ایستگاه خبر

واردات هیبریدی ها در انتظار تصمیم دولت

وزارت جدید صنعت و تجارت تصمیمات خوبی برای تسهیل واردات خودرو اتخاذ نموده است که از جمله لغو قانون اجبار واردات از کشور سازنده بود. بعلاوه امکان واردات انفرادی خودرو در صورت داشتن استاندارد و وجود نمایندگی پس از فروش برای آن خودرو، برای دارندگان کارت بازرگانی نیز آزاد اعلام شد. آخرین تصمیم در رابطه با واردات خودروهای الکتریکی و هیبریدی می باشد که هنوز در مرحله شور می باشد. بنابراین ما نیز پیشنهاد خود را در این زمینه به مسئولین امر ارائه می کنیم. در تمام دنیا دولت ها از فروش و عرضه خودروهای الکتریکی و هیبریدی حمایت های مختلفی نظیر کاهش مالیات و عوارض و تشویقهای مالی و کمک های بلاعوض برای خرید می کنند.

nissan leaf
nissan leaf

کاهش و یا حذف تعرفه خودروهای با آلایندگی پایین، مزایای بسیاری به همراه دارد. اولین و مهمترین آن کاهش آلودگی هوا و همچنین کاهش مصرف سوخت می باشد. اما از سایر مزایای این تکنولوژی ها می توان به تشویق و آشنایی مردم با این نوع از خودروها، تشویق خودروسازان به ارائه محصولات مشابه، کاهش هدر رفت انرژی و صرفه جویی در هزینه ها اشاره نمود. البته تنها یک عیب را می توان بر چنین تصمیمی مرتبط کرد و آن کاهش درآمد گمرکی از واردات خودرو می باشد. که در درازمدت با صرفه جویی انجام شده در مصرف سوخت، جبران خواهد شد.
بنابراین پیشنهاد می شود تعرفه خودروهای الکتریکی به صفر کاهش یابد. تعجب نکنید. خودروهای الکتریکی به خودی خود، دارای قیمت بسیار بالایی می باشند. بعنوان مثال نیسان لیف که پرفروشترین خودروی الکتریکی است، حدود  ۳۵ هزار دلار قیمت دارد و شورولت ولت هم ۴۱ هزار دلار بفروش می رسد. حال با احتساب نرخ دلار دولتی این خودروها بدون پرداخت عوارض حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان قیمت خواهند داشت. که نشان می دهد عوارض صفر در صدی برای چنین خودروهایی که در کلاس کامپکت و اندازه کوچک ساخته می شوند،  می تواند کمی تشویق کننده باشد. در عین حال چنین قیمتی هیچ تهدیدی برای تولیدات سایر خودروسازان به حساب نخواهد آمد.

hyundai sonata hybrid
hyundai sonata hybrid

در مورد خودروهای هیبریدی، میزان تعرفه  ۳۰ درصد پیشنهاد  می شود. این خودروها با ترکیب موتور بنزینی یا دیزلی با موتور الکتریکی، دوگانه می شوند و مصرف ترکیبی آنها بسیار کاهش می یابد.  بعنوان مثال یک هیوندای سوناتا که از پرفروشترین خودروهای وارداتی به کشور است در نمونه پایه ۲۰ هزار دلار و در مدل هیبریدی ۲۶ هزار دلار قیمت گذاری می شود. اگر تعرفه واردات بگونه ای تنظیم شود که قیمت خودروی نهایی هیبریدی در بازار ایران کمتر از نمونه بنزینی آن باشد، تشویق خوبی برای تغییر جهت خریداران به استفاده از این تکنولوژی می باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. بهنام

    ۱۸ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (58 ديدگاه)

    سلام
    بسیار عالیست.
    ورود اتومبیلهای هیبریدی در راستای فرهنگ سازی آن می تواند در ارتقاء سطح دانش علاقندان، تشویق تعمیرکاران مجرب به مطالعات مربوطه، ارتقاء یا بروز سازی دروس دانشگاهی مربوطه کمک شایسته ای کند.
    (ایکاش خودروهایی با موتور وانکل که سالیان مدیدی از اختراع و ساخت آن می گذرد نیز وارد کشور میشد.)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ali

    ۲۲ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    ما که چاه نفت داریم خودرو الکتریکی میخوایم چیکار فکر برو بچ ایران خودرو و سایپا رو چرا نمیکنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. omid

    ۱۶ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی خوبه اینجوری کلی تو اسراف نفت صرفه جویی مکنیم. تازه دیگه نمیخواد منتظر بمونیم کارت سوخت ماشین بعد 15 روز بیاد و از بنزین 1000 تومنی هم خلاص میشیم . فقط میمونه بحث قیمت که خدا میدونه. اگه یه سری ها ندید پدید بازی در نیارن ……

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. navid

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    فیمت لکسوس ct200 hybrid 31000$ می باشد که اگر تعرفه به آن نخورد هر جوری که وارد شود باز هم مردم توان خرید آن را نخواهند داشت

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا