مرگ تدریجی رویای ارزانی

استارت گرانی ها در دولت سابق زده شد . ماجرا از اواسط زمستان سال گذشته آغاز شد؛ آنجاکه ناگهان صحبت از ورود شورایی به نام شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو به میان آمد و قرار شد این شورا مسوول تعیین قیمت خودروهای داخلی باشد. تا پیش از آن و در بازه زمانی کمتر از یک ماه، خودروسازان حال بسیار خوشی داشتند، زیرا دولت (دولت سابق) رای به آزادسازی قیمت خودروهای داخلی داده بود و آنها حالا اختیار پیدا کرده بودند که خود قیمت محصولات‌شان را تعیین کنند. این «اختیار»، سبب شد قیمت خودروهای تولید داخل رشدی شدید را تجربه کرده و مردم شوکه و بهت‌زده شوند و خودروسازان اگرچه بهت مشتریان را لمس کردند، اما سرخوش از آزادی قیمت‌گذاری که دولت به آنها داده بود، پا پس نکشیده و مصرانه پای قیمت‌های جدید خود ایستاده و کوتاه نیامدند. با روی کار آمدن دولت یازدهم، مشتریان بازار خودرو در حالی همچنان در انتظار کاهش احتمالی قیمت‌ها به سر می‌بردند که وزیر صنعت در آخرین اظهارنظر خود صراحتا اعلام کرد قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت.

36591_Page_Image_850__2

خودروسازان پیش از این بارها اعلام کرده بودند بخش زیادی از ارز مورد نیاز صنعت خودرو را از بازار آزاد تهیه می‌کنند وسهم این صنعت از ارز مبادله‌ای بسیار ناچیز است؛ بنابراین قیمت‌گذاری نیز باید بر اساس ارز آزاد انجام شود. حالا هم این اتفاق در حال رخ دادن است و آن‌طور که در آخرین جلسه مشترک وزیر و خودروسازان تصویب شد، از این پس محصولات خودروسازان تماما با ارز آزاد به تولید خواهد رسید و همان اندک ارز مبادله‌ای نیز از این صنعت حذف خواهد شد. با توجه به این تصمیم وزیر و استقبال خودروسازان از آن، از این پس قیمت محصولات خودروسازان بر اساس ارز آزاد تعیین خواهد شد.با توجه به تصمیم اخیر وزارت صنعت چیزی که واضح است این است که انتظار هر گونه کاهش قیمت خودرو، انتظاری بیهوده است مگر اینکه شاهد بازاری رقابتی باشیم.

اتفاق اخیر هرچند برای مشتریان بازار خودرو ناخوشایند است؛ اما دقیقا عکس رفتاری است که از جانب مسوولان صنعتی در دولت دهم در رابطه با قیمت‌گذاری خودرو جریان داشت. آنها همواره این امیدواری را به مشتریان بازار می‌دادند که قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد در حالی که عملا این اتفاق رخ نداد.

 

ادامه ی رکود و گرانی مجدد محصولات

هر چند با اظهارات وزیر این انتظار وجود داشت که مشتریان بازار خودرو از نگرانی گران شدن خودرو دست به خرید بزنند، اما آن طور که از بازار خودرو خبر می‌رسد تغییری در رفتار مشتریان برای خرید خودرو رخ نداده است و حتی رکود بیشتری بر بازار حاکم شده است.  علاوه براین رفتار بازار در عین رکودی که در آن جریان دارد ، کاملا برعکس بوده و آن طور که از بازار خبر می‌رسد قیمت برخی محصولات با افزایش همراه بوده است .

 

قیمت های خودروهای های تولید داخل

اما سری به قیمت‌های بازار خودرو بزنیم. به گفته فعالان بازار قیمت محصولات پژو با تغییر چندانی همراه نبوده است، بر همین اساس پژو 206 تیپ 2 در بازار این هفته 36 میلیون تومان بوده و 207 اتومات نیز با قیمت 56 میلیون تومان معامله می‌شده است.
صندوقدارهاي این خانواده نیز در مدل‌های V8 و V9 به ترتیب 37 و 50 میلیون تومان معامله می‌شوند. مدل V20 این خانواده نیز به عنوان ساده ترین تیپ قیمتی برابر با 34میلیون و 500 هزار تومان دارد.
اما پژو پارس سال طی هفته گذشته 34 میلیون تومان قیمت داشته و مدل دوگانه سوز آن نیز 35 میلیون تومان بوده است.
دیگر فرانسوی بازار؛ یعنی تندر E1 در بازار هفته گذشته 32 میلیون تومان معامله شده و تندر90 پارس خودرو نیز قیمتی برابر با 35 میلیون تومان داشته؛ این در حالی است که مدل ایران خودرویی این محصول 33 میلیون و 500 هزار تومان بوده است.
رانا، دومین خودروی ملی ایران خودرو نیز 31 میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشته در حالی که سمند، اولین خودروی ملی این خودروساز با قیمتی پایین‌تر از رانا در بازار به فروش می‌رسد. در حال حاضر سمند ال.ایکس در بازار با قیمت 27 میلیون تومان معامله می‌شود.
اما بعد از پراید 111 که هم‌اکنون در مدل فول خود 18 میلیون و 600 هزار تومان معامله می‌شود، گران ترین مدل این خانواده؛ پراید 131 با قیمتی برابر با 16 میلیون و 800 هزار تومان است. مدل 132 این خانواده نیز 16 میلیون و 300 هزار تومان قیمت دارد. تیبا نیز به عنوان اولین خودروی ملی سایپا همچنان روی 20 میلیون تومان ثابت مانده و از اظهارنظرهای گوناگون تاثیری نگرفته است.
قیمت مونتاژی‌های پارس خودرو نیز از این قرار است که ماکسیما همچنان روی 115 میلیون تومان باقی مانده و تیانا نیز 142 میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت مگان نیز روی 87 میلیون تومان است.
گراند ویتارا نیز به عنوان مونتاژی شاسی‌بلند ایران خودرو در مدل دنده‌ای خود 126 میلیون تومان قیمت دارد و در مدل اتومات نیز 130 میلیون تومان معامله می‌شود.

 

منبع – روزنامه ی دنیای اقتصاد

درباره نویسنده

تصویر پروفایل محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

93 دیدگاه

  1. نسل سوخته
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    هوااار نسل ما سوخت من چند ساله میخوام ماشین بخرم نه پولشو دارم 206 بخرم نه راضیم پول بدم فیس لیفت فرغون(پراید)رو بخرم بنظر من بای کارخونه های ماشین سازی ایران رو بکوبن بجاش مزرعه بزنن تا مردم مواد غذایی گرون نخرند بعد گمرکو آزاد میکردند لعنت بر باعث و بانیش.

    پاسخ
  2. جا مانده
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    اگه تو صنعت خودرو 1 میلیون شاغل داشته باشیم و حقوق هرکدوم رو هم ماهانه 1 میلیون بگیریم. کلا ایران خودرو و سایپا رو هم منهدم کنیم، سالی 2 میلیون خودرو هم وارد کنیم (کمتر از تولید سالیانه پراید و مشتقاتش و پژو و سمندو..) اونوقت با عوارض گمرکی هر خودرو 6 میلیون ( که البته بنا به نسبت قیمت خوروها میشه این رو تعدیلش کرد) میشه همه اون 1 میلیوت نفر رو نون!!!!! داد!!!!!!!!!
    تازه
    میشه ایران خودرو و سایپا رو هم به موزه!!!!!! تبدیل کرد ( موزه هایی که میشه عنوان جنایتکار جنگی روشون گذاشت چون در خلال این سی سال صدها هزاران نفر رو کشتند!!)و با درآمد اون موزه ها هم میشه بخشی از اون پولی رو که قراره بدن به مثلا شاغلین!!!! صنعت جبران کرد
    تازه میشه یه چند نفری از مدیران اون شرکتها رو تو این موزه ها مشغول به خدمت کرد تا یه وقت خدای نکرده از خدمت مقدس جا نمونن!!!!
    درآمدی که از محل صرفه جویی مصرف سوخت و هزینه های ناشی از تصادفات صرفه جویی میشه رو هم میشه تو افزایش خدمات بیمارستانی ( همون بیمه سلامت ایرانیان) هزینه کرد

    باور کنید با یه دو دو تا چارتای ساده هم میشه فهمید که این خودروسازا چه غده های سرطانی هستند که افتادند به جون اقتصاد و سلامت ایرانیان!!!!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.