گوژپشت مدرن! بررسی مرسدس بنز GLC300 کوپه 2017

موارد زیادی در جهان وجود دارند که منطق را به مبارزه دعوت می‌کنند. فیزیک ذرات، موهای دونالد ترامپ و شاسی بلندهایی که نمایی کوپه مانند دارند از این دسته هستند. اما درباره‌ی مثال آخر، مرسدس بنز GLC کوپه 2017 جدیدترین عضو این کلاس است، کلاسی که پیش‌ازاین پذیرای خودروهایی چون ب‌ام‌و X6 و X4، پورشه ماکان بوده و در چند سال آینده نیز خودروهایی از رنجروور، آئودی و بنتلی نیز به آن اضافه خواهند شد. خب نظراتی همچون اینکه خودروی کوپه نمی‌تواند 4 درب باشد را فراموش کنید. کوپه‌ی 4 درب هم‌اکنون وارد ادبیات خودرویی شده و عبارتی رایج به شمار می‌رود.

2017 Mercedes-Benz GLC300 Coupe
2017 Mercedes-Benz GLC300 Coupe

GLC کوپه اساساً نسخه‌ی تغییر شکل یافته‌ی GLC معمولی است که اوایل امسال در ایالات‌متحده عرضه شده است. اگرچه که این خودرو در مجموع در طول و ارتفاع به ترتیب 7.6 و 3.5 سانتی‌متر کوتاه‌تر و کم ارتفاع بوده اما فاصله‌ی بین محوری یکسانی را با برادر خود به اشتراک می‌گذارد. این خودرو در بازارهای دیگر با پیشرانه‌های 2.2 لیتری دیزل و پلاگین هیبرید هم در دسترس بوده اما در زیر کاپوت GLC300 سفارش آمریکا همان پیشرانه‌ی آشنای 4 سیلندر خطی با قدرت 241 اسب بخاری و گشتاور 370 نیوتون متری قرار دارد. این پیشرانه به گیربکس 9 سرعته اتوماتیک نرم و روان مرسدس متصل است.

2017 Mercedes-Benz GLC300 Coupe
2017 Mercedes-Benz GLC300 Coupe

نمای جلوی خودرو نیز پایه و اساس خود را از GLC300 عادی گرفته اگرچه که جلوپنجره‌ی اسپورت تر و اسپلیتر چشمگیرتری دارد. از ستون A به سمت عقب نمای خودرو منحصربه‌فرد است. شیشه‌ی جلو بیشتر خمیده شده و پوسته‌ی درب‌های جدید خط کمر بالاتری را به نمایش می‌گذارند. پانل‌های عقبی با شیبی زیاد به ستون C متصل شده‌اند. برف‌پاک‌کن شیشه عقبی وجود ندارد و مرسدس ادعا می‌کند با توجه به طراحی خاص بخش پشتی و اسپویلر لبه‌ای، قطرات باران روی شیشه‌ی عقبی نمی‌نشینند.

2017 Mercedes-Benz GLC300 Coupe
کار سختی است که ظاهر بلندقد و بزرگ یک شاسی‌بلند را در هیبت یک خودروی لوکس زیبا به نمایش درآورد. GLC کوپه به در هیچ جای بدنه به اندازه‌ی ماکان عضلانی نیست. این طراحی کوپه ظرفیت بارگیری نسبتاً مناسبی را برای خودرو به همراه دارد. سه یا چهار کیف متوسط می‌تواند در فضای بار خودرو جای بگیرد. خودروهای سفارش آمریکا لاستیک‌های ران فلت خواهند داشت بنابراین فضای اضافی زیر فضای بارگیری نیز وجود خواهد داشت اما باز هم می‌گوییم که این فضا فقط برای کیف‌های نرم است. اگر فضای زیادی می‌خواهید باید GLC عادی بخرید.

2017 Mercedes-Benz GLC300 Coupe
جدای از طراحی، دیگر تفاوت‌ها بین GLC و GLC کوپه به بازبینی‌های کوچک سیستم تعلیق و باز تنظیم سیستم فرمان مربوط می‌شود تا حسی اسپورت تر ایجاد شود. نسبت فرمان سریع‌تر شده است. سیستم تعلیق فولادی بنز که کنترل بدنه‌ی دینامیک نامیده می‌شود به همراه سیستم تعلیق بادی سفارشی این کمپانی به منظور کمتر کردن تکان‌های بدنه اندکی سفت‌تر هستند. در حالت اسپورت و اسپورت پلاس، فنرهای بادی موجب کاهش 1.5 سانتی‌متری ارتفاع خودرو خواهند شد.

2017 Mercedes-Benz GLC300 Coupe
مرسدس می‌گوید که GLC کوپه خودرویی اسپورت در میان شاسی بلندهای میدسایز بوده و چیزی پیشنهاد می‌کند که در ماکان یا اف پیس یافت نمی‌شود. این خودرو کمی چابک‌تر از GLC عادی بوده اما خودروی اسپورتی نیست. شاسی ناامیدکننده نیست اما هیجان‌انگیز هم نیست. فرمان و سواری این خودرو بهتر از ب‌ام‌و X4 است.

2017 Mercedes-Benz GLC300 Coupe
در واقعیت اکثر خریداران GLC300 کوپه اهمیتی به این موارد نمی‌دهند. کل این خودرو درباره‌ی تصویر است نه درباره‌ی کاربردی بودن یا کارایی.


انتظار می‌رود که این خودرو اواخر امسال یا اوایل سال بعد در آمریکا عرضه شود و بیش از آنکه مناسب رکوردگیری در پیست‌هایی چون نوربرگ رینگ باشد، مناسب پارک کردن در جلوی خانه‌های لوس‌آنجلس، نیویورک و میامی است.

2017 Mercedes-Benz GLC300 Coupe

2017 Mercedes-Benz GLC300 Coupe
نسخه‌های پرقدرت‌تر AMG در راه‌اند…
هنوز چیزی رسمی نیست اما شما می‌توانید منتظر نسخه‌های AMG این خودرو در آینده‌ای نزدیک باشید. تقریباً نیمی از خودروهای ساخته شده توسط AMG در آمریکا فروخته می‌شوند. اگر لوس‌آنجلس یک کشور بود می‌توانست به عنوان هشتمین بازار بزرگ AMG شناخته شود.

2017 Mercedes-Benz GLC300 Coupe

2017 Mercedes-Benz GLC300 Coupe
AMG GLC43 در نمایشگاه نیویورک حاضر بوده بنابراین حدس مشخصات آن آسان است. سری 43 خودروهای سطح میانه‌ی AMG را تشکیل می‌دهد و در آن‌ها از پیشرانه‌های 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربوی 362 اسب بخاری استفاده شده است. خودروهای سری 43 همچنین از گیربکس 9 سرعته جدید دایملر سود برده و سرعت تعویض دنده‌ها در آن 50 درصد افزایش یافته و از بهترین نوع سیستم تعلیق بهره گرفته شده است.

2017 Mercedes-Benz GLC300 Coupe
بنابراین AMG GLC43 دارای کنترل بدنه‌ی بادی و تنظیم شده برای سواری سفت‌تر و سواری و هندلینگ اسپورت تر خواهد بود. سیستم چهارچرخ محرک نیز به منظور افزایش گشتاور تحویلی بخش عقب (افزایش از 55 درصد به 69 درصد) دوباره کالیبره می‌شود.


تصاویر مخفی نیز از AMG GLC63 به بیرون درز کرده و بنابراین باید انتظار پیشرانه‌ی 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو با قدرت 500 تا بیش از 600 اسب بخار را داشته باشیم.GLC کوپه بر پایه‌ی همان معماری MRA که در C کلاس بکار رفته ساخته می‌شود.


در خودروهای سری 63 AMG شاهد سیستم تعلیق ارتقا یافته و گیربکس 7 سرعته MCT هستیم. انتظار می‌رود رینگ و لاستیک‌های بزرگ‌تر، ترمزهای سرامیک کربن سفارشی و اگزوز گیرا نیز در این خودرو بکار رود.

مشخصات مرسدس بنز GLC300 کوپه 2017

قیمت پایه: 40950 دلار
طراحی خودرو: پیشرانه در جلو، چهارچرخ محرک،4 سرنشینه، شاسی‌بلند 4 درب
پیشرانه: 4 سیلندر خطی 2 لیتری،241 اسب بخار قدرت، 370 نیوتون متر گشتاور
گیربکس: 9 سرعته اتوماتیک
شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت: 6.4 ثانیه (ادعایی)
مصرف سوخت: اعلام‌نشده


منبع: motortrend

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

21 دیدگاه

    1. آرمااااان
      سوابق: (335 دیدگاه) ,

      اولین طرح فکر کنم از بی ام و بود بعد آکورا،
      مطمئنا برندای زیادی دنباله رو این طرح میشن…

      پاسخ
    2. حميد
      سوابق: (868 دیدگاه) ,

      چجور دلت میاد طراحی داخلی رو ببین حس خوب لاکچری
      من باید یک بنز کلاس c بخرم

      پاسخ
  1. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3640 دیدگاه) ,

    سلام
    واقعا زیباست و سرشار از وقار و ابهت.
    خیلی طراحی حساب شده و از طرفی مدرن داره.
    قیمتش هم مناسبه.

    کاش عوارض گمرکی و … نبود تا میشد اینجور ماشینی رو با قیمت 180 میلیون تومان خرید. حتی فکرش هم مثل یک رویای شیرینه.

    تا وقتی عوارض گمرکی هست و امثال این ماشین با قیمت 700 میلیون و یک میلیارد فروخته میشن به این صنعت خودرو امیدی نیست.

    پاسخ
  2. Sir William Wallace
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    دلم براش سوخت مجله موتور ترند بهش لقب گوژ پشت نتردام داده . آخه رقابت تا چه حد؟!! توهین به رقبا؟!!

    پاسخ
  3. مهدی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    نه اون وقت حتما بی ام و جذابه بااون داشبوردش که از سری ۳ تا سری ۷ همه بهم شبیه اند و در موارد جزیی باهم تفاوت دارند.

    پاسخ
    1. امین
      سوابق: (809 دیدگاه) ,

      باز خوبه یه تفاوت های جزئی دارن
      مثل اینکه از نمای داخلی اکثر محصوالات جدید مرسدس بی اطلاع هستید. در کل ۲ تا داشبورد دارن
      یکی برای اس کلاس و بقیشون یکیه
      انصافا تشخیصشون خیلی سخته

      این سیاست غول های خودرو سازیه . فکر نمیکنم چیزی باشه که بشه ایراد گرفت ازش
      هرچند که خیلیا نمیپسندن(نمونش انتقادهای زیادی که به ای کلاس و سی کلاس جدید شد)

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل حسين
      حسين
      سوابق: (1167 دیدگاه) ,

      دوست عزیز ازت خواهش میکنم یه بار عکسای کابین مدلهای ب ام و رو مرور کنی. البته با این توضیح که مدلهای زوج، کوپه ی مدلهای فرد هستن و قاعدتا طراحیشون نباید تفاوتی داشته باشه

      پاسخ
  4. محمد حسین
    سوابق: (139 دیدگاه) ,

    دوستمون گفته : ” بنز دیگه خیلی تکراری شده”. اما من میگم اون چیزی که دیگه خیلی تکراری و کلیشه ای شده بنز نیست …؛ توصیف و گزارش ویژگی های اونه. مثل همیشه فقط می تونم بگم با وقار , زیبا و صد البته هوشمندانه است ؛ درست همون چیزی که ازبنز انتظار میره.

    پاسخ
  5. نادر
    سوابق: (94 دیدگاه) ,

    40950 دلار یعنی 143 تومن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    خدایا شکایت پیش کی ببریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل mohammad
      mohammad
      سوابق: (77 دیدگاه) ,

      اصن نابودم کردی با این حرفت!!!!
      خب بنزم وقتی مدل CLS رو ساخت BMW و AUDI و… همکلاسشو ساختن پس یعنی اونام کپی کردن؟
      این چه حرفیه میزنی مومن!!!

      پاسخ
  6. American and japan
    سوابق: (200 دیدگاه) ,

    خیلی شیک و جسوره.ولی بین این و x4 من x4 رو انتخاب میکنم.با اینکه اکثر مواقع بنز رو بیشتر دوست دارم ولی اینجا نه.

    پاسخ
  7. مسعود
    سوابق: (540 دیدگاه) ,

    دور از جون 99% ایرانی ها :

    قانون نانوشته ی جالبی داریم و اونم اینه که وقتی یه کمپانی از اروپای غربی و آمریکای شمالی چیزی بسازه که یک ایرانی توان خریدش رو نداشته باشه (منظور اینکه خیلی لوکس و گرون باشه) ، جدای از اینکه اون واقعا زیباست یا نه ، یا کاربرد خاصی داره ، یا اصلا هویت دارنده اش رو چطور تعریف میکنه!
    یک ایرانی حتما ازش تعریف میکنه و با کلمات پر طمطراقی چون «شاهکار صنعت» حسابی عقده ای که از قدرت خرید پایین خودش و بازار انحصاری و مافیایی خودرو داخل کشور داره رو خالی میکنه.
    قضاوت با شما، البته نه در مورد من در مورد این کلمات .

    پاسخ
  8. Saied
    سوابق: (818 دیدگاه) ,

    حیف نیست x6 یا x4 رو بزاری. بیای سوار این بشی. کار مرسدس درست کردن s کلاسه که کفه آدم ببره

    پاسخ
  9. محمد جواد
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    اگه بیاد تو ایران حرف قیمتش تا2میلیارد هم میره!

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (47 دیدگاه) ,

      نمیره دیگه عین ب ام و x4 هست هم قیمت همون میشه نهایتا یه ذره بیشتر
      اون gle هست که به میلیارد میرسه

      پاسخ
  10. mohammad-fm480
    سوابق: (175 دیدگاه) ,

    تو یک کلام بگم: عالی. استایلش منو روانی کرده. خیلی ماشین شیکیه و خیلی هم از بی ام و x6 قشنگتره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.