ریزنقش پرمدعا! بررسی اسمارت برابوس فورتو 2016

اضافه کردن کمی قدرت بیشتر به یکی از کوچک‌ترین خودروهای در حال فروش می‌تواند فاجعه‌بار باشد اما به نظر می‌رسد که اسمارت در راه درست قدم برمی‌دارد.

Smart Brabus ForTwo 2016
Smart Brabus ForTwo 2016

فلسفه‌ی سرعت، عملکرد و هندلینگ به عنوان بخشی از مالکیت یک خودروی اسپورت مطرح بوده است. فراری، پورشه و لامبورگینی برای چندین دهه این فرمول را به کار بسته‌اند درحالی‌که حتی خودروسازانی همچون رنو، فورد و پژو هم‌اکنون بخش قابل‌توجهی از هاچبک های داغ را تشکیل می‌دهند. اما برای الآن توجه ما به زیربرند مرسدس یعنی اسمارت جلب شده است.

Smart Brabus ForTwo 2016
ارتباط این خودروساز با برابوس به سال 2002 برمی‌گردد. با بهینه‌سازی‌هایی که در پیشرانه صورت گرفته و تغییراتی که در سیستم تعلیق و سیستم کنترل پایداری ایجاد شده، این تیونر آلمانی مدل‌های فورتو و فورفور اصل را خاص‌تر نموده است. به این معجون باید برخی اضافی کاری‌های بدنه و تریم کابین اسپورت را نیز اضافه کرد.

Smart Brabus ForTwo 2016
اما خودروهای اسمارت برابوس هرگز به واقعیت راضی کننده نبوده‌اند. پیشرانه‌ی نیمه تخت، گیربکس‌های عجیب‌وغریب و تمایل نامحسوس به کم فرمانی این خودروها را تلخ می‌ساخت درحالی‌که بهای آن‌ها نیز ارزان نبود. هم‌اکنون مدلی جدید وجود دارد و درحالی‌که این خودرو در سه استایل بدنه‌ی اسمارت در دسترس است، ما ارزان‌ترین و سریع‌ترین مدل دو سرنشینه ی فورتو را برای آزمایش برگزیده‌ایم.

Smart Brabus ForTwo 2016
در نگاه اول، دستورالعمل‌ها تغییر نکرده‌اند. اسمارت برابوس فورتوی نسل سومی از پیشرانه‌ی 3 سیلندر توربوی مدل استاندارد با 898 سی سی حجم بهره می‌برد. البته توان آن از 89 اسب بخار به 108 اسب بخار افزایش یافته است. گشتاور نیز رشد داشته و از 135 به 170 نیوتون متر رسیده است.

Smart Brabus ForTwo 2016
زیر پوست اسمارت شاهد اضافه شدن سیستم تعلیق اسپورت برابوس هستیم که تقریباً 20 درصد محکم‌تر از تنظیمات مدل استاندارد است. به همین خاطر تکان‌های بدنه 9 درصد کمتر شده و دخالت‌های ESP نیز کاهش یافته است.

Smart Brabus ForTwo 2016
به علاوه، فرمان خودرو نیز برای آنچه که اسمارت “گشتاور برگشتی افزایش یافته” می‌نامد کالیبره شده است که در هنگام پیچیدن شاهد بازخوردهای بسیار خوب آن هستیم. گیربکس 6 سرعته ی دوکلاچه ی این خودرو 40 درصد سریع‌تر بوده و حالت استارت مسابقه‌ای شبیه به لانچ کنترل دارد.

Smart Brabus ForTwo 2016
با آتش کردن پیشرانه، غرش متمایزی از اگزوز اسپورت برابوس برمی‌خیزد. کاراکتر اضافه شده در ابتدا لذت‌بخش است اما پس از 20 دقیقه رانندگی در شهر این خصیصه می‌تواند آزاردهنده جلوه کند.

Smart Brabus ForTwo 2016
اما برای شهر خودروهای کمی هستند که بهتر از اسمارت عمل می‌کنند و نسخه‌ی برابوس نیز بهتر بوده و به خوبی از عهده‌ی خیابان‌های تنگ شهری برمی‌آید. فرمان خودرو سریع بوده و به خوبی بالانس شده است. پاسخ پدال گاز نیز خوب است که به همراه وزن کم بدنه می‌توانید با سبز شدن چراغ شوکی جالب به اطرافیان وارد نمایید.

Smart Brabus ForTwo 2016
گیربکس اگرچه که به اندازه‌ی انتظار ما سریع نبود اما پاسخ‌های مناسبی داشت. علیرغم سفت‌تر شدن سیستم تعلیق، سواری خودرو ناراحت نیست.

Smart Brabus ForTwo 2016
در تست‌های صورت گرفته فورتو ما را با چسبندگی بالا و مقدار بسیار کمی از تکان‌های بدنه تحت تأثیر قرار داد. پیشرانه‌ی سرحال آن نیز همیشه لبخند را بر لبان راننده می‌نشاند.

Smart Brabus ForTwo 2016
سیستم ESP هنوز هم کمی دخالت می‌کند و به‌طور عجیبی راهی برای از مدار خارج کردن آن وجود ندارد اما اگر فشار پای خود بر روی پدال گاز را مدیریت کنید، این خودرو در راه‌های پرپیچ‌وخم احساس لذت خوبی دارد.

Smart Brabus ForTwo 2016
مشکل اصلی با نگاه کردن به بهای خودرو ایجاد می‌شود. قیمت خودرو هنوز اعلام نشده اما نمایندگی اسمارت اعلام کرده که مدل سطح پایه‌ی اسمارت فورتوی برابوس حدود 16 هزار پوند قیمت خواهد داشت. مدل فورفور نیز حدود هزار پوند گران‌تر بوده درحالی‌که فورتوی کابریو شاید بهای 19 هزار پوندی داشته باشد.

Smart Brabus ForTwo 2016
بله شما دیفیوزر عقب به رنگ خاکستری مات، خروجی‌های اگزوز کرومی، رینگ‌های 17 اینچی، کیت بدنه‌ی اسپورت تر و همچنین چرم و داشبورد منحصربه‌فرد و کف‌پوش‌های مخصوص را دریافت می‌کنید اما با این مقدار پول شما می‌توانید فورد فیستا ST را نیز بخرید. البته هزینه‌های جاده‌ای برابوس خیلی زیاد نیست. مصرف سوخت این خودرو در هر صد کیلومتر 4.5 لیتر بوده و در هر کیلومتر 102 گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند.

Smart Brabus ForTwo 2016
برای بیش از یک دهه نام برابوس در خودروهای اسمارت به معنی یک پیشرانه‌ی اصلاح شده و سیستم ESP فوق‌العاده فعال بوده است. اما هم‌اکنون اسمارت فورتوی سبک‌وزن می‌تواند با افتخار نشان برابوس را با خود حمل کند. این موشک کوچک به‌طور شگفت‌انگیزی رانندگی سرگرم‌کننده‌ای دارد. شاید افراد زیادی با این بها به سمت مینی کوپر بروند اما برای آن‌هایی که نیازی به 4 صندلی ندارند، برابوس فورتو افسون بیشتری دارد.

مشخصات اسمارت برابوس فورتو 2016

قیمت: 16 هزار پوند (تخمینی)
پیشرانه: سه سیلندر 898 سی سی توربو
قدرت/گشتاور: 108 اسب بخار/170 نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته ی دو کلاچه ی اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 9.5 ثانیه
حداکثر سرعت: 166 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 4.5 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

19 دیدگاه

  1. continental
    سوابق: (41 دیدگاه) ,

    به عنوان یه خودروی شهری مناسبه قیافشم قشنگه ولی گرونه به نظرم.

    پاسخ
    1. محمدرضا
      سوابق: (32 دیدگاه) ,

      خوبه نمیگم بد نیس ولی زیاد تو دل برو نیس

      پاسخ
      1. ارش
        سوابق: (142 دیدگاه) ,

        اره داش ماشین خوبیه ولی گرونه با این قیمت میشه انتخاب بهتری هم داشت

        پاسخ
  2. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3638 دیدگاه) ,

    خیلی زیباست. با این هیکلش گشتاورش دو برابر پراید و 206 هست. واسه خیابونای شلوغ ایده آله. با یک فرمون تو کوچه ها هم دور میزنه.

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3638 دیدگاه) ,

    برای یک مرد یا زن مجرد که میخواد با ماشین بره سر کار و از خیابونای شلوغ و کوچه های تنگ عبورکنه و بتونه راحت هر جایی خواست پارک کنه و دور بزنه ایده آله. من که عاشق اسمارتم. مثل اسمش باهوش و ناز نازیه!!
    احسنت به اسمارت. با این هیکل کوچولو چرخاش اندازه ی x60 هستش.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3638 دیدگاه) ,

      وایییی. شرمنده. باور کنین مشکل از من نبود.میخواستم همش یه کامنت بشه.

      پاسخ
  4. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    پیشرانه بالایی نداره ولی همین که تونسته 108 اسب بخار تولید کنه خوبه
    مصرف سوختش خوبه

    پاسخ
  5. محمد رومياني
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    بدرد ایرانیا نمیخوره…هم گرونه هم دو نفره!!!!!!
    ما عادت داریم با یه ماشین هم تو شهر هم مسافرت هم 13 به در میریم 😀

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      مثلا پراید ارزون؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ
    2. فرامرز
      سوابق: (741 دیدگاه) ,

      پراید ارزون نیست ولی این اگه بیاد ایران فولش زیر ۲۰۰ میلیون قیمت نمیخوره پس مقایسه با پرایدی که ۱۰ برابر ارزونتره واقع بینانه نیست. مطمئناْ اگه این وارد بازار ایران بش هیچکی این رو به سانتافه و آکورد و … ترجیح نمیده

      پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        سانتافه هم قیمتش در ایران داره نجومی به فروش میرسه.مگه قیمت جهانی سانتافه چقدر؟؟
        در ایران هیچ خودرویی به قیمتش نمی ارزه.

        پاسخ
  6. خسته شده
    سوابق: (623 دیدگاه) ,

    پدال اصلاح کن قیمتش هست 16 هزار پوند نه هزار پوند با هزار پوند دوچرخه هم نمیشه خرید

    پاسخ
  7. حمیدرضا
    سوابق: (322 دیدگاه) ,

    خیلی دوست دارم بدونم از یه پیشرانه به این کوچیکی چجوری این همه قدرت بیرون میکشن

    پاسخ
  8. علي كيوج
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ولی با این وزن و قدرت موتور،شتاب و سرعت خوبی نداره،فقط ١۶۶ تا با ١٠۶ اسب بخار قدرت!

    پاسخ
  9. احمد باقری
    سوابق: (4257 دیدگاه) ,

    اما به هر حال، قیمتش خیلی چیزا رو تحت تاثیر قرار میده.

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل ASA
    ASA
    سوابق: (169 دیدگاه) ,

    من پراید دوست!
    هرجور حساب میکنم تو هر تصادفی امنیتش از پراید هم کمتره
    اصن نه میشه اسم اون تیکه جلویی رو کاپوت بزاری و اون تیکه عقب رو صندوق عقب
    فک کن با دو متر قد از این ماشین پیاده بشی! فاجعس

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.