ایستگاه خبر

بزرگترین واردکننده خودرو در ایران کیست؟

به گزارش « هفته نامه آسمان » میوه، برنج، سنگ قبر، دسته بیل ،… و خودرو، فرقی نمی‌کند! آنچه اتفاق افتاده این است که هر کدام از این کالاها « سلطان » خود را در بازار ایران دارند و در این بین، می‌بایست « خاندان گرامی » را سلطان واردات خودرو کشور خطاب کرد . . . .

هرچند در حال حاضر نسل سوم از « خانواده گرامی‌های تاجر » ، واردات خاندان را برعهده گرفته و مدیریت می‌کنند، اما نگاهی به شجره‌نامه آنها نشان می‌دهد که پدربزرگشان از همان ابتدا تاجری بنام در حوزه چای و برخی مواد غذایی بوده است. البته هنوز هم « گرامی‌ها » سنت پدربزرگ را حفظ کرده و چای و برخی دیگر از مواد غذایی را تحت برند « گلستان » تجارت می‌کنند.

این روزها « گرامی‌ها » را بیشتر با واردات خودرو می‌شناسند و هرجا صحبت از « هیوندایی موتورز » و « کیاموتورز کره » به میان می‌آید، نام این خاندان است که می‌درخشد! روزگاری میتسوبیشی، دورانی کوماتسو و حالا نیز هیوندایی و کیا و البته جیلی! این کارنامه کاری «گرامی‌ها» در حوزه واردات خودروست که شروع آن به حول و حوش سال ۱۹۹۰ میلادی برمی‌گردد.

« آسان موتور » و « اطلس خودرو » دو شرکت بزرگی به شمار می‌روند که تحت مدیریت خاندان « گرامی » به واردات خودرو مشغولند. « گرامی‌ها » البته به جز این دو، شرکتی دیگر را نیز به نام « آسان خودرو » تشکیل داده‌اند، که نماینده رسمی « جیلی موتورز » چین محسوب می‌شود.

نگاهی به آمار واردات خودرو به ما چنین می‌گوید که هم اکنون بیش از ۹۰ درصد خودروهای وارداتی به کشور را این سه شرکت به خصوص « آسان موتور » و « اطلس خودرو » برعهده دارند.

این لقب البته به مدد ضعف و یا تحریم سایر واردکنندگان خودرو و طی یکی دو سال گذشته نصیب خاندان « گرامی » شده است، چرا که پیش از آنها، خانواده « حدادها » با آوردن تویوتا به ایران، بازیگر شماره یک بازار خودرو داخل به شمار می‌رفت. هرچند سابقه فعالیت «گرامی‌ها» در حوزه خودرو کمتر از « حدادها » است، اما این روزها این هیوندایی و کیاست که بیش از امثال تویوتا در خیابان کشور به چشم می‌آیند.

« گرامی‌ها » البته به لحاظ – بزرگی – هنوز هم پایین‌تر از خاندان « فردوس » که شرکت ماموت را مدیریت می‌کنند، قرار دارند، اما به هر حال رقیبی گردن کلفت برای « ماموتی‌ها » به حساب می‌آیند!

آنها در شرایطی توانسته‌اند به واردکننده شماره خودرو در کشورایران تبدیل شوند، شرکت‌هایی مانند ایرتویا (واردکننده تویوتا)، ستاره ایران (واردکننده بنز) و پرشیاخودرو (واردکننده بی‌ام و) ، مدت‌هاست به دلیل مساله حاصل از تحریم‌های بین‌المللی، فعالیتی در زمینه واردات ندارند و اگر هم دارند، بسیار محدود و کم است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۵۳ دیدگاه‌ها

  1. مصطفی

    ۲۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بله واقعا”درست است من هم ده سال درگروه اقتصادی گرامی کار کردم میدونم که کارهای عام المنفعه این خانواده نیز بدون اجر وپاداش از سوی مسوولین مملکت نیست اینها واقعا”شو منهای خوبی هستند بواسطه شو کردن همه کارها رو راست وریست میکنن
    دوست عزیزی که به بیمارستان مهدی کلینیک اشاره کردن فکر میکنید با راه اندازی این کلینیک بواسطه هر تخت شبی چند میره بحساب دوستان مگه مجانی کار میکنن تا سود ده برابر ازش در نیارن ول کن معامله نیستن مثل اجناس گلستان که به عنوان مثال یک کیلو ادویه رو میخرن پنج هزار تومن ومیفروشن صد هزارتومن یا در انبارهای صد هزار تنیشون برنج سال مونده رو ذخیره وبه سه برابرقیمت میفروشن

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا