بنتلیمرسدس بنز

کدام رییس است؟ بنتلی مولسان یا مرسدس مای‌باخ

اخیراً مرسدس بنز در رده سدان‌های فوق لوکس تغییر استراتژی داده و برند مای‌باخ را در مجموعه مرسدس بنز مخلوط کرده است. مای‌باخ در گذشته با هویت و طرحی متفاوت از محصولات مرسدس عرضه می‌شد اما مای‌باخ در دور جدید همان مرسدس اس کلاس است با انبوهی از چرم و چوب و امکانات و ادوات که به فاصله کمی از معرفی، تحسین همگان را در پی داشته است. مرسدس در این حرکت جالب با افزودن شمار بسیار زیادی امکانات و ادوات به نسل نوین مرسدس S-Class و بالا بردن استانداردهای سدان فوق لوکس خود، خودرویی تمام‌عیار در حد نام و اعتبار مای‌باخ ساخته است. خودرویی که تحسین هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. کسی که در کابین این کشتی غول‌آسای اَبرمرفه و ۱۹۵ هزار دلاری جای گیرد به‌هیچ‌عنوان از محیط دل‌نشین آن با سیستم صوتی و تصویری عالی، چرم گران‌بها، کیفیت عالی مونتاژ آن‌هم با تزئینات چوب و فلزات کمیاب خسته نمی‌شود.

Bentley Mulsanne Speed vs Mercedes Maybach
Bentley Mulsanne Speed vs Mercedes Maybach
رقیب مای‌باخ اما به‌هیچ‌وجه از رو نمی‌رود و ای‌بسا خود را در مرتبه‌ای بالاتر از ستاره‌ساز آلمانی می‌داند، با آن “B” خوشگل روی کاپوت و رینگ‌های اسپرت و دماغه‌ای که ابهت و عظمت یک سوپرسدان فوق لوکس را به‌خوبی به رخ می‌کشد. اگر مایل باشید و چیزی حدود ۳۴۱ هزار دلار از جیب مبارک خرج نمایید می‌توانید صاحب این مجسمه تراش‌خورده و باشکوه شوید. شما با این خودرو به یکی از خاص‌ترین افراد جهان مبدل می‌شوید. بدنه‌ای صیقل‌خورده با خطوطی که جز صلابت و شکوه چیزی را یادآور نمی‌شوند و چراغ‌هایی که همچون ستاره در شب می‌درخشند. بنتلی مولسان بال گشوده تا بر سر تاج پادشاهی لوکس‌ترین خودروی جهان با اسطوره مرسدس به رقابت بپردازد. رقابتی هیجان‌انگیز در ساحلی زیبا که می‌تواند مکان خوبی برای این رقابت باشد.

Bentley Mulsanne Speed vs Mercedes Maybach
Bentley Mulsanne Speed vs Mercedes Maybach
مولسان با چراغ‌های دوبل بزرگ و کوچکش و انبوهی از لنزها و لامپ‌ها در مجمع الدوایری از شکوه چراغ‌های بنتلی را با شکوه خاصی به خطوطی سنگین و جلوپنجره بزرگی با نماد B در حال اوج‌گیری وصل کرده است. بنز نیز مای‌باخ را با همان خطوط آشنای گوردون واگنر چنان رسم کرده که خطوط در یک به هم پیوستگی نمادین شماره را به یاد هنرپیشه‌های هالیوود می‌اندازند، با ستاره‌ای بر پیشانی و همان جلال و شکوه.

Bentley Mulsanne Speed vs Mercedes Maybach
Bentley Mulsanne Speed vs Mercedes Maybach
Bentley Mulsanne Speed vs Mercedes Maybach
Bentley Mulsanne Speed vs Mercedes Maybach
Bentley Mulsanne Speed vs Mercedes Maybach
Bentley Mulsanne Speed vs Mercedes Maybach
ساعت‌های موجود در داشبورد دو خودرو بسیار گران‌قیمت هستند. ساعت بنتلی مولسان ۵۳۰۸ پوند قیمت دارد، چیزی در حد خرید یک هاچ بک ارزان صفرکیلومتر. ساعت مرسدس قیمت کمتری دارد اما زیبایی به‌خصوصی دارد. چوب و چرم در در هردو خودرو به‌وفور می‌شود. برخلاف داشبورد آبشارگون بنتلی که کم و بیش قدیمی شده، مرسدس داشبوردی بس زیبا برای سری S تدارک دیده و تعریفی نوین از لوکس بودن ارائه کرده است. مولسان داشبورد مخفی‌کاری دارد و تا دکمه ها را نزنید نم پس نمی‌دهد و خود را عرضه نمی‌کند.

2016 Mercedes-Maybach S600 interior
۲۰۱۶ Mercedes-Maybach S600 cockpit
2015 Bentley Mulsanne Speed Cockpit
۲۰۱۵ Bentley Mulsanne Speed Cockpit
تاریخچه:
تا قبل از جنگ جهانی دوم مای‌باخ یکی از بهترین برندها در میان خودروهای لوکس آلمانی بود اما با شروع جنگ آنها به مونتاژ موتور برای تانک‌های غول‌پیکر پانزر روی آوردند. پس از جنگ جهانی دوم و با بازگشت رقبای مرسدس کار کم و بیش ادامه داشت تا در دهه ۱۹۹۰ با ظهور رقیبان قدری همچون بی ام و، فولکس‌واگن و بنتلی، بنز تصمیم گرفت تا خود با ارائه یک محصول فرالوکس، قدرتمند و زیبا نبض کار را در دست بگیرد. مرسدس می‌خواست با تولید یک گونه جدید از مای‌باخ چیزی بسازد که هم بلامنازع باشد و هم از رولزرویس و بنتلی فراتر رود. برنامه مرسدس همواره رو به جلو بود و گرچه در برهه ای به مای‌باخ کم‌توجهی شد اما همواره یکی از دغدغه‌های بنز حضور در بالاترین بخش سدان های فرالوکس بود. سرانجام در سال ۲۰۱۴ مای‌باخ S600 به بازار ارائه شد.

بنتلی راهش متفاوت بوده و چندین فرازونشیب را دیده تا به امروز رسیده. در دوره‌ای که فولکس‌واگن سخت تلاش می‌کرد تا رولزرویس را به چنگ آورد بی ام و با زیرکی این برند پراعتبار انگلیسی را از آن خود کرد و چیزی که در مزایده برای فولکس باقی ماند کارخانه‌ای قدیمی بود در انگلستان و یک برند B شکل که شهرت رولزرویس را نداشت. بااین‌همه فولکس مرد کارهای سخت است. کوشندگی و مهندسی آلمانی با تزریق به طراحی کلاسیک و لوکس انگلیسی باعث شد تا بنتلی کانتیننتال GT نخستین بار و بر اساس پلات فرم مشترک فولکس فیتون به بازار ارائه شود و البته حاصل کار عالی شد. فولکس توانست با مهارت و دقت بنتلی را به سوددهی و فروش مناسب برساند و حالا اینجا محصولی پرقدمت از این برند را رودرروی مرسدس قرار داده است.

مشخصات فنی:
اندازه هردو خودرو باعظمت و بزرگ و طراحی‌شان باشکوه است. توان بالایی پشت نام هردو خودرو خوابیده است و با یک کلید بیدار می‌شود. بنتلی مولسان ۵ متر و ۵۸ سانتی‌متر طول دارد و تنها ۲۵ سانتی متر از فورد F150 چهار در سوپر کریو کوتاه‌تر است و مای‌باخ نیز تنها ۱۲ سانتی متر از بنتلی کوتاه‌تر است.

موتور مای‌باخ همان موتور مشهور و V12 مرسدس بنز با کد M275 است که در مجموعه AMG و با حجم دقیق ۶.۰ لیتر تولید می‌گردد. مرسدس با دست بردن در راندمان این موتور دوتوربو، قدرت را به ۵۲۳ اسب بخار و ۸۳۰ نیوتن متر کاهش داده است. بنتلی هم با موتور مشهور V8 و ۶.۷۵ لیتری خود می‌تواند در دور موتور ۴۲۰۰، همه قدرتش را که ۵۳۰ اسب بخار است تحویل شما دهد. این موتور با تولید ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور در دور ۱۷۵۰ می‌تواند قدرت اعجاب‌آوری زیر پای مالک متمولش قرار دهد. قدرت عظیم این کارخانه را جعبه‌دنده ۸ سرعته و اتوماتیک بنتلی به چرخ‌ها منتقل می‌کند و می‌تواند این کوه نور را در حدود ۵ ثانیه به‌تندی صد کیلومتر در ساعت برساند و مسافت ¼ مایل را در ۱۳ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۶۶ کیلومتر در ساعت طی کند. مای‌باخ هم با جعبه‌دنده ۷ سرعته اتوماتیک در ۴.۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد و کمی تندتر از رقیب انگلیسی‌اش به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد و مسافت ¼ مایل را در ۱۳.۲ ثانیه با حداکثر سرعت ۱۷۸ کیلومتر در ساعت می‌پیماید.

آزمایش رانندگی:
مای‌باخ با کوچک‌ترین فشاری به‌کار می‌افتد و عملکردی همچون یک S class به نمایش می‌گذارد. سیستم Magic Body Control نیز گرچه نامی عجیب و غریب دارد اما دقت بسیار بالایی دارد و به خوبی مای‌باخ را در حالت تعادل و ثبات نگه می‌دارد. بنتلی اما بیش و پیش از هر چیز نشان‌دهنده یک لوکس انگلیسی است، سنگین، بزرگ و پرطنین. هنگام خرید هریک از این دو غول دست وبال راننده باید بلرزد چرا که در عین شباهت‌های بسیار، این دو تفاوت‌های آشکاری نیز دارند که به شخصیت دو مدل برمی‌گردد، یکی منظم و دقیق و دیگری خودخواه و جسور. بااین‌حال یک سؤال کلی پیش می‌آید که چرا؟ چرا مای‌باخ ۲۰۰ هزار دلار و بنتلی دو برابر این قیمت؟ باید اینجا از تورستن وبلن اقتصاددان نهادگرا و مشهور نروژی سؤال پرسید. با استناد به کتاب او ” تئوری کلاس اوقات فراغت” می‌توان سنجید چرا باید بابت خرید بنتلی که کم و بیش از مرسدس مای‌باخ عقب‌تر است دو برابر خرج کرد؟ پاسخ اینجاست که فرد مرفه مطلوبیت را نه در کارکرد که در لذت خود از یک کالا یا شی‌ء جستجو می‌کند و گاه شمعی هنگام شام روشن می‌کند تا محیطی شاعرانه ایجاد کند درحالی‌که از روشن کردن چراغ‌های خانه پرهیز می‌کند. حکایت ما، مای‌باخ و بنتلی نیز همین است.

پیشنهاد من این است که بجای اندیشیدن به تئوری مصرف و مطلوبیت، بیایید و در صندلی عقب یکی از این دو خودرو پیپ بکشید و ملاک‌های بهتری برای برتری هریک از این دو بر دیگری بیابید. با توجه به قیمت و حساب‌کتاب کردن قطعاً مرسدس مای‌باخ برنده این دوئل نفس‌گیر است. چهره به‌روز، کیفیت بالاتر و قیمت کمتر. اما اینرا هم در نظر بگیرید که در برابر بنتلی، صندلی عقب و فضای پای مای‌باخ همچون صندلی‌های یک جت درجه چندم سرسام‌آور و تنگ است و صندلی‌های پشتی بنتلی آشکارا بهتر و راحت‌ترند. در این رده سخنی از ارزانی به میان نمی‌آید و به همین دلیل مای‌باخ نمی‌تواند برنده این دوئل باشد. تازه مای‌باخ همان S-Class نود و پنج هزار دلاری است که با انبوهی از امکانات غنی‌سازی شده در حالی که بنتلی این‌گونه نیست و با آنکه سیستم‌های الکتریکی‌اش فاجعه هستند اما کیفیت مواد بکار رفته در بنتلی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و توجه به جزئیات فوق‌العاده است. این یعنی بنتلی چیزی جز یک بنتلی نیست. برای یک لحظه اگر چشم ببندید و دو خودرو را احساس کنید می‌بینید که بنتلی بهتر از مای‌باخ است، مخصوصاً با توجه به برخی قطعات پلاستیکی مای‌باخ. چرم بکار رفته در بنتلی بسیار خاص است و شیوه تولید ویژه‌ای دارد که باعث می‌شود در کنار قطعات فیبر کربن و چوب، بسیار زیبا به نظر می‌رسد. بنتلی ویژگی‌های جالب دیگری نیز دارد. مثلاً در آن همه چیز مخفی است و با فشار یک دکمه از پوششی چرمی بیرون می‌آید یا با فشار یک دکمه یک پرده شیشه‌ای میان ردیف جلو و عقب حائل می‌شود و جعبه نوشیدنی بیرون می‌آید که سه لیوان مزین به برند بنتلی و B خوشگل روی آنها نقش بسته است.

نتیجه‌گیری:
مای‌باخ برای پیروزی بر بنتلی مولسان دو مشکل عمده دارد: نخست آنکه زیادی شبیه مرسدس بنز S600 است. در چنین رده‌ای خاص بودن و تفاوت یک مزیت بزرگ است و مای‌باخ از این ویژگی برخوردار نیست. دیگر اینکه برخلاف رولزرویس و بنتلی که در همه زمینه‌های داخلی اعم از طرح و رنگ چوب، چرم، فلزات و شیوه تزئینات به‌صورت سفارشی عمل می‌کنند، مای‌باخ یک خودروی سفارشی نیست، چیزی که با ذات این رده یعنی سفارشی بودن در تناقض است. البته مای‌باخ فناوری‌های برجسته‌ای با خود دارد اما بجای حضور در چالشی چنین بزرگ، به رقابت با هم‌تراز خود که بنتلی فلاینگ اسپور است بپردازد. مولسان فعلاً برای مای‌باخ دست‌نیافتنی است.

منبع: موتورترند

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۱۳۳ دیدگاه‌ها

  1. Mercedes-Benz

    ۲۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (30 ديدگاه)

    صد در صد S Class رییسه. چه ظاهر چه باطنش فوق العادست!!!

    موافقم 7
    مخالفم 5
  2. ٧٧٧

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    با سلام ، اشتباه های که تو این مقاله وجود دارن اینه که گران ترین ساعت که در کل جهان رویه ماشین های لوکس هست مرسدس بنز اس و رولزرویس راس قیمت ساعت رولزرویس راس ١١ هزار دولار اما گرانترین ساعت آی دبلیو سی مرسدس بنز اس کلاس که حدود ١۵ هزار دولار هست که حتی متخصص موتوترند هم به این اشاره کردن در ضمن گرانترین چرم صندلی مرسدس میباخ داره که در اپشنش هم چرم کوروکودیل که در روستای در شمال آلمان بدست میاد و از چرم صندلی مولسان با کیفیت تر و گرونتره، چرم مولسان با چرم بی ام دبلیو سری ٧ یک نوع و در یک شرکت بدست میاد چرم بسیار مرغوبی هست اما چرم مرسدس میباخ مرغوبتره در ضمن بهترین و با کیفیت ترین اتاق اکوستیک جهان رو مرسدس اس کلاس داره که ایرو اکوستیک هست و مجری موتورترند و مجله موتور ترند هم در تست لاکشری های لوکس اینو اعلام کردن قویترین اکوستیک اول مرسدس اس و بعد لکسوس ال اس ۶٠٠ و آیودی ای ٨ و در بحث کیفیت ساخت مرسدس اس با اتاق w222 صاحب با کیفیت ترین و مرغوبترین متریال لاکشریهای لوکس هست و تنها ماشین در جهان که جوش قطعات بدنه آن همان تکنولوژی جوشیه که بر روی لوکس ترین و ایمن ترین هواپیمای جهان ایرباس A380 استفاده میشه هست که برای اولین بار بر روی اتومبیل استفاده شده بقول مجری موتور ترند همه ی خودروهای لوکس اروپای خوبن اما باور کنید مرسدس اس w222 چیزی دیگست . اتومبیلی که اقای جرمی کلارکسون مجری سابق تاپ گیر با وجود تعصب به خودروهای وطنش بریتانیا باز هم میگه مهندسین رولزرویس و بنتلی باید از این ژرمن ها خودرو ساختن یاد بگیرن (اشاره به اس کلاس ) و کلارکسون بین این همه لاکشری بریتانیای مرسدس اس را انتخاب و خریداری کرده. خیلی از کارشناس امریکاى اتقاد دارن که مرسدس با w222 یک کلاس بالاتر از لاکشریهای لوکس معرفی کرده و اکثر تاجرها و رئیس های امریکاى اروپای و ژاپنی به بنز اس تمایل دارن . این چیزیه که کارشناسان امریکاى میگن

    موافقم 2
    مخالفم 1
  3. ٧٧٧

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    و اینو هم میدونید که اقای بوگاتی یک کارگر شرکت فولکس واگن بوده و از انها اموزش دیده و بعد در المان کمپانی خودشو با مهندسین آلمانی شروع کرده وبعد از جنگ جهانی این روستای آلمان جزء فرانسه شد و به مردم روستا ملیت فرانسه داده شد و اقای بوگاتی برای اینکه هزینه کلان جابجایش دوباره به خاک آلمان روش نباشه کارخانه را ترک نکرد و در همان کارخانه که حالا جز فرانسه شده بود با همهن مهندسین کار را ادامه داد و حالا بگم که موتور گیربکس و کلاچ و کل سیستم ترمز و قطعات متریال داخل و قطعات بدنه کمک فنر و بالچه و هیدرولیکاش کلأ ساخت آلمان هست ، زمانی که میخواستن ترمز رو برا ویرون انتخاب کنن شرکت برمبو قویترین دیسک و کلیپر رو انتخاب کرد اما با فشار تست ذوب میشن برا همین فقط یک شرکت آلمانی اعلام میکنه که میتونه ترمزی با کیفیت و قدرت درست کنه که بالای ۴٠٠ کیلومتر براشون مشکلی پیش نیاد و درست میکنه تست میشه والانم روشه و این شرکت یک شرکت کوچیک و فقط چند مهندس کارگر داره بنده این موضوع رو در نمایندگی دوبی شارع شیخ زاهد و در دفترچه ویرون که توی نمایندگیاش هست خوندم و موضوع های عجیب دیگه . فیبر کربن های ویرون ساخت شرکت SGL آلمان هست و ویرون دو یا سه قسمت هست و فقط چند پیچ تیتانیومی این قسمتارو به هم وصل میکنن که قویترین پیچ تیتانیومی ساخت دست بشر هستن ساخت یک شرکت آلمانی هست سیستم صوتی ساخت برمستر آلمان و صندلی وچرمش ساخت شمال آلمان

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. مسعود

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بنتلی مولسان اصالت و ابهت و کلاسی داره که از نظر هر شخصی قابل دریافت نیست
    فقط خاص ها میدونند چی میگم…

    موافقم 1
    مخالفم 2
  5. نشان سه پره بنزتسلط برزمین واسمان

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نشان سه پره بنز یعنی تسلط بر زمین و اسمان…
    ی خواهشی از دوستان دارم:
    بریدازهرکی که دوست داریدبپرسید،چه بچه10ساله،
    چه پیرمرد80ساله
    بنز رو بدون رد خور می شناسن،این به این معنی هست که بنز اصالت دیرینه داره
    و همین اصالت می ارزه به کل بنتلی و…
    اگه شما ی کم اهل سیاست باشیدمی بینیدکه تمام سیاست مدارا و افراد مهم
    ن بنتلی سوارمیشن و ن ماشین دیگه ای
    فقط مرسدس سوار میشن…مرسدس بنز
    دیگه تا همین جا کافی هستش…
    چون اگه بخوام بیشتر از این توضیح بدم همگی. مرسدس بنز رو ستایش می گوییم

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. safdar

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (4 ديدگاه)

      پراید را همه میشناسن و این یعنی اصالت. البته نه مالکیت مرسدس را دارم نه مالکیت بنتلی نه انگلیسی ام نه المانی فقط استدلال شما منو یاد این جمله انداخت.

      موافقم 1
      مخالفم 2
  6. فقط انگلستان

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    پره دیگش یعنی تسلط بر دریا
    خب برو ازشون بپرس تویوتاو نیسان رو می شناسید خیلی بهتر از بنز می شناسنش که یعنی اصالت دیرینشون وهمین اصالت می ارزه به کل بنز واقعا دیگه با این حرفت شرکتای انگیسو شکست دادی

    موافقم 2
    مخالفم 3
  7. علی

    ۸ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هر دو عالی هستن اما رولزرویس فانتوم یک چیز دیگست

    موافقم 1
    مخالفم 3
  8. محمد زارع

    ۳۰ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام
    فکر کنم نویسنده اشتباه داشتند
    درباره صندلی عقب ،جایی برای فکر کردن ندارد مسلما صندلی عقب مایباخ مجلل تر هست .

    موافقم 3
    مخالفم 1
  9. T

    ۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هر دو تا عالین ولی من از بنز s600 خوشم اومد هم خوشگله و هم امکانات بسیار عالی داره و اون پشت هم زیر پایی داره و هم بالش ! این مربوط به سلیقه ست ولی من از بنز خوشم اومد و اینکه فضای داخلی بنز روشنه و سیاه نیست

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا