بازسازی چهره برند اینفینیتی

رولند کروگر (Roland Krüger) کسی است که دو بار در قطب جنوب اسکی کرده و دومین بار نیز به‌تنهایی این کار را انجام داده است. ۵۵ روز در یک مسیر دشوار با اختلاف ارتفاعی بیش از ۲۷۰۰ متر از سطح دریا بر پهنه‌ای سفید و بی‌کران از کره زمین، چیزی است که واقعاً دل و جرأت زیادی را می‌طلبد. چنین رفتار و منشی است که احتمالاً «رولند کروگر» را به شخصی مناسب برای هدایت اینفینیتی بدل ساخته است.

1992-infiniti-q45t-badge-02
اینفینتی حیات خود را از سال ۱۹۸۵ با عنوان «پروژه هوریزون» شروع کرد؛ یک مأموریت داخلی از جانب نیسان برای ایجاد یک برند لوکس پرفورمنس در بازار ایالات متحده. ۲ سال بعد، در سال ۱۹۸۷، از برند «اینفینیتی» رونمایی شد و اولین محصول آن که Q45 سدان نام داشت، در سال ۱۹۸۹ به بازار وارد گردید.

1992-infiniti-q45t-rear-three-quarter-in-motion
Q45 از نظر ساخت و کیفیت هم‌تراز LS 400 بود (مدلی از لکسس که در همان سال به بازار معرفی شد) و در همین حال، ویژگی درگیر کننده و هیجان بالاتری در رانندگی داشت. LS 400 مدلی است که همیشه از آن به عنوان خودرویی یاد می‌شود که مرسدس‌بنز را دچار نوعی گیجی و سردرگمی کرده است؛ تا جایی که مرسدس مجبور شد با یک مهندسی دقیقه آخری و پرهزینه، تغییراتی را در S کلاس W140 اِعمال کند. امّا Q45 بیشتر به خاطر عدم نمایش خودرو در تبلیغاتش و نمایش نشانی شبیه به یک سگک کمربند به جای جلوپنجره به یاد آورده می‌شود.


نیسان نیز همانند تویوتا، زمان، استعداد و هزینه زیادی را صرف توسعه یک مدل سدان نمود تا از نظر پرداخت و کیفیت فنی شرایط مشابه سایر برندهای لوکس شناخته شده در بازار داشته باشد. این وسط تنها یک مشکل وجود داشت که بین تویوتا و نیسان مشترک بود؛ اینکه نیسان از ارزش واقعی برندی که ساخته بود، آگاهی نداشت و شاید به همین دلیل، بزودی نشان «اینفینیتی» بر روی مدل‌های «پیش پا افتاده‌ای» مانند «پت‌فایندر» و«پریمرا» قرار می‌گرفت؛ مدل‌هایی که به کابین‌هایی از جنس چوب و چرم مزیّن شده بودند.

1992-infiniti-q45t-cockpit
کلاس خودروهای لوکس مهمترین بخش تجارت خودرو در حال حاضر به شمار می‌روند. برندهای لوکس یا پرمیوم شاید تنها ۱۰ تا ۱۲ فروش کلی اتومبیل را در جهان به خود اختصاص دهند، ولی سهم آنها در سود جهانی صنعت به اندازه ۵۰ درصد است. بنابراین کمپانی‌ها با یک حساب و کتاب ساده روبرو هستند. اگر برخی مدل‌های استثنا را کنار بگذاریم، تفاوت چندانی بین یک خودروی لوکس و یک خودروی مسوم به «کرایه‌ای» از نظر طراحی کلی، مهندسی، سخت‌افزار و هزینه‌های تولید وجود ندارد.

2003-infiniti-g35-coupe


وقتی کارلوس گوسن (Carlos Ghosn)، رئیس تیزبین و دوراندیش رنو-نیسان این موضوع را چند سال پیش تشخیص داد، به «اینفینیتی» به عنوان پاسخی برای مسئله نگاه کرد. امّا با نگاهی به گذشته و مدل‌های نمادین اینفینیتی، شرایط این برند لوکس زیرمجموعه نیسان، چندان تعریفی نداشت. نام‌هایی مانند Q45، G35 و FX50، نمی‌توانستند سلاح‌هایی مؤثر در رقابت با توپخانه‌های پرقدرتی چون مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و، آئودی، جگوار، رنج‌روور و حتی کادیلاک باشند.

infiniti-fx50-sebastian-vettel-edition-front-three-quarter

infiniti-fx50-sebastian-vettel-edition-rear-three-quarter


نبود مدل‌های شاخص باعث می‌شود که حتی دست‌اندرکاران داخلی اینفینیتی نیز نتوانند دلیل استفاده از این برند را به‌درستی تشخیص دهند. به گفته «گوسن»، اینفینیتی یک کار مشابه کارهای دیگران انجام نمی‌دهد و یک کپی‌کاری از مؤلفه‌های سنتی و همیشگی خودروهای لوکس نیست. وی در این زمینه اضافه می‌کند:

ما نمی‌خواهیم سلیقه همه افراد را برآورده کنیم، ولی برای برخی، همه چیز را فراهم خواهیم کرد.

امّا اینکه همه‌چیز در قالب یک «اتومبیل» چه فرمی پیدا می‌کند، جای سؤال دارد. «رولند کروگر» امیدوار است که مفهوم «همه‌چیز» را بتواند در مدل جدید Q60 کوپه به مشتریان ارائه کند؛ یک خودروی ۲ در شیک که بر بسیاری از مؤلفه‌های طراحی کانسپت «اِسِنس» در سال ۲۰۰۹ استوار است. چنین موضوعی شاید در مورد مدل QX30، کراس‌اور جمع‌وجوری که بر اساس پلتفرمی مشابه با مرسدس‌بنز GLA ساخته شده نیز صدق کند. مدل آینده QX50 را نیز نباید از یاد برد که به عنوان رقیبی برای آئودی Q5 و ب‌ام‌و X3،  از پیشرانه جدید تراکم متغیر نیسان به صورت ۲ لیتری چهار سیلندر همراه با توربوشارژر بهره می‌برد. همچنین یک جایگزین برای Q70 سدان نیز در راه است که مراحل آماده‌سازی خود را در استودیوی طراحی اینفینیتی واقع در «آتسوگی» ژاپن طی می‌کند.

2017 INFINITI Q60 Red Sport 400

2017 INFINITI Q60 Red Sport 400


البته اینفینیتی برای تبدیل شدن به یک برند پرفورمنس لوکس موفق در سطح جهانی به چیزی بیشتر از معرفی چند خودرو و کراس‌اور نیازمند است؛ هر چند که این مدل‌های بسیار خوب طراحی شده و تجهیزات مناسبی در آنها به کار گرفته شده باشد. این تغییر جایگاه مسلماً در طول یک شب اتفاق نخواهد افتاد. بازسازی چهره برند اینفینیتی نیاز به هماهنگی و ثبات قدم کمپانی در طول یک دوره زمانی طولانی خواهد داشت؛ درست به مانند یک اسکی تک‌نفره در قطب جنوب.

2017-infiniti-qx30-front-three-quarter-in-motion-01

2017 Infiniti QX30

منبع: motortrend

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

23 دیدگاه

  1. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    اینفینیتی و هوندا از بهترین های ژاپن هستند
    و گفته جالب شون :
    ما نمی‌خواهیم سلیقه همه افراد را برآورده کنیم، ولی برای برخی، همه چیز را فراهم خواهیم کرد.
    نشون دهنده ی این که اینفینیتی ماشینیه برای افراد با سلیقه های خاص

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3726 دیدگاه) ,

      .
      اینفیتی برند لوکس و موفقی هست.
      اما هنوز نه لکسس نه اینفینیتی نه آکورا نتونستن مفهوم لوکس و اسپرت رو جوری که در مدل های بخش AMG ، M Power و RS آئودی هست به وجود بیارن.
      #نظر_شخصی

      پاسخ
      1. MPH
        سوابق: (222 دیدگاه) ,

        اینایی که گفتی بخش های پرفورمنس این کمپانیان و بیشتر روی جنبه های اسپرتی تمرکز دارند نه لوکس بودن

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3726 دیدگاه) ,

          .
          یعنی S65 AMG
          M7
          RS6
          RS7
          M5
          M6
          C63
          E63
          اینا لوکس نیستن ؟!؟؟؟؟

    2. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      لکسوس و تویوتا و سوبارو و مزدا هم عالی

      پاسخ
  2. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    نظر سنجی :
    ایفینیتی لایک
    لکسس دیس

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (1471 دیدگاه) ,

      اینفینیتی یکم روی اسپورت بودن تاکید د اشته
      لکسوس هم روی نرمی کم صد ا و لوکس بودن
      ولی از نظر اعتبار برند و قابلیت اعتماد لکسوس یکم از اینفینیتی جلوتره

      پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        لکسوس فعلا جلوتر

        پاسخ
  3. علي
    سوابق: (52 دیدگاه) ,

    طراحی بیشتر ماشینهای درشت هیکل نیسان ی جورایی الهام گرفته از نهنگ بزرگ یا ((( موبیدیکه))) که به نظر من دلیل خودکشی دسته جمعی نهنگها میتونه همین باشه یعنی از روزی که فهمیدن نهنگهایی مثل خودشون تو خشکی دارن رفت و آمد میکننن خودشونو میرسونن به سواحل برای تشکیل خانواده ، که یهو میبینن ای دل غافل چه کلاهی سرشون رفته .😂😂😂
    با تچکر فراوان

    پاسخ
  4. ##Ali##
    سوابق: (97 دیدگاه) ,

    اینفینیتی واقعا عالیه.
    مخصوصا ک کیت هرینگتون یا همون جان اسنو خودمون هم تو یکی از تیزر های تبلیغاتیش حظور داشت از اون ب بعد عاشق اینفینیتی شدم.

    پاسخ
  5. رامتین
    سوابق: (734 دیدگاه) ,

    دوستان زمزمه هایی از ورود اینفینیتی به ایران هم هست. خصوصا زیباترین مدل فعلیش که q60 هست. این خودرو نسخه 2لیتری توربو 4سیلندر داره و 3لیتری توربو 6سیلندر که مدل 2لیتری توانایی ورود را داره و با توجه به قیمت 37000دلاریش ارزونتر از لکسسis که اونم 2لیتری توربو4سیلندر هست میشه. حال بنظرتون کدوم ارجح هستند؟ لکسس:لایک و اینفینیتی: دیس

    پاسخ
  6. مهدی
    سوابق: (29 دیدگاه) ,

    سلام
    دوستان بنظر شما شباهت زیادی به مزدا هاچبک جدیددارد

    پاسخ
  7. فرزاد لاکچری
    سوابق: (27 دیدگاه) ,

    آرم گریت وال چقدر به اینفینیتی شباهت داره نامردا به آرم کمپانی های بزرگ هم رحم نمیکنن

    پاسخ
      1. فرزاد لاکچری
        سوابق: (27 دیدگاه) ,

        نه باو چانگان شبیه به آکوراس

        پاسخ
  8. احمد باقری
    سوابق: (4319 دیدگاه) ,

    اگه نماد اینفینیتی عوض بشه که خیلی خوب میشه، اونقدر جالب و زیبا نیست، در حالی که نشان یک خودروساز باید خیلی مهم در نظر گرفته بشه.

    پاسخ
    1. Archi KHAN
      سوابق: (1658 دیدگاه) ,

      من باهاشون صحبت میکنم احمِد …

      پاسخ
  9. تصویر پروفایل Danial
    Danial
    سوابق: (221 دیدگاه) ,

    زندگی بوده نمه به کام // گوش پره دورمون اینهو زنه بکام

    یه کوه مشکل ام اگه بوده کنه به پام // یه جوری حل شده قبل اینکه منو بگان

    اه هوای همو دارم-نداریم غم مالی-دوباره منو گاری-چه فازه سر حالی-

    سطح شهر دوباره من رو دیدی-اما تو پیاده ما سواره اینفینیتی!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.