ایستگاه خبر

موج‌سواری با حق مشتریان

طرفداران صنایع خودروسازی ایران، این‌گونه وانمود می‌کنند که این شرکت‌ها با حمایت بیشتر می‌توانند روی پای خود بایستند. فصل الخطاب مصاحبه‌ها و مقاله‌های ایشان، حمایت از تولید ملی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از بیکاری است. از سویی با القای توهماتی نظیر توطئه دشمنان و یا مافیای واردکنندگان و خائنین و از این دست و حتی با توهین قصد دارند مطالبات برحقی را که مصرف‌کنندگان از خودروسازان ناخودروساز دارند، به سخره بگیرند. در این میان رسانه‌هایی نیز در اردوگاه طیف شرکت‌ها قرار گرفته‌اند. دولت نیز با کمک به افزایش نرخ ارز، به‌نوعی در حال ایجاد جو روانی گرانی مجدد است تا رکود بازار خودرو را با ترس از گرانی برطرف نماید. در ادامه باز هم یکی از مطالبی را خواهید خواند که بیانگر دیدگاه‌های طیف مقابل مردم است. بسیاری از موارد مطرح شده بارها پاسخ داده شده‌اند و آن‌قدر واضح‌اند که نیازی به تکرار پاسخ آن‌ها نمی‌بینیم. آن را که نمی‌بیند می توان هدایت کرد اما کسی را که خود را به ندیدن زده هرگز:

Cars-cartoon
مدتی است که یک گردهمایی اجتماعی در بخش‌هایی از جامعه به نام کمپین خودرو نخریم راه افتاده است. فارغ از اینکه چه کسانی و با چه نیتی این کمپین را راه انداخته‌اند و اینکه جامعه، نظام، دولت و وزارتخانه و خود خودروسازان با آن چگونه برخورد کرده‌اند، به نظر خاستگاه کمپین، بر حق و بجاست؛ کیفیتی که متناسب با خواسته مشتری نیست و قیمت بالای خودرو. اما یک سؤال باقی است که آیا خواسته یا راهکار این کمپین (نخریدن خودرو) است.
فرض کنیم که خواسته کمپین توسط مردم اجابت شود و تمام مردم دست از خرید خودروی بی‌کیفیت و قیمت بالای ایرانی بکشند. بعدازآن چه اتفاقی رخ می‌دهد؟‌ خودروسازی ناگهان متحول می‌شود و از فردای آن روز بهترین خودروها با نازل‌ترین قیمت در کشور تولید می‌شوند؟ مسلماً نه؛ هرکسی که هرچند از دور، دستی بر آتش داشته باشد می‌داند که این موضوع حداقل به دو سال زمان و بیش از چند هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. پس کمپین چه می‌خواهد: خودرو نخریم تا چه شود؟ تا واردات کنیم و مردم خودرو سوار خوب سوار شوند؟ آیا واقعاً اگر بخواهیم حدود یک میلیون و پانصد هزار خودرو با قیمت متوسط ۱۰ هزار دلار وارد کنیم، کشور در شرایط فعلی می‌توان ۱۵ میلیارد دلار را تأمین کرد؟ آیا با این اوضاع فروش نفت، قیمت دلار ثابت می‌ماند؟

حال قیمت تمام شده این خودرو وارداتی چقدر خواهد بود، (با دلار ۳۳۰۰ تومان) همان ۳۳ میلیون تومان است؟ دولت دیگر نمی‌خواهد گمرک بگیرد؟ مالیات و عوارض شهرداری چطور؟ یک برآورد ساده بر اساس تعرفه‌های حداقلی در دنیا و مالیات و عوارض و بیمه و… این قیمت را به حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان می‌رساند؛ یعنی کمی بیشتر از کالای فعلی که در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. البته شاید ادعا شود که کیفیت این کالای ۴۰ میلیونی بهتر از کالای ۳۰ میلیونی (متوسط قیمت) ارائه شده در بازار فعلی است. این حرکت به معنی سودآوری کلان برای واردکنندگان، دلالان و البته همان کشورهایی است که ما را در این سال‌ها تحریم کرده‌اند (کشورهای مبدأ تولید خودرو)، خواهد بود.

نتیجه دیگر این فرآیند، بسته شدن کارخانه‌های متعدد و بیکاری حداقل حدود ۳۰۰ هزار نفر و رکود بیشتر حداقل ۱۲ صنعت وابسته به آن است. البته شاید برای افراد حاضر در کمپین این مدعا هم زیاد اهمیت نداشته باشد؛ چراکه آن‌ها احتمالاً خواهند گفت که بیکاری چند صد هزار نفر در کنار چند میلیون بیکار فعلی چه اهمیتی دارد؟ آری می‌توان چنین کرد و کارخانه‌هایی را که در زمان اوج تحریم به‌جای تعطیل کردن، دست به مبارزه زدند و توانستند جای خالی فناوری و دانش خارجی را با نوع داخلی آن دوباره تکمیل کنند و به‌نوعی بخشی از جهاد در راه استقلال کشور را به منصه ظهور برسانند، به آن‌هایی که حرکتشان در سال گذشته کورسوی امیدی در صنعت و اقتصاد کشور روشن کرد و نشان داد که ایرانی در بدترین شرایط هم می‌تواند روی پای خود بایستد،‌ پیغام دندان‌شکنی می‌دهیم: استقلال و سربلندی کیلویی چند؟

دولت نفت بفروشد و ما مصرف کنیم. البته مطمئن هستم که تمامی ایرانیان از این عبارات زشت نویسنده اعلام انزجار می‌کنند و این جملات را توهین به خود می‌انگارند. نویسنده ضمن عذرخواهی از مردم شریف ایران، ادعا می‌کند که اگر خواسته کمپین نخریدن، همه مردم از خودروسازی داخلی و واردات همان کالا از خارج از کشور باشد، ظاهراً نتیجه مدعا همین جمله ناپسند است. اما همین‌جا دوباره عذرخواهی می‌کنم و جملات خود را این‌گونه تغییر می‌دهم: کمپین می‌خواهد خودروی باکیفیت و تولید خودمان را با قیمت مناسب تحویل بگیرد و از آنجا که مسئولان گوش شنوا ندارند، می‌خواهد با نخریدن، خواسته خود را به گوش مسئولان برساند.

آری، به نظر می‌رسد که یک سوءتفاهم ایجاد شده است و بعضی می‌خواهند آتش‌بیار این معرکه باشند و از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند. مردم می‌خواهند کالای خوب ایرانی با قیمت مناسب بخرند؛ ولی یک عده حرف آن‌ها را تغییر داده و خود جای مردم پاسخ می‌گویند که نباید کالای ایرانی خرید و طبیعتاً جایگزین آن باید کالای خارجی خرید و به‌این‌ترتیب به دولت فشار می‌آورند تا موانع واردات بی‌رویه را رفع کند. من با اجازه می‌خواهم روی این خواسته مردم، خرید خودروی باکیفیت، ارزان و راهکارهای حصول آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن صحبت کنم. اولاً باید عرض کنم که در کوتاه‌مدت (یکی، دوماهه) هیچ راهی برای بالا بردن کیفیت خودرو نیست؛ اما یک نکته قابل‌تأمل است. خودروهای تولیدی به‌طور کامل بی‌کیفیت نیستند.

بخشی از این تولیدات هستند که واقعاً صدای مشتری را درمی‌آورد. برای راهکار فوری می‌توان خودروساز را موظف کرد که خدمات پس از فروش خود را از این نابسامانی فعلی خارج کند و در مقابل مردم پاسخگو باشد. برای بازه ۶ ماهه تا یک‌ساله باید خودروسازان روی خطوط فعلی سرمایه‌گذاری کرده و با جدی گرفتن نیازمندی‌های نظام‌های تضمین کیفیت و با تصحیح برخی کاستی‌ها، کیفیت کالای فعلی را به حد قابل‌قبول روزهای اول تولید با معیارهای تعریف‌شده در طراحی بازگردانند و نهایتاً در یک برنامه حدود یک تا دوساله با واردات فناوری و خرید طرح‌های جدید آماده، تنوع محصول و استفاده از طرح‌های روز و کاربرد فناوری جدید،‌ محصول جدید باکیفیت ارائه دهند و نهایتاً در یک برنامه سه تا چهارساله با ارتباط مؤثرتر با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی داخلی و تقویت آن‌ها برخی از فناوری‌ها را به‌طور کامل بومی‌سازی کرده و برخی را توسعه دهند و قابلیت طراحی و توسعه محصولات جدید و مدرن در داخل کشور را ایجاد کنند.

Cartoon-Salman-Taheri
البته این حرف‌ها هم تئوریک هستند و چندین پیش‌نیاز دارند و اولین آن ثبات فضای بازار و اقتصاد کشور و دومین آن جذب سرمایه از نوع داخلی و خارجی آن است و این کار جز با همراهی و همدلی مردم با دولت که شعار ارائه شده توسط مقام معظم رهبری برای امسال است، امکان‌پذیر نخواهد بود. فراموش نکنیم که اگر خواسته این کمپین بستن در خودروسازی‌ها باشد، چیزی جز عدم ثبات بازار و اقتصاد نصیب کشور و جامعه نخواهد شد؛ خواسته‌ای که سالیان دراز است دشمنان ما به دنبال آن هستند.

اما از آنجا که این ملت بارها ثابت کرده که استقلال و بالندگی کشور، آرزوی آن بوده و هست، با ارائه خواسته‌های منطقی، دولتمردان را در راه رشد و توسعه کشور یاری خواهند داد و اجازه نخواهند داد دشمنان از یک خواسته طبیعی و بر حق مشتریان، سوءاستفاده کرده و به یک صنعت راهبردی کشور که سال‌ها روی آن سرمایه‌گذاری شده است،‌ ضربه وارد شود.

امیرحسین کاکایی
عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران
منبع: دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۶۸ دیدگاه‌ها

  1. شایان

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (89 ديدگاه)

    اون 15 میلیارد دلاری که گفتی آره هیچی نیست ما تو 1 سال گذشته بیشتر ازین مبلغ رو برای سوریه فرستادیم مرگ 1 بار شیون 1 بار تمام خودرو های روی خط تولید تو ایران باید تولیدشون متوقف بشه و خودرو های 2010 به اینور با قیمت جهانی تولید بشه که بازم خریدش برای مردم ایران سنگینه. اگر کارخونه ها میتونن بسم الا.. اگر نمیتونن کاسه کوزشونو جم کنن خودرو سازهای خارجی با شرط تولید در داخل حاضرن بیان (سر و دست میشکونن) و نه تنها کسی بیکار نمیشه بلکه چند صد هزار نفر دیگه وارد صنعت خودرو سازی میشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارش

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (122 ديدگاه)

      ترکا یه ضرب المثل خوبی دارن که میگن(به فارسی میگم)=درخت رو کرم داخل خودش میخوره!!مسوولان هرچی مشکل و گرفتاری هست میندازن گردن تحریم و امریکا و انگلیس و…
      !!ولی داخل همین مسوولان یه عده به ظاهر [غیر قابل انتشار]خون مردم رو میمکن!!یعنی اقتصاد کشور رو طوری گران و ارزان میکنن که سهام و کارخانه خودشون متضرر نشه.[غیر قابل انتشار]

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. kevin7360

        ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (74 ديدگاه)

        دوستان گرامی تنها راه نجات صنعت خودروسازی به صورتی که نه سیخ بسوزه نه کباب (حفظ اشتغال)فقط وفقط فروش این دو خودروساز به خودروسازان بزرگ جهان با سهام 49 به 51 به نفع طرف ایرانی و با شرط تولید حداقل 50 درصد داخلی و 30 درصد صادرات است .لطفا تا رسیدن به این مقصود از خریدن خودرو صفر خودداری کنید.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. ارش

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (122 ديدگاه)

      با اجازه اقا شایان!!اقا کی گفته محصول ایرانی نخریم؟؟عزیز من ملت میگه کیفیت رو ببر بالا و قیمت رو خداپسندانه کن ولی وقتی مسوولان به مردم زور تحمیل میکنن انتظار نداشته باش هم ملت سر تعظیم فرود بیارن.تو این بازار چینی ها وقتی یه کالای رو میبینم که روش نوشته مدی این ایران خدایش کلی ذوق و شوق میکنم.ولی همین خودرو ملی هم که میگید ملی نیست که!!بیشتر قطعات چینی هست.وقتی خودروسازان داخلی به جان و سلامتی مردم ارزش و اهمیت ندن چینی ها مگه ارزش میزارن؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. kevin7360

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (74 ديدگاه)

      دوستان گرامی تنها راه نجات صنعت خودروسازی به صورتی که نه سیخ بسوزه نه کباب (حفظ اشتغال)فقط وفقط فروش این دو خودروساز به خودروسازان بزرگ جهان با سهام 49 به 51 به نفع طرف ایرانی و با شرط تولید حداقل 50 درصد داخلی و 30 درصد صادرات است .لطفا تا رسیدن به این مقصود از خریدن خودرو صفر خودداری کنید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. Vahid

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      وقتی افزایش سه برابری قیمت ها رو انجام میدادن مردم کجا بودن ؟ دشمن کجا بود ؟
      خوشحالم از این که به دست و پا زدن افتادین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حسن

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نصف این مطلب شعارهاى دولتى و خسته کننده بود. کدام دشمنان؟ دشمن همینجاست، دشمن کسیه که کارش رو بلد نیست و مدعاست و با جون مردم بازى مى کنه. کى گفته تعطیل بشه؟ چرا براى فوتبال که فقط سرگرمىه براى مردم کلى پول میدید مربى خارجى میارید و براى یه صنعت به این مهمى یه مدیر خوب و کارکشته خارجى نمیارید؟؟ شما به اندازه کافى فرصت مدیریت و تو لید و پیشرفت و حمایت داشتید اما هیچکارىً نکردید،. لطفا با قبل از انقلاب مقایسه نکنید با الان، با الان دنیا و کره مقایسه کنید. یا مدیر خارجى بیارید، یا اجازه بدید اونا بیان تو ایران مستقل کار کنند یا تعرفه ظالمانه رو کم کنید یا لطفا برید کنار و زحمت رو کم کنید. لطفا اینقدر دم از حمایت تولید داخلى نزنید که حال همه بد میشه، شما واقعا اگر دلتون براى تولید داخلى سوخته شرایط و مقررات و بورکراسی هاى مختلف براى تولید کننده ها رو که همشون دلشون خونه ترمیم کنید و گیرها و قوانین دست وپاگیر و سلیقه اى رو جمع کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارش

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (122 ديدگاه)

      شرایط خودروسازی رو با قبل انقلاب مقایسه نکنن؟؟داداش شما برو زندگی نامه محمود خیامی موسس ایران ناسیونال(ایران خودرو فعلی)رو بخون ببین طرف چه نابغه ای بود و چه ایده های برای صنعت خودرو داشت که اگه عملی میشد الان خودروسازان اروپای جلوش قد علم نمی تونستن بکنن ولی بعد انقلاب اقای خیامی رو با یه تیپه پا از کشور انداختن بیرون.میدونی مشکل کار کجاست؟؟اون مدیری که میاد پست ریاست رو بگیره گدا و گشنه هست فقط به این فک میکنن تو چند ساله خوب خودشونو ببندن و برن.الان اقای محمود خیامی تو انگلیس هست که ولی چندین مدرسه در خراسان ساخته و جزو خیرین خارج کشور هم هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. خودرو داخلی بی کیفیت ممنوع

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (7 ديدگاه)

      دوستان شش ماه ماشین صفر ازشون تحویل گرفتم پنج ماه دربه در دنبال رفع عیب هاشم این نمایندگی اون نمایندگی این شهر اون شهر، به نظرتون دشمن کدومه؟؟؟؟ اینجاست یا اونجا همان استکبار جهانی معروف!!!!؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. شایان

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1355 ديدگاه)

    یعنی چی؟یعنی ملت برن آشغال بخرن آقای کاکائی کدوم دشمنان مرد حسابی دشمن چه سودی داره میکنه از این نخریدن آقا این مردم از پراید خوششون نمیاد از پژو ساخت داخل و خارج خوششون نمیاد از رانا و تیبا و هرچی آشغال ساز داخله خوششون نمیاد ولی مجبور بودن که بخرن الان نمیخرن حق این کارم ندارن به درک که اقتصاد فلج میشه مثلا این اقتصاد مزخرف چی داره که فلج بشه مورچه چیه کله پاچش باشه اقتصادی که با قیمت نفت بالا و پائین میشه اقتصاد مرده و عروسک خیمه شب بازیه دلار روز به رزو داره بالاتر میره یعنی پول بی ارزش تر میشه یعنی مثلا اقتصاد داره روبه زوال میره حقوق یه کاگر چقدره در ماه سال چقدر کارخونه ها و کارگاه و خصوصی دارن ازشون بیگاری میکشن دقیقا مثل برده ها داره برخورد میشه باهاشون صداشونم در نمیاد بسه بابا یکی با کلید میاد یکی میاد میگه ما با تموم دنیا ارتباط داریم ببینید ما همه رو پای مذاکره کشوندیم معلوم نیست از کجای مملکت زده شده و داده شده بهشون میگن توافق انجام شد یه سیرکیم در آمریکا و اروپا بازی میشه و تموم شد بسه بابا جمع کنید بزرگترین ضرر و در مثلا برجام و همین مردم ایران میبینن این خط اینم نشون حالا هی یه سری… … کیف شن پدال خواهشا چاپ کن درد دله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. یه توهم زده

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (27 ديدگاه)

    آخ باز هم بهانه های بنی اسرائیلی برای توجیه گند کاری های خودروسازان!پدال دارم کمکم ازت نا امید می شم داری میری تو جبهه ی خودروساز ها!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. قاقالی

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (150 ديدگاه)

      مونتاژکاران داخلی 35 سال وقت داشتن یه تکونی به خودشون بدن ولی تجربه این 35 سال نشون داده که نتیجه خریدن خودروی داخلی چیزی جز کاهش کیفیت و افزایش قیمت نیست،

      امیدوارم نابود بشن .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. محمد حسین

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (34 ديدگاه)

    آقای مهندس و استاد دانشگاه چرا حرفت را نیمه کاره رها کردی . حق با شماست مردم خودروی باکیفیت ایرانی و با قیمت مناسب می خواهند. بخشی از این بحران تقصیر خود خودروسازهاست که طی سالیان سال بر بعضی شایعات دامن زدند بهتر است هرچه سریعتر کمیسیونی از طرف مردم (البته مردم دیگر به نمایندگان مجلس اعتمادی ندارند) تشکیل شود تا قیمت تمام شده خودرو دقیق تعیین گردد.
    موضوع اصلی این است که مسئولان و مدیران صنعت خودرو که همه آنها آدمهای دولت و سیاسی هستند و به ندرت بر اساس شایستگی شان منصوب شده اند حاضر به پذیرش اصل مسئله که سوءمدیریت می باشد و عدم استفاده از مهندسین و طراحان خلاق و شایسته ایرانی می باشد، نیستند.
    این مردم فریاد می زنند که طی این سالیان سال تو این جاده های خراب به وسیله این تابوتهای مرگ عزیزانشونو از دست داده اند چه کسی پاسخگوست
    چرا دولت و حاکمیت سایه خود را از سر شرکتهای خودرو سازی کم نمیکند تا بیشتر از این بر شایعات اختصاص بخشی از قیمت فروش خودرو به برخی ارگانها دامن نزد و هزاران چرای دیگر
    مردم جواب می خواهند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. اث میلان

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    سلام هم وطن،ما کماکان به تحریم خرید خودرو از تمام انواع آن اعم از ایرانی،چینی و وارداتی ادامه میدهیم،هدف در فاز اول کاهش قیمت منطقی خودرو که برای داخلی ها 1/2،برای چینی ها 1/2،و برای وارداتی ها 2/5 است، این برنامه ادامه دارد تا زمانیکه فاز دوم ارتقاء تولید در داخل و جایگزینی مدل هایی مانند پراید،پژو، با ماشین های روز دنیا ولی بت قیمت منطقی صورت بگیره،فعلا داخلی ها و وارد کننده ها باید منتظر باشن،قیمت ها منطقی بشه و تحریم ها برداشته بشه،نرخ ارز تثبیت بشه، از مردم درست عذر خواهی کنن،قراردادهای فروش اصلاح بشه،بند حق کاملا با مشتری است به تمام قراردادها اضافه بشه،حسن نیت را نشان بدن،تازه بعدش از خداوند درخواست گشایش در کار کنن،ببینیم چی میشه،هم وطن،کمپین با قدرت به پیش میره،اطلاع رسانی کنین،

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. قاقالی

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (150 ديدگاه)

    عذر میخوام بچه ها اگه بعضی وقتا نظراتم تکراریه آخ یه جورایی احساس میکنم پدال نظرمو قورت میده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مهراد

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    درود
    اخه حرص ادم از همین تحلیل ها در میاد که افراد مثلا متخصص اون ها رو روى کاغذ میارن
    اخه اقاى محترم (؟) نوشتى کارخانه هایى که در زمان تحریم با فناورى داخلى تونستن خودشون قطعات مورد نیازشونو بسازن
    خب به نظر من اینى که نوشتى مصداق بارز نشر اکاذیبه ، اون هم نه از سر نا اگاهى که اگاهانه
    چون خیلى بعیده فرد اگاهى مثل شما ندونه که بعد از شروع سفت و سخت تحریم ها ، تولید چندین مدل از انواع خودروها مثل مزدا ٣ و مگان و … کاملا متوقف شد و بقیه ى خودرو ها هم تولیدشون به شدت کاهش پیدا کرد و براى مثال تولید محدود 206 از اون تاریخ با قطعات بى کیفیت چینى ادامه پیدا کرد
    بهمن موتور و کرمان موتور و سایپا و بقیه ى مونتاژکارامون هم مونتاژ خودروهاى چینى رو اغاز کردن
    اینه اتفاقى که بعد از تحریم براى به اصطلاح خودرو سازیمون اتفاق افتاد اقاى عزیز
    نه برادر من ، نه مونتاژسازیمون نماد استقلاله کشوره و نه ما ضد استقلال میهن
    مى دونى میهن پرست کى بود ؟ دوستدار استقلال کشور کى بود ؟ بزرگ مردى به اسم خیامى که از صفر و با دست خالى تو فضاى مطلوب اقتصادى ایران ناسیونال رو بنیان نهاد ، براى کارگرگراش خونه ساخت ، و داشت شونه به شونه ى هیونداى کره جلو مى رفت
    واقعا خجالت نمى کشید ؟ اومدید کارخونه اشو نا جوانمردانه مصادره کردید ، اون روند رو به جلو رو از بین بردید و الانم که بعد از ٣٧ سال ظلم ، مردم جلوتون در اومدن بازم دارین توجیه مى کنین ؟!؟
    اخه کارخونه اى که ٢۴ ساله 405 مونتاژ میکنه و بعد همون 405 رو هر 10 سال یه بار فیس لیفتش مى کنه و اسمشو مى ذاره خودروى ملى (!) ، اون یکى هم ٢۴ ساله پراید میده بیرون، حقیقتا کدوم وجدان منصفى حاضره ازش دفاع کنه؟!؟
    مگر اینکه انصاف و وجدان رو بندازیم دور و ….
    الانم ادرس غلط نده اقاى محترم ، اولا که کل ساختار کشور به دلیل وجود اقتصاد دولتى و شبه دولتى – نظامى امکان خصوصى شدن حقیقى این ٢ کارخونه وجود نداره و تا ساختار کلى این اقتصاد عوض نشه همین اشه و همین کاسه
    دوما تنها راهى که باعث میشه هم مردم به حقشون که خرید خودروى با کیفیت به قیمت مناسبه برسن و هم کارگران بى کار نشن ، اینه که خودروساز هاى بزرگ تو کشور سرمایه گذارى کنن و خطوط تولید تو ایران راه اندازى کنن و کارگران هم برن سر کارشون که همون مونتاژیه که الان دارن میکنن با این تفاوت که به جاى 405 و 206 و پراید و ال نود ، شورلت و کادیلاک و تویوتا و دوج و فورد و هوندا مونتاژ میکنن
    ٢ خوردرو ساز کشورمون هم اون زمان تو شرایط رقابتى که ایجاد میشه یا خودشونو جمع میکنن و درست و حسابى میان تو بازار یا به دلیل عدم تطابق با شرایط منحل میشن و حذف میشن ، مثل پونتیاک و….
    انقدر مفاهیم مقدسى مثل استقلال رو دستمایه ى دزدى و دروغ قرار ندید ، خیانت اینه
    بدرورد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. قاقالی

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (150 ديدگاه)

      جوابت عالی بود مهرداد جان
      مونتاژکاران داخلی 35 سال وقت داشتن یه تکونی به خودشون بدن ولی تجربه این 35 سال نشون داده که نتیجه خریدن خودروی داخلی چیزی جز کاهش کیفیت و افزایش قیمت نیست،

      امیدوارم نابود بشن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ارش

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (122 ديدگاه)

      داداشه تو صنعت خودروسازی ما فعلا قانون جنگل حاکم نشده(یعنی هر کی قوی تر هست زنده میمونه)

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. حمید

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      همه نظرتو قبول دارم
      به جز قسمت اخر
      اولا که همونطور که میدونید امکان نداره ماشین های امریکایی در ایران تولید بشن
      بعد هم اخه برندی مثل دوج ماشینه که تو ایران تولیدبشه ؟
      این برندها شاید چهل سال پیش خوب بودن و خاطره خوبی ازشون تو ایران مونده باشه
      ولی الان نشانی از اون موقع ندارن
      واقعیت اینه که برای مونتاژ، برندهای ژاپنی و آلمانی و بعدش کره ای ها در اولویت هستن و نیاز جامعه رو خیلی بهتر از امریکایی ها برطرف میکنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. Vahid

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      مهرداد خیلی لایک حال کردم با جوابت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. ali

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این نویسنده تعداد کشته شده ها و معلولین این سالها رو فراموش کرده و با بازی با کلمات سعی در برانگیختن نه حتی حس وطن پرستی بلکه حس ترحم در خواننده رو داره ، صنعتی که سود ده نباشه هیچ ایرادی نداره از بین بره ، مگر صنعت نساجی که از بین رفت باعث برهم ریختگیه جامعه شد؟ بلکه از دل همون الان تولید کنندگانی درآمدن که از لحاظ کیفیت با برندهای معروف رقابت میکنن ولی دلیل پیدایش اینها این بود که نساجی ورشکست شد و دست دولت از اون کوتاه شد و همین مورد در مورد خودرو سازی هست که با ورشکستگیه این صنعت دست دولت از اون کوتاه میشه و امکان پیشرفت به وجود میاد چون دولت به خاطره سود بالا و بادآورده ای که از طریق این صنعت نسیبش میشه هیچ وقت خواسته به حق مردم رو به طور واقعی و دایمی قبول نمی کنه واگر هم برای مدت کوتاهی قبول کنه بعد سریع به همون روال سابق برمیگرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. vahid

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان من تمام نظرات رو خوندم و اولین بار هم هست که نظر میدم به نظر من اگه یه چند مدت دیگه مردم صبر کنند و ماشین صفر نخرند حتما ارزان خواهد شد نه تنها ماشین بلکه همه چیز ارزان میشه با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارش

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (122 ديدگاه)

      جدی میگی فقط چند روز صبر کنیم؟؟عزیز من ما برای چشم انداز 20ساله این تحریم رو تدوین کرده ایم!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. amir

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (255 ديدگاه)

    طبق گفته تحقیق و تفحص مجلس خودروساز ها زمانی که با اضافه پولی که از مردم میگیرند و باهاش زمین های میلیاردی می خرند و تو هر زمینه ای فعالیت می کنند باید فکر این روز ها رو می کردند سرمایه هایی که جای دیگه کردند و به سود رسیدند دوباره برگردونند به خودروسازی زمین های خریداری شدشون رو بفروشن
    حتی شده تا دو سال هم خورو رو عوض نمیکنیم
    ***

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amir

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (255 ديدگاه)

      آخرش سانسور شد پدال توقع نداشتیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. امير علي

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (399 ديدگاه)

    ما هم دلمون نمیخواد مردم بیکار شن حرف ما اینه که چرا اجازه نمیدن کمپانی های ماشین سازی بیان خودشون تولید کنن با همین کارگرای ایرانی ولی کسی تو کارشون دخالت نکنه تازه میتونن صادرم کنن ولی بدبختی ما اینه که مسئولای ما دوست ندارن مردم ماشین درست و حسابی سوار شن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. اث میلان

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    سلام هم وطن عزیزم، کمپین داره خوب پیش میره، هدف فقط نخریدن نیست، هدف شروع روند تحول است،فاز اول اصلاح قیمت ها است،داخلی ها و چینی ها باید به 1/2 قیمت فعلی برسه،اما از اون طرف وارداتی ها باید قیمتشان به میزان 2/5 کاسته بشه یعنی یک ماشین 150 تومانی به 90 تومان برسه،در فاز دوم باید ماشین هایی مثل پراید و پژو و آشغالهای دیگه از سبد خرید ملت حذف بشن ماشین های با تکنولوژی روز با قیمت منطقی برای تمام اقشار ملت تولید بشه، فاز سوم تغییر کلیه قراردادهای فروش و اضافه شدن واقعی حق مشتری با تغییر کلیه بندهای آن انجام بشه،بعدش خودرو سازها و وارد کننده‌ها منتظر لغو تحریم ها باشن،بعدش بگذارند نرخ ارز تثبیت بشه،بعدش از خدا طلب استغفار کنن،منتظر باشن تا واکنش طبیعی مردم را ببینن،فعلا کمپین داره خوب میتازه،پس همگی باهم این راه را ادامه میدیم،یا حق

