ایستگاه خبر

قیمت گذاری جدید خودروها و آرامش قبل از طوفان

انگار التهاب بازار خودروی ایران تمامی ندارد و هر بار یکی از عوامل نظیر دلالان، وارد کنندگان و محتکران، سازندگان، سازمان حمایت از تولید کنندگان، شورای رقابت، وزارت صنعت و تجارت و دولت محترم، با ورود خود به این عرصه، اوضاع را بر مصرف کننده این محصول سیاه و تلخ می کنند.

عاقبت گرانی خودرو
حالا که با این همه راهکار و حمایت و شعار، چشممان به پراید ۲۰ میلیونی روشن شده و قیمتهای خودرو دو سه برابر شده اند و دیگر دست خیلی از افراد جامعه با درآمد متوسط به آن نخواهد رسید، چشممان به آزادسازی تلویحی قیمت این کالا نیز روشن شد. آن هم در بازاری انحصاری که خودروهای وارداتی با تعرفه هایی بسیار بالا و کذایی به کشور ورود می کنند و خودروهای داخلی هم بدور از دغدغه هماوردی، سر به آسمان قیمت می سایند و البته در کیفیت همچنان در حال عقب گرد هستند. حالا دیگر دیدن یک خودروی چینی معمولی با قیمتی ۶۰-۷۰ میلیونی عادی شده و برای خرید یک خودروی بسیار معمولی و متوسط مثل مگان باید ۸۵ میلیون تومان کنار گذاشت.
خودروسازان ما هم با آشوبی که از جرقه تحریم به راه انداختند و تیراژ خود را کاهش دادند، توانستند قیمتهای خود را در کمتر از یک سال تا دو برابر افزایش دهند و دیگر چه باک از کاهش فروش، وقتی با تولید کمتر و کم دردسرتر می توان سود بیشتری برد! واردکنندگان هم که با پول پیش فروش مشتریان، انبارهای خود را پر کردند و سود کلانی بردند، آخر سر خودروها را با افزایشی سرسام آور به نرخ روز به همان خریداران تحویل می دهند.

از شنبه به استقبال قیمتهای جدید برویم
حالا قرار است قیمتهای تازه بازار خودرو از روز شبنه ابلاغ شود. تاکنون گمانه زنیهای بسیاری در این زمینه شنیده شده از جمله قیمت گذاری بر مبنای ۹۵ درصد قیمت روز بازار آزاد همان خودرو. به همین دلیل است که تا آخرین لحضه سازندگان سعی خواهند کرد که قیمتهای بازار آزاد را به سمت بالا و بالاتر هل دهند. البته محاسبه قیمت پایه بر اساس نرخ ارز مبادلاتی نیز برای تعیین کف قیمت خودرو تصویب شده است. در کنار آن خودروسازان نیز مجاز به فروش با قیمتی بالاتر خواهند بود و در این صورت تنها جریمه ای به آنان تعلق خواهد گرفت. گفته می شود که قیمت پایه ۱۹ میلیونی برای پراید و ۳۵ میلیونی برای تندر ۹۰ را هم می توانیم انتظار داشته باشیم. ظاهرا خودروهایی که ارزبری بیشتری دارند هم سهم بیشتری از این افزایش خواهند داشت.

وعده ای برای کاهش قیمتها
دلمان می خواهد با خوش خیالی بنشینیم و باور کنیم. طبق پیش‌بینی معاون سازمان حمایت، قیمت خودرو قطعا کاهش خواهد یافت. شهرام میرآخورلو درست زمانی که قیمت‌ها در بازار هر روز در حال اوج گرفتن هستند چنین اظهار نظری را ارائه می‌کند و این در حالی است که قیمت‌های بازار برای خودروسازان به منزله الگویی برای تعیین قیمت‌ها خواهد بود که این معنایی جز افزایش قیمت ندارد.
حال در چنین شرایطی کاهش قیمت‌ها چطور امکان‌پذیر خواهد بود؟ آیا این اظهار نظرها ضمانت اجرایی هم دارند؟ یا مانند اظهارنظرهای قبلی تنها توقعات مشتری‌ها را بالا می‌برند و بی پاسخ می‌گذارند؟
میرآخورلو تاکید کرده طبق مصوبه اخیر دولت، خودروسازان هیچ انگیزه‌ای برای افزایش قیمت بیش از نرخ‌ محاسباتی بر اساس ارز مبادلاتی، نخواهند داشت، زیرا مابه‌التفاوت قیمت محاسباتی سازمان حمایت با قیمت‌های تجاری نصیب خودروسازان نشده و به حساب خزانه‌داری کشور واریز می‌شود. اظهارنظر وی در حالی است که با در نظر گرفتن شرایط فعلی خودروسازان و با توجه به نیاز شدید آن‌ها به نقدینگی برای جبران ضرر و زیان‌های اخیرشان، اتفاقا به نظر می‌رسد جاده مخصوصی ها از فرصتی که در اختیار دارند، (داشتن اختیار تعیین قیمت محصولاتشان)، استفاده کرده و قیمت محصولات خود را در حاشیه بازار تعیین کنند.

واکنشهای بازار در سایه انتظار
فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر خرید و فروش رونقی اندک گرفته، اما قیمت‌ها نیز روندی صعودی طی هفته جاری داشته اند و حالا بازار با پراید ۲۰ میلیونی و پژوی ۵۴ میلیونی طرف است. در این اوضاع و احوال، مسوولان وزارت «صنعت، معدن و تجارت» وعده داده‌اند که قیمت جدید خودروها به زودی اعلام خواهد شد و این در حالی است که ظاهرا خودروسازان می‌خواهند قیمت محصولات شان را بر اساس حاشیه بازار تعیین کنند. بر همین اساس گفته می‌شود که قیمت جدید خودروها ۹۵ درصد قیمت بازار آنها خواهد بود. به عنوان مثال، پرایدی که حالا ۲۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد، با نرخ ۱۹ میلیون تومان در نمایندگی‌ها به فروش خواهد رسید. یا مثلا پژو ۲۰۶ که در حال حاضر ۴۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد، قیمتی برابر با ۳۸ میلیون تومان یا حتی بیشتر در نمایندگی‌ها خواهد داشت. دولت و خودروسازان می‌خواهند با این روش قیمت کاذب خودروها را در بازار شکسته و نرخ‌ها را واقعی کنند، این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند چون تولید و عرضه دست خود خودروسازان است، بازی دست آنهاست و می‌توانند با کم و زیاد کردن عرضه، قیمت‌ها را مطابق میل شان تغییر دهند. با این حال، اما خودروسازان نیز عنوان می‌کنند که به خودی خود تمایلی به افزایش قیمت ندارند و فقط می‌خواهند زیان نکنند. هرچه هست هم اکنون بازار خودرو حال خوشی پس از آزادسازی قیمت ندارد و مشتریان در انتظار اعلام نرخ‌های جدید از سوی خودروسازان هستند. از طرفی تولید خودرو نیز هنوز به وضع عادی بازنگشته و به دلیل صعود شدید نرخ ارز، امکان واردات خودروهای خارجی که بیشتر مشتریان امکان خریدشان را داشته باشند، وجود ندارد. حالا هم آن طور که فعالان بازار می‌گویند، بیشتر خودروها اعم از داخلی و خارجی با افزایش قیمت طی هفته جاری روبه‌رو بوده و چندین میلیون به قیمت آنها اضافه شده است.
به گفته آنها، پراید که تا همین یک سال پیش زیر ۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید، در حال حاضر ۲۰ میلیون در مدل ۱۱۱ خود قیمت دارد که در نوع خود اتفاقی عجیب است و خارج از تصور مشتریان ایرانی. همچنین دو مدل دیگر پراید؛ یعنی ۱۳۲ و ۱۳۱ نیز به ترتیب ۱۶ میلیون و ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند که اولی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گران شده و دومی نیز یک میلیون تومان.
در حال حاضر مگان هم ۷۸ میلیون تومان قیمت دارد و این موضوع از جهش دو میلیونی آن طی هفته جاری حکایت می‌کند. گفته می‌شود پارس خودرو قصد دارد قیمت ۷۵ میلیون تومان را برای مگان در نظر بگیرد. اما در بین دیگر خودروهای داخلی، تندر – ۹۰ نیز رشد قیمت را تجربه کرد، هم در مدل
پارس خودرویی و هم در مدل ایران خودرویی. هم‌اکنون تندر – ۹۰ پارس خودرو در مدل E2 قیمتی برابر با ۳۸ میلیون تومان دارد و مدل ایران خودرویی آن نیز ۳۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. تندر مدلی دیگر به نام E1 نیز دارد که هم‌اکنون حدود ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

پراید با کیفیت عالی
از تندر و مگان که بگذریم، تیبا نیز دیگر خودرو گران شده بازار در هفته جاری بود که با رشدی یک میلیون تومانی روبه‌رو شد و هم‌اکنون ۲۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین نیسان ماکسیما نیز در این یک هفته اخیر نزدیک به هفت میلیون تومان گران شده و در حال حاضر ۱۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. نیسان تیانا هم که تا همین شنبه گذشته ۱۲۹ میلیون تومان قیمت داشت، به یکباره ۲۱ میلیون تومان گران شد. تیانا حالا خودرویی ۱۵۰ میلیونی در بازار به شمار می‌رود. همچنین سوزوکی گرندویتارا نیز که قیمتی برابر با ۱۱۰ میلیون تومان دارد، افزایشی پنج میلیون تومانی را تجربه کرده است. دیگر خودرو بالای ۱۰۰ میلیون بازار، مزدا۳ است که با جهشی هشت میلیونی هم‌اکنون ۱۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رود. مزدا ۲ نیز ۷۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
اما به گفته فعالان بازار، پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ و پارس و سمند و پژو ۲۰۷ نیز روزهای گرانی را پشت سر می‌گذارند. طبق آخرین اخبار، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی برابر با ۴۰ میلیون تومان دارد و این موضوع از جهش چهار میلیونی آن حکایت می‌کند. تیپ۶ این محصول که نزدیک به سه میلیون طی هفته جاری گران شده، در حال حاضر ۵۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بین مدل‌های صندوقدار ۲۰۶ نیز v9 قیمتی برابر با ۵۴ میلیون تومان دارد و v8 هم ۴۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. مدل V20 پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز هم‌اکنون ۳۹ میلیون تومان به فروش می‌رود که این موضوع از جهش چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی آن حکایت می‌کند. اما در بین دیگر مدل‌های پژو، هم اکنون پژو ۴۰۵ نیز که حدود ۵/۱ میلیون تومان گران شده، ۲۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. سمند هم در مدل LX خود قیمتی برابر با ۲۶میلیون تومان دارد. پژو پارس نیز در حال حاضر ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این بدان معنا است که پارس ۵/۲ میلیون تومان در هفته جاری گران شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۶۹ دیدگاه‌ها

  1. میترا

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    یه ماشین 315mvm ثبت نام کردم اسفند قراره تحویل بدن بقیه پولشو بریزم یا انصراف بدم16 تومان ریختم میگن22 تومان دیگه بریز که یه ماشین چینی بشه 38 تومان

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کماندار

      ۲۲ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (319 ديدگاه)

      قیمت ازادشو دیدی چنده؟اگه با این قیمت بدن بهت سودم کردی!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. باربد

      ۱۸ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (46 ديدگاه)

      انقدر چینی چینی نکنید!آقا با چین مشکلی داری نخر آخه نمی خوای پول به چینی بدی نده!حالا که چین دنیا رو گرفته.انگار زورتون کردن بیاید چینی بخرید یا راجع به چینی نظر بدید.معلوم نیست اصلا چی می خواید ماشین چینی که خیلی هم خوبه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. زیگما

        ۱۶ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (3072 ديدگاه)

        عزیزم چین دنیا رو نگرفته.میدونی چرا؟؟
        چون طبق بر آورد مجله اکونومسیت 80 درصد رشد اقتصادی چین از سرمایه گذاری خارجی هست!عمده سرمایه گذاران هم از اروپا و امریکا هستن! یعنی اونا دنیا رو گرفتن!چین که فقط کارگرو تامین میکنه…

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. mm

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خسته نباشید دوستان این اقای بی سواد به اصطلاح مهندس [ن.ب] کجاست که این همه حواشی بازار حواشی بازار کردنش هیچ نتیجه ای به جز بالا اوردن گند دیگه توی بازار نداشت حالا میتونه جواب مردم رو بده واقعا مسلمونه البته نتنها ایشون همیه مسئولینی که ایستادند و دارند نگاه میکنند و به این مشکلات کشور دامن میزنند و هر روز مشکلی جدید اضافه میکنند ما از امریکا ضربه نخوردیم بلکه از همین مسئولین بی تعهد ضربه خوردیم لطفا توی کاراتون خدا رو و مردم که جزئی از خوانواده های شما هستند در نظر بگیرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یه پسل باهوش

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (1135 ديدگاه)

      ای آقا …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. مریم

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    امیدوارم به داد مردم برسند واقعا با افزایش قیمت خودرو چه کمکی به مصرف کنندگان می کنند
    تکلیف ثبت نام کنندگان بهمن که اردیبهشت قراره تحویل بگیرند چیست؟ اصلاکسی هست که احساس مسئولیت کند؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهدی

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    به نظر من ما هیچکاری از دستمون بر نمیاد جز دعا کردن.پس بیایید همه در این وقت عزیز دستهایمان رو به آسمان بلند کنیم و با چشمانی پر از اشک بگوییم : بار الها.ما جز درگاه تو امیدی نداریم.به لطف و کرمت کاری کن یکی از موشکهای فاتح یا والفجر یا رعد یا شهاب یک یا شهاب دو یا شهاب سه یا هر شهابی که خودت صلاح دونستی یا یه هواپیمای f313 یا هواپیمای رعد یا یه پهپاد با بمب هایش ، بیفته تو ایران خودرو و اونو با خاک یکسان کنه.شاید سایپا هم عبرت بگیره و اصلاح بشه.آمین یا رب العالمین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (21 ديدگاه)

      هزار تا مثبت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. سحر

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    خدا رحم کرده سازمان حمایت از مصرف ککندگانه که قیمت خودرو را نجومی بالا برده است اگر حامی نبود چکار می کرد آخه این درست است من کارمند هستم با کلی قرض ثبت نام پارس تندر کردم قرار بود در شهریور سال آینده بقیه آن را از طریق وام جور نموده و خودرو بخرم با این وضع و افزایش 15 میلونی جدمو هم بفروشم نمی تونم ماشین و تحویل بگیرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمد

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا راست میگید دیگه داشتن ماشین برای همه یه رویا شده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. اصغری

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تکلیف منی که 3 ماه پیش ال 90 ایران خودرو ثبتنام کردم میگویند باید بانرخ مصوب جدید باید بپردازی در صورتیکه قیمت بازار ازاد در همان موقع یعنی ابانماه 23میلیون بود چیه این عدالته خدایا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. hamed

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (321 ديدگاه)

    در مورد این وضعیت اسف بار خیلی صحبت شده همه تقریبا در موردش صحبت میکنن تو نت ، محافل ، محل کار، مهمونی ،دورهمی و….
    من خودم بعد از این همه شنیدن و گفتن تو این جمعها به این نتیجه رسیدم که حقمونه هر بلایی سرمون بیاد . یه نمونش :
    تو همین گرونی خودرو خیلیا واقعا خیلیا رو دیدم که از این گرونی شاکی بودن و فحششو به این[…] میدادن که البته حقشونه ولی وقتی به همون آدم میگفتی مثلا 206 کار کردت که خریدی 13 14 میلیون الان داره 25-62 معامله میشه گل از گلش وا میشد و نیشش تا بنا گوش … یا طرف از نزدیکای خودم میومد تعریف میکرد:” حاجی ماکسیمای منو 60 میخواستن ندادم میگن گرونترم میشه ماشین به این میگن 28 خریدم حالا 60 مشتری پاشه نمیدم” حالا مدلش چی بود 85 .دقیقا همین آدم شاکی بود چرا ماشین اینهمه گرون شده و ب..ش…ا…ش تواین وضع وازاین حرفا ولی وقت نوبت خودش رسید شد یه پا دلال والان هرروز از این ور اونور قیمت میگیره چی گرون میشه، چی بالا میره ،چی پایین میاد، الان ماکسیما رو بدم چنتا پراید بگیرم سودش بهتره وازاین حرفا
    همین قیمتای عشقی که یه عده تو آگهی فروش میدن و تعدادشون کمم نیست خود به خود این توهمم رو تو بعضیا ایجاد میکنه که واقعا ماشینشون اینقدر میارزه و حتی درنهایت باعث رشد قیمتم میشه
    آگهی دیدم قیمت پراید 131کارکرده مدل 91 باصفر بازار آزاد تفاوتی نداشت بلکه گرونترم بود.
    طرف میقهمه پراید شده 17 میلیون میره آگهی میکنه 17.500 بعدم انتظار داره قیمتا بکشه پایین و اون دوتالعنتی ارزون فروش بشن.

    خلاصه بگم من که دور وبرم از موارد زیاد دیدم شما رو نمیدونم.
    حالا با این تفاسیر وقتی خیلیا (نمیگم همه)حتی اون کارمند عادیش که میاد غر میزنه چرا اینطوری شد(که البته حفشه و باید بزنه) به فکر سرکیسه کردنن و کیسه دوختنن تا ازاین خر تو خر وآب گل آلودی که درست شده ماهی گنده صید کنن انتظار دارین گرگایی مثل ایرانخودرو و سایپا و این واردکننده ها و […] بیان رحم کنن.

    خدایااز ما که گذشت ولی به نسل بچه های ما رحم کن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. mn

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قرار هست قیمت بیاد پایین یا نه اخه من ماشین میخام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. م ص ز

    ۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من آبان ماه ال90 ثبت نام کردم 15میلیون تحویل ماه 2 سال 90 با این افزایش قیمت 22میلیون باید دوباره بدم!!!!
    به غیر از ضرری که بنده متحمل شدم در کل نمیتونم ماشین 40میلیونی سوار بشم چون اون ماشین خرجشم 40میلیونی هست! مردم ما متوجه این نیستند دلشون خوشه پراید 7میلیونی شون الان 20 میلیون شده یادشون رفته الان باید بابت کوچیک ترین مشکل ماشین تمام حقوق یک ماهشون را بدن!!!
    یک بنده خدایی که کامیونش تو یک ماه افزایش قیمت 150 میلیونی داشت میگفت واقعا با کامیون 500میلیونی دیگه نمیشه کار کرد چون یه آینه ی این ماشین 14میلیون قیمتشه………
    خوش به حال دلال ها و نمایندگان خودروسازان و ….
    البته تو این دنیا انشاللا به زمین گرم میخورند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احمد

    ۷ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بنده آبان ماه ایرانخودرو ال90ثبت نام کرد به امید اینکه کمتر از 20میلیون در فروردین92 تحویل بگیرم،حالا میگن باید قیمت روز بازار بقیش را پرداخت کنم،ازآقای نجم الدین خواهش میکنم لااقل یه تخفیفی واسه ثبت نام های قبلی درنظر بگیرن.آخه من بازنشسته از کجا بیارم ماشین 35میلیونی سوار بشم.
    اگر همون موقع بازار آزاد خریده بودم با25میلیون می تونستم خرید کنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. بیننده

    ۸ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان توجه فرمایید دوستان توجه فرمایید

    بنده به یک تویوتا کرولای 10 ملیونی در حد نو نیازمندم.اگه کسی داره بگه. پراید 20 ملیونی نمیخواما!! فقط کرولا 10 ملیونی
    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بیننده

      ۸ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اصلاح میکنم:تویوتا کرولای 10 ملیونی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. بهرام

      ۲۴ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (14 ديدگاه)

      دوست عزیز امکان داره روزی قیمت کرولای همین قد باشه در واقع اقایون اگه بزارند میشه ولی اگه میتونید لااقل به تمام فامیل و دوست بگید شده یه سال ماشین نخرند بخدا درست میشه فقط یه سال بخدا قدرت ما خیلی هست و میتونیم دهن این خودرو سازها ایرانی کثافت و چینی حروم زادهرو گل بگیرم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. علیرضا

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اگه مردم می خوان قیمتا بیاد پایین باید بی خیال خرید خودروی صفر بشن تا خودرو سازا مجبور شن که قیمتاشونو درست کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. sh.m

    ۵ فروردین ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هرجی مردم میکشن ازناآگاهی خودشونه-توکشورهای دیگه وقتی یه میوه100تومن میره روش کس به خاطر اضافی پرداخت اونونمیگیرن ولی اینجاوقتی گرون میشه همه سوءاستفاده میکنن-آقایون وخانم هالطفابیاین نگیرین اون موقع نتیجه روببینین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. محمد

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (40 ديدگاه)

    ازماست که بر ماست این بدبختی ها……

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا