ایستگاه خبر

مناظره ای بی نتیجه برای مصرف کننده

در عصر جمعه استودیوی شماره ی ۱۱ صدا و سیما میزبان ۵ نفر از فعالان و متخصصان حوزه خودرو بود تا با شرکت در مناظره ای با موضوع قیمت گذاری خودرو ، راه حلی برای این قیمت های افسار گسیخته پیدا کنند . صنعت خودروسازی جنبه های مختلف و گوناگونی دارد که بنا بر صلاح دید دست اندرکاران برنامه ی مناظره در این قسمت ، قیمت گذاری خودروها مطرح شد . مهمانان این برنامه آقایان جمشید پژویان به نمایندگی از شورای رقابت ، حمیدرضا فولادگر به نمایندگی از مجلس ، محمدرضا نجفی منش به نمایدگی از قطعه سازان ، داوود میرخانی رشتی به نمایندگی از شرکت های خودروسازی و محمدحسین ادیب به نمایندگی از اقتصاددانان و دانشگاهیان بودند . نکته ی قابل توجه عدم حضور مدیران ارشد ایران خودرو و سایپا بود که دعوت برنامه را بنا بر گفته ی آقای حیدری رد کرده بودند .

urs

بخش اول : ورود شورای رقابت به قیمت گذاری صحیح بود یا نه ؟

  • نظر آقای پژویان : ایشان اعتقاد بر انحصاری بودن صنعت خودرو داشتند و با تکیه بر قوانین اصل ۴۴ ، ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری را توجیه کردند .
  • نظر آقای ادیب : ایشان صحبت خود را با اشاره به ۲ یا ۳ برابر بودن قیمت خودرو نسبت به بازار جهانی آغاز کردند . سپس کالاها را به دو دسته تقسیم بندی کردند : کالاهایی با حقوق گمرکی ۵ درصد و کالاهایی با حقوق گمرکی بالای ۱۵ درصد . دسته ی دوم کالاهایی قاچاق پذیر هستند که خودرو هم جز آن ها قرار دارد اما به دلیل نظارت هایی که صورت میگیرد خودرو قاچاق پذیر نیست .  آقای ادیب قیمت خودرو در ایران را گران ترین قیمت کالا در سیاره ی زمین برشمرد . در ادامه ایشان گفتند که انتظار افکار عمومی از شورای رقابت کاهش قیمت بود که از عملکرد این شورا چنین برداشتی نمی شود . در ادامه وظیفه ی شورای رقابت را به دو دسته تقسیم بندی کردند اول شناسایی عوامل گرانی و دوم آوردن راه حل برای گرانی ها . در پایان این بخش  آقای ادیب مهمترین عامل گرانی را حجم تولید خودرو عنوان کردند .

# آقای پژویان در پاسخ به صحبت های آقای ادیب ،به این موضوع اشاره داشتند که عوامل گرانی با درجه بندی و راه حل گرانی ها توسط شورای رقابت ارائه شده است .

  • نظر آقای فولادگر : بنا به گفته ی ایشان تنها در یک صورت قیمت گذاری توسط دولت توجیه پذیر است و آن هم انحصاری بودن صنعت خودرو ! ایشان معتقد بودند که شورای رقابت ، به موقع وارد عرصه نشده و پس از افزایش چندباره ی قیمت ها و بالارفتن نرخ ارز با دستور رئیس جمهور وقت پا به میدان گذاشتند .

# آقای پژویان در پاسخ به صحبت های آقای فولادگر : ۶ ماه قبل از این حوادث از خودروسازان و معاون صنعت دعوت شده بود و از خودروسازان در خواست اطلاعات کردیم . اما پاسخی دریافت نشد .

  • نظر آقای میرخانی: ایشان بحث بر سر قیمت گذاری را یک موضوع همیشگی قلمداد کردند و با اشاره به نمودار شاخص قیمت روند افزایش ، رشد شاخص خودرو از سال ۷۶ تا ۹۲ را ۴۴ درصد اعلام کردند . بنا به گفته ی ایشان در دولت نهم و دهم هر ۳ وزیری که آمدند کمیته ی خودرو را تشکیل ندادند و با پایین نگهداشتن نرخ ارز قیمت ها را سرکوب کردند . آقای میرخانی علت گرانی را افزایش ۳ برابری قیمت مواد اولیه و ارز برشمردند در حالی که مدعی بودند خودروسازان از  ارز ۳ هزار تومانی برای مبادلات خود استفاده می کنند . ایشان اعتقاد داشتند که فرمول ارائه شده توسط شورای رقابت درست است اما این شورا دیر وارد عمل شد و اول باید نهادهای دیگر که مواد اولیه خودروسازان را تامین می کنند کنترل می کرد و سپس به سراغ خودروسازی می آمد .

# آقای پژویان در پاسخ به صحبت های آقای میرخانی : ایشان ضمن اشاره به روند رو به کاهش قیمت در سال های ۹۰ و ۹۱ و فروش اقساطی خودرو توسط خودرو سازان در همین راستا ، دلیل گرانی را سرمایه گذاری خودرو سازان در جاهای دیگر عنوان کرد که تاوانش را مصرف کننده باید بدهد .

  • نظر آقای نجفی منش : ایشان در بین این پنج نفر تنها کسی بود که قاطعانه انحصاری بودن صنعت خودرو را قبول نداشتند . وی در ابتدا با اشاره به تاخیر ۳ ساله ی ورود شورای رقابت به این موضوع  ، از ورود دولت به قیمت گذاری خودرو انتقاد کرد . به نظر ایشان صورت مساله به طور کامل غلط است چرا که صنعت خودروسازی انحصاری نیست پس قانونی که اجازه ی حضور شورای رقابت در قیمت گذاری کالاهای انحصاری را می دهد بی اثر می شود . وی اعتقاد داشت که در بازار امروز تنها ۵ درصد از خریداران به دید کالای مصرفی به خودرو نگاه می کنند .

 

بخش دوم : بحث آزاد و ارائه ی راه حل (در این بخش مهمترین جملات آقایان آورده شده است . )

آقای ادیب : 

  1. در سال گذشته امضای طلایی برای ۳ ساعت واردات خودرو را آزاد کرد که ۳۰۰ میلیارد سود برای وارادکنندگان دربر داشت .
  2. تکنولوژی پیش دیجیتال صنعت ما باعث می شود ۱۰ برابر استاندارد دنیا پرسنل داشته باشیم و ۵۰ درصد مواد اولیه بیش تر استفاده کنیم .
  3. غیر از نوسازی راه حل دیگری نیست .
  4. مدیریت خودروسازی مثل ماشین آلات خودروسازِی ، موزه ای است .
  5. ۵۰ درصد مصرف بیش تر سوخت خودروها نسبت به استانداردهای دنیا ! که معادل ۱.۵ میلیارد دلار است یعنی  یک چهارم ارزش افزوده صادرات انگلستان  .
  6. اگر نوسازی در دستور کار قرار نگیرد کار چندانی نمیشه کرد .
  7. خودروسازان طلبشان را واقعی اعلام می کنند اما ۲۵ درصد بدهی هایشان را می گویند .

آقای پژویان :

  1. در مورد اجازه واردات ۳ ساعته ما هم اعتراض داشتیم و در مورد خیلی کالاها شاهد همچین امضاهایی هستیم .
  2. شورای رقابت با بودجه ی سالیانه ۱.۵ میلیارد تومان چه می تواند بکند .
  3. با وزارتخانه های مختلف که در بازار می خواهند دخالت داشته باشند روبرو هستیم که ایجاد مشکل جدی می کند .
  4. در سال های ۸۹ و ۹۰ ایران خودرو و سایپا سودی بیش از ۳ هزار میلیارد تومان را اعلام کرده  اند .
  5. اگر این سودها حساب سازی باشد ، باید خودروسازها جریمه شوند
  6. خودروسازها از طریق وام نباید هزینه ی تولید را تامین کنند .

آقای میرخانی :

  1. در دهه ی ۱۳۷۰ به دلیل نبود ارز کافی ماشین آلات دست دوم و دورریختنی اروپا وارد کشور شد .
  2. صنعت خودروسازی را باید با صنایع داخی مقایسه کرد نه صنعت خودروسازی کشورهای دیگر .
  3. سودهای میلیاردی اعلام شده توسط خودروسازها برای جلوگیری از ورشکستگی بود .
  4. شورای رقابت اگر نیرو و توان ندارد وارد موضوع قیمت گذاری نشود .
  5. بنا به گفته ی آقای منطقی ، در ۸ سالی که وی مدیر ایران خودرو بود ، حق تعیین معاون مالی خود را نداشت و دولت اعمال نفوذ می کرد .
  6. استخدام ۷۰۰۰ کارمند تحمیلی در یک کارخانه و احداث سایت خودروسازی به صورت تحمیلی در یکی از شهرهای ایران و ونزوئلا .
  7. قیمت تحمیلی به خودروسازها موجب ضرر ۴ هزار میلیارد تومانی شد .

آقای فولادگر :

  1. مجلس رو بودجه نمی تواند دست کاری زیادی انجام دهد چرا که با انتقاد دولت مواجه می شد .
  2. اگر دولت بخواهد وارد قیمت گذاری شود باید ضوابطی را تعیین کنند که اگر قیمت با قیمت عادلانه فرق داشت باید مابه التفاوت آن را بدهند .
  3. باید به سمت خصوصی سازی برویم تا در رقابت قیمت خودروها تعین شود.
  4. رهبری از مجلس خواستند تا به جای کاهش تعرفه به افزایش کیفیت خودروسازان توجه کنند که بعد از این فورا قانونی در همین راستا در مجلس تصویب شد .

آقای نجفی منش :

  1. خودروی ما ارزان ترین خودروی دنیاست .
  2. از موقعی که رنو پارس به ایران آمد قیمت ساخت قطعات در ایران به نسبت کشورهای اروپایی رقابت پذیر بود .
  3. باید مقررات زدایی صورت گیرد و موانع از سر راه تولید برداشته شود .
  4. خصوصی سازی واقعی می تواند فضای رقابتی را فراهم بکند .
  5. تسهیلاتی مشابه آنچه که دولت های خارجی به خودروسازان در بحران مالی دادند به صنعت خودروسازی تزریق شود .

بخش سوم : پاسخ به سوالات اصحاب رسانه و متخصصان و مخاطبین (پاسخ برخی از سولات توسط آقایان آورده شده است . )

پاسخ آقای پژویان به این سوال که ضمانت اجرایی مصوبات شورای رقابت چیست ؟ برای پیگیری  اجرای مصوبات شورای رقابت از هیئت های بازرسی کمک می گیریم تا خودروسازها را کنترل کنیم ، اما امکانات اصلی هنوز در اختیار شورا قرار نگرفته است .

پاسخ آقای میرخانی به این سوال که چرا علی رغم اینکه ۴۰ درصد هزینه ی تولید مربوط به نیروی انسانی است و خیلی از مواد اولیه در ایران تولید می شود ، افزایش قیمت را شاهد هستیم ؟ در این سال ها قیمت مواد اولیه ۳ برابر شده است و ثابت نگهداشتن نرخ ارز قطعه ساز را به واردکننده تبدیل کرد که همین مساله مضر بوده است .

پاسخ آقای نجفی منش به این سوال که چرا قطعه سازان علیرغم وارادات قطعات از چین از وضعیت موجود گله می کنند ؟ کاهش تولید از سال ۹۰ قطعه سازان را مجبور به کاهش نیرو کرده است . اکثریت شرکت های قطعه ساز به تولید مشغول هستند ولی تعداد اندکی قطعه ساز هم به واردات مشغول هستند و تخلف می کنند .

پاسخ آقای میرخانی به این سوال که آیا خودروسازان پس از کاهش تولید در پی این این نبودند که با افزایش قیمت سود بعضی افراد را تامین کنند ؟ خودروساز نفعش در افزایش تولید است . هرچه تیراژ بالاتر برود قیمت تمام شده پایین می آید . بحران مالی  و بدهی به قطعه سازان ودر پی آن نرسیدن قطعه موجب کاهش تولید شد .

 

بخش چهارم (پایانی) :  مناظره میان آقایان پژویان و میرخانی به منظور پیدا کردن راه حل  نهایی

با انتخاب حضار این دو نفر برای بخش نهایی مناظره انتخاب شدند . سوال مطرح شده در این مناظره براین اساس بود : با توجه به آزمون و خطاهای انجام شده بهترین تصمیم در این حوزه چیست تا به کسی زیان وارد نشود ؟

## پاسخ آقای پژویان : دیوار بلند حمایتی در مقابل صنعت خودروسازی وجود دارد . خودروساز پیش فروش می کند ، پول را می گیرد ،  سرمایه گذاری و خرید سهام می کند ، وام دریافت می کند اما تعداد زیادی خودرو را در انبارهایش نگه می دارد و بهانه می آورد که خودروها قطعه ندارند . اگر تمام این خودروها قطعات یکسان نداشتند توجیه پذیر بود اما اینگونه نبود . ۵۰ سال صنعت خودرو داریم و کره ی جنوبی از ما الگوبرداری کرد اما آن ها از ما جلوتر هستند . چرا ؟ بهترین کاری که در دولت جدید باید انجام بدهند ترسیم نقشه ی راه صنعت است . ورود به بازار کار دولت و وزارتخانه نیست . و بازار باید رقباتی باشد .

##پاسخ آقای میرخانی : هر وقت دولت ارز داشت واردات انجام می شد اما هرموقع ارز نبوده گفته زنده باد خودکفایی . ۱۰ سال پیش به همراه آقای جهانگیری جدولی درست کردیم که براساس آن تعرفه ی واردات سال به سال کاهش پیدا می کرد . انحصار برای این بد است که انحصارگر نگذارد رقیب وارد شود اما در ایران اینگونه نیست . در پایان میرخانی نگهداشتن قیمت در حاشیه ی بازار را بعنوان بهترین راه حل در مقطع کنونی عنوان کرد .

در طول مناظره نظرسنجی ای هم برگزار شد که بینندگان با سخنان کدامیک از آقاین موافق هستند که در نهایت  آقای ادیب با حداکثر آرا در رتبه ی اول ، آقای پژویان در رتبه ی دوم و آقای میرخانی با اختلافی نسبتا زیاد در رتبه ی سوم قرار داشتند .

اگرچه انجام مانظرات می تواند به مطرح شدن راه حل های کاربردی کمکی شایان کند اما این سبک غیرموثر که در دوره ی انتخابات هم منتقدان فراوانی داشت ، نتیجه ای برای مصرف کنندگان به همراه نداشت و مصرف کنندگان همچنان در این بازار آشفته سردرگم هستند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

مطالب مشابه

‫۶۴ دیدگاه‌ها

  1. ramin

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    لعنت الله الا قوم الضالمین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. BM

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مافیا میدونی ینی چی پدال جووون؟؟؟؟
      ینی یک مشت سگ سوار یک مشت خر میشوند!
      به همین راحتی!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حسن

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (61 ديدگاه)

    اینا آماده سازی اذهان برای افزایش قیمت هستش. در بهترین شرایط حداقل هزینه لازم برای تولید خودروی نسبتا به روز اروپایی برای اقشار کم درامد 12 هزار دلار هست. یعنی اگه این وسط هیچ کی نون نخوره (سازمان حمایت، بیمه عجیب و غریب … …) کف قیمت میره تو مرز 38 میلیون. خوب حالا اگه قرار باشه بخور بخورها مثل قبل باشه تولیدات رده خارج داخلی میان رو این قیمت. چیزی که بازار هم نشون داده داره کم کم داره میاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. babak

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اصولا برای پیشرفت باید بهایی را پرداخت ، اما در مورد خودروسازان ایرانی، همیشه دولت ایران با تمام توان مراقب خودروسازان بوده تا هیچ بهایی پرداخت نکنند… این مشکل تنها با اعمال آزادسازی واردات خودرو ،واجازه مونتاژ یا تولید خودرو ها به همه شرکتها با حقوق یکسان حل می شود! هیچ وقت با باج دادن به یک شخصیت حقیقی یا حقوقی برای سایر مردم منافعی ایجاد نمیشود!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. kaka

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    1-من در کل با اقای ادیب موافقم اما در مورد اقای میرخانی ………دو اشغال ساز خوب می دونند و فهمیدیم چه کسایی رو برای سرپوشی روکاراشون و مدیریت انتخاب می کنند { قالتاق نه استاد و…} 2-خیلی جالب بود همه ی اقایان که توی مدیریت دو اشغال ساز بودن رو دکتر معرفی کردن ؟؟؟ 3-الان همه ی دغدغه های شما سر قیمته یعنی اگر این ماشینارو تا 100 ساله دیگه که بعید نیست تولید کنند شما قراره بخرید؟؟؟؟؟؟؟ 4-اینا همش بازیه خوب برنامه سرگرم کننده ای بود جدا ازشون تشکر میکنم چون روز جمعه ای حوصلم سر رفته بود. 5-الان من 22 سالمه می دونم اگر من نتونم یه پراید داشته باشم 30 دیگه بچم {اگر بتونه بخره} سواره پراید بچم میشم …. این که ذیگه ناراحتی نداره. |

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. میلاد. فقط المان.فقط بنز.

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود.همشون اشغالن.فقط حرف حرف حرف.
    V12

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. hitman

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    قبل از انقلاب ما جز بهترین بودیم در منطقه فقط ژاپن حرفهایی واسه گفتن داشت و رقیبی سر سختی برای ایران بود. اما خوب انقلاب که شد این دوکمپانی, ایران خودرو و سایپا که خصوصی بودن به زور از صاحبنش مصادره شد و ناراضیند.میگن به مال یتیم و سید دست نزن عاقبتشو بد مبینی برادران خیامی سید هستند ولی این برادران کار بلد کجا و آقایونی که خدوشنو مسئول کردن کجا برای شادی روح آقای خیامی بنیانگذار ایران خودرو فاتحه و برای جدش هم صلوات ختم کنید اگر اینا نبودن ما اینجا مثل عرب سوسمار خور باید واردات میکردیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سیامک

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    قسمت گریه دارش اینجا بود که گفتن سود سالانه شما 4 هزار میلیارد تومان بوده
    بعدش اون آقا گفت نه این آمار سوری بوده در اصل ما 3 هزار میلیارد ضرر کردیم
    ما الکی گفتیم 4 هزار سود تا از بانک بتونیم وام بگیریم.
    بعد مردم بیچاره ما سهام همین شرکتارو خریدن که اختلاف حسابش 7 هزار میلیارده.
    اخه کجای دنیا ایجور کلاهبرداری میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محسن

      ۶ شهریور ۱۳۹۲
      سوابق: (9 ديدگاه)

      مثلا بورس داریم ! اگه یه شرکتی حسابش 7هزار میلیارد اختلاف داشته باشه دیگه جاش تو بورس نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. livnhn

    ۶ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهترین و تنها راه حل این مساله اینه:
    مردم خودروی داخلی نخرند و دولت تعرفه خودرو خارجی را پایین تر بیاورد تا عرصه رقابت داغ شود . البته بااین مساله ممکن است کمی مدیران مدعی خودرو مونتاژکن ایرانی ضرر کنند یعنی سود کمتر بکنند (اینهمه سال مردم را هر چه میتوانستند خالی کردند.!) و این ضرر را متحمل کارمندان خود کنند از اخراج تا کم کردن حقوق.
    ولی نهایتا این باعث میشود گوششان کشیده شود و بعد چند سال بفهمند که نباید زیاده خواه باشند و کیفیت را بالا ببیند و قیمت را پایین.
    من که شخصا یا 40-50 میلیون پس انداز میکنم واسه خودروی خارجی و یا اصلا خودروی داخلی نمیخرم .
    بهتر است اسب و خر سوار شوم تا خودروی داخلی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Sunmartin

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    با این اوضاع و احوال که داره رخ میده قیمت خودرو پایین نمیاد بلکه روی نرخ های نجومی و غیر واقعی تثبیت میشه ، الان طلا داره پایین میاد این پایین اومدن قیمت بی دلیل نیست و بعد از مدتی دوباره میره بالا و همینطور ، کلا اقتصاد این مملکت رو به زوال هست البته برای اقشاری مثل من و شمایی که در آمد های ۀنچنانی ندارید ، از طرف دیگه در همین اقتصاد گسسته عده ای بر در آمد هاشون افزوده شده و کسی که تا دیروز بعنوان مثال یک خودروی متوسط رو به بالا مثل اسپورتیج سوار بود الان سوار ورشه شده خوب این چطور امکان داره؟؟ باز شدن بسیاری از نمایندگی های متعدد در مراکز خرید بزرگ در شهر ها و شهرستان ها ف افزایش شعبه های مواد غذایی و پوشاک و …این خیمه شب بازی های خودروسازان در رسانه ملی فقط برای سرگرم کردن 3 گروه از مردم هست:عده ای که هنوز دل خوش به وعده وعید های آقایان و آقازادگان ملیاردر هستند، عده ای که فکر میکنند قیمت ها بخصوص خودرو کاهش پیدا میکنه و 3 سال هست که در این انتظار فرو رفتند، و در نهایت عده ای که برای تفریح صرفا این برنامه ها رو میبینند و هدفی جز وقت گذرانی و خنده و سرگرمی این نمایش ها ندارند ، تجربه نشان داده که قیمت هرچیزی که در این سالها بالا رفت پایین نیومد حجتی در جراید اقتصادی بارها به این موضوع کارشناسان اذعان کردند که قیمت خودرو هیچگاه کاهش پیدا نمیکنه پس شرایط همینه که هست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا