بنتلی، مظهر اشرافیت در گروه فولکس‌واگن

شرکت خودروسازی بنتلی تاریخچه کهن و غرورآفرینی را با خود یدک می‌کشد. این شرکت انگلیسی که نزدیک به یک قرن از پایه‌گذاری آن می‌گذرد، زمانی در تولید خودروهای با عملکرد بالا و لوکس چنان موفق بود که توانست هواداران زیادی در بین ثروتمندان علاقه‌مند به سرعت و مسابقه برای خود دست و پا کند. با این وجود، خیلی زود چراغ تولیدات آن کم‌فروغ شد و در چنگال دیگر شرکت تولیدکننده خودروهای لوکس و مجلل انگلیسی قرار گرفت و کم‌توان شد. به‌هرحال، این برند انگلیسی بازهم به حیات خود ادامه داد تا درنهایت نیم قرن بعد و با تغییر مالکیت شرکت، بنتلی جان تازه‌ای پیدا کرد.

Bentley_badge_and_hood_ornament
بعد از آن و در اواخر هزاره میلادی قبل، گروه فولکس‌واگن خودروسازی بنتلی را به تصاحب خود در آورد و توانست با ترکیب مدیریت آلمانی و تزریق سرمایه خود، دوران شکوهمندی برای این برند لوکس و مجلل انگلیسی به ارمغان آورد. دورانی که همچنان پر رنگ به تجلی خود ادامه می‌دهد. نام و برند بنتلی همیشه با حس غرور و اشرافیت همراه بوده و نه‌تنها در دستان گروه فولکس‌واگن از اعتبار آن کاسته نشده است بلکه امروزه بیشتر از قبل هر عاشق خودرویی را به شعف وادار می‌کند.

1929_Bentley
بنتلی در گذر زمان
خودروسازی بنتلی یک شرکت ثبت شده انگلیسی است که درزمینهٔ طراحی، توسعه و تولید خودروهای لوکس و با عملکرد بالا فعالیت می‌کند. تاریخ شرکت خودروسازی بنتلی به سه دوره مختلف تقسیم می‌شود. دوره اول که با تأسیس این شرکت انگلیسی در سال 1919 آغاز شده و تا سال 1931 و فروش بنتلی به شرکت رولزرویس لیمیتد ادامه می‌یابد. دوره دوم زمان مالکیت رولزرویس و فعالیت بنتلی در دستان شرکت رقیب و هم‌وطن است. دوره سوم نیز با تصاحب شرکت بنتلی توسط گروه خودروسازی فولکس‌واگن در سال 1998 شروع شده و تا به امروز ادامه دارد.

Bentley_WOBentley_Hero_1A
در حقیقت والتر اوون بنتلی کسی بود که شرکت خودروسازی بنتلی را در تاریخ ۱۸ ژانویه ۱۹۱۹ تأسیس کرد تا بتواند درزمینهٔ تولید خودروهایی منحصربه‌فرد و خاص فعالیت کند. ایده اولی بنتلی استفاده از فلزات سبک‌تر در تولید موتور خودرو بود که درنهایت به تولید محصولاتی مجلل، اشرافی و لوکس با عمل کرد بسیار قوی ختم شد.

والتر اوون بنتلی
والتر اوون بنتلی

شرکت بنتلی از ابتدا طرح تولید خودروهای استثنایی و خاص را دنبال کرد و توانست مشتری‌های ویژه‌ای در بین خواص و ثروتمندان انگلیسی برای خود دست و پا کند. با این وجود، هزینه‌های زیاد طراحی و تولید، شرایط نامساعد بازار و دایره کوچک مشتری‌های بنتلی این شرکت را به سمت ورشکستگی پیش برد. درنهایت، شرکت رولزرویس لیمیتد خودروسازی بنتلی و کارخانه این شرکت در کریکل‌وود انگلیس را در سال 1931 خریداری و نام و نشان آن را تصاحب کرد. با فروش شرکت بنتلی دوران جدیدی برای این شرکت محبوب انگلیسی آغاز شد که فروغ گذشته را نداشت.
شرکت خودروسازی رولزرویس لیمیتد که به‌عنوان رقیب اصلی بنتلی در آن زمان شناخته می‌شد، خود به‌صورت مستقیم برای مذاکرات خرید بنتلی وارد نشد و از یک شرکت سوم به‌عنوان پوشش در این خرید استفاده کرد؛ به‌نحوی‌که حتی تا زمان کامل شدن قرارداد خرید، والتر بنتلی نیز از وجود رولزرویس به‌عنوان خریدار اصلی آگاهی نداشت.

WOB_Our_Story_Hero
بعد از نهایی شدن قرارداد فروش بنتلی، شرکت خودروسازی رولزرویس کارخانه کریکل‌وود را تعطیل کرد و خطوط تولید محصولات بنتلی را به کارخانه خود انتقال داد. از این زمان تا بعد از جنگ جهانی دوم، شرکت رولزرویس هم‌زمان محصولات خود و بنتلی را در کارخانه دربی این شرکت تولید می‌کرد. اما بعد از جنگ، شرکت رولزرویس کارخانه‌ای بزرگ‌تر و مجهزتر در منطقه کرو در اطراف شهر چشر انگلستان ایجاد و تولیدات خود و بنتلی را به کارخانه کرو منتقل کرد.
محصولات بنتلی در مدت مالکیت و مدیریت رولزرویس لیمیتد هویت لازم خود را از دست دادند و بیش‌تر در خودروهای تولیدی رولزرویس ترکیب شدند. به شکلی که در این دوران، رولزرویس محصولاتی به نسبت مشابه اما با دو برند مختلف بنتلی و رولزرویس را به بازار عرضه می‌کرد. اما بعد از مدتی راهبرد رولزرویس در ارائه محصولات این شرکت تغییر کرد و با ایجاد تغییرات ظاهری و کیفی در محصولات تحت نام بنتلی، این خودروها را در یک رده ارزان‌تر وارد بازار کرد. با این حال، تولید و عرضه یک خودروی لوکس و گران برای رولزرویس نیز آسان نبود و درنهایت در سال 1971، این شرکت انگلیسی نیز اعلام ورشکستگی کرد.


دولت انگلستان نیز با ورشکستگی رولزرویس، این شرکت مطرح انگلیسی را ملی اعلام و دو بخش صنایع هوایی و خودروسازی آن را از هم تفکیک کرد. با جدا شدن بخش خودروسازی، شرکت رولزرویس موتورز از دل رولزرویس لیمیتد بیرون آمد. بعد از آن و در سال 1980، این شرکت تولیدکننده خودروهای لوکس و شناخته‌شده جهانی در اختیار شرکت ملی ویکرز پی‌ال‌سی قرار گرفت. با این حال، شرکت ملی ویکرز در مورد نام و برند بنتلی رویکرد متفاوتی داشت و نسبت به رولزرویس لیمیتد با سخاوت بیشتری با این نام قدیمی و محبوب برخورد کرد.
ویکرز در صدد احیای نام و نشان خودروهای با عملکرد بالا و لوکس بنتلی بر آمد و با جدا کردن خودروسازی بنتلی از رولزرویس توانست سهم نام بنتلی از تولیدات کارخانه کرو را از حدود 5% به نزدیک 40% در سال 1986 افزایش دهد و درنهایت این مقدار تا سال 1991 به سهم برابر برای هر یک از دو برند رسید. بنتلی مولسان اولین محصولی بود که توسط ویکرز در سال 1980 به بازار معرفی شد و بعد از آن، روند معرفی محصولات جدید تحت نشان بنتلی ادامه پیدا کرد و تولیدات مختلفی روانه بازار شد که با استقبال خوبی از طرف بازار هدف این شرکت مواجه شد.


جدال بر سر تصاحب اشرافیت انگلیسی
با وجود موفقیت نصفه و نیمه دو نشان رولزرویس و بنتلی تحت مدیریت ویکرز، این شرکت انگلیسی در اکتبر 1997 اعلام کرد که قصد دارد صنعت خودروسازی تحت نظر خود را به فروش برساند. در این زمان شرکت خودروسازی بام و آلمان یک قرارداد تجاری با شرکت رولزرویس منعقد کرده بود و به نظر می‌رسید، این شرکت به دلیل تأمین موتور و یک سری از قطعات مورد نیاز خودروهای بنتلی و رولزرویس و نیز همکاری مشترک با شرکت ویکرز در تولید موتور هواپیما، خریدار منطقی این شرکت باشد. با این حال، در عین ناباوری شرکت فولکس‌واگن مالکیت رولزرویس موتورز را به تصاحب خود درآورد. پیشنهاد نهایی شرکت بام و برای مالکیت رولزرویس موتورز مبلغ 340 میلیون پوند انگلستان بود اما شرکت فولکس‌واگن مبلغ 430 میلیون پوند را برای تصاحب این شرکت پیشنهاد داد. به این ترتیب شرکت فولکس‌واگن مالکیت طراحی محصولات، نام مدل‌ها، امکانات تولید و بخش اداری، تندیس روی کاپوت و مالکیت شکل تجاری جلوپنجره رولزرویس را به دست آورد اما با این حال نتوانست حق استفاده از نام و علامت تجاری رولزرویس که در اختیار هولدینگ رولزرویس بود را از آن خود کند.


با این وجود، قرارداد تجاری شرکت بام و با رولزرویس این امکان را به این خودروساز آلمانی می‌داد که در مدت 12 ماه، تأمین موتورهای 8 سیلندر مدل بنتلی آرنیج و 12 سیلندر رولزرویس سیلور سرف را متوقف کند. این زمان برای طراحی دوباره این خودروها توسط فولکس‌واگن کافی نبود. مدتی بعد، بام و، نام و علامت تجاری رولزرویس را به مبلغ 40 میلیون پوند از هولدینگ رولزرویس خریداری و کار را برای گروه فولکس‌واگن مشکل‌تر کرد.
گروه خودروسازی فولکس‌واگن و بام و وارد مذاکره شده و درنهایت تصمیم گرفتند که تا سال 2003 که قرارداد تأمین موتورهای رولزرویس توسط بام و اعتبار دارد، محصولات رولزرویس توسط فولکس‌واگن تولید و بعد از آن، با تولید آخرین رولزرویس سیلور سرف، حق استفاده از این نام تجاری به بام و برگردانده شود. در این مدت نیز، بام و فرصت داشت که شرکت و کارخانه جدید رولزرویس خود را تأسیس کرده و مدل‌های آن را توسعه دهد. بعد از سال 2003، فولکس‌واگن عرضه محصولات رولزرویس را متوقف و محصولات لوکس و دست‌ساز خود را تحت عنوان بنتلی به بازارهای جهانی عرضه کرد.


جایگاه فعلی شرکت بنتلی
بعد از اینکه شرکت آلمانی گروه فولکس‌واگن کارخانه‌ها و برند بنتلی را به دست آورد، به‌منظور نوسازی کارخانه کرو و افزایش خط تولید این برند انگلیسی، مبلغ 500 میلیون پوند انگلستان هزینه کرد. یکی از نتایج به‌روزرسانی خط تولید بنتلی در ایجاد خط رنگ برای قطعات بدنه واردشده از آلمان به‌منظور سرهم‌بندی نهایی در کارخانه کرو بود، درحالی‌که قطعات بدنه شرکت رقیب، رولزرویس، در آلمان رنگ شده و بعد به انگلستان انتقال می‌یابند.
پس از تصاحب شرکت بنتلی، تعداد کارکنان این کارخانه از 1500 نفر در سال 1998 به 3500 نفر در سال 2010 افزایش پیدا کرده است. تولیدات این کارخانه نیز متأثر از برنامه‌های گروه فولکس‌واگن سال به سال رشد داشته است به‌گونه‌ای که توان تولیدی خودروهای کارخانه بنتلی از 3637 دستگاه در سال 2009 به 11033 دستگاه در سال 2014 افزایش پیدا کرده است. با این حال، میزان تولید شرکت بنتلی در سال 2015 با 1.3% کاهش نسبت به سال میلادی قبل از آن به مقدار 10888 تنزل پیدا کرده است. علاوه بر این، درآمد شرکت بنتلی در سال 2013 چیزی در حدود 1680 میلیون یورو بوده که این مقدار در سال 2014 به 1746 میلیون یورو افزایش پیدا کرده است. همچنین این سیر صعودی درآمد شرکت خودروسازی بنتلی در سال 2015 نیز ادامه داشته و این شرکت انگلیسی توانسته است مبلغ 1936 میلیون یورو فروش برای گروه فولکس‌واگن به ارمغان آورد. البته هرچند که درآمد این شرکت در سال میلادی قبل با افزایش روبه‌رو بوده اما سود عملیاتی این شرکت نسبت به سال میلادی قبل از آن 34% کاهش داشته و فقط 5.7% از درآمد را به خود اختصاص داده است.
بزرگ‌ترین بازار مستقل محصولات بنتلی در سال میلادی 2015 نیز ایالات‌متحده بوده است و این کشور به‌تنهایی بیش از یک‌چهارم تولیدات خودروسازی بنتلی را در خود پذیرفته است. با این حال، بازارهای اروپایی همچنان به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار هدف محصولات بنتلی به‌حساب می‌آیند و 43.4% از فروش بنتلی را به خود اختصاص داده‌اند. علاوه بر این، فروش محصولات بنتلی در غرب اروپا و کشور ژاپن نیز در سال 2015 با رشد مناسبی روبه‌رو بوده و به ترتیب 8.6% و 15.4% نسبت به سال قبل افزایش یافته‌اند.

میزان تولید محصولات مختلف شرکت خودروسازی بنتلی در سال‌های 2014 و 2015
میزان تولید محصولات مختلف شرکت خودروسازی بنتلی در سال‌های 2014 و 2015
تولید، درآمد و سود عملیاتی شرکت خودروسازی بنتلی در سال‌های 2014 و 2015
تولید، درآمد و سود عملیاتی شرکت خودروسازی بنتلی در سال‌های 2014 و 2015

بنتلی و گام‌هایی روبه‌جلو
گروه فولکس‌واگن در سال 1998 و تحت اراده مدیرعامل موفق و شاخص خود، فردیناند پیچ، گام‌های بزرگ و پرخطری به‌منظور تصاحب چند خودروسازی شاخص و شهیر جهانی برداشت تا بتواند به این وسیله سبد محصولات خود را کامل کند. خرید شرکت و کارخانه خودروسازی رولزرویس به‌عنوان تولیدکننده لوکس‌ترین و مجلل‌ترین خودروهای جهان و به طبع آن نام و نشان خودروهای لوکس و اسپرت بنتلی نیز یکی از این خریدهای بلندپروازانه گروه فولکس‌واگن بود.


با این وجود، هرچند که احتمال ضرر و زیان در این خریدها بالا بود و میزان سرمایه‌گذاری گروه فولکس‌واگن در این امر نیز بسیار چشمگیر بود، اما گروه فولکس‌واگن به‌خوبی از پس کار برآمد و توانست با ترکیب دانش فنی خود در تولید انبوه خودرو و نیز با استفاده از توانمندی و فن‌آوری خود در تولید خودروهای برتر مانند محصولات شرکت آئودی، به سرعت تولیدات این کارخانه‌ها را افزایش داده و به سودآوری نزدیک کند. افزایش خیره‌کننده فروش شرکت خودروسازی بنتلی به‌عنوان تولیدکننده محصولات لوکس و مجلل گروه فولکس‌واگن خود گویای این امر است که گروه فولکس‌واگن نه‌تنها در تکمیل سبد محصولات خود موفق بوده بلکه به‌خوبی شرکت‌های زیرمجموعه خود را در برنامه سودآوری گروه فولکس‌واگن مشارکت داده است.

Welcome_Mulliner_bm_hero_asset

درباره نویسنده

تصویر پروفایل محمد جواد سرانجام

دانشجوی دکتری رشته مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت

22 دیدگاه

  1. کسری
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    بنتلی باتوجه به گذشته غرورافرینش حالاحالاها پادشاه خودروهای اشرافی خواهدبودوحتی رولزرویس وبنزم حرفی واسه گفتن ندارن

    پاسخ
    1. علي
      سوابق: (902 دیدگاه) ,

      درود به شرکت فولکس که بنتلی رو خرید و نجاتش داد که به این جایگاه الانش برسه . نور بهشون بباره

      پاسخ
    2. محمد حسین
      سوابق: (139 دیدگاه) ,

      بنز اگه اراده کنه که دهن بازکنه جمله هایی میگه که باید جلد جلد کتاب تفسیر در موردش چاپ کرد. ببینیم بنتلی در مقابل ویژن کانسبت 6 چی داره بگه.

      پاسخ
    3. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      کسری عزیز این حرف شمارو قبول ندارم میگی بنز حرفی برای گفتن نداره
      اتفاقا اس 600 بنز میخوره همه خودروهای سوپرلوکس هارو

      پاسخ
  2. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (548 دیدگاه) ,

    مولسان اسپید با گشتاور 1100 نیوتن متری خودش گزینه مناسبی جهت تبدیل به یک خودروی ضد گلوله لوکس محصول میشه.
    واقعا فقط از آلمانی‌ها و آمریکاییها باید انتظار رقبای قابلی رو داشت.

    پاسخ
    1. XmanSHP9
      سوابق: (64 دیدگاه) ,

      پس ایتالیا چی؟؟؟؟؟
      سوئد با کوئنیگ زگ؟؟؟؟
      فرانسه با بوگاتی؟؟؟؟؟
      خود انگلیس؟؟؟؟؟
      بعضی از ژاپنیا مثل نیسان و لکسوس.
      یعنی خدایی اینا رقبای قابلی نیستن؟!؟!؟!؟!؟!؟!

      پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        بوگاتی و کوینخ زگ که رکورداران هستن در سرعت و شتاب

        پاسخ
  3. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3670 دیدگاه) ,

    بنتلی بهتر از رولزرویسه. رولزرویس خیلی پول برند میگیره. بنتلی با انصاف تره.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل علی"m.f"
      علی"m.f"
      سوابق: (157 دیدگاه) ,

      از رولز رویس با انصاف تره ولی بازم خیلی گرونه سود براش زیاد میمونه

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل اسطوره
        اسطوره
        سوابق: (3670 دیدگاه) ,

        یکی از ویژگی های ماشین اشرافی گرون بودنشه. وگرنه اشرافی نیست. ولی گرون بودن هم حدی داره. رولزرویس خیلی خیلی گرونه.

        پاسخ
        1. The R
          سوابق: (34 دیدگاه) ,

          کسی که رولز رویس میگیره فقط پول برند نمیده. مثلا تو رولز رویس، چرم باید از گاو های ماده منطقه اسکاندیناوی که حامله نشده باشن (به خاطر کشیدگی پوست) باشه. تازه این نوع استاندارد هست. انواع دیگه و گرونتر هم داره. یا مثلا تمام طرح های چوبی، اونجایی که به م میرسن با زاویه 55 درجه قرار میگیرن. تمام اینچیزا هزینه بر هست.
          البته به نظر من برای پرفورمنس خرج کردن بهتر از چوب های 55 درجه هست. ولی خوب کسی که ورلز رویس میخره یه جورایی دنبال همین چیزاست.

        2. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3670 دیدگاه) ,

          بنتلی هم همین چرم و چوب رو داره. قضیه ی گاو و حاملگی و اینا رو من در موذد بنتلی هم خوندم.
          بعید میدونم کیفیت چرم بنتلی کم از رولزرویس باشه.

        3. uss zumwalt DDG-1000
          سوابق: (4441 دیدگاه) ,

          کلا خودروهای انگلیس گرون
          استون مارتین یکیش

    2. REVENTоN 👍
      سوابق: (132 دیدگاه) ,

      کاملا مخالفم
      شکوهی که رولزرویس داره هیچ چیزی نداره
      مثل گوشیه ورتو میمونه در مقابل رقبا

      پاسخ
  4. مجید
    سوابق: (460 دیدگاه) ,

    من عاشق مدل کانتیننتال جی تی اسپید هستم رنگ نوک مدادی با پکیج کربن ولی مدل های منصوری هم فوق العاده هستش و درود میفرستم به این هم وطن عزیزم

    پاسخ
    1. audi sq7
      سوابق: (50 دیدگاه) ,

      مجید جون دقیقا حرف دل منو زدی .مدل کانتینتال جی تی سی و مدل
      جی تی اسپید رو واقعا دوست دارم .مخصوصاً با چرم قرمز رنگ

      .

      پاسخ
  5. vahid porsche
    سوابق: (241 دیدگاه) ,

    همچنین‌ با عرضه بنتایگا به عنوان سریعترین suv موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد

    پاسخ
  6. Mercede
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    دوست عزیز رولز-رویس برای ساخت 600 نفر ساعت کار هنری توسط استاد کاران می برد تا ساخته شود
    وبنتلی 400 نفر ساعت کار هنری کار می بر تا ساخته شود
    ولی با نظر شما کاملا موافق هستم قیمت بنتلی بسیار منطقی تر از رولز-رویس است مخصوصا مدل های کنتینتال وفلاینک اسپر چون سدان فوق اشرافی بنتلی مولسان هم قیمت رولز-رویس گوست است
    امیدوارم این دو برند دوباره تحت مالکیت رولز-رویس پی ال سی قرار گیرنند و درباره تبدیل به یک برند بریتانیایی کامل شوند

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      خیلی از خودروهای دست ساز و هنری زمان میرن
      مثل پاگانی و شیرون و رگرا و غیره

      پاسخ
  7. احمد باقری
    سوابق: (4288 دیدگاه) ,

    ماشینهای خیلی خوب و گرونی تولید می کنه، ولی رقبا هم بیکار ننشستن.

    پاسخ
  8. hamid_hk
    سوابق: (43 دیدگاه) ,

    من هرگز نتونستم با داشبورد بنتلی ارتباط برقرار کنم، کیفیتش بالاس ولی اون خوشگلی ظاهری رو برا یه ماشین لوکس نداره. ظاهر مولسان هم یه جوریه، انگار طراحیش برا چندین سال پیشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.