تاریخچه مختصری از یک مرسدس بنز مشهور: W124 500 E

برمی‌گردیم به ۲۵ سال قبل، یعنی سال ۱۹۹۰، مرسدس بنز در این سال از مدلی به نام ۵۰۰E‌ مجهز به موتور V8 پرده‌برداری کرد، ماشینی که هنوز هم یکی از مهم‌ترین شاهکارهای این برند باقی‌مانده است. حتی با وجود اینکه با کمک پورشه تولید شده است.بله، این ماشین فروتن با ظاهری نجیب برترین مدل W124 هست و سابقه جذابی دارد. در نگاه اول، به دلیل داشتن ارتفاع کمتر و قسمت جلویی اصلاح‌شده و چراغ‌های مه شکن داخلی، نسبت به دیگر مدل‌های سری ۱۲۴ کوچک‌تر به نظر می‌رسد.

Mercedes-Benz 500E W124
Mercedes-Benz 500E W124

مشخصات فنی آن هنوز هم هوشمندانه هست، موتور ۵.۰ لیتری V8، توان قابل‌توجه ۳۲۱ اسب بخار تولید می‌کرد و به لطف آن شتاب‌گیری با W124 500 E یک تجربه هیجان‌انگیز بود، زیرا پر کردن ۰ تا ۱۰۰ فقط در ۶.۱ ثانیه صورت می‌گرفت.

Mercedes-Benz 500E W124
Mercedes-Benz 500E W124

در حال حاضر یعنی ۲۵ سال بعدازآن مدل جدید E500 با توان ۴۰۲ اسب بخار ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۴.۹ ثانیه پر می‌کند که فقط کمی بیش از یک ثانیه سریع‌تر است و این نشان‌دهنده این است که این ماشین تا چه اندازه جلوتر از زمان خود بوده است.

Mercedes-Benz 500E W124
Mercedes-Benz 500E W124

موتور و گیربکس اتوماتیک چهار سرعته آن هردو از مدل ۵۰۰SL قرض گرفته‌شده بود، و به لطف “سیلندر استاندارد” موتور، شاتون و سیستم تزریق بوش LH-Jetronic، آن‌ها مشترک بود. حداکثر سرعت به‌صورت الکترونیکی به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده بود.

Mercedes-Benz 500E W124
Mercedes-Benz 500E W124

بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵، تنها ۱۰۴۷۹ واحد از این مدل ساخته شد (ازجمله نسخه E 60 AMG)، همچنین از سال ۱۹۹۳ به بعد مدل فیس‌لیفت آن به کلاس E، تغییر نام داد و به همین ترتیب نام مدل‌های بعدی آن، از 500E به E500 تبدیل شد.

Mercedes-Benz 500E W124
Mercedes-Benz 500E W124

تغییرات دیگر شامل یک جلوپنجره مشبک با طراحی جدید و طراحی دوباره قسمت عقب بود، و علاوه بر این مدل جدید با سیستم ASR (کنترل لغزش شتاب‌گیری)، که بیشتر از یک ضرورت یک شیوه بازاریابی هوشمندانه بود، عرضه شد.


اما در مورد مشارکت پورشه در این پروژه، مرسدس از مراحل اولیه این پروژه جهت توسعه ظرفیت تولید پیشنهاد استفاده از کمک همسایه اشتوتگارتی خود را به میان آورد. سپس فرآیند تولید تقسیم شد و پورشه درنهایت به آن‌ها در کنترل مونتاژ نهایی قطعات کمک کرد.


حجم نسبتاً کوچکی از فرآیندهای تولید بر عهده پورشه بود و یکی از دلایل این کار این بود که پورشه درواقع در اوایل دهه ۹۰ دوران سختی را پشت سر می‌گذاشت.


درمجموع، 500E تا ماه آوریل سال ۱۹۹۵ تولید شد و پس‌ازآن در همان سال مدل W210 کلاس E، راه آن را ادامه داد. البته، جانشین لایق 500E درواقع W210 E 50 AMG، بود که دقیقاً ۲۰ سال پیش، در سپتامبر ۱۹۹۵ در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت، رونمایی شد.

منبع: carscoops

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهرداد فراهانی

مهندس صنایع و از علاقه‌مندان تکنولوژی و خودرو هستم، قبل از پیوستن به پدال در وب‌سایت های خبری دیگر در حوضه آی‌تی می‌نوشتم و وظیفه سردبیر و مدیریت وبسایتی در زمینه آی‌تی و خودرو را هم دارم. درحال حاضر مفتخر به نویسندگی در سایت پدال هستم.

28 دیدگاه

    1. فواد
      سوابق: (272 دیدگاه) ,

      خداییش با اینکه انقدر سال از تولیدش گذشته هنوزم توخیابونئ سر مردم رو به سمت خودش بر میگردونه

      پاسخ
    2. احسان
      سوابق: (16 دیدگاه) ,

      کار کرد کیلومتر شمارو داشتین ؟!!!

      پاسخ
  1. تصویر پروفایل AliZeus
    AliZeus
    سوابق: (418 دیدگاه) ,

    یکی از با ابهت ترین ماشین های تاریخ که تا بحال ساخته شده…
    به خیلی از ماشین های 2016 سوسول ترجیحش میدم.

    پاسخ
  2. نيما
    سوابق: (794 دیدگاه) ,

    در این که واقعا اسطوره هست هیچ شکى ندارم
    ولى این که شورولت ایمپالا اس اس یه اسطوره واقعى هست احتمالا هیچ کس شکى نداره
    Impala SS 1968
    425HP
    0-100: 5.7S
    واقعا هیولاس
    براى اون زمان واقعا عالیه براى یک ماشین 1850 کیلویى

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل متوهم
      متوهم
      سوابق: (7 دیدگاه) ,

      عاشق 64 شم…ولی خداییش بنز و بی ام و هم در اسطوره سازی شاهکارن…کلا خودرو های آلمانی و آمریکایی همشون استعداد اینو دارن که چند سال بعد از تولیدشون کلاسیک بشن….نه مث بعضی ماشینا که طول عمر مفیدشون اندازه نصف عمر لاستیک اینا هم نمیشه

      پاسخ
  3. sina
    سوابق: (309 دیدگاه) ,

    یکی از معدود کلاسیک های بنز که دوسش دارم
    کلا کلاسیک های بی ام و جذاب تره

    پاسخ
    1. mohsen
      سوابق: (901 دیدگاه) ,

      E30 کبیرو من میبینم بدنم شل میشه
      sina خان اینایی که به شما دیس میزنن نمیدونم هدف چیه و خیلی از کلاسیکای بنز خسته کنندس برعکس بی ام وه

      پاسخ
  4. تصویر پروفایل Mehrbod
    Mehrbod
    سوابق: (130 دیدگاه) ,

    جذابیت بصری این خودرو پایان ناپذیر است .
    خیلی خاطره انگیز است ..
    برخلاف سبک طراحی آن دوره( گردبری و بیضی های سمباده خورده) ، سبک طراحی امروز در آن بیشتر به چشم می خورد . خطوط شکسته و حجم های عضلانی گلگیر ها و سپر های نسبتا امروزی ..

    پاسخ
  5. مک میسل
    سوابق: (2635 دیدگاه) ,

    سلام
    این خودرو واقعا از هر نظر عالیه
    یادمه یکی از دوستان یه فیلمی ازش برام فرستاده بود یه وانت چرخ هیولایی از روش رد شد بجز شکستن شیشه عقب و ستون عقب سمت راست و شکستن چراغ!هیچیش نشد!در حالیکه یه خودروی رنو رو همونجا وانته با اون چرخاش له و لورده کرد!
    ایمنیش واقعا بالاست!ایربگ هم داره،عکس از توش ندارم ولی باز همون دوست عزیز که نام نبردم یه عکسی نشون داد که واقعا موندم،چوب داشبوردش با چنان ظرافت رو داشبورد ست شده بود که1روز تو کف کیفیتش مونده بودم!
    در ضمن الان با 55-60 میشه یه e300تمیزش رو گیر اورد.که از هر نظر بگیری از جیلی و بسترن بهتره!

    پاسخ
  6. رهگذر
    سوابق: (343 دیدگاه) ,

    وی 124 واقعا شاهکاره! باید سوارش شده باشین همش سورپرایزه این ماشین بخصوص نسبت به سنش

    پاسخ
  7. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    مثل قالی دست باف میمونه این ماشین ، هر چقدر پا بخوره بهتر میشه …

    پاسخ
  8. ماهان گاز
    سوابق: (80 دیدگاه) ,

    عمری درکف اش موندم/من دیگه حرفی ندارم…………………………………………..!

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل سعید
    سعید
    سوابق: (1481 دیدگاه) ,

    این ماشین عشق منه،اولین ماشینی بود که عاشقش شدم و همیشه آرزوم بوده که سوارش بشم،فوق العاده زیبا و دلرباست،بالاخره یه روزی میخرمش ان شاءالله.

    پاسخ
  10. amir
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    این ماشین عشقه به خدا پدرم 4 تا از این ها داشت البته مدل230 بود یادمه سال 81 که خرید از عشقی که بهش داشتم توش خوابم برده بود

    پاسخ
  11. شایان
    سوابق: (1312 دیدگاه) ,

    اوف ببین اون موقع طرف چی ساخته یعنی اصالت خالص یعنی ابهت محض از جلو نگاش میکنی به این حرف میرسی یا بهترین و قوی ترین یا هیچی

    پاسخ
  12. احمد باقری
    سوابق: (4319 دیدگاه) ,

    واقعا با این ماشین حال می کنم. این همه سال گذشته، ولی هنوز اون ابهت وسرزندگی مخصوصا نمای جلو پنجره و چراغهاش معرکه است.

    پاسخ
  13. تصویر پروفایل shahab
    shahab
    سوابق: (646 دیدگاه) ,

    خیلی دلرباس با این که بی ام و دوست دارم اما هر وقت از نزدیک میبینمش واقعا حال میکنم
    تو کف اون برف پاک کن چراغاشم
    0تا 100 6.1 برای سال 1990 دیوانه کننده بوده ماشین بازای اون زمان چه حالی کردن با این

    پاسخ
  14. بنده خدا
    سوابق: (233 دیدگاه) ,

    سلام.به جای مونتاژ405 میومدن این رو مونتاز میکردن.والله جنازش شرف داره به پژو.حیف

    پاسخ
  15. hosein
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    لطف میکنید کمکم کنید
    در مورد پیشینه سیستم تعلیق و مروری بز مقالات یه چند صفحه مطلب میخوام کسی هست کمکم کنه

    پاسخ
  16. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    حداقل تا20 سال دیگه هم بنز 124 قدیمی نمیشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.