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. m power

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تاوان سر کار باقی ماندن عده ای اشغال ساز و کم فروش و مردم نباید با جون و مالشون بدن.همشون هم بیکار بشن مهم نیست باید یاد بگیرن جنس خوب و با کیفیت تولید کنن.باید بدونن برای پول در اوردن باید زحمت بکشن نه هر اشغالیو به اسمه ماشین بدن دست مردم و جون خودشونو خوانوادهشانو بخطر بندازن که میخوان پول مفت بدست بیارن.شان ایرانی این اشغالا نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. سعید

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (76 ديدگاه)

    سلام
    1- دولتها همواره به خودرو به عنوان راهکاری برای کسب در آمد نگریسته اند ، به طوری که تامین بخشی از بودجه شان را همواره در منابعی چون تعرفه و مالیات غیر متعارف از ابزاری تحت نام خودرو تعریف کرده اند . مگر خودروسازان چه می گویند ؟ می گویند بگذارید ما خود قیمت تولیداتمان را تایین کنیم ، حال مردم چه می گویند ؟ می گویند بگزارید بازار رقابتی ( بدون تعرفه قیمت خودرو را تعیین نماید ، همانطور که در مناطق آزاد تجاری کشور بر قرار است ) ، پس مشکل کجا است ؟ مشکل دولتها و بعضی مواقع فراتر از دولتها هستند که به دلیل در آمد سرشارشان از این منبع درآمدی نمی خواهند بگذرند ، دوستان اگر خودرو پلاک نمی شد و در جیب هم جا می گرفت ، دیگر این حرف و حدیثها نبود .
    2- اگر صنعت خودرو نمی تواند شرکای خوبی را در سطح جهانی داشته باشد به دلیل سیاست خارجی اشتباه ایران است ، به خاطر شعار مرگ بر … است و …
    3- اگر صنعت خودرو نمی تواند شرکای خوبی در سطح جهانی داشته باشد به دلیل سیاست داخلی دوگانه و غیر ثابت اقتصادی است که نه دارای شفافیت و نه قابل اعتماد است .
    4- خارج از هرگونه حرکت سیاسی و غرض ورزانه ای ، مقابله با گرانفروشی وظیفه همه می باشد ، ممکن است گرانفروش مغازه سر محل باشد ، اتحادیه عرضه دام وطیور باشد یا سیاستهای کلان دولت .
    5- بدون توجه به کمپین جاری من سالهاست که گرانفروشان صنعت خودرو را تحریم کرده ام . حال اگر همه هم این کمپین را منتفی بدانند من همچنان مصمم هستم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. محسن

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خداییش واسه نشر این نوشته چقد پول گرفتین؟! مردم دیگه خیلی آگاه شدن پدال عزیز، تو خودت رو با این نویسنده ها خراب نکن
    تنها راه باقی مانده در وضعیت کنونی اینه که شرکت های خودروساز قیمت ماشین هاشون رو به نصف کاهش بدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سردبیر

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (764 ديدگاه)

      سلام. دوست گرامی احتمالا پاراگراف ابتدایی متن را مطالعه ننموده اید. البته دیگر پاسخ مشروح برای این مطلب ننوشتیم اما در عین حال فکر می کنیم تا همین حد که دیدگاههای غیر قابل دفاع جناح خودرونسازان سودجو را منتشر کردیم کافی باشد. به امید پیروزی ملت
      ارادتمند

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یه توهم زده

        ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (27 ديدگاه)

        سلام جناب آقای سردبیر
        پاراگراف ابتدایی متن بعدا اضافه شد و اول نبود.لطفا وقتی مقاله ای را از طرف خودروسازان منتشر می کنید ابتدای مقاله موضع سایت را مشخص کنید تا با مواضع خودروسازان اشتباه نشود.به امید پیروزی کشور و ملت.
        ارادت.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. محمدحسین شاوردی

        ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (109 ديدگاه)

        جناب توهم زده عزیز!
        این مقاله به خواست بنده در سایت وزین پدال منتشر شده … چنان که میدونید میز خبر و اخبار بخش داخل رو بنده با کمک دوستان و جناب سردبیر مدیریت میکنیم…
        به نظرم این استاددانشگاه و رتبه علمیش و رشته دانشگاهیش در حدی هست که درخصوص صنعت خودروسازی بخواد اظهار نظر کنه
        در دوم… ایجاد گفتگو .مهمترین کارویژه هر رسانه آزاد هست… این استاد صرفا نظر خودشونو گفتن… پدال هم مسئول نظر ایشان نیست و فقط به بازنشر مقاله ایشان پرداخته… سعی ما انتشار محتوای علمی و کارشناسانه و البته از سلایق و دیدگاههای مختلف است
        لطفا با دست برداشتن ازتوهین و تهمت زدن به اعضای تحریریه پدال که شرافتمندانه در راس مبارزه با خودروسازان وطنی و کم فروش قرار گرفتن، به لینک اصلی این مقاله که در روزنامه معتبر دنیای اقتصاد چاپ شده مراجعه و اتهاماتتون رو نثار منشا اصلی بفرمایید…
        سپاسگزارم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. یه توهم زده

          ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
          سوابق: (27 ديدگاه)

          سلام جناب آقای شاوردی
          همانطوری که در بالا به آقای سردبیر گفتم پاراگراف اول متن در ابتدای نشر مقاله وجود نداشت.به همین دلیل چنین برداشت می شد که مقاله منتشر شده در جهت مواضع سایت است و نظرات ابتدایی من هم بر این اساس بود.
          اما درخصوص این استاد دانشگاه البته ایشون میتونند در مورد صنعت خودرو نظر بدهند اما این که ایشون استاد دانشگاه هستند و رشته شون مرتبط هست و رتبه علمی دارند هرگز دلیل نمی شه که با تحلیل مغرضانه به ملت توهین کنند.متاسفانه در جای جای مقاله به بهانه تحلیل به مردم توهین شده است.
          من هرگز قصد توهین به اعضای سایت وزین پدال رانداشتم و اگر چنین برداشت شده از شما عذرخواهی میکنم.اگر سایت شما مورد تایید من نبود هرگز در این سایت نظر نمی دادم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  17. یه توهم زده

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (27 ديدگاه)

    بالاخره واضح است وقتی جوابی برای 35 سال گند کاری خودروسازان وجود ندارد ماستمالی و حمله به جلو بهترین راه است!
    می رسیم به جواب هایی برای ادعا های مطرح شده در این مقاله کاملا مغرضانه!
    اولا نگارنده در موقعیتی نیست که نیت کمپین را بررسی کند سوالی که مطرح است این است که نیت نگارنده از این همه مغالطه و حمله به کمپین چیست؟
    نوشته اند[به نظر خاستگاه کمپین، بر حق و بجاست؛ کیفیتی که متناسب با خواسته مشتری نیست و قیمت بالای خودرو].اولا این یعنی شما خود تایید میکنید که خودروی داخلی بی کیفیت و گران است .دوما حق مردم چیزی نیست که بانظر شما از بین برود یا تغییر کند!وقتی کیفیت یک محصول پایین است و قیمت آن بسیار بیشتر از مقدار واقعی است عقل سلیم حکم میکند از خرید آن صرفنظر شود!
    نوشته اند[فرض کنیم که خواسته کمپین توسط مردم اجابت شود و تمام مردم دست از خرید خودروی بی‌کیفیت و قیمت بالای ایرانی بکشند. بعدازآن چه اتفاقی رخ می‌دهد؟‌ خودروسازی ناگهان متحول می‌شود و از فردای آن روز بهترین خودروها با نازل‌ترین قیمت در کشور تولید می‌شوند؟ مسلماً نه]خوب از خودروسازی که 35 سال متحول نشده انتظار نمی رود در یک ماه متحول شود.توبه گرگ مرگ است!
    نوشته اند[هرکسی که هرچند از دور، دستی بر آتش داشته باشد می‌داند که این موضوع حداقل به دو سال زمان و بیش از چند هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد]. زمانی که مردم به خودروسازان دادند نه 2سال بلکه 35 سال است در تمام این مدت به بهانه حمایت از تولید داخل کمک های همه جانبه ی دولتی و وام های کلان به خودروسازان داده شد اما خودروسازان نه تنها تلاشی برای افزایش کیفیت نکردند بلکه روز به روز از کیفت تولیدات آنان کم شد.بعلاوه با اقدامات نسنجیده ای مانند ایجاد سایت های تولیدی در کشور های خارج که نتیجه ای جز زیان و ضرر نداشت بار مالی آنان را هم بر دوش مصرف کننده گذاشتند.هزینه این حمایت را مردم با جان و مال خود پرداختند!
    نوشته اند[تا واردات کنیم و مردم خودرو سوار خوب سوار شوند؟ آیا واقعاً اگر بخواهیم حدود یک میلیون و پانصد هزار خودرو با قیمت متوسط 10 هزار دلار وارد کنیم، کشور در شرایط فعلی می‌توان 15 میلیارد دلار را تأمین کرد؟ آیا با این اوضاع فروش نفت، قیمت دلار ثابت می‌ماند؟]در جواب آن باید گفت پس چگونه کشو می تواند اختلاس های هزاران میلیاردی را تامین کند اما 15 میلیارد واردات را نمیتواند؟اگر هزینه ای که برای خودروسازی صرف شده است در بخش صنعت نفت سرمایه گذاری میشد مجبور نبودیم نفت را به صورت خام صادر کنیم که اکنون شما نگران قیمت آن باشید!
    نوشته اند[حال قیمت تمام شده این خودرو وارداتی چقدر خواهد بود، (با دلار 3300 تومان) همان 33 میلیون تومان است؟ دولت دیگر نمی‌خواهد گمرک بگیرد؟ مالیات و عوارض شهرداری چطور؟ یک برآورد ساده بر اساس تعرفه‌های حداقلی در دنیا و مالیات و عوارض و بیمه و… این قیمت را به حدود 40 تا 50 میلیون تومان می‌رساند؛ یعنی کمی بیشتر از کالای فعلی که در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.]اگر صنعت خودروسازی به همان جایی که قرار بود برسد میرسید اصلا تعرفه ای در زمان حاضر وجود نداشت که دولت بخواهد بگیرد چون قرار بود به صورت پله ای و سالانه تعرفه کم و نهایتا حذف شود!در ثانی اگر حافظه جنابعالی یاری کند همین 3سال پیش بود که قیمت دلار ناگهان افزایش یافت و قبل از آن 900 تومان بود اگر با این قیمت محاسبه کنیم قیمت خودروی 10000 دلاری 9میلیون تومان تمام می شودکه اگر مالیات را هم به آن اضافه کنیم باز هم خیلی پایین تر از ارزانترین خودروی داخلی خواهد بود البته با کیفیت 3 برابر!وقتی دولت ناگهان قیمت ارز را از 900 تومان به قیمت کذایی 3490 تومان افزایش میدهد خودروهای ارزان قیمت خارجی به خودروهای فوق لوکس تبدیل می شوند.این خودروی خارجی نیست که گران است بلکه ارزش پول ملی است که یک شبه یک سوم شده است!
    نوشته اند[شاید ادعا شود که کیفیت این کالای 40 میلیونی بهتر از کالای 30 میلیونی (متوسط قیمت) ارائه شده در بازار فعلی است. این حرکت به معنی سودآوری کلان برای واردکنندگان، دلالان و البته همان کشورهایی است که ما را در این سال‌ها تحریم کرده‌اند (کشورهای مبدأ تولید خودرو)، خواهد بود.]این که کیفیت خودروی خارجی بهتر از داخلی است ادعا نیست بلکه حقیقت محض است و نمیتوان با گول زدن مردم آن را تغییر داد بلکه باید آن را پذیرفت!در ضمن این حرکت به معنای شکستن انحصار داخلی،پایان دادن به 35 سال کشتار مردم، جمع شدن بساط فساد رانت و خون خواری خودروسازان، خالی شدن پست ها وافزایش ایجاد اشتغال، متوقف شدن توهین به شعور مردم افزایش امنیت راه ها،کم شدن مصرف سوخت کم شدن آلودگی هوا افزایش مشتری مداری و… است.در ضمن اگر خیلی نگران سود آوری خودروسازان خارجی هستید می توان اقدام به مونتاژ این خودرو ها در داخل کشور وجایی خارج از دو خودروسازی فعلی کرد که باعث ایجاد اشتغال انتقال تکنولوژی کاهش قیمت تمام شده مشارکت در سود آوری برای کشور؟، رونق وارتقای صنایع وابسته و در یک کلام پیشرفت صنعت می شود!
    فکر کنم به ادعای بیکاری 300000نفر در بالا جواب دادم
    نوشته اند[کارخانه‌هایی را که در زمان اوج تحریم به‌جای تعطیل کردن، دست به مبارزه زدند و توانستند جای خالی فناوری و دانش خارجی را با نوع داخلی آن دوباره تکمیل کنند و به‌نوعی بخشی از جهاد در راه استقلال کشور را به منصه ظهور برسانند، به آن‌هایی که حرکتشان در سال گذشته کورسوی امیدی در صنعت و اقتصاد کشور روشن کرد]بله دست به مبارزه زدند آن هم چه مبارزه ای!مبارزه با جان ملت با جایگزین کردن قطعات خارجی با قطعات چینی!کدام دانش؟ کدام فناوری؟اگر صنعت خودرو دانش و فناوری داشت که الان در این حال و روز نبود!قالب کردن قطعات چینی به جای قطعات اصلی تولید ملی نیست بلکه خیانت به کشور است!نه تنها جهاد اقتصادی نیست بلکه بزرگترین ضربه به اقتصاد کشور است واگر امیدی به صنعت باشد آن را هم کور می کند!
    نوشته اند[به دولت فشار می‌آورند تا موانع واردات بی‌رویه را رفع کند]نخیر از دوات تقاضا دارند تا بساط کم فروشی و قتل مردم را جمع کنند!صنعتی که سالیان دراز مسئولان نالایق آن با مخفی شدن در پشت سدی به نام تعرفه نه تنها به مردم خیانت کردند بلکه مانع رشد و پیشرفت اقتصاد و به تبع آن کشور شدند!با تعرفه های نجومی دولت مردم ناچار به استفاده از این خودرو ها شدند و در عمل حق انتخاب از آنان گرفته شد!هر روز در گوشه ای از کشور باید شاهد از دست دادن عزیزانی می شدند که شاید بسیاری از آنان جز سرمایه های ملی بودند!سرمایه هایی که برای پرورش آنان هزینه ی بسیاری شده بود!و بی سرپرست شدن هزاران خانواده که علاوه بر مشکلات مالی تبعات اجتماعی فراوانی دارد!ماحصل این انحصار و خودروهای بیکیفیت داخلی سالانه 20000 کشته،110000 معلول دائم و500000مجروح است.بعلاوه با مصرف سوختی که این خودروها دارند سالانه مقادیر بسیاری سوخت و سرمایه ملی هدر میرود.علاوه بر این سرب موجود در سوخت داخلی بسیار سمی و خطرناک است و عوارض آن به صورت آلودگی هوا، انواع بیماری های تنفسی و تعداد بسیاری بیمار که گوشه بیمارستان ها افتاده اند ظاهر می شود!
    در پایان مقاله هم تخیلات و آرزوهای خود را بیان کرده اند و از مردم خواسته اند تا با مدارا با خودروسازان در یک دوره زمانی چند ساله بتوانیم به کیفیتی که خودروها چند سال پیش داشتند برسیم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. جواد

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (9 ديدگاه)

      یه توهم زده
      دمت گرم مطلبی که گذاشته بودی عالی بود یه لایک بشتر نمیشه زد ولی اگه میشد 100 تا میزدم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یه توهم زده

        ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (27 ديدگاه)

        سلام جواد جان خیلی ممنون لطف داری.امیدوارم روزی برسه که تو این کشور احترام به حقوق مصرف کننده به معنای واقعی وجود داشته باشه و بجایی برسیم که به داشته های کشورهای دیگر حسرت نخوریم!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Richard

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (11 ديدگاه)

      آقا دمت گرم خیلی خوب و مبسوط توضیح دادی، آقا این همه سال مدارا کردیم با ایم مونتاژ کارها آخرش چی شد؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. ARASH//LANCER//EVO//1987

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (89 ديدگاه)

      dadash in adam khode khode farzand khlaf khodro sazast

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. یه توهم زده

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (27 ديدگاه)

    پدال تجربه نشون داده همراهی با ملت همیشه بهتر از حمایت از یک گروه منفعت طلبه!از ما گفتن بود!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. جواد

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    الان که این مطلب و خوندم دارم خودمو میخورم بابا ما هم مثل شما ایرانی هستیم هم وطن خودتون چرا اینقدر مردم و حرفاتون زجر میدین و این آقا عضو هیئت علمی یه دانشگا هی مثل صنعتی شریف اینجوری با حرفاش به هم وطنش ظلم میکنه دیگه چی میشه گفت …

    (امروز رفتم اتاق اصناف شهرمون واسه تمدید دفترچه عضویت اون قسمتی که باید از اونجا وارد قسمت اداری بشی از پارکنیگ باید رد بشی قدیما که میرفتم همیشه یه مزدا 2کابین بود واسه روستاها که خاکیه با این ماشین میرن پلاکشم شخصیه امروز ک رفتم دیدم یه پرادو خریده بودن آخه اصناف همین یه ماشین داره واسه همین توچشمه، برام یه سوال پیش اومد چرا از ماشیتهای با کیفیت تولید داخل استفاده نمیکن مثل نیسان سایپا یا پا‍ژن … یکم از تولید ملی همایت کنن فقط مردم باید همایت کنن آشغال سوار شن بعد اینا برن بدون گمرک ماشین وارد کنن ماشین خوب سوار شن اینو تو کدوم قانون نوشتن؟ مثل اون هامری که تو استاداری تبریز هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. اث میلان

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    سلام هم وطن،میخاستم خدمت همگی بگم،ماشین های 2016 باید تحریم بشن حتما،چون اگه وضع فروش همینجور باشه و همه به کمپین وفادار باشن،قیمت 2016 ها از ابتدا پایین خواهد بود،لطفا تحمل کنین تا زمانیکه قیمت ها واقعا اصلاح بشه، هم وطنی که وضع مالیت خوبه بخاطر بقیه صبور باش،بخدا اتفاقی نمیافته،اگه شماها نخرید، قیمت ها میاد پایین تر و،،،اون وقت اون هم وطن هایی که وضع اقتصادی خیلی مناسبی ندارن میتونن بعدا انتخابهای بهتری داشته باشن،همه ما باهم باید متحد باشیم از ثروتمند و متوسط و افراد با بضاعت کمتر،همه باید باهم همدل بشیم،اجازه ندیم یک مشت وارد کننده مفت خور زالو صفت اینجور از نیاز ما سوءاستفاده کنند،ممنون هم وطن فهیم من، ممنون،،،،

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. پيام

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط اتحاد بین مردم میتونه شکستشون بده !
    یا علی با غیرتا ؛ ما شهید ندادیم که تو کشور عراق ماشین تولید خودمونو بخرن 3 میلیون ولی ما یاید 25 میلیون پول بدیم. کجای دنیا دیدی ماشین تولید کنن تو کشور خودشون از بقیه کشورا گرون تر بفروشن؟؟
    من شنیدم المانیا ماشیناشونو نصف قیمت به مردمشون میفروشن اما ایران ؟؟؟
    واقعا اگه لیاقتتون ماشین 40 سال پیشه اونم با قیمت نجومی …برو ثبت نام کن!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی ص

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز این شنیده شما که در آلمان نصف قیمته کشورهای دیگس اشتباه هستش. در کشورهای متمدن اگر شما کالایی را پایینتر از قیمت تمام شده و بدون سود بفروشین جریمه میشین و حتی تولیدی شما مشکلات قانونی شدید پیدا میکنه چون رقابت نا سالم انجام دادین برای زمین زدن رقبا، در آلمان ارزانترین اتومبیلها کره ای و‌ ژاپنی و فرانسوی هستند.
      قیمت تویوتا در ژاپن از قیمت همین ماشین در امارات “کمی ” بیشتره، چون دولتها برای تشویق به صادرات معافیتهای مالیاتی به صادر کنندگان میدن. اما نه با این تفاوت فاجعه بین ایران و عراق.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. وحید

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (325 ديدگاه)

    دوستان حرف دل ما رو زدن
    این بالا رفتن سوری دلار را کجا دلمون بزاریم
    باز چه خوابی دیدن خدا می دونه
    [غیر قابل انتشار]

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. علی

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    هدف کمپین خیلی بالاتر از اینه که فقط یکی ورشکست بشه یکی بیکار بشه یا تمام این حرفا که نویسنده گفته یه بار قبلا هم تو نظرات گفتم یادم نیست چه پستی بود
    هدف کمپین اینه که آگاهی ایجاد کنه که ماشینی که با این قیمت سوار میشید از نظر کیفیتی با فرغون برابری میکنه
    این آقایون یه جوری مظلوم نمایی میکنن انگار واقعا خبریه
    شما اگه به صنعت خودرو سازی چین نگاه کنید سال 2004 اینا یه ماشین سه چرخ ساختن که توی اپیزود 2 فصل 18 تاپ گیر تست کرد و امروز میاد جیلی ماشینی میسازه که با میاد برای رقابت شاید حتی امروز مردم خود کشور چین هم سوار ماشین چینی نشند ولی با این سرعت پیشرفت روزی میرسه که چین هم به ژاپن برسه حتی … اونجا یه روزی فهمیدن که راز پیشرفت اقتصاد همگام شدن با صنعت جهانیه و دیگه همه میدونن که جمعیت چین چقدره و خب اشتغال زایی یکی از مهمترین دغدغه هاشونه
    مسئله قیمت خودرو نیست چون پراید حتی 2 میلیون هم اگر باشه به درد نمیخوره و واقعا نا ایمنه باید خودرویی تولید بشه که حتی اگر فیس لیفت پرایده ولی واقعا فیس لیفت قوی و مهندسی سازی باشه و بشه روش حساب باز کرد با قیمتی منطقی
    شما حتی همین کیا رو ببینید و یکی از ماشیناش که خیلیا میشناسن .. کیا ریو … شما فقط برید سیر پیشرفت این ماشین رو ببینید اشکتون درمیاد
    واقعا متاسفم ):

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. روح الله

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (134 ديدگاه)

    واقعا برای نویسنده این مقاله متاسفم.همین……

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. فرشید

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    اینها همون تحصیلکرده هایی هستند که ادای از ما بهترونو در میارند و پشت شعار زده گی با کوله باری از اراجیف میخوان یه کلاه گشادی رو واسه ملت همیشه در صحنه اماده کنن متسفانه در مملکتی که علم از تعهد به جامعه خالی بشه و منافع شخصی هر چیزی رو توجیه کنه تحصیلکرده ما هم میشه آقای کاکائی، برو عمو خودتو سیاه کن تو هم شدی مصداق شعر ترکمانا نعل را وارونه زن ، جونم برات بگه برعکس افاضات حضرت عالی تحریم نه تنها جلوه قهرمانانه ای برای صنعت خودروسازی ما نداشت بلکه نشان داد کلهم طبل تو خالی بیش نبوده و نیستند حالا هم که تحریم برداشته بشه هیچ از این نمد برای این مردم کلاه وجود نخواهد داشت قیمت دلار 3500 تومان شوخی نیست فاجعه است ،یا شما از اقتصاد چیزی نمیدونید یا شدید آقا کبکه سر تونو کردید زیر برف

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شایان

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1355 ديدگاه)

      شده داستان اکثریت نادان و اقلیت خائن ولی به یاری همین اکثریت نادانی که اینا فکر میکنن ولی اینجوری نیست یه بلایی سرشون بیاریم روشون نشه تویه تاریخ بنویسن ما هند نیستیم اینجا ایرانه درسته یه خرده جوگیریم ولی وای به حالا همین جوگیری که سره همینا پیادشون کنیم اون موقع میفهمن ایرانی کیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  26. بیژن دولت سرایی

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (263 ديدگاه)

    من درگیره این جمله شدم”کارخانه‌هایی را که در زمان اوج تحریم به‌جای تعطیل کردن، دست به مبارزه زدند و توانستند جای خالی فناوری و دانش خارجی را با نوع داخلی آن دوباره تکمیل کنند”
    کدوم دانش و فناوری داخلی
    در اصل باید اینجوری باشه: کارخانه هایی که به بهانه تحریم، لگنهای رو با قطعات چینی و به چند برابر قیمت واقعی به این مردم انداختن و تا زورشون رسید سرخواسته های به حق این مردمو (خودروی با کیفیت، ایمن،قیمت عادلانه،فناوری روز و خدمات پس از فروش مناسب و ….) بریدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. فرهاد

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    متاسفانه از این صحبت هایی که تو این چند وقته شده کاملا معلومه مسولین فکر می کنن مردم حالیشون نیست و هر کاری بخوان می کنن
    این مردم اگه تا حالا اعتراض نکردن یا به چیزای دیگه گیر نمی دن بخاطر این که دنبال دردسر نیستن و ارامش می خوان
    ولی این باعث نمی شه که بزارن ازشون سواستفاده بشه و جیب یه مشت … پر پول تر بشه
    اگه می بینید به خودرو و لبنیات یا حتی گوشت و مرغ گیر می دن و کمپین می سازن بخاطر این که دارید با جون خودشون و خانوادشون بازی می کنید
    خیلی مشکلات دیگه هم هست که دارن باهاش کنار میان مثل کیفیت افتضاح جاده ها ، گرفتن مالیات ، ارزش افزوده (بالا ترین درصد ارزش افزوده در جهان رو ایران داره) ، انواع اختلاص ها ، گرفتن پول های زور بابت قبض های مختلف(نمونه برای خونه ما قبض اومده 70 هزار تومن در حالی که مصرف اصلی 30 تومن بوده و بدهی قبلی هم نداشتیم و این پول اضافه رو برای موارد دیگه گرفتن) و هزاران مورد دیگه
    حداقل ترین درخواست مردم رو درست پاسخ بدید قبل از اینکه صبر مردم لبریز بشه
    لج بازی با مردم عاقبت خوبی نداره
    مثل همیشه یادتون باشه کمپین در دل مردم هستش و با حرف ها و فشارها تغییر نمی کنه
    نکته مهم این که مردم رای دادن تا دلت ازشون حمایت کنه ولی دولت داره با گرون کردن دلار، افزایش گمرکی و حمایت از لگن سازها کاری می کنه که به ضررش تموم می شه
    موفق باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. unique

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    سلام به دوستان
    این مقاله هر چند یکی به نعل یکی به میخ بود ولی منصفانه بررسی کنیم
    تولید خودروی به روز امکانات به روز میخواد که خودروسازان ما ندارن. دانش روز میخواد که بازم ندارن. چرا ندارن ؟ چون معلوم نیست مدیرا و طراحاشون از کجا اومدن. وگرنه با این همه ایده و نمونه های خارجی بعدش بیای از ریو الهام بگیری و تیبا رو طراحی کنی نشون میده اینکاره نیستی. 30 سال نیسان تولید کنی و 99% تولیدت آبی باشه و فقط یه جلوپنجره عوض کنی و چراق عقب بعدش یه موتور دیزل چینی بندازی روش ولی فکری به حال سیستم فرمونش نکنی بازم معلومه دنبال چی هستی.
    مدیران هم که مشخصه از چه فرمولی انتخاب میشن. صرفا مناسبات سیاسی!
    مثل خیلی از مدیران دیگه. مثلا مدیران بانک ها نابغه های اقتصادین ؟ نه!
    موافق آوردن مدیر خارجی نیستم به این دلیل که به سرنوشت مربیای فوتبال خارجی که میاریم دچار میشن یعنی یا میاریم که بعد از بردن آبروشون تمام خطاها رو بندازیم گردنشون یا یه سریشون میان که از آب گل آلود ماهی بگیرن و یه عده از آقایون هم کنار این سفره پهن شده به نون و نوایی برسن. واقعیت اینه که مدیر خارجی ابزار مناسب میخواد تا موفق بشه.
    به نظر من نمیتونیم فعلا به دوتا هدفمون یعنی کاهش قیمت و افزایش کیفیت برسیم. اول باید رو کاهش قیمت کار کنیم و به مرور بهشون فرصت بدیم برای افزایش کیفیت.
    هرچند که احتمالش زیاده که با کاهش قیمت و افزایش تقاضا دوباره یادشون بره باید رو کیفیت کار کنن.
    ولی خود خودروسازا و طرفدارانشون دنبال این هستند که با وعده افزایش کیفیت این قائله رو بخوابونن. چرا چون ما برای کیفیت معیاری نداریم و به همین خاطر راه در روهای بیشتری براشون میمونه. استاندارد هم همه میدونیم خیلی با کشک تفاوتی نمیکنه.
    چون حداقل خود من چندتا شرکت سراغ دارم که با دادن رشوه استاندارد گرفتن برای محصولاتشون.
    یکیش یه شرکت تولید کابل برق بود. (اینو گفتم که مشخص بشه رو هوا حرف نمیزنم!)
    حرف آخر اینکه باید دقیقا بدونیم چی میخوایم و اتفاق نظر داشته باشیم. گام اول کاهش قیمته! گام دوم بهبود خدمات پس از فروشه و پاسخگویی و تو یک کلمه مشتری مداریه نه پر رو بازی که نمایندگی ها در میارن در مقابل مردم (چون یادشون رفته که این مردم هستند که با خرید این برند منت گذاشتن بر سرشون و بهشون لطف کردن)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. سعید

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (222 ديدگاه)

    مصداق کامل یک مقاله یک طرفه با یه جمع وضرب ساده از زبان و به سفارش همون خودروسازهای غیر منطقی با ادبیات خودشون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. unique

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    دوستان
    من یه سوال برام پیش اومد. به نظرتون نویسنده این مقاله چه ماشینی سوار میشه که اینجوری از خودروسازی داخلی حمایت میکنه؟!
    شاید مثل اون آقایی که مگان رو خودروی داخلی میدونست ایشون هم خودروی داخلی سوار میشه!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا