گزارش کیفیت خودروهای داخلی در اردیبهشت ماه

آمار کیفیت خودروهای داخلی در حالی پس از مدت‌ها تعلیق، دوباره اعلام شد که طی آن، تنها پنج محصول موفق به کسب سه ستاره کیفی از پنج ستاره شدند. در این گزارش که کماکان توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام می‌شود، 32 خودرو داخلی تحت ارزیابی کیفی قرار گرفته و در پنج گروه قیمتی شامل زیر 25 میلیون تومان، 25 تا 50 میلیون، 50 تا 75 میلیون، 75 تا 100 میلیون و بالاتر از 100 میلیون تومان دسته‌بندی شده‌اند. بر این اساس، سوزوکی گرند ویتارا در دسته بالای 100 میلیون، سراتو در دسته 75 تا 100، جک J5 در دسته 50 تا 75، تندر اتوماتیک در گروه 25 تا 50 میلیون و پراید 132 در دسته زیر 25 میلیون تومان، در صدر نشسته‌اند. در مجموع اما سوزوکی گرند ویتارا، تندر L90 (در تمام مدل‌ها)، رانا، سراتو و مزدا 3 تنها خودروهایی هستند که توانسته‌اند سه ستاره کیفی را کسب کنند و سایر خودروها تنها دو یا یک ستاره دارند.

Suzuki Grand Vitara
اما شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد در شرایطی گزارش کیفی خودروها را پس از ماه‌ها تأخیر، رسماً اعلام کرده که تا مدت‌ها به دلیل مخالفت وزارت صنعت، معدن و تجارت، اجازه انتشار این گزارش را نداشت. هرچه هست، در روش جدید ارزیابی، دیگر خبری از اطلاعات مربوط به نمرات منفی نیست و این موضوع به‌نوعی از ناقص بودن آمار مربوطه حکایت دارد. این شرکت در گذشته با ارزیابی کیفی خودروها در 9 معیار مختلف، عددی را به‌عنوان «مجموع نمرات منفی» برای هر خودرو اعلام می‌کرد و این «عدد» نشان‌دهنده سطح کیفی بود. بر این اساس، هر خودرویی که نمره منفی کمتری دریافت می‌کرد، طبعاً از کیفیت بالاتری برخوردار بود و هرچه نمره موردنظر بالا می‌رفت، نشان از پایین بودن کیفیت خودروها داشت. این در شرایطی است که شرکت بازرسی در شکل جدید ارزیابی خود، خودروهای داخلی را با توجه به دریافت «ستاره» طبقه‌بندی می‌کند، به این معنی که هرچه کیفیت بالاتر باشد، خودروها ستاره بیشتری دریافت خواهند کرد.

l90
از قرار معلوم، کف کیفیت در روش جدید ارزیابی، دریافت یک ستاره است و سقف آن نیز پنج ستاره. به عبارت بهتر، خودرویی که یک ستاره دریافت می‌کند، دارای پایین‌ترین سطح کیفی است و آنکه موفق به کسب پنج ستاره می‌شود، بالاترین کیفیت را دارد. طبعاً خودروهایی نیز که چهار، سه و دو ستاره دریافت می‌کنند، به ترتیب از کیفیت بالاتری برخوردارند. این در حالی است که طی دو گزارش اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، هنوز هیچ کدام از خودروهای داخلی نتوانسته‌اند بیش از سه ستاره دریافت کنند. هرچند شرکت بازرسی کیفیت و وزارت صنعت دقیقاً مشخص نکرده‌اند که مبنای این ستاره‌ها چیست و جزئیات ارزیابی کیفی خودروها چه تغییری در مقایسه با گذشته کرده است، با این حال به نظر می‌رسد معیارهای سخت‌گیرانه جهانی برای کیفیت خودروها لحاظ شده و از همین رو به‌جز تندر پارس‌خودرو، سایر خودروها نتوانسته‌اند از «سه ستاره» رد شوند.

vitara
هرچه هست، در گروه خودروهای بالای 100 میلیون تومان، تنها دو محصول یعنی ویتارا و مزدا 3 به چشم می‌آیند که هر دو موفق به کسب سه ستاره کیفی شده‌اند. همچنین در گروه خودروهای 75 تا 100 میلیون تومان نیز تنها سراتو و جک S5 به چشم می‌آیند و در این بین، سراتو صاحب سه ستاره شده و جک نیز تنها یک ستاره به دست آورده است. جک طی یک سال گذشته با استقبال خوبی از سوی مشتریان روبه‌رو شد، با این حال کسب تنها یک ستاره کیفی، تردیدهایی را در مورد کیفیت این محصول به‌وجود می‌آورد. این خودرو چینی البته مدلی سواری به نام J5 نیز دارد که توانسته کارنامه کیفی بهتری را از خود به جا بگذارد. جک J5 که در گروه خودروهای 50 تا 75 میلیون تومان قرار دارد، موفق به کسب دو ستاره کیفی شده تا در کنار برلیانس H330 پارس‌خودرو (دیگر عضو این گروه) قرار بگیرد. برلیانس خودرو چینی نسبتاً جدید پارس‌خودرو به شمار می‌رود و اگرچه مدلی سایپایی نیز دارد، اما نام آن در جمع خودروهای تحت ارزیابی به چشم نمی‌آید.

مزدا 3 نیو سدان
در این گروه که کلاً در اشغال چینی‌ها قرار دارد، ام وی‌ام مدل 550 نیز عضو است که توانسته تنها یک ستاره برای خود دست و پا کند. البته ام‌وی‌ام X33 جدید و لیفان X60 نیز اوضاع بهتری نداشته و آن‌ها نیز موفق به کسب فقط یک ستاره کیفی از بازرسان شرکت بازرسی شده‌اند. اما در گروه خودروهای 25 تا 50 میلیون تومان که دارای بیشترین عضو است، تندر-90ها آقایی می‌کنند، چه آنکه برای هر چهار مدل این محصول، سه ستاره کیفی ثبت شده است.
بر این اساس، تندر-90 اتوماتیک در صدر قرار دارد و سایر تندرها نیز رده‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. طبق جدول کیفی ارائه شده، تندر ایران‌خودرو، پارس‌تندر و تندر پارس‌خودرو توانسته‌اند رده‌های دوم تا چهارم گروه تحت بررسی را به خود اختصاص دهند. پس از تندر-90ها اما این رانا است که توانسته با کسب سه ستاره کیفی، ایران‌خودرویی‌ها را سورپرایز کند. رانا که در گذشته حرف‌وحدیث‌هایی در مورد کیفیت آن وجود داشت، در گزارش جدید شرکت بازرسی موفق به کسب سه ستاره کیفی شده تا خود را در کنار امثال ویتارا و تندر ببیند.

رانا
از رانا که بگذریم، در رده‌های بعدی با خودروهایی به نامام وی‌ام 315 جدید، پژو 206هاچ‌بک و 206 صندوقدار و دنا روبه‌رو می‌شویم که همه آن‌ها موفق به کسب تنها دو ستاره کیفی شده‌اند. این در شرایطی است که سایر خودروهای این گروه شامل سمند، پژو 405، پارس و تیبا 2، فقط یک ستاره کیفی به دست آورده‌اند.

تیبا 2
سری هم اما به گروه خودروهای زیر 25 میلیون تومان بزنیم، گروهی که تیبا و چهار مدل پراید را در خود جای داده است. پرایدهای این گروه را مدل‌های 132،111 و 131 (در دو مدل سایپایی و پارس‌خودرویی) تشکیل داده‌اند که از آن‌ها به‌عنوان ارزان‌ترین خودروهای کشور یاد می‌شود. همچنین تیبای صندوقدار نیز که عضو این گروه است، پس از پراید، کمترین قیمت را در بازار خودرو کشور دارد. طبق اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، هر پنج عضو گروه خودروهای زیر 25 میلیون تومان، جزو تک ستاره‌ها به شمار می‌روند و کیفیت‌شان چندان تعریفی ندارد.

khordad

ordibehesht95
منبع: دنیای اقتصاد

26 دیدگاه

  1. sunmartin
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    لعنتی ها کیفیت رنگ و مونتاژ سراتو پایین آوردن وگرنه سراتو و مزدا حداقل 4 ستاره علیرقم مونتاژ داخلی کسب میکردند

    پاسخ
    1. edris
      سوابق: (108 دیدگاه) ,

      جالب اینجاست واسه اینکه آبروشون نره تو این رتبه بندی حداقل یه ستاره رو به هر خودرویی میدن. یعنی اگه اون تست تصادف رو اگه با دوچرخه ی بنده هم انجام بدین یه ستاره رو کسب میکنه :))

      پاسخ
    2. میلاد
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      چند روز پیش یکی از دوستام 206 صفر کیلو متر خرید.وقتی داخلش نشستم دیدم ، جنس پلاستیک داشبورد خیلی خشکه حتی جنس دکمه ها و راهنما از اسباب بازی بدتر بودن.بوق با ایربگ هردو تو فرمان تعبیه شده بودن و خیلی سفت بودن.درمورد بقیه خودرو های داخلی وضع همین طوره.متاسفانه باوجود افزایش قیمت خودرو ها کاهش محسوسی در کیفیت داشتن و حتی مصرف سوخت مناسبی نسبت به حجم موتورشون ندارن و اسب بخار متناسبی هم ندارن،ایمنی هم… و نه پلیس کاری به این کارا داره نه محیط زیست و نه حمایت از مصرف کننده ای وجود داره.من نمیدونم ما باید به کی اعتراض کنیم کی به ما اهمیت میده.خیلی جای تاسف داره…ما تو 1975 میلادی گیر افتادیم درحالی که جهان تو 2016 قرار داره.

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل HoSeIn
    HoSeIn
    سوابق: (80 دیدگاه) ,

    خیلی جالبه ، فارغ از نادرست بودن این نوع رده بندی که اشاره ای به نمرات منفی خودروها نداره ، به اعتراف خودشون هیچکدوم از خودروهای مونتاژ داخل موفق به اخذ 5 ستاره نشدن . توجه بفرمائید مونتاژ دیگه وای بر احوال اون به اصطلاح خودشون تولید

    پاسخ
  3. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    دقیقا گذارش از چه چیزی؟خودروهایی که 20 سال از عمرشون میگذره و تو این مدت میلیون ها گذارش از ضعف کیفیت و ایرادات فنی و ضعف های اساسی مونتاژ منتظر شده اما هنوز روی خط تولید قرار دارن و پلاک میشن.اگر کسی نیاز به امر به معروف و نهی از منکر داشته باشه این خودروسازا هستن که خودشون عامل شر و بدبختین.بجای مردم برید اونا رو امر به معروف کنید

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل ali ayat
    ali ayat
    سوابق: (719 دیدگاه) ,

    سه ستاره؟؟ بر چه اساسی از کجا در آوردین میدونین سه ستاره ایمنی یعنی چی اصلا چه استانداردی دارید لکسوس آِی اس 250 چهار ستاره ایمنی داره اونوقت ال نود 3 تا جمش کنید بابا

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل ROHAM
      ROHAM
      سوابق: (33 دیدگاه) ,

      شما خودت رو ناراحت نکن
      این ستاره با اون ستاره فرق داره
      سلولا خاکستریت رو قهوه ای نکن داداشم

      پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4296 دیدگاه) ,

    چقدر کنترل کیفی جالبی انجام میشه که ما تا الان خبر نداشتیم.

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (59 دیدگاه) ,

      خیر در یک سطح نیستن
      عین این میمونه که بگی معدل 20کلاس اول ابتدایی با 20 لیسانس برابره
      واضح شد؟

      پاسخ
  6. تصویر پروفایل رضا پ
    رضا پ
    سوابق: (198 دیدگاه) ,

    من نمیدونم با چه معیاری ال نود سه ستاره گرفته بجز مسائل فنی باید طراحی داخلی و خارجی و آپشنها ی بروز رو هم مد نظر قرار بدن اینجور که اینا بررسی میکنن لابد اگه یه پیکان 46 در حد صفر بهشون بدی سه ستاره باید بهش بدن

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل شاسی
    شاسی
    سوابق: (105 دیدگاه) ,

    فقط میتونم بگم خیلی خنده داره که یه موسسه ی دولتی واسه ی محصولات زیر مجموعه دولت رتبه بندی در نظر میگیره و یه خودرویی مثل رانا رو سه ستاره اعلام میکنه.
    مردم رو احمق فرض میکنن دیگه، ما هم به این رتبه بندی احترام میذاریم…واااقعا خنده داره

    پاسخ
  8. مجتبی
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    من تو ستاره جک اس 5 موندم فقط 1 ستاره .

    پاسخ
  9. H@med
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    من ام وی 550 اتوماتمو خیلی بالاتر از ال نود اتومات پارس تندر میدونم اخه اون با اون ظاهرو وزنش چطوری میتونه با این ماشینه ناز و بیسروصدا مقایسه بشه . اصلنم کم نمیاره بیایید 5 سال دیگه ماشینارو بغل هم بذاریم بعد پارس تندره دو بار کل قطعاتش عوض شده. و من فقط آب و روغن موتورشو عوض کردم.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل moein
      moein
      سوابق: (775 دیدگاه) ,

      آفرین به ها بودویین بیاین یه چینی سوار پداکردم که تا پنج سال دیگه فقط می خواد آب ر روغن عوض کنه
      عزیز من جا چینی تو دکوره وگرنه می شکنه افتاد
      قبول دارم که ال 90 خیلی ناجوره قیافش ولی فنیش در مقابل 550 سر تره
      ببین از بدبختبی به کجا رسیدیم که 550 میشه ماشین رویا ها و ناز و بی سروصدا لقب می گیره

      پاسخ
    2. پارسا اميني
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      اهان،550 ی تو فقط آب وروغن میخواد ولی ال نود من باید تا 5 سال دیگه دوبار کل قطعاتش عوض شده باشه.نزن این حرفو عزیزدل. من یه تندر90 پارس خودرویی مدل 1390/07 دارم.تو این پنج سال فقط وفقط وفقط روغن وفیلتر ازش عوض کردم.حتی لاستیکاشم فابریک خودشه.بیچاره آبم کم نمی کنه که بخوام آبم ازش عوض کنم یا مخزنش رو پرکنم.روغن هیدرولیک،واسکازین،روغن ترمز ومایع رادیاتورش هنوز ازخط MAXIMUM کارخونه یک صدم میلی متر هم پایین تر نیومده.درسته بد قیافه وکم تجهیزاته ولی ازلحاظ کیفیت و فنی یک ماشین کامله.در ضمن 550 هم ماشین فول اپشن و خوش قیافه ای نیست.

      پاسخ
  10. سیاوش
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    خستنه نباشید ویژه به مدیران ایران خودرو و سایپا میگم !!! شعار مدیران سایپا و ایران خودرو : سود حداکثری و کیفیت حداقلی ! راه تو را میخواند!

    پاسخ
  11. علیرضا4225
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    با محصولات ایرانی شاد بروید شادروان برگردید (دور از جون)

    پاسخ
  12. Aria
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    الان مزدا 3 نیو و تندر نود مسخره تو یه سطحن؟ بر چه اساسی؟

    پاسخ
  13. سیاوش
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    ایران خودرو و سایپا آهن قراضه ها رو بازیافت میکنن و دوباره باهاشون ورق درست میکنن ! یکی از دلایلی که با کوچکترین خراشی رو بدنه ماشین های ساخت داخل بدنه زنگ میزنه همین هست و اگر به داد ماشین نرسی از همان نقطه سوراخ سوراخ و پاره میشود در عوض ماشین های خارجی رو نگاه بکنین در صورت خراشیدگی و یا هر اتفاق دیگری برای قسمتی از بدنه پیش بیاد خبری از زنگ زدن نیست!

    پاسخ
  14. تصویر پروفایل moein
    moein
    سوابق: (775 دیدگاه) ,

    الان فردا قیمت ماشین گرون می شه
    حالا می گی نه نیگا کن
    هر بار که قیمت یه ماشین رو می خوان زیاد کنن یه ستاره می زارن روش خدا تومان می کشن روش

    پاسخ
  15. solat
    سوابق: (143 دیدگاه) ,

    بازم ستاره . . !! اخ که دلوم طاقت ندارههههههه . . .!!

    پاسخ
  16. وایییی
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    جالب شد پژو 206 صندوقدار 2 ستاره رانا 3 ستاره . بعد میشه توضیح بدید اون یه ستاره بیشتر برای چی هست ؟ برای مصرف سوخت بیشتر یا تغییر چراغ جلو ؟ چه فرقی داره رانا با 206 اخه خودتون رو مسخره کنید .

    پاسخ
  17. مصطفی
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    از همه خنده دار تر اون 3 ستاره ای بود که به رانا دادن.جالبه ستاره محصولات کم فروش رو بالاتر میزنن که فروشش خوب بشه

    پاسخ
  18. حسن
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به نظر من مردم باید از تولید داخل حمایت کنن.ِِ.ِ مگه لکسوس و بنز نون شبتون میشه …. کیفیتمون یه ذره پایینه ولی به حول وقوه الهی به اروپا و آمریکا هم میرسیم….الان یکی به من بگه مثلا پراید 95 با 85 قابل مقایست…ِِخوب معلومه که بهتر شده…بدنه تقویت شده…ظبط فلش خور شده …موِتورش تقویت شده .ِِ فقط یذره باید یواش یواش
    به استاندارد جهانی نزدیک بشیم والسلاااااام.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.