افسانه‌های مرسدس در گذر زمان: 300SL گالوینگ 1955 تا AMG GT S 2016

سفری خاطره‌انگیز با دو خودروی افسانه‌ای مرسدس در ایالت کالیفرنیا را با هم آغاز می‌کنیم. یکی از این دو افسانه واقعی، مدل 300SL با درب‌های مشهور بال پرنده یا گالوینگ است و دیگری شیری غران با نام AMG GT. همسفر ما باشید.

1955 Mercedes-Benz 300SL and 2016 Mercedes-AMG GT S
Mercedes-Benz 300SL & Mercedes-AMG GT S

از بدو تولد صنعت سینما در ایالت کالیفرنیا و لس‌آنجلس نزدیک به 100 سال می‌گذرد. پول هنگفت این صنعت در جیب هنرمندان و ثروتمندان ولخرج آن زمان سنگینی می‌کرد. این درآمدهای اضافی درنهایت منجر به تولید خودروهای سریع‌تر و لوکس‌تر شد، خودروهایی مجلل از کمپانی‌های Duesenbergs، Delahayes، Stutzes و Marmons که توسط خطوط راه‌آهن به سرتاسر ایالت فرستاده می‌شد؛ اما بعد از جنگ جهانی دوم کمپانی‌های جگوار، مازراتی، پورشه و پگاسوس حفظ شدند. البته در این میان انزو فراری هم با نام‌گذاری یکی از مدل‌هایش به نام این ایالت واقعاً در این بازار خوب ظاهر شد. افراد مشهور و ولخرج دیگر حاضر نبودند از خودروهای دست پایین کمپانی‌های سیتروئن و لانچیا استفاده کنند؛ بنابراین فضا برای حضور خودرویی متمایز مهیا شده بود. خودروی اسپرتی که از آن سخن خواهیم گفت در سال 1955 نفس‌نفس‌زنان خود را از فرسنگ‌ها دورتر به این بازار رساند.

1955 Mercedes-Benz 300SL and 2016 Mercedes-AMG GT S
Mercedes-Benz 300SL & Mercedes-AMG GT S

همه‌چیز از جنوب کالیفرنیا و کوه‌های سانتا مونیکا آغاز می‌شود. با گذر از خروجی آزادراه هالیوود در قسمت شمالی مرکز شهر و حوالی بیچوود کانیون نشان هالیوود را می‌بینید. اگر از دروازه‌های قدیمی و سنگی هالیوود عبور کنید سفر در زمان شروع می‌شود. البته قبل از این‌که به این محل برسیم باید ببینیم که این مرسدس 300SL گالوینگ سال 1955 میلادی ما چگونه روشن می‌شود. دکمهٔ پمپ الکتریکی سوخت ثانویه را فعال می‌کنیم، کلید را در استارت می‌چرخانیم تا صدای موتور 3.0 لیتری OHC شش سیلندر این خودرو طنین‌انداز شود. سپس هم پمپ الکتریکی را غیرفعال می‌کنیم تا پمپ مکانیکی اصلی وظیفهٔ خود را انجام دهد. حالا آمادهٔ حرکت به‌سوی گذشته هستیم.

1955 Mercedes-Benz 300SL and 2016 Mercedes-AMG GT S
Mercedes-Benz 300SL & Mercedes-AMG GT S

این خودرو با نام‌های 300SL یا W198 یا نام آلمانی der Flügeltüren شناخته می‌شود و نمونه گالوینگ آن مثل یک شمشیر برنده در میدان‌ها حاضر می‌شود. کمپانی دایملر-بنز در طول چنگ جهانی موتورهای 12 سیلندر تزریق مستقیم تولید می‌کرد. این موتورها برای میدان دید بهتر و کاهش طول جلویی به‌صورت وارونه بر روی وسایل نقلیه ارتش لوفت وافه یا همان نیروی هوایی آلمان نازی سوار می‌شدند. وقتی زمان آخرین فرصت برای احیای مرسدس بنز در مسابقات رالی سال 1951 فرا رسید این کمپانی دانش خود را در خودروی W194 پیاده کرد. خودرویی کوپه و مسابقه‌ای که با شاسی‌های تیوب فریم سبک هواپیما ساخته شده بود و درب‌های آن هم مثل یک هواپیما رو به بالا باز می‌شد. این خودرو از پیشرانه کاربراتوری SOHC شش سیلندر 3.0 لیتری بهره می‌برد. دایملر برای این‌که ثابت کند می‌تواند موتور را به هر حالتی بر روی خودرو سوار کند موتور را با شیبی 50 درجه به سمت چپ بر روی خودرو قرار دادند تا خط کاپوت پایین‌تر قرار بگیرد. مهندسان هم به همین دلیل لقب موتور اتو شیب‌دار “Schräger Otto” را برای این موتور انتخاب کردند. مسابقات 24 ساعته لمانز سال 1952 اوج بازگشت دایملر بنز به این مسابقات بود جایی که این خودرو با تصاحب سکوی اول به همه نشان داد که این کمپانی به مسیر مسابقات بازگشته است.

1955 Mercedes-Benz 300SL
1955 Mercedes-Benz 300SL

کمی بعدتر کمپانی مرسدس بنز متقاعد شد که نسخهٔ خیابانی W194 هم موفقیت مدل مسابقه‌ای را تکرار می‌کند بنابراین در تاریخ 6 فوریه سال 1954 مدل کوپه 300SL جدید یعنی W198 را به نمایشگاه‌های نیویورک فرستاد. مرسدس بنز با فرستادن این خودرو به نمایندگی‌هایش به شهرت جهانی جدیدی دست پیدا کرد.

1955 Mercedes-Benz 300SL
1955 Mercedes-Benz 300SL

گالوینگ 300SL و مجله کارانددرایور تاریخ تولید یکسانی دارند. علاوه بر این کارل لودویسن سردبیر ارشد این مجله در سال 1958 مدل دست چندم این خودرو را تهیه کرده بود و با خود به نیویورک آورده بود. شش دهه بعد کارل اکبرگ یک کلاسیک باز آمریکایی این خودرو را با مجموعه‌ای از قطعات اصلی و رینگ‌های روج بازسازی کرد. او که معتقد است خودروهای کلاسیک را هم نباید زیر سقف نگه داشت بیش از 80 هزار کیلومتر با این خودرو سفر کرده است. در حین بازسازی قسمتی کمی از جلوی خودرو دوباره رنگ شد و چرم به رنگ جو این خودرو با صندلی‌های گوتلیب دایملر همراه شد. به‌عبارت‌دیگر خودرو مثل اولش کامل شد.

1955 Mercedes-Benz 300SL
1955 Mercedes-Benz 300SL

1955 Mercedes-Benz 300SL 3.0-liter inline-6 engine
1955 Mercedes-Benz 300SL 3.0-liter inline-6 engine

از اکبرگ خواستیم که فرصتی برای رانندگی با این خودرو در اختیارمان بگذارد او هم با در اختیار قرار دادن خودرو به مدت 10 ساعت از این کار استقبال کرد. ران جانسون یکی از دوستان قدیمی کارل هم که خودش یک مدل گالوینگ جدید داشت به‌صورت داوطلبانه ما را در این بررسی همراهی کرد؛ بنابراین با دو نسل مختلف از مرسدس سفر خود را به سمت سرزمین آفتابی کالیفرنیا و بادهای اقیانوس آرام آغاز کردیم.

2016 Mercedes-AMG GT S and 1955 Mercedes-Benz 300SL
Mercedes-Benz 300SL & Mercedes-AMG GT S

با گذر زمان مرسدس علاقه‌اش به خودروهای اسپرت کاهش پیدا کرد و با کانسپت های موتور وسط و مدل‌های هایپرهومولوگ مثل CLK GTR در سال‌های 98 تا 99 میلادی در بازارها حضور پیدا کرد. بااین‌حال مرسدس هیچ‌وقت کلاس خودروی موتور جلو گرند تورینگی که با W198 آغاز شد را فراموش نکرد. در سال 2010 مرسدس برای یادبود 300SL اصلی خودروی گالوینگ SLS AMG را با وجههٔ عجیب‌وغریب معاصر به تولید رساند. امسال با پا به سن گذاشتن SLS و مرگ غریب به وقوع این سری که قیمتش از 224605 دلار آغاز می‌شد مرسدس درصدد بازنویسی این سری برآمد. این طراحی دوباره به خودروی AMG GT با توربوی دوقلو که با درب‌های متداول‌تر کمی متواضع‌تر و جذاب‌تر و البته بسیار ارزان‌تر از سری قبل بود ختم شد. مدل S این خودروی جذاب 503 اسب بخاری قیمت پایه‌ای 130825 دلاری دارد.

2016 Mercedes-AMG GT S
2016 Mercedes-AMG GT S

برخی معتقدند که مرسدس مدل AMG GT را برای رقابت با 911 به بازار فرستاد اما وظیفه‌ای که به این مدل واگذار شده چندان با این ایده سازگار نیست. این خودرو هنوز بیش‌ازاندازه بزرگ و فوق‌العاده سریع است با این حال بهترین عملکردش در حالت سواری راحت (Comfort) است. به‌عبارت‌دیگر این خودرو بیش‌ازپیش به 300SL مجلل شباهت پیدا کرده است. خونسردی و آرامش SL مثال‌زدنی است. این خودرو فرزند موتورهای شیب‌دار اتو است و قدرت و گشتاور بالای آن با سیستم مکانیکی تزریق مستقیم همراه شده است. گالوینگی که در اختیارمان بود به طرز شگفت‌انگیزی مدرن به نظر می‌رسید. سیستم تراکم رانندگی 3.25:1 در این مدل که به‌صورت آپشن مهیا شده این خودروی اسپرت را در مسیر دورهای شگفت‌انگیز قرار می‌دهد. باک 300SL با 130 لیتر ظرفیت به‌قدری حجیم به نظر می‌رسد که برای خالی کردن آن باید ساعت‌ها رانندگی کنید.

2016 Mercedes-AMG GT S
2016 Mercedes-AMG GT S

طراحان SL ساختار مشبکی را برای بیرون خودرو در نظر گرفته بودند در پی همین تصمیم صندلی‌های چسبیده به هم، به صندلی‌های جدای مثلثی شکل تبدیل شدند. با این تغییر نیاز به درب‌های گالوینگ حس شد. چراکه درب‌های متداول بر روی یک خودروی کوپه با چنین طراحی‌ای مشکل‌ساز بود. درهرحال رکاب بسیار گسترده این خودرو راننده‌های وسواسی و مکانیک‌ها را دچار سردرگمی می‌کند و همچنین وارد شدن به کابین را سخت می‌کند.

1955 Mercedes-Benz 300SL
1955 Mercedes-Benz 300SL

اگر بخواهیم SL را با نسل جدید مقایسه کنیم در نگاه اول AMG GT S جذاب و راحت، بدنهٔ زیبای خود را به رخ می‌کشد اما باید بگوییم که SL انگار چند پله بالاتر از دیگر خودروها است چراکه شیشه‌های منحنی شکل خودرو دیدی 360 درجه‌ای از اطراف را مهیا می‌کند. دکمه‌ها و تنظیمات بدون برچسبی در کابین دیده می‌شد که اکبرگ کاربری آن‌ها را توضیح داد. پمپ سوخت، اهرم دریچه هوا و…

2016 Mercedes-AMG GT S
2016 Mercedes-AMG GT S

در طول مسیر بیچوود کانیون چندین بار در جادهٔ باریک پیچ‌درپیچ آن گم شدیم اما درنهایت نشان هالیوود را دیدیم؛ و در کلبه‌ای قدیمی توقف کردیم. مکانی با درب‌های طاقی شکل که از سال 1920 تابه‌حال میزبان نویسنده‌ها، کارگردان‌ها و ستاره‌های معروف هالیوود بوده است به همین خاطر نمی‌توانیم بگوییم که این اولین گالوینگی است که به اینجا پا گذاشته است.

2016 Mercedes-AMG GT S and 1955 Mercedes-Benz 300SL
Mercedes-Benz 300SL & Mercedes-AMG GT S

در مسیر بازگشت در بارهام به مسیر قدیمی تپه‌ای و مسابقه‌ای مولهولند می‌رسیم. فرمان SL در این مسیر بسیار پیچ‌درپیچ مثل تیرکمان سفت می‌شود و در توصیف آن در مجله سال 1956 گریف بورگسون گفت که فقط یک رانندهٔ مرد یا یک رانندهٔ زن قوی و ورزشکار از پس چنین خودروی سنگینی برمی‌آید.

2016 Mercedes-AMG GT S
2016 Mercedes-AMG GT S

اکسل مستقل (Swing axle) در سیستم تعلیق خودروی SL را نباید به بازی گرفت چراکه SL یک خودروی کلاسیک آنتیک گران‌قیمت است. شما با فشردن پدال ترمز سفت این خودرو، چهار درام روی این خودرو را فعال می‌کنید و قدرت در این خودرو را فروکش می‌کنید. در مقایسه AMG عضلانی این کار را با کنترل‌های کامپیوتری دقیق‌تر و بدون هیچ حرف‌وحدیثی انجام می‌دهد؛ بنابراین پیشرفت زیادی در این مدت صورت گرفته است؛ اما واقعاً آیا بورگسون از چنین پیشرفتی در تکنولوژی AMG شگفت‌زده می‌شود یا از این‌که این خودرو پرواز نمی‌کند ناامید می‌شود؟

1955 Mercedes-Benz 300SL
1955 Mercedes-Benz 300SL

در طول ترافیک شهر هیچ‌وقت درجه آب SL از 180 درجه خارج نشد و درجهٔ باک هم از 150 درجه عبور نکرد و این نشان می‌دهد که در سال 1956 واقعاً یک شاهکار متولد شده است. لیست قیمتی از 300SL و آپشن های آن در زمان تولیدش را بررسی کردیم. این لیست نشان می‌داد که قیمت پایه خودرو 7463 دلار، رینگ‌های روج 350 دلار، رادیو بکر 264 دلار، روکش چرمی 165 دلار، فنرهای مسابقه‌ای 88 دلار و صندوق تجهیز شده 85 دلار بود. البته این لیست بسیار طولانی بود و ما به اشاره به تعدادی از آن‌ها بسنده کردیم.

2016 Mercedes-AMG GT S
2016 Mercedes-AMG GT S

شاید GT S در مقایسه ظاهری عقب‌تر از SL باشد اما هزینهٔ این طراحی با امتیازات منحصربه‌فرد در امنیت مثل سپرهای پلاستیک فشرده و ستون‌های ضخیم با خون و اشک پرداخت شده است. تجهیزات زیادی در این خودرو دیده می‌شود. این خودرو به تکنولوژی‌های به‌روز گوگل مجهز شده است و صفحه‌نمایش سیستم اطلاعات و سرگرمی آن رزولوشن بالایی دارد. حالت‌های رانندگی قابل‌برنامه‌ریزی، تریم فیبر کربن و سنسورهای زیاد هشدار در زمان خطر نمونه‌های دیگری از این امکانات هستند. امکاناتی که جای خالی آن‌ها بر روی 300SL احساس می‌شد. درنهایت به دو جملهٔ پایانی مجموعهٔ گذر زمان بر هایپرکارها می‌رسیم.
یک خودرو فقط برای مدتی می‌تواند در قلهٔ تکنولوژی بماند. هایپرکارهای قدیمی در جادهٔ پیشرفت تکنولوژی به حسرتی برای مردان پیرتر تبدیل می‌شوند. مردانی که در سنین جوانی عاشق چنین خودروهای جذابی شده بودند.

1955 Mercedes-Benz 300SL and 2016 Mercedes-AMG GT S
Mercedes-Benz 300SL & Mercedes-AMG GT S

وصیت‌نامهٔ این خودروهای افسانه ای، این است که تا زمانی که قلبشان می‌تپد باید از نهایت سرعت آن‌ها لذت برد چراکه با گذر زمان در پشت اجساد زیبایشان مدفون می‌شوند.

خودرو 2016 مرسدس-AMG GT S 1955 مرسدس بنز 300SL
قیمت پایه دلار 130,825 دلار 7463
قیمت خودروی بررسی‌شده دلار 151,075 دلار 8897
ابعاد
طول 454.6 سانتی‌متر 452.1 سانتی‌متر
عرض 193.8 سانتی‌متر 179.0 سانتی‌متر
ارتفاع 128.8 سانتی‌متر 130.0 سانتی‌متر
فاصله محوری 262.9 سانتی‌متر 240.0 سانتی‌متر
پیشرانه
موتور 32 سوپاپ-8 سیلندر- توربوی دوقلو DOHC

3982 سی‌سی

12 سوپاپ -6 سیلندر SOHC

2996 سی‌سی

قدرت به اسب بخار @ دور بر دقیقه 503 @ 6500 220 @ 6100
گشتاور به نیوتن متر @ دور بر دقیقه 649 @ 1750 275 @ 4600
پاشش سوخت تزریق مستقیم تزریق مستقیم
محدوده قرمز دور موتور 7000 rpm 6400 rpm
نسبت وزن به نیرو (کیلوگرم بر اسب بخار) 3.311 5.897
انتقال قدرت
گیربکس هفت سرعته دو کلاچه اتوماتیک چهار سرعته دستی
انتقال نیرو به چرخ عقب عقب
نتایج بررسی
شتاب
0تا48 KM/H 1.3 ثانیه 2.9 ثانیه
0تا96 KM/H 3.0 ثانیه 7.7 ثانیه
0تا160 KM/H 6.9 ثانیه 17.7 ثانیه
0تا209 KM/H 11.7 ثانیه
یک‌چهارم مایل @ سرعت به کیلومتر بر ساعت 11.2 ثانیه @ 204 15.9 ثانیه
نهایت سرعت 310 kmh (طبق ادعای خودروساز، محدودیت قانونی) 222 kmh (در نسخهٔ درگ)
شاسی
ترمز از 112 کیلومتر بر ساعت تا صفر 4297 سانتی‌متر
تحمل شتاب جانبی در محدوده,
300-فوتی
1.05 g
وزن
وزن خودرو 1669 کیلوگرم 1296 کیلوگرم
توزیع وزن در جلو و عقب 47.5 در جلو و 52.5 در عقب
سوخت
مصرف سوخت در شهر / جاده طبق اعلام موسسه EPA 14.7 در شهر و 9.8 در جاده
 منابع نتایج بررسی کارانددرایور از مرسدس AMG GT S در تابستان 2015 نتایج بررسی SCI از مرسدس SL300 در آوریل 1956

منبع: caranddriver

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

25 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل ali ayat
    ali ayat
    سوابق: (719 دیدگاه) ,

    هنوزم که هنوزه اون sl300 ابهت خاص خودشو داره و اگه به داخلش توجه بکنید کیفیت چرم استفاده شدش خیلی بالاست

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل shahab
      shahab
      سوابق: (646 دیدگاه) ,

      به نسبت 60سال پیش عملکرد فوق العاده ای داشته
      ماشینای تولید ایران همچین عملکردی ندارن!!!

      پاسخ
      1. Saeid
        سوابق: (177 دیدگاه) ,

        شتاب ٧.٧ اش از هوندا اکورد جدید که ٧.٨ اشتباه نکنمم بیشتره !!!!
        دمش گرم …

        پاسخ
  2. موسی
    سوابق: (72 دیدگاه) ,

    خلاصه مقاله: اصالت و برتری مرسدس بنز
    خدا رو شکر اصالت چیزیه که با پول نمیشه خرید و لذا بر خلاف تلاش خیلیا، به خیلیا از کمپانیا نمیشه نسبتش داد

    پاسخ
    1. king
      سوابق: (1605 دیدگاه) ,

      اصالت گوهر گرانیست به هر کس ندهندش …………

      پاسخ
    2. ali a.j.g
      سوابق: (235 دیدگاه) ,

      آقا موسی میشه لطفا ۳۰ کمپانی { اعم از خودروساز و غیر خودروساز } که بقول شما نمیشه اصالت رو بهشون نسبت داد معرفی کنید ؟

      پاسخ
      1. موسی
        سوابق: (72 دیدگاه) ,

        پاسخ این سوال خیلی بدیهی است
        به نقل از یک کارشناس ماشین های کلاسیک در نشریه
        http://www.classicandsportscar.com/
        یکی از اولین شرط های لازم برای اصالت یک برند، ارزش بالای ماشین های کلاسیک یا به اصطلاح قدیمی اون ماشین هست. البته این شرط لازم هست ولی کافی نیست

        پاسخ
        1. ali a.j.g
          سوابق: (235 دیدگاه) ,

          آقا موسی بابت جوابی که به کامنتم دادید ممنون

    3. رضا
      سوابق: (52 دیدگاه) ,

      آقا حرفت خیلی حسابی بود اصالت فقط بنز و فقط بنز و فقط بنز

      پاسخ
  3. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (317 دیدگاه) ,

    کارخانه های بنز جزو اولین اهداف متفقین بود چون اکثر موتورهای جنگنده ها و کامیونهای ارتش تولید میکرد برای همین به طور کامل در بمباران نابود شد ببینید چه اراده ای وجود داشت که اون ویرانه را به این سطح رساند

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل سامان اذری
    سامان اذری
    سوابق: (1460 دیدگاه) ,

    قیمت 300sl چند ؟؟؟؟؟
    8897 دلار ؟؟؟
    فکنم 2 تا صفر یادشون رفت بزارن ها؟؟؟؟
    چون الان کلکسیون دار ها خودشونو میکشن تا یکیشو پیدا کنن

    پاسخ
    1. كاپيتاليسم
      سوابق: (112 دیدگاه) ,

      یکیشو به قیمت ٣۵٠ هزار دلار زده بودن…
      محشر بود…

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل shahab
      shahab
      سوابق: (646 دیدگاه) ,

      احتمالا منظورش این بوده که سال 1955قیمتش این بوده

      پاسخ
  5. bardia
    سوابق: (178 دیدگاه) ,

    امار صفر تا صد و یک چهارم مایل amg gt بنظر درست نمیاد

    پاسخ
    1. مهدی 911
      سوابق: (264 دیدگاه) ,

      تو کار ان درایو هم همینه ولی تو موتور ترند 11/5 در200 هستش با وجود این برای یه 500 اسبی عالیه

      پاسخ
  6. شلبى
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    از این مدل مرسدس بنز 300sl گالوینگ دوتا در ایران هست که من یکیشو چند سال پیش دیدم که شنیدم الان دست یه کلکسیونر

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل سعید
    سعید
    سوابق: (477 دیدگاه) ,

    یه نقره ای ازش تو رفسنجان هست لامصب بیرونش نمیاره نگاش کنیم اونم گالوینگه

    پاسخ
    1. usa and japan
      سوابق: (200 دیدگاه) ,

      داداش شما رفسنجانی؟؟؟؟جدا هست؟؟؟؟؟دیدیش؟؟؟؟؟من باور نمیکنم توی ایران حتی باشه.چه برسه به رفسنجان که بیخ گوشمونه!!!!!!

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل سامان اذری
        سامان اذری
        سوابق: (1460 دیدگاه) ,

        داش تو تهران هم یکیش هست حتی فیلمشم فکنم تو نت سرچ کنی پیدا میکنی

        پاسخ
  8. مهدی 911
    سوابق: (264 دیدگاه) ,

    بنز مسلما کاملترین خودروسازه جهانه تو هر ردهای بهترینارو داره ام تو فرمول یک هم حال همه رو بخصوص فراری رو گرفته ولی یه عیب بزرگ داره چرا بنز در ساخت سوپر اسپرت پسرفت میکنه اس ال ار تبدیل به اس الاس و اونو تبدیل به جی تی اس ضعیفتر میشه

    پاسخ
  9. احمد باقری
    سوابق: (4265 دیدگاه) ,

    این ماشین، اسطوره ابهت هست.

    پاسخ
  10. Modern
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    سلام
    من یه نسخه از SL رو تو نمایشگاه خودروهای کلاسیک در شهر آبادان دیدم. گویا این خودرو متعلق به خانواده پهلوی بوده، همچنین چند مدل رولزرویس و چند مدل بنز 600 هم از خودروهای خانواده پهلوی بود. من خودم از SL عکس گرفتم. بیرون نمایشگاه رو کفی بود و هنوز وارد نمایشگاه نکرده بودن.

    پاسخ
  11. milad
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من معتقدم بنز توی هر دهه ای از هر لحاظ خیلی جلو تر بقدری کمتر مردم درکش میکنن مگر یه بنز باز باشی تا بتونی بفهمی بنز یعنی چه بنز یعنی نهایت خاص بودن تو همه چیز

    پاسخ
  12. sajad
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    چی میگه قیمت پایه 8هزار دلاره؟ الان تو سایتهای مختلف قیمت گرفتم یک ونیم میلیون دلاره.
    اگه اون بود قیمتش که محشر بود

    پاسخ
  13. تصویر پروفایل one:1
    one:1
    سوابق: (129 دیدگاه) ,

    SLS نوه 300SL هرگز نتونست دوباره یاد و خاطر 300SL افسانه ای رو بوجود بیاره
    بنز و دیگر هیچ(کمی بی ام و)…

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.