ایستگاه خبر

قیمت گذاری جدید خودروها و آرامش قبل از طوفان

انگار التهاب بازار خودروی ایران تمامی ندارد و هر بار یکی از عوامل نظیر دلالان، وارد کنندگان و محتکران، سازندگان، سازمان حمایت از تولید کنندگان، شورای رقابت، وزارت صنعت و تجارت و دولت محترم، با ورود خود به این عرصه، اوضاع را بر مصرف کننده این محصول سیاه و تلخ می کنند.

عاقبت گرانی خودرو
حالا که با این همه راهکار و حمایت و شعار، چشممان به پراید ۲۰ میلیونی روشن شده و قیمتهای خودرو دو سه برابر شده اند و دیگر دست خیلی از افراد جامعه با درآمد متوسط به آن نخواهد رسید، چشممان به آزادسازی تلویحی قیمت این کالا نیز روشن شد. آن هم در بازاری انحصاری که خودروهای وارداتی با تعرفه هایی بسیار بالا و کذایی به کشور ورود می کنند و خودروهای داخلی هم بدور از دغدغه هماوردی، سر به آسمان قیمت می سایند و البته در کیفیت همچنان در حال عقب گرد هستند. حالا دیگر دیدن یک خودروی چینی معمولی با قیمتی ۶۰-۷۰ میلیونی عادی شده و برای خرید یک خودروی بسیار معمولی و متوسط مثل مگان باید ۸۵ میلیون تومان کنار گذاشت.
خودروسازان ما هم با آشوبی که از جرقه تحریم به راه انداختند و تیراژ خود را کاهش دادند، توانستند قیمتهای خود را در کمتر از یک سال تا دو برابر افزایش دهند و دیگر چه باک از کاهش فروش، وقتی با تولید کمتر و کم دردسرتر می توان سود بیشتری برد! واردکنندگان هم که با پول پیش فروش مشتریان، انبارهای خود را پر کردند و سود کلانی بردند، آخر سر خودروها را با افزایشی سرسام آور به نرخ روز به همان خریداران تحویل می دهند.

از شنبه به استقبال قیمتهای جدید برویم
حالا قرار است قیمتهای تازه بازار خودرو از روز شبنه ابلاغ شود. تاکنون گمانه زنیهای بسیاری در این زمینه شنیده شده از جمله قیمت گذاری بر مبنای ۹۵ درصد قیمت روز بازار آزاد همان خودرو. به همین دلیل است که تا آخرین لحضه سازندگان سعی خواهند کرد که قیمتهای بازار آزاد را به سمت بالا و بالاتر هل دهند. البته محاسبه قیمت پایه بر اساس نرخ ارز مبادلاتی نیز برای تعیین کف قیمت خودرو تصویب شده است. در کنار آن خودروسازان نیز مجاز به فروش با قیمتی بالاتر خواهند بود و در این صورت تنها جریمه ای به آنان تعلق خواهد گرفت. گفته می شود که قیمت پایه ۱۹ میلیونی برای پراید و ۳۵ میلیونی برای تندر ۹۰ را هم می توانیم انتظار داشته باشیم. ظاهرا خودروهایی که ارزبری بیشتری دارند هم سهم بیشتری از این افزایش خواهند داشت.

وعده ای برای کاهش قیمتها
دلمان می خواهد با خوش خیالی بنشینیم و باور کنیم. طبق پیش‌بینی معاون سازمان حمایت، قیمت خودرو قطعا کاهش خواهد یافت. شهرام میرآخورلو درست زمانی که قیمت‌ها در بازار هر روز در حال اوج گرفتن هستند چنین اظهار نظری را ارائه می‌کند و این در حالی است که قیمت‌های بازار برای خودروسازان به منزله الگویی برای تعیین قیمت‌ها خواهد بود که این معنایی جز افزایش قیمت ندارد.
حال در چنین شرایطی کاهش قیمت‌ها چطور امکان‌پذیر خواهد بود؟ آیا این اظهار نظرها ضمانت اجرایی هم دارند؟ یا مانند اظهارنظرهای قبلی تنها توقعات مشتری‌ها را بالا می‌برند و بی پاسخ می‌گذارند؟
میرآخورلو تاکید کرده طبق مصوبه اخیر دولت، خودروسازان هیچ انگیزه‌ای برای افزایش قیمت بیش از نرخ‌ محاسباتی بر اساس ارز مبادلاتی، نخواهند داشت، زیرا مابه‌التفاوت قیمت محاسباتی سازمان حمایت با قیمت‌های تجاری نصیب خودروسازان نشده و به حساب خزانه‌داری کشور واریز می‌شود. اظهارنظر وی در حالی است که با در نظر گرفتن شرایط فعلی خودروسازان و با توجه به نیاز شدید آن‌ها به نقدینگی برای جبران ضرر و زیان‌های اخیرشان، اتفاقا به نظر می‌رسد جاده مخصوصی ها از فرصتی که در اختیار دارند، (داشتن اختیار تعیین قیمت محصولاتشان)، استفاده کرده و قیمت محصولات خود را در حاشیه بازار تعیین کنند.

واکنشهای بازار در سایه انتظار
فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر خرید و فروش رونقی اندک گرفته، اما قیمت‌ها نیز روندی صعودی طی هفته جاری داشته اند و حالا بازار با پراید ۲۰ میلیونی و پژوی ۵۴ میلیونی طرف است. در این اوضاع و احوال، مسوولان وزارت «صنعت، معدن و تجارت» وعده داده‌اند که قیمت جدید خودروها به زودی اعلام خواهد شد و این در حالی است که ظاهرا خودروسازان می‌خواهند قیمت محصولات شان را بر اساس حاشیه بازار تعیین کنند. بر همین اساس گفته می‌شود که قیمت جدید خودروها ۹۵ درصد قیمت بازار آنها خواهد بود. به عنوان مثال، پرایدی که حالا ۲۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد، با نرخ ۱۹ میلیون تومان در نمایندگی‌ها به فروش خواهد رسید. یا مثلا پژو ۲۰۶ که در حال حاضر ۴۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد، قیمتی برابر با ۳۸ میلیون تومان یا حتی بیشتر در نمایندگی‌ها خواهد داشت. دولت و خودروسازان می‌خواهند با این روش قیمت کاذب خودروها را در بازار شکسته و نرخ‌ها را واقعی کنند، این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند چون تولید و عرضه دست خود خودروسازان است، بازی دست آنهاست و می‌توانند با کم و زیاد کردن عرضه، قیمت‌ها را مطابق میل شان تغییر دهند. با این حال، اما خودروسازان نیز عنوان می‌کنند که به خودی خود تمایلی به افزایش قیمت ندارند و فقط می‌خواهند زیان نکنند. هرچه هست هم اکنون بازار خودرو حال خوشی پس از آزادسازی قیمت ندارد و مشتریان در انتظار اعلام نرخ‌های جدید از سوی خودروسازان هستند. از طرفی تولید خودرو نیز هنوز به وضع عادی بازنگشته و به دلیل صعود شدید نرخ ارز، امکان واردات خودروهای خارجی که بیشتر مشتریان امکان خریدشان را داشته باشند، وجود ندارد. حالا هم آن طور که فعالان بازار می‌گویند، بیشتر خودروها اعم از داخلی و خارجی با افزایش قیمت طی هفته جاری روبه‌رو بوده و چندین میلیون به قیمت آنها اضافه شده است.
به گفته آنها، پراید که تا همین یک سال پیش زیر ۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید، در حال حاضر ۲۰ میلیون در مدل ۱۱۱ خود قیمت دارد که در نوع خود اتفاقی عجیب است و خارج از تصور مشتریان ایرانی. همچنین دو مدل دیگر پراید؛ یعنی ۱۳۲ و ۱۳۱ نیز به ترتیب ۱۶ میلیون و ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند که اولی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گران شده و دومی نیز یک میلیون تومان.
در حال حاضر مگان هم ۷۸ میلیون تومان قیمت دارد و این موضوع از جهش دو میلیونی آن طی هفته جاری حکایت می‌کند. گفته می‌شود پارس خودرو قصد دارد قیمت ۷۵ میلیون تومان را برای مگان در نظر بگیرد. اما در بین دیگر خودروهای داخلی، تندر – ۹۰ نیز رشد قیمت را تجربه کرد، هم در مدل
پارس خودرویی و هم در مدل ایران خودرویی. هم‌اکنون تندر – ۹۰ پارس خودرو در مدل E2 قیمتی برابر با ۳۸ میلیون تومان دارد و مدل ایران خودرویی آن نیز ۳۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. تندر مدلی دیگر به نام E1 نیز دارد که هم‌اکنون حدود ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

پراید با کیفیت عالی
از تندر و مگان که بگذریم، تیبا نیز دیگر خودرو گران شده بازار در هفته جاری بود که با رشدی یک میلیون تومانی روبه‌رو شد و هم‌اکنون ۲۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین نیسان ماکسیما نیز در این یک هفته اخیر نزدیک به هفت میلیون تومان گران شده و در حال حاضر ۱۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. نیسان تیانا هم که تا همین شنبه گذشته ۱۲۹ میلیون تومان قیمت داشت، به یکباره ۲۱ میلیون تومان گران شد. تیانا حالا خودرویی ۱۵۰ میلیونی در بازار به شمار می‌رود. همچنین سوزوکی گرندویتارا نیز که قیمتی برابر با ۱۱۰ میلیون تومان دارد، افزایشی پنج میلیون تومانی را تجربه کرده است. دیگر خودرو بالای ۱۰۰ میلیون بازار، مزدا۳ است که با جهشی هشت میلیونی هم‌اکنون ۱۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رود. مزدا ۲ نیز ۷۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
اما به گفته فعالان بازار، پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ و پارس و سمند و پژو ۲۰۷ نیز روزهای گرانی را پشت سر می‌گذارند. طبق آخرین اخبار، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی برابر با ۴۰ میلیون تومان دارد و این موضوع از جهش چهار میلیونی آن حکایت می‌کند. تیپ۶ این محصول که نزدیک به سه میلیون طی هفته جاری گران شده، در حال حاضر ۵۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بین مدل‌های صندوقدار ۲۰۶ نیز v9 قیمتی برابر با ۵۴ میلیون تومان دارد و v8 هم ۴۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. مدل V20 پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز هم‌اکنون ۳۹ میلیون تومان به فروش می‌رود که این موضوع از جهش چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی آن حکایت می‌کند. اما در بین دیگر مدل‌های پژو، هم اکنون پژو ۴۰۵ نیز که حدود ۵/۱ میلیون تومان گران شده، ۲۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. سمند هم در مدل LX خود قیمتی برابر با ۲۶میلیون تومان دارد. پژو پارس نیز در حال حاضر ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این بدان معنا است که پارس ۵/۲ میلیون تومان در هفته جاری گران شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۶۹ دیدگاه‌ها

  1. aria

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (540 ديدگاه)

    از ماست که بر ماست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. galardo

      ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (182 ديدگاه)

      اولا یه دوست دختم نداشتیم .حالا که پراید گرفتیم موندیم کدوم رو انتخاب کنیم ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ramin

      ۲۲ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (10 ديدگاه)

      واقعا حق مردم ایران این نیست ایرانی ها لیاقتشون خیلی بیشتر از پرایده ایرانی شایستگی سوار شدن به بوگاتی رو دارن نه بر بونجولای ایران خودروو .لعنت بر باعث و بانیش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. 3200 v6 24v

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (27 ديدگاه)

    اوضاع الآن ما شده شبیه آلمان بعد از جنگ جهانی ! اون زمان مردم وقتی رستوران میرفتن اول پول غذا رو حساب میکردن چون موقعی که غذاشون تموم میشد قیمتها تغییر کرده بود …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهرداد

      ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (21 ديدگاه)

      جداً

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امید

        ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
        سوابق: (87 ديدگاه)

        ببخشید دوستان عزیز پدالی
        من جوون 21 ساله ام ، دانشجوی این خاکم-واقعا از اینکه میبینم وضعیت کشور عزیزمان (ایران) داره روز به روز بدتر میشهتاسف میخورم که چرا باید نسل ما انقدر در اتش بسوزه
        بخدا دارم اتش میگیرم وقتی میبینم نمیتونم لباس عید بخرم مثل خیلیا دیگه-نمیتونم به فکر چیزهای انچنانی باشم….
        نمیتونم به فکر این باشم با کسی ازدواج کنم از ترس هزینه های ازداج
        وقتی میبینم قیمتهای همه اجناس داره روز به روز و ساعت به ساعت در حال عوض شدنه چطور باید به این چیزا فکر کن؟چطور؟
        بعد میگن چرا سن ازدواجها بالا رفته؟
        چرا ازدواجها کم شده؟
        چرا انقدر فساد زیاد شده؟
        و چراهای دیگر که اکثرا شنیده اید

        تا چند سال پیش به این فکر میکردم که پراید دیگه ماشین نیست که بخواد ماشین عروس بشه
        ولی الان میبینم که مردم مجبورن همین پراید ماشین عروس کنن-با ذوق برن سر جشنون-چون مجبورن
        بگذریم ، هرچقدر بخوام درد دلامو بگم کم گفتم
        من یک جوونی هستم که مسلمونم-جوونی که عموم شهید اسلام شده-این حق من و حق شما مردم ایران نیست اینهمه سختی بکشیم-
        این حق ما نیست
        و در پایان بگم که از همه شما معذرت میخوام که درد دلمو در همچین مکان(سایت خودرو) زدم
        چون من همیشه به این سایت سر میزنم وعلاقه زیادی دارم
        ولی باز هم ببخشد
        امیدوارم روزی بشه که جون ما ادمها ارزشی داشته باشه، با وجود اینهمه افزایش قیمت خودرو و….. همه چیز الا ادم
        امیدوارم-امیدوارم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. امیر

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    یا حضرت پیغمبر!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سهیل

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با این کارا مردم میرن سمت بازار چینی و خودرو سازان داخلی گور خودشون رو میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کماندار

      ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (319 ديدگاه)

      الان یعنی چینی ارزونه؟
      ما که 2 ساله رفتیم سمت چینیا که ازینا ماشین نخریم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. 3200 v6 24v

      ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (27 ديدگاه)

      آخه واردات ماشین چینی هم به دست مبارک همین خودروسازا انجام میشه !

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. arash azimi

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پولدارا….. پولدارتر…بدبخنها ………. دمه باعث وبانیش گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. رضا

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    از کوزه همان طراوت که در اوست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. تامكت

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (187 ديدگاه)

    خبری در راه هست…………!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محسن

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    قضیه تحریم خودروها باید به عمل در بیاد و با حرف مشکل حل نمیشه.از همون اول که خودرو رفت بالا دیگه فکر ماشین خریدن از سرم رفت.اگه همه این کارو کنن موفق میشیم.به امید اینکه ماشین دار شدن آرزوی جون ایرانی نباشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امير

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    خودروسازان عمدا خودرو به بازار نمیدهند تا قیمتها در بازار ازاد هی گرانتر شود و انها خودروهایشان(ببخشید اشغالهایشان)را به قیمتهای بسیار بالاتری بفروشند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مغول

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    عزیزان الان پیکان چنده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کماندار

      ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (319 ديدگاه)

      طرف داش یه مدل 57 دور رنگ موتور تعویض دست 5 میداد 45 تومن البته میگف تا عصری بگو اگه نه بالا میره
      خخخخخخخخخ

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. کماندار

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (319 ديدگاه)

    یا امامزاده ژاک لژلنژ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Kurosh

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (310 ديدگاه)

    ممنون از اطلاع رسانی.. خرابکاری گاری سازای زورگو..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ali

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    ایران تنها کشوری هست که مسئولانش هیچ ارزشی برای مردمشون قائل نیستن و فقط و فقط به فکر منافع خودشون هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. JINPACHI

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (251 ديدگاه)

    تا کی می خوان به این کثافت کاری ها ادامه دهند . مردم بی چاره چه گناهی کرده اند.
    که فقط برای سود جویی ادم هایی به ظاهر دل سوز مجبورند پراید 2 میلیونی را 20 میلون بخرند .
    واقعا خنده داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (23 ديدگاه)

      نه! گریه داره!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. حُسین

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    با اجرای مصوبه جدید قیمت‌گذاری خودرو:
    شکاف قیمتی بازار خودرو و نرخ محاسباتی آن از بین می‌رود
    معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته تاکید کرد: اجرای مصوبه جدید قیمت‌گذاری خودرو و تعیین قیمت تجاری از سوی خودروسازان موجب از بین رفتن شکاف قیمتی بازار و نرخ محاسباتی خواهد شد.
    به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ محسن صالحی‌نیا با اشاره به ابلاغ مصوبه اخیر دولت در خصوص نحوه قیمت‌گذاری خودرو گفت: این مصوبه به دنبال جمع‌بندی جلسه اخیر هیئت دولت با خودروسازان حاصل شده که تصویب آن در جهت جلوگیری از سفته بازی و ایجاد رانت کاذب در بازار است.
    وی ادامه داد: این مصوبه به نحوی تنظیم شده که با انگیزه مناسبی که در خودروسازان در جهت افزایش تولید ایجاد می‌کند می‌تواند قیمت بازار را به قیمت محاسباتی نزدیک کند.
    صالحی‌نیا با اشاره به اینکه در این مصوبه به چند نکته اشاره شده اظهار داشت: یکی از موارد این است که مبنای قیمت محاسبه‌ای قیمت تمام شده محصول به اضافه یک سود متعارف و محاسبه نرخ مواداولیه و قطعات براساس نرخ مبادله‌ای باشد.
    وی ادامه داد: در این مصوبه خودروسازان موظف شده‌اند قیمت تجاری محصول را مبلغی ما بین قیمت محاسبه‌ای و قیمت بازار تعیین کنند.
    وی با تاکید بر اینکه که این مصوبه انگیزه‌ای در خودروسازان برای افزایش قیمت ایجاد نمی‌کند افزود: یک روش اطمینان بخش پیش بینی شده که در این راستا اگر خودروسازان محصولات خود را با قیمت بالاتر از محاسبه‌ای عرضه کنند باید مابه التفاوت آن را به حساب خزانه دولت واریز کنند که این مبالغ صرف افزایش کیفیت، بهبود بهره‌وری در صنایع خودرو و سایر صنایع می‌شود.
    معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه به دو دلیل انگیزه‌ای برای فروش محصول بالاتر از نرخ محاسبه‌ای برای خودروسازان وجود ندارد گفت: دلیل نخست این است که اگر فروش محصول با قیمت بالاتر از محاسبه‌ای صورت گیرد ما به التفاوت باید واریز شود و همچنین در این صورت انگیزه مشتری برای خرید کمتر می‌شود که این به ضرر خودروساز است.
    وی تاکید کرد: با اصولی که در این مصوبه طراحی شده اجرای این روش در جهت تعادل قیمت بازار و کارخانه خواهد بود.
    وی با اشاره به اینکه یکسری الزامات در این مصوبه تعیین شده که بتواند ضامن تحقق این هدف باشد افزود: براساس مفاد این مصوبه خودروسازان موظف به افزایش تولید، ارائه برنامه‌های خود به وزارت صنعت، عرضه مناسب، ارتقای کیفی و اقزایش صادرات هستند.
    صالحی‌نیا اظهار داشت: اگر این مصوبه ابلاغ نمی‌شد با توجه به افزایش هزینه‌ها و نوسان نرخ ارز که به صنعت خودرو تحمیل شده در انتهای سال با افزایش تقاضای خرید خودرو به طور حتم شاهد نابسامانی در بازار خودرو بودیم.
    معاون وزیر صنعت افزود: توصیه ما به خریدارن این است که افرادی که نیاز به خودرو ندارند و به این محصول به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کنند این است که در این مرحله اقدام نکنند چرا که به طور قطع قیمت خودرو با توجه به افزایش تولید و تعهد خودروسازان برای متناسب سازی بازار به ثبات خواهد رسید.
    صالحی‌نیا در خصوص شیوه قیمت‌گذاری خودرو براساس نرخ مبادله‌ای تصریح کرد: قیمت خودرو متشکل از هزینه ثابت و متغیر است و هزینه های متغیر شامل هزینه تامین قطعات و مواد اولیه از داخل و همچنین از خارج از کشور است.
    وی با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز هزینه تامین قطعات و مواد اولیه را افزایش داده تصریح کرد: در این مصوبه مقرر شده که قیمت نهایی محصول در محدوده ای باشد که همه قطعات و مواد اولیه براساس نرخ مبادله‌ای محاسبه شود.
    صالحی‌نیا افزود: همچنین در این مصوبه ذکر شده علاوه بر فرصت‌های سه ماه خودرو سازان برای واریز مابه التفاوت به خزانه دولت در انتهای سال نیز براساس هزینه‌های واقعی قیمت تمام شده محصول تسویه حساب نهایی انجام خواهند داد.
    وی در پاسخ به این سوال که در این شرایط تکلیف خریدارانی که خودرو را بالاتر از نرخ محاسبه‌ای می‌خرند چیست گفت: خودرو سازان انگیزه‌ای برای فروش با قیمت بالاتر ندارند چون اگر بخواهند این کار را انجام دهند باید مابه التفاوت پرداخت کنند و بخشی از خریداران خودرو نیز از دست می‌دهند.
    وی ادامه داد: نتیجه منتقی این مصوبه این است که اختلاف قیمت‌ها از بین می‌رود چرا که اگر خودرو سازان با نرخ بالاتر محصول خود را بفروشند و مابه التفاوت را به حساب خزانه واریز کنند هیچ تضمینی وجود ندارد که این مبلغ به دست خود خودروساز برسد.
    وی افزود: خودروسازان برای تنظیم بازار متفق القول شده‌اند و این اطمینان را می‌دهیم که به زودی قیمت‌های بازار به قیمت محاسبه‌ای نزدیک شود.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص وضعیت قیمت‌ها با تغییر نرخ ارز مبادله‌ای اظهار داشت: خودروسازان تسویه حساب نهایی را براساس هزینه واقعی در انتهای سال انجام می‌دهند و اگر در مواردی قیمت ارز مبادله‌ای افزایش یافته بود می‌توانند اسناد مربوط را در زمان تسویه حساب به سازمان حمایت ارائه دهند تا مد نظر قرار گیرد.
    صالحی‌نیا در خصوص اختصاص ارز مبادله‌ای به صنعت خودرو و قطعه گفت: از تاریخ 91/05/03 کلیه اقلام در گروه‌های کالای 3 تا 7 و هم اکنون تا گروه کالایی 9 با نرخ ارز مبادله‌ای تامین می شوند.
    وی ادامه داد: خودرو سازان ادعا دارند که ارز مبادله‌ای دریافت نکرده‌اند که آمار و ارقام مرکز مبادلات موجود است و ارز مبادله‌ای به کلیه واحدها از حمله خودروسازان تخصیص داده شده است.
    صالحی‌نیا تصریح کرد: اما ممکن است در برخی مواق خودرو سازان به دلیل برخی محدودیت‌ها و همچنین نوع ارز و مقدار معینی ارز که نیاز داشتند به منظور تامین به موقع محصول به ناچار از ارز آزاد استفاده کرده باشند.
    وی تاکید کرد: توصیه ما به خودروسازن این است که سفارشات خود را طوری تنظیم کنند و برنامه ریزی لازم را داشته باشند که از نظر زمانی و نوع ارز بتوانند ارز خود را از مرکز مبادلات تهیه کنند.
    معاون وزیر صنعت در خصوص ساز و کار لازم برای کاهش فاصله نرخ تجاری و محاسباتی خودرو گفت: یکی از مهمترین ساز و کارها افزایش تولید و عرضه محصول است.
    وی ادامه داد: در یک ماه اخیر شاهد افزایش تولید خودرو بودیم هر چند که هنوز به روند مطلوبی نرسیده‌ایم.
    صالحی‌نیا تصریح کرد: در سال گذشته روزانه 5 هزار دستگاه خودرو تولید می‌شود که هم اکنون این رقم معادل 4 هزار و 100 دستگاه است.
    وی در خصوص عرضه خودرو به بازار اظهار داشت: به طور کلی تولید برابر عرضه است اما همیشه یک مقدار خودرو در کف کارخانه باقی می ماند که به طور متوسط در دو شرکت بزرگ خودرو ساز بین 30 تا 40 هزار دستگاه است که آمار امسال نسبت به سال گذشته هیچ افزایشی نداشته است.
    صالحی‌نیا تصریح کرد: اگر تولیدات یک شرکت ب بازار عرضه نشود فضای وسیعی برای نگهداری آن لازم است و همچنین حجم زیادی از سرمایه به دلیل توقف گردش نقدینگی صرف می‌شود.
    وی افزود: بنابراین هم به لحاظ کمبود فضای نگهداری و هم به لحاظ ضرورت گردش نقدینگی خودروسازان انگیزه‌ای برای عدم عرضه ندارند و اگر هم اکنون تولیدکاهش یافته به دلیل مشکلات مالی چند ماه گذشته بوده است.
    صالحی‌نیا در خصوص تحویل خودرو ها گفت: خودرو سازان در چارچوب قرار دادی که دارند مقید به تحویل محصول در زمان مقرر هستند و در غیر این صورت موظف به پرداخت دیرکرد و جریمه خواهند بود و در نتیجه انگیزه‌ای برای عدم تحویل و یا تاخیر در تحویل محصول برای خودروسازان وجود ندارد چرا که در این صورت ضرر می‌کنند.
    صالحی‌نیا در پاسخ به این سوال که چه شخصی متولی نهایی قیمت‌گذاری خودرو خواهد بود گفت: از نظر قانونی سازمان حمایت متولی قیمت گذاری خودرو است.
    وی ادامه داد: مصوبه اخیر به نحوی همان مصوبه شورای اقتصاد در زمان تعیین قیمت در حاشیه بازار است اما کنترل بیشتری در آن وجود دارد که انگیزه‌ای برای افزایش قیمت ایجاد نشود.
    صالحی‌نیا افزود: در آن زمان قیمت توسط هیئت مدیره شرکت‌ها در حاشیه بازار تعیین می‌شد و امروز هم قیمت تجاری در حاشیه بازار و بین قیمت محاسباتی و بازار تعیین می‌شود.
    وی ادامه داد: اما در نهایت تسویه حساب خودروسازان با سازمان حمایت براساس نرخ محاسبه‌ای خودرو انجام می‌گیرد و تفاوت این مصوبه با مصوبه شورای اقتصاد این است که اگر محصول با قیمت بالاتر نرخ محاسبه‌ای به فروش برسد باید مابه التفاوت به خزانه دولت پرداخت شود.
    صالحی‌نیا تصریح کرد: خریدار می‌تواند اطمینان داشته باشد سازمان حمایت به عنوان سازمان بی‌طرف شرایطی ایجاد کند که خودرو براساس قیمت واقعی و سود متعارف خودروساز به فروش برسد که نه خودرو ساز متضرر نشود و نه خریدار مبلغی بالاتر از قیمت محاسبه‌ای پرداخت کند.
    صالحی‌نیا در پاسخ به خودروسازانی که خواستار تعیین قیمت در حاشیه بازار بودند گفت: پیش نویس این مصوبه با حضور اعضای انجمن خودروسازن تنظیم شده و شرکت‌های خودروساز همواره تاکید داشتند که قیمتی مبنا قرار داده شود که شرکت‌های زیان نداشته باشند و در این صورت متعهد می‌شوند که با عرضه مناسب تفاوت قیمت‌ها را از بین ببرند.
    صالحی‌نیا در خصوص بومی سازی قطعات گفت: از زمانی که محدودیت‌های بین المللی به صنعت خودرو تحمیل شد خودروسازان بر حسب نوع تولید و مجموعه قطعات برنامه‌هایی به عنوان توسعه بومی سازی را اجرا کردند که به موجب آن یکی از خودروهایی که در چند ماه گذشته تولید آن متوقف شده بود با اجرای این برنامه‌ها به تولید داخل رسید.
    معاون امور صنایع وزارت صنعت معدن و تجارت در پایان تاکید کرد: قیمت تجاری خودروها ظرف یک تا دو روز آیند مشخص شده و در سامانه 124 درج می‌شود و به طور قطع با تولید مناسب و عرضه کافی قیمت بازار به قیمت محاسبه‌ای نزدیک خواهد شد.
    وی ادامه داد: بنابراین توصیه ما به خریداران این است که اگر نیاز فوری ندارند اقدام به خرید خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای نکنند چرا که قیمت های فروش متعادل خواهد شد و هدف اصلی از این مصوبه ایجاد تعادل در بازار خواهد بود که به زودی تحقق می‌یابد./س

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حُسین

      ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (2824 ديدگاه)

      اعلام قیمت مصوب انواع خودرو؛
      پراید سایپا 131 (اس ال) ” 15میلیون و 700هزار تومان”/ تندر 90 با استاندارد یورو 4 مدل E2 معادل 36 میلیون تومان
      پس از کش و قوس های فراوان طی هفته های اخیر ، کمیته قیمت گذای خودرو ، نرخ مصوب انواع خودرو را اعلام کرد.
      به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، قیمت جدید هر دستگاه تیبا 19 میلیون و 790 هزار تومان، سایپا 141 مدل SX معادل 16 میلیون و 150 هزار تومان، سایپا 111 مدل EX معادل 17 میلیون و 800 هزار تومان و سایپا 111 مدل SX معادل 17 میلیون و 200 هزار تومان ، سایپا 132 مدل EX معادل 17 میلیون و 550 هزار تومان و نوع SX این خودرو معادل 19 میلیون 950 هزار تومان تعیین شده است.

      همچنین نرخ سایپا 132 مدل SL نیز 16 میلیون و 100 هزار تومان و مدل LE این خودرو 16 میلیون و 700 هزار تومان، سایپا 131 مدل SX 16 میلیون و 750 هزار تومان و قیمت مدل EX این خودرو 17 میلیون و 350 هزار تومان و قیمت LE این خودرو 16.5 میلیون تومان تعیین شده است.

      بر اساس این گزارش ، قیمت پژو پارس سال 30 میلیون تومان، پژو 206 صندوقدار مدل V2 معادل 37.5 میلیون تومان ،مدل V9 نیز 43 میلیون تومان و پژو 206 صندوقدار مدل V8 نیز 36 میلیون تومان، پژو 207 نیز 42.5 میلیون تومان و قیمت پژو پارس اتوماتیک را نیز 40 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است.

      همچنین در مدل LX پژو پارس نیز 33.5 میلیون تومان و نوع ELX این خودرو 37 میلیون و 700 هزار تومان و قیمت پژو پارس معمولی دوگانه‌سوز 31 میلیون و 700 هزار تومان تعیین شده است.

      لازم به ذکر است ، رانا با استاندارد یورو 4 را 32.5 میلیون تومان و قیمت پژو 207 دنده اتوماتیک را 42.5 میلیون تومان تعیین کرده‌اند.

      **** آخرین قیمت های اعلام شده خودرو براساس سایت 124
      ردیف نام شرکت نام محصول واحد قیمت مصرف کننده تاریخ اعلام قیمت
      1 ایران خودرو پژو 405بنزینی (SLX) با موتور 16 سوپاپ (TU5) و ترمز ضد قفل و کیسه هوای راننده -کد کلاس 22004 دستگاه ریال 260,000,000 91/11/18
      2

      ایران خودرو پژو 405 بنزینی (GLX) با ایموبیلایزر و ترمز ضد قفل و کیسه هوای راننده -کد کلاس 25621-25614 دستگاه ریال 230,000,000 91/11/18
      3 ایران خودرو پژو 405 دوگانه سوز (GLX) با ایموبیلایزر و ترمز ضد قفل و کیسه هوای راننده – کد کلاس 27212 دستگاه ریال 250,000,000 91/11/18
      4 ایران خودرو پژو206 تیپ 2 با کیسه هوای راننده و سر نشین -کد کلاس 26022 دستگاه ریال 320,000,000 91/11/18
      5 ایران خودرو پژو 206 تیپ 6 با گیربکس اتوماتیک -کد کلاس 26502-26504 دستگاه ریال 425,000,000 91/11/18
      6 ایران خودرو پژو 206 تیپ 5 با کیسه هوای راننده و سرنشین کد کلاس 26801-26803 دستگاه ریال 355,000,000 91/11/18
      7 ایران خودرو سورن ELX EF7 مالتی پلکس با رینگ آلومینیومی کد کلاس 57505 دستگاه ریال 315,000,000 91/11/18
      8 ایران خودرو سمند SE با کیسه هوای راننده کد کلاس 57302 دستگاه ریال 218,000,000 91/11/18
      9 ایران خودرو سمند ال ایکس EF7 پایه گاز سوز با کیسه هوای راننده با رینگ فولادی کد کلاس 29106 دستگاه ریال 275,000,000 91/11/18
      10 ایران خودرو سمند ال ایکس EF7 بنزینی با کیسه هوای راننده و رینگ فولادی کد کلاس 29208 دستگاه ریال 265,000,000 91/11/18
      11 ایران خودرو سمند LX XU7 بنزینی با ایربگ راننده و رینگ فولادی کد کلاس 29331 دستگاه ریال 255,000,000 91/11/18
      12 ایران خودرو پژو 207i اتوماتیک کد کلاس 60101 دستگاه ریال 495,000,000 91/11/18
      13 ایران خودرو رانا – یورو 4 کد کلاس 61002-61001 دستگاه ریال 325,000,000 91/11/18
      14 ایران خودرو وانت باردو بنزینی با ترمز ضد قفل (C.O.P) کد کلاس 15504 دستگاه ریال 103,000,000 91/11/18
      15 ایران خودرو وانت باردو دوگانه سوز با ترمز ضد قفل کد کلاس 15609 دستگاه ریال 105,500,000 91/11/18
      16 ایران خودرو وانت باردو دوگانه سوز با ترمز ضد قفل (C.O.P) کد کلاس 15610 دستگاه ریال 113,000,000 91/11/18
      17 ایران خودرو سورن ELX با کیسه هوای راننده و سرنشین و رینگ آلومینیومی و مولتی پلکس کد کلاس 55404-55406 دستگاه ریال 300,000,000 91/11/18
      18 ایران خودرو پژو پارس معمولی دوگانه سوز با ترمز ضد قفل و ایموبیلایزر و کیسه هوای راننده کد کلاس 28309 دستگاه ریال 317,000,000 91/11/18
      19 ایران خودرو پژو پارس ELX با ترمز ضد قفل و کیسه هوای راننده کد کلاس 28409-28411 دستگاه ریال 370,000,000 91/11/18
      20 ایران خودرو پژو پارس ELX با ترمز ضد قفل و کیسه هوای راننده و سردکن و گرم کن صندلی کد کلاس 28413 دستگاه ریال 377,000,000 91/11/18
      21 ایران خودرو پژو پارس LX سال با موتور 16 سوپاپ (TU5) با ترمز ضد قفل و کیسه هوای راننده کد کلاس 28503-28504 دستگاه ریال 335,000,000 91/11/18
      22 ایران خودرو پژو پارس اتوماتیک سال با ترمز ضد قفل و کیسه هوای راننده کد کلاس 28704 403000000 دستگاه ریال 403,000,000 91/11/18
      23 ایران خودرو پژو 207i کد کلاس 60001 (دیسک)حلقه ریال 425,000,000 91/11/18
      24 ایران خودرو پژو 206 صندوقدار (V8) با ایربگ راننده و سرنشین کد کلاس 27402-27418 دستگاه ریال 360,000,000 91/11/18
      25 ایران خودرو پژو 206 صندوقدار (V9) کد کلاس 27501 دستگاه ریال 430,000,000 91/11/18
      26 ایران خودرو پژو 206 صندوقدار (V2) با کیسه هوای راننده و سر نشین کد کلاس 27605 (دیسک)حلقه ریال 375,000,000 91/11/18
      27 ایران خودرو تندر 90 – یورو 4 – E1 و کیسه هوای راننده و سرنشین کد کلاس 56057 دستگاه ریال 325,000,000 91/11/18
      28 ایران خودرو تندر 90 – یورو 4 – E2 و کیسه هوای راننده و سرنشین کد کلاس 56058 دستگاه ریال 360,000,000 91/11/18
      29 ایران خودرو پژو پارس سال با ترمز ضد قفل و ایموبیلایزر و کیسه هوای راننده کد کلاس 28213 دستگاه ریال 300,000,000 91/11/18
      30 پارس خودرو تندر 90 دستگاه ریال 360,000,000 91/11/18
      31 سایپا پراید sl 131 دستگاه ریال 157,000,000 91/11/18
      32 سایپا پراید 131 LE دستگاه ریال 165,000,000 91/11/18
      33 سایپا پراید 131 SX دستگاه ریال 167,500,000 91/11/18
      34 سایپا پراید 131EX دستگاه ریال 173,500,000 91/11/18
      35 سایپا پراید 132 SL دستگاه ریال 161,000,000 91/11/18
      36 سایپا پراید 132 LE دستگاه ریال 167,000,000 91/11/18
      37 سایپا پراید 132 SX دستگاه ریال 169,500,000 91/11/18
      38 سایپا پراید 132 EX دستگاه ریال 175,500,000 91/11/18
      39 سایپا پراید 111 SX دستگاه ریال 172,000,000 91/11/18
      40 سایپا پراید 111 EX دستگاه ریال 178,000,000 91/11/18
      41 سایپا پراید 141 SX دستگاه ریال 161,500,000 91/11/18
      42 سایپا تیبا SX دستگاه ریال 197,900,000

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ت

        ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        خداوند بر فقیران ایران رحم کند

        موافقم 0
        مخالفم 0
  16. mohammad

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (118 ديدگاه)

    خاک تو سر ایران خودرو و ساپیا با این قیمتاهاشون که میخوان مردم کشورمون رو بیچاره کنن! به نظر من باید در ایران خودرو و سایپا رو گل تخته کنن تا دیگه اینقدر همچین قیمت های گرونی به مردم نندازن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. امير

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    قیمتهای جدید اعلام شد.به سایت 124.ir مراجعه کنید.پراید131 sl به عنوان ارزانترین خودرو 15750000

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. cts

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (33 ديدگاه)

    مسئولین اصلا نگرن نباشن!مردم همیشه حاضر در صحنه اند .پراید 40 ملیون هم بشه بازم میخرن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. میثم

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (44 ديدگاه)

    من که فکر میکنم استقبال مردم بیشتر هم میشه
    شما چطور؟
    واقعا از ماست که برماست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. امیر حسین

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به قول ناصر الدین شاه:
    همه چیزمان به همه چیزمان می آید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. mohammad

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (118 ديدگاه)

    اهای مردم ایران زمین ! هرچیی هست زیر سر این دولته چون این دولت هست که فکری به حال این قیمت ماشین ها نمیکنن؟؟ این دولت مقصره تمام گرانی هاس؟؟ شماها قبول میکنید که دولت تقصیر کاره؟؟ دولت مقصره همه گرانی ها ی کل ماشین ها هستند؟؟ الان 206 وی 8 بازار 44میلیون انوقت کارخونه 22 میلیون 690 هزار تومان ! از نظر من قیمت کل ماشین ها بی انصافیه؟؟ و مقصر هم خود دولت هست !لعنت به دولت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. یه بنده خدا

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لعنت به هرکی باعثو بانیشه…
    چه جوری جهاز بخریم؟ خونه؟ ماشین؟
    خدا ازشون نگذره
    یه عمرم جون بکنیم به هیچی نمیرسیم مگه اینکه مثل خودشون عوضی بشیمو کلاهبردار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. امير

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    بله …. ممنون از دولت و خودروسازان که اینقدر به فکر ماهستند. قیمت جدید کارخانه ای خودروها خیلی ارزان تر از بازار است.اختلاف قیمت جدید پارس کارخانه ای با بازار به یک میلیون تومان هم نمیرسد!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. مهدی

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    واقعا جالبه.دقیقا قیمت بازار رو اعلام کردن. البته جای تعجب نداره. دلار وقتی میشه 4000 هزار تومن یعنی نسبت به پارسال تقریبا چهار برابر شده حالا اگه قیمت پراید پارسال 8 تومن بوده باشه الان باید باشه 32 میلیون تومن.چون ما وارد کننده هستیم .تولید ملی و خودکفایی و این جور حرفا همش مزخرفه. دروغ میگن مثل سگ.بدبختی اینه که مسئولین ما دروغگو هستن.همه شون دروغ میگن.فقط بخاطر اینکه سر ملت رو گرم کنن هی میگن خودکفا شدیم.وگرنه این تحریمها نشون داد ما هیچی نیستیم.مثل یه تبل میان تهی بودیم.خیانت بزرگی که به ملّت کردن این بود که پول این مملکت رو واسه وارد کردن قطعات ماشینهایی مثل پراید و پژو و … هدر میدادن تا فقط بگن ما به کشورهای دیگه بی نیازیم. خوب از همون اول بجای گه اضافه خوردن میگفتین ما مونتاژ کار هستیم.لااقل یه ماشین درست و حسابی رو میاوردین مونتاژ میکردین.بخدا بهترین خودرو سازهای جهان حاضرند در ایران کارخونه تولید دایر کنند.چون هزینه تولید خیلی پایینه.شما در نظر بگیر الان حقوق ماهیانه یک کارگر چیزی در حدود 10-150 دلاره!!! اگه غم دولت اینه که صنعت خودرو سازی تولید اشتغال میکنه اینطوری هم مشکل اشتغال حل میشه هم میتونیم صادرات داشته باشیم هم ماشینهای درست و حسابی به ملت تحویل داده میشه.مشکل اینجاست که دولت و نهادهای مربوطه به تنها چیزی که فکر نمیکنن همین ملت مظلوم ایران هستن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مسعود

      ۲۱ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (13 ديدگاه)

      عزیزم با این رفتارمون افغانستان هم حاضر نیست کارخونه تو ایران بزنه چون ما داریم به حق مسلممون مى رسیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  25. جلیل

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    هردم از این باغ بری می رسد!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. پیام

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (56 ديدگاه)

    همه ما رو تو این چند روز داشتن بازی می دادن تندر نود شماره گذاری نمی شه! بازار دست دلالاست! دلالا قیمتا رو بالا بردن! قیمتها حبابیه! حداکثر 10 درصد قرار نرخ رسمی گرون بشه (معاون وزیر)! نهایت بی عدالتی و بی انصافی همینه
    خداوند جفا کنندگان در حق مردم را لعنت ابدی کند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. مهدی

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    آیا خرید خودرو با قیمت کنونی با صرفه است؟
    الان قیمت تندر نود 36 میلیون تومن اعلام شد.حالا خودتون قضاوت کنید باید بخرید یا نه :
    1- اگه 36 میلیون تومن رو بذارید حساب روزشمار بانک ، به ازای هر یک میلیون تومن ماهی 15000 تومن سود میده پس واسه 36 میلیون ماهی 540000 تومن سود میده.
    2- بعد از یک سال باید ماشین رو بیمه کنید که با این قیمت ماشین بالای یک میلیون تومن باید هزینه کنید.پس تقریبا ماهی 100 هزار تومن واستون در میاد.
    3- ماشین که بدون سوخت راه نمیره و فکر کنم متوسط ماهی 100 هزار تومن باید پول سوخت بدین.
    4-میانگین استهلاک ماشین شامل تعویض روغن ، تعویض لاستیک و سایر موارد رو هم ماهی 30000 تومن در نظر میگیریم.
    پس جمع هزینه یه ال نود میشه :
    540+100+100+30=770
    به نظر شما با صرفه هست ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. نیما

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (70 ديدگاه)

    خدا به خیر بگذرونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. بهزاد

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    موضوع در کاهش ارزش پول خلاصه میشه وقتی ارزش پول ملی به یک سوم کاهش پیدا کرده معنای دیگرش اینه که تا سه برابر همه چیز جا داره گرون شه حقیقت تلخیه ولی خودرو هنوز به ارزش قبلیش نرسیده کسی شاید باور نکنه ولی همین سمند مسخره تا چند ماه دیگه 50 میلیون بالا میره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. ali

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (57 ديدگاه)

    آقا بدوید برید تو صف بخرید تا گرون تر نشده بدوید که خودرو سازا اتش زدن به مالشون ….

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا