ثبت اختراع جدید مرسدس بنز برای کنترل دمای لاستیک‌ها

ثبت اختراعات گوناگون ثابت می‌کند که خودروسازان به‌صورت بی‌وقفه به ایجاد تحول در صنعت خودرو فکر می‌کنند و آخرین سیستم کنترل دمای لاستیک‌ها یک نمونه از طراحی خلاقانه است.

Mercedes1
لاستیک بدون شک یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو است که به عنوان رابطی بین خودرو و جاده عمل می‌کند و کشش و چسبندگی خودرو را تأمین می‌نماید. همه‌ی این نقش‌ها چرایی اهمیت فوق‌العاده‌ی محافظت از لاستیک‌ها مخصوصاً از نقطه نظر ایمنی را توضیح می‌دهد.

Mercedes-Benz-E63-AMG-wheel
اختراع دایملر سیستمی را برای جلوگیری از افزایش بی از حد دمای لاستیک‌ها یا اصلاح اصطکاک بین آن‌ها و یخ یا برف را در برمی‌گیرد.

این روش با استفاده از مخزنی کار می‌کند که آب را از اطراف شیشه‌ی جلو و عقب (آب باران، یخ ذوب‌شده و غیره) جمع‌آوری کرده تا بعداً مورد استفاده قرار دهد بدین صورت که حداقل یک لاستیک مورد پاشش اسپری آب در زمانی قرار بگیرد که بسیار گرم بوده یا مسائل چسبندگی لاستیک به وجود آمده باشد.

Mercedes-AMG GT S
برای نمونه، حسگرهای کنترل کننده‌ی دما در هر لاستیک قرار می‌گیرند و اگر دمای آن از مقداری معین فراتر ورد، این آب به منظور خنک کردن لاستیک به سطح آن اسپری می‌شود. همین اصول برای گرم کردن لاستیک‌های سرد در زمستان بکار می‌رود و به همین ترتیب از اثرات منفی دماهای بسیار پایین جلوگیری شده و باعث افزایش چسبندگی و کاهش میزان یخ و برف چسبیده روی لاستیک می شود.

دایملر می‌گوید که تنها عیب این سیستم مقدار آب موجود در سیستم است که به خاطر اندازه‌ی مخزن محدود شده و اگر پر نشود بکار نمی‌آید.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

20 دیدگاه

  1. amin
    سوابق: (115 دیدگاه) ,

    مهندسین شب و روز تلاش میکنن تا چندکیلو از وزن ماشینو کم کنن اونوقت اینا میخوان یه مخزن آب جدید اضاف کنن!!!!
    زیاد جالب و هوشمندانه نیست
    البته باید دید که تا چه میزان اثرگذاره

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل <<<<<
      <<<<<
      سوابق: (244 دیدگاه) ,

      کاهش وزن مربوط به استفاده از آلیاژهایی است که نسبت استحکام به وزن بالاتری دارند و همین طور مواد کامپوزیتی سبک تر نه حذف تجهیزات ضروری خودرو
      بله البته میشه با منطق شما زاپاس و جعبه ابزار و کپسول آتش نشانی و کلی کف پوش و … را حذف کرد تا ماشین سبک تر بشه!!!

      پاسخ
    2. احسان آرسنالی
      سوابق: (1108 دیدگاه) ,

      جوری میگی مهندسین مثل اینکه بنز مهندس نداره.
      خوب بنز نهایت مهندسی هستش برادر

      پاسخ
      1. یو اس اس اینترپرایز
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        با احسان ارسنالی موافقم

        پاسخ
    3. amir
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      زنگ میزنم میگم امین راضی نیست

      پاسخ
  2. امیر.عارف
    سوابق: (369 دیدگاه) ,

    وقتی ایمنی سرنشینان و عابرین مورد بحث باشه میتوان از چند کیلو وزن اضافه چشم پوشی کرد. ایده بسیار جالبی هست

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل سامان اذری
    سامان اذری
    سوابق: (1463 دیدگاه) ,

    دمشون گرم
    نیتروژن هم کار ادمو راه میندازه ها
    من 15 تومن دادم واسه 4 تا چرخ راضی ام

    پاسخ
    1. محمود
      سوابق: (15 دیدگاه) ,

      مگه شما سنسور دما رو لاستیک نصب کردی که با این اطمینان میگی جواب داده .تاثیر نیتروژن روی دمای داخل لاستیک هست که اونم روی فشار داخل لاستیک تاثیر گذاره نه سطح درگیری لاستیک با جاده

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل سامان اذری
        سامان اذری
        سوابق: (1463 دیدگاه) ,

        داش من هر هفته جمعه ها سفر برون شهری دارم حداقل 6 ساعت تو این گرما
        اگه دمای داخل تایر خنک باشه هرچقدر که از بیرون گرما به واسطه اصطکاک با اسفالت یا هرچیز دیگه به تاییر وارد به شه رو خنک میکنه انبساط و انقباضش هم کمه

        نیسان جی تی ار نیسمو با شتاب زیر 2.5 ثانیه لاستیکهاشو با نیتروژن پر کردند

        پاسخ
    2. آرش
      سوابق: (126 دیدگاه) ,

      خب اولا که گرون گرفتن ازت داداش، 4چرخ میشه 10 تومن. ثانیا درسته نیتروژن تاثیر داره تو دمای لاستیک اما این تاثیر ناچیزه، اگه نبود بنز با اون عظمتش دنبال یه راه واسه خنک کردن تایرها نبود و خیلی ساده فقط جای هوا نیتروژن میزد تو تایرها و تمام.

      پاسخ
  4. ferrari
    سوابق: (239 دیدگاه) ,

    خیلی جالبه. این سیستم خیلی سادس اما به فکر کسی نرسیده بود.این نوع نو اوری ها نشون میده که نواوری همیشه به کارهای بزرگ کردن نمیگن.خیلی جالب بود.

    پاسخ
  5. دانیال
    سوابق: (64 دیدگاه) ,

    این کارو قبلا برنامه تخت گاز انجام داده بود وقتی جیمز می میخواست سنگ آتشفشانی برداره همین کارو با تویوتا هایلوکس انجام داد

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل mehran.Jy
    mehran.Jy
    سوابق: (105 دیدگاه) ,

    سلام آقا شاهین. از مقاله های خوبی که ترجمه می کنین واقعا ممنونم.

    خواستم خواهش کنم که مثل قبل دوباره مقاله هایی که راجع به مهارت های رانندگی هست رو قرار بدین. مثلا اینکه اگه عقب ماشین لغزید به کدوم سمت فرمون بچرخه که ماشین چپ نکنه و کنترل شه(قبلا خونده بودم یادم رفت).

    پاسخ
  7. موكا
    سوابق: (36 دیدگاه) ,

    در زمستان که لاستیکها خیلی گرم نمیشن ولی در تابستان بسیلر داغ میشن ، و صد البته ما از کولر ماشین استفاده میکنیم ، اجزای کولر ماشین در قطعات بیرونی به دلیل اختلاف دما شبنم تولید میکنند ( مثل اسپیلتها ) و این آب رو که خیلی هم بی رسوب هست میشه جمع کرد تو منبع اسپری آب لاستیک و تمام شدنی هم نیست

    پاسخ
  8. احمد باقری
    سوابق: (4279 دیدگاه) ,

    هر روز بسیار بهتر از دیروز.

    پاسخ
    1. Archi KHAN
      سوابق: (1655 دیدگاه) ,

      احمِد جان
      دلبندم اون صا ایرانِ …

      پاسخ
  9. Archi KHAN
    سوابق: (1655 دیدگاه) ,

    فقط من موندم تو روزهای بارونی ، که فقط یه نم میزنه و بارون ادامه نداره
    جاده بصورت وحشتناکی لغزنده میشه ( بعلل فراوان که از حوصله بحث خارجه ) اونوقت بنز چطوری میخواد این لفزنده شدن را مهار کنه نمیدونم ؟!!!
    البته تو مهندسی بنز و آلمانها شکی نیس

    پاسخ
  10. mobin
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    من می تونم بهترش رو درست کنم، تازه تمام مشکلاتشم حل میشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.