ایستگاه خبر

قیمت خودروها دوباره کاهش می یابد؟

طبق آخرین تصمیم ستاد تنظیم بازار مستقر در حوزه معاونت اول ریاست جمهوری، قیمت‌ خودروها باید به حالت قبل برگردد. زیرا توافق سازمان حمایت با خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت خودروها چون بدون موافقت ستاد تنظیم بازار انجام ‌شده، بنابراین توافق صورت گرفته لغو شده و افزایش قیمت‌ها باید ملغی شود.

consider
در این گزارش عنوان شده که برابر با مقررات ستاد تنظیم بازار، لازمه افزایش قیمت‌ها بالا رفتن کیفیت محصول است و با توجه به این که در کیفیت خودروهای داخلی تغییر خاصی رخ نداده است، لذا افزایش قیمت، کار منصفانه و منطقی نیست. اینکه ستاد تنظیم بازار، با گذشت یک هفته از اعلام قیمت‌های خودرو و به دنبال آن گشودن سایت فروش برخی خودروسازها با قیمت‌های جدید، خواهان بازگشت قیمت‌ها به وضعیت سابق است، به نوعی تداعی‌کننده غیرواقعی بودن مسائل و مشکلات خودروسازانی است که دولت خود، سهمی در ایجاد آنها داشته است.
با نادیده گرفتن مسائلی چون بلاتکیفی مشتریانی که قصد خرید خودرو داشتند یا خودروسازانی که انتشار خبر مذکور، فروش آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد، این سوال قابل طرح است که آیا بازگشت قیمت‌ها امکان‌پذیراست یا ستاد تنظیم بازار مستقر در معاونت ریاست جمهوری تنها به ابراز نارضایتی در این زمینه پرداخته است؟ سوال دیگر اینکه جلسات سازمان حمایت با خودروسازان و همچنین اظهارنظرهای وزیر صنعت معدن وتجارت مبنی بر تعیین قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار یا قیمت تمام شده به طور مداوم از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شد حال پس از تعیین تکلیف نحوه قیمت‌گذاری و به دنبال آن اعلام قیمت‌ها، چرا ستاد تنظیم بازار هم‌اکنون با این رویه سازمان حمایت مخالفت کرده است؟ سوال‌ها در این زمینه بی‌شمارند این در حالی است که بعید به نظر می‌رسد قیمت‌ها به شکل سابق برگردند.

مصوبه بازگشت قیمت‌ها ابلاغ نشده است
این در شرایطی است که خودروسازان می‌گویند تا ابلاغیه نیاید، دست به قیمت‌های جدید نخواهند زد و هنوز هم دستوری بابت بازگشت قیمت خودروها به حالت قبل به دست آنها نرسیده است.
به گفته خودروسازان، آنها به طور قانونی و با ابلاغیه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت محصولات خود را بالا برده اند و با این حساب فقط در صورت ارسال ابلاغیه‌ای جدید، قیمت محصولاتشان را به حالت قبل باز خواهند گرداند. از آن سو هرچند گفته می‌شود سازمان حمایت نیز لیست قیمت‌های جدید را از سایت خود برداشته، اما قطعا این سازمان به عنوان جزئی از بدنه دولت، هماهنگ با مسوولان بالادستی رای به افزایش قیمت خودروهای داخلی داده و بعید به نظر می‌رسد در موضوعی به این مهمی، خودسرانه عمل کرده باشد.
از طرفی، سازمان حمایت نشان داده که در مورد افزایش قیمت خودرو بسیار حساس است و در این مورد کلی سند و مدرک از خودروسازان طلب کرد، تا جایی که پروسه افزایش قیمت خودروهای داخلی مدت‌ها طول کشید.
حتی آن طور که خودروسازان می‌گویند، سازمان حمایت با استناد به مشکلات مالی آنها رای به افزایش قیمت خودروهای داخلی داده و حال کمیته تنظیم بازار به یکباره خط بطلان بر این تصمیم کشیده است.
با این حساب، هم اکنون مشتریان داخلی به نوعی سردرگم شده و نمی‌دانند تکلیف شان چیست؛ زیرا مشخص نیست که در نهایت باید با چه قیمتی اقدام به خرید خودرو کنند.
از آن سو مشتریانی که پس از اعلام افزایش قیمت‌ها برای خرید خودرو ثبت نام کردند نیز هم‌اکنون سردرگم هستند و نمی دانند خودرو ثبت‌نامی آنها با چه قیمتی به دستشان خواهد رسید.
باید منتظر ماند و دید خودروسازان تن به بازگشت قیمت‌ها می‌دهند، یا اینکه عیدی سازمان حمایت به آنها، پابرجا خواهد ماند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۵۵ دیدگاه‌ها

  1. mohamad

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (18 ديدگاه)

    آقا,خیالتون رو راحت کنم ما تا وقتی زنده ایم باید از اتومبیلهای مزخرف تولید داخل استفاده کنیم……………………………………

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حمید

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تنهاراه حمایت ازمصرف کننده خودرو وارتقاءکیفیت خودروهای داخلی کاهش تعرفه واردات خودرواست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. eshmail

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با سلام
    نه حاج ممد رضا نه سازمان حمایت نمیتونن کاری بکنند. سالهاست دارند خون مردم را شیشه میکنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. فری

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خداوکیلی یه چیزی بگین که گرون شده بعد ارزون شده باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. شهاب

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    اگر نظریات ما مردم واسه کسی مهم بود که ایرن بهشت بود ولی با این حال نظر من هم فقط کاهش تعرفه واردات خودرو هست اونوقت دلم میخواست ببینم کدام یک از این دو کله پوک(ایرن خودرو و سایپا) جرات میکردن افزایش قیمت داشته باشند چه برسه به پیگیری و فشار(طبق نوشته های روزنامه همشهری) به جهت موافقت برای افزایش قیمت
    چرا که کسی تمایلی به خرید محصولات بی کیفیت با تکنولوژیهای حد اقل مربوط به ٢۵ تا ٣٠ سال پیش شرکتهای مادر رو با قیمتهای گزاف نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمدی نزاد

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    انشالله با این کیفیت ماشین داخل بر می گردیم به عصر الاغ و قاطرو اسب و شتر هم که نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حسين قاسمي

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    . علیرغم تصمیم شجاعانه مسیولین ستاد تنظیم بازار (که ازدلال بازی خودروسازان و تلخ شدن عیداقشار آسیب پذیر وکارمندان دولت که اکثرا با وام وقرض قصد خرید خودروایرانی را دارند) جلوگیری کرده وما را بیاد حمایت همه جانبه امام راحل از قشر مستضعف انداختند، ولی خودروسازان تابحال (9/1/91)مصوبه اخیر را قبول نکرده و جهت ایجاد بازارسیاه مجدد حتی از ترخیص خودروهای شماره شده تحویلی اسفند ماه هم خوداری کرده اند
    خلاصه اینکه معلوم نیست آیا کسی توان جلوگیری از زورگویی خودروسازان را خواهد داشت یاخیر؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. علی اسدی

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    امیدوارم که مسئولینی که تصمیم گیری میکنن واسه افزایش یا کاهش قیمت خودشونو جای کسایی بزارن که با وام یا فروختن چیزی اقدام به خرید ماشین یا… میکنن هر چند تقریبا مطمئنم که این مملکت اقتصادش مریضه و ارزون بشو نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حسين قاسمي

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام علیکم ، بامشاهده قاطعیت و پیگیری مسئولین تعزیرات حکومتی و ستاد تنظیم بازار ، اقشار مستضعف جامعه واقعاً دلگرم می شوند چون این همه گرانفروشی وزورگویی توسط چند خودرو ساز پولدار و بانفوذ که به تصمیمات دولت در رابطه با عدم افزایش قیمت خودروهای داخلی(مصوبه ستاد تنظیم بازار و هیات دولت) ارزشی قایل نشده وموجب سردرگمی وظلم به ملت شریف ایران می شوند، در واقع دهن کجی به تصمیمات وفعالیت صادقانه دولت محترم بوده و شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران نمی باشد لذاامیدوارم مسئولین دلسوزبا صدور دستورات شفاف و قاطع، بهانه های ادعایی خودرو سازان را حذف و تا زمان حصول نتیجه عملی واسترداد پولهای اضافه گرفته شده به مردم ، پیگیری لازم را مبذول نمایند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محمد

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تقصیر هیچ کس نیست مشکل اصلی این است که وقتی چیزی گران میشود ما به جای اینکه نخریم وبریم جلوی اونو بگیریم تابا این قیمت وارد بازار نشود سریع میریم میگیریم بدون اینکه حتانظری داشته باشیم برای گرانتر شدن ان کالا که نکنه فرداهم ازاین قیمت بالاتر برود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. mts

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا کند ردن به بازار خودرو آخه پراید چیه که قیمت18-19میلیونیش باشه،من که فکر نمیکنم تو این شلوغ بازار کاهش قیمت داشته باشن،بیشتر نشه کاهش قیمت پیشکش دلالان.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۳ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1484 ديدگاه)

      الان شده 21

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. فاطمه

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام فقط خدا کنه که رییس جمهور رو حرفش بمونه وواردات ماشین با گمرک ده درصد بشه بعد همین خودروسازهای فرصت طلب باید واسه فروختن ماشینای بیکیفیتشون به مردم التماس کنن متاسفم که از اضطرار مردم سواستفاده میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. رضایی

    ۲۶ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همچنان امید وار کاهش قیمت خودرو هستیم… طوری که حد اقل پراید 5 میلیون تومانی یه قیمتی پیدا کنه که دیگران به ما با دید تحقیر و تمسخر نگاه نکنن…امید وارم اقای روحانی به رای که به شما داده م با حل این مشکل به شما افتخار کنم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مهدی

    ۶ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نه آقا خبری از کاهش قیمت نیس دعا کنید بدتر نشه – با این خودرو های تولید داخل بی کیفیت و مسخره پ- پژو
    25 سال پیش فرانسه تو ایران میدن 30 میلیون = این گناه کبیرس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. negar

    ۱۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ریس جمهور اگه بتونه خودروسازان را متقاعد کنه که قیمتها خیلی کاهش پیداکنه-اونوقت ادعاکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. عظیم

    ۲۷ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اقای رییس جمهور،اقای وزیر صنعت می دانید مشروعیت نظام با رضایت مردم حاصل میشود چرا نمی خواهید مردم ضرر نکنند و ضررسوی مدیریت شرکتها و مدیران دولتی را بدوش مردم می اندازید مردم را در یابید قبل از وقوع توفان یازار خودرو را از انحصار شرکتهای بی کفایت خارج کنید بلاخره وارد سازمان wto خواهید شد و ورشکستگی شروع خواهدشد پس شرایط را بدتر نکنید بابا ظلم نکنید قیمت ها را کاهش دهید و واقعی کنید تا مردم نفس راحتی را احساس کنند تعرفه های واردات را بردارید تا خودرو ساز داخلی بخود آید و قیمت ها راواقعی کند ودر موارد مشابه اینگونه عمل کنید اشتغال با گران فروشی حل نمی شود بلکه با کاهش قیمتها وهزینه ها امکان پذیر است وصادرات رونق می گیرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. amin

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یعنی وااقعا به جوون های این مملکت فکر نمیکنید بابا بریم به کی بگیم که این حلب کوهنه هایی که به کشورهای عربی دارین ۳۵۰۰ میدین چرا که حالا به قول خودتون مسلمونین که به این مملکت یک قوطی کبریت رو ۱۸ملیون میدین بعد هم عرضه ندارین که قیمت حداقل برسونین مثل قبل یکم از اون مغز فندوقیتون کار بکشین یک ماشین های خوب وارد کشور کنین و خواهشا نه با قیمت های سرسام اور بای.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. solat

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (143 ديدگاه)

    مقصر اصلی ما هستیم که خوب سواری میدیم اگه نمیدادیم سوارمون نمیشدن . . ختم کلام

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا