات ، حق بیان نام افراد را ندارد. ایشان تا همین جایی هم که خط دادند خیلی خطر کردند و جونشون رو کف دستشون گرفتند در ضمن با اندکی وقت گذاشتن و جستجو در اینترنت با همین مخفف ها میتوانید اسامی را بیابید مثلا “م” طبق اطلاعات داده شده در متن، همان خواهرزاده رییس جمهور سابق و وزیر صنعت اسبق در دولت هشتم هستند (اسمشو بیارم نظرم رو تائید نمیکنند!)

      پاسخ
  8. شایان
    سوابق: (83 دیدگاه) ,

    ما خودمون ۳۵ سال پیش صنعت خودرو سازی راه انداخته بودیم رشد اقتصادی کشور مثبت ۱۲ درصد بود تا اینکه مردم خودشون نخواستن گفتن آقا ما میخوایم جهان سوم باشیم حالا من نمیفهمم این حرفا دیگه چیه پراید اگه ۱۰۰ ملیونم باشه باید بزاریم رو سرمون حلوا حلوا کنیم. نا سلامتی باید استکبار رو از پا دربیاریم.

    پاسخ
  9. وحید
    سوابق: (244 دیدگاه) ,

    با این گزارش مبسوط و کامل جای هیچ شک نمی مونه
    جهاد ما الان نخریدنه به امید نابودی منافقان وطنی
    میرزای شیرازی اگه بود صد درصد حرومش می کرد
    حتی خریدن یه پیچ از خودرو ساز وطنی

    پاسخ
  10. مهراد
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    درود
    به یزدان گر ما خرد داشتیم
    کجا این سرانجام بد داشتیم

    پاسخ
    1. حسن
      سوابق: (36 دیدگاه) ,

      برو یک کم تاریخ مملکتت رو مطالعه کن،بعد بیا اینجا بگو « تا بود همین بود» یک زمانی بازار ایران یکی از رقابتی ترین بازارهای دنیا بود و پیکان هم جزو ماشین های باکیفیت بود……

      پاسخ
  11. ماهان
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    وقتی از فروش ماشین درامد اقایون تامین بشه وقتی اقازاده ها ماشین وارد کنن همین میشه بعد میخوان مارو گول بزنن

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل MjM
    MjM
    سوابق: (297 دیدگاه) ,

    کسی جرات نداره که جلو اینا وایسه چون همش سیاسیه…ولی مردم میتونن فقطم با نخریدن…به راحتی

    پاسخ
  13. آرش
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    چرا مدعی العموم وارد ماجرا نمی شود؟
    چرا گزارش پانصد صفحه ای در اختیار افکار عمومی قرار نمی گیرد؟
    مردم از شنیدن آقای “م” و … خسته شده اند! خب گزارش کامل منتشر شود تا آقای رییس جمهور هم مجبور به واکنش شود … به هر حال ایشان باز هم رای می خواهد دیگر …

    پاسخ
  14. سیاوش
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    برای مبارزه با فساد در صنعت خودروسازی تنها یک راه حل وجود دارد و آن هم نخریدن خودرو صفر کیلومتر هستش حتی اگر خودروهای آشغال ، قدیمی و گران خودشون رو تمام قسط بکنند و ماهیانه 200 هزارتومان برای مشتری قسط بندی بکنن باز هم مردم نباید خودرو بخرن ! تا صنعت خودروی ایران مشکلش به صورت ریشه ای حل بشه و بتواند با تولید خودرو درجه یک با تولیدات کشورهای پیشرفته رقابت بکند!

    پاسخ
  15. hamed
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    واقعا ناراحت کننده است-کشور ما این همه شهید داد تا …….-ایران کشور بزرگ با ملتی بزرگ هست- این خدایش حق مردم این کشور نیست-نشان می ده که قانون این کشور هنوز برنده نیست-وهمه هم می دونند چرا برنده نیست-جونهای دهه 60با همین طرز فکرها و فسادنابود شد-فقط اینکه خسته نباشید-در ضمن فقط فساد در صنعت خودرو نیست و چندتا کمپین باید تشکیل بشه-حق این ملت نیست

    پاسخ
  16. فقیر
    سوابق: (187 دیدگاه) ,

    واقعاً جای تأسف و حیرت است که در این کشور وام ازدواج برای جوانانی که قصد تشکیل خانواده دارند، سه میلیون تومان است ولی برای خرید یک خودروی بی کیفیت 25 میلیون تومان می دهند.
    غم انگیز است که بیماری در شرف مرگ، برای گرفتن وام درمان 3 تا 5 میلیون تومانی (آن هم اگر بدهند) باید کلی مدارک و اسناد و ضامن و چک و سفته و … به بانک ببرد و مراحل طولانی را طی کند تا اگر نمرد، وام بگیرد ولی دولت محترم با گشاده دستی و مهربانی اعلام می کند که دریافت وام خودرو، نه تنها ضامن نمی خواهد بلکه اصلاً نیازی به مراجعه به بانک هم نیست و فقط کافی است خریداران به نمایندگی های خودروسازی بروند و پیش پرداخت بدهند.

    به راستی چه شده است که نظام بانکی که همیشه در جواب متقاضیان وام، می نالد و بهانه می آورد که وام ندهد، وقتی به خودروسازان می رسد، رنگ عوض می کند و دست و دلباز می شود؟!

    آیا در نظر دولت، فروش خودروهای باد کرد در انبار دو خودروساز مهم تر است یا جان و سلامتی مردم و ازدواج جوانان؟!
    معلوم است که برای دولت، دو شرکت خودروسازی که مدعی خصوصی بودن هم هستند، از میلیون ها جوان در آستانه ازدواج و بیماران نیازمند مهم ترند و الّا این گونه اولویت بندی نمی کرد!

    … و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

    پاسخ
  17. امیر نیک
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    دم دوستام عزیز گرم بخدا هر چقدر در مورد این تحریک و طرح مزخرف میشنوم اعصابم بهم میریزه،این تحریک بازار خودش توهینه به مردم،*** برامون تصمیم میگیرند ک بیا اشغال بگیر،میدونید چرا خودروهای امریکایی اروپایی یا ژاپنی مونتاژ یا وارد نمیکنند چون نمینتونند دوبرابر سود کنند ولی تو چینی ها یا تامین توسط قطعات چینی کلان به جیب میزنند،جایی که منافع دولت و خودروسازا موازی باشه همینه،در اخر پیش بینیم اینه ک بعد از این طرح یعنی شش ماه دیگه رکود دوباره حاکم میشه،و اونوقت نمیشه تحریک کرد چون مطلوبیت نهایی طرح از بین رفته خدا خودش به ما رحم کنه،با این ***

    پاسخ
  18. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خوب نتیجه تحقیق و تفحستون چی شد .عزیزم شما رو انداختن جلو برا شو و نمایش که ما به فکر کیفیت و حقوق مردم و ریشه کن کردن فسادیم.انا خودشون دلالن و سهم بگیر .خودرو ساز دولتی.نظارت دولتی.سازمان کیفیت دولتی.واردات با پول دولت.همه چی دولتیه فقط میان میگن از گرانی خودرو مکدر شدیم.خوب نتیجه چی میشه گران کردن بیشتر خودرو .***

    پاسخ
  19. اشکان
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    ماه پشت ابر نمیمونه امیدوارم که نخورین من به نوبه خودم از حق خودم وخانوادم نمیگذرم امیدوارم زودتر تقاص جور و ستم و اجحاف و دزدی در حق مردم رو بدید به زودی زود حالا میبینید

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.