ایستگاه خبر

قیمتهایی که از کلاه شورای رقابت در می آید!

شورای رقابت بلاخره پس از کشمکش های فراوان، توانست اختیار تعیین قیمت خودروها را از سازمان به اصطلاح حمایت خارج کرده و در دست خود بگیرد. اما این رویارویی قدرت، مشکلات زیادی را در پیش خواهد داشت.

خودرو در رکود
خودرو در رکود
شورای رقابت با تاخیری چند ساله، اکنون بجای ورود با دستی پر و قدرتمند، با یک فرمول مجهول و با نام موقتی و پر اشکال به عرصه آمده که نشان از آن دارد که در نهایت مصرف کننده نهایی نمی تواند از این بازی قدرت بزرگان، منتفع شده و یا لااقل زیان نبیند. می توان تنها فایده این بازی را کاهش موقت قیمتهای بازار ناشی از رکود و تحریم خریداران دانست. حتی اگر به فرض محال قیمت های خودرو در ایران به قیمت دو سال پیش نیز بر گردد، هنوز این سوال باقی خواهد بود که چرا قیمت این کالا در ایران اینقدر گران است؟ این شما و این نتیجه آن همه انتظار از این شورا (استخراج قیمتها توسط روزنامه دنیای اقتصاد):

  • قیمت محاسباتی سایپا ۱۳۱ SX
  • قیمت شهریور

    قیمت با دلار مبادله ای

    قیمت با دلار آزاد

  • ۱۰,۵۰۰,۰۰۰

    ۱۲,۸۰۰,۰۰۰

    ۱۴,۵۰۰,۰۰۰

  • تیبا SX
  • قیمت شهریور

    قیمت با دلار مبادله ای

    قیمت با دلار آزاد

  • ۱۲,۸۰۰,۰۰۰

    ۱۵,۵۰۰,۰۰۰

    ۱۷,۷۰۰,۰۰۰

  • پژو ۴۰۵ SLX
  • قیمت شهریور

    قیمت با دلار مبادله ای

    قیمت با دلار آزاد

  • ۱۶,۶۰۰,۰۰۰

    ۱۹,۷۰۰,۰۰۰

    ۲۳,۷۰۰,۰۰۰

  • سمند LX EF7 بنزینی
  • قیمت شهریور

    قیمت با دلار مبادله ای

    قیمت با دلار آزاد

  • ۱۷,۲۰۰,۰۰۰

    ۲۰,۸۰۰,۰۰۰

    ۲۴,۰۰۰,۰۰۰

  • رانا TU5
  • قیمت شهریور

    قیمت با دلار مبادله ای

    قیمت با دلار آزاد

  • ۱۵,۰۰۰,۰۰۰

    ۱۸,۵۰۰,۰۰۰

    ۲۰,۰۰۰,۰۰۰

جالب اینجاست که شورای رقابت قیمت پیشنهادی پراید ۱۳۱ و تیبا را با ارز مبادله ای به یک میزان نسبتا مشابه پیش بینی کرده و با دلار آزاد نیز بسیاری از قیمتها بیش از قیمت فعلی همین خودروها خواهد بود. قرار است قیمت باقی خودروها نیز تا امشب اعلام شود. این قیمت ها موقت بوده و فرمول کلی قیمت گذاری تا ۲۵ روز آینده اعلام می شود و خودروسازان نیز باید از آن تبعیت کنند.

pajuyan
در آنسوی کشمکش، دبیر انجمن خودروسازان، اصلاح قیمت خودرو بر مبنای فرمول شورای رقابت را غیر ممکن می داند و پیش از این هم اعلام کرده که خودروسازان زیر بار حرف زور شورای رقابت نخواهند رفت و از مصوبه این شورا تمکین نخواهند نمود!
احمد نعمت بخش اظهار داشت: با وجود مکاتباتی که با شورای رقابت داشتیم و به آنها هشدار دادیم که تعیین قیمت خودرو بر مبنای تورم نیمه دوم سال به ضرر صنعت خودروسازی است، مسئولان این شورا، قیمت شهریور ۹۱ را به عنوان مبنای قیمت‌گذاری خودرو تعیین کردند که در آن زمان، قیمت خودرو دقیقاً برابر با اسفند ۹۰ بود.

وی ادامه داد: قیمت خودرو در اسفند ۹۰ بر مبنای دلار ۱۲۲۶ تومانی تعیین شده بود در حالی که برای تعیین قیمت جدید خودرو باید تورم بخشی صنعت خودرو در طول یک سال در نظر گرفته شود و علاوه بر آن، افزایش ۳ برابری قیمت دلار نیز مد نظر قرار گیرد.

نمودار قیمت خودروها
نمودار قیمت خودروها
وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با انتقاد شدید از اعلام تورم بخشی فقط پنج مدل خودرو توسط شورای رقابت، گفت: ۱۰ شرکت عمده خودروساز ایران از جمله ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، زامیاد، گروه بهمن، مدیران خودرو و کرمان موتور بیش از ۲۲۰ نوع محصول دارند در حالی که در جداول اعلامی شورای رقابت تنها ۵ مدل خودرو اعلام شده است که مشخص نیست قیمت در انواع تیپ‌های آنها و با توجه به آپشن‌های موجود چه تکلیفی پیدا خواهند کرد.

خودروسازان نیز ساز ورشکستگی خود را در صورت اجرایی شدن این طرح سر داده اند. حال باید دید، رقابت شورای رقابت با خودروسازان آیا نتیجه ای هم برای مصرف کنندگان در پی خواهد داشت؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۶۱ دیدگاه‌ها

  1. شایان

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر من در واقع خودرو سازها زیان نمی کنند بلکه تنها آنچنان که می توانند سود نمی کنند …

    نکته * قیمت پراید به نقل از مسئولین سایپا 5000 دلار هست … چون پیش از افزایش قیمت دلار
    هم پراید به 5000 دلار فروخته میشده … پس برای غیر ایرانی ها قیمت پراید ثابت مونده …

    سایپا معتقده در شرایط فعلی می تونه پراید رو به 5000 دلار یعنی حدودا 000ر500ر18 تومن صادر کنه
    و سودآوری شرکت رو افزایش بده … پس تمایلی به فروش داخلی نخواهد داشت … مگر اینکه صادرات خودرو هم مثل واردات شامل گمرک سرسام آور بشه …

    پس یا گمرک واردات خودرو رو برداید یا برای صادرات خودرو هم اونقدر گمرک بگیرید که واسشون فروش به خودمون سود آورتر باشه ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان 16v

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (133 ديدگاه)

      کدوم احمقهایی بیرون از ایران پراید میخرند آخه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. بانک عکس خودرو (carimage.ir)

      ۵ فروردین ۱۳۹۲
      سوابق: (98 ديدگاه)

      اخه کی میاد پراید بخره که بخوان صادرش کننننننننننننننننننننننننننننننن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. mohammad

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (118 ديدگاه)

    ملت عزیز از من میشنوید چند روزی رو دست نگه دارید ! بنده الان داشتم قیمت کل خودرو ها رو نگاه میکردم و مثلن خودروی رانا تو بازار 20/00000 میلییون 500 هزارتوما!؟ ولی همین خودرو کارخونه قیمتش هست 30/00000 میلییون 500/00000 هزارتومان ! ببینید بین این دوتا قیمت چقدر فرقشه؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بانک عکس خودرو (carimage.ir)

      ۵ فروردین ۱۳۹۲
      سوابق: (98 ديدگاه)

      خیلی زیاددددددددد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. سعید

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اصلا پراید رو کیلویی چند حساب کردن انقد شده قیمتش؟ :دی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. mohammad

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (118 ديدگاه)

    قیمت رانا تو بازار 29/00000 میلیون 500/00000 هزار تومان! انوقت کارخونه 30/00000 میلییون 500/00000 هزارتومان ! دقت کنید ببینید بین کارخونه و بازار چقدر فرق داره؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. mohammad

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (118 ديدگاه)

    اقای مسی سری به پرشین خودرو بزنید تا متوجه ی قیمت خودرو ها بشید؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حسين

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    فولکس واگن میخواد برای تولید خودرو ارزان با قیمت بین 5تا10هزاردلار اگر اشتباه نکنم وارد عمل بشه!خوب یه خودرو ی 5000 دلاری با هزینه پلاک کردن و بدون گمرکی با ارز ازاد 3300تومانی میشه حول و حوش یه پراید!تازه این روز ها تست تصادف پراید رو هم تو تلویزیون نشون میده!که میخوان بگن ماشینو ایمن کردن!
    3300*5000=1650000پس با برداشتن گمرگ به غیر از اینکه باید قیمت هارو ازاد کرد فایده دیگری نداره مگر اینکه واردات خودرو دست دوم خارجی ازاد بشه!(که قانون…)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجيد

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (124 ديدگاه)

      http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911228000236
      برید تفاوت رو ببینید .
      واقعا خودرو هامون ایمن هستن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. بلال

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    از مدیران با شرف این سایت تشکر میکنم که نظرات مردم رو سانسور نمیکنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مقدم

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    از خودروسازان تشکر میکنم که کاری کردند اینقدر مردم باهم متحد بشن.
    ما مردم باهمدیگه هیچ صحبتی نمیکنیم ولی همین که احساس اتحاد میکنیم و داریم کاخ ظلم این خودروسازان رو فرو میریزیم لذت میبریم.
    خود امام راحل (ره) فرمودند: ما میتوانیم.
    پس حالا, ما میتوانیم سمند رو به قیمت واقعی 7 میلیون بخریم.
    “”” ما میتوانیم “””

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محمدرضا

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    این داستان سرانجام خوشی ندارد….هر چی دوست داشته باشند همون میشه………!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. yanni

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (310 ديدگاه)

    بچه ها تو رو خدا املاتونو قوی کنین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. اميرحسين

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام واحترام به همه هموطنان عزیز . درخصوص افزایش وگرانیهای خودرو وغیره اگر نگاهی واقع بینانه داشته باشیم جدای ازسوی مدیریت مسبب اصلی خود ماهاهستیم که همیشه مبلغ برای مافیابصورت نااگاهانه درکوچه وخیابان تاکسی ومترو ومهمانیهاوغیره دم ازگرانی می زنیم که قاعدتا دربعضی ازانسانها ایجاد وسوسه وایجاد طمع برای خریدمی نمائیم وازانجاکه باند معافیااقتصادی همیشه ودر هرزمان وهرکجانیروهایی برای اهداف حرفه ایی دارند نوع ادبیات گفتاری وشگردهای تاثیرگذارباعث ایجاد انگیزه وگرایش سرمایه داران دنبال فرصت درخصوص خریدان کالابه صرف سود زیادمی شود که حال ممکن است ان خودرو باشدیا چیزدیگردرنتیجه بین عرضه وتقاضافاصله اندک واحتکار وگرانیها به خود رنگ وبو می گیرد ودراین خصوص من وشما و چه بساانسانهایی که ازروی سادگی باگفتمانهایمان درمکانهای فوق بسترهارابرای سوءاستفاده و گرانیها فراهم کردیم که البته فاکتورهای متعدد دیگری نیز دخیل براین موضوع سایه افکنده که ما نیزاگرموج ایجادنکنیم ازموج سواران کاسته خواهدشد که بااطمینان ارامش در گرو تدبیر اندیشی ما خواهد بود لحظاتتان شادو پرامید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Sam abadani

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (42 ديدگاه)

    دوستان آخرین خبر اینکه عراق هم خودروهای ایرانی رو تحریم کرده و بدلیل کیفیت پایین این خودروها واردات اونها رو از سال ٢٠١٣ ممنوع کرده
    ببینید کشوری که حتی صاحب درست درمونی نداره به فکر مردمش هستش ولی تو کشور ما تازه سر اینکه این آلت قتاله رو به چه قیمتی به ملت همیشه درضحنه بفروشن دعواست!!!!!!!!این خانه از پای بست ویران است
    ولی بنازم غیرت ایرانی رو که با حرکتی خودجوش همه اشون رو کیش و مات کرده تا الان،ادامه این کار میتونه کاخهای ظلم رو ویران کنه به شرطی که درگامهای بعدی درهمه امور اینگونه عمل بشه
    تحریم تحریم تا پیروزی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. mohammad

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بیایم یه کوچولو حساب و کتاب کنیم : اگه هر روز ۲ بار از آژانس یا دربست استفاده کنیم مبلغی به طور میانگین ۱۰ هزار تومن می‌‌پردازیم که در ماه می‌شه ۳۰۰ هزار تومن و تو یک سال می‌شه ۳ میلیون ۶۰۰ هزار تومن و به مدت ۱۰ سال می‌شه !!!!!!! ۳۶ میلیون تومن . فکر کنم اگه یک سری از جنبه‌ها رو مثل پول بنزین ، خرابی‌ قطعات و تصادف و خیلی‌ چیزی دیگرو در نظر بگیریم بهتراز این هست که تو این شرایط خودرو خریداری کنیم به طوری که حداقل قیمتش ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومن بیشتر از قیمت واقعیش هستش و با کیفیت و خدمات بسیار ضعیف نمایندگیها . البته این در کلی‌‌ترین حالت هستش که یکی‌ قرار باشه هر روز ۲ بر از آژانس یا دربست استفاده کنه ( با وجود سیستم حمل و نقل عمومی مثل مترو ، اتوبوس و تاکسی ) پیشنهاد من این نیست که کسی‌ ماشین نخره اونم به مدت ۱۰ سال !!!!!! ولی‌ به نظرم تو شرایطی که خودروسازان عزیز کشورمون دارن در نهایت بی‌ انصافی !!!! به مردم خدمات ارائه میدن ، ما میتونیم مدتی‌ صبر کنیم و خودرو نخریم تا قیمت خودروها به مقدار واقعی‌ خودش برسه تا هم بضاعت مالیش برا بقیه فراهم بشه هم کیفیت محصولات بالاتر بره تا به امید اینکه خودرو سازها به حقوق مردم احترام بزارن

    و من الله توفیق

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. yanni

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (310 ديدگاه)

    بفرما عراق هو واسه ما شاخ شده .دو روز دیگه افغانستان و مالدیو هم خودروهای مارو تحریم میکنن.حالا میبینیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان

      ۳۰ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (6 ديدگاه)

      محض اطلاع افغانستان پراید سوار نمیشن بجاش کرولا سال7000دلاری بدون گمرک سوار میشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. حسن غلی

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من دوچرخه میخرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Vahid

      ۱ فروردین ۱۳۹۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      داداش آخه دوچرخه هم لامصب گرونه

      من یکی پارسال خریدم 350
      الان عین همونو میدن 890

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. احسان 16v

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (133 ديدگاه)

    تو این گیر و دار بی سر و سامان سایت پدال برای بازار ماشین مثه برنامه نود برا فوتبال دمتون گرم ممنون …هرچند تاثیرش کمه ولی بازم خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. saber

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا گمرک رو باز کنین تا حساب کار دست این خودرو سازها بیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محسن آبادان

      ۳۰ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (86 ديدگاه)

      دوست عزیز با کمال احترام ولی بشین تا گمرک رو باز کنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. امید

    ۳۰ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    من که به خودم قول دادم تا روزی که زنده هستم هیچ وسیله ای رو تا خارجیش هم هست سراغ نمونه ایرانیش نرم از قرص و دارو گرفته تا این فرغونای 4 چرخی که به اسم ماشین بهمون میدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. a

    ۳۰ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تنها راه نجاتمون اینه: نخـــــــــــــریمممممممم.تا کی میخواید ماشینارو به 3 برابر قیمت واقعیش بخرید؟؟ تا کی؟؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. bcar

    ۳۰ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت پدال.
    دوستان شما باید تکلیف خودتونو بدونین.یا کامل طرف مردم باشید یا کامل طرف خودروسازا.اگه طرف مردمید پس نباس از فی…ر بترسید.اگرم نیستید که هیچی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. رضا

    ۳۰ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    شما سفری به کشورهای اطراف خودمان بروید ببینید انها چه خودروهای ایمن و با قیمت مناسب سوار
    می شوند. مهمترین ضعف خودروهای تولید ایران علاوه بر قیمت یالا کشتار مردم در جادها است که بالغ
    بر صد ها هزار کشته و مجروح است چرا دولت ادعای پیشرفت در همه زمینه ها دارد ولی از تولید این
    خودروهای عقب افتاده که فقط دو سه کشور ازاننها استفاده میکنند ندارد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. mohammad

    ۱ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (118 ديدگاه)

    ملت بهتون پیشنهاد میکنم فعلن ماشین نخرید تا شاید بعد عید ارزون بشه! البته اگه خودروسازها قیمت رو کاهش بدن؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. منصور

    ۱ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (89 ديدگاه)

    خدا وکیلی اگه این همه سرمایه و حمایت رو به صنایع ریلی میدادن تا حالا حداقل یه شرکت مث بومباردیه یا آلستوم داشتیم و بین اکثر شهرهامون قطار بود و حداقل همه شهرهای بزرگمون مترو داشتن حالا عوضش 2تا فرغون ساز بزرگ داریم و بین شهرهامون تا دلت بخواد تلفات تصادفی داریم و تو تمام شهرهای بزرگمون ترافیک و دود داریم. خدایاااااااااااا………………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. میثم

    ۱ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (50 ديدگاه)

    آقا این چه وضعیست که برای مردم درست کردن؟ چرا ایرانی حق استفاده آزاد از خودروی به روز و با کیفیت و صد البته ارزان رو نداره؟ مگه ما چیمون از مردم کشورای دیگه کمتره؟ خودرویی رو که چند دهه است به فراموشی سپرده شده و در همه جای دنیا به چشم یک محصول اوراقی بهش نگاه میشه تو این کشور با چند برابر قیمت و به عنوان خودروی بروز به مردم تحمیل میکنند آخه چرا؟انصاف هم خوب چیزیه. حتی اگر به سه یا چهار سال قبل هم برگردیم که خودروها بسیار ارزان تر بودند باز هم وضعیت راضی کننده نبود چه برسد به حالا… ولی با کمال تعجب میبینیم که باز هم راضی نیستند و به قول معروف سیرمونی ندارند این دو شرکت به اصطلاح خودروساز در حالی که هیچ جای دنیا حرفی برای گفتن ندارند سالهاست که به لطف تعرفه ناعادلانه دولتی محصولات بنجل و از رده خارج خودشون با نام خودرو به خورد مردم میدهند و مردم هم چون چاره ای ندارن میخرند و میسوزند از این اجحاف که نتیجه اون چیزی جز کشتار جاده ای و آلودگی هوا نبوده و نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. حسن

    ۲ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودرو سازان هم فکر میکنند که با این ماشین هاشون دران شق القمر می کنند . که اینقدر کلاس می گذارند آخه آقای رحیمی معاون اول را می گویم که گفته از 500 تا 3 میلیون عیدی بدهید و خودرو سازان هم سریع وارد عمل شدن و قیمت مثلا یک پراید را 500 تومن کم کردن بگم کسی که بخواهد 18 و نیم بده خوب می تونه اون 500 تومن دیگه را هم بده و یا برای 206 که اگر 31 را بده پس 32 تومن را هم می تونه بده واقعا هنر کردن بعد هم تو تهران که جا برای پارک ماشین نیست و اینقدر هم که ترافیک هست که نگو و از طرف دیگه با گرانی قیمت بنزین نخرین به نفع مردم ما خودمان منزلمان که در پیروزی است شبی چند دور می زنیم تا بتوانیم کلی انورتر از خانه جای پارک پیدا کنیم . الان برای من رفتن با وسایل نقلیه عمومی خیلی راحت تر از بردن ماشین خودم حالا خودرو ساز دار کلاس می زاه که ورشکست می شیم شما هم خوب مردم را احمق فرض کردید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. mohammad

    ۳ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    پرایدو کیلویی 23 هزار تومان حساب میکنن با ادم. باور نداری حساب کن(سعید)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. محمد بولاغ

    ۵ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به آقای نعمت بخش بگیین اون دنیا باید جواب گوی مردم ایران باشه اخه از کجا مردم اینقد پول بیارن توروخدا تا شش ماه خودرو نخرید تا همه این خودرو سازا ورشکست کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. mohammad

    ۵ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    سایپا با چه اعتمادبنفسی داره پراید تبلیغ میکنه تا مردم بخرن
    پراید باید اشانتیون بده به مردم
    یا هر کسی 1 پراید خرید 10تا پراید اشانتیون بده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. محمد

    ۵ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    خون این همه ادم که توی فرقون های شما کشته شدن به گردن شرکت ایرانخودرو و سایپا به حق علی اون دنیا جوابشو بدین این دنیا با ماشین های مدل بالا میگردین و فرقون های مزخرف رو به مردم میدین اون دنیا چی کار میکنی ببینم اون دنیا کسی هست که از شما طرفداری بکنن

    الهی خودت مارو ازاد کن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. صمد

    ۵ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نخرید آقا نخرید ارزون میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا