ایستگاه خبر

قیمتهایی که از کلاه شورای رقابت در می آید!

شورای رقابت بلاخره پس از کشمکش های فراوان، توانست اختیار تعیین قیمت خودروها را از سازمان به اصطلاح حمایت خارج کرده و در دست خود بگیرد. اما این رویارویی قدرت، مشکلات زیادی را در پیش خواهد داشت.

خودرو در رکود
خودرو در رکود
شورای رقابت با تاخیری چند ساله، اکنون بجای ورود با دستی پر و قدرتمند، با یک فرمول مجهول و با نام موقتی و پر اشکال به عرصه آمده که نشان از آن دارد که در نهایت مصرف کننده نهایی نمی تواند از این بازی قدرت بزرگان، منتفع شده و یا لااقل زیان نبیند. می توان تنها فایده این بازی را کاهش موقت قیمتهای بازار ناشی از رکود و تحریم خریداران دانست. حتی اگر به فرض محال قیمت های خودرو در ایران به قیمت دو سال پیش نیز بر گردد، هنوز این سوال باقی خواهد بود که چرا قیمت این کالا در ایران اینقدر گران است؟ این شما و این نتیجه آن همه انتظار از این شورا (استخراج قیمتها توسط روزنامه دنیای اقتصاد):

  • قیمت محاسباتی سایپا ۱۳۱ SX
  • قیمت شهریور

    قیمت با دلار مبادله ای

    قیمت با دلار آزاد

  • ۱۰,۵۰۰,۰۰۰

    ۱۲,۸۰۰,۰۰۰

    ۱۴,۵۰۰,۰۰۰

  • تیبا SX
  • قیمت شهریور

    قیمت با دلار مبادله ای

    قیمت با دلار آزاد

  • ۱۲,۸۰۰,۰۰۰

    ۱۵,۵۰۰,۰۰۰

    ۱۷,۷۰۰,۰۰۰

  • پژو ۴۰۵ SLX
  • قیمت شهریور

    قیمت با دلار مبادله ای

    قیمت با دلار آزاد

  • ۱۶,۶۰۰,۰۰۰

    ۱۹,۷۰۰,۰۰۰

    ۲۳,۷۰۰,۰۰۰

  • سمند LX EF7 بنزینی
  • قیمت شهریور

    قیمت با دلار مبادله ای

    قیمت با دلار آزاد

  • ۱۷,۲۰۰,۰۰۰

    ۲۰,۸۰۰,۰۰۰

    ۲۴,۰۰۰,۰۰۰

  • رانا TU5
  • قیمت شهریور

    قیمت با دلار مبادله ای

    قیمت با دلار آزاد

  • ۱۵,۰۰۰,۰۰۰

    ۱۸,۵۰۰,۰۰۰

    ۲۰,۰۰۰,۰۰۰

جالب اینجاست که شورای رقابت قیمت پیشنهادی پراید ۱۳۱ و تیبا را با ارز مبادله ای به یک میزان نسبتا مشابه پیش بینی کرده و با دلار آزاد نیز بسیاری از قیمتها بیش از قیمت فعلی همین خودروها خواهد بود. قرار است قیمت باقی خودروها نیز تا امشب اعلام شود. این قیمت ها موقت بوده و فرمول کلی قیمت گذاری تا ۲۵ روز آینده اعلام می شود و خودروسازان نیز باید از آن تبعیت کنند.

pajuyan
در آنسوی کشمکش، دبیر انجمن خودروسازان، اصلاح قیمت خودرو بر مبنای فرمول شورای رقابت را غیر ممکن می داند و پیش از این هم اعلام کرده که خودروسازان زیر بار حرف زور شورای رقابت نخواهند رفت و از مصوبه این شورا تمکین نخواهند نمود!
احمد نعمت بخش اظهار داشت: با وجود مکاتباتی که با شورای رقابت داشتیم و به آنها هشدار دادیم که تعیین قیمت خودرو بر مبنای تورم نیمه دوم سال به ضرر صنعت خودروسازی است، مسئولان این شورا، قیمت شهریور ۹۱ را به عنوان مبنای قیمت‌گذاری خودرو تعیین کردند که در آن زمان، قیمت خودرو دقیقاً برابر با اسفند ۹۰ بود.

وی ادامه داد: قیمت خودرو در اسفند ۹۰ بر مبنای دلار ۱۲۲۶ تومانی تعیین شده بود در حالی که برای تعیین قیمت جدید خودرو باید تورم بخشی صنعت خودرو در طول یک سال در نظر گرفته شود و علاوه بر آن، افزایش ۳ برابری قیمت دلار نیز مد نظر قرار گیرد.

نمودار قیمت خودروها
نمودار قیمت خودروها
وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با انتقاد شدید از اعلام تورم بخشی فقط پنج مدل خودرو توسط شورای رقابت، گفت: ۱۰ شرکت عمده خودروساز ایران از جمله ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، زامیاد، گروه بهمن، مدیران خودرو و کرمان موتور بیش از ۲۲۰ نوع محصول دارند در حالی که در جداول اعلامی شورای رقابت تنها ۵ مدل خودرو اعلام شده است که مشخص نیست قیمت در انواع تیپ‌های آنها و با توجه به آپشن‌های موجود چه تکلیفی پیدا خواهند کرد.

خودروسازان نیز ساز ورشکستگی خود را در صورت اجرایی شدن این طرح سر داده اند. حال باید دید، رقابت شورای رقابت با خودروسازان آیا نتیجه ای هم برای مصرف کنندگان در پی خواهد داشت؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۶۱ دیدگاه‌ها

  1. sunmartin

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    خب دوستان همونطور که بارها و بارها گفتم از ته این جلسات آبکی و مخاطب پسند چیزی در نیومد و قیمت ها 100 درصد افزایش پیدا کردند و حالا میخوان 10 درصد کاهش پیدا کنند که اونم تلافیش رو جای دیگه ای در میارن و برنده اصلی این مناظره و انتخابات همانا صاحبان صنایه بزرگ و مرفهین بی درد هستند که یک ثانیه از وقتشون رو به من و شما اختصاص نمیدن و فقط به فکر منفعت بیشتر و تفریحات شخصی و گروهی خودشون هستند امروز عده ای ساده لوح راجع به کاهش قیمت صحبت میکردند و راضی بودند این افراد حافظه تاریخی بدی دارند بیاد ندارند که همین زانتیا که جزو ماشین های خوب چند سال پیش بود به قیمت 22 ملیون ، مگان 24 ، سراتو کره ای 35 ، شرکتی 37 ، مزدا نیو 38 ، …فروخته میشد و حالا این قیمت ها مثل یک شوخیه//

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مهرداد

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (31 ديدگاه)

    اگه همه ماشینا از جمله نیسان تینا و مزدا 3 و مگان و … که قیمتشون 2 برابر شد , 30 یا 40 درصد بیاد پایین خوبه … مثلا تینا میشه 95 تومان یا مگان میشه 55 تومان…
    درسته که مثله قیمت های سال 90 نمیشه… ولی بهتر از وضع فعلی هست…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ....

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    انگار باز نباید ماشین بخریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهرام

      ۴ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (14 ديدگاه)

      برو افتخار کن ماشین بی کیفیت ایرانی نخریدی هنوز وگرنه الان تو تعمیر گا ها بودی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. علی

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پس تکلیف پژوپارسو 206 چی میشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